Reflexions d’un gandul fracassat. Cuines

Llibre de Sent Soví · El receptari de cuina més antic d’Europa · Any 1324

[Text de Eduard Garrell]

Elogi de la cuina catalana, la cuina franca del Mediterrani

No mengis mai en un restaurant on posin fotografies dels plats – Jo

Llegia en un article d’una periodista de Madrid, que no soc capaç de recuperar, que, gràcies a Ferran Adrià, la cuina catalana havia sortit de la seva decadència. Potser es referia a la gana de la guerra i al racionament de la postguerra, o a la cuina de subsistència del 1914, quan es menjaven rates, gats i gossos. Tant li fa, el comentari em dona peu a fer una reflexió sobre la nostra cuina i el mal que li ha fet el fenomen mediàtic dels fogons d’altura. També en Nando Salvà publicava l’article “El Bulli va treure la nostra cuina del subdesenvolupament”. És clar que, com que en Salvà és especialista en cinema, es deu haver empassat la pel·lícula, o li convé. A més de l’exercici, conscient o inconscient, de menystenir tot allò que és català, i nosaltres de creure’ns-ho, hi ha mites que floten sobre la nostra cuina que m’atreviré a discutir, perquè negar la cuina catalana equival a negar Catalunya.

La marina catalana, militar i comercial, ha solcat les aigües del Mare Nostrum al llarg de la història, amb episodis de domini absolut de les seves aigües. Al s. XVIII, amb el comerç de l’aiguardent, es van noliejar centenars de milers de vaixells amb càrregues cap a Amèrica i tantes altres de retorn amb cotó i lli. No cal dir que tota aquesta activitat d’anades i tornades pel Mediterrani i l’Atlàntic ha quedat reflectida a la nostra cuina. A més del vi, l’oli, el blat, les fruites, les verdures… hi ha menges i begudes que ens són comunes en tot l’arc mediterrani i s’hi han anat sumant productes, sabors i elaboracions. La llista és infinita, riquíssima, variada, imaginativa, exuberant. De retorn, els vaixells d’Amèrica portaven cafè, cacau, canya, rom, fruites, verdures i viandes del nou món.

Creadors: Alexandre i Camil Merletti – Transició de la vela al motor

Tots el països deuen tenir dues cuines, la sumptuosa i distintiva de la noblesa o la burgesia i la quotidiana, la que es fa als fogons de casa amb els elements que es tenen més a l’abast, la d’aprofitament. A pagès, cada mas tenia el trull per a l’oli, la tina i el celler per al vi, el graner, el rebost per a la matança, alguna vaca, cabres, ovelles, llet i formatges, aviram, l’hort i, arran de mar, el peix. A més, els capellans, amb el seu particular ramadà, van fer desbordar la imaginació amb les menges de quaresma i la cuina del bacallà. L’ofici de bacallaner, o la botiga de pesca salada, només existeixen a Catalunya.

Homes, dones i cuines que han vingut de les terres assolellades i riques de la Provença i el Perigord, d’Itàlia, del nord d’Àfrica, d’Orient, de les illes del Mediterrani, de les terres del nord d’Europa i d’Amèrica, passant per Castella, Andalusia, Portugal, Navarra… han confluït i constituït el corpus de la cuina catalana al llarg de segles.

També es creu i es divulga sovint que la cuina catalana ha de retre tribut a la cuina francesa.

El cuiner François ensenyant la manera de preparar i assaonar tota mena de carns, grasses i magres, llegums, pastisseria i altres menges que se serveixen tant a les taules dels grans com dels particulars

Res de res. Quan a França es menjaven naps i cols i ocellets podrits, a Catalunya, el 1324, es publicava el Llibre de Sent Soví, el receptari més antic d’Europa, i més tard el Llibre del coch, escrit pel mestre Robert al s. XV. M’atreveixo a dir que Napoleó, el gran lladre especialitzat en obres d’art, ens va robar els llibres i les receptes de convents i monestirs que van treure de pena els ventres dels francesos. Sense desmerèixer les becades i el Tatin, acuso els francesos d’haver fet malbé plats sublims de la nostra cuina amb les seves mantegues, cremes de llet i salses per amagar el tuf de les carns passades de rosca. El 1651, 327 anys després del Llibre de Sent Soví, monsieur François de la Varenne publica, a França, la manera de disfressar tota mena de carns i altres menges.

