[ARTICLE] «Coses que poden passar» d’Isidre Oller

A bastonades · Francisco de Goya · Pintures negres

[Text de Isidre Oller.]

Ara us relataré una escena dels meus anys d’infantesa quan escoltava el consell de vells del meu poble al pedrís de la plaça. Canvio els noms, per molt que potser ni els hereus d’aquells filòsofs ja ni tinguin la possibilitat d’associar paraules i fets. Però mai se sap! El Maginet de ca l’Estripagecs semblava un gall de panses i la pell li bullia a punt de brou. «Ets un pobre home!», xisclava en direcció al Pepet de ca la Mansa. El poruc d’en Pepet prou pena tenia per a entendre tot allò que li venia a sobre. «Coi de Pepet, si et diuen que ets un mitja cerilla i permets que t’ho diguin sense fer-te valer, què farem, misèria de Cristo?!» «Però és que jo no soc un mitja cerilla», intentava respondre en Pepet. «I, a més ―continuava la filípica― deixes que el representant de buates, què dic, fins i tot el conco de cal Mec, bressolin les mamelles de la teva dona cada cop que vas al tros!» «Que no ―deia en Pepet―, que no és veritat, que la Felícia no m’ho faria mai això!» «Au va ―continuava amenaçant en Maginet― que t’ho deixes fer a sobre perquè ets un mort de gana i així us cau algun caleró, que jo ja m’ho sé això!» I en Pepet, amb la seva veueta continuava negant i es mantenia ferm de no exaltar-se. «És que tot això que dius, Maginet, no és veritat, a mi no m’emboliquis que no em preocupa.» «Que no et preocupa? A mi, a en Maginet de ca l’Estripagecs, m’has de dir que no et preocupa ser un bord, un tou, un cornut i un mort de gana? Que em vols prendre el número?» En aquest punt, els altres sis o set assistents a l’escena del pedrís ja temien un final terrible pel sainet vergonyós d’aquella tarda. «Què passa, Pepet, que no tens sang a l’espingarda?» Es va fer el silenci, no se sentien ni les mosques. En això, que en Pepet, d’una revolada, va fer aparèixer una corbella ben afilada i, vist i no vist, va fer volar els collons d’en Maginet, amb una sangada que ni recordaven tots els carnissers de la comarca plegats. En Pepet, sense immutar-se, va girar cua i mastegà unes paraules que va aconseguir escoltar el Ramon de ca la Mundeta: «Mon pare sempre em deia que no havia de fer cas de les males llengües, que no havia de caure en els paranys dels poca-soltes i dels malshermanus, que no pagava la pena…, però que si decidia que algú vessava la darrera gota que es podia vessar, la solució, ràpida i seca: “Mata’l”».

I aquesta bucòlica història, a què ve, en temps d’armes nuclears? A què ve, en temps de xips, mòbils, IA i banalitat en extrem? Ningú no vol ser en Pepet de ca la Mansa, quina vergonya! Potser avui amaguem moltes més coses que en èpoques passades, on sembla que, d’amagar, se n’amagava un gavadal, de coses. Ningú no vol fer riure a les xarxes socials ni ser l’ase dels cops del veïnat. Encara que tot sigui mentida. En Pepet tenia una corbella, altres tenen pistoles, altres, la paella pel mànec i els de més amunt, caps nuclears amenaçant el món. Però aquest món de mones pot encara tenir l’apel·latiu de món? No vull ser pessimista, perquè la veritat és que en aquest món hi ha un munt de mons. I diversos. I divertits. I molts d’ells, gairebé un paradís per viure’ls. Doncs això, no cal discutir, i a viure!

[ART] Noves exposicions a la galeria Espai Art60

[Text de Quim Vañó]

Aquest mes de setembre s’han inaugurat dues exposicions d’artistes empordanesos a Espai Art60. Fes clic a les imatges per visitar les exposicions.

