Enric Pladevall exposa a Vic l’essència de la forma i de la matèria

Pladevall durant la inauguració de l’exposició.

[Notes de Xavier Borràs. Fotografies de Montserrat Escayola.]

Trenta-un anys després de la seva darrera exposició al Temple Romà de Vic, l’escultor Enric Pladevall (1951) exposa ara «Temples del Zenit – Trilogia Blanca – Escultures de butxaca – Armari» al Museu de l’Art de la Pell de la capital d’Osona, una mostra no retrospectiva, però que ens presenta una continuïtat pletòrica de la seva trajectòria artística.

La inauguració de l’exposició, el passat 22 de novembre —que va ser maldestrament ‘ocupada’ per l’Ajuntament de Vic amb l’estrena del nou Centre Cultural Joan Triadú (més valdria haver-ne dedicat un acte a part)— va aplegar una gernació d’amics, coneguts i saludats de l’escultor vigatà, entre els quals vam poder veure molt amics de La Resistència (com Nan Orriols, Gabriel Salvans o Toni Casassas), l’antic batlle de la ciutat, Josep Maria Vila d’Abadal…, o el poeta Lluís Solà.

Part del públic present a la inauguració escolta els parlaments.

Els parlaments van anar a càrrec de la comissària de l’exposició, la professora (UVic-UCC) Ana M. Palomo Chinarro, i, del mateix Pladevall. Palomo va destacar que a la «Trilogia Blanca», Pladevall ha «posat molt interès en l’artifici tecnològic i ha tornat a la recerca de l’essència que emana de la forma i de la matèria. Elaborades amb fusta policromada, amb transparències blanques, pàtines, textures, obertures i escletxes, se’ns revelen formes que sublimen la bellesa de la natura i destil·len l’energia, les emocions, les tensions i l’extrema corporeïtat que caracteritzen les escultures d’aquest creador».

Intervenció d’Ana M. Palomo, comissària de l’exposició.

Per la seva banda, l’artífex de la fundació L’Olivar, a Ventalló —on ha bastit un paisatge empordanès carregat de cerimonial litúrgic que comprèn un jardí d’escultures, uns espais polivalents, el taller i la Cripta— planteja Temples del Zenit com un projecte virtual que ha acabat germinant en una idea que connecta les estructures arquitectòniques megalítiques amb els temples xintoistes, amb les capses metafísiques de Jorge Oteiza, amb la capella Rothko de Houston o amb la Bruder Klaus de l’arquitecte Peter Zumthor: troncs de fusta, estructures geomètriques, encofrats de formigó, portes torii, i llums que es projecten cap al zenit, formen part d’aquests temples situats en entorns virtuals. Cada temple crea un àmbit de reflexió relacionat amb la mística, la poètica i el caràcter de l’art com a manifestació del que és inintel·ligible. La proposta d’endinsar a l’espectador en una terra incognita virtual, servirà de fonament per descobrir la força genèsica de cada construcció i la viabilitat per arribar al zenit.

Per a Ana Maria Palomo l’obra de Pladevall «està plena de connotacions sensorials, tant quan treballa per instal·lar obres monumentals sota la volta del cel o per posar les més petites en una vitrina. El treball al taller, pacient, manual i reflexiu alhora, ha marcat una bona part de la seva producció. Aquesta labor perseverant, derivada d’un exigent mestratge tècnic, amb la qual ha alternat audàcia i subtilesa formals, la podem resseguir a Trilogia Blanca, Armari i Escultures de Butxaca».

L’exposició, que paga molt la pena de visitar, es podrà veure al Museu d’Art de la Pell de Vic fins al 9 de febrer de 2025.

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.


Temple Verdaguer (memòria artística)

[Text d’Enric Pladevall.]

Em vaig decidir pel Temple Verdaguer, després de llegir el Canigó dues vegades i pujar al cim d’aquesta muntanya mítica amb els amics Jaume i Ester. Ja ho havia intentat fa molts anys amb la família, però la Paula, la meva filla, era molt petita i vam haver de desistir. També em calia situar un dels temples a la nostra terra.

