Coronavirus, decàleg en positiu

[Un article de Jordi Sánchez.]

És veritat que aquest virus ens ha agafat en fals a tot el món, encara que feia temps que es deia que hi podria haver una pandèmia de tipus víric. Però, sempre que travessem una crisi també recordem el que deia Albert Einstein: «Una crisi crea una oportunitat».

Doncs, jo vull veure-ho així i per això escric aquest decàleg en positiu:

  1. Reflexionar el que ha passat per a entendre i corregir.
  2. Acceptar que som part d’aquest planeta que habitem i que li devem més respecte a tota la natura i als éssers vius que hi habiten.
  3. Hem de canviar el xip d’acumular pele de repartir.
  4. Repartir riquesa no pobresa.
  5. Els trets de cada persona no han de servir per fer-hi menyspreu, ans el contrari hem de respectar-ho.
  6. Cal prioritzar l’ordre de primer la salut, segon l’alimentació i, tercer, l’educació i la formació.
  7. Els avis són la nostra millor herència d’experiència, saviesa i amor, donem-los la darrera etapa de la seva vida amb dignitat i respecte.
  8. Ens cal més serenor, de vegades qui corre més no arriba primer.
  9. La porta de la solidaritat ha existit sempre, però amb tota seguretat la Covid-19 ens l’ha oberta de bat a bat, aprofitem-ho.
  10. De ben segur que la bondat es la millor qualitat de l’esser humà, ara tenim tota la segona part per a practicar-la.

Segurament que podríem afegir altres punts positius, però ho deixo perquè  cada lector reflexioni al respecte.

Així ho veig.

 

[VÍDEO] Cultura

[Text i veu de Nan Orriols.]

El 1952 es van recopilar 164 significats de la paraula cultura. Cultura popular, cultura indígena, cultures egípcia, grega o romana, cultures nòmades, cultures urbanes i industrials… Paro. Tot és cultura. Ara diuen que, si no subvencionem la cultura, amb la crisi del coronavirus perdrem bous i esquelles.

El mot cultura va aparèixer a Europa entre els segles XVIII i XIX i es referia a processos de cultiu i millora de l’agricultura, l’horticultura i l’apicultura. Així es van millorar blats, cebes, pastanagues, taronges, etc. O sia, gràcies a la cultura mengem bons carbassons i pebrots verds i vermells.

Subvencionar algú que representi l’obra Cyrano de Bergerac no és cultura. És simplement comprar un actor perquè també et defensi políticament. Aquest és el desastre de les subvencions. Robar la llibertat a actors, pintors, titellaires, etc.

El mercat de les subvencions, premis literaris i grups musicals subvencionats és un acte de compravenda vergonyós. Els verdaders artistes, siguin del ram que siguin, no necessiten subvencions, només necessiten que els polítics no els vulguin manipular.

És clar que els agricultors i horticultors sense subvenció i robats per les grans cadenes de supermercats ens proporcionen grans plaers gastronòmics que gaudim cada dia.

També, cal deixar clar que una societat lliure, intel·ligent i creativa faria desaparèixer totes les regidories, conselleries i ministeris de tots els ajuntaments i governs que es dediquen a comprar cultura a canvi d’un servilisme humiliant.

Topònims absurds i traduccions esbojarrades

Castellfollit de la Roca o Castilloenloquecido del Pedrusco. [Arxiu TC.]
[Un article de Toni Coromina.]

Els noms dels llocs sovint tenen un origen curiós i expliquen les característiques físiques més destacable de l’indret, la seva flora o la seva fauna; en altres ocasions fan referència a noms de persones; però, també, existeixen topònims d’origen desconegut que per l’atzarosa evolució del llenguatge han perdut el seu significat. Sigui com sigui, aquestes paraules moltes vegades tenen una vibració —gairebé tel·lúrica— que ens desperten l’interès.

A Catalunya sempre hi ha hagut molta afició a fer traduccions burlesques, una llicència humorística  usada com a revenja davant la persecució del català en èpoques pretèrites (l’enyorat Tísner solia practicar aquest divertiment). Sense ànim de pontificar, permeti’m l’amable lector desenvolupar un breu exercici lingüístic, consistent en la traducció esbojarrada i lliure d’alguns topònims d’àmbit català al castellà i a la inversa.

