[ARTICLE]«Reflexions d’un gandul fracassat» Pertinença global, d’Eduard Garrell.

Una tuta, Alta Garrotxa. Foto: Wikiloc

[Text de Eduard Garrell]

Mentre ens  enfilem des de la riera de Sant Aniol cap al Bassegoda, l’Esteve, fill de Sant Joan les Fonts que és caçador i fa de paleta, em va descobrint les tutes, les places carboneres, les parades, els llocs per on passaran els senglars fugint de la canilla. De cara a Talaixà, visiblement emocionat, aixeca el cap cap aquell immens paisatge i exclama: “tot això è nostru”. 

Enfilo els records ben lluny de  l’alta Garrotxa, durant la meva primera visita a la Fira del llibre de Frankfurt. El nostre amfitrió és un alemany que al 1971 va prendre la direcció de la llibreria Herder de Barcelona. Hermann Nahm és  elegant, ponderat i un extraodinari professional del mon del llibre.  

Al petit estol de llibreters catalans Herr Nahm ens aplega a la Domplatz, davant la catedral i posant la ma a l’infern de l’americana en treu unes fotografies antigues on es veu la ciutat  destruïda per les bombes. Ara ens envolta la ciutat antiga, amb edificis al més pur estil alemany: “tot això ho hem fet nosaltres” ens diu contingudament emocionat 

Frankfurt 1945

Es clar que els boscos de l’Esteve no li pertanyen i Herr Nahm no devia posar ni una teula, però ambdós, amb les seves diferències, expressen la mateixa necessitat humana de formar part d’una comunitat i d’un lloc amb qui compartir valors, interessos i objectius. 

Els que tenim prou espai al darrere nostre, ens preguntem com es construeixen ara aquests sentiments de pertinença per a les noves generacions, cada cop més educats i abocats a les comunitats virtuals des d’on sovint s’estableixen relacions superficials amb anònims i avatars o interactuant en bombolles d’opinió, manipulats per algoritmes. 

En el millor dels casos, en les  comunitats virtuals, es poden establir grups d’interessos i converses respectuoses, transcendir fronteres físiques i culturals; i en el pitjor cas tancar-se en comunitats dogmàtiques i radicals. 

 En tot això m’hi ha fet pensar el “melting pot” de l’oratori de la Rosalia que entenc com una gran operació comercial que va dirigida a aquestes generacions de pertinença virtual: fusió de tradicions religioses, mística i pop, cordes i rap, tretze idiomes, desig i culpa, fe, fragilitat i maduresa.  

No entraré a valorar la seva qualitat artística, però sense esperit crític i una pàtina de cultura només es pot empassar com una píndola, la dels nous referents de pertinença, una pertinença globalitzada, borda i políticament i econòmicament rendible. 

 Del paperot de l’escolania no em ve de gust ni parlar-ne. 

[LLIBRES] «Barcelona 1936» “La CNT i els comitès de defensa”, de Didac Costa

Palau de les Belles Arts

[Una novel·la de Dídac Costa.]

Part 2 de 2

Tot començà quan, l’any 1934, la CNT encetà una profunda reflexió autocrítica arran de les desfetes patides a les insurreccions revolucionàries aïllades de Fígols, Àlaba o el Baix Llobregat; on la gimnàstica revolucionària proposada per Oliver ―anar fent intentones insurreccionals per assajar la lluita armada i la implantació del comunisme llibertari localment―, malgrat sonar tan bé en la teoria revolucionària i a les oïdes dels que tan ambicionàvem un canvi sobtat, i tot i oferir, certament, molts aprenentatges, s’havia mostrat poc útil estratègicament i fins i tot contraproduent. Les revoltes aïllades no permetien estendre els principis del comunisme llibertari i, en canvi, ens feien molt mal quan, sobre les regions aïllades que ho provaven, com Astúries, Fígols o Casas Viejas (Andalusia), s’abatia una cruel repressió que, a més de causar moltes baixes i anys de presó dels militants més destacats, ens desarmava. Calia trobar noves estratègies, que arribarien amb la creació d’aquests nous comitès de defensa, organitzats autònomament i en xarxa, per tal de fer una revolta conjunta i simultània a tot el país, i ja no de manera aïllada o local.