A més del parell de sogres, de mestresses de casa, algun coc i coquessa professionals i uns quants pescadors que m’han ensenyat a cuinar, Catalunya ha creat grans cuiners i cuineres al llarg de la història. Els quatre volums de La cuynera catalana del 1843 són testimoni de com la cuina estava arrelada a les llars, de les més humils a les benestants. Cuiners més coneguts com són en Jaume Fàbregas, la Carme Ruscalleda, els germans Roca, en Nandu Jubany, en Fermí Puig, l’Ada Parellada, la Maria Nicolau… s’han mantingut més o menys fidels a la cuina de casa i sovint l’han feta excel·lir. Malgrat que en algun cas els seus restaurants són inassequibles per a la majoria de les economies, jo mateix em veig amb cor d’elaborar els pèsols del Maresme amb sípia de la Carme Ruscalleda, els canelons d’en Nandu i els plats per sucar-hi pa de la Maria Nicolau. També són els meus mestres.

En Ferran Adrià, no, que me´n pot fer de mestre, perquè ha fet una cuina elitista, inassequible, inimitable, experimental i única que durant uns quants anys ha contaminat la restauració de casa nostra i a més ha comès la impudícia de formar cuiners i escampar-los. A El Bulli s’ha prostituït la cuina, se l’ha convertida en un element recreatiu d’esnobisme, de distinció de classe i d’estatus social, s’ha descontextualitzat de la realitat, sobretot del nostre marc territorial, perquè la cuina d’El Bulli, de fora estant, és cuina espanyola. El resultat és que ara, la nostra cuina, a molts modernets els fa vergonya, tanta com en tenen de saber-se catalans, i acaben menjant gyozes, ramen, quinoa, brunchs i pizzes o s’empassen una desconstrucció de trinxat de col en algun restaurant amb pretensions i sense protestar.

Voldria dir-li a la desconeguda periodista madrilenya i a l’inefable patriota Salvà, que és després d’El Bulli d’Adrià que el panorama de la cuina catalana és desolador, es tanquen mercats, molts joves no saben fer-se ni un ou ferrat, els tiktokers sense coneixement no paren de publicar bestieses, la majoria de programes de cuina de la televisió no serveixen per a res que no sigui promocionar restaurants… No l’en puc fer únic responsable, però altres cuiners avui tenen feina per restaurar el que es va destruir. Que la periodista madrilenya conservi la xocolata amb xurros i els entrepans de calamars, i que el nostre benaurat modernet es posi quètxup a la paella catalana, que jo us faré rodar el cap amb un suquet de lluerna:

Suquet amb lluerna – Foto: Bona Manduca

Suquet de lluerna com el fan els pescadors a la barca

En aquest cas es posen alhora tots els ingredients en cru a la cassola, que ha de ser d’alumini fos o de ferro colat.

Ingredients per a 4 persones:

· una lluerna d’1 kg
· 4 alls
· 2 tomates madures mitjanes
· 200 g de patates per persona
· pebre negre del bo
· oli d’oliva
· sal (es pot fer servir aigua de mar)

Peleu les patates i esqueixeu-les.

Poseu tots els ingredients a la cassola (els alls trossejats, les tomates tallades ben petites, les patates i el peix tallat en 4 trossos) i feu-ho coure a foc molt viu durant 15 minuts (depèn de les patates). Afegiu-hi l’allioli i deixeu-ho 5 minuts més a foc moderat.

Aquest suquet s’ha de fer amb peix fort (cap-roig, escórpora, congre…) que aguanti la cocció.
D’aigua, es calcula un plat soper curull per cap.
Del cap de la lluerna en podeu fer un fumet.
Disposeu d’un bon pa i d’un bon vi.

«Art fúnebre», de Josep Nogué

[Article de Josep Nogué.]

Possiblement el culte als difunts sigui l’origen de la civilització sedentària humana. Els primers assentaments havien de ser els d’aquells que ja no podien moure’s, i els monuments megalítics, on reposaven, les primeres construccions estables. Des d’aleshores la cosa ha evolucionat molt i la manera com enterrem els difunts ha marcat les diferències entre civilitzacions i cultures. Hi ha, però, dues diferències fonamentals que predominen en allò que fem amb els cossos: la inhumació o la cremació. La cultura romana, de la qual som deutors, es decanta per la primera, mentre que els pobles ibers o hindús ho fan per la segona. La cosa és que desfer-se d’un cos no és gens fàcil. D’entrada, el fet de convertir una persona viva en cos present sempre té conseqüències, ja sia en el terreny sanitari, policial, civil o judicial. La novel·la negra s’alimenta d’aquestes situacions, on sovint l’autor de l’acte s’atorga també el paper d’enterrador.

