[VERSOS] «D’un costat a l’altre», d’Helena Bonals

[Poema d’Helena Bonals.]

Una persona de cada cent.
Un Van Gogh el geni del qual
ningú reconeixia.
Que aquell que va a contracorrent
a la llarga esdevindrà corrent principal.
Malalts que poden ser no normals, sinó extranormals.
Amb el temperament, el lideratge, la creativitat.
I la sensibilitat, la resiliència,
la dignitat davant l’estigma.

«Art fúnebre», de Josep Nogué

[Article de Josep Nogué.]

Possiblement el culte als difunts sigui l’origen de la civilització sedentària humana. Els primers assentaments havien de ser els d’aquells que ja no podien moure’s, i els monuments megalítics, on reposaven, les primeres construccions estables. Des d’aleshores la cosa ha evolucionat molt i la manera com enterrem els difunts ha marcat les diferències entre civilitzacions i cultures. Hi ha, però, dues diferències fonamentals que predominen en allò que fem amb els cossos: la inhumació o la cremació. La cultura romana, de la qual som deutors, es decanta per la primera, mentre que els pobles ibers o hindús ho fan per la segona. La cosa és que desfer-se d’un cos no és gens fàcil. D’entrada, el fet de convertir una persona viva en cos present sempre té conseqüències, ja sia en el terreny sanitari, policial, civil o judicial. La novel·la negra s’alimenta d’aquestes situacions, on sovint l’autor de l’acte s’atorga també el paper d’enterrador.

Però, una vegada donat el fet luctuós, passem a la fase de reciclatge: què n’hem de fer, del cos?

Excepte en els casos en què el causant del decés s’ocupi també de fer desaparèixer el cos (òbviament, amb la intenció de no deixar rastre), a la nostra cultura judeocristiana tradicionalment s’ha tendit a la inhumació: tornar els difunts a la terra. Així s’ha fet durant segles, enterrant (literalment a terra) els difunts en territori sagrat al costat de les esglésies, fins que el creixement urbà i les raons sanitàries han fet traslladar els cementiris fora de les poblacions, i l’especulació els ha fet similars, en la forma, als blocs d’habitatges.

Els romans ja feien els enterraments a la vorera dels camins sobre els que vestien monuments funeraris, així que, allò que hom es trobava en entrar a una població eren els seus difunts. Talment com els xiprers mostraven l’espai destinat als difunts al costat dels nostres pobles. Així mateix, cada cultura havia establert uns protocols i rituals funeraris. Unes pompes fúnebres adaptades al nivell social de cada difunt, que regulaven des del seguici amb gran nombre de capellans, en les classes benestants, fins a l’enterrament benèfic dels indigents en fosses comunes.

Ara, però, en el poti-poti de cultures, ideologies i modes entre les quals convivim, les coses no queden tan clares i molta gent, volent ser creatius, improvisen. Sovint, a la vora de les carreteres ens trobem amb creus florals, escultures o símbols al·legòrics que assenyalen el lloc d’un accident de conseqüències luctuoses, llocs on els parents o amics del finat en fan memòria. Potser perquè l’opció que s’ha triat per al cos ha estat la cremació i ja no hi ha un lloc on retre-li homenatge. I és que cada vegada més gent, ja sia per raons ecològiques, filosòfiques o de moda, es decanta per la cremació. D’aquesta manera, l’únic residu físic que queda del difunt són unes cendres dins una urna. Això no obstant, a alguns dels seus deutors els sembla poca cosa i d’escassa transcendència a l’hora de recordar el finat. I conservar l’urna sobre un moble sempre corre el risc que el gos o el gat la tombi i les cendres escampades sobre el pis siguin absorbides per la Roomba.

