Insectes (i II)

«Les formigues», de Josep Nogué, il·lustració inspirada en «Las meninas» de Velázquez.

[Un article de Josep Nogué.)

En un món endormiscat per l’empatx informatiu, una plaga de llagostes és més decisiva que l’acció d’un paquiderm, i un virus inoculat per un mosquit pot ser més destructiu que un bombardeig. En un món de comunicacions globals i d’individualisme disgregador, els organismes millor adaptats per a la supervivència prenen la forma dels microxips i, aquests, cada vegada es distingeixen menys dels insectes.

La incorporació, per part dels humans, d’eines, armes, defenses i proteccions utilitzades des de la prehistòria, deuen més a les formes dels insectes que no pas a les d’altres animals, més venerats per la seva intel·ligència, valor, rapidesa o agressivitat.

Les cuirasses, a més de suport per a escuts i distintius que imiten els colors dels insectes, s’inspiren en les proteccions de mols coleòpters, abans que les de qualsevol altre animal. I les llances, fletxes, espases, ganivets o destrals, deuen més al fibló de les abelles, a les pinces, antenes i potes dels escarabats i llagostes, que a les urpes, dents o banyes d’ossos, llops o bovins.

Però, si ens fixem en la quasi infinita proliferació d’aparells electrònics que la indústria actual ens subministra, només podem comparar-la, tant en les formes com en la quantitat, al món dels insectes, on, com a l’electrònica, constantment apareixen noves espècies.

Coincidència de formes i actituds deguda, potser, no tan a un desig previ de imitació, sinó com a resultat  de l’eficaç adaptació al medi, un cop descartades altres formes potser més vulnerables, massa especialitzades, o lentes davant el canvi.

Organització social

No serà la primera ni l’última vegada que s’utilitza l’exemple del rusc o del formiguer com a metàfora de la societat humana. Des que els humans deixaren de ser nòmades tot seguint la transhumància de les ovelles en cerca de pastures; o les manades de llops, cérvols, cavalls, bovids…, per part dels caçadors; prenguérem com a model de residència estable els habitacles dels insectes.

Es pot dir que sempre hem imitat allò que tenim a la vista; així, en la mesura que filàvem més prim, gràcies a lents i microscòpics —que ens posaven cara de mosca—, preníem com a models éssers cada vegada més petits. Els humans hem passat d’adorar els déus, els estels, els planetes, els ciclops, els gegants…, a emmirallar-nos en els insectes i voler controlar les molècules i els àtoms. Progressar, per als humans, és el contrari de creixement. Atomització, dispersió, individualització, miniaturització, impulsen la tecnologia. Progressem com el corc: convertim en serradures les gegants sequoies.

Pel que fa l’arquitectura, tot aprofitant les cavitats naturals o excavant-ne de noves, acumulant materials per formar cel·les o habitacles adossats fins a formar pobles i ciutats. Tot i que la mesura d’alguns edificis sembla desmentir la tendència apuntada vers l’atomització, només cal fixar-se en els materials emprats: pulveritzats terrosos, vítrics, o derivats del petroli, equivalents a la cera, el paper o el fang emprat per abelles, vespes, o tèrmits; materials que són a l’extrem oposat de les pedres ciclòpies, o els blocs tallats de les antigues piràmides. També,  alguns tèrmits fan edificis descomunals, però això no augmenta la grandesa de qui els habita.

Igualment, el temps dedicat a la construcció es pot mesurar de manera comparable: els terminis cada vegada son més curts. El mateix passa amb les distàncies per causa de l’acceleració: amb la globalització el planeta sencer es comporta com una arna, també dit buc o rusc d’abelles; convertit, de nit, en un eixam de lluernes.

No cal dir que l’estructura jeràrquica i de govern és una derivada del model escollit, fins al punt de no saber-se quina és la causa i quina la resultant. No s’ha de ser gaire observador per adonar-se de les similituds entre l’organització d’un rusc o un formiguer i una monarquia (o un imperi, encara que s’anomeni democràcia).

La principal diferència (potser la única?) és que els reis humans no han d’engendrar tots els seus súbdits, com fan les seves homònimes del formiguer i del rusc (malgrat que alguns prou que s’hi esforcen: encara tenim noticies dels temps en què el «dret de cuixa« era vigent).  Potser no està massa lluny el dia que la reproducció humana s’encomanarà a uns pocs escollits, triats expressament per a aquesta funció, segons programes preconcebuts. De moment, però, els escollits ja s’asseguren els mateixos privilegis alimentaris i d’ociositat, tant per a un mateix com per a la prole que generen.