De la primera lectura ja vaig extreure les dues paraules que em servirien per concebre una part del Temple. Verdaguer diu en el cant onzè (dedicat a Oliba): La paraula de foc de l’arquitecte […] Em vaig quedar amb aquests dos emocionants i profunds termes, i vaig decidir d’utilitzar-ne el plural: paraules de foc. L’expressió donava per a un Temple. Les vaig veure a l’interior d’una cova surant a l’aigua i amb lletres de foc real. Més endavant vaig anar a la cova de Cirac, que Verdaguer va visitar entre d’altres. Vaig decidir que una cova amb aigua seria el lloc ideal per fer-hi el projecte. Les coves són com els úters de la terra. Tanmateix, em va semblar que la intervenció escultòrica seria més respectuosa amb la muntanya. Havia pensat de situar uns elements escultòrics a l’exterior, però després de fer el cim vaig decidir que amb la cova era suficient.

La segona part del Temple també procedeix de Verdaguer, de l’epíleg de Canigó. En aquest, el poeta estableix un diàleg entre els dos campanars (sentinelles, els anomena) de Sant Miquel de Cuixà i de Sant Martí del Canigó. Aquesta idea de conversa és sensacional, d’una imaginació desbordant. Vaig pensar que el millor homenatge havia de consistir a proposar a alguns poetes d’avui , de fer parlar els dos campanars des de la seva visió poètica. Primer vaig parlar amb l’amic Lluís Solà, que va acceptar-ne el repte. Després un altre amic Quim Español. I, finalment, en Lluís Calvo autor del llibre extraordinari Cor pirinenc que estic segur que li hauria encantat a Verdaguer.

La Conversa es produirà un dia a l’any. El 23 de juny. La nit de Sant Joan, la nit de les fogueres al continent llatí. Cada any un poeta podria establir aquest diàleg verdaguerià. Es visualitzarà amb alta tecnologia al servei de la poesia i l’art. Cada campanar tindrà hologrames, làsers, drons… i també so al servei de la paraula i dels sentinelles. El Zenit del Canigó.

La nit del de l’any 2045 celebrarem el bicentenari del poeta Jacint Verdaguer, i de la seva obra mestra Canigó.

Aquest Temple, com tots els altres, és virtual però factible. És només un apunt d’allò que podria ser. Haig d’agrair als poetes Lluís Solà, Quim Español i Lluís Calvo la seva col·laboració, així com també al músic Rafael Subirachs, a la casa-museu Verdaguer, Jordina Boix, Narcís Garolera, Manel Carbonell, la Biblioteca de Catalunya, Arxiu Nacional de Catalunya, Casal del Conflent, Bernat Gasull i també i molt especialment als col·laboradors artístics i tècnics Marc Galvez, Ivan Antonio Menéndez, Ricard Puigdomenech, Guillem Fàbrega i Àlex Jiménez.

Gener de 2024


 

«No hi havia a València dos inútils com vosaltres»

La monarquia espanyola, sempre amb el poble… [Fotomuntatge: LR.]
[Un report de Xavier Borràs.]

Mentre tractava de pair tot el desastre ocorregut al País Valencià, especialment a l’Horta Sud, just ara fa un mes, amb tots els devastadors efectes de la gota freda (o dana) que encara hi persisteixen  —centenars de morts i desapareguts (encara no ben comptats), destrosses en habitatges irrecuperables, empreses ensulsides, transports inutilitzats, infraestructures anorreades, etc.—  m’apareixien sovint al cap les imatges, els records, de dos prohoms dels de pedra picada: Joan Fuster (1922-1992) i Vicent Andrés Estellés (1924-1993): l’un com a analista, intel·lectual de la infausta certesa que ja es vivia a la seva època al sud de la nació; l’altre per la seva veu poètica, potent, imponent, musical… També, no sé ben bé per què, taral·lejava, sense voler-ho, aquells versos alexandrins  d’«Els amants», d’Estellés («No hi havia a València dos amans com nosaltres/Car d’amants com nosaltres en són parits ben pocs»), com cantava apassionadament l’enyoradíssim Ovidi Montllor.

