La transhumància per la vida: de Mieres al pla d’Anyella

La transhumància des de MIeres va arribar al pla d’Anyella el passat dijous 30 de juliol. [Foto: Saül Roca.]
[Un report de Xavier Borràs.]

L’eminent i destacat etnòleg i folklorista català Joan Amades (1890-1959) escriu al número XIX de la segona època del Butlletí de Dialectologia Catalana (gener de 1931) l’article «Vocabulari de pastors» (pp. 64-241), en què justifica considerar com un deure «de no menysprear ni abandonar l’aspecte referent als usos i costums dels pastors, sense deixar de donar al nostre treball un caràcter lexicològic. Dóna un major interès al nostre treball la dolorosa circumstància que la majoria dels costums que apuntem són ja del tot perduts, pel canvi que s’ha produït en la vida durant aquests darrers anys. Aquest canvi ha arribat molt intensament fins als rústecs i senzills pastors, i ha operat en llur vida simplicíssima i primitiva una transformació radical i absoluta, que desfigura completament llur manera d’ésser, i els fa perdre aquella suau sentor de poesia de què tan delicadament estaven rodejats […] La vida típica i característica del pastor es perd i es desdibuixa per moments i a passes de gegant. Per això hem cregut de conveniència consignar-ne tot el que en sabíem».

Amades escriu aquest llarg article el 1931 sota l’atenta mirada de Pompeu Fabra i Antoni Griera. Més de noranta anys després, a la comarca de la Garrotxa, un pastor i formatger, en Prem Puig de Can Torrent de Mieres, feia temps que rumiava de refer la carrerada cap als prats pirinencs i, tal dit tal fet (vegeu el vídeo aquí sota): el passat 27 de juny va emprendre amb seixanta-nou de les seves ovelles, l’incert viatge transhumant cap al pla d’Anyella (1.840 m d’altura), a cavall entre la vall d’Alp (Baixa Cerdanya) i la vall de Ribes (Ripollès), on durant els mesos d’estiu s’hi trobaven grossos ramats d’ovelles de les terres baixes del Ripollès, del Lluçanès, de la Garrotxa, d’Osona i del Berguedà.

Un nombrós grup de socis de l’Ecoxarxa Garrotxa han donat suport a aquesta iniciativa, tant a nivell logístic (amb acompanyants i un vehicle de suport) com de difusió, amb un primer comunicat en què afirmaven: «Des de l’Ecoxarxa Garrotxa hem constituït un grup de suport, tant logístic com d’acompanyament i seguiment de la ruta, per a recolzar en Prem i, alhora, fer visible la necessitat de recuperar els comunals i els camins ramaders —molt d’ells asfaltats, perduts o destrossats per polígons i quitrà, com és el cas d’aquesta carrerada.  També, es pretenen reivindicar les tradicions pageses i el pastoralisme —ambdós estils de vida allunyats del consumisme desenfrenat o la preeminència dels combustibles fòssils— i l’alimentació natural de proximitat i el respecte i la convivència amb la natura».

La carrerada va transcórrer, des de Mieres, cap a Riudaura, Vallfogona del Ripollès, Gombrèn i el pla d’Anyella durant quatre dies i més de vuitanta quilòmetres. Durant el camí —molts cops perdut, enquitranat o urbanitzat—, la gent, especialment la gent gran dels pobles per on passaven, a més de dur-los bones menges durant les parades obligades, contava les històries i les anècdotes de les antigues transhumàncies, amb què la carrerada d’en Prem ha pres, també, un sentit de rescat de les tradicions quasi perdudes, a la manera que contava Joan Amades. En realitat, per bé que des de la Garrotxa es fan transhumàncies internes a l’hivern i hi passen pastors (sobretot per l’Alta Garrotxa) camí del Pirineu provinents de l’Empordà, feia vora trenta anys que no se’n feia cap cap des de la comarca als prats de l’alta muntanya de Toses.

Un dels objectius de l’acció d’en Prem Puig és, precisament, ser un revulsiu, un primer pas perquè d’altres pastors i pastores de les terres garrotxines puguin sumar-se en temporades vinents a la transhumància i així aplegar un bon ramat cap al Pirineu i, de passada, poder gaudir, si es pot, d’un temps de vacança.

