[POESIA I PAISATGE] La veu del Gurri. Cants XI-XII

[Veu: Gabriel Salvans. Fotografia: Pep Merin.]

Cant XI

És una cortina de plor i de tristesa que m’acora. Una cortina sense abrigalls.

Les rouredes gairebé no es perfilen, els pollancres desdibuixats s’esfumen, els lledoners i els salzes emboirats tremolen. Cada bardissa es creu abandonada. Ja no hi ha ocells, jo no tinc companyia. Un tel espès i opac ho cobreix tot, i pregunto si és cert que he quedat abandonat i sol.

Et veuré passar pel camí, i no et reconeixeré; et tindré a la meva vora, i no sabré qui ets… Sento que tot va apagant-se a poc a poc, que tot va adormint-se quietament amb el narcòtic de l’oblit. Sóc com la lluna morta; brillo per la llum del record. Sóc com un pou profund on s’apiloten precs i enyorances. Tot va apagant-se lentament.

Quan s’ha tingut una bella història, no es pot morir. Ha quedat tot engalzat entre el gel, i l’espera…


Cant XII

Hom diria que els homes es passen la vida esforçant-se a destruir-se a si mateixos, mentre el que ells defensen creuen que és l’única veritat.

Hom diria que hem perdut l’esperança en les brotades, anem entre boires negres, com els cecs que han perdut la llum. ¿Qui serà ara el meu pigall? ¿Qui em farà de guia? ¿Qui em donarà la mà o bé m’allargarà el braç on recolzar-me? Anem perduts, la terra ens és estranya… Anem a les palpentes.

El despit, la crueltat, el temor… ¿On és el caliu? Jo sé que els homes tenen una espurna de sol amagada en el cor.

L’estrella del Nord brilla en la negra nit. L’estrella em crida. És ella qui em guia, qui mostra la ruta, qui, en ple hivern, evoca records càlids… Em parla de sembres i de fruits, d’homes infatigables, de dones temoregues o d’infants enjogassats. L’estrella del Nord va murmurant contalles. Em crida i jo me n’hi vaig; és el meu destí.


[Precisament, en relació amb la novel·la El riu i els inconscients, de Maria Dolors, Orriols, el dimecres 18 d’octubre d’enguany Teresa Sanglas i Nan Orriols comentaran l’obra de l’autora vigatana a les sis del vespre a la Biblioteca Municipal de Manlleu, tal com podeu veure en el cartell d’aquí sota.

[VERSOS] Enlloc

[Poesia i fotografia de Gabriel Salvans.]

A en Jordi Salvans Casas, 1976-2023

No podrem resistir la curiositat de constatar-ho.
Has sigut tan fugaç com un estel
en la nit de Sant Llorenç, i encara
seguim buscant, entre les dues grans llunes
d’agost, el fil de l’estela caiguda.
Ens fa il·lusió pensar que la veurem
en el moment més inesperat
suspesa del llum d’una bicicleta
que pedala cels enllà per camins que… qui sap
on menen. No ens queda més remei
que desitjar-te bon camí, en aquest
que has pres; i que t’allunya… i no torna…
Ha quedat pendent de fer tanta cosa
que haurem de fer amb tu, sense tu.
En el record sempre seràs el que vas ser,
el que vas construir entre mirada i mirada,
entre full i full, entre paraula i paraula,
la imatge latent al visor dels teus silencis.
Que és allà on el temps es troba amb l’estel perdut.

El groc d’estiu de la Bianchi es queda
com el marro al fons d’una tassa de cafè.
La veu de dedins que fa mal i que consola
el cor, ni que sigui fora d’hora, fora d’enlloc.

La cambra, /2023

[NOVEL·LA] Barcelona 1936. Capítol IV. Comitè de Defensa

[Una novel·la de Dídac Costa.]

