El nínxol del cementiri del Poblenou on reposen les restes del Santet. [Foto: Ajuntament de Barcelona.][Un article de Glòria Fluvià.]
Hi ha cultes populars que malgrat que no estan reconeguts per l’Església perduren al llarg dels anys i un d’aquests és el de Francesc Canals i Ambrós un jove nascut el 1877 a Ciutat Vella i que va morir el 27 de juliol de 1899, a vint-i-dos anys. Se’l coneix pel Santet del Poblenou, on va ser enterrat al cementiri i la seva tomba és de les més concorregudes: nínxol 138 de l’illa 4a d’aquesta necròpoli modernista, i és plena d’espelmes, flors i tota mena d’exvots: fotografies, notes manuscrites, xumets, figuretes de porcellana…
La seva vida està carregada de llegendes i mites. Va néixer a Ciutat Vella, fill d’un venedor cec d’estores. Va entrar a treballar als catorze anys als magatzems El Siglo situats a la Rambla. Es diu que tenia fama de bona persona i feia obres de caritat. Era conegut per la capacitat de predir el futur i segons expliquen va encertar la seva pròpia mort i va predir l’incendi dels grans magatzems on havia treballat, tal com va escaure el 25 de desembre de 1932.
No se sap amb exactitud de què va morir, tot i que possiblement de tuberculosi. El culte a la seva tomba va començar just després de la seva mort i encara avui la gent el venera i el seu nínxol és ple d’espelmes, notes, flors i fotos. El van iniciar les seves companyes de feina als grans magatzems i les floristes de la Rambla, perquè es va estendre el costum d’anar-li a portar el ram de flors de núvia després del casament. Motiu pel qual va adquirir fama de curar els mals d’amors i la infertilitat. I com que la llegenda també explica que després de la seva mort al seu pare se li va curar la ceguesa, molta gent li demana ajuda en aspectes relacionats amb la salut.
Amb el pas dels anys el culte popular no ha parat de créixer: l’any 1908 hi havia tanta afluència a la seva tomba que l’Ajuntament de Barcelona va traslladar-la seva a un espai més gran i accessible. També, es va col·locar un vidre davant de la tapa del nínxol, que és per on encara avui dia els devots fan passar les ofrenes. I com a prova del seguiment d’aquesta tradició, cal dir que Cementiris de Barcelona retira el vidre un parell de vegades a l’any per fer neteja dels centenars d’exvots que hi ha.
Aquest costum també ha inspirat diverses obres: l’Arxiu Històric del Poblenou ha fet estudis sobre els il·lustres difunts del cementiri i també en parlen les novel·les d’inspiració gòtica: Habitacions tancades, de Care Santos, i Retrum, de Francesc Miralles.
Els reis d’Orient. [Il·lustració de Xavier Borràs, 2011.][Un article de Nan Orriols.]
Vaig llegir que molts polítics, periodistes, empresaris, etc., encara defensen l’ampliació de l’aeroport del Prat, la B-40 i mil coses més. El diputat catòlic Salvador Illa defensa precisament això. És la manera de rebentar la llengua i el país i convertir-lo en un polígon industrial i «ciudad de vacaciones» per contribuir a mantenir l’Espanya monàrquica heretada del franquisme.
Diré que ERC no és d’esquerres ni republicana, però, de catalana, hauré de dir que sí. Veig el president Aragonès i el seu govern amb discursos autonomistes de rendits que només volen conservar el càrrec. El president no podrà representar mai els valors de Serra i Moret ni de Josep Pallach. Podrà dir el que vulgui, però, per a desgràcia nostra, només representa la mediocritat.
Si hagués de fer una carta als Reis, demanaria a tots els ministres, diputats i senadors de sou perpetu que tanquessin l’Acadèmia Militar de Saragossa i la convertissin en una acadèmia per a la pau. Demanaria que totes les persones que viatgen a països que ho compren tot gràcies al petroli no poguessin tornar. Demanaria nit i dia que es denunciessin aquestes terribles guerres de capellans que ho destrueixen tot i encara van clamant pau a Déu. Demanaria que s’acabessin les portes giratòries i tots els abusos de sous amagats i camuflats. Demanaria cada dia proclamar la República Catalana. Però, sobretot, demanaria respecte per nosaltres mateixos i treballar tots plegats per revertir el canvi climàtic.
