[LLIBRE] «Pandèmia i postveritat», de Jordi Pigem

 

 

Jordi Pigem. [Foto: Castel-Branco | NacióDigital.]
[Notes de Xavier Borràs.]

«Davant del sotrac existencial, econòmic i social causat per les mesures contra la covid (confinaments, ancians que moren aïllats i són directament incinerats, , persones que es queden sense feina, militars fumigant absurdament els carrers, franges horàries en què unes persones poden sortir al carrer i altres no, ús obsessiu de mascaretes i altres barreres), la immensa majoria dels mitjans de comunicació del món han renunciat a tenir un paper critic i plural, han contribuït a fomentar la por i l’obediència i s’han erigit en pastors que guien el ramat de l’opinió pública. Això no ha sigut per casualitat, ni perquè aquestes mesures fossin totes òbvies i inqüestionables.»

Qui escriu això és el filòsof català fincat a l’Empordà, Jordi Pigem (Barcelona, 1964), en el seu recent assaig Pandèmia i postveritat. La vida, la consciència i la Quarta Revolució Industrial (Fragmenta Editorial, desembre de 2021, col·lecció «Assaig, 70», 142 pp.].

Es tracta d’un brillant i contundent assaig, escrit amb molt de rigor i les necessàries dosis d’ironia. fet amb un estil i una llengua fluïdes, un ritme intens i un vast horitzó que abraça la literatura contemporània, els estudis pioners sobre biologia, les ciències de la salut, de la filosofia, de la psicologia i la sociologia del poder polític, digital i financer.

Pigem, a qui ja vam tenir la sort de descobrir gràcies a la revista Userda (2004-2006) —que vaig tenir el goig de dirigir—, contrasta tothora dos clàssics de la literatura distòpica (d’obligada lectura): 1984 (Nineteen Eighty-Four, publicada el 1949, però escrita el 1948), de George Orwell, i Un món feliç (Brave New World, 1932), d’Aldous Huxley.

«A Un món feliç —escriu Pigem davant l’actual món de falses aparences i addicció a les pantalles— hi ha felicitat superficial  i entreteniments sofisiticats però, tal com passa a 1984, no hi ha alegria de viure perquè la dimensió psíquica de la persona ha quedat reduïda a la mínima expressió. El preu de la felicitat i l’estabilitat tecnocràtica inclou, entre altres coses, la renúncia al veritable art.»

L’autor, entre d’altres obres de capçalera, d’Intel·ligència vital. Una visió postmaterialista de la vida i la consciència. (Kairós, 2016), cita Giorgio Agamben (article al web de l’editorial Quodlibet, «Capitalismo comunista» [Una voce di Giorgio Agamben, 15 de desembre de 2020 […] «coniugando l’estrema alienazione dei rapporti fra gli uomini com un controllo sociale senza precedenti».):

«És possible, de fet, que avui estiguem assistint a un conflicte entre el capitalisme occidental, que convivia amb l’Estat de dret i les democràcies burgeses, i el capitalisme comunista, conflicte en què aquest últim sembla sortir victoriós. El que és cert, en tot cas, és que el nou règim unirà en ell l’aspecte més inhumà del capitalisme amb el més atroç del comunisme estatalista, tot conjugant l’extrema alienació de les relacions humanes amb un control social sense precedents.»

Precisament, doncs, una fusió de les distopies d’Orwell i Huxley. Mentre a l’Occident semblava haver triomfat el poder basat en el subministrament alienant de distraccions a l’estil de Huxley […], de sobte, sorgeixen també elements orwellians de vigilància i control i si encaixem el que denunciava Huxley i el que denunciava Orwell, s’imposa la lògica del poder tecnofinancer amb el seu Gran Reset i la Quarta Revolució Industrial, en què es personalitza els robots i es robotitza, controla, les persones, a qui s’escapça l’esperit i l’ànima humanes.

L’assaig de Jordi Pigem s’estructura en 14 càpitols el títol de cadascun dels quals encavalla la darrera frase d’un amb la primera del següent i configura, per si mateix, una declaració  sobre l’estat de la qüestió en aquests temps imposats de pandèmia [vegeu-ne, en aquest vincle, el sumari i un fragment de l’obra.]

Pigem va participar en la recent trobada (silenciada pel mitjans de comunicació) que es va fer a Vic per debatre obertament sobre tots els aspectes repressius, quant als drets fonamentals i l’alienació de les persones. [Podeu veure la intervenció de Pigem en aquest vincle, proveït pel seminari Randa.]

[Llegiu, també, l’excel·lent entrevista que li ha fet Pep Martí a Jordi Pigem a NacióDigital]. O l’entrevista de Xavier Grasset al Més324:

[LLIBRES] 1.000 dites ponentines, de Josep Espunyes

Josep Espunyes.