Agramunt: Agriomontón. Altafulla: Hojaelevada. Badalona: Embobaola. Banyoles: Cuernillos. Bellaguarda: Lindatutela. Bellcaire: Bonitocariz. La Bisbal de Falset: La Obispalía de Falsete. Calders: Peroles. Cantonigròs: Morada del Orondo Antonio. Capellades: Sacerdotadas.  Colldejou: Cuellodeyugo. Les Franqueses: Las Campechanías. Freginals: Fritales. Gratallops: Escarbalobos. Hostalric: Fondapudiente. Igualada: Paridad. Les Masies de Roda: Los Caseríos de Rueda. Mollet: Mojadito. Montesquiu: Cerrohuraño. Montgat: Macizo del Gato. Oliana: Aceitana. Palafolls: Zapalocos. Pelagalls: Desplumachulos. Les Preses: Las Reclusas. Rajadell: Chorreo. Riudellots de la Selva: Riodefangos de la Jungla. Sant Jaume d’Enveja: Santiago de Envidia. Sant Pau de Segúries: San Pablo de las Certezas. Tona: Tonelada. Tornabous: Regresabueyes. Torredembarra: Atalaya del Descaro. Ullastret: Ojoprieto. Vallbona d’Anoia: Buenvalle de la Muchacha. Vidreres: Cristaleras. Viladecans: Villadeperros.

Agallas: Pebrots. Alcornoquilo: Surereta. Algarrobo: Garrofer. Barrachina: Gosadia Xinesa. Bobadilla: Babaueta. Brazatortas: Braçamastegots. Cachiporro: Garrotàs. Calamocos: Xopamocs. Calvarrasa: Cap-pelat. Cantarranas: Refilagranotes. Chinchón: Nyanyo. Chorrillos: Dollets. Cornudilla: Banyeta. Cuelgamuros: Penjaparets. Derramadero: Sobreeixidor. Despeñaperros: Estimbagossos. Enredaderos: Embolicadors. Los Gallardos: Els Ben Plantats. Garbanzuelo: Cigronet. El Goloso: El Llaminer. Helechosa: Falguerassa. Hermosilla: Boniqueta. Hoyo de Manzanares: Forat de Pomers. Maldonado: Malparit. Manganeses de la Polvorosa: Lladregots de la Polsosa. Moscardón: Borinot. Palos: Garrotades. Quitapesares: Arrabassaplanys. Ramera de Abajo: Barjaula de Baix. Rascafría: Gratafreda. Ventosilla de San Juan: Peterrot de San Joan. Villaviciosa: Vilatronera. La Zorrilla: La Meuqueta.

Pelagalls o Desplumachulos. [Arxiu TC.]
Text en català:

«Alfons Pujades i Ametller, fill d’Òscar i Maricel, va néixer a Castellfollit de la Roca, on el seu pare (originari de Sant Boi de Lluçanès) i la seva mare (nascuda a Verges) es van establir acabada la guerra. L’Alfons era un vailet una mica saltataulells, tastaolletes, esgarriacries i cagadubtes. Per això, la seva mare sempre l’esperonava: “Vinga, amunt i crits! Pit i collons! Endavant les atxes!”. Però a ell, cames ajudeu-me, només li agradava escampar la boira pels boscos de les Guilleries i fullejar els llibres de Josep Pla. De fet era un lletraferit, somiatruites, llepafils, panxacontent i cap de trons. Aleshores, la Maricel li deia: “Vinga, Alfons, dóna’m un cop de mà, que el més fresc és a l’aigüera!”. Tanmateix, ell semblava tocat del bolet, rondinava,  feia el ploramiques i contestava que li feia mal l’ull de poll. Tota la vida va ser un cagadubtes que es va limitar a fer la viuviu i mai no va voler remenar les cireres. Fins que un bon dia va fer la fi d’en cagaelàstics.»

Text traduït al castellà:

«Alfondo Subidas Almendro, hijo de Huesocaro y Marycielo, nació en Fortaleza Enloquecida del Pedrusco, dónde su padre (oriundo de San Baudilio del Merluzanar) y su madre (nacida en Vírgenes) se establecieron  finiquitada la guerra. Alfondo era un chico un poco rebotamostradores, catacacerolas y extraviacachorros. Por eso, su madre siempre le espoleaba: “¡Venga, arriba y gritos! ¡Pecho y huevos! ¡Adelante los blandones!”. Pero a él, piernas ayudadme, solo le gustaba ahuyentar la niebla por los bosques de las Zorrerías y leer los libros de José Llano. De hecho, era un letralesionado, sueñatortillas, lamehilos, barrigagozosa y cabeza de truenos. Entonces, Marycielo le decía: “¡Alfondo, dame un golpe de mano, que lo más fresco está en el fregadero!”. Tantomismo, él parecía tocado del hongo, ronalmorzaba, hacía el llorapoquitas y contestaba que le hacía daño el ojo de piojo. Toda la vida fue un defecadudas que se limitó a hacer la vivevive y nunca quiso menear las cerezas. Hasta que un buen dia hizo el fin del excretatirantes

Després de glossar l’exuberant riquesa, varietat de locucions, modismes, refranys, paraules compostes i frases fetes de la llengua de Cervantes, m’he animat a recrear una traducció bufa a la inversa, del castellà al català i viceversa.

