“Entre cor i branca.Cants del pou“ forma part del projecte artístic de Toni Casassas que investiga, a través del cant d’arrel, la relació entre la llengua pròpia d’una comunitat i l’expressió musical que hi emergeix.
L’artista utilitza les antigues melodies populars i tradicionals d’El cançoner dels Països Catalans per aprofundir en la substància mateixa del so i endinsar-se en una experiència contemplativa i meditativa.
La primera part va constar d’un petit repertori de nadales i cançons de bressol cantades per Toni Casassasa cappella, acompanyat per les veus de Júlia Evans Calm, Alexandre B. i Margot Oliver. A la segona part es va presentar una versió del Cant de la Sibil·la, creada expressament per a aquesta ocasió per Toni Casassas i pel músic HoracioCurti, mestre en l’art de la flauta japonesa, el shakuhachi.
Història neta de taca que us diré molt orgullós del petit tren de butxaca de Girona a Palamós.
Josep Martí i Clarà, àlies «en Bepes», Palafrugell
Llegeixo el següent al diari L’Indépendant:«6,7 millions de passagers, 500 millions d’euros investis… La Catalogne lance son projet fou de train entre Gérone et la Costa Brava».*
Penso que ja és hora que alguna cosa intel·ligent sigui notícia, però… segueixo llegint: «Le projet est colossal puisqu’il faudra installer 97 km de rails avec, notamment entre Gérone et la Costa Brava, un terrain totalement vierge d’histoire ferroviaire»**.
Un altre cop la insuportable supèrbia francesa, aquesta vegada impregnada d’ignorància.
Jo recordo els trens del Baix Empordà, el tren petit que unia Palamós, primer amb Flaçà, per on passava el tren gran per anar a França i a Barcelona, i després fins a Girona i a Olot, i el de Sant Feliu a Girona. El primer va desaparèixer quan jo tenia 9 anys i el segon quan en tenia 19. Val a dir que durant 70 anys el tren unia Barcelona, Girona, Olot, Palamós, Banyoles, Sant Feliu i la frontera francesa.
Josep Pla al costat del tren petit · Foto revista Trenes y tiempos
En una època en què el transport de la puixant indústria del suro calia fer-lo amb carros i el transport de passatges amb tartanes, la construcció d’un tren de via estreta era el paradigma del progrés. Aquests trens van ser el motor econòmic del port de Palamós i les comarques gironines. A més del transport de mercaderies, van contribuir a vincular el territori arribant a transportar més de 500.000 passatgers/any el tren petit i més de 800.000 el de Sant Feliu. Entre totes comunicaven 43 poblacions.
La via estreta permet revolts més tancats, una millor adaptació al terreny complicat del nostre país i unes despeses menors en infraestructures i material mòbil. Aquests trens, però, es van construir amb iniciativa i capital privats, amb la prèvia concessió de l’Estat i alguna escassa subvenció de la Diputació. Calia, doncs, pagar els dividends als accionistes, i això complicava molt la rendibilitat de l’explotació. La primera societat es va constituir com a Compañía de los Ferrocarriles Económicos de la Selva y Ampurdán.
Els trens es van moure amb vapor, exceptuant una breu intervenció d’una locomotora dièsel llogada, i sovint calia aplicar doble tracció o fer baixar els passatgers i empènyer els vagons en alguna pujada, com la de l’entrada a la Bisbal.
El tren petit al seu pas per Sant Joan de Palamós · Foto revista Trenes y tiempos
Van suportar accidents, vagues, sabotatges, crisis i dues guerres. Quan, el 1945, es van iniciar gestions per electrificar i modernitzar la línia, l’Estat no va mostrar cap interès i va decidir clausurar-los malgrat la dràstica oposició dels alcaldes i de la població. Entre el 1956 i el 1969, les línies es van desmantellar i ara són un atractiu turístic.
Els periodistes aficionats de L’Indépendant fan befa del projecte, i del pressupost, i no tenen en compte que gairebé tot el traçat de les línies s’ha conservat ni que la gent del país encara recorda amb nostàlgia aquell tren pinxo.