[Notes de Xavier Borràs.]

Josep Espunyes, el poeta, lingüista i assagista de Peramola (Alt Urgell) –que tot just aquest segon dia de gener de 2022 ha fet vuitanta anys–, incansable servador del tremp de la llengua des del terrer, tot just ha publicat de la mà d’Edicions 1984 1.000 dites ponentines que, com ell mateix diu, són «la sal de la llengua».

En Pep de cal Vilaro ha fet aquest volum de 158 pàgines com si fos un petit diccionari, on podem trobar-hi cinc-centes dites populars, i amb la definició de cadascuna, una de sinònima, amb què el nombre total, doncs, arriba a les mil que s’anuncien al títol del llibre.

Com que el conreu de la terra va de baixa i els pobles són buidats per la voràgine urbanita, les dites, frases fetes i refranys són, pràcticament, en perill d’extinció i —el que és pitjor— substituïdes per les de la llengua imposada, el castellà, que disposa de tots els atots, trumfos i baralles per a guanyar el joc de l’anorreament del català.

«Una colla d’aquestes dites —escriu l’autor al “Pròleg” del llibre— avui ja no es diuen, perquè les circumstàncies de la vida han canviat d’una manera impensable en els darrers anys. Són dites que han perdut els referents, perquè ja no treballem amb rucs o amb bous, ni trobem carros ni traginers a les nostres carreteres, ni el llop campa arreu…».

Romandrà, si més no, la tasca ingent, insubornable, de l’amic Espunyes, que rep l’homenatge que es mereix aquest 2022, en què ha estat l’Associació Llibre del Pirineu ha acordat declarar el 2022 com a Any Literari Josep Espunyes al Pirineu.

L’entitat ha començat a preparar un programa d’activitats entorn de l’obra del poeta, lingüista i estudiós de Peramola amb l’objectiu de posar de relleu la fructífera creació d’Espunyes, que abraça des de la poesia a la recerca tot passant per la narrativa, i que constitueix un patrimoni literari en llengua catalana de primer ordre.

Entre les activitats previstes hi ha la celebració de recitals de la seva obra poètica, la creació de rutes literàries entorn de l’obra, l’edició d’una publicació que recollirà la seva trajectòria i bibliografia completa i una nova edició, il·lustrada amb imatges, del llibre Notes mínimes d’un paisatge (Edicions del Mall, 1987), un exquisit poemari dedicat a Peramola i els indrets pròxims, entre altres accions que es farà conèixer tan bon punt es programin. La intenció és que l’Any Literari Josep Espunyes al Pirineu arribi a un públic ampli i per aquest motiu es demanarà la implicació de biblioteques, llibreries i instituts de secundària del Pirineu.

Sobre Josep Espunyes a La Resistència:

Piulades de cultura popular.

La toponímia de Peramola i els mots que es perden del món rural.

 

 

[AUDIOPROSA] Del foc sempre a les brases

L’actor i director de teatre de Calldetenes, Albert Freixer, ens ofereix la seva dicció i oratòria amb un interessant text de Nan Orriols, en exclusiva per a La Resistència.

Es tracta d’«Del foc sempre a les brases», prosa inèdita de l’autor, entre d’altres, d’Indi.

Gaudiu-ne!

[VERSOS] Dos i vint-i-dos

[Versos i fotografia de Gabriel Salvans.]

Al caire de les escorrialles dels dies,
a l’any que se’n va obro la finestra.
Que s’airegin records que voltegen endins
i enfora, i tanco, deixo marxar.
Ni a l’ampit i quedi cap mal aire.
A l’alba passaré la mà per l’entelat
dels vidres, i diré: hola o adéu.
Quan sigui demà pensaré en l’aurora,
pensaré en tu, i potser nevarà.
Sota la neu es garbella la vida
i la vida dol quan grinyolen al vol tantes hores.

Al bell mig dels somnis escriuré versos,
versos de nit, si algú vol dictar,
per no ser mai de l’oblit companyia
ni de l’estupidesa manllevar
i per si cal comunir maltempsades.

[TEXTUAL] El gall Daniel

[Text i il·lustració de Toni Casassas.]

Els temps discorren en totes direccions i velocitats. Les capes se sobreposen, Occident travessa com un llamp el cor de l’Àfrica, però Àfrica manté el ritme propi i les coses es mouen en diverses capes, com en un mogut mar profund. Jo mateix ocupo espais diferents i temps diferents, i el meu ritme s’entrebanca i es desplaça en un garbuix aixecant polseguera a l’embat del vent camí enllà. Res no és tan a prop ni tan lluny, ans tot és lluny i a prop alhora.