Poc abans, no gaire lluny de l’Ateneu La Farigola, on ens dirigíem —també al barri obrer del Poble Nou—, de forta tradició anarquista—, un grup de lídersde la CNT i la FAI debatien la situació. S’han reunit a casa d’un d’ells, en Gregori Jover, perquè tots viuen al barri o al del costat, el Clot. I perquè el pis està a pocs metres del camp de futbol del Júpiter, el principal punt de trobada per començar el contraatac popular, que poden veure des de la finestra. Allà ja estan aparcats els camions que els quadres de defensa del Poble Nou han requisat a unes fàbriques tèxtils del barri per traslladar armes i homes cap als diferents fronts de lluita.

Els carrers del voltant de l’estadi estan vigilats per gent de confiança. A més dels camions, a un local proper hi tenen amagada una metralladora Hotchkiss que han aconseguit de la revolta minera d’Astúries del 34, dos grans fusells metralladors txecs i molts fusells winchester.

Els últims dies s’havien reunit a casa d’en Jover els Comitès de Defensa de Barriada i el Comitè de Defensa de Barcelona que ara ultima els preparatius. Hi estan presents els homes més aclamats del moviment anarquista, que ja han protagonitzat moltes batusses amb l’autoritat, atracaments a bancs i enfrontaments armats de tota mena, i coneixen bé la lluita armada al carrer. Però res que s’assembli al que està a punt de començar. Tots saben, això si, que, per a aquesta batalla per Barcelona, estan més ben preparats que l’exèrcit, acostumat a guerres colonials convencionals. Però falten armes.

Entre els homes que parlen i elaboren estratègies al voltant d’un gran mapa de Barcelona desplegat sobre la taula hi ha tres gegants del moviment llibertari: Durruti, Ascaso i Garcia Oliver, dels que ja se n’havien fet cançons i tot.


Joan Garcia Oliver.

José Buenaventura Durruti ja era molt popular a Catalunya, malgrat haver estat acusat durant dècades per la premsa burgesa de ser un mer criminal. Era el gran líder indiscutit, l’ànima de l’anarquisme peninsular, igual que vint anys enrere ho havia estat Salvador Seguí, el Noi del Sucre. Nascut a León, i havent protagonitzat tota mena d’aventures insurreccionals per Europa i Sud Amèrica, havia acabat vivint a Catalunya fugint de la repressió de Lleó, Astúries i Aragó, i sabent que aquesta era la terra més fèrtil per a les utopies llibertàries que duia al cor. Com tants altres milions d’espanyols arribats a Barcelona fugint de la misèria i l’opressió, hi havia trobat la seva casa i el lloc on millor podria fer avançar aquesta ideologia, junt amb la seva companya, la francesa Émilienne Morin, que admetia amb una discreta resignació el rol destacat del seu company i els perills constants que això comportava. Doncs Durruti, amb qui realment estava casat era amb la Revolució, i era incapaç de quedar-se quiet ni d’acceptar una vida còmoda i convencional. I tots sabíem que aquestes hores suposaven, alhora que una gran oportunitat per posar en marxa les utopies anarquistes, una lluita amb grans riscos, on hi hauria moltes baixes. Més encara en no haver rebut cap arma del govern per defensar-nos. També sabíem que, a diferència de totes les altres ideologies, el lideratge a l’anarquisme suposava estar a primera línia de foc.

Tots tres eren, a més d’íntims amics i membres del grup d’afinitat Nosotros de la FAI, grans líders que durant dècades havien contribuït a fer d’aquell moviment anarquista barceloní un dels més sòlids del continent. Que girava entorn de la CNT, l’organització obrera més potent, amb el 80% dels treballadors catalans afiliats. I que venia de lluny, de moltes revoltes barcelonines, les bullangues i les cremes de convents del segle passat contra les condicions de vida precàries i el poder totalitari de l’església. Així com de la cultura àcrata i llibertària catalana, o potser també ibèrica, on millor havien arrelat les tesis dels comunistes dits utòpics despectivament per Marx, o en realitat, tan sols, no autoritaris. Que estimaven tant la igualtat com la llibertat, i rebutjaven per igual el capitalisme com l’estat, i la idea de confrontar-los amb un gran partit polític, centralitzat, comunista, i un règim autoritari. Que, en canvi, era gairebé l’única alternhttps://periodicoelamanecer.files.wordpress.com/2011/12/los_solidarios.png?w=412ativa que la majoria del proletariat europeu tenia aleshores en ment per confrontar les moltes injustícies que patia.