Morada del Orondo Antonio o Cantonigròs. [Arxiu TC.]
Versió castellana:

«Casimiro Albornoz Barranco, hijo de Domingo y Mercedes (los dos andaluces), nació en Raboconejo de Los Ventorrillos, aunque muy pronto se trasladó a Garrapinillos. Ahora vive en Atapuerca, dónde los lugareños le han colgado el sambenito de meapilas por llevar siempre un guardapolvo negro y ejercer de monaguillo y correveidile del cura. Es un cascarrabias y un solemne soplagaitas, pero no se atreve a ir a la greña, ni a echar un rapapolvo a sus adversarios. A menudo está de mala uva y hace el primo depositando, a regañadientes, monedas en las máquinas tragaperras. A bote pronto, este singular Don Nadie escurre el bulto, a pesar de estar más gordo que un hipopótamo. Por un quítame allá esas pajas quisiera hacer frente a los pinchabombillas que le incordian y tomar las de Villadiego echando leches. Pero no se atreve. Entonces el zampabollos vuelve a las andadas y se refugia en sus tejemanejes de chupatintas  y engañabobos, o se va de picos pardos a echarle guindas al pavo

Versió catalana:

«Quasiguaito Barnús i Cingle, fill de Diumenge i Gràcies (tots dos caminallums), va néixer a Cuadeconill dels Peterrets, tot i que ben aviat es va traslladar a Urpapinets.  Ara viu a Lligatruja, ón els estadants li han penjat el santbenet de pixapilots per portar sempre un amagapols negre i exercir de monamarxo i galopavesidigali del mossèn. Es un trencarampells i un solemne bufasacs de gemecs, però no s’atreveix a anar a la brega, ni a llençar un pelapols als seus adversaris. A menut está de mal raïm i fa el cosí tot posant a renyadents monedes a les màquines devoragosses. A bot i aviat, aquest singular Senyor Ningú escorre el paquet, malgrat estar més gras que un singlotpòtam. Per un treu-me allà aquestes palles, voldria fer front als punxabombetes que l’incordien i agafar les de Viladídac llençant llets. Pero no gosa. Llavors l’endrapabrioxos torna a les caminades i es refugia en els seus tramamanejaments de xarrupatintes i engalipababaus o se’n va de pics marrons a tirar-li cireres al gall dindi.»

Cada vegada que es trenca, el cor es fa més gran

«L’angoixa neix en el cor conscient. Per això avui dia molts joves l’experimenten.»

[Un article d’Eulàlia Ventura.]

«Mentre hi hagi més por que amor a l’interior de les persones, la democràcia, per justa o correcta que ens pugui semblar, serà utilitzada per a hipnotitzar les masses.»

Søren Kierkegaard deia que el tipus de filosofia que vivim depèn del tipus d’ésser humà que som. El més curiós és que ell va esdevenir el filòsof de l’angoixa.

L’angoixa. Qui no ha trepitjat durant aquests dies de confinament («confitament», que deia aquell pages!) la pròpia ombra: la por, l’agressivitat, la ràbia, el desig…, depenent de l’instint amb què cadascú de nosaltres venim revestits de mena. I és interessant descobrir que puc passar-me la vida creient que sóc del color del vestit que porto, com diu la cançó, o de tots els colors, si em vaig permetent experimentar-los des de la meva nuesa, com diu el conte del vestit del rei (o millor dit: del rei no-vestit, perquè…, quin tipus de rei s’ho permetria?). I tot és sempre un viatge d’anada i tornada, del  conscient a l’inconscient, d’anar fent i desfent vestits com a bons aprenents. Com va passar a Barcelona durant aquells dies d’octubre de 2019, on els joves es van llençar als carrers a defensar-se no ja des del silenci que clama, sinó des de l’instint de supervivència d’un futur que veien arrabassat.

L’angoixa neix en el cor conscient. Per això avui dia molts joves l’experimenten: respon a un excés d’informació dins d’un marc que no la pot sostenir. Tampoc no es tria, perquè la sensibilitat també ens ve de mena: arriba i cal afrontar-la, però no pas amb més informació, ni amb explicacions ni conspiracions laberíntiques, sinó alimentant-la del més essencial: de  respiració amb la vida. Amb allò que ens és més propi. Amb la natura. Amb l’aire. Amb el silenci. Amb el riure. Amb la creativitat. Amb la bondat. Amb la salut.

I si resultés que el tipus d’ésser humà que s’angoixa és justament el que és humà?

Potser s’ha de baixar a aquests inferns per a saber qui som i anar visitant les pròpies cambres, perquè per molt que ens tanquin confinats o engarjolats, no ens poden amagar de nosaltres mateixos, de l’oportunitat de visitar-nos més endins. Perquè jo també sóc les meves ombres. Potser aquesta és la veritable llibertat, la de no escapar-se malgrat el que visc enfora, ans al contrari: trobar-se amb les vores («edge» que diuen els anglesos), amb el propi perímetre i transitar-lo fins a esborrar-ne les fronteres. Som la terra que caminem, endins i enfora.