En fi, demanaria el que és impossible, perquè, si no som capaços d’estimar-nos i tot el dia estem competint per destrossar els altres, veurem com els boscos, els rius i els mars ens fan fora. I, momificats com mòmies egípcies, els catòlics —de l’Opus o no—, els de la banca, de Junts, la CUP —ja sense cap— i tots nosaltres, devots de la Mare de Déu de Montserrat i l’àngel Marcelo, arribarem al cel, on el cardenal Omella ens regalarà un rosari.
Pel camí, fent penitència, veurem Alicia Sánchez-Camacho, ara, diputada a l’Assemblea de Madrid. Els àngels regalaran floreros com els de la Camarga, i Victoria Álvarez i el comissari Villarejo, ja santificats, caminaran donant la mà a Mariano Rajoy i Jorge Moragas, que ha viscut amagat com a ambaixador d’Espanya a Tanzània. També, i ballant una dansa africana, podrem veure l’ambaixador Miquel Iceta amb el seu rosari corresponent. Bé, això no és segur que passi. Ja està passant cada dia.
Fa mesos vaig escriure, aquí mateix, un article titulat «Ineluctable», amb aquesta frase a l’inici: «Recordo que ja, des de mol menut, el que menys m’agradava d’haver d’anar a escola era, precisament, la ineluctabilitat del fet».
Avui veig una notícia al telediari on diuen que les «guaderies» de gossos estan proliferant de manera exponencial. Ara la gent jove, en lloc de fills, prefereixen tenir gossos, no sé si per estalviar als fills —veient com el món progressa— una possible hecatombe o perquè els gossos no mereixin la mateixa consideració.
Però, el cas és que, aquells que els tenen, se’ls estimen, diuen, com si veritablement fossin fills seus. Així és que se’m escapa la diferència.
També, és cert que hi ha molta gent que en té de les dues (anava a dir de coses) criatures. Que no fa distinció, vol dir que se’ls estima amb bogeria, tan si són cadells d’«homo sàpiens», com de «cànids domèstics» i per això mateix no fa cap distinció, a part dels condicionaments físics de cada espècie. Des de dormir tots junts al mateix jaç, anar al parc cada dia o portar-los al col·le perquè els eduquin com cal. I, és cert, no sabria dir quin tipus d’escola aconsegueix millors resultats, veient el comportament dels alumnes respectius.
Del que no tinc dubte és que, aquells que tenen a casa gossos, deuen estar encantats de tenir la mateixa possibilitat d’escolarització de les seves mascotes quadrúpedes, que la que tenen tots els infants humans des de fa anys. I és que, com saben tots aquells que han tingut fills, seria impossible poder compaginar horaris laborals sense l’escola i, tot i així, cal la col·laboració dels avis per poder ocupar-se de les criatures totes les hores que no ho fa l’escola. I encara així, com es veu, hi ha molta gent que decideix no tenir fills. Es diu que a Catalunya hi ha més gossos que nens.
Benvingudes siguin, doncs, les escoles canines, on poder deixar els «nens», mentre els pares treballen; no fos cas que també ens quedéssim sense gossos. Déu no ho vulgui.
Ara bé, com ja es veia a dalt, jo no vaig tenir de petit gaire afecció a l’escola. Així m’he quedat. Que sóc un antisocial, que no tinc gossos. I ben segur que és millor així, perquè si els hagués d’haver convençut perquè anessin a l’escola s’haurien quedat a casa. Serien uns mal educats i, qui ho sap, potser les autoritats competents me n’haurien tret la guarda i custòdia.
I és que un país sense gossos, ben educats, s’entén, no és un país civilitzat. I com ens passi amb els gossos el que passa amb les criatures humanes no sé jo si haurem d’acabar important mascotes de l’estranger, per poder cobrir adequadament les nostres carències afectives…, els caps de setmana.
Perquè tothom sap com són d’afectuoses aquestes criatures, com es fan estimar, que mai t’abandonaran, cosa que no es podria dir de molts parents…, humans.