Seguí, Pestaña

Un salt semblant a la gran reformulació que va fer l’anarquisme català al Congrés de Sants l’any 1918, on, a proposta de Seguí, que en fou el més destacat protagonista, es passà dels milers de petits sindicats locals que venien gairebé de les agrupacions gremials medievals al sindicat únic de cada ram, és a dir: la construcció, el transport, el metall, etc. Això donà molta més força a la protesta davant d’una injustícia local, podent parar tot el país amb una vaga de ram, cosa que enfortí el moviment amb un atac conjunt i coordinat. Aquesta estratègia seria determinant i es mostraria molt encertada amb la gran força de l’anarquisme just l’any següent, a la vaga de La Canadenca, amb la consegüent resposta violenta del poder.

Aquest replantejament profund culminà el gener del 1935 amb l’elaboració d’una nova via que deixà enrere aquests intents locals i els actes d’expropiació individuals, com el robatori de bancs, per fer l’expropiació col·lectiva, com apuntà Durruti, que ja no podia consistir a atracar bancs, sinó a fer la revolució social, que també Durruti va preveure, amb encert, que arribaria com a conseqüència d’un cop d’estat feixista. I per tal d’aconseguir-ho, els comitès de defensa serien les peces clau, les cèl·lules bàsiques d’un entramat molt més ampli.

Aquesta seria una de les primeres grans aportacions estratègiques d’Oliver, que, de fet, reemplaçaven la que també havia estat una proposta seva, que la majoria del sindicat trobaria inicialment del tot desencertada i allunyada dels principis de l’anarquisme, com ho era la pròpia noció d’un exèrcit, però que acabaria passant. Sobretot en passar al nivell següent, ja predefinit, de milícies, que seria una concreció de les idees presentades per Oliver al Congrés de Saragossa. Un congrés on, tot i així, se’l criticà molt, i fins i tot se’n feren bromes entre l’auditori mentre parlava: «¡Que nos diga el compañero Oliver de qué color querrá que sean los galones y entorchados!», cridà, mofant-se d’ell i fent riure tot l’auditori, l’anarquista madrileny Cipriano Mera, que no trigaria a convertir-se en tinent coronel, però deixant clar com de contrari era a la ideologia anarquista, aparentment, el fet de ni tan sols pensar en un exèrcit anarquista. Un oxímoron.

Salvador Seguí

No caldrien gaires mesos perquè la història donés la raó a Oliver amb la revolta armada d’avui i la necessitat de crear quelcom semblant a un exèrcit, per entaular una guerra contra l’exèrcit regular dels feixistes. No només els anarquistes, sinó la mateixa Generalitat i la República, admetrien en ell aquestes qualitats d’estratega militar, concedint-li llocs rellevants en la gestió d’aquests afers, tan decisius en plena guerra. Com en altres ocasions, el temps li donaria la raó en debats on n’havia sortit mal parat d’entrada, sent acusat, inclús, de tenir un esperit més bolxevic que llibertari; especialment amb aquesta proposta d’un exèrcit revolucionari, que, això sí, tindria noves lògiques, criteris i maneres de fer. Però que no deixava de ser una organització armada i jeràrquica per enfrontar-se a l’exèrcit espanyol amb una forma militar equiparable a qualsevol altre exèrcit, capitalista o comunista. Una qüestió molt controvertida que aixecaria grans debats d’importància cabdal en els mesos a venir, i on ell tindria molt a dir.

Avui, i molt especialment els propers dies, aquestes idees, tot i que aparentment tan allunyades de la lògica antiautoritària, antijeràrquica i antimilitarista de l’anarquisme, serien les que, de manera gairebé espontània acabarien esdevenint, davant la necessitat d’organitzar una lluita duradora contra un exèrcit regular i, a més, feixista; d’on sorgia un altre gran repte filosòfic i ètic per a l’anarquisme: com havia de ser un exèrcit, és a dir, un cos fortament jeràrquic, violent, integrat només per mascles, quan es feia des d’una ideologia, l’anarquista, que era pacifista, antimilitarista, contrària a les jerarquies, no autoritària, no impositiva, de baix a dalt, i fins i tot amb una certa igualtat home i dona, malgrat els temps de fort masclisme. Jo estava segura que la mateixa intel·ligència que havia permès a aquest poble avançar tant en tants aspectes, de ben segur sabria resoldre aquestes qüestions quan arribés el moment de confrontar-les.