I perquè fins i tot l’aparença recordi als súbdits quina és la obligació vers la reialesa, el vestuari de la cort (com escau al significat plebeu d’aquest mot) s’ha emmirallat, de vegades en l’aviram emplomallat, en l’orgull dels equins, la cornamenta dels banyuts, fins i tot en la fidelitat dels cans, però, sobretot, han estat els insectes de femer —i de la cort— el model triat per a vestir de grandesa i sumptuositat les famílies reials.

Els tornassolats quitinosos que cobreixen la majoria d’insectes res tenen a envejar a les més fines sedes, fabricades, naturalment (no podria ser altrament), per un insecte.  Què es pot dir de la infinita riquesa colorista d’aquestes petites bèsties que no deixi en ridícul a qualsevol vestidor de palau o les sagristies catedralícies d’aquells que vesteixen la porpra? —deguda, és clar, al sacrifici d’un altre insecte: la minúscula cotxinilla.

Parlar dels uniformes només pot ser una reiteració en la labor de demostració de com els humans (si és que encara mereixem aquest nom) hem procurat imitar els insectes, emparant-nos en similars estratègies. De vegades mostrant-se descaradament i orgullosa per estimular el desig del sexe contrari, fet que va associat a la intenció intimidatòria del rival competidor, o enemic, empenyent-lo a la fugida. No cal dir de quina manera els uniformes esportius i les disfresses dels «hooligans» participen igualment d’aquesta intenció acoquinadora envers l’equip contrari. Altres, en canvi, utilitzen el camuflatge i el mimetisme per fer-se fonedissos en l’entorn, ja sia per escapolir-se de l’agressió o per a beneficiar-se de l’avantatge de sorprendre l’enemic.

Ja fa molts segles que els guerrers de totes les cultures coneixen i utilitzen aquestes arts de provada eficàcia en el món de les criatures minúscules; però, igualment, altres oficis les tenen com a model (no envà, la tecnologia és amb la guerra que progressa).

Els pescadors amb la seves xarxes, els teixidors, els cistellers…, només són alguns dels oficis que han après de l’habilitat de les aranyes,o dels capolls de les papallones, però també les modernes xarxes viàries i de comunicació en són deutores. Ferrocarrils, carreteres, autopistes, xarxes elèctriques, telefòniques, o internet, no tenen altra intenció que la labor de l’aranya: capturar «insectes» dins les seves xarxes. Els col·lapses quotidians que s’hi formen donen fe de la seva permanent eficàcia.

Malgrat les dificultats, el desig de volar, mai fou desterrat del tot de la ment humana. El mico no ho ha aconseguit, però els seus hereus humans no han deixat mai d’insistir-hi. A mesura que la tecnologia avançava es feien noves provatures per aconseguir desenganxar-se del terra. El més comú era intentar copiar la forma dels ocells, suposant que era més apropiada per aguantar el pes d’un humà (també els vaixells es feien de fusta perquè surava, i només a partir de l’aplicació del principi d’Arquimedes, s’atreviren a fer-los de metall).

Fou a partir d’adonar-se que la velocitat de gir podia substituir l’envergadura d’ales, que va encarrilar-se el problema adequadament. S’hagué d’esperar, per això, l’aparició de motors prou potents per impulsar a gran velocitat les pales de les hèlix o les turbines dels motors. Un factor que, a més de permetre de volar com els insectes, incorpora el seu brunzir. No envà es diu que «la funció crea la forma» i, en aquest cas, acompanyat del so. Ara mateix veiem com la proliferació de drons ja substitueix ginys anteriors com els helicòpters o els avions.

Ja haureu notat, doncs, a aquestes alçades, que si alguna diferència hi ha entre el món dels insectes i el dels humans es limita l’escala. Únicament, la mesura ens fa distingibles, altrament ni la pròpia mare de cada un diferenciaria al seu fill d’un escanyapolls, una arna, o una marieta, segons sia el model que aquest hagi escollit.

Feu la prova, si en teniu ocasió, veient la civilització humana des d’una certa distància; a vista d’ocell, enfilats en un globus, per exemple:

  • Ens desplacem amb vehicles en forma d’escarabat, per xarxes que copien les teles d’aranya, cap a ciutats formiguers o nius de tèrmits.
  • Volem en aparells brunzidors amb aparença de mosquit, borinot o libèl·lula.
  • Ens devorem els uns als altres, igual que el pregadéu, abans i després de la còpula.
  • Treballem fins a l’esgotament tot acumulant riquesa per a engreixar a una reina i el seu harem.
  • Defensem el rusc amb la convicció i l’esperit de sacrifici de les abelles. Alguns immolant-se tan alegrement i sense alternativa  com quan una mosca s’estampa contra el parabrises d’un cotxe.
  • Ens reproduïm com mosques i guardem les nostres cries reunides en guarderies com les larves del formiguer.
  • Cavem galeries i túnels com alguns escarabats i apilem la merda com els piloters.
  • Vivim en cel·les adossades com les d’un rusc.
  • Ens exhibim, escampant feromones, com papallones cercant l’acoblament.
  • Mai no tenim prou llums encesos per a satisfer el nostre desig, com les lluernes.
  • Migrem massivament en cerca d’aliment, tot sembrant de cadàvers al nostre pas, com les plagues de llagosta.
  • Deixem escurat tot allò que toquem, com les restes d’un pícnic, després de passar-hi un exercit de formigues. Incloent el rastre d’àcid fòrmic.
  • Som una plaga.

Un dia ens adonarem que dintre cada insecte hi ha un humà, minúscul, que hi habita. Això succeirà el dia que, despertant del malson…, ens veiem convertits en insectes!

[Podeu llegir la primer part d’aquest article en aquest vincle.]

Stille Nacht Kapelle

La Stille Nacht Kapelle a Oberndorf aquest 28 de desembre de 2023. [Foto: Facebook.]
[Un article de Glòria Fluvià.]

Fa uns anys vaig visitar el poble d’Oberndorf, a l’estat de Salzburg fronterer amb Baviera (Alemanya), on es troba una petita capella anomenada Stille Nacht Gedächtniskapelle (capella memorial de la Nit Silent).

És a prop del riu Salzach, enmig d’un paisatge idíl·lic envoltat de prats verds i de flors. La petita capella pintada de color blanc aporta al paisatge un aire de pau i tranquil·litat.

És un monument a la cançó de Nadal que tots hem cantat i coneixem, «Santa Nit». Segons la llegenda, el 24 de desembre de 1818, poques hores abans de començar la missa de la nit de Nadal, el pastor Joseph Franz Mohr va caminar els tres quilòmetres des de casa seva al poble austríac d’Oberndorf bei Salzburg fins a la ciutat veïna d’Arnsdorf bei Laufe per a visitar el seu amic Franz Xaver Gruber. Mohr duia un poema que havia escrit uns dos anys abans i necessitava desesperadament una nadala. Esperava que el seu amic, un mestre d’escola que també va exercir com a mestre de cor i organista de l’església, pogués musicar el seu poema.

El motiu d’aquella visita inesperada de Mhor a Gruber fou que les recents inundacions del riu Salzach havien deixat fora de servei l’orgue de l’església, de manera que Gruber va compondre la música per a l’acompanyament de guitarra.

Unes hores després que Gruber acabés la seva composició, ell i Mohr es van posar davant l’altar de l’església de Sant Nicolau d’Oberndorf per a interpretar la seva pròpia obra. Un grup coral local els va donar suport mentre els sons de la nadala trencaven el silenci d’aquell «Stille Nacht».

Durant molts anys, en la segona meitat del segle XIX, quan la nadala començava a ser més popular, la gent creia que la melodia havia estat composta per un compositor famós, possiblement Beethoven, Haydn o fins i tot Mozart. Tot i que Gruber havia fet una afirmació escrita com a compositor abans de la seva mort el 1863, els dubtes van perdurar fins al segle XX. La qüestió es va resoldre oficialment fa només uns quants anys quan es va autenticar un arranjament de «Stille Nacht» de la mà de Joseph Mohr. A l’angle superior dret de l’arranjament, Mohr havia escrit les paraules: «Melodie von Fr. Xav. Gruber».

A la dècada de 1890 l’antiga església de Sant Nicolau va ser danyada diverses vegades per les inundacions del riu Salzach, especialment per la riuada de 1899 que va afectar greument el barri d’Altach i va destruir gran part de la població. Això va portar a la decisió que tot Oberndorf, inclosa l’església parroquial de Sant Nicolau, hauria de ser reconstruït uns 800 metres aigües amunt. De l’església només em va quedar un munt de terra.

El 100è aniversari de la cançó el desembre de 1918 va caure en un moment difícil immediatament després de la Primera Guerra Mundial. Així i tot, molts dels ciutadans d’Oberndorf volien honrar el missatge de pau creat per Mohr i Gruber i l’any 1924 van començar la construcció d’una capella commemorativa que no es va enllestir fins el 15 d’agost de 1937. La capella memorial es va convertir finalment en el símbol visible de la cançó «Stille Nacht».

Cada any, quan arriba Nadal, milers de persones d’arreu del món visiten la capella memorial i el museu adjacent. A les cinc de la tarda de cada 24 de desembre se celebra una missa commemorativa solemne a la capella i es canta la famosa nadala. Des de l’any 2002, aquesta celebració es transmet en línia a través d’una càmera web local.