Erosió i ofici, de l’escultor Pere Baguena

Amb les seves talles de fusta i pedra, ens proposa una mirada sobre la creació artística com un acte de relació íntima amb la matèria. És una exposició sobre la bellesa del procés, sobre la fragilitat que esdevé força i sobre la manera com el gest humà — quan és ofici, quan és amb respecte — pot donar nova vida a materials mil·lenaris.

 

Letargia, del cantautor i artista plàstic Joanjo Bosk

En el seu primer recull d’obres, al Racó d’Espai Art60 trobareu, una selecció de treballs creats, en la seva gran majoria, durant el passat 2024.

A ‘Letargia’, la pintura, el dibuix, el collage, el gravat o les serigrafies son tècniques emprades per Joanjo Bosk per explorar diferents llenguatges plàstics que transmeten una certa expressió humanista, amb l’empremta d’una forta personalitat.

Jordi Maideu

Jordi Maideu (Ripoll, 1958)

És un artista autodidacte amb una trajectòria de més de quatre dècades d’exposicions individuals i col·lectives, tant a Catalunya com a França i el País Basc. La seva obra, d’esperit lliure i experimental, combina pintura acrílica, collage i instal·lació, amb un llenguatge que beu de l’expressionisme contemporani i de la connexió directa amb l’emoció.

Des de 1979 ha presentat projectes en espais com el Canaules/Art de Ripoll, galeries internacionals i equipaments culturals, i ha participat en nombroses iniciatives artístiques i col·laboracions interdisciplinàries.

 

[LLIBRES] Vídeo de la presentació del llibre «Matadero municipal» a la llibreria La Muntanya de llibres

[Redacció]

El passat 24 de juliol, la llibreria La Muntanya de Llibres de Vic va acollir la presentació de «Matadero Municipal», el nou llibre de l’escriptor osonenc Nan Orriols, escrit a sis mans amb la col·laboració dels seus nets Bruna Orriols i Juli Orriols.

L’acte, presentat per Josep Cortacans, director de la llibreria, va reunir un públic nombrós i entregat, captivat tant pel llenguatge directe i contundent de l’autor com per la singular complicitat familiar que marca aquesta obra.

 

Isidre Oller

Soc l’Isidre Oller, de sang de Montmaneu i de Térmens. M’agrada tot. I ser curiós em fa descobrir tantes coses que la vida prosaica i esclava s’obstina d’amagar. Prefereixo viure i m’ensonyo a pensar que visc com a poeta, també com a químic, lluny del soroll que no és música.

La música: el millor invent que ha fet la humanitat. Escric en qualsevol gènere, no em presento a premis i vaig a recitar on m’hi demanen. Aviat podré jubilar-me i, si m’abelleix, dedicar-me a polir la meva obra. No poso gaires títols als meus escrits: surten de bursada, amb farcit i sense títol.

La música em salvà, com tantes vegades, per titular el meu únic llibre de poemes publicat individualment, “The Wind Cries Mary” (Neopàtria, 2016). És un llibre perdut, escrit quan encara no recitava en veu alta sense llegir els poemes. Que malament que ho feia! I com, l’oralitat m’ha canviat els mateixos poemes i la meva manera de presentar-los!

També he participat en un bon grapat de llibres de poemes i de contes col·lectius, com tinc un poema publicat en marbre al cementiri de Parets del Vallès, lloc on visc. Escric articles d’opinió en premsa comarcal vallesana i en alguna revista literària; he fet tres programes de ràdio de música clàssica, rock i literatura; he fet un munt de guions multidisciplinars de divulgació poètica que van ser representats a diversos llocs, com una Versió Dylan, de polèmica sobre el seu premi Nobel, presentat en set biblioteques d’arreu del país. I conversar, que és fonamental. En resum: a viure, mentre tinguem vida. L’única felicitat…

[ARTICLE] «Com sempre», de Nan Orriols

Viatge de mil peles · Manuel Solà · Oli sobre fusta · 100 x 100 cm · Desencant d’un temps d’un país

[Un article de Nan Orriols.]