Ahir vaig sentir una frase que em va corprendre: cada vegada que es trenca, el cor es fa més gran.

Mirar, sentir i acollir la pròpia fragilitat (que no feblesa) potser és el que em vesteix d’una nova nuesa, la que em porta un regne més veritable: qui sóc des de l’acceptació i l’acolliment. La meva corona real i reial. És rei només és qui sap portar aquesta corona, no des de l’angoixa sinó des de la humilitat conscient d’aquest viatge misteriós que és la vida. Amic e amat…, amiga e amada.

«La vida és un enigma i tot és incertesa: venim de la nit i anem cap a la nit.» [Frederic Amat.]

Mor el savi Ramon Cotrina, activista del català

[Notes de Xavier Borràs.]

El passat 28 d’abril vam rebre l’escarida i malaurada notícia de la mort del savi i activista de la llengua catalana en Ramon Cotrina Puig (1932-2020), amic des del primer instant de La Resistència. Encara no fa dos anys parlàvem de la seva participació en la presentació d’Home a la muntanya (vegeu-ne el vídeo aquí sota). Ell sempre ens animava a continuar endavant, que és el que farem, també, en el seu honor i remembrança.

https://www.youtube.com/watch?v=t2J_NBXNv5I?start=1607

Avui no podem fer res més que tenir-lo present i recordar-lo, ni que sigui amb dos bons reports, un al setmanari El9Nou i l’altre al digital osona.com.

També, ens representen les paraules que li dedica Nan Orriols:

Ha mort en Ramon Cotrina i Puig,
savi, sense vanitat, amic i mestre.
Per a ell, la llengua era el país.
Un resistent que, amb rebel·lia,
va lluitar perquè el franquisme i els seus hereus
no ens poguessin sotmetre. L’obra, immensa. Gràcies.

D’aquest poeta, prosista, traductor i professor de català, també en vam parlar a La Resistència amb motiu de la publicació del seu llibre Retaule de pols i altres narracions, (Viena Edicions, 1986, 226 pp.), disset relats escrits durant la seva joventut llavors recuperats. I d’entreaquestes narracions us en vam oferir el tast de la breu i viscuda història de «Donya Amàlia».

I, finalment, uns versos del mateix Ramon Cotrina, amant de la natura, com a recordatori del mateix dia del sepel·li.

La Covid-19, l’urbanisme i la segona residència

Vinyes de Sant Jaume dels Domenys, al Baix Penedès. [Foto: Àngela Llop/Viquipèdia.]
[Un article de Jordi Sánchez.]

La Covid 19 apareix a la ciutat xinesa de Wuhan, capital de la província d’Hubei, amb una població de 12 milions de persones, una àrea metropolitana de 8.500 Km2 i una densitat que supera els 1.400 hab/km2. La malaltia  s’inicia a Wuhan el novembre de 2019, a partir del 13 de Gener s’expandeix pel planeta i es declara una pandèmia amb milers de morts (fins avui 209.000  i creixent).

Resposta dels països

Wuhan va reaccionar (s’ha de tenir en compte el seu regim polític) fent un confinament a tota la població. Confinament que ha durat 77 dies. Les dades són: 67.803 contagiats, 64.014 curats i 3.212 morts. El dia 27 d’abril van donar d’alta a tots els contagiats, i va eiminar la majoria de les restriccions. Els EEUU, Itàlia i Espanya son els països amb més contagiats i més morts.

A Espanya es pren la decisió de confinar massa tard. El 14 de març el Govern acorda amb un reial decret declarar l’estat d’alarma i el confinament. Havent superat els 40 dies es comença a permetre que els nens fins a 14 anys puguin sortit al carrer una hora.  En canvi, els països de la UE com Alemanya, Finlàndia, Noruega, Països Baixos, Islàndia, Àustria, Dinamarca, Portugal i Grècia ho han gestionat tot molt diferentment i amb resultats millors.

 El Baix Penedès i el coronavirus

La comarca té un model d’urbanisme dispers, amb moltes urbanitzacions de segona residència, amb les excepcions de l’Arboç, Bonastre, Llorenç i Masllorenç. Aquest model es diferencia de l’urbanisme compacte que poden representar els municipis de l’AMB. El paràmetre de la densitat (habitant/km2) és essencial en aquets models urbanístics.

El Baix Penedès amb una superfície de 296,46 km2 i una població de primera residència de 106.479 habitants, té una densitat de 359,16 hab/km2. Però si sumem la segona residència incrementa fins a 400.000 habitants, tot donant una densitat de 1.350 hab/km2. Les xifres parlen per si soles, amb els problemes sanitaris que això comportaria.