El seguiment puntual a les xarxes socials, amb fotografies i vídeos, especialment al compte de Twitter de l’Ecoxarxa Garrotxa (amb les etiquetes #transhumànciaxlavida i #transhumarperlavida) ha estat molt ben rebut pels mitjans de comunicació comarcals i nacionals, amb bons i amplis reportatges: EcoDiari, Nació Garrotxa, El Punt Avui, Garrotxa Digital, La Comarca d’Olot, Olot Televisió, TV3, Catalunya Ràdio… Durant uns dies, doncs, la «revolució» engegada amb aquesta transhumància ha travessat l’agenda política i mediàtica per a esdevenir un racó de reflexió sobre la vida autèntica dels pastors, l’alimentació, el consumisme, la globalització i un sistema socioeconòmic que no té en compte els éssers vius, en aquesta cursa en què la disjuntiva, la cruïlla de la civilització, es mou entre el transhumanisme o la transhumància. L’aposta, si volem viure amb dignitat i respecte —també amb l’estoïcisme i la frugalitat que ensenya la vida pastoral, que és d’esforç i tenacitat— crec que és prou clara.

Els borrecs, els xais, les xeres…, en summa, les ovelles, també han viscut en aquesta carrerada un nova vida fora de l’estable i dels indrets ja coneguts dels entorns de Mieres. La sonsònia dels atàvics esquellots, els bels, els esbufecs mentre remuguen ajagudes als herbassars, esdevenen una experiència inoblidable, que s’endinsa en la consciència i no et deixa de petja, un cant a la vida que cal servar i celebrar.

Per acabar aquesta primera aproximació a aquesta bella aventura, que seguirà amb altres projectes relacionats, també, amb la prevenció d’incendis i la recuperació de la ramaderia, us oferim un recull d’imatges, en què han participat, entre d’altres, a més del mateix Prem, els amics i amigues Sergi, Epi, Beti, Nanin, Saül, Montserrat, Xavier… Gràcies a tothom! [Podeu veure més fotografies en aquest vincle.]

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.

[FOTOGRAFIA] Capvespre a la Catalunya Vella

[Originals d’Octavi Ponce.]

S’incorpora a La Resistència el jove Octavi Ponce, amb una excel·lent incursió fotogràfica per les boscúries de Borredà: flora i fauna al captard de la natura. Gaudiu-ne!

Reflexions d’un gandul fracassat. Pàtria, ciutat i llengua

[Un report d’Eduard Garrell.]

T’has posat massa alcofoll,
massa adobs a les pestanyes:
no podràs sortir al carrer…
Tes cosines se’n riurien
i el betzol que tens llucat
fugiria de vergonya…
Renta’t tots aquests afaits…
Sols un toc a cada galta
amb les pòlvores… Veuràs
que tothom ret homentatge
al teu seny, al teu comport,
que et farà saltar les llàgrimes…
T’has posat massa alcofoll:
només un pessic de pólvores.

Miquel Bauçà, En el feu de l’ermitatge [Empúries, 2014]


«Convertir en rural allò que és urbà, urbanitzar allò que és rural.» Ho escrivia Ildefons Cerdà en la seva Teoria General de la Urbanització.

Sembla ser que, volent o sense voler, Ada Colau ha fet seva aquesta idea, que teòricament jo mateix podria defensar, si no fos que arriba amb cent seixnta-dos anys de retard. En el seu pla urbanístic Cerdà va aplicar els criteris  del pla hipodàmic, que és més vell que l’anar a peu: val a dir, una estructura en quadrícula que si bé sobre el paper resulta molt racional, a la pràctica  comporta un seguit d’inconvenients: excessiva longitud dels carrers, congestió del trànsit en hores punta, dificultats d’accés al centre i a la perifèria…

https://platform.twitter.com/widgets.js

Malgrat tot, Cerdà havia trobat l’equilibri entre aquesta urbs apagesada i la ruralitat urbanitzada. Les «mansanes» obertes, les zones verdes dels interiors, els equipaments, la ventilació i l’assolellament, van desaparèixer durant el llarg segle que va durar el seu desplegament degut als interessos dels propietaris del sòl i a l’especulació, ben vista i estimulada a l’època, que van desvirtuar completament el pla.

Vull posar un especial èmfasi en un fet que sembla oblidat, de tan obvi, i és que Barcelona és una ciutat completament diferent de la majoria de ciutats amb què les podem comparar: a més de tindre el mar pel seu costat de llevant, la tanca la serra de Collserola pel costat de ponent i al nord i al sud ho fan el Besòs i el Llobregat. Si comparem les densitats de Barcelona amb les de Madrid i València són respectivament de 16.000, 5.420 i 5.900 h/km2.