Uns manifestats a València. [Foto: @violetatena.]
I sigui per fas o per nefàs, segurament per la consciència universal catalana, que ens agermana i a cops ens empeny a la llibertat, ja havia pensat que el títol que encapçalaria aquest escrit seria una cosa com ara «No hi havia a València tants malparits com vosaltres», però, ca!, el poble (que sempre salva el poble!), es va empescar la frase que encapçala aquest article: «No hi havia a València dos inútils com vosaltres», en forma de cartell improvisat durant la manifestació multitudinària a la capital valenciana el passat 9 de novembre, que reblava un altre cartell (vegeu-lo a sota) perquè no hi haguera dubtes de la ira provocada per l’actuació de l’estat (amb el rei espanyol al capdavant) i els seus botxins (els partits ‘autonòmics’) amb, a primer rengle, els polítics que s’haurien de fer càrrec de la cosa pública: Mazón (també dit Malson) i Rovira, que des del primer instant han engegat el ventilador de la merda per repartir culpes a tort i a dret i no assumir la responsabilitat de la seva inútil gestió, que ha costat vides i destrucció.

«Feroçment la cagàveu del matí a la nit.[Foto: @violetatena.]
Però, per sobre de tot, hi ha la indecent actuació dels paràsits: els reis d’Espanya, que van ser escridassats fortament a Paiporta, amb pluja de fang inclosa, en una maniobra calculada al mil·límetre per la Casa Real i els serveis d’intel·ligència militar de l’exèrcit espanyol, per a demostrar qui mana al regne i fer aparèixer Felipe i Leticia com a gent dialogant, ni que sigui amb joves d’extrema dreta i de passada deixar en ridícul l’estadant de La Moncloa, que sembla una ànima en pena, amb la dona i mig partit acusats, també de corruptes.

En pac d’aquests serveis —«Per a ofrenar noves glòries a Espanya»—, Mazón queda com apartat de la justa bronca i uns dies després, en una altra visita ‘sorpresa’ dels sapròfits reials (aquesta sí ben protegida), s’anuncia la incorporació d’un tinent general de l’exèrcit (franquista de pro) per fer-se càrrec de la situació, una operació que deixa ben clar, efectivament, que sempre és possible un cop d’estat a Espanya, encara que sembla que ningú no se n’hagi adonat o no se’n vulgui adonar, com ja va passar el 23F, amb els efectes perniciosos que sempre comporten per al nostre alliberament nacional, més ara que tenim el país econòmicament trinxat, demogràficament caigut (amb centenars de milers d’esclaus que hi malviuen) i catalanísticament quasi perdut, mentre les administracions i els seus adlàters (polítics, partits i guinguetes vàries) ens entretenen amb qualsevol de les lenitives bajanades que —tret d’honorables excepcions (penso en els joves voluntaris catalans que han anat a ajudar al País València—, ens desvien del «recte camí d’accés al ple domini de la terra», per salvar-nos els mots, per retonar-nos el nom de cada cosa…

 

 

L’urbanisme de la postguerra, conseqüències de l’especulació (I)

Imatge Nació Digital

[Un article de Jordi Sánchez.]

Quan era estudiant de formació professional a l’Escola Industrial de Terrassa, un mestre d’obres em digué: “Jordi, l’aigua, a nivell se’n va”. En aquell moment per a mi era difícil d’entendre, però quan vaig veure baixar la segona torrentada de la riera de les Arenes a Matadepera (a diferència del que va passar el 1962, que va ser de nit), vaig quedar bocabadat. El llit de la riera, totalment sec i, de cop, vaig veure baixar tota la torrentada amb una alçària de quatre metres, amb troncs, arbres i un soroll espantós. Tenia el cap totalment boirós, no havia vist mai aquell fenomen de la naturalesa en aquella dimensió. Vaig entendre per què la rierada del 1962 va fer el mal que va fer, emportant-se cases i provocant més de mil morts! El foc el pot aturar l’aigua, però l’aigua no l’atura ningú.