Reflexió

D’un temps ençà, hem tingut com a referent econòmic que el cost d’aquest model dispers és insostenible, només amb l’impost de l’IBI es fa difícil l’equilibri econòmic dels comptes municipals. Un dels ingressos dels ajuntaments  fins l’any 2007 era la taxa de les llicències d’obres, actualment pràcticament inexistents llevat d’obres obligatòries de rehabilitació i d’alguna autopromoció. En el cas de la Covid-19  aquest model dispers i la densitat en el període que està succeint és menys agressiu per al contagi de la malaltia. Consultat amb els batlles (el meu agraïment), s’obté un resultat força contingut, uns 12 morts,  la majoria gent gran i amb patologies afegides prèvies, amb 12 residències geriàtriques a la comarca.

 Què podem fer?

Es pot continuar amb el model urbanístic i econòmic que tenim? El Pla parcial territorial del Penedès ens hipot ajudar? Sanitàriament, estem preparats? Hi ha ciutadans que resideixen a la comarca i no hi estan empadronats? Calen tantes administracions?: ajuntaments, consells comarcals, vegueries, diputacions, delegacions provincials —tant de l’Estat com de la Generalitat–… Aquest és el model polític més eficient?

Tota la vida he jugat a futbol, sempre m’he preguntat per què els anglesos —pioners d’aquest esport— van posar la mitja part? Per què no van reglamentar jugar tot seguit, per exemple seixanta minuts? Crec que és molt encertat, ja que la mitja part permet, a part d’un descans per a recuperar forces, revisar l’estratègia de com millorar la segona part i corregir errors.

Cal treure de positiu de la crisi de la Covid-19 que aprofitem l’oportunitat que ens dóna de millorar la nostra segona part, començant per una reflexió profunda, i canviar la nostra relació amb el planeta.

Els sàpiens (7.700 milions d’habitants)han de reaccionar amb ressonància, resiliència i generar noves oportunitats.

Així ho veig.

La por que anul·la la pròpia consciència

[Un article d’Eulàlia Ventura.]

Després de llegir un article de John Carlin, «Nadie sabe nada», em va sorprendre que un home de la seva categoria es fes aquesta pregunta. Fins i tot li vaig escriure fent-li una altra pregunta: «I si resulta que no passa res?». That’s the question. Crec que tot plegat és un gran fake psicosocial que ens han colat, un pols a la nostra capacitat de reacció davant d’un agressor i, per ressonànica, de la nostra capacitat d’obediència. Ergo, d’absència de consciència: de capacitat d’acatar ordres com a animals gregaris, no de pensar com a éssers humans i lliures…, malgrat la por.

P. P. Pasolini deia que ell, amb les seves pel.licules, no pretenia aportar més fórmules per a viure, sinó desmantellar les estructures que no ens permeten viure: justament, aquelles que ens posen cadenes a la llibertat (religions, estat, patrons sexuals…). Va ser un revolucionari…, es va ficar amb tots els poders que va poder i per això el van matar. Per dir la veritat. Però, dir-se la veritat també va ser el que el va fer viure en aquest estat de llibertat en el qual et submergeix amb les seves pel.licules: la por s’encomana…, però la llibertat encara més!

Tot plegat és un gran fake. Ens estan enganyant en manipular dades perquè és una bona arma per a magnificar el problema: es fa més gran el drac. Per què? Per a crear por, que és la que anul·la la pròpia consciència. Què hi ha de fons? suprimir la despesa de les jubilacions que no són rendibles, posar l’estructura econòmica encara més al centre del món i de la vida (un alter Deus?), i ara no per la promesa de prosperitat, sinó ensenyant les urpes de la por a perdre-la. De fons, hi ha la perversitat màxima del sistema capitalista, això no ens hauria de sorprendre. El que sí que és important, però, és que sapiguem mesurar el foc d’aquest drac: reconèixer-lo. La qüestió no és no tenir por, sinó conèixer-la i mirar-la als ulls, perquè la por també som nosaltres. Temps d’autoconeixement dels propis dracs i de no despistar-se amb el miratge del gran drac de fora, que tot plegat, és un enlluernament d’ombres xinesques, creat en un laboratori de disseny per a espantar-nos.

I després no caure de nou en un altre parany:  deixar-nos enlluernar per nous paradigmes i falsos paradisos. No podem substituïr una cosa per l’altra: el succionador estat del benestar per la seguretat promesa del paradís alternatiu i perfecte, perquè és un altre miratge…, el del desig dels meus ideals? Un altre drac que potser caldrà atendre, reconèixer, posar nom i saber que sóc jo de nou. Perquè sóc una població nombrosa, com diu Emily Dickinson (poema  MCCCLIV).

El Cor és la Capital de la Ment
La Ment és un sol Estat
El Cor i la Ment plegats fan
Un sol Continent
Un mateix és la població
Prou nombrosa
Aquesta Nació extàtica
Busca-la — Ets Tu.

Per tant, educar té a veure més amb desvetllar la cara del mal i els dracs en cada moment de la vida i de la història que amb donar pautes i propostes. Perquè els senyals del camí només són dins de la consciència de cadascú.