Tothom sap que l’educació és la base perquè un país prosperi i tingui futur.
Anar a l’escola és «ineluctable», ineludible, imprescindible…, per a evitar l’hecatombe.
Sí, eduquem els gossos, que amb els humans ja fem tard.
S’entén que és ironia, oi? És que, si no, estaríem més malament del que em pensava.
El departament corresponent de la Generalitat ha elaborat una proposta (avantprojecte) que posa en coneixement dels penedesencs per al seu debat i posterior aprovació de l’avantprojecte del Pla territorial parcial del Penedès i el catàleg del paisatge.
Transparència i participació
Tant en Jordi Cuyàs com en Ramón Arnabat, en recents articles, han manifestat que aquest 2024 ha de ser un any decisiu per a la planificació territorial de la Vegueria Penedès. Totalment d’acord, la població no podem ara no donar resposta ni ser inoperatius en com gestionar el temps.
Models de participació
Hi ha molts models, jo puc parlar del que vàrem fer a la tramitació del nou POUM de Calafell. Es va crear un Consell Assessor Urbanístic (CAU), format per una representació del municipi: Cultura, Esports, Educació, Comerç, Hosteleria, Agricultura, Ramaderia i Pesca, AAVV, partits polítics, etc. Els membres d’aquesta consell varen ser proposats democràticament pels seus organismes. Cal dir que tots els temes tractats es varen aprovar per unanimitat. Aquest tràmit de debat era prioritari, i es va convertir en propostes cap a l’equip redactor del Pla.
És cert que per llei hauran d’informar els ajuntaments que formen la vegueria i, també, la ciutadania (és aquí on cal posar un cert ordre de participació, per a no entrar en el desordre).
Per gestionar aquest treball participatiu, seria convenient, previ concurs, adjudicar-lo a una empresa de solvència contrastada, experta en aquest àmbit tècnic de l’urbanisme, per a garantir un treball curós i que serveixi per no perdre el temps.
Comunicació
Seria útil per a la informació al públic en general que hi hagués una oficina d’informació a cada capital de comarca. Això ajudaria a crear sentiment de vegueria, seria recomanable amb una petita aula per a possibles ponents.
Punts forts
S’ha de decidir com volem que sigui aquest territori, quines proteccions, quins valors, veure i entendre bé el catàleg de paisatge.
Governança? Municipi, comarca, vegueria, províncies, àrea metropolitana de Barcelona ampliada?
Mobilitat, mercaderies, universitat, sanitat, habitatge, agroalimentació, millores dels fronts marítims, desconstrucció, petjada ecològica, sequera i tants altres punts febles, per parlar-ne i resoldre’ls.
Tenim una oportunitat de canviar d’escala en el planejament, ja no val la planificació poble a poble, «política de campanar».
No podem consumir tot el territori, seria un suïcidi.
Una vegueria que no té un Pla i una governança no va enlloc!
L’hospital de cartró de Cabdella als inicis dels segle XX. [Foto: MNACTEC.][Un article de Glòria Fluvià.]
A Cabdella (Vall Fosca [Pallars Jussà]) —mal dita Capdella— es va construir una peça única al món. Es tracta de l’anomenat hospital de cartró, un edifici que es va aixecar el 1912 durant la construcció de la primera central hidroelèctrica de Catalunya. Ara, un projecte encarregat per la Direcció General de Patrimoni Cultural del Departament de Cultura, en coordinació amb el Museu Nacional de la Ciència i la Tècnica de Catalunya de Terrassa (MNACTEC), en prepara la restauració. Després d’aquest procés, que encara no se sap quant durarà, és possible que la instal·lació es pugui visitar.
Tot i que en un principi havia de desaparèixer un cop fet el servei, la construcció ha resistit a la intempèrie més d’un segle al Pirineu. L’empresa Energia Elèctrica va instal·lar-lo a principis del segle XX per donar cobertura als 4.000 obrers que van caldre per a la construcció de la presa hidroelèctrica. Es preveia que hi hagués molts morts perquè havien de treballar a més de 2.000 metres d’altura i sense cap mitjà mecànic. Més que mortalitat el que es va produir va ser una elevada sinistralitat. Quan es produïen accidents, l’evacuació dels ferits era dificultosa perquè el primer centre on podien ser assistits es trobava a 40 quilòmetres per un camí de carro.