Però, una vegada donat el fet luctuós, passem a la fase de reciclatge: què n’hem de fer, del cos?

Excepte en els casos en què el causant del decés s’ocupi també de fer desaparèixer el cos (òbviament, amb la intenció de no deixar rastre), a la nostra cultura judeocristiana tradicionalment s’ha tendit a la inhumació: tornar els difunts a la terra. Així s’ha fet durant segles, enterrant (literalment a terra) els difunts en territori sagrat al costat de les esglésies, fins que el creixement urbà i les raons sanitàries han fet traslladar els cementiris fora de les poblacions, i l’especulació els ha fet similars, en la forma, als blocs d’habitatges.

Els romans ja feien els enterraments a la vorera dels camins sobre els que vestien monuments funeraris, així que, allò que hom es trobava en entrar a una població eren els seus difunts. Talment com els xiprers mostraven l’espai destinat als difunts al costat dels nostres pobles. Així mateix, cada cultura havia establert uns protocols i rituals funeraris. Unes pompes fúnebres adaptades al nivell social de cada difunt, que regulaven des del seguici amb gran nombre de capellans, en les classes benestants, fins a l’enterrament benèfic dels indigents en fosses comunes.

Ara, però, en el poti-poti de cultures, ideologies i modes entre les quals convivim, les coses no queden tan clares i molta gent, volent ser creatius, improvisen. Sovint, a la vora de les carreteres ens trobem amb creus florals, escultures o símbols al·legòrics que assenyalen el lloc d’un accident de conseqüències luctuoses, llocs on els parents o amics del finat en fan memòria. Potser perquè l’opció que s’ha triat per al cos ha estat la cremació i ja no hi ha un lloc on retre-li homenatge. I és que cada vegada més gent, ja sia per raons ecològiques, filosòfiques o de moda, es decanta per la cremació. D’aquesta manera, l’únic residu físic que queda del difunt són unes cendres dins una urna. Això no obstant, a alguns dels seus deutors els sembla poca cosa i d’escassa transcendència a l’hora de recordar el finat. I conservar l’urna sobre un moble sempre corre el risc que el gos o el gat la tombi i les cendres escampades sobre el pis siguin absorbides per la Roomba.

Així, molts opten per escampar-les, en una cerimònia familiar, en un espai apreciat pel difunt, ja sia de mar o muntanya. Si és al mar, només tenen l’opció d’acompanyar la cerimònia amb una corona de flors que, si no són de plàstic, el mar dissoldrà juntament amb les cendres. Si les enterrem a la muntanya (imitant la inhumació tradicional), no es pot evitar tampoc posar-hi algun recordatori, fotogràfic, floral o simbòlic, lligat ben visible en un arbre proper (ja n’he trobat alguns), similar als monuments de les carreteres, i acaben per ser una variant de l’art natura (land art). És a dir, que posats a ser originals, acabem tornant a la tradició. I, per això, als cementiris ja han habilitat un espai (columbari) destinat a les urnes. Altres, en canvi, si no estigués penat, deixarien el difunt al costat d’un contenidor, perquè els serveis de neteja se l’enduguessin. I és que, a totes les èpoques, el tracte que donem als difunts sempre ha dit més dels vius que dels finats.

Començàvem, però, ja al títol, amb la paraula art. I és que l’art i el culte als difunts sempre han anat junts. Els monuments funeraris, més enllà de recordar el difunt, el que fan sobretot és mostrar la rellevància social de la família que fa l’encàrrec a un artista, si bé aquesta pretensió de grandesa i espiritualitat es fa extensiva a tota la societat a través dels temples, que hi aportaran el culte ritual a la memòria dels difunts. I no cal dir que els museus estan plens del retrats encarregats per fer memòria dels personatges més poderosos i destacats de cada lloc. D’aquesta manera, els museus també esdevenen temples de la memòria dels difunts. I encara que ara es pretengui donar-los una nova missió, els museus no deixen de ser llocs on glorificar artistes reconeguts per les institucions com a prohoms mereixedors de ser recordats. Com fan els mausoleus.

Tot i que, sovint, el recordatori del difunt és tan efímer que es limita al temps del comiat al tanatori, el cas és que els humans ens resistim a la intranscendència, a acabar en el no-res, en l’oblit. No acceptem que les coses, i les persones, s’acabin. Però ara mateix l’art funerari, com en tantes coses, no acaba de trobar la manera d’expressar-se, i constantment s’improvisa en funció del criteri i gust personal dels al·legats de cada afectat. Una mena d’autogestió funerària sense criteri, sentit ni experiència. No deixa de ser un signe més de la decadència i orfandat cultural que patim.