Ildefons Cerdà. [Foto: Arxiu LR.]

Què hauria passat si s’hagués acomplert el pla Cerdà? Potser Barcelona seria una ciutat menys densa i més extensa, vencent els murs que la constrenyen o ens hauríem instal·lat a Vila-sacra, com havia proposat Carles Fages de Climent. Però l’especulació de la construcció dels eixamples no és res comparat amb la desgràcia que pateix la ciutat durant els 16 anys de govern del catalaníssim franquista Josep Maria de Porcioles. A base d’especulació, corrupció i intervencions antisocials Porcioles omple Barcelona d’autovies urbanes: la ronda del mig, que si n’és no ronda; l’Avinguda Meridiana, el carrer d’Aragó;  la Gran Via; la Diagonal… Sobreelevacions en els edificis més emblemàtics, enderrocs imperdonables d’edificis modernistes, barraquisme vertical: el Turó de la Peira, Sant Roc, la Mina, Ciutat Meridiana…, queden incomunicats i segregats de la ciutat. Polígons desordenats, aluminosi… I el gran negoci dels pàrquings. Una Barcelona closa en si mateixa i lliurada a l’us de l’automòbil particular: l’automòbil ha modelat el paisatge i la dinàmica urbana durant dècades..

Poc després la maragallada i la samaranc[h]alla, amb el dolç esquer de les olimpíades que els barcelonins s’empassen sense hesitar, comença la destrucció del teixit social arrelat de fa segles a la ciutat: ensulsiada de barris sencer; «bullyng» per foragitar els veïns del Raval; especulació i negocis immobiliaris privats participats per l’Ajuntament: turisme massiu i fons d’inversió usucapint la ciutat i gentrificant els autòctons que van a parar a l’entorn incomunicat de la ciutat i són substituïts per forasters procedents d’Espanya, Sud-amèrica, Itàlia, Rússia, Xina, o quina sigui l’economia amb més superàvit de cada moment.

De tot aquest sacrifici Barcelona n’hereta dues autovies urbanes de més, les «rondes de dalt i de baix, un palau de concerts i un estadi. Ni habitatge social, ni millores en les infraestructures, ni en el més vital que són les comunicacions ferroviàries amb la Catalunya Ciutat, (que va de Cadaqués a Amposta) i que són les mateixes de fa dos-cents anys: dues úniques vies donen entrada i sortida a tot el flux ferroviari que va i ve, de nord a sud, en espera que les obres de la «Sagrera Família» (diuen que són al 60% de la seva execució) s’acabin,  al cap de 25 anys.

Samaranch fa la salutació feixista en un acte a Barcelona el 18 de juliol de 1974. [Foto: arxiu LR.]

Ara, una  fraudulenta marmanyera governa la ciutat sense poder controlar la policia municipal, ni les estructures franquistes anquilosades de l’ajuntament, ni els taxistes, ni la neteja, ni la civilitat, ni l’habitatge, ni el trànsit que està fent de Barcelona una ciutat hostil. La vol convertir en un espai rural, dificultant encara més la vida dels barcelonins que ja no hi poden viure, però que hi han d’anar a treballar, perquè el seu assetjament a l’automòbil, a base de dificultar els moviments, augmentar la contaminació, omplir els carrers i les voreres de bicicletes, patinets, segways i tota mena d’andròmines rodadores sense cap regulació, possiblement ara seria possible la ciutat de Cerdà, però són insostenibles en la Barcelona destruïda si no es comença per oferir alternatives i trobar solucions, i tots sabem que això no s’aconsegueix llepant culs a Madrid ni anant a sopar amb el rei.

Si els pilars de la identitat són la pàtria (la Heimat), la ciutat (com a referent col·lectiu) on la majoria d’habitants, començant per l’Ajuntament, es consideren ciutadans del mon, s’hi eludeix tot compromís i s’hi excusa qualsevol vilesa, i la llengua, ja s’encarrega Castella de destruir-les, amb la complicitat de la impostora que la governa pitjor que els seus predecessors i la niciesa del president del país i la seva cort d’inútils.

Ara per ara, ningú té la dignitat i el valor de plantar la fanga.

Seixanta anys del Diccionari Alcover-Moll: perilla la pervivència del català

El tresor lingüístic que és el Diccionari Alcover-Moll perilla d’esdevenir un fòssil si no posem remei a l’ús de la llengua.