Ara caldrà veure si aquest projecte està ben fet i com remourà l’statu quo i els interessos anquilosats en aquestes comarques i el desinterès de l’Estat per qualsevol projecte sòlid de progrés per a Catalunya. De trens tramvia n’hi ha a totes les ciutats d’Europa, però l’alcalde de Palamós ja ha donat la nota; diu que no n’hi vol, de tren, al nucli urbà, però prou que hi té les parades de Sarfa/Moventis. Al segle XIX també s’hi van oposar les companyies de carruatges arrossegats amb mules.
*6,7 milions de passatgers, 500 milions d’euros invertits. Catalunya llança un projecte boig de tren entre Girona i la Costa Brava.
**El projecte és colossal, tenint en compte que caldrà instal·lar 97 km de rails entre Girona i la Costa Brava, un terreny totalment verge d’història ferroviària.
Es defineix l’esclavitud com la possessió d’una persona en propietat. El rei Leopold II de Bèlgica, en el repartiment de les colònies d’Àfrica, va demanar gestionar el Congo, de 2.500 km2 (cinc vegades la península Ibèrica), com a finca particular. Aquest monarca, junt amb amics seus, hi va imposar una explotació del cautxú natural per exportar-lo. Va esclavitzar i maltractar la població i, degut a les malalties, la fam, la disminució de la natalitat i els assassinats, els habitants van disminuir en una quantitat d’entre deu i quinze milions de persones. Aquest genocidi real utilitzava sistemes de repressió terribles que fins i tot incloïen tallar una mà als rebels, malgrat que fossin canalla de deu o dotze anys.
L’esclavitud ha estat molt terrible, i l’Església de Roma l’autoritzava dient que els negres no tenien ànima i que es podien tractar com a animals. Aristòtil deia que l’esclavitud és un fenomen natural, i de l’illa de Gorée, al Senegal, van sortir milers de vaixells carregats d’esclaus cap a Salvador de Bahia o el Mississipi per treballar a les plantacions de cotó. Portuguesos, espanyols, francesos, britànics i neerlandesos van traficar amb esclaus. El marquès de Comillas, protector de mossèn Cinto Verdaguer, també va traficar amb esclaus a Cuba. En fi, tot ve de lluny. Ara, l’esclavitud s’ha perfeccionat, reprimint qui exigeix democràcia o defensa el dret a existir en llibertat.
Aquesta passada tardor va tenir lloc a la sala polivalent de l’Ajuntament de Molló la presentació del llibre del mateix nom, Molló, editat per la Diputació de Girona dins de la seva col·lecció ‘Quaderns de la Revista de Girona’, sèrie Monografies; l’objectiu d’aquesta col·lecció de llibrets dedicats a tots els pobles i municipis de la demarcació gironina no és altre que el d’oferir una lectura plaent, profitosa i visualment atractiva a tots els lectors i lectores que els obrin i els fullegin; resumint-ho en poques paraules: es tracta d’un recull divulgatiu i plural dedicat a la difusió del coneixement de les terres i comarques de Girona.
Aconseguir aquests propòsits és possible gràcies a uns estrictes criteris d’edició que doten l’esmentada col·lecció d’una unitat característica: un total de quaranta-tres capítols (en el llibre que ens ocupa són trenta-vuit més cinc de no numerats), cada capítol amb un nombre de caràcters/espais determinat i també de fotografies o imatges il·lustratives, tres (una d’apaïsada i dues de verticals), amb un màxim de quatre i un mínim de dues, depenent de la llargària del text i, per acabar, la bibliografia pertinent més un breu escrit final d’agraïments.
Aquests susdits criteris, lluny de ser la cotilla que puguin semblar, no ho són gens ni mica, ans al contrari, car t’obliguen a un exercici de síntesi i de concreció (tots els llibres tenen noranta-sis planes) que redunda en benefici dels lectors i lectores.