Deu ser per això que, per voler ser nets, i ecològics, fins i tot les caques dels gossos acaben embolcallades amb plàstic enmig del bosc.

Sobre la constància

 

Resilient. El dur hivern.
Fotografia de Mikael Sundberg

[Text d’Helena Bonals.]

Dic amb orgull, perquè els que fan el contrari em semblen uns fatxendes, que tot ho he aconseguit amb constància a la vida. Tinc una minusvalidesa que em va fer estudiar en vuit anys una carrera de quatre, en la qual vaig acabar traient vuit notables i un excel·lent, i fer-la m’ha servit per sortir del pou on era a la llarga.  

L’excel·lent va ser amb un treball sobre Kafka, que justament, per posar-nos nota, se’ns permetia d’escollir entre un treball fet durant un quadrimestre o bé un examen on t’ho jugaves tot en una hora i mitja. El contrast de què parlava el mateix Kafka a El procés. Allò meu no són els esprints. 

I la poesia, que sempre és breu però molt condensada en mi, és aquella “cosa molt gran en una de molt petita” que dona títol al meu segon blog. M’agraden molt els haikus, els microrelats, els aforismes i les notes breus sobre art. I he pogut constatar que aquesta brevetat no és gens fàcil, contràriament al que es podria pensar. Fa poc algú m’ho ha reconegut. Cal tenir voluntat, però no es pot matar tot el que és gras, també ho he de reconèixer. 

La meva proesa més gran fins ara, que vaig començar a escriure als trenta-sis anys, és el que vaig fer per al meu llibre Ara Pla, que és haver comentat entrada per entrada del blog d’El quadern gris, tots els dies en què l’autor havia escrit al seu diari cent anys abans, entre 1918 i 1919. Jordi Llovet, el professor de l’excel·lent, ens va dir a la carrera que si volíem escriure ens cerquéssim una feina que ens deixés els matins o les tardes lliures, i jo li vaig fer cas, treballo en una biblioteca a la tarda. 

El títol d’aquesta publicació virtual, La Resistència, ja s’escau amb el tema d’aquest article, justament. Allò meu és la resiliència, també. Sempre em mou més el goig que no el plaer, “Vull l’alba en el que em costa / i la posta en el que desitjo”, dic en un poema meu, Persona altament sensible. 

Gaza, una solució… immobiliària!


[Un article de Jordi Sánchez.]

El darrer atemptat terrorista del 07.10.2023 al sud d’Israel, per part de Hamàs, en un festival de música electrònica al desert de Re’im, va provocar més de 260 morts, centenars de ferits i 40 ostatges. Tot plegat, una jornada de festa que va acabar en una tragèdia indescriptible. Posteriorment varen envair un quibuts al sud d’Israel (Nir Oz), on van  causar una forta mortaldat i més presoners. 

Història 

Fa mes de 4.000 anys que els pobles àrab i israelià estan condemnats a viure junts, ambdós pobles, descendents del gran patriarca Abraham. 

Palestina: des dels babilonis fins als britànics, Gaza ha sigut la ciutat del món més atacada i destruïda. D’acord amb els textos bíblics, el conflicte araboisraelià s’inicia amb una invasió dels hebreus el 1850 aC pel seu patriarca Abraham, pastor nòmada, a qui Jahvé (Déu) havia promès aquelles terres, obviant que altres pobles semites ja hi havien emigrat abans.  

Israel: la presència de jueus a Palestina es va incrementar a partir de les persecucions religioses contra els jueus europeus, dels Reis Catòlics el 1492 i de Portugal el 1496. És el govern britànic qui el 1917, mitjançant la Declaració de Balfur, es manifestà a favor que el poble jueu s’establís a la regió de Palestina. L’any 1948 els britànics varen deixar la regió donant per acabat el mandat, coincidint en una guerra iniciada per Egipte, Jordània, Síria, Líban i Iraq. 

Hamàs: creació formal l’any 1987, amb seu a Gaza, i d’ideologia nacionalista palestina, nacionalisme islàmic, gihadisme, anticomunisme o antisionisme, amb una ala paramilitar, les Brigades d’Ezzeldin Al-Qassam. En la seva carta fundacional, hi consta crear un estat islàmic a la regió de Palestina, és a dir, Israel, Cisjordània i la franja de Gaza, amb capital a Jerusalem. No reconeixien Israel, ni volien abandonar la lluita fins a aconseguir-ho. 