Ascaso, Durruti i Jover.

Els anarquistes o comunistes llibertaris, a diferència del comunisme autoritari o de partit únic, gairebé inexistent encara a Catalunya i a Espanya, creia en l’organització sindical i comunitària a pobles i barris, i entenia que un estat autoritari, encara que fos comunista, li era igual d’aliè i d’enemic que un de capitalista. El que no era un fet menor, tenint en compte que eren els anys d’ascens i consolidació del comunisme soviètic, amb una forta influència a la resta del món. Els feixismes, que també es consolidaven a Itàlia, Alemanya o Portugal, per als treballadors, en realitat no eren més que una versió més radical del capitalisme, amb un estat més cruel i autoritari per protegir les mateixes velles oligarquies i el seu domini explotador.

El moviment llibertari català era, per tant, zelador i portador d’un dels models socials més bells i difícils d’assolir: aquell on tots gaudiríem d’igualtat econòmica, però alhora, a diferència del model soviètic, amb plena llibertat i sense nous òrgans repressius de poder estatal; sense estat, sense dictadura del proletariat. Una proesa ja en el pensament, on calia molta cultura i molt de cor i fe en la humanitat per creure-hi, certament. I més encara per empunyar les armes i jugar-se la vida per defensar-ho i posar-ho en pràctica. Però que, alhora, com sabien bé els militars, estava al punt d’eclosió en aquella Catalunya del 1936, malgrat tants segles de repressió social, econòmica i nacional.

I aquests tres herois, Durruti, Ascaso i Garcia Oliver eren els màxims exponents d’un moviment que no creia en grans líders, però que els tenia. Una primera aparent contradicció i dificultat programàtica, que no seria l’última. Líders que combatrien aquell dia a primera línia de foc, recordant-nos que, si eren lideratges forts i indiscutits, ho eren per la seva generositat, coratge i responsabilitat. I per ser els que millor, amb més força, determinació, persistència i honestedat, i amb menys personalismes, entenien i expressaven el sentiment dels col·lectius que representaven. I fins i tot, les seves utopies.

Joan Garcia Oliver, destacat organitzador i estrateg, nascut a Reus i cambrer d’ofici, jugaria un rol decisiu en tots els esdeveniments. Venia de patir molts anys de presó que, com a tants altres anarquistes, li havien servit d’universitat política i del crim. Francisco Ascaso, aragonès, amic íntim de Durruti, amb qui havien viscut aquestes increïbles aventures per Europa i Sud Amèrica, atracant bancs per finançar lluites de resistència, i cometent atemptats contra autoritats dèspotes com bisbes, presidents sanguinaris o policies torturadors, era també un gran home d’acció. Jutjats, condemnats i expulsats de diversos països, eren el cor del pensament anarquista, i en especial de l’acció. Que junt amb altres sectors més intel·lectuals, o en d’altres camps com l’educatiu, l’econòmic o l’organitzatiu, conformaven una cultura popular i de resistència molt rica i extensa, capaç d’atendre tots els àmbits de la vida. Davant la manca d’un estat just i eficient, i confrontats a un capitalisme deshumanitzat, estaven gairebé obligats a associar-se i a organitzar-se de manera autònoma i cooperativa per sobreviure. La pròpia necessitat de supervivència els portà a crear de dalt a baix tot un sistema social alternatiu, basat en la germanor, la igualtat i la llibertat. Potser sense haver-se vist obligats a fer-ho en contra de tantes i tan evidents injustícies, no haurien aconseguit que fos tan bell i complet.