Aquest hospital es va adquirir a una empresa alemanya que en feia de tres tipus: fusta, cartró i lli. El cartró era l’opció més barata. Aquesta construcció era de muntatge ràpid, va arribar en caixes i un croquis com si vingués d’Ikea i van muntar l’hospital en menys de dos dies. La construcció tenia un espai d’hospitalització i un de cirurgia, que atenia ferits que requerien petites intervencions. Tal com està documentat, van ser contractats un metge cirurgià i un infermer.
Estat actual de part de l’hospital de cartró. [Foto: MNACTEC.]
Normalment, els hospitals de curta durada estan condemnats a desaparèixer i l’habitual és que fossin cremats un cop haguessin fet la seva funció. El que es va alçar a Catalunya es va mantenir dempeus i és l’únic del qual es té constància a l’estat espanyol.
Al voltant de 1940, l’edifici va caure en desús i va ser utilitzat com a magatzem pels veïns. Aquest mal ús ha derivat en alguna modificació arquitectònica, però també molt possiblement ha estat la causa que s’hagi conservat dempeus durant més d’un segle.
El fet que l’hospital català sigui l’únic al món el fa encara més preuat per als investigadors.
La Basílica s’ompló de gom a gom per a sentir i seguir la missa criolla en acció de gràcies pel 10è aniversari del pontificat del papa Francesc i per la pau al món. [Foto: @sagradafamilia.][Un article de Nan Orriols.]
El dimarts dia 12 de desembre, amb transmissió en directe per TV2, es va celebrar una missa al temple de la Sagrada Família amb motiu, entre d’altres, de la celebració dels deu anys del pontificat del papa Francesc. 3.500 persones i personalitats —això l’Església ho té clar— van assistir a la missa, on van cantar conjuntament Pasión Vega i David Bisbal. La missa la va oficiar David Abadias, bisbe auxiliar de Barcelona —perquè el cardenal Omella era a Madrid—, ajudat d’un centenar de sacerdots. L’estètica i la litúrgia, sempre impecables a les cerimònies de l’Església romana.
Van demanar per la pau, principalment relacionada amb la guerra a Ucraïna, i van exhibir, sí, exhibir, mutilats i ferits ucraïnesos i un nen que serà operat d’un tumor a Barcelona. Cançons religioses i paganes. Tot estava fet per despertar emocions de bondat i mostrar la misericòrdia de l’Església pregant per la pau.
Vaig sentir verdadera repugnància. Parlen de pobresa i ho celebren amb calces d’or. Les disfresses de sacerdots romans, també amb brodats d’or, agraden molt a l’Església, que ha convertit la Sagrada Família, que ja no és de Gaudí, en un negoci.
La Conferència Episcopal no tenia clara l’amnistia, i el cardenal Omella no va anar mai a veure ni els presos polítics ni els exiliats catalans. La cerimònia es va celebrar tota en castellà, ni una cançó en català. Si Déu existís, els hagués foragitat del temple a fuetades.
L’Església espanyola viu molt bé amb la monarquia dels Borbons i la Constitució imposada. Només faltava que hagués entrat «el generalísimo Franco bajo palio».
Les esglésies, i els seus dogmes i lluites per defensar la veritat verdadera, han sigut les culpables de milions de morts i milers de guerres. El cert és que bisbes, sacerdots i capellans es dediquen molt a pregar pels altres perquè a ells ja els va tot molt bé.