Dies de calor. Avui, pluja al Pirineu. A Madrid, lluita entre el PP i el PSOE per la menjadora. Jutges conservadors contra jutges progressistes. El rei, encara amb l’«¡A por ellos!», i la UCO de la Guàrdia Civil, filtrant àudios per intoxicar-ho tot. Jordi Basté, màxima audiència a RAC1. La ràdio de Godó, també al servei de la tertuliana Teresa Cunillera i d’altres quota eterna de sofistes. Congrés del PP amb el mentider impresentable d’Aznar, que amenaça amb empresonar l’actual president del Govern espanyol.   

 

S’han tornat bojos? No, no, sempre ha estat així. Espanya és això. L’emèrit, lladre, i l’herència, per al seu fill, cap de les forces armades. Diaris, revistes i televisions, subvencionats. I, gràcies a les misèries del Sr. Junqueras i d’ERC, tenim el president Illa que actua com el president d’una escala de veïns. 

 

La quitxalla, innocents, van de colònies i procuren sempre transmetre felicitat, però cap polític no pensa en ells; cap polític no vol deixar la menjadora. Veure Aitana Bonmatí i altres jugadores amb la samarreta de la selecció espanyola fa mal. Veure el fatxa d’El Hormiguero fa mal. Veure com van a ganivetades pel poder fa mal. Veure la monarquia dels Borbons fa fàstic. M’agradaria que la quitxalla es quedessin aturats i que sempre fossin canalla. 

 

[ARTICLE] «El present i el futur dels ports de BCN i TGN», de Jordi Sánchez

Un article de Jordi Sánchez.]

El nostre litoral català s’estén uns 580 km, des de la punta del Falcó (l’Alt Empordà) fins al riu Sènia (desembocadura entre les Cases d’Alcanar i Vinaròs). Amb un 81 % de costa urbanitzada i una Llei de costes que la regula, hi ha uns 49 ports, entre esportius, pesquers, de mercaderies i turístics.

De tots els ports, n’hi ha dos que tenen una singularitat important per a les mercaderies. Fa temps que se’n parla, i també del corredor mediterrani, per tal de resoldre el transport de les mercaderies que es produeixen a la península Ibèrica i les que arriben des de continents llunyans, com per exemple l’asiàtic, amb destí a la UE.

Els dos ports, el de Tarragona i el de Barcelona, actualment reben mercaderies tant per ferrocarril com per carretera. El port de Tarragona és un bon receptor de trànsit de mercaderies, tant provinents del sud, des d’Algeciras, com de la línia ferroviària del centre de la península: Madrid, Saragossa i Lleida.

Actualment les mercaderies per ferrocarril representen menys del 4 % del total, percentatge molt llunyà del que demana la UE (30 %).

Solució

La solució està grafiada en el planejament català des de l’any 2010 i és l’eix transversal ferroviari (ETF), amb un traçat que fa que des de Saragossa les mercaderies arriben a Lleida; d’aquí, les que han d’anar al port de Tarragona ja hi van i les que no, continuen cap a Igualada, Martorell o el port de BCN. El tercer fil no és la solució, només pot ser una urgència. Tot l’entorn de BCN està col·lapsat.

En arribar al port de Tarragona, les mercaderies que venen d’Algeciras, que continuïn cap a Lleida i, a través de l’ETF, que segueixin cap a la frontera, en lloc de seguir per la costa o a pocs metres d’ella.

Fases

1a. ETF, des de l’entrada a Catalunya per la província de Lleida fins a Igualada i Martorell. En aquest cas, Lleida es converteix en un punt estratègic de mercaderies, i això vol dir més economia.

2a. Des de l’entrada de Vinaròs fins al port de Tarragona, en lloc de continuar per la proximitat dels nuclis urbans de la costa i les poblacions del Penedès —malmetent la zona vitivinícola, amb el seu paisatge, i havent de travessar la ciutat de Vilafranca—, és raonablement millor i més respectuós per als territoris utilitzar la línia des del port de TGN cap a Lleida.