Avui, els comitès de defensa s’havien convertit en les unitats bàsiques de lluita, en els batallons d’aquest exèrcit llibertari. Barri a barri, descentralitzats i autònoms, i alhora coordinats, donant peu a un model alternatiu d’organització social, de baix a dalt, i proletari. Un primer esglaó de la revolució, necessàriament armat en un context de guerra civil oberta. Aquests comitès o quadres de defensa confederal de Barcelona duien un avantatge a l’exèrcit de gairebé dos anys en l’estudi dels plans per dominar la ciutat. Els obrers aturats de la CNT en feien part durant un període de no més de mig any, rebent un reduït sou a canvi, mirant que hi hagués una rotació permanent per tal d’ensinistrar i alhora ajudar el màxim nombre de companys.

Palau de les Belles Arts

Des de feia dos anys, els comitès de defensa de barri havien esdevingut la milícia secreta i anònima dels anarquistes, assumint des de tasques de defensa sindical fins a piquets de vaga. Però, a més de convertir-se en les peces bàsiques d’aquest exèrcit revolucionari clandestí, i seguint les idees de Seguí d’anar més enllà de la lluita únicament laboral, reunien pràcticament tots els aspectes de la vida quotidiana dels treballadors, com els culturals, socials o familiars, amb espais de lluita i de solidaritat. Avui, tots aquests grups, convertits en comitès revolucionaris, dirigien i orientaven la lluita contra els revoltats, articulats entre ells mitjançant el Comitè de Defensa Revolucionari, que ara estava reunit al voltant d’un camió estacionat a la plaça del Teatre. Han estat ells els que han impulsat la construcció de barricades als barris, han organitzat els grups per anar a lluitar on calgués, han traslladat ferits, han posat en marxa menjadors i serveis d’avituallament per als combatents i han impedit la connexió entre les diferents unitats militars revoltades.

Quan Goded amarava a Barcelona, tota aquesta esplèndida organització ja no estava dispersa en petits ateneus o sindicats amb reivindicacions locals o sectorials, sinó perfectament coordinada a escala nacional. I des de feia poc, instal·lada còmodament a l’imponent edifici que havia acollit fins avui la casa del major milionari català, en Cambó, i la seu del Foment del Treball.

[ARTICLE] «El poeta com a sant» de Helena Bonals

[Text d’Helena Bonals]

Fa poc el meu pare, que també escriu com jo, em va renyar per haver-me sentit dir que “soc poeta”. Que això és com dir que ets santa, que és una qualitat massa elevada. El que fa recomanable de no anar dient pel món que n’ets. El curiós del cas és que a mi sempre m’han dit que en soc, de santa. Segurament perquè el món material no m’interessa.

Thomas Mann, a La muntanya màgica, en boca de Settembrini, parlava de l’escriptor com a “l’home perfecte, el sant”. En canvi, a L’infinit dins d’un jonc, l’assagista Irene Vallejo explica la manera com al llarg de la història s’ha considerat els poetes com a persones de baixa estofa, com a bohemis incorregibles, afegeixo, aquell Baudelaire poeta maleït.

I a més a més també diu aquest assaig que el gènere de la poesia era l’indicat per a les dones, per ser menor. En què quedem? Ambivalència total. Jaume Plensa, escultor de moda, diu que “els poetes són l’ànima de la societat”. També la majoria de Nobels són poetes.

Arthur Rimbaud ha estat un altre poeta maleït, que va començar de molt jove a tenir èxit, i en un moment donat, als vint anys, ho va abandonar tot per dedicar-se al contraban d’armes.

Hi ha un poeta, Paul Valéry, que va sortir-se’n molt bé d’aquest tema. Afirmava: “Em diuen que soc poeta, el poeta de França. A mi la poesia m’importa un rave, l’únic que m’importa és la casualitat”. La casualitat que ja sol fer poesia, amb aquelles caramboles que a vegades fan diana.

[VERSOS] «Petjades sota l’aigua», de Gabriel Salvans

[Text, veu i imatge Gabriel Salvans.]

                                                                             Entre un llibre i jo

Recordo les petjades vorejant
tots els meandres del Ter, de Manlleu
a Sau. Mandrejava el riu d’un revolt
a un altre, reposat, tranquil, ombrívol,
enfonsant-se, a poc a poc, fent camí
cap a les Guilleries. Rellegint
la novel·la de Maria Dolors
Orriols, he vist coincidir el temps
en què ella l’escrivia amb el meu temps
de descobrir mons i paisatges nous,
de motxilla, xiruca i calces curtes,
genolls pelats i gorgues temptadores,
de cançons, dies lents i nits d’estrelles.
Un dia va baixar de pressa l’aigua
i ho va canviar tot; allò que havia
confegit dia a dia era colgat.
Encara en tinc latent la imatge, l’aigua
del primer dia del pantà ple, tèrbola
sota les roges cingleres de Tavertet.
Silenci, ni les campanes tocaven.
Enyor, d’aquells moments que no sabia
que ho duria per sempre en el record.
Només una punta de campanar
albirava subtil la llunyania
d’una terra on refugiava els somnis.