A Àustria, «Stille Nacht» es considera un tresor nacional. Tradicionalment, la cançó no es pot tocar públicament abans de la nit de Nadal, i qualsevol ús comercial de la nadala és prohibida. No obstant això, «Silent Night» gaudeix d’una posició venerada entre les nadales d’arreu del món, sense importar com es digui o en quin idioma es pugui interpretar.

Fou cantada simultàniament en anglès, francès i alemany pels dos bàndols de la Primera Guerra Mundial durant la Treva de Nadal de 1914.

Aquí en teniu la lletra:

Santa nit, plàcida nit
Els pastorets han sentit
L’al·leluia, que els àngels, cantant
En el món han estat escampant:
El Messies és nat, el Messies és nat

Santa nit, plàcida nit
Ja està tot adormit
Vetlla sols en la cambra bressant
Dolça mare que al nen va cantant:
Dorm en pau i repòs, dorm en pau i repòs

I aquí podeu gaudir-ne (Orfeó Català, 26 de desembre de 2015):

Reflexions d’un gandul fracassat. Una de freda i una de calenta

Patrici Trixis, president del Gremi d’Editors, i director de comunicació corporativa del Grup Planeta, durant la darrera Nit de l’Edició. [Foto: @gremieditors.]
[Un report d’Eduard Garrell.]

«Digueu la veritat. Així us vengeu.»
Joan Fuster (Sueca, 1922-1992). Aforismes.


En la Nit de l’Edició, la gran gala que celebra anualment el Gremi d’Editors, el seu president, Patrici Trixis,  fa públic que enguany la venda de llibres en català ha augmentat un 12%.

Pel que fa a les causes de la demanda de 2,8 milions que imposen 23 editors de Xarxa de Llibres  a Enciclopèdia Catalana i a la inestable distribuïdora Entredós, fusió de Les Punxes i Àgora, que està participada en un 45% per Enciclopèdia Catalana, no en fa cap al·lusió. Tampoc, als problemes de l’editorial Vicens Vives, pionera dels llibres de text en català, i capdavantera en l’ensenyament i en la cultura, que es veu abocada a un ERO.

Que les vendes de llibres en català creixin un 12% és una molt bona notícia, però que l’editorial catalana de llibres de text, possiblement la més potent del país, estigui en serioses dificultats econòmiques, n’és una de molt dolenta, i que el problema endèmic i irresoluble de la cadena del llibre encara sigui la distribució, és una vergonya per al sector.

Des que Gutenberg va impulsar la mecanització de la impremta  fins a finals del segle XIX i començamenst del segle XX, la  cadena del llibre tenia molt poques baules. L’edició del llibre solia estar a les mans de l’editor/impressor/enquadernador/llibreter. A començament del ssegle XX la composició de la paleta s’anà concretant en editors, impressors, enquadernadors, distribuïdors/comercials, llibreters, sense oblidar els autors, que anaren regulant la seva relació amb els editors.

Les lleis del llibre

 Al segle XV l’Església i les monarquies veien que l’edició de llibres heterodoxos feia perillar el seu domini i imposaren la censura com a mètode de control.

Al segle XVI, amb l’augment de la producció, la censura eclesiàstica esdevé insuficient i el poder polític desenvolupa l’aparell legislatiu: controls, llicències, privilegis i taxes que fixen el preu de venda de llibre.

A mitjans segle XVIII s’imposa la discutida Llei Curiel, que ordena i actualitza el sector i castiga molt severament els transgressors del control polític i religiós.

De fet, el  llibre espanyol sempre ha estat controlat i protegit, ni que sigui per temor del seu poder i per l’interès a difondre la cultura espanyola arreu del món. La Ley de protección del libro español de 1946,  «sobre la mayor difusión posible del libro español, tanto en el interior como en el extranjero», regula tant el preu del paper com el del llibre imprès

Fins al 1975, el preu del llibre és el recomanat per l’editor, que l’imprimeix en el llibre i sobre el qual els comerciants finalistes poden fer descomptes en determinades ocasions i a determinats organismes. Així va néixer el dia Sant Jordi, Dia del Llibre,  que es podien fer descomptes i que els editors i llibreters aprofitaven per liquidar estocs.

 

La Ley 9/1975, de 12 de marzo, del Libro. rebla, altre cop,  el preu del llibre, establint-ne el preu de venda únic.

SECCION QUINTA: PRECIO DE VENTA  Artículo trigésimo tercero.—Precio de venta.  El precio de venta al por menor de libros al público se realizará al precio fijo que figurará impreso en cada ejemplar; se exceptúan de esta última obligación los libros de bibliófilo, artísticos o análogos y los editados antes de la promulgación de esta Ley.  Reglamentariamente se determinarán los descuentos o boni­ficaciones que puedan aplicarse con ocasión del Día del Libro, ferias nacionales, congresos o exposiciones.