Jo no puc educar a ningú.

Autoconfinament: és el meu únic regne. Escoltar el que hi ha a dins. Per no deixar-me embaucar pel de fora. Temps d’or per a conèixer els meus propis dracs i obrir l’ull de la consciéncia per a veure-hi el drac que sobrevola per fora, emporuguint al poble.

El post-Covit-19: temps d’imaginar i transformar

La natura, implacable, fa el seu curs. [Foto: Xavier Borràs.]
[Un article de Dídac S. Costa.]

No serem ingenus. El poder, les elits extractives, l’1%, disposa avui de tots els recursos per a refer-se de qualsevol crisi i, lluny de defallir, aprofitar-la, com apunta Naomi Klein a La doctrina del shock, per a consolidar la secular explotació de les classes dominants sobre les treballadores, com passà el 2008. El capitalisme oligopolístic que vivim és ben ferm i ha aconseguit vèncer o contenir totes les alternatives del segle XX: comunisme, anarquisme, socialdemocràcia i moviments contraculturals.

Però, la sacsejada i les incerteses que ha generat la Covid-19 estan a l’alçada del crack del ’29, les guerres mundials o la caiguda del comunisme soviètic, que obrien les portes, com ara, a una profunda redefinició de les nostres societats. Encara és aviat per arribar a cap conclusió sobre quin món ens deixarà, però va quedant clar quin mon no tornarà.

Per suposat que tornaran les abraçades, la proximitat, les aglomeracions, els partits de futbol, els concerts o els bars plens de gent. L’actual necessitat de distanciament social no serà eterna, com sembla insinuar-se sovint. Haurà creat moltes patologies, més o menys passatgeres; rovellat les habilitats socials de molts de nosaltres, potser algun moviment extremista mantindrà aquestes precaucions, però un dia o altre arribarà la tan esperada vacuna i els tractaments, ja que per primer cop tota la humanitat treballa conjuntament per a això.

El que de ben segur serà difícil que torni són els arguments neoliberals que han dominat les nostres societats des dels anys setanta del segle passat, fins a fer desaparèixer les esquerres transformadores, que avui només existeixen nominalment, però sense un programa propi veritablement socialdemòcrata, comunista o anarquista. Després d’aquesta crisi, continuar defensant un model privat de sanitat i un estat feble només és possible si un es confessa del tot indiferent per la sort de la resta de compatriotes, inclús de la seva mort en massa. Poc patriòtic per a una dreta que se’n proclama diàriament. Agreujat pel fet que l’alta capacitat de contagi de la Covid-19, no afecta només a determinades famílies o barris, sinó a tot un país, obligant-lo a confinar-se i a tallar totes les seves comunicacions amb l’exterior. Són, per tant, postulats polítics no només poc ètics, sinó també irresponsables i que asseguren una crisi econòmica permanent.

Un dels reptes per als canvis socials progressistes a nivell geopolític serà el fet que, igual que el 2008, avui que podem estar davant d’una nova victòria programàtica de la socialdemocràcia de dimensions històriques, aquesta, igual que llavors, ha preferit abdicar i desaparèixer del mapa, per A mantenir-se com un fidel aliat i l’ala tan sols culturalment progressista del mateix relat socioeconòmic neoliberal, del qual participen fervorosament els partits socialistes actuals, amb què arriben a ser, en el millor dels casos, socioliberals. Tret dels tan atacats règims bolivarians, l’únic lloc on hem vist polítiques veritablement socialdemòcrates i amb personalitat pròpia les darreres dècades. Però, ja és evident que països com els EEUU pagaran car el seu model ultraliberal en què un dret bàsic com la salut es mercantilitza fins a ser un luxe i posa en risc tota la població, mentre es gasten bilions en armament.

També, guanyen pes els valors de l’economia social i ecològica com la relocalització, el retorn de les industries deslocalitzades, la sobirania energètica, alimentària i de la fabricació d’elements bàsics com mascaretes, bates o respiradors. Una societat que depèn de fàbriques i de fruites situades a milers de quilometres és massa feble i poc resilient. Mentre que recuperar sobirania alimentaria, energètica o fins i tot tèxtil, crea societats més preparades per a temps de crisis.

Ha quedat palesa la reveladora inutilitat dels exèrcits, per més que en casos com el d’Espanya els treguin a passejar en rodes de premsa i per a fer de serveis de neteja. El que demostra l’excés de militars i la manca de sanitaris i serveis socials i una nul·la comprensió de la crisi, tot volent matar mosques a canonades, i del que és un estat modern, no tutelat per les forces armades. En contrast amb la importància vital i l’esforç heroic dels sanitaris, que mereixen molts dels milions gastats inútilment en armament i l’entrenament per a matar en guerres inexistents.