L’obra que aquí es ressenya arrenca amb un breu escrit de situació del poble seguit d’una cronologia i, tot seguit, la resta de capítols numerats i no numerats amb els quals es vol oferir una visió panoràmica de la població, visió que va des de les pàgines dedicades a la seva història, entorn geogràfic, demografia, sectors econòmics, festes i tradicions, governança, ensenyament i urbanisme fins a projectes de futur; en altre paraules, des del pretèrit més pregon fins a la contemporaneïtat més actual; visió, doncs, panoràmica –ho reitero– en què passat, present i futur van plegats.
El Cercle d’Amics d’Espai Art60 presentà el passat 21 de desembre una edició de bibliòfil del llibre de llibres Poemaris, recull de l’obra poètica de Joan Salvat-Papasseit.
L’equip de l’editorial AQC Editors ha creat una autèntica obra d’art, en recollir en un estoig de faig massís amb lamel·les encadellades i frontisses de ferro, i imprès digitalment amb una obra de Perico Pastor, sis dels volums més representatius de l’obra de Salvat-Papasseit, acompanyats amb un assaig sobre l’obra del poeta a càrrec de Ferran Gadea i Gambús, crític literari i historiador de la literatura i un dels grans estudiosos de la seva obra. Fes clic aquí per a més informació.
Començava a clarejar quan les primeres patrulles de la FAI van iniciar una aproximació al quarter situat al vell edifici de Drassanes, per planejar-ne l’assalt.
Aquesta majestuosa obra medieval del s. XIII també donava testimoni de l’intens passat medieval de Catalunya, que durant dos mil anys comerciava i guerrejava al mar. Els codis civils catalans de navegació del segle XIII seguien vigents al món sencer; i els consolats de mar, també del s. XIII, es poden considerar les primeres ambaixades del món.
La caserna comptava amb diversos edificis separats per una tanca interior. El de les Drassanes medievals, cedit feia només un any a l’Ajuntament de Barcelona després de tres segles a mans de l’exèrcit espanyol, estava a punt de ser enderrocat parcialment seguint el darrer pla d’organització urbanística del port. Però encara mantenia el Parc d’Artilleria, on ara hi havia la plana major de la brigada d’Artilleria, molt propera a l’Armada, fortament conservadora, i el germà de Mola, el director del cop. Una entrada era per la porta medieval del costat del mar, al passeig de la Duana, i l’altre, per la porta lateral del carrer Santa Madrona.
Aquests edificis i el de Dependències Militars, just al davant, estaven dominats completament pels facciosos i mantenien un foc creuat intens que els feia inexpugnables i els permetia defensar-se mútuament, fet que resultava letal per a qualsevol que s’hi apropés. A això s’afegien unes metralladores emplaçades a dalt de tot de l’estàtua de Colom, que els oferia un domini complet de tota la zona portuària i la part baixa de les Rambles, l’anomenada rambla Santa Mònica, fins a l’antic mercat de llibres d’ocasió. Un domini que quedava tràgicament palès amb els cadàvers de combatents estesos sobre l’empedrat dels carrers propers.
Els anarquistes havien preparat una estratègia per entrar a aquest vell bastió medieval, dominar-lo i apoderar-se del seu gran arsenal, cosa que podria suposar un gir inesperat per als colpistes, i potser fins i tot la fi dels combats, en decapitar un dels seus principals nuclis operatius.
L’estreta relació personal dels membres del grup Nosotros amb alguns oficials republicans antifeixistes estava mostrant-se decisiva. A l’aviació això ja permetia l’aportació fonamental de Sandino a la causa del poble, bombardejant les casernes dels facciosos. També havia estat determinant per rebre les armes a Governació. I aquí a Drassanes, aquestes amistats serien tant o més profitoses. L’afinitat dels sergents d’artilleria Valeriano Gordo, José Manzana i Martín Terrer amb Nosotros va permetre obtenir una valuosíssima col·laboració des de dins del quarter.