Aquesta regulació no la comparteix pas tot Europa; a França per exemple,  existia un acord del sector, sota la forma d’un preu aconsellat per l’editor, que el llibreter era lliure de respectar, o no. Al febrer de 1979, el Decret Monory (René Monory és mecànic de formació, sublimat a ministre d’Indústria i senador), aplica un sistema de preus nets que impedeix qualsevol forma de fixació del preu del llibre per part de l’editor, alhora que les grans superfícies, primer a França i tot seguit a casa nostra, van prenent embranzida.

Jack Lang el 2005, ministre de Cultura i promotor de la Llei Lang-Lindon. [Foto: Osmar Arouck | Wikipèdia.] 

A Paris, l’FNAC (Fédération Nationale d’Achat des Cadres) que va ser fundada el 1958 per André Essel i Marx Théret, dos militants trotskistes, perseguint la utopia de la cultura per a tothom, el 1970 comença a aplicar descomptes substancials del 20%  al preu marcat dels llibres. A la iniciativa s’hi apunten les grans superfícies que es comencen a estendre pel país, utilitzant el llibre com a reclam comercial i  les grans cadenes de llibreries, sovint en mans d’editors. Ben aviat els llibreters no poden competir i els editors independents  no poden fer front a les exigències dels grans finalistes que imposen preus, condicions i fins i tot els continguts més comercials. Lluny de fomentar la competència i abaratir el preu dels llibres, aquests s’encareixen, i encara més els gèneres menys comercials i populars, com l’assaig, la poesia, la filosofia, etc. Paradoxalment, la utopia posa en perill la xarxa de llibreries que apropa la cultura i el coneixement arreu de França, la producció, la diversitat cultural que queda en mans del gran capital i d’uns interessos que no son els generals. El llibre és tractat com un objecte comercial, sense donar valor al contingut.

L’any 1981, després de crus debats al parlament francès, es promulga la Loi Lang-Lindon que regula finalment el preu únic del llibre.

El llibre a Catalunya

Semblarà  que a Catalunya el llibre hagi estat protegit a l’empara de la llei de 1975. De fet, fins el 2012, el sector del llibre a Catalunya va estar sotmès a les mateixes condicions que el llibre a França sota la pressió de l’FNAC. Un grup de mestres, pares i mares, amb el mestre i cooperativista Juli Vela, de l’associació de mestres Rosa Sensat, creen la Cooperativa Abacus. La noble intenció és proveir les escoles i les famílies de material pedagògic i cultural de qualitat  en les millors condicions de preu. Abacus neix el 1968 i el 1985 es converteix en una cooperativa de consum amb socis de treball. Abacus s’acull a un discutible retorn de beneficis en forma de descompte directe en els llibres. Aquesta competència deslleial i transgressiva de la Llei del llibre, d’obligat compliment per a la resta d’operadors, és denunciada pel Gremi de Llibreters.

L’aleshores govern de CDC eludeix les queixes dels llibreters, segons fonts de confiança, per un canvi de cromos entre la prosperitat de la Cooperativa i l’eliminació d’entrebancs a la normalització lingüística. No oblidem que Rosa Sensat i Abacus estaven, i estan, sota l’empara del PSC/PSOE. La piconadora Abacus és imparable durant anys i moltes llibreries són sacrificades per aquesta competència. La política d’Abacus és summament agressiva per al sector i els governs «d’esquerra» són summament complaents amb les subvencions, els suports econòmics i la permissivitat legislativa. Per adobar la situació l’Estat, el 2007, promou una nova llei del llibre: Ley 10/2007, de 22 de junio, de la lectura, del libro y de las bibliotecas, que deixa el preu del llibre de text fora del sopluig del preu únic. Els efectes seran devastadors.

Entre els anys 1970 i 2000 es van perdre a Catalunya més de 400 llibreries (dades del Gremi de Llibreters) a causa de la intromissió d’operadors aliens a les llibreries en la venda de llibres de text: venda directe d’editorials i distribuïdores a les associacions de pares (abans es deien així). Tot i que el llibre de text tenia el preu únic, aquestes entitats pagaven a les escoles una part del descompte editorial,  i com que les exigències de descompte eren creixents (del 25/30% que podia tenir una llibreria, les APA  exigien el 40%, i el editors no tenien més remei que apujar els preus).