Aquest és el tràfec i el tràfic de les capitals arreu del món, hom no hi pot pas descansar ni trobar gaire sentit a les coses. Diferent és quan ja ens hem mogut cap a les muntanyes. Allà els temps es mouen plegats en un sol fluid al ritme dels mateixos esdeveniments. Allà hi hem pogut percebre encara que sigui lleument el batec de l’Àfrica, la seva pulsió, la seva força. Tot en calma.

Abans-d’ahir, el dia de Nadal, ens van regalar un gall negre viu i un sac de patates. Un regal ancestral, un regal molt valorat en aquest país i que mostra afecte i bona voluntat. L’hauríem d’haver sacrificat i cuinat, però no ho hem pas fet. El gall Daniel és ara presència viva del llegat ancestral, un amic i centre de la casa. El jardí és la seva llar i tots ens felicitem que s’estigui amb nosaltres. Gràcies, estimat Daniel. Gràcies per ser entre nosaltres.

[ÀLBUM DE FOTOS] Nova York

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.

[Text i fotos de Nan Orriols.]

 

El 1972 es van construir les Torres Bessones. El 2001 ―com passa el temps!― van anar a terra per l’atemptat de l’11 de setembre.

Amb uns amics vaig visitar Nova York l’any 1980 (Central Park, Chinatown…) i vaig veure els jugadors d’escacs al carrer. Recordo que en aquell temps tenia un cert encant: bicicletes, el riu, museus, restaurants, etc. Però, amb els anys, penso que no hi viuria per res del món. Tampoc a Barcelona.

Sempre penso que, si no es construïssin torres, no podrien caure.

I si no construïssin la Sagrada Família, no farien tant el ridícul.

[ARTS I OFICIS] Finances

La llagosta comuna (Palinurus elephas).

[Un conte de Jordi Remolins.]

Un raig de sol impactava contra la finestra de l’edifici de cristall i acer per difondre’s a l’interior del despatx. Des de la vint-i-setena planta hi havia una panoràmica privilegiada de la ciutat amb milers d’edificis més baixos que es perdien de vista a l’horitzó. L’executiu va fer un gest de dolor producte de les punyides estomacals que feia estona que patia, i va entrar per enèsima vegada al lavabo. En sortir-ne va acostar-se altre cop al vidre, va mirar la llarga avinguda, i va observar-hi durant uns minuts a centenars de persones insignificants que tindrien més o menys problemes per arribar a final de mes segons els moviments borsaris que es desenvolupaven dins d’aquelles parets.

La secretària va abandonar un moment les xarxes socials per atendre la petició de reservar taula per a dos en l’exclusiu restaurant que hi havia a l’àtic del gratacel. Quan va arribar la promesa de l’executiu, trenta anys més jove que ell, coetània del seu propi fill, i filla alhora d’un home insignificant quatre anys també més jove, van agafar l’ascensor sense necessitat de sortir de la cambra. Dins de la caixa metàl·lica que ascendia a raó de dos pisos per segon, va contemplar el voluptuós escot de la jove, i va maleir en silenci la corrompuda blancor de la seva roba interior.

La carta del restaurant recollia desenes de delicatessen de tota mena, però l’executiu es va deixar seduir pels crustacis que passejaven inconscientment aliens al seu futur més immediat dins d’una immensa peixera. El cambrer que els atenia va anotar una llagosta que intentava amagar-se darrere d’una roca. La xicota va demanar una graellada de verdures per mantenir la línia. Mentre el cuiner mediàtic preparava les respectives comandes, amb prou feines van intercanviar-se quatre paraules, molt més pendents dels mòbils que de la comunicació interna de la seva relació.

El plat amb l’animal va arribar fumejant a taula, rodejat d’herbes aromàtiques i salsa romesco. L’estómac va queixar-se-li amb un soroll somort que va inquietar-lo lleugerament. Va agafar una pota de la llagosta, que va esqueixar-se dolorosament sota la pressió dels seus dits. En una hàbil reacció, presumptament postmortem, va clavar-li l’altra pinça encara sense amputar a la llengua, abans que l’home tingués temps de xuclar la que ja havia arrencat. I davant la incrèdula mirada dels comensals de l’establiment, el crustaci va saltar del plat i va iniciar un inversemblant ascens cap a la peixera amb una única extremitat, on encara avui és motiu d’admiració per part dels clients que n’han escoltat la llegenda urbana.

El cuiner continua treballant a la restauració després de ser acomiadat per no coure prou les racions, ara en un restaurant de cuina ràpida per a un públic menys escrupolós.

L’executiu, que prou feina tenia per aconseguir ereccions abans de l’incident, ara ni tan sols pot utilitzar la malmesa llengua per donar plaer a la seva promíscua parella.