Constituïdes les càmeres alta i baixa per a la nova legislatura 2023-2027 a l’estat espanyol, aporto la següent reflexió: els polítics catalans podrien aportar un mínim d’acord en els temes següents:
Infraestructures
corredor Mediterrani;
traspàs i consignació econòmica per a Rodalies;
connexió de millora entre el port de Barcelona i el deTarragona per a resoldre la línia ferroviària de mercaderies, amb una nova proposta tot aprofitant el traçat de l’eix transversal des de Lleida fins a Figueres (fora dels creixements urbans costaners);
millorar la línia ferroviària a Puigcerdà, la de Manresa i Igualada-Martorell;
comunicació ràpida de l’AVE des del Camp fins a Tarragona i a Port Aventura;
projecte i calendari d’una nova estació a la ciutat de Tarragona;
finalització de l’estació de la Sagrera;
supressió de passos a nivell i tancaments de les línies ferroviàries (seguretat);
estabilització de les platges des del Cap de Creus fins a les Cases d’Alcanar;
Pla d’estabilització del Delta de l’Ebre així com recuperació dels sediments estancats en els embassaments del riu;
ampliació de l’aeroport del Prat i millora dels aeroports de Lleida, Reus, Girona i Sabadell;
finalització, adequació i millora de la xarxa de carreteres de l’Estat.
Salut
Bàsicament és un tema de RRHH, manquen professionals en el sector. Soc conscient que és un problema estructural i que les competències estan traspassades a les comunitats autònomes, però si la pública perd eficàcia i eficiència la sanitat privada també entrarà en crisi. Amb l’afegitó que s’incrementaran les partides pressupostàries pel que fa a la dependència.
Atendre al sector d’investigació amb els recursos necessaris, els actuals són del tot insuficients.
Impulsar i ajudar la indústria de complements per tal de no tornar-nos a trobar en una situació de crisi amb un altre patogen o qualsevol tipus de pandèmia.
Accés a les dades de cada ciutadà (són personals), identificació electrònica del pacient i que el metge les pugui consultar, s’ha de ser més universals amb la salut.
Habitatge
D’acord amb l’article 47 de la Constitució de 1978 «tothom té dret a gaudir d’un habitatge digne i adequat». Portem 45 anys i no hi ha manera de resoldre aquest tema. La solució és el lloguer. Revisar tots els solars urbanitzats que tenen els municipis disponibles i aplicar fórmules que ja existeixen, amb la participació público-privada, perquè altres fórmules són fer volar coloms.
Conclusió
Evidentment hi ha molts més problemes per resoldre, però quatre anys dona per al que dona. Ja sé que Catalunya es mereix molt més, però avui és avui i recordo que la política és l’art del possible. Fem-ho!
En un món endormiscat per l’empatx informatiu, una plaga de llagostes és més decisiva que l’acció d’un paquiderm, i un virus inoculat per un mosquit pot ser més destructiu que un bombardeig. En un món de comunicacions globals i d’individualisme disgregador, els organismes millor adaptats per a la supervivència prenen la forma dels microxips i, aquests, cada vegada es distingeixen menys dels insectes.
La incorporació, per part dels humans, d’eines, armes, defenses i proteccions utilitzades des de la prehistòria, deuen més a les formes dels insectes que no pas a les d’altres animals, més venerats per la seva intel·ligència, valor, rapidesa o agressivitat.
Les cuirasses, a més de suport per a escuts i distintius que imiten els colors dels insectes, s’inspiren en les proteccions de mols coleòpters, abans que les de qualsevol altre animal. I les llances, fletxes, espases, ganivets o destrals, deuen més al fibló de les abelles, a les pinces, antenes i potes dels escarabats i llagostes, que a les urpes, dents o banyes d’ossos, llops o bovins.
Però, si ens fixem en la quasi infinita proliferació d’aparells electrònics que la indústria actual ens subministra, només podem comparar-la, tant en les formes com en la quantitat, al món dels insectes, on, com a l’electrònica, constantment apareixen noves espècies.
Coincidència de formes i actituds deguda, potser, no tan a un desig previ de imitació, sinó com a resultat de l’eficaç adaptació al medi, un cop descartades altres formes potser més vulnerables, massa especialitzades, o lentes davant el canvi.
Organització social
No serà la primera ni l’última vegada que s’utilitza l’exemple del rusc o del formiguer com a metàfora de la societat humana. Des que els humans deixaren de ser nòmades tot seguint la transhumància de les ovelles en cerca de pastures; o les manades de llops, cérvols, cavalls, bovids…, per part dels caçadors; prenguérem com a model de residència estable els habitacles dels insectes.