Els pares s’estalviaven alguns cales, pocs, perquè la majoria no anaven pas a les seves butxaques, perdien a canvi una llibreria i l’accés a la lectura, a més de la papereria, el material escolar i d’oficina,  el quiosc i, sovint la impremta que sobrevivia al poble gràcies a uns guanys que els permetien equilibrar el balanç i sobreviure amb esforç.

La Ley del 2007 manté el preu únic del llibre, però permet el preu net del llibre de text. En contra, potser, de les bones intencions de  la presidenta del Gobierno en funciones, Maria Teresa Fernández de la Vega i Juan Carlos R., els preus, enlloc de baixar, pugen.

Progressivament, les llibreries deixen de vendre llibres de text perquè no poden afrontar  les exigències del mercat i els editors resten a la mercè de les famílies i dels mestres.

El més de juliol d’enguany, La Resistència publicava la reflexió «Fer-se el suec», en què detallava els resultats de la implantació dels ordinadors en l’ensenyament i les  conseqüències que això tindria per al sector del llibre de text català. Vet aquí doncs, que Vicens Vives  n’és possiblement la primera víctima. En seguirem comptant. Quan el país s’adoni en mans de qui queda la formació dels nostres fills i néts, la catàstrofe serà irreversible.

Si el llibre català sobreviu no és gràcies a cap govern, ni de dretes ni d’esquerres.

Avui la Cooperativa Abacus és membre diligent del Gremi de Llibreters, després que aquest guanyés el plet que va pagar amb enorme esforç de tots els seus socis i que va obligar a Abacus a acollir-se a la Llei del llibre. El Gremi no en va fer victòria, la victòria és que enguany s’ha venut un 12% més de llibres en català i que el 60% d’aquests llibres es compren en llibreries, moltes de les quals reemplacen les que van tancar i que ara són dirigides amb èxit per joves emprenedors formats a l’Escola de Llibreters.

D’esquerra a dreta: Antoni Daura, president del Gremi de Llibreters, Oriol Izquierdo, director de la Institució de les Lletres Catalanes, i Narcís Castanyer, president d’Abacus cooperativa. [Foto: Monmar Comunicació.] 

Dels distribuïdors en parlaré un altre dia; si ho fes ara hauria de canviar el títol de la reflexió per: «Dues de fredes i una de calenta»…

[TAROT DE FOLGUEROLES] 2. La Sacerdotessa

La Sacerdotessa.

[Poema de Gabriel Salvans | Il·lustracions de Lluís Badosa.]

Paraules en vint-i-dos versos acompanyen,
teixeixen la naturalesa del poema,
esgarrapada a la veu que dicta, al gat, als déus.
M’agrada veure’t com una dama que excita
el conscient i l’inconscient, que m’intriga
i em capbussa al riu dels sentits, al ritual
de l’escriptura, com un mantra que m’indueix,
que m’encamina entre l’enteniment
i la ignorància de saber, si sé, on
buscar l’essència de la corda del temps.
La sensibilitat trobada, tard o d’hora,
a la veu, al ritme, al so del mot
que encaixi amb la rutina de la ment
confiada a l’instint, a la intuïció,
al moviment de l’univers, la seva música
que revela i fixa l’energia del món.
Al forat negre d’on surt la creació.


Tenir el foc a dins, l’equilibri, convençut
que l’amor ens parla a cau de l’orella.
Veure navegar l’infinit a les estrelles
i saber que jugo a tot o res
si parlo de mi, al poema, a la dama.


La Sacerdotessa [la papessa]

Misteri, intuïció, saviesa ancestral, meditació, passivitat, predestinació, immortalitat, essència.

En aquest viatge pel temps i la vida que caracteritza el nostre planeta, la peça fonamental és el gen. Ell és immortal si més no fins ara i, no podent- se reproduir amb la seva gran base de dades ha creat, pacientment i sàvia, replicadors de tota la vida que coneixem per a poder sobreviure.


El Tarot de Folgueroles

Aquí podeu seguir les cartes (poemes i il·lustració) ja publicades, tot seguint aquest ordre:

0. El Foll.
1. EI Mag.
2. La Sacerdotessa.
3. L’Emperadriu.
4. L’Emperador.
5. El Hierofanta.
6. Els enamorats.

[TAROT DE FOLGUEROLES] 1. El Mag

El Mag.

[Text de Gabriel Salvans | Il·lustracions de Lluís Badosa.]

Quan obrim la porta i entrem al carrer
de la vida, som un personatge anònim
més, que belluga el rellotge de la història.
L’escrivim, entremig d’una gran multitud,
ignorants, tal vegada, de la trama dels fets
que empenyen i estiren els fils on s’ha ordit,
de la importància de la paraula escrita,
del poeta missatger de confiances, màgia,
destresa per confegir ponts d’entesa.
Es pot provar de fer entrar el clau per la cabota
o cercar el mot just al vers, com feia mossèn Cinto.
La resposta és tan propera o tan llunyana
com vulguem. Tot rau en la creativitat,
en la fantasia de la pregunta feta.
La màgia de viure és tan a prop
com compartir la lleialtat del gat
o el reflex d’una viva mirada en un got de vi.

