La primera vegada que vaig posar els peus al Marroc va ser a Beni Anzar, passada la frontera de Melilla. D’això ja fa més de quaranta anys. Deixant de banda les olors, els colors, el vestuari i l’arquitectura, la meva primera sotragada va ser la contemplació en una plaça pública de l’assotament al cul d’un marrec d’uns dotze anys per part del seu pare. Vaig deduir que el vailet havia fet alguna malifeta i que el costum del poble era fer un escarni públic. Amb tot, aquesta trista imatge, ben poc pedagògica, no va pas condicionar la meva posterior opinió de la realitat magrebina. L’endemà vaig anar a Alhoceïma. Ara encara recordo l’habitació rosa de la pensió, la cara somrient d’una noia que netejava les habitacions i el blau del cel. I d’aquí cap a Fès i Marràqueix.
Quinze dies més tard em trobava feliçment instal·lat en una fantàstica habitació a Essaouira, a la casa d’uns pescadors que em van fer un preu molt més assequible que qualsevol hotel. Allà m’hi vaig quedar un mes. Jo tenia 17 anys i al·lucinava de valent quan cada matí em trobava un plat de sardines a la brasa a la porta de l’habitació. Entre aquelles sardines, les sardines que menjava calentes al port, i les amanides de ceba i tomàquet, em vaig recuperar d’una certa debilitat física produïda pel fet de viatjar amb molts pocs diners.
Abans de tornar a Vic, vaig visitar Taroudant, on vaig viure tres dies en una cova que en realitat era la casa d’un músic, un excel·lent llaütista i gran persona, Hassan Tasi (encara recordo el nom), que vivia amb una seva filla petita de quatre anys, després de la mort de la mare de la petita, la seva dona. Han passat els anys i en fa vint que estic casat amb una dona d’Essaouira. Tot plegat em porta a considerar que, ni que sigui una mica, conec la realitat magrebina.
A l’hora anunciada per l’inici del fenomen vaig sortir de l’hotel per anar a badar. Però no hi havia ningú enlloc. Els carrers eren buits. No circulava ni un sol cotxe. Les botigues tancades, com els bancs, l’oficina de correus i demés edificis oficials. I encara que feia molt bon temps, a la platja només hi vaig veure quatre o cinc soldats patrullant a la sorra i unes banderes negres de prohibició de banyar-se onejant solitàries.
L’endemà, a la mateixa hora, els carrers de la medina eren un formiguer de gent, les botigues i l’oficina de correus eren obertes i a la platja onejaven les banderes verdes que autoritzaven a banyar-se al mar sense perill. Un vent suau i fresquet eclipsava la calor. Aquell dia, a l’hotel, vaig conèixer la Fàtima, una cambrera amb qui al cap de dos anys em vaig casar. Des d’aleshores he retornat a Essaouira una trentena de vegades durant les vacances, per hostatjar-me a casa dels sogres.
La ciutat vella està envoltada d’una muralla amb cinc portes d’entrada a la casba. A la part nord hi ha l’antic barri jueu, el Mellah, on un segle enrere vivien prop de set mil jueus, una població que a poc a poc va anar disminuint. Si la primera vegada que vaig estar a Essaouira la ciutat tenia 30.000 habitants, avui en té 80.000.
El 1763 el sultà Muhammad ben Abd Allah, amb l’ajut de l’arquitecte francès Théodore Cornut, va fer construir la ciutat actual al mig del no res, amb un traçat molt regular que van donar origen al nom modern d’Essaouira, que vol dir «la ben dibuixada». La seva importància va anar creixent fins a la primera meitat del segle XIX. Però també es va convertir en un lloc de desterrament i empresonament polític. Mentrestant, la relativa prosperitat de la població girava al voltant de la comunitat jueva, que en un moment donat va arribar a superar a la musulmana.
Amb el protectorat francès (1912) Essaouira va recuperar el nom de Mogador i va esdevenir un port de pesca, secundat per una creixent indústria conservera, arribant a convertir-se, al 1970, en el tercer port pesquer del Marroc. En aquesta època, va començar a esdevenir un centre turístic que va atraure els primers hippies i, posteriorment, viatgers i practicants del turisme cultural. Entre els il·lustres visitants que en un moment o altre van recalar a Essaouira hi trobem Orson Welles (que hi va rodar el film Otel·lo i avui té un monument al costat de la platja), Jimi Hendrix, Cat Stevens, Frank Zappa, Leonard Cohen, Tenesse Williams, Paul Claudel…
Des de fa unes dècades, i encara avui, la ciutat -una mena de Cadaqués marroquina- atrau a molts poetes, artistes i tota mena de creadors, però sobretot pintors d’art contemporani, que han acabat donant nom a «L’escola d’Essaouira», una barreja d’art naïf i avantguardista inspirat en la cultura gnaoua, originada en els descendents d’antics esclaus provinents de l’Àfrica Negra.
Avui, a més de congregar turistes europeus, Essaouira també s’ha convertit en la platja de Marràqueix, i a l’estiu, quan la calor és més asfixiant, congrega molts marrakhsis que hi van atrets pel clima temperat. No voldria acabar aquest escrit sense mencionar l’exquisida cuina que es pot degustar a la ciutat (no us perdeu el peix, especialment les sardines), l’afabilitat i amabilitat dels seus habitants, l’activitat frenètica dels pescadors al port, i la bellesa dels seus carrers i edificis conformats per cases blanques adornades amb portes i finestres d’un esclatant color blau elèctric.

Descobriu-ne més des de LA RESISTÈNCIA
Subscribe to get the latest posts sent to your email.