Marina d’Or  

El 20 de gener de 2025, Donald Trump, el 47è president republicà dels EUA, anuncia “l’edat d’or del país”. Comença ara la gran prova d’un president que pretén, entre altres temes, resoldre el problema Israel-Palestina i, més concretament, la franja de Gaza. 

El 7 de febrer anuncia que presenta un pla per prendre el control de la franja, dient “serem inversors a Gaza, i els residents palestins seran traslladats a uns altres països, entre ells Espanya; tot plegat es tracta d’una transacció immobiliària”. 

Que Déu ens agafi confessats!! 

Així ho veig. 

Reflexions d’un gandul fracassat. Caminar

 

[Text de Eduard Garrell]

…Però recordo el passeig que anava al misteriós país, 
les malalties, la joia, el tresor amagat, la ploma groga, 
els plors, l’aire innocent del meu fabulós, ignot, 
remot, i per sempre perdut, país de les meravelles. 
 
‘Primera lletra escrita al capvespre’ – Joan Perucho

El bipedisme ens va deixar lliures les mans i va augmentar el volum del nostre cervell. Vistos els resultats, que tinguem les mans lliures i el cervell més pesant no ha fet cap bé al planeta ni a la nostra espècie. El nostre cervell sobredimensionat se les ha empescat per poder-nos moure d’un lloc a un altre sense haver de fer servir les cames, que no sigui per canviar d’instrument de transport o anar del sofà al llit, i allò que ens era avantatge enfront de les altres espècies i per al domini de la natura, ara ens està atrofiant i amenaçant amb la desaparició.  

Alguns membres de l’espècie humana ja fa temps que van avisar del perill que correm, com ho feu David Henry Thoreau, escriptor i filòsof anarquista, que publicà les seves reflexions sobre la vida senzilla als boscos i lluny de la tecnologia, així com La desobediència civil. 

Thoreau, amb les seves reflexions, ens parla del caminar com a art per assolir una vida més senzilla i més autèntica, més propera al nostre estat primigeni.   

Un altre membre de l’espècie, Biel Barnils, acaba de publicar el seu tercer llibre, un llibre que pel seu títol pot desconcertar: Caminades. Hom pot esperar, en obrir-lo, enfrontar-se a un altre d’aquests manuals tant de moda per a la tribu pedestre que s’obstina a trepitjar el terrer amb una indiferència insultant, com si el país fos un consumible on distreure’s, entrenar-se i aprimar-se. Lluny de rutes pintoresques, vistes espectaculars, kilòmetres, temps, tracks, desnivells positius i negatius acumulats, calories consumides…, en Biel ens convida a seguir-lo en una lectura personal, inspirada per una extraordinària sensibilitat: una randa amb boixets de llengua, mites, humor, sarcasme, somnis, recances, dol i esperança. 

Com que en Biel transita per camins coneguts i compartits, Caminades es manifesta amb l’efecte magdalena de Proust, les olors i les imatges se’t fiquen al cervell com una papallona que va despertant inesperats records i emocions. Qualsevol lector avesat a la nostra literatura hi reconeixerà Foix, Pedrolo, Perucho, Francesc Pujols, Rodoreda, Calders, Vicent Escrivà…, perquè en Biel, sense imitar-los ni assemblar-s’hi, pertany a aquest univers literari encara no definit ni batejat que es distingeix per una manera de fantasiar intel·ligent, singular i catalaníssima. És clar que en Biel, a més d’haver-ho llegit gairebé tot, ha estat llibreter, jurat del Premi Llibreter, articulista, poeta, rapsoda, activista de la paraula, comunicador, observador apassionat. 

Charles Baudelaire, contemporani de Thoreau i Walter Benjamin, que sens dubte l’havien llegit, va recuperar el vell mot flâneur per definir la filosofia i l’actitud del caminaire/espectador. Tot i que el flâneur el situen als carrers de les ciutats, en Biel s’escapa de la gàbia urbana i com a artista/poeta porta l’art de la flânerie a l’aire lliure, vagareja, camina, observa, es barreja i es confon amb els acompanyants i es meravella descobrint els mites, les fades, els herois, els fantasmes, els somnis, els colors i la transformació de la matèria. 

Caminades és un llibre per aprendre a llegir el país, per ser lliures i desobeir els tòpics i les modes, per deixar-nos endur pels nostres somnis i la nostra imaginació. Tot el que veu i li passa a en Biel al llarg de les seves caminades, existeix, és cert, tant cert com ho pot ser per nosaltres, si volem. 