L’aniversari dels dies ens acompanya
amb l’habilitat del nostre compromís i
la confiança amb el jo que dormo, el jo
astut que recerca de nou camins al somni
i el tu que és pensament, és amor, és paraula.


El Mag

Habilitat, diplomàcia, destresa, intel·ligència, creatiu, sedentari, eloqüent, civilitzat.

Han passat molts anys i la terra és comença a colonitzar, l’home fent us dels seus coneixements ja domina l’entorn habitant en grans ciutats ara farà 5.ooo anys, ha descobert el foc, l’univers, el coure, l’escriptura, l’arquitectura, etc.


El Tarot de Folgueroles a La Resistència

Aquí podeu seguir les cartes (poemes i il·lustració) ja publicades, tot seguint aquest ordre:

0. El Foll.
1. EI Mag.
2. La Sacerdotessa.
3. L’Emperadriu.
4. L’Emperador.
5. El Hierofanta.
6. Els enamorats.

Presenten el «Tarot de Folgueroles» a la vila natal de Verdaguer

Les diverses peces del Tarot de Folgueroles. [Foto: Xavier Borràs.]
[Notes de Xavier Borràs.]

El Tarot de Folgueroles es va presentar el passat divendres, 24 de novembre, al Centre Cultural de Folgueroles de la mà dels seus autors, que no són cap altres que els nostres amics i col·laboradors: en Gabriel Salvans, que n’ha fet el poemari, i en Lluís Badosa, que ha il·lustrat els naips predictius, els arcans del tarot.

El llibre-volum, que es presenta dins una capsa, consta de 25 dítpics: un amb una breu introducció dels autors, dos més amb llurs biografies i, seguidament, les 22 cartes del tarot, cadascuna amb el seu poema de 22 versos i la il·lustració corresponent, a més d’un gató il·lustrat i un joc de naips per a «tirar» el tarot. Se n’ha fet una edició de 100 exemplars  (de dimensions A3), impresos amb paper verjurat prisma de 300 g numerats i signats pels autors. El llibre (amb revisió textual de M. Carme Codina) ha estat magníficament dissenyat per Gatedicions i imprès immaculadament per la impremta Maideu de Ripoll.

La idea del Tarot de Folgueroles

Segons Salvans i Badosa, la idea d’aquest llibre autènticament de bibliòfil, se’ls va acudir a mitjan desembre de 2021 mentre caminaven per la serra de Sobremunt. En Salvans duia recent el dol de la mort de la seva esposa, Maria Carme,i en Badosa va proposar-li de fer alguna cosa junts, l’un amb paraules i l’altre amb colors.

Des que havia fet el servei militar, Lluís Badosa havia començar a interessar-se per la simbologia, la imatgeria i l’esoterisme de les baralles del Tarot, de les quals amb els anys n’ha acumulat unes quantes. Sobre aquest tema hi ha milers de llibres, «però la metàfora artística és infinita» —afirma Badosa. Va pensar que amb els símbols de les vint-i-dues cartes principals o trumfos, podria donar molt joc per a encabir-hi una comunió d’idees entre el nostre temps i el nostre espai. «Un cami paral·lel per assolir un mateix cim a través del misticisme de les cartes del Tarot», diu.

Lluís Badosa i Gabriel Salvans durant la presentació del volum a Folgueroles. [Foto: Nan Orriols.]

Gener enllà van tenir la trobada convinguda a casa d’en Badosa a Folgueroles i li va exposar a Salvans la qüestió. Amb un semblant reflexiu va dir-li:

— No tinc la més remota idea del Tarot.
— Si t’atrau el tema et faré de Pigall en aquest món —li va dir.

Va sortir de casa amb un llibre i una baralla del Tarot i amb una idea primigènia sobre la nostra establerta col·laboració. Va trigar pocs dies a enviar-me el primer esborrany sobre la carta número zero, El Foll, on descriu, d’aquell dia, el cami de retorn cap a casa seva i que va donar peu al titol, al nom i a l’estructura d’aquest treball. Al cap de deu mesos va sortir la darrera carta, la vint-i-unena, El Môn.