Tots tres formaven part d’Apoyo Mutuo, una associació clandestina de militars republicans dins del propi exèrcit, amb ramificacions per tot Espanya, creada pel sergent Martínez Garcia, que prenia el nom del cèlebre llibre de Kropotkin. Gordo, Manzana i Terrer, que s’havien insubordinat davant les ordres feixistes, havien d’obrir les portes del quarter des de dintre per permetre l’entrada massiva d’anarquistes i dur a terme un atac sorpresa.
Però per aconseguir-ho, a més d’aquesta acció de sabotatge, calia disposar d’una massa de guerrers determinats, els companys del sindicat de la metal·lúrgia i del transport, que tenien la seva seu al costat. Però a aquesta hora, aquests dos grups d’aguerrits militants estaven lluitant amb nosaltres a l’avinguda Icària.
Oliver, Ascaso i Ortiz, que dirigien aquest primer intent de conquerir Drassanes, començaven a inquietar-se. Havien arribat directament des de casa d’en Jover, mentre els altres membres del Comitè de Defensa Local s’havien dirigit a altres punts. Ortiz digué, impacient:
—Però on coi són els de la metal·lúrgia i el transport? No som prous per assaltar l’edifici, collons!
—Crec que són a l’avinguda Icària —digué un company.
—A l’avinguda Icària? I què carai hi foten allà? Es aquí on haurien de ser! Com pretenen que aconseguim entrar a Drassanes sense ells, si no arribem ni a mig centenar?
—Estan combatent als batallons dels Docks. És un dels nuclis dels conspiradors i tenen molt armament pesant.
—Ja, però coi, aquest també és un punt clau. Val, doncs quan obrin les portes farem l’assalt sense ells, però no serà el mateix…
—I si els esperem i posposem l’acció?
—No! Si ho fem, perdrem l’efecte sorpresa de l’obertura de les portes. I si se’ns complica això, trigarem molt a tenir una oportunitat semblant. En fi, som-hi, espero que la tasca d’Icària valgui la pena!
—Atenció, ja obren!
Tal com havien previst, Gordo, simulant obeir ordres dels seus caps, obrí la porta de Drassanes pel costat de Santa Madrona. No era fàcil tenir ben vigilat aquest atrotinat quarter mig buit i en obres. Un cop oberta la porta, cridà al grup de militants que esperava fora:
—Vinga, ràpid, passeu!
Els anarquistes, amb Ortiz, Ascaso i Oliver al capdavant, van entrar-hi corrents, irrompent a la sala on estaven reunits els oficials amb uns cinquanta soldats, el comandant i un grup de civils, pistola en mà. En topar-se’ls de cara, s’hi van abraonar.
—¿Qué ocurre? ¿Cómo han entrado estos? ¿Quién coño ha abierto la puerta?
Abans que ningú pogués respondre o reaccionar, els militants ja apuntaven al cap als oficials, mentre cridaven:
—Alto, deixeu les armes o disparem!
Veient-se vençuts, els oficials i soldats no van oferir resistència. La majoria va abaixar o llençar l’arma, cosa que va fer que aquest fos un dels pocs combats sense cap víctima mortal. En una acció molt ràpida i gairebé sense disparar cap tret, els anarquistes aconseguien arrestar tota l’oficialitat que hi havia en aquest sector de l’edifici, que deuria representar una tercera part del total dels efectius a Drassanes. Alguns dels soldats, sense saber gaire quin partit prendre, van dispersar-se i barrejar-se amb els obrers.
—¡Vamos a por las armas! —cridà Ascaso— ¡Que cinco compañeros lleven a estos presos al sindicato, y el resto vamos a buscar las armas!
—Bon treball, Manzana, Terrer i Gordo! Heu complert la vostra paraula! —digué Oliver.
—Gordo i Terrer, voldràs dir, en Manzana està detingut a un calabós.
—Detingut?
—Sí, l’han descobert fa una estona i l’han arrestat.
—No fotis! Doncs aneu-lo a buscar!
El grup s’endinsà a la gran caserna dirigits pel sergent Gordo, que la coneixia bé. Van alliberar el sergent Manzana del calabós on havia estat retingut just abans de l’acció i el van traslladar, encara emmanillat, a la caserna general del POUM, on més tard va anar a alliberar-lo Gordo.