L’aigua té memòria

Tot comença quan plou a les capçaleres i, quan l’aigua agafa pendent, emprèn una velocitat que arrasa tot el que troba pel seu camí. L’aigua té memòria i sol passar per on ha passat sempre.

Què s’ha fet malament?

Històricament hi ha dades d’aiguats que són tan importants que desborden els límits de rius i rieres; el llit dels rius és insuficient per encabir tot el que baixa. També cal tenir en compte que, sovint, les lleres són ocupades per construccions i obres d’infraestructura que formen “taps” i provoquen crescudes incontrolades. L’aigua passa i arrossega tot el que troba al davant. L’urbanisme especulatiu que ocupa les zones naturals ens porta aquestes conseqüències, que malmeten les economies i les vides humanes.

Les infraestructures no han d’interrompre l’escolament i les zones inundables. La Llei del sòl de 1956 ja justificava el règim del sòl a partir de la classificació i la qualificació del territori. La classificació determina quins són els sòls urbans, quins els urbanitzables i quins els no urbanitzables (sòl rústic).

Què s’ha de fer?    

No hi ha excuses. Els ajuntaments han de prioritzar i tenir els instruments de planificació urbanística al dia; és a dir, un POUM (pla d’ordenació urbanística municipal), un catàleg de protecció del patrimoni històric i un DUPROCIM (document únic de protecció civil municipal).

Responsables?

Tothom, els ciutadans i els polítics. Algú es pregunta quant val una vida humana?

Els ciutadans tenen el dret i l’obligació d’informar-se de si tot és correcte. No fer-ho és anar pel camí de la ignorància.

Els polítics són responsables de les competències que els han donat els ciutadans en un sistema democràtic.

Agraïment

Una vegada més s’ha demostrat que el poble és solidari, per aquí no pateix la criatura; pateix per persones que es creuen que estan capacitades, i aquí és on tenim el nostre tendó d’Aquil·les.

Així ho veig.

Calafell 14.11.24

[MÚSICA] «Rumba de la funàmbula», de Coloma Bertran

[Redacció]

Coloma Bertran presenta el disc «En moviment»

Foto de Cris Romagosa.

Música i producció: Coloma Bertran.
Enregistrat, mesclat i masteritzat a Molatopestudio per Xarli Oliver.
Portada i disseny: Coloma Bertran i Sara Alonso.
Fotografia: Cris Romagosa.
Vídeo Aromes de Contrapàs: Judit Ricart.
Vídeo Rumba de la funàmbula: Gerard Bosch.
Assessorament ball: Guida Sellarès i Maria Rodríguez.

Produït pel segell Microscopi,

«En moviment» és el nou EP de la violinista i compositora Coloma Bertran on ens presenta una primera mostra del treball de recerca i experimentació que està portant a terme amb la creació d’obres originals a partir dels gèneres propis dels balls genuïns de casa nostra amb la voluntat d’oferir noves perspectives a la música tradicional d’arrel.

«Rumba de la funàmbula» forma part de les cinc propostes creatives i recreacions tímbriques a través del prisma de l’experimentació i la improvisació, dialogant amb les particularitats que acompanyen cada ball. Per fer-ho, ha comptat amb la col·laboració de les músics i balladores especialitzades en la dansa d’arrel Guida Sellarès i Maria Rodríguez, així com de Judit Ricart i Gerard Bosch, que han aportat una dimensió visual al projecte mitjançant dos vídeos art.