[Un report de Xavier Borràs.]

Enguany se celebren seixanta anys de la culminació d’una obra ingent, el Diccionari català-valencià-balear (DCVB) —tresor que podeu consultar en línia—, altrament conegut com el Diccionari Alcover-Moll per causa del nom dels qui el van confecciona:, Antoni Maria Alcover Sureda i Francesc de Borja Moll Casasnovas, veritables artífexs d’aquesta ingent obra iniciada l’any 1900 i que Alcover hauria volgut que fos el Diccionari de la Llengua Catalana, per bé que les discrepàncies amb l’aleshores naixent Institut d’Estudis Catalans (IEC) —sorgit l’any 1907, amb Secció Filològica creada el 1911— el van fer desistir i tirar pel dret amb el DCVB des de Mallorca.

El Diccionari Alcover-Moll és el treball lexicogràfic més important de la llengua catalana (antiga i moderna, dialectal i literària) i de tota la romanística i inclou deu volums, un total de 9.850 pàgines amb més de 160.000 articles i 1.500 il·lustracions en blanc i negre.

I amb aquest tresor lingüístic a les mans tan poc difós i conegut com passa amb d’altres, tenim els polítics que ens toca de patir regatejant l’ensenyament del català a l’escola —o a les plataformes audiovisuals— per no saber o no voler plantar-se davant les arbitrarietats dels tribunals espanyols quan ni tan sols han estat capaços, durant aquests darrers anys, de fer complir la Llei de normalització lingüística, la pròpia anomenada «immersió» —que és una presa de pèl majoritària a les escoles de l’àrea metropolitana barcelonina—, els drets dels consumidors catalanoparlants quant a l’etiquetatge, la informació, la justícia, i allò del «llarg etcètera» que tant odiava Joan Oliver.

Tenint el castellà com a llengua imposada per la força de les armes, la supervivència del català ha estat sempre el gran cavall de batalla de la identitat nacional que, a més a més, es vol esquarterar als altres territoris de la nació. Sense la llengua —en el nostre particular cas històric— no som, ras i curt, res…, que és el que sempre persegueix Castella (ara dita Espanya) des de temps immemorials: el nostre anorreament (i, en alguns casos, anihilació física, com ha passat en les diverses guerres d’agressió i colonització d’arreu dels països catalans).

Els darrers anys, el tansemenfotisme de les administracions, el bonisme escolar o la manca d’una aposta clara i contundent a favor de l’ús exclusiu de la llengua en tots els àmbits de la vida ja han produït els pitjors efectes, amb una gran part del jovent que dimiteix de fer-la servir i amb funcionaris públics que viuen i treballen a Catalunya (de sectors universitaris o hospitalaris, per exemple) que utilitzen el castellà als mitjans catalans sense cap vergonya, ans exercint el seu dret de conquesta.

I no passa res, que aquesta és l’altra cara de la moneda de la diglòssia i l’esquezofrènia lingüística que vivim i sofrim dia rere dia, com un degotall que sagna i sagnarà fins a l’extinció final. Certament, depèn de nosaltres, dels catalans —de soca-arrel o d’altres provinences—, d’aquest exercici diari tan feixuc de defensa de la pròpia identitat, a risc de ser assenyalats com a malnats o xenòfobs, tant és l’odi que esquerres i dretes espanyoles tenen pel nostre fet nacional. Però, no solament depèn de posicions individuals vint-i-quatre hores al dia: cal un cop de puny a la taula des de tots els sectors per empènyer de dalt a baix i trabucar aquesta situació, si és que encara hi som a temps, per manera que usar tothora la llengua catalana la faci imprescindible per a la vida quotidiana arreu.

[EXPOSICIÓ] Els rostres fets ceràmica de Teresa Escayola a Palafrugell

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.

[Un report de Xavier Borràs.]

Fins al diumenge 12 de juny teniu encara ocasió de visitar al Vitel·la Espai Fòrum, al número 24-26 del carrer de la Tarongeta de Palafrugell, l’exposició Rostres, de la ceramista Teresa Escayola Coris (Barcelona, 1952), que rebla el clau de la seva trajectòria artística amb aquesta exposició encapçalada per «Ucraïna», una peça «accidentada» sobre la guerra, i altres com «Dona amb pamel·la», «Burka», «Menines», «Cuiner»…, fins a vint-i-dos rostres amb o sense cara i que expressen l’esdevenir de la faiçó humana gairebé des d’un àmbit antropològic i de gran sensibilitat.