[ENCREUATS] Dansa macabra d’un marit humiliat

Berlín · Manuel Solà · Oli sobre fusta · 146 x 114 cm

[Un conte de Jordi Remolins.]

Quan va despertar-se, les bombolles de colors encara explotaven indiscriminadament dins del cervell de Kronenbourg. No se sabia avenir que aquella qui durant deu anys havia estat la seva dona, ara estigués follant amb un desconegut. El pitjor no era només que hi cardés, sinó que a més es passejaven pel barri vell de Ripoll abraçats com dos adolescents, davant les indissimulades mirades de satisfacció d’uns veïns que murmuraven al seu pas, recreant-se en l’aclaparadora desgràcia conjugal que ara patia.

Calia que algú pagués per tot plegat. Ofuscat com estava pel patiment, va tindre-ho clar. Remembrant les novel·les policíaques de les quals n’era un consumidor empedreït, va fabular diverses formes per acabar amb la font del seu dolor. S’imaginava atropellant-los amb un cotxe robat, com la protagonista del Cómo pudiste hacerme esto a mi, d’Alaska y Dinarama; entrant a la que fins unes setmanes enrere havia estat casa seva i emmetzinant-los l’aigua al més pur estil dels homicides de les novel·les d’Agatha Christie; contractant un assassí a sou —si podia ser la núvia que protagonitzava Uma Thurman a Kill Bill, molt millor encara— perquè els eliminés a càrrec del seu compte corrent… Cap opció no acabava de convèncer Kronenbourg, perquè era massa evident que podia ser-ne el màxim inductor. Va entrar a la freda cuina del pis de separat i va agafar el ganivet de tallar pernil. Va acaronar-ne la fulla, en una malaltissa cerimònia pràcticament onanística. Hagués somrigut si el pes que arrossegava dins de l’ànima no fos tan consistent. Però n’era.

El ressentiment va créixer dins seu, va augmentar de volum fins a la insostenibilitat i, segurament, hauria fet una bestiesa amb el ganivet i les seves venes, si abans no hagués sonat el timbre de l’apartament que havia llogat. Era un repartidor de la guia telefònica que aquells dies feia la ronda per Ripoll. Li havia de donar les guies antigues i ell li canviaria per les noves. El va fer entrar. De fet, no tenia telèfon, però aquell desconegut no n’havia de fotre res. Només era això, un desconegut com el que li havia fotut la dona. Un desconegut, ningú, conjunt buit… Qui el trobaria a faltar? Qui el podia acusar en cas que desaparegués? Qui buscaria el culpable del seu homicidi si feia desaparèixer qualsevol rastre del cadàver?

Arreplegant d’una revolada el ganivet de damunt del trinxant, va abraonar-se sobre el repartidor de guies, i abans que aquest pogués aixecar els braços en un gest d’inútil autodefensa, ja li havia seccionat el coll amb un tall net. El cos es va convulsar espasmòdicament abans de caure desplomat sobre el gres de l’habitacle. Sagnava com un porc.

A la banyera va desmembrar-lo. Va constatar que els òrgans que formen part de la fisiologia humana eren tan reals com li havien explicat a escola. Un cop el va tenir ben disseccionat va comprovar que en realitat ocupava molt més espai que no hagués pogut preveure, tenint en compte el metre seixanta justet que feia d’alçada i la complexió relativament prima del difunt. La sang es va escolar pel desguàs del bany. La carn i les vísceres va guardar-les en sis bosses d’escombraries que va entaforar dins de la nevera. Els ossos, en cinc bosses més. Els cabells va llençar-los a la cagadora i va estirar la cadena.

Durant els següents dies Kronenbourg va dedicar-se a cuinar la carn, cremant-la, fent-li perdre volum. Alguns filets va arribar a menjar-se’ls intentant discernir si la teoria que la carn humana és tan bona com la de pollastre és realment certa. I ho era, malgrat que s’havia oblidat de salpebrar-la. Pensant-ho bé, això de matar el repartidor de guies fins i tot li resultava econòmic, tenint en compte que al cap de tres mesos se li acabaria el subsidi d’atur. El millor del cas, però, era que mentre estava entretingut fent desaparèixer els indicis d’aquell desgraciat, com a mínim no recordava el mal que li havien fet la dona i el fill de puta que se la cardava. Bon profit per tots dos, també. Tant de bo tinguessin un fill i que aquest s’hagués de guanyar la vida repartint guies telefòniques.