Tot costa diners?

Efectivament, les obres ben fetes costen més diners que les que estan mal dissenyades. Els dos ports necessiten una bona planificació de connexions, des d’una infraestructura ferroviària pròpia, com a projecte de país, si no, perdrem el tren.

Així ho veig.

Jordi Sánchez Solsona
Calafell, 11.07.25

[ARTICLE] «Reflexions d’un gandul fracassat» Perles d’estiu, d’Eduard Garrell.

[Text de Eduard Garrell]

Amb el nom de “Perles d’estiu”, cada any es publicaven les bestieses que nois i noies responien a les preguntes del exàmens de revàlida. Ara, aquests nois i noies ja són periodistes, alcaldes, regidors… i persisteixen en amenitzar-nos, o amargar-nos, l’estiu.

 És habitual, durant l’estiu, que diaris i publicacions digitals enlluernin els lectors amb promeses de cales i platges desertes, salvatges i secretes o gorgs desconeguts del “territori indòmit” i encara per explorar que es veu que és Catalunya. Una de tantes perles informatives que he llegit fa poc parla de Tamariu (la platja dels pobres)1 de Palafrugell, que, segons diuen, han trepitjat molt pocs i es veu que posa els seus encants pel damunt dels de Cadaqués i de Lloret. Segons el narrador, deuen ser dues poblacions comparables.

Una cosa és certa, el Tamariu que descriu no l’hem trepitjat ni els que hi vivim: els carrerons estrets, l’ambient mariner, les barques velles a la platja, les cales amagades i desèrtiques amb fragments d’arena accessibles del camí de ronda, el pecio* de Cala Nova, les langostes, la fresca cuina local amb peix acabat d’arribar i altres sensacions oníriques, que podeu llegir aquí, francament, per nosaltres són en una dimensió desconeguda.

Si algun babau, que n’hi ha, s’empassa el que explica el Sr. Corchado en el seu article i ve a Tamariu, li passarà que al cap d’una hora o més de donar voltes amb el seu automòbil i l’hagi mal aparcat a un quilòmetre de la platja amb risc de retirada de grua i baixi per la riera, passarà per tres abocadors curulls d’escombraries, un dels quals a tocar d’una  platja plena a vessar d’exploradors que l’han precedit. La platja, amb un parell de dotzenes de barques velles i lletges amb bucs de fibra i alumini que els socis del Club de Pesca Esportiva hi tenen avarades, és l’avantsala del pàrquing de la badia amb unes cent-cinquanta embarcacions, la majoria no gens mediterrànies, fondejades en un camp de boies.

Si de la riera entrem al passeig marítim, la primera sensació és una forta ferum de claveguera que surt de la ventilació de la bomba soterrada que impulsa les aigües negres cap a la depuradora o a un emissari mar endins quan la bomba està saturada, bé, tampoc gaire endins. Una bomba que se sol saturar durant tot l’estiu. Quan vulgui baixar a la sorra haurà de vigilar de no trencar-se la crisma o el cap del fèmur a les escales, totes fora de les normes de seguretat exigibles. Si busca els raconets de sorra pel camí de ronda, té força possibilitats de gaudir d’un rescat dels bombers i acabar a l’hospital de Palamós, on encara s’hi jugarà més la vida. A mesura que passa el dia, el passeig s’unta dels pixats dels gossets que passegen els seus papes i mames, de sorra, de gelats desfets, de burilles… Si hi vol menjar, la majoria de restaurants li oferiran plats de peix congelat acabat d’arribar del Marroc amb preus de peix del pòsit de Palamós. La cuina empordanesa ja fa anys que se l’han carregada. Si la nit és calenta i vol dormir amb les finestres obertes, no podrà, perquè els nens que juguen a pilota i criden mentre els papàs es foten gintònics a les terrasses seran rellevats pels adolescents i joves que tornen ben molls de la discoteca i es transmuten en micos udoladors fins que surt el sol. Això, si no trenquen res.