Teresa Escayola és una guardonada i prodigiosa ceramista i escultora amiga del foc, de la terra i del fang. Des dels anys setanta del segle passat, la seva mirada ha donat for-ma i moviment a tot un seguit de peces que son col·lecció i plaer dels qui estimen la bellesa. Havent fet estudis de ceràmica a l’Escola d’Arts i Oficis (i també de tapís amb Tàpies-Barba) va iniciar la seva tasca en el camp de la peça utilitària (junt amb la seva germana Carme, sota el segell Cargol Màgic) i a principis de la dè- cada dels vuitanta va començar a experimentar amb l’escultura ceràmica. A partir de 1992, junt amb el cuiner-poeta Antonio Ferrer, es va traslladar a viure al Castell-Palau d’Orriols (L’Odissea de l’Empordà), on va muntar el seu taller, que ara manté a Sant Mori, amb la fusió dels 1.300 °C volcànics del forn.

Teresa Escayola, a l’esquerra, el passat 9 d’abril, quan es va inaugurar l’exposició Rostres a Palafrugell. [Foto: Xavier Borràs.]
A partir de la dècada dels anys dos mil, Teresa Escayola comença a plasmar amb la ceràmica la natura a escales sorprenents amb harmonies, formes i textures que generen moviment; creacions riques i variades que demanen ser acaronades: un mosaic de peces, torratxes, gerres, plats i escultures que en la seva genialitat mostren l’enorme complexitat d’allò que pot semblar aparentment simple. Destaca, a més de la fragilitat quasi trencadissa de molta de la seva obra recent ––les plàteres amb tapetes i estovalles de fil—, la visié feréstega, salvatge, de les seves actuals figures, a cops gegantines, antropomòrfiques, el fruit d’un llarg viatge subterrani que acosta la natura a l’arquitectura, com somniava Gaudí.

En aquest sentit, Manuel Vázquez Montalbán (1939-2003) va escriure, amb motiu d’una de les múltiples exposicions de l’artista que «[…] les mans de la ceramista es permeten apoderar-se la terra amb generositat i la relació entre les mans i la imaginació produeixen aquestes figuracions que evoquen des d’una Venus de Willendorf de nuesa erosionada pels vents de l’Empordà fins al sofisticat acompliment de l’ambició de Gaudí del trompe l’oeil perpetu entres les formes naturals i les arquitectòniques. A mig camí entre el que és natural i el que és arquitectònic, Gaudí va trobar alguna cosa que avui solem qualificar com a escultòric, adjectiu i alhora substantiu de la gamma de les creacions de Teresa Escayola», ja convertides en objectes funcionals i lúdics per jardins, cancells, vestíbuls i murs de diversos territoris.

De fet, també, al programa de mà de l’actual exposició, l’escriptor Josep Maria Fonalleras (1959) cita Vázquez Montalbán quan parla del domini que té Teresa Escayola del «ritu de la ceràmica» en aquesta exposició «sobre rostres, bustos que romanen impertèrrits, testimonis muts d’un temps», perquè l’autora «ha tingut la valentia i l’atreviment d’ensenyar una peça que parla». Per a l’autor de Tot el que hi veig (L’Avenç, 2020), l’artista, després de tocar tecles diverses, diu que «s’atreveix amb els bustos (singulars i pensats per al fons de què disposa), un registre altament dificultós perquè és en un espai reduït —el del rostre— on cal enquibir un munt de sensacions […], ens endinsa en una visió que, en un marc molt precís i acotat, ens acosta a una història de llarg recorregut».

El misteri del relat d’aquests rostres és el que ens conviden a descobrir les extraordinàries mans i el meravellós art de Teresa Escayola a Palafrugell.

 

[VIDEOALBUM] Anada i tornada amb bici de Xerta a Horta de Sant Joan

[Imatges de Ramon Comella.]

Vegeu la bicicletada que en Toni, en Ramon i en Nan van fer, d’anada i tornada, entre Xerta (Baix Ebre) i Horta (o Orta) de Sant Joan (Terra Alta) per una de les vies verdes d’aquestes contrades, els dies 7 i 8 de novembre de 2019l.

Igualment, podeu veure’n les rutes que fa sovint en Ramon Comella al seu wikiloc.