Així, molts opten per escampar-les, en una cerimònia familiar, en un espai apreciat pel difunt, ja sia de mar o muntanya. Si és al mar, només tenen l’opció d’acompanyar la cerimònia amb una corona de flors que, si no són de plàstic, el mar dissoldrà juntament amb les cendres. Si les enterrem a la muntanya (imitant la inhumació tradicional), no es pot evitar tampoc posar-hi algun recordatori, fotogràfic, floral o simbòlic, lligat ben visible en un arbre proper (ja n’he trobat alguns), similar als monuments de les carreteres, i acaben per ser una variant de l’art natura (land art). És a dir, que posats a ser originals, acabem tornant a la tradició. I, per això, als cementiris ja han habilitat un espai (columbari) destinat a les urnes. Altres, en canvi, si no estigués penat, deixarien el difunt al costat d’un contenidor, perquè els serveis de neteja se l’enduguessin. I és que, a totes les èpoques, el tracte que donem als difunts sempre ha dit més dels vius que dels finats.

Començàvem, però, ja al títol, amb la paraula art. I és que l’art i el culte als difunts sempre han anat junts. Els monuments funeraris, més enllà de recordar el difunt, el que fan sobretot és mostrar la rellevància social de la família que fa l’encàrrec a un artista, si bé aquesta pretensió de grandesa i espiritualitat es fa extensiva a tota la societat a través dels temples, que hi aportaran el culte ritual a la memòria dels difunts. I no cal dir que els museus estan plens del retrats encarregats per fer memòria dels personatges més poderosos i destacats de cada lloc. D’aquesta manera, els museus també esdevenen temples de la memòria dels difunts. I encara que ara es pretengui donar-los una nova missió, els museus no deixen de ser llocs on glorificar artistes reconeguts per les institucions com a prohoms mereixedors de ser recordats. Com fan els mausoleus.

Tot i que, sovint, el recordatori del difunt és tan efímer que es limita al temps del comiat al tanatori, el cas és que els humans ens resistim a la intranscendència, a acabar en el no-res, en l’oblit. No acceptem que les coses, i les persones, s’acabin. Però ara mateix l’art funerari, com en tantes coses, no acaba de trobar la manera d’expressar-se, i constantment s’improvisa en funció del criteri i gust personal dels al·legats de cada afectat. Una mena d’autogestió funerària sense criteri, sentit ni experiència. No deixa de ser un signe més de la decadència i orfandat cultural que patim.

Deu ser per això que, per voler ser nets, i ecològics, fins i tot les caques dels gossos acaben embolcallades amb plàstic enmig del bosc.

[ART] «Esquizo», Exposició de Josep Nogué al Centre cívic Ter

[Redacció]

El Centre cívic Ter de Girona presenta l’exposició «Esquizo, entre la figuració i el caos» del pintor i escriptor Josep Nogué, habitual col·laborador de La Resistència.

Aquesta exposició destil·la tot l’enginy i sensibilitat de l’autor. En les seves teles, la modernitat pren formes canviants, però sempre marcades per la seva condició efímera. La seva pintura captura aquesta fragilitat inherent a la vida contemporània, on la temporalitat i la transformació constant són l’essència que uneix totes les experiències. Una exposició que convida a reflexionar sobre la bellesa del que és fugaç.

L’exposició podrà ser visitada de dilluns a divendres de 9 a 22 h i dissabtes de 10 a 14 i de 16 a 20 h a la seu del centre cívic Ter, c/ Can Sunyer 46 de Girona.

 

«La dictadura de la incompetència», de Nan Orriols

Desencant · Manuel Solà · Oli sobre fusta · 140 x 130 cm · Any 1994

[Un article de Nan Orriols.]