Els estats petits o els (veritablement) descentralitzats també s’han mostrat més eficients que els grans vells imperis. Com en tantes altres qüestions, la subsidiarietat, la proximitat entre administració i ciutadà, resulta més eficaç, en contrast amb estats que continuen ancorats en un centralisme caduc, com l’espanyol, i que fan un replegament instantani del poc que havien descentralitzat davant d’una crisi. Espanya ja ens tenia acostumats a un fanàtic ultranacionalisme d’estat, ben exposat per insignes periodistes espanyols com el director de l’ABC i la seva immortal frase, que haurà de quedar registrada als anals del periodisme global: «La unidad está por encima de la verdad». O com hem vist tan sovint a la justícia, que ha deixat clar que, lluny de ser cega, té una vista excel·lent que li permet distingir de ben lluny la ideologia, i condemnar a 10 anys el pacifisme d’un Cuixart per dissoldre una manifestació i tenir cura de les armes abandonades pels policies espanyols, per ser independentista, i a 4 anys per assassinat, per ser unionista, com els d’en Guillem Agulló.

En aquesta cris, però, i s’ha fet un salt encara més enllà per arribar a límits insospitats, a dimensions religioses i de culte: «la unitat ens salvarà», «el virus no entiende de fronteras»…, i cal repartir-lo per igual a tot el territori. De fet, el primer que Madrid ha descentralitzat en segles ha estat un virus mortal. Només ara, en el desconfinament, ha començat a entendre que no calia tan protagonisme militar i policial, i que fins i tot l’eslògan «unidos nos salvaremos» és força desafortunat tenint en compte que l’eix central del salvament consisteix precisament en tot el contrari: separar-nos i mantenir distàncies, prendre decisions confederades segons cada cas i aïllar territoris. Formentera o la Vall d’en Bas son massa diferents de Madrid o Barcelona per a tenir els mateixos plans de gestió sanitària.

Però, més enllà d’aquests fets ja gairebé evidents, podríem deixar volar la imaginació per aprofitar aquesta crisi i redefinir les nostres societats més profundament, perquè a mida que avancem en la dimensió sanitària i econòmica, anem veient de més a prop les grans conseqüències i les oportunitats que obre per als transformadors socials, que podem viure un temps d’or per al canvi social.

Així com fins ara la Covit-19 ha situat al centre a epidemiòlegs i a sanitaris, i abans d’ella el judici al procés, a juristes, o la crisi del 2008 a economistes, el post Covit-19 genera una fecunda mina d’or per a sociòlegs, economistes i cientistes socials, a revolucionaris, reformadors i transformadors, ja que s’obren immenses incerteses a les quals caldrà respondre i omplir amb renovades dosis d’imaginació, més enllà dels vells models, ja siguin liberals, socialistes o llibertaris, que ja no són aplicables al cataclisme econòmic que ens espera.

I és feina nostra, dels transformadors socials, estar a l’aguait i a punt perquè del mal que fan els llops, molt se n’alegren els corbs i no es torni a afavorir les elits, com apunta l’anunci d’inversions milionàries dels fons voltors de Blackstone a Europa. D’anteriors crisis profundes han sortit grans revoltes i canvis. Escrivint des de la Garrotxa, no podem oblidar que la revolta dels Remences, la primera al món que posaria fi als mals usos del feudalisme, el 1480, neix arrel de la tràgica davallada demogràfica que causaren les pestes, que dugueren a l’abandó de molts masos, dits rònecs. Això donà més força als pagesos per a negociar amb els senyors feudals, i acabà amb l’esclat de la guerra civil catalana i la revolta remença que guanyaren enfront els senyors, tot generant una profunda transformació social que ajudaria a donar peu a la modernitat.

Els carrers buits han estat el paisatge urbà més inesperat. Aquí, a l’entrada d’Olot. [Foto: Xavier Borràs.]

Avui sabem que caldrà, per exemple, trobar mà d’obra nacional per a feines que fins ara feia una immigració puntual i funcional, com els temporers marroquins de Lleida i  catalans i espanyols a Europa. El fet de no poder viatjar ni rebre turistes ens portarà a relocalitzar el turisme, si més no aquest any. L’aspecte de Barcelona i de la costa canviaran radicalment quan siguin buits d’estrangers i ens retrobem només amb gent del país.

La solidaritat amb col·lectius que han patit econòmicament com el de la cultura o altres serveis no essencials de petites empreses i autònoms requeriran el nostre suport. I veient com s’ha respost fins ara, és fàcil pensar que així serà. I així com Amazon i Netflix estan fent l’agost amb el confinament, quan aquest acabi serà molt probablement l’economia local i de proximitat la que rebi l’ajuda en forma de consum dels qui encara puguin fer-ho. L’estat i la Generalitat, tant per necessitat donat el trencament del comerç internacional, com per afavorir la recuperació de l’economia nacional, hauran de demandar productes a empreses i cooperatives locals. 