Es pot dir que sempre hem imitat allò que tenim a la vista; així, en la mesura que filàvem més prim, gràcies a lents i microscòpics —que ens posaven cara de mosca—, preníem com a models éssers cada vegada més petits. Els humans hem passat d’adorar els déus, els estels, els planetes, els ciclops, els gegants…, a emmirallar-nos en els insectes i voler controlar les molècules i els àtoms. Progressar, per als humans, és el contrari de creixement. Atomització, dispersió, individualització, miniaturització, impulsen la tecnologia. Progressem com el corc: convertim en serradures les gegants sequoies.
Pel que fa l’arquitectura, tot aprofitant les cavitats naturals o excavant-ne de noves, acumulant materials per formar cel·les o habitacles adossats fins a formar pobles i ciutats. Tot i que la mesura d’alguns edificis sembla desmentir la tendència apuntada vers l’atomització, només cal fixar-se en els materials emprats: pulveritzats terrosos, vítrics, o derivats del petroli, equivalents a la cera, el paper o el fang emprat per abelles, vespes, o tèrmits; materials que són a l’extrem oposat de les pedres ciclòpies, o els blocs tallats de les antigues piràmides. També, alguns tèrmits fan edificis descomunals, però això no augmenta la grandesa de qui els habita.
Igualment, el temps dedicat a la construcció es pot mesurar de manera comparable: els terminis cada vegada son més curts. El mateix passa amb les distàncies per causa de l’acceleració: amb la globalització el planeta sencer es comporta com una arna, també dit buc o rusc d’abelles; convertit, de nit, en un eixam de lluernes.
No cal dir que l’estructura jeràrquica i de govern és una derivada del model escollit, fins al punt de no saber-se quina és la causa i quina la resultant. No s’ha de ser gaire observador per adonar-se de les similituds entre l’organització d’un rusc o un formiguer i una monarquia (o un imperi, encara que s’anomeni democràcia).
La principal diferència (potser la única?) és que els reis humans no han d’engendrar tots els seus súbdits, com fan les seves homònimes del formiguer i del rusc (malgrat que alguns prou que s’hi esforcen: encara tenim noticies dels temps en què el «dret de cuixa« era vigent). Potser no està massa lluny el dia que la reproducció humana s’encomanarà a uns pocs escollits, triats expressament per a aquesta funció, segons programes preconcebuts. De moment, però, els escollits ja s’asseguren els mateixos privilegis alimentaris i d’ociositat, tant per a un mateix com per a la prole que generen.
I perquè fins i tot l’aparença recordi als súbdits quina és la obligació vers la reialesa, el vestuari de la cort (com escau al significat plebeu d’aquest mot) s’ha emmirallat, de vegades en l’aviram emplomallat, en l’orgull dels equins, la cornamenta dels banyuts, fins i tot en la fidelitat dels cans, però, sobretot, han estat els insectes de femer —i de la cort— el model triat per a vestir de grandesa i sumptuositat les famílies reials.
Els tornassolats quitinosos que cobreixen la majoria d’insectes res tenen a envejar a les més fines sedes, fabricades, naturalment (no podria ser altrament), per un insecte. Què es pot dir de la infinita riquesa colorista d’aquestes petites bèsties que no deixi en ridícul a qualsevol vestidor de palau o les sagristies catedralícies d’aquells que vesteixen la porpra? —deguda, és clar, al sacrifici d’un altre insecte: la minúscula cotxinilla.
Parlar dels uniformes només pot ser una reiteració en la labor de demostració de com els humans (si és que encara mereixem aquest nom) hem procurat imitar els insectes, emparant-nos en similars estratègies. De vegades mostrant-se descaradament i orgullosa per estimular el desig del sexe contrari, fet que va associat a la intenció intimidatòria del rival competidor, o enemic, empenyent-lo a la fugida. No cal dir de quina manera els uniformes esportius i les disfresses dels «hooligans» participen igualment d’aquesta intenció acoquinadora envers l’equip contrari. Altres, en canvi, utilitzen el camuflatge i el mimetisme per fer-se fonedissos en l’entorn, ja sia per escapolir-se de l’agressió o per a beneficiar-se de l’avantatge de sorprendre l’enemic.