[ARTICLE] «Epifania», de Josep Nogué

[Article de Josep Nogué.]

Fa 60 anys probablement no hi havia ni un avet a les Guilleries; dintre de poc, en canvi, potser serà difícil de veure-hi res més. Vull precisar que no em refereixo, pel que fa a l’impacte visual, als avets destinats a la decoració nadalenca (Déu nos en guard!), ja que aquests tan sols ocupen una mínima part del territori, si fa no fa la mateixa que abans es destinava al cultiu de la patata. Arbres que no solen passar d’un metre d’alçària i que serveixen per rendibilitzar terrenys que, altrament, potser haurien quedat improductius.

En canvi, la resta de territori, és a dir, la major part, aquell que tradicionalment ha estat destinat a usos forestals, amb espècies autòctones, com l’alzina, la surera, el roure, el faig o el castanyer, està en franca regressió. A poc a poc, anem veient com el bosc tradicional va sent substituït, quasi de manera exclusiva, per avetoses que avancen sobre el territori (igual que aquell bosc de Macbeth) retallant el seu perfil de serra, obscur i perenne, contra el dolç i suau de les masses de caducifòlies en regressió.

L’esplendorosa varietat de tons i colors canviants que al llarg de l’any ens regalen els arbres de fulla caduca, i que destaca aquesta zona com una les de més diversitat biològica de Catalunya, ja fa temps que retrocedeix i minva davant l’uniforme, impassible, regular i mortalment monòton abans dels exèrcits de coníferes.

Es tracta d’una guerra silent ―no interessa a cap corresponsal―, lenta però inexorable, d’una espècie contra les altres. Un exèrcit vegetal aliè, tremendament eficaç, especialitzat i mercenari, contractat per envair el territori expulsant-ne la resta d’espècies que hi sobreviuen. Amb un acarnissament especial vers el castanyer, afectat per diverses plagues, que assenyalen com a candidat propici per ser exterminat.

Com tota guerra, de raons per desfermar-la mai en manquen: el sanejament quirúrgic (l’esgotat castanyer és l’excusa perfecta), el rendiment forestal, satisfer la demanda (de paper, bàsicament), mantenir els llocs de treball… són algunes de les infinites possibles. No sé en quin lloc queden la globalitat o el sentit comú, però em temo que conceptes com l’equilibri natural o la sensibilitat estètica deuen ocupar els últims llocs, molt per darrere d’altres valors, com el pes de la fusta o els taulons, les tones de cel·lulosa, el nombre de raimes i bobines de paper, o fins i tot la tinta dels codis de barres o les lletres i xifres que s’hi estamparan al damunt (com ara aquestes lletres).

Perquè aquests arbres ―si és que mereixen aquest nom― tenen vocació de cadàvers (carn d’escorxador, xifres) ja abans de ser plantats. Només són números. Només cal parar esment en les formacions rectilínies amb què sovint se’ls planta. Doncs, com tot exèrcit, el seu perill no és imputable a un exemplar aïllat (una tropa dispersa és equivalent a la població civil), allò que el converteix en letal és la disciplina: el conjunt sotmès a un ordre, el servei a un únic objectiu: l’econòmic.

La seva disciplina consisteix a no tenir altra funció que convertir-se en pals (piques o llances); fins i tot les seves branques i agulles serien supèrflues si no li fossin necessàries per créixer. Qualsevol que hagi vist aquest exèrcit de prop sap que sota seu no hi pot créixer res. Representen el triomf de la línia recta (la més curta entre dos punts), per tant, de l’eficàcia, l’absència de dubtes. Són la decisió feta fusta: letals com eines d’empalar.

Evidentment, també en la resta d’espècies es buscava un benefici econòmic, però justament en el baix rendiment que, ara, se’ls atribueix, on radica la seva riquesa per al territori: allò que no donen en fusta, ens ho regalen amb bellesa. Es diria que el valor ecològic d’una espècie és inversament proporcional al rendiment comercial. Alguna cosa falla a la nostra cultura quan no podem fer casar ambdues valoracions.