El combustible també podria sofrir una gran transformació. Quan hi ha diners, fronteres obertes i subsidis captius a la gran indústria, potser surt més a compte portar gas d’Algèria o petroli de l’Orient Mitjà per fer anar les calderes de gasoil que comarques feréstegues com la Garrotxa utilitzen en gairebé totes les cases aïllades. Ara, en canvi, la crisi pot ajudar a entendre que és més eco-lògic, més lògic i més econòmic en una economia ben entesa, aprofitar la immensa biomassa que ens regala de forma renovable cada any la natura a Catalunya, un dels països més muntanyosos i feréstecs d’Europa, per fer-ne estella, pèl·lets i formes diverses de biomassa, i una industria de fabricació i instal·lació de calderes de biomassa. Això faria que el camp i els boscos catalans, enlloc de ser selves impenetrables només aptes a senglars, caçadors, incendis i boletaires poguessin recuperar el rol de generació de renda i energia que han tingut durant mil·lennis i protegir-nos de properes crisis semblants que posin en risc el comerç global. I sent inclús excedentaris en energia, enlloc de deficitaris. Tenir estructures més lògiques i ecològiques ens faria més resilients i pròspers.

Més encara si aprofitem l’altre recurs econòmic català infrautilitzat: milers de masos repartits al territori, ben enclavats, construïts en indrets ecològicament ben escollits, amb les terrasses i camps de cultiu fets, camins mil·lenaris, captacions d’aigua o molins d’energia. Un recurs econòmic, antropològic i naturalístic que fins avui sembla que ens podíem permetre deixar caure, per amuntegar-nos en ciutats amb formes de vida petro-dependents, encapsulades i sense cap resiliència ni sobirania en cap camp.

Mai com ara, amb el confinament, la llar ha cobrat tanta importància. Hem tingut setmanes per a preguntar-nos si l’espai on hem estat confinats és el millor per a viure-hi. Molts deuen haver aprofitat aquesta crisi per acabar de decidir-se a abandonar la ciutat i anar al camp, que junt amb l’autosuficiència és un dels nous valors en alça, tot eequilibrant un planeta on el 95% de la població viu al 5% del territori global habitable. El que enllaça amb el teletreball, que també ha pres un lloc central per primer cop des de l’arribada de les TIC que ho feien possible fa anys. S’alia amb aquests moviments de retorn al camp, on la possible reducció d’ingressos es compensa amb el menor cost dels habitatges, del transport, les economies locals com les monedes socials, l’intercanvi o l’autoproducció de part dels aliments a l’hort de casa, que ja no cal que estigui engabiat en un balcó urbà. Una altra vella utopia com és la Renda Bàsica Universal és avui un tema de debat i d’ampli consens, si més no en les primeres fases més agudes de la crisi econòmica post Covit-19. I gaudim d’aires més nets que han substituït les morts per contaminació per les de la pandèmia.

En tot aquest context d’inevitables transformacions els moviments de l’economia local, del decreixement, de la relocalització econòmica, de l’slow food, la sobirania energètica i alimentaria, el programari i maquinari lliure, la cultura lliure i P2P, la democràcia participativa i directa, les ecoviles, la permacultura, l’agroecologia i, en definitiva, l’alterglobalisme i les esquerres valentes i honestes en general, hauríem de trobar les maneres d’unir-nos i fer força per a empènyer i ajudar en aquesta transformació i fer que el que podrien ser pegats temporals esdevinguin canvis de tendències. Que la renda bàsica arribi per a quedar-se, igual que la pacificació del trànsit a Barcelona, en favor de bicicletes i patinets elèctrics, la relocalització, l’economia social, i una manera més madura i sostenible de relacionar-nos amb el planeta i la resta d’espècies, que semblen haver-nos llançat aquest virus des d’un mercat d’animals salvatges vius per al consum humà. Un indret que representa bé una de les cares més cruels de la, de ben segur, malaltissa relació ultracarnívora i irrespectuosa de l’humà amb tot el que l’envolta.

Per últim, també, és fa evident la necessitat de recuperar majors graus de sobirania en molts àmbits. El que no cal que ens porti a una autarquia que negui la saludable i necessària interdependència entre nacions, però que no ens faci tan vulnerables i dependents. Ni destrueixi les nostres indústries com hem fet les darreres dècades, on als nostres empresaris els era més rendible explotar vietnamites que mantenir i redefinir les indústries locals, l’únic que al llarg de la història ha transformat països pobres en rics. Amb una gran massa salarial més sòlida que la fragilitat del sector turístic, que els propers mesos patirà aquí i arreu.

Durant aquest mes de maig podrem participar justament en un seminari en línia internacional impulsat des de Barcelona, Radical May To transform the World, on participarà Noam Chomsky, que esperem que pugui ser un dels molts espais on puguem repensar i posar en marxa noves solucions per al planeta, per fer, aquest cop si, un món millor.