Diego Abad de Santillán.

També hi és en Diego Abad de Santillán, un d’aquests altres anarquistes més destacats en el camp teòric, que ja havia fet un esbós exhaustiu i acceptat al sindicat de com podria ser una economia llibertària; però que tampoc deixava de ser un gran home d’acció. En Jover, l’amfitrió, a qui diuen el Chino pels seus pòmuls pronunciats, que també ha recorregut Europa i Sud-Amèrica amb Ascaso i Durruti, i ara serveix botifarres als assistents. Tampoc hi falta en Ricardo Sanz, alt, ros i fort, o l’Aurelio Fernández. També n’hi ha de més joves, com Antonio Ortiz i el València, que no dissimulen l’orgull d’haver estat admesos a aquesta vetllada clau amb aquest selecte grup de dirigents anarquistes que, asseguts allà sabien que ja estaven escrivint la història del país i de la humanitat. Tots ells conformen el Comitè de Defensa Confederal de Barcelona, i com a tals, són responsables d’organitzar la contraofensiva contra els militars rebels. Una responsabilitat que han pres amb molta més eficàcia i determinació que els caps polítics republicans a Barcelona o Madrid.

Junt amb les botifarres, el cafè també corre sense parar per mantenir-los desperts. La majoria són sempiterns fumadors i encenen una cigarreta rere l’altre, omplint la sala de fum, on per sort el calor de Juliol permet tenir les finestres obertes. Es coneixen molt, són gairebé com germans, amb relacions travades en mil batusses amb la policia i la patronal.

Com està el tema, companys? Què en sabem dels nostres enllaços a les casernes? —preguntà en Jover per posar en comú les agendes, ja que molts acabaven d’arribar de diferents punts de la ciutat.

Com sabeu —començà Garcia Oliver—, portem des del dia 6 fent guàrdia a les casernes i centres oficials. Ara mateix als carrers i als voltants dels quarters hi ha centenars de companys observant els moviments. I des de fa un parell d’hores, els sindicats i ateneus estan a vessar de militants a l’espera d’armes i instruccions. La Generalitat i tots els ajuntaments del país també estan plens de treballadors exigint armes per anar a lluitar.

Amb l’Asens, Durruti i Oliver —seguí Santillán— venim de Governació i de la Generalitat en representació del Comitè Regional, on hem demanat armes per la defensa del centre i els barris, i ens les han tornat a negar, coi d’idiotes! Quan tornem al centre, és el primer que hem de tornar a fer.

Ascaso fuma nerviós, pàl·lid i amb el seu habitual somriure escèptic, com en Durruti, que també sembla somriure malgrat la gravetat del moment. Tot i els perills que saben que estan a punt d’afrontar, no poden dissimular l’alegria de saber que són davant d’hores emocionants de batalla on poden perdre la vida, però que, si guanyen, podran, per fi, aprofitant el caos i el buit de poder creat pels mateixos feixistes, iniciar una revolució anarquista com la que somiaven des de feia dècades.