En canvi, l’espècie més eficaç, rendible i agressiva du ja inscrita l’amenaça al seu nom. Es diu Douglas.

Anant més enllà del botànic escocès (David Douglas), a qui homenatja, només cal fixar-nos en què significa. En francès, “du-glas” vol dir “de gel” i, certament, aquesta plaga té arrels escandinaves o canadenques, territoris especialment gèlids: de glaç, “gelés”. Territoris extrems on difícilment hi poden viure altres espècies arbrades. Els avets són l’“última” espècie.

Per acabar-ho d’adobar “sonner le glas” també vol dir “toc de difunts”. Cal dir-ne res més ? Provem-ho.

La seva forma elemental és tan similar a l’estrella de neu que es diria feta pel mateix programa d’ordinador. Ambdues són la resposta reactiva (elemental, primària) a l’acció del fred que torna rígid, dur, immutable, allò que era adaptable i canviant. Malgrat això, una i altra han esdevingut símbols de l’epifania de “Nostro Senyor”, des del moment que la cultura nòrdica ―la del fred― ha acabat reeixint també a la Mediterrània. La victòria dels símbols, doncs, només pot ser presagi d’un destí inapel·lable.

Epifania de la rigidesa. Predomini, perenne, de la foscor sobre la llum; de la seguretat sobre el risc, de la certesa sobre els dubtes, de la planificació sobre l’adaptació, de l’exactitud sobre la imprecisió, de l’aritmètica sobre els sentits, de la uniformitat sobre la diversitat, del treball sobre la festa, de la imposició sobre la seducció, de la forma(ció) ordenada sobre el lliure descobriment, de la fredor de la mort sobre la calidesa de la vida. De la fe (en el futur) sobre la confiança (en el present). De la desesperació sobre la relaxació.

Com els croats, l’exèrcit de coníferes respon al crit de “Déu ho vol!”. Un crit que ens glaça el cor, en tant que rèquiem ―com també indica el seu nom― de les (infidels?) “caducifòlies”. “El futur ho demana!”.

Per tant, haurem de començar a pensar ―almenys pel que fa a les Guilleries― en el verd primavera, els grocs, ocres, taronges, vermells, torrats, castanys (i castanyes) de tardor, només com a referències de la gamma Pantone: la tinta que serveix per imprimir els paisatges a les postals. Aviat potser serà l’únic lloc on podrem veure’ls. Tret que una coalició d’altres espècies de vitalitat demostrada, com els freixes, s’erigeixin en guerrilla i aconsegueixin foragitar-los, cosa que, per ara, sembla improbable; almenys mentre l’exèrcit mercenari segueixi rebent tropes de refresc… i el paper tingui tanta demanda. Pensem-hi quan ens eixuguem el cul.

Es podria fer un paral·lelisme entre la pèrdua de diversitat biològica i la cultural, però això ja donaria per a un altre article.

PS He de dir que aquest escrit va ser fet abans que la sequera dels darrers anys matés bona part dels avets, demostració de com les espècies autòctones s’adapten millor a l’hora de resistir els canvis climàtics. Potser encara hi ha lloc per a l’esperança.

[OCELLS] «Cervell petit, memòria gran», de Josep Plaza

Foto: Colibrí gorjamorat del Carib (Eulampis jugularis), autora de la foto Marta Plaza

[Text i video de Josep Plaza]

Tradicionalment els humans hem menystingut les capacitats del ocells acceptant com a bona la afirmació “les aus no poden ser intel·ligents perquè el seu cervell és petit en comparació amb el nostre”. Res més equivocat. Avui parlaré de la memòria, una qualitat altament valorada pels éssers humans.

Observacions fetes en l’espai natural mentre els petits colibrís cerquen nèctar en camps plens de flors han demostrat la extraordinària capacitat memorística d’aquestes aus. Amb la seva grandària no poden malgastar energies visitant flors que ja hagin visitat abans, així que recorden  perfectament quines han buidat per esperar a que hagin tornat a produir nèctar i quines els hi resta per conrear-lo. La seva memòria pot emmagatzemar aquesta informació de milers de flors.

Un equip d’investigadors varen crear unes flors falses que emplenaven de sucre en espais de temps diferents, amb el que varen poder demostrar que els colibrís aprenien i memoritzaven també el temps que havien d’esperar per tornar a cada mena de flor diferent.

Petits si, però en l’ús de la memòria són uns veritables gegants.