[ART] «Eterns, Papasseit – Estellés», nova exposició a Espai Art60

Un vincle en comú d’aniversari – cent anys – és el fil conductor d’aquesta exposició que el pintor de Rubí, en Sergi Marcos, dedica a l’obra dels poetes Joan Salvat-Papasseit i Vicent Andrés i Estellés. Una centúria, deia unes línies precedents, i és que al mateix any que la veu de Salvat-Papasseit emmudia per sempre engolida per la foscor de la mort, la de Vicent Andrés Estellés veia la llum de la vida.

Dues veus, dos càntics, doncs, que els pinzells d’en Sergi Marcos acoloreixen amb formes de bells cromatismes en unes teles en què l’harmonia dels mots d’ambdós poetes ve de la mà de l’harmonia de la paleta del pintor.

Paraula, color i forma és el que ens ofereix l’artista als nostres ulls d’espectadors i lectors alhora, talment una música callada que es destil·la subtilment de cada poema, de cada estrofa, de cada vers dels destriats per ell: poesia de la paraula, poesia pictòrica ensems.

La brevetat de les Tanka – tan sols cinc versos – d’Estellés la reforça, millor dit, la complementa amb uns arabescos de curoses filigranes que, al seu torn, acaronen geometries de significats pregons i simbologia immarcescible, com ara l’esfera, el quadrat o el traç ordenat d’algunes ratlles que, trama i l’ordit del llenç, uneixen i doten de significació tots i cadascun dels elements plàstics de la composició.

De Salvat-Papasseit en sap extreure les essències – la sensualitat, l’amor, la dona i també, perquè no, la duresa de certes tasques – que, amb un lirisme innegable, recondueix vers els paràmetres propis del seu llenguatge gràfic i joc simbòlic pertinent, fent-nos «audible» i visible allò esmentat una mica més amunt, això és, la paraula, el color i la forma.

Com a contempladors que som, ens és donat d’assaborir aquest creatiu mestissatge de poesia i pintura com si d’una simbiosi es tractés: cada poema escollit es (re)converteix en un esclat visual de bellesa, en hàlit d’eternitat i d’aquí, precisament, el títol ETERNS de la present exposició.

Eusebi Puigdemunt i Puig

Visita la exposició

 

 

 

[VIDEOALBUM] Pedalada per la Vall de Bianya

[Video de Ramon Comella.]

El passat 26 de juliol, Gabriel Salvans, Ramon Comella i Nan Orriols van fer el recorregut entre Sant Joan de les Abadesses i Castellnou de Bianya.

Aquest itinerari senyalitzat, de 24,1 km, és un dels trams d’enllaç entre la via verda del Carrilet amb la ruta del Ferro i del Carbó.

La ruta passa per Sant Joan de les Abadesses, pont de Planàs, per la rodalia dels torrents de Fontfreda i del Vedella, el serral de Collabós, la vall de Sant Ponç d’Aulina, el Carenar dels Boixedes, Sant Martí de Solamal, Sant Pere Despuig i Santa Margarida de Bianya.

[ÀLBUM DE FOTOS] Imatges de novembre

[Text i fotografies d’Octavi Ponce.]

Arriba desembre i encarem aquest final de tardor amb un recull fotogràfic que defineix molt bé aquesta època de l’any. Diferents esdeveniments fan d’aquesta estació una època molt especial: la brama del cérvol, l’arribada dels bolets i, sobretot, el canvi en la gamma cromàtica dels boscos. Aquest recull fotogràfic és un petit resum de la tardor tan ufanosa de què hem pogut gaudir aquest any. 

[ENTREVISTA] En companyia 79: Nan Orriols

Entrevista realitzada per Sebastià Raurell de TVO, Televisió d’Osona, a l’escriptor Nan Orriols amb motiu de la recent presentació del llibre “Poemes, epopeia i odes de lo somni i la mar”

Una conversa amable i distesa que va tenir lloc sota la buguenvíl·lea centenària de la terrassa del restaurant del Casino de Borgonyà.