El ossos va trinxar-los amb una picadora de carn que va comprar a una botiga d’electrodomèstics. Primer els tallava a trossets amb una fulla de serra. Després els col·locava dins d’un recipient on giraven unes ganivetes esmolades i premia el botó fins que tot plegat quedava desfet en una pasta nauseabunda de la qual se’n desprenia també pel forat del vàter. La feinada no va fer-lo sentir millor, encara que el distragués de la cornamenta.

Una setmana després de l’homicidi ja no existia el més mínim indici que aquell individu hagués existit mai. Quedaven encara les guies que portava en un carret. Afortunadament, quan havia arribat al seu domicili només li’n quedaven mitja dotzena, que van anar directament al contenidor del paper. El carret va deixar-lo al carreró sense sortida d’en Camprubí, on al cap d’un mes encara acumularia pols i teranyines.

Enllestida la feina va sentir-se realitzat. Sabia que Jim Thompson, Boris Vian o Andreu Martin estarien satisfets amb la seva obra. Era la sublimació del crim perfecte. Mai ningú podria atrapar-lo. D’acord que no tenia massa sentit, però tampoc no en tenia la vida, i de fet milions de persones ens obstinem diàriament a donar-li’n per més ridículs que puguin semblar els arguments.

Quan va sortir al carrer, els murmuris ja no li feien mal. Fins i tot desitjava tornar a trobar la parella per poder-se’n venjar en cas de donar-li’n motius. Va entrar al Trot del Cavall. Uns quants habituals el van mirar per sobre l’espatlla. Mentre consumia el quinto de cervesa va donar un cop d’ull al diari. A les pàgines de successos va llegir-hi que una dona i els seus set fills havien denunciat la desaparició d’un repartidor de guies d’una empresa subcontractada de la Telefónica que treballava arreu de Catalunya, tot i que segons apuntava el periodista, l’absentisme era una pràctica freqüent en un sector laboral infravalorat i mal pagat. En aquest cas, no només faltava a la feina sinó també a la llar conjugal. El darrer lloc on havia treballat era a Ripoll. Segurament l’home apareixeria en qualsevol altra població del país, refent la seva vida amb una nova família, tot i que la senyora afirmava que era un home molt casolà i que fins aleshores no tenia cap dubte de la seva fidelitat. Va somriure, va pagar amb un bitllet de cinc, va deixar propina a la cambrera, i va tornar la mirada de fàstic als habituals.

Aquella nit, després de setmanes sense fer-ho, Kronenbourg va decidir regalar-se una alegria. No sabia ben bé com, però ho celebraria. Va recórrer el circuit habitual de bars i tavernes ripolleses, consumint cerveses i combinats de licor destil·lat a la velocitat de la llum. En un local un conegut va convidar-lo a una ratlla de coca per oblidar les penes. Van entrar al lavabo i van aspirar-ne una cada un. Al cap d’un parell d’hores ja havia comprat el seu gram corresponent i havia acumulat un grup d’acòlits que, abduïts per la crida de la clenxa, no el deixaven de petja. Amb ells va compartir confidències, en un detallat relat del seu crim perfecte, aquell que havia d’esborrar la seva imatge de marit enganyat per convertir-lo en un mascle alfa impenitent, en un sicari de la justícia indiscriminada i fins i tot surrealista, en un temible, fred i calculador assassí punidor. A mesura que especificava els fets, la cocaïna desapareixia dins dels narius de la seva audiència i un altre gram comprat per algú més de la colla s’afegia a una vetllada banyada en bourbon, vodka i gintònics.

El cel ja clarejava entre les teulades del centre de la vila quan el grup es va separar a la recerca dels respectius llits on superar l’insomni induït per la pols blanca, però ja ningú no estava ben segur d’haver sentit el relat d’un presumpte assassinat sense solta ni volta. Els únics descreguts que al cap d’uns dies encara recordaven la inversemblant història es referien a Kronenbourg com al banyut més gran del barri, a més d’un fantasma que es creia les seves pròpies fatxendaries.

 

 

[EXPOSICIÓ] «Art de bosc», de Martí Boada i Juncà

[Text d’Eusebi Puigdemunt.]

El dissabte 16 de febrer d’enguany va tenir lloc un doble esdeveniment a les sales Puig i Cadafalch i Joan de Maragall del palau de l’abadia de Sant Joan de les Abadesses amb un mateix fil conductor i protagonista ensems: el bosc i en Martí Boada i Juncà. Abans de res, però, cal fer una breu pinzellada de qui és en Martí Boada i Juncà (Sant Celoni, 1949) i dir que està llicenciat en Geografia per la Universitat Autònoma de Barcelona, doctorat en Ciències Ambientals (2002) per la mateixa universitat ans esmentada i llicenciat en Estudis Catalans per la Universitat de Perpinyà. També ostenta la presidència del Patronat de la Fundació Centre d’Art La Rectoria de Sant Pere de Vilamajor. 