Ja fa molts segles que els guerrers de totes les cultures coneixen i utilitzen aquestes arts de provada eficàcia en el món de les criatures minúscules; però, igualment, altres oficis les tenen com a model (no envà, la tecnologia és amb la guerra que progressa).
Els pescadors amb la seves xarxes, els teixidors, els cistellers…, només són alguns dels oficis que han après de l’habilitat de les aranyes,o dels capolls de les papallones, però també les modernes xarxes viàries i de comunicació en són deutores. Ferrocarrils, carreteres, autopistes, xarxes elèctriques, telefòniques, o internet, no tenen altra intenció que la labor de l’aranya: capturar «insectes» dins les seves xarxes. Els col·lapses quotidians que s’hi formen donen fe de la seva permanent eficàcia.
Malgrat les dificultats, el desig de volar, mai fou desterrat del tot de la ment humana. El mico no ho ha aconseguit, però els seus hereus humans no han deixat mai d’insistir-hi. A mesura que la tecnologia avançava es feien noves provatures per aconseguir desenganxar-se del terra. El més comú era intentar copiar la forma dels ocells, suposant que era més apropiada per aguantar el pes d’un humà (també els vaixells es feien de fusta perquè surava, i només a partir de l’aplicació del principi d’Arquimedes, s’atreviren a fer-los de metall).
Fou a partir d’adonar-se que la velocitat de gir podia substituir l’envergadura d’ales, que va encarrilar-se el problema adequadament. S’hagué d’esperar, per això, l’aparició de motors prou potents per impulsar a gran velocitat les pales de les hèlix o les turbines dels motors. Un factor que, a més de permetre de volar com els insectes, incorpora el seu brunzir. No envà es diu que «la funció crea la forma» i, en aquest cas, acompanyat del so. Ara mateix veiem com la proliferació de drons ja substitueix ginys anteriors com els helicòpters o els avions.
Ja haureu notat, doncs, a aquestes alçades, que si alguna diferència hi ha entre el món dels insectes i el dels humans es limita l’escala. Únicament, la mesura ens fa distingibles, altrament ni la pròpia mare de cada un diferenciaria al seu fill d’un escanyapolls, una arna, o una marieta, segons sia el model que aquest hagi escollit.
Feu la prova, si en teniu ocasió, veient la civilització humana des d’una certa distància; a vista d’ocell, enfilats en un globus, per exemple:
Ens desplacem amb vehicles en forma d’escarabat, per xarxes que copien les teles d’aranya, cap a ciutats formiguers o nius de tèrmits.
Volem en aparells brunzidors amb aparença de mosquit, borinot o libèl·lula.
Ens devorem els uns als altres, igual que el pregadéu, abans i després de la còpula.
Treballem fins a l’esgotament tot acumulant riquesa per a engreixar a una reina i el seu harem.
Defensem el rusc amb la convicció i l’esperit de sacrifici de les abelles. Alguns immolant-se tan alegrement i sense alternativa com quan una mosca s’estampa contra el parabrises d’un cotxe.
Ens reproduïm com mosques i guardem les nostres cries reunides en guarderies com les larves del formiguer.
Cavem galeries i túnels com alguns escarabats i apilem la merda com els piloters.
Vivim en cel·les adossades com les d’un rusc.
Ens exhibim, escampant feromones, com papallones cercant l’acoblament.
Mai no tenim prou llums encesos per a satisfer el nostre desig, com les lluernes.
Migrem massivament en cerca d’aliment, tot sembrant de cadàvers al nostre pas, com les plagues de llagosta.
Deixem escurat tot allò que toquem, com les restes d’un pícnic, després de passar-hi un exercit de formigues. Incloent el rastre d’àcid fòrmic.
Som una plaga.
Un dia ens adonarem que dintre cada insecte hi ha un humà, minúscul, que hi habita. Això succeirà el dia que, despertant del malson…, ens veiem convertits en insectes!
[Podeu llegir la primer part d’aquest article en aquest vincle.]