Un cop arribats on es guardava l’arsenal, van agafar tot el que van poder, sumant a les encara escadusseres armes que teníem, una primera quantitat considerable d’armament a una hora decisiva del combat.
Quan l’oficialitat sortia arrestada per la mateixa porta de Santa Madrona, de sobte van haver-se de refugiar a correcuita per les ràfegues de metralladora que els colpistes van començar a efectuar des de Dependències Militars.
—Merda, ens ataquen! Marxem o quedarem atrapats aquí entre dos focs!
Aquest contraatac va permetre al tinent Colubí escapar-se del grup d’oficials que sortien detinguts i reprendre el control de Drassanes. El foc creuat entre Dependències, les metralladores de Colom i la caserna de Drassanes, que tornaven a dominar els facciosos, els tornava a fer inexpugnables.
Malgrat no aconseguir el domini d’aquest bastió, els cenetistes van poder arrestar una dotzena de militars i oficials i robar-los quatre grans metralladores, dos-cents fusells i moltes caixes de munició que van carregar corrents a un camió situat a la porta, que ràpidament els dugué fins a la plaça del Teatre, un centenar de metres Rambla amunt, on érem nosaltres, en Durruti i la resta. Allà van emplaçar algunes d’aquestes metralladores per defensar el que començava a ser el quarter general anarquista.
Eusebi Puigdemunt (Sant Joan de les Abadesses, 1959)
Llicenciat en geografia i història per la Universitat Autònoma de Barcelona. Ha exercit la docència en diversos instituts de secundària de Girona, el darrer dels quals ha estat l’Institut Escola Mestre Andreu de Sant Joan de les Abadesses, del qual, a més, ha estat el director des de la seva creació fins al curs 2018-2019, quan es jubilà.
És autor de diversos estudis monogràfics de la història de Sant Joan de les Abadesses, coautor del capítol dedicat a la comarca del Ripollès de l’Atles paisatgístic de les terres de Girona (2010) i autor dels llibres Art i artistes del Ripollès (2017), Vallfogona de Ripollès (2022) i Molló(2024), tots de la col·lecció «Quaderns de la Revista de Girona».
Aquest passat dijous 29 de novembre va tenir lloc al restaurant de l’hotel Solana de Ter, a tocar de Ripoll, el segon sopar de La Resistència, en aquesta ocasió per anunciar que qui s’ha fet càrrec aquests darrers set anys i escaig de l’edició, l’escriptor i artista de varietats Xavier Borràs, deixa aquesta tasca, que a partir d’ara (de fet al número passat va ser així) durà a terme Quim Vañó, propietari de la galeria Espai Art60 a Sant Joan de les Abadesses.
L’àpat, de menges diverses i apetitoses, ben servit i ben cuinat, va comptar amb la presència d’un bon nombre d’amics, coneguts i saludats, molt d’ells col·laboradors des del primer número de la publicació (febrer de 2017) com Esther Pujadas, Nan Orriols, Eduard Garrell, Gabriel Salvans, Toni Casassas, Dídac Costa, Jordi Sánchez Solsona, Josep Nogué, Lluís Badosa, Ramon Orriols, Eusebi Puigdemunt o els ja citats Borràs, Vañó i Bagué, tots els quals van compartir conversa, amb un record emocionat per l’amic Toni Coromina —que va traspassar el 22 de novembre de 2020 (just ara fa quatre anys)—, i que des dels inicis de la revista va ser-hi present, fins ben bé una setmana abans de morir.
Aquest és el segon sopar de La Resistència (el tercer si comptem el sopar fundacional que es va fer a Olot), però no serà el darrer. La intenció no és solament trobar-nos i celebrar en germanor i bonhomia que som vius i encara tenim coses a dir, sinó, també, «ampliar la base», sigui, més endavant amb una costellada.
En tot cas, tots sou convidats, com a catalans nacionals, a col·laborar-hi.