La dictadura de la incompetència i, encara, de l’herència franquista

El 2008, Xavier Roig (Barcelona, 1957) va publicar La dictadura de la incompetència. El llibre, per mi excel·lent, denuncia aquesta burocràcia que patim, impossible de suportar, amb tots els personatges que són verdaders paràsits, com el president Salvador Illa, Ramon Espadaler, Sílvia Paneque, l’impresentable Pere Macias, el diputat Zaragoza, i també molts personatges d’ERC, la CUP, el PP, Sumar, Podemos, Junts, Vox…

L’il·luminat Pedro Sánchez diu que «España es una democracia plena». Això només ho pot dir un inútil o un mentider. Perquè sigui eficaç, la democràcia s’ha de renovar constantment. Sí, la monarquia dels Borbons imposada pel criminal Franco és corrupta, com el rei emèrit que ha marxat amb una fortuna a un país àrab. Cal convocar immediatament un referèndum perquè es pugui votar monarquia o república i, així, amb tot el que sigui necessari per millorar la democràcia.

La gent també tenim dret a votar per acabar amb l’herència franquista, que serveix per enriquir polítics i empresaris sense escrúpols, com tots els membres de l’Opus Dei i mesons, que controlen els grans bancs i empreses, que encara són verdaders monopolis. Espanya no és un país democràtic: és una oligarquia fonamentada en la necessitat de no tocar res, perquè volen el dret de robar intacte.

On para el Sr. Iceta? I el Sr. Moragas? I tants d’altres, protegits per una justícia que mai no condemnarà l’exministre Fernández Díaz ni Mariano Rajoy ni Felipe González ni ni ni… La llista és infinita, i a mig camí hi trobarem Duran i Lleida, José Montilla i molts d’altres. «Democracia plena», diu, i no li cau la cara de vergonya. En aquest país, Alí Babà i els quaranta lladres s’haurien d’exiliar, perquè, si no, els robarien fins i tot els calçotets.

[VIDEOALBUM] Pedalada al Salt del Mir

[Video de Ramon Comella.]

Ruta feta el 19 d’abril del 2024 per la Maru, en Gabriel, en Nan i jo, que, sortint de Ripoll, passa per Llaés, Santa Maria de Besora i el salt del Mir i acaba a Sant Quirze de Besora, per agafar el tren i tornar cap a Ripoll. 

 

[CÀMERA AL BOSC] «Ocells de riu»

Ocells de riu

Mireu que bonic. Si feu clic sobre la imatge, podreu escoltar el cant de cada ocell

[Redacció]

El Museu del Ter de Manlleu ha pujat a la seva pàgina web un recurs educatiu que hem trobat molt interessant i que volem compartir amb vosaltres.

Dins del seu espai «Coneix el riu» hi figura un mapa sonor amb els diferents cants dels ocells que tenen el riu com a hàbitat natural. Feu clic a la imatge per accedir-hi.

Aquest treball ha estat possible gràcies a les il·lustracions de © Toni Llobet i Martí Franch i les gravacions i àudio de © Eloïsa Matheu

[LES NOSTRES ERMITES] Sant Julià de Cabrera (Osona)

[Text i il·lustració de Ramon Orriols.]

Dominant amb certa arrogància les terres del Collsacabra, la serra de Cabrera té el privilegi de termenejar amb dues de les comarques més boniques del nostre país: la Garrotxa i Osona.

Pel vessant de ponent, al peu dels verticals penya-segats del santuari de la Mare de Déu de Cabrera, hi ha la parròquia de Sant Julià. La seva església és una sòlida construcció datada de l’any 1050, modificada després del terratrèmol de 1428.

L’edifici consta d’una sola nau, capçada a llevant per dos absis, en un dels quals es mantenen les característiques arcuacions cegues, lesenes llombardes i una finestra d’esqueixada. La portalada, feta amb grans dovelles, ocupa la façana principal, que mostra un òcul sota el campanar d’espadanya, que té dues llargues obertures amb arc de mig punt.

És un indret on conflueixen diversos senders, però s’hi pot accedir en automòbil per pista asfaltada. Des de Vic cal sortir per l’antiga carretera d’Olot (C-153) fins passat el km 21 i, just creuat el pont de les Perxes, cal girar a l’esquerra. Passareu pel molí de la Masallera i després per les granges, i amb 3,5 km arribareu a Sant Julià de Cabrera.