La idea, van decidir, era descriure la quotidianitat de la vida en aquesta nova col·lecci6 de naips, les inquietuds, dols i plaers de la nostra humana existència en aquest planeta terra, ja que del cel se’n cuiden uns altres. Gabriel Salvans, d’una manera poètica i natural, aniria confegint el dia a dia de l’any 2022. I Lluís Badosa, de manera més abstracta, en copsaria l’èpica vital. Al cap de poques setmanes va començar la guerra d’Ucraïna.

«La nostra principal aspiraciô i pretensió ha estat alimentar i gaudir d’uns llaços d’amistat que fa anys que mantenim i poder mostrar-los en aquest treball conjunt, esperant que us reconforti els sentits i que ens ajudi a prendre consciència del temps que ens ha tocat viure», manifesten els autors.

Cada poema de Gabriel Salvans s’explica per si sol en cada un dels versos que el componen, amb jocs lingüístics i personatges recurrents que el lector descobrirà a mesura que en destriï les paraules. La part plàstica, iconogràfica, ha volgut endinsar-se en la universalitat del camí de la vida d’una manera més abstracta, seguint de prop la cartomància arcana del Tarot clàssic.

Segons el poeta de Sant Hipòlit de Voltregà, els poemes han estat fets en vint-i-dos versos, el mateix nombre que els arcans del Tarot, amb la peculiaritat que on acaba l’un, comença l’altre, «com els camins», en paraules de Gabriel Salvans.

Tot aquest camí, compaginat pas a pas, també compta amb la companyia d’un gat que s’escola en tots els poemes, «que parlen en definitiva de la mena de coses de què parla sovint la poesia», sigui a la Xina imperial, a la Grècia antiga o al Paris dels cafès de l’absenta. «Amb ells he anat d’un lloc a un altre de tot i d’enlloc fins a l’estiuet de Sant Martí, que m’ha donat la calidesa necessària per a concloure aquest projecte dins un paisatge de tardor ple de llums, sons i colors», afirma Salvans.

Després d’un any llarg de donar-hi voltes ha arribat l’hora d’exposar a la llum, i al criteri, aquesta tirada del Tarot. N’han fet, per si de cas, una altra de més intima, i el Foll ha dit:

— Nois, la jugada és vostra.

S’han mirat cara a cara una vegada més i han dit:

— Som aquí perquè hem volgut ser-hi. Qui vulgui opinar és el seu torn.


El Tarot de Folgueroles a La Resistència

A partir d’aquest número anirem publicant tres de les cartes (poemes i il·lustracions), tot seguint aquest ordre:

  1. El Foll.
  2. El Mag.
  3. La Sacerdotessa.
  4. L’Emperadriu.
  5. L’Emperador.
  6. El Hierofanta.

 

[TAROT DE FOLGUEROLES] 0. El Foll

El Foll.

[Text de Gabriel Salvans | Il·lustracions de Lluís Badosa.]

Tancava el dia el clar perfil de les muntanyes
mentre un plec de veus em rondava al cap.
Lluïa plena, al cel de Folgueroles, la lluna.
Vaig pensar en el primer home quan mirava
la lluna en la mateixa soledat de la nit.
Sense cotxe, ni foc, ni abric, ni aplicació
de mòbil que li parlés de quan hi era
o no hi era, ignorant de la llum i la constel·lació
en què vivia, de saber de lleis, de pàtria.
Enyorat, tal volta, de l’abraçada i la veu amiga.
No de cap fortuna com la que tu o jo
esperem que arribi sense l’enginy del gat.
Entre aquell i aquest hi ha un temps sabut i un temps
ignorat, amb les alforges plenes de misteris,
i som, entre mirar endavant i mirar enrere.
No t’enfadis diu el Foll a la lluna plena,
m’agrada la teva llum però no veig les estrelles.

L’Esperança és l’aventura del camí
farcit de falses promeses, de passions
incontrolables i l’extravagància dels somnis.
Tot plegat per anar d’un a un altre lloc
per camins de joc que ens obrin la porta.


El Foll

Homo-sapiens, microcosmos, inconsciència, innocència, impulsivitat, instint, nòmada, superació, imaginació.

Després de milers d’anys de preparació vital, aquell primer ésser humà que 200.000 anys va començar a moure’s des del centre de l’Àfrica per descobrir, amb tots els riscos, que comportava el Món i, com a única defensa, la intel·ligència, la memòria i una voluntat de supervivència incansable. Al seu davant i de manera subjectiva hi podem veure l’aridesa de l’horitzó que l’esperava.


El Tarot de Folgueroles

Aquí podeu seguir les cartes (poemes i il·lustració) ja publicades, tot seguint aquest ordre:

0. El Foll.
1. EI Mag.
2. La Sacerdotessa.
3. L’Emperadriu.
4. L’Emperador.
5. El Hierofanta.
6. Els enamorats.