El doble acte va consistir en una conferència dictada a la sala Joan Maragall sobre el bosc i la natura, amb una important assistència de públic, i amb la inauguració de l’exposició Art del Bosc a la sala Puig i Cadafalch, de la qual ell n’és l’autor, una mostra d’allò més original en què art i natura s’entrellacen per retre un homenatge al bosc. 

Tal com ens diu ell mateix en el text de presentació de l’exposició, «a través de l’art he trobat una manera significativa de comunicar la necessitat de protegir els boscos del món». Seguint, doncs, amb aquests filosofia, cada peça del conjunt de les exposades ve a representar un objecte de la forest, identificat amb elements de ciència, reinterpretat però immediatament reconvertit en art desemboscat, això és, sorgit del bosc, per mostrar nous matisos de creativitat. Hi podem veure des de recreacions tipus escultòric d’aquests susdits elements bosquetans fins a d’altres que se’ns presenten dins d’un marc, talment com si d’una recreació pictòrica es tractés. Cada obra va acompanyada d’una petita cartel·la manuscrita on, títol a part, s’hi explicita el seu què, com i quan amb l’objectiu manifest de fer-la més entenedora al contemplador que s’hi atansi. Val a dir que algunes d’aquests breus textos són ben explícits, com ara el següent. «2023, ens cal frenar el CO2, si no, ho tindrem ben galdós», mentre que d’altres tenen un aire entre enigmàtic i poètic: «autopoesi quasi fractal». 

Aquí vull destacar-ne dues, la recreació escultòrica d’una vulva pintada de color rosa i feta aprofitant la cavitat natural d’una vella i rebregada escorça de suro, i la titulada Monument doloris, que no és altra cosa que un tronc de ginesta pintat en tons verds i marrons de terres amb un reguitzell de claus on els oficials dels campaments franquistes penjaven les seves armes i corretjams. Tanmateix, no hi falten peces que volen homenatjar els petits animals i ocells bosquerols: Homenatge al picot verd: forat quasi perfecte, obrat en un tros de pollancre provinent de Bordils. No cal dir que totes les peces exposades responen als principis esteticocreatius de l’anomenat land art i que són una interessant mostra de simbiosi entre escultura i pintura.   

Per acabar, fer-ho amb una frase de l’ecòleg Ramon Margalef que s’adiu com anell al dit amb l’esperit i intencions d’aquesta exposició de Martí Boada i Juncà: «Per entendre el bosc, la ciència és insuficient. Cal, almenys, un poeta». 

 

Cigonyes

[Un article de Nan Orriols.]

Aquests dies les cigonyes estan de viatge cap a Europa. Pugen en molts estols, però m’ha cridat l’atenció un que s’ha parat a passar la nit a Olost d’aproximadament 1.500 exemplars, que ha observat i comptabilitzat el Grup d’Anellament de Calldetenes-Osona, ajudat per gent del Berguedà. 

Les cigonyes no porten cap bossa de viatge ni ulleres ni menjar preparat. No porten res i ho tenen tot. Pasturen pels camps i, a l’hora de la celístia, s’enfilen al cim de teulades, campanars i fins i tot arbres. Tothom està content de saludar-les, i elles, en marxar a mig matí, fan un parell de tombs per acomiadar-se. 

Un servidor, avui he portat el cotxe a passar la ITV —pel març m’hauré de renovar el carnet de conduir—, he anat a comprar vianda i a pagar euros per tot amb el corresponent IVA, que serveix per mantenir una mica els pobres jubilats i pagar bé els Borbons i tots els diputats i senadors.  

Les cigonyes no tenen cementiri ni fan monuments als morts, i estic segur que, sense anar a escola ni a missa, són molt més llestes que nosaltres. No crec que cap cigonya sigui de l’Opus Dei ni es dediqui a fer pessebres. Elles fan un niu per covar els ous i guardar la quitxalla, que quan ja són grandets baixaran cap a l’Àfrica.  

Crec que, si féssim com les cigonyes, viuríem més bé i no tindríem ni Constitució ni policies ni purins. Alguna cosa hem fet molt malament, d’això n’estic segur, però no canviarem. Ah!, un comentari: a la revolta pagesa d’aquests dies, no hi he vist ni cisternes de purins ni granges de porcs maltractats i torturats. Demano la revolta completa, o marxaré amb les cigonyes.