Si fa no fa, aquesta és la vida estiuenca de la majoria de les poblacions de la costa de l’Empordà. Queda clar, doncs, que els articles no són fruit de l’experiència, sinó resultat del dictat d’algú amb mala fe que s’interessa a degradar encara més els racons delicats de la Costa Brava i de Catalunya. S’ha perdut el respecte al país i a les persones, perquè el país és un parc temàtic amb entrada franca, i les persones són simple mercaderia que molts interessos es diputen.

Poca gent recorda que el primer festival de música de la Costa Brava va ser el de Calonge. L’any 1968, mossèn Pere Surribes3, el Sr. Joan Vinyes i el músic Adrià Sardó van conspirar amb la finalitat que aquell concert servís per finançar l’altar major de l’església de Sant Martí. El festival fou un èxit de públic i econòmic i va estimular, a més de la seva continuïtat, que aquests festivals proliferessin als estius empordanesos. Sens dubte, els més coneguts, a més de l’esmentat, són el del Cap Roig i el d’havaneres de Calella de Palafrugell, dos dels quals aquest any han creat polèmica i han posat en evidència els ajuntaments respectius, Calonge i Palafrugell.

A Calonge es veu que hi van convidar la Unitat de Música de la Inspecció General de l’Exèrcit a fer-hi un concert: “Veus de l’exèrcit al Castell”. La cosa no va agradar gens a una bona part dels pobladors i va desencadenar actes de protesta i de rebuig. Sens dubte, aquest acte va interrompre una llarga i selecta trajectòria musical. Alguns diuen que tot això respon a la pressió de forces espanyolistes contra l’independentisme i l’afany d’espanyolitzar-nos. Si pretenen fer-ho oferint-nos uniformes caqui, caspa i naftalina, el fracàs està garantit. Finalment, al concert, desubicat per l’oratge a una sala coberta, hi van assistir trenta persones. De la cantada d’havaneres ja no cal dir res més. Només caldrà veure si l’alcaldessa del PSC, Laura Millán, encara ens farà identificar quan la cantem o en repartim la lletra.

Resistiu!

 

1 Tamariu, la platja dels pobres: la cala de Tamariu havia estat un punt de pesca de peix blau força important. A la nit, els pescadors de la zona feien servir una xarxa comunal que s’havia de treure a la platja a força de braços. Aquest fet atreia cap a Tamariu molts pobres o gent sense feina que ajudava en la dura feina.

 2 “Pecio” és castellà. En català s’anomena derelicte [1] (del llatí postclàssic ‘derelictum’): restes d’un artefacte o nau fabricat per l’ésser humà, enfonsat totalment o parcialment en una massa d’aigua (El derelicte d’Illes Formigues es troba a una fondària inassolible pels bussejadors aficionats).

 3 Mossèn Pere va ser rector de Calonge del 1958 fins al 1998. Fou un capellà amb coll dur i sotana fins als peus, un hàbit que no s’adeia del tot amb l’home que va viure entre dos temps. Calonge és un poble tradicionalment recalcitrant amb l’església; tot i això, mossèn Pere va ser un capellà, no sense controvèrsies, estimat i respectat que durant anys va apagar molts focs entre els calongins i l’allau d’immigrants que arribaren aquells anys, primer andalusos i aragonesos i després berbers. Jo el vaig tractar durant tota la vida, mentre intentava convèncer-me inútilment d’assistir als oficis i saludar al sant Crist. Un cop jubilat i en la darrera visita que li vaig fer, vam parlar llargament dels seus anys al cap de la parròquia. Jo em vaig atrevir a fer-li una pregunta sobre una qüestió de fe: “Però mossèn, vos tot això us ho creieu?”. La resposta va ser simple: “No, Eduard, però la gent ho necessita”. Definitivament, mossèn Pere era un home intel·ligent disfressat de capellà.