Tots ells són veterans combatents de carrer, guerrillers urbans experimentats, avesats a la pistola. No en va Barcelona feia anys, sobretot des del trienni bolxevic del 1917, que havia esdevingut una mena de Chicago, una ciutat amb enfrontaments armats diaris als carrers i amb desenes de morts violentes cada mes. Però aquí, a diferència del que passava a Chicago als mateixos anys, els grups de pistolers anarquistes, semblants a les bandes mafioses en alguns aspectes organitzatius, no mataven per enriquir-se o pel control mafiós d’un barri, sinó per ideals de justícia social i de llibertat. Responent amb represàlies quan es produïa una violació d’un amo a una treballadora o un acomiadament injust. Davant l’absència d’un estat just, eren ells els que aplicaven la justícia, ni tan sols revolucionària, sinó tan sols democràtica. En una lluita armada al carrer entre treballadors precaris ben organitzats i grans capitalistes a través dels seus esbirros. I amb una església que beneïa aquest poder dèspota i criminal, i en alguns casos l’organitzava i l’esperonava, com el cardenal Soldevila de Saragossa, un dels instigadors del temible Sindicat Lliure, que matava selectivament els obrers més brillants, compromesos i combatius. Assassinant a traïdoria, sovint per l’esquena o amb la salvatge llei de fugues, a 180 sindicalistes entre el 1917 i el 1923. Soldevila fou una de les víctimes més sonades del grup Nosotros l’any 23, per espant de l’Espanya conservadora, quan encara es deien Los Solidarios, sent Ascaso un dels dos anarquistes que el disparà.

Els obrers catalans es veien confrontats alhora a la burgesia industrial catalana, l’única d’un estat espanyol  poc industrialitzat, amb les condicions laborals miserables pròpies del primer capitalisme industrial arreu de l’Europa moderna. I amb un estat espanyol gairebé feudal, rural, sense reforma agrària, sense condició de ciutadania, i de caràcter aristocràtic i d’antic règim. Que alhora, estava igualment enfrontat des de feia segles a la burgesia catalana, i que entenia els problemes d’un proletariat combatiu, com passava a tota l’Europa industrialitzada, com a part del problema catalán. I que veia la industrialització com un camí poc aconsellable per al manteniment del vell ordre social, on els que manaven i dominaven l’estat, més que grans fortunes industrials com a Catalunya i a l’Europa moderna o els Estats Units, eren les grans famílies dinàstiques, generals, reis, bisbes i policies conservadors i corruptes, que mai deixaven de controlar tot el poder. Potser és per aquest doble enfrontament que els treballadors catalans van aconseguir la força i l’organització singular que avui els permetia enfrontar-se al seu propi exèrcit.

Als anys de pistolerisme, els diners dels atracaments a bancs s’entregaven al sindicat o a les famílies de presos polítics. En temps on la classe treballadora no tenia ni escoles, ni hospitals, ni garantida la seva subsistència. I sovint era només gràcies a les xarxes de solidaritat de la CNT, que era molt més que un sindicat, que podien alimentar-se o accedir a la salut, l’habitatge o l’educació.

A més dels poders repressius de l’estat, amb la Guàrdia Civil al capdavant, es batien a trets amb els sicaris d’aquest mal anomenat Sindicat Lliure, finançat per grans capitalistes catalans com alguns bancs i els propietaris de l’Espanya Industrial o la Hispano-Igualadina, i que comptava amb la complicitat de les autoritats. Mercenaris, en definitiva, dels industrials catalans i l’església, amb impunitat policial i judicial, per assassinar grans líders anarquistes com Salvador Seguí. I que cometien accions extrajudicials, il·legals i cruels, per provar de frenar l’ascens imparable del sindicalisme revolucionari català. Però en lloc d’això, tot i fer molt mal com amb la mort de Seguí, un dels majors referents de l’anarquisme català i mundial, la solidaritat veïnal, la capacitat d’organització i el sindicat creixien a cada nova injustícia, a cada nou acte de repressió al moviment i als treballadors.

Barcelona, batejada per un periodista argentí el 1920 com la Rosa de Foc per la seva combativitat anarquista, era probablement la ciutat del món on la lluita de classes havia pres més cos i s’havia tornat més explícita i tràgica. No en va Engels ja digué el 1880 que era la ciutat on s’hi havien aixecat més barricades. I això que no havia comptat les moltíssimes que se’n farien aquests dies.

Cartell de la CNT-FAI sobre la lluita a Barcelona.

En Garcia Oliver reprengué la paraula:

Sabem molt bé què faran ells. Estan acostumats a fer un cop d’estat simple: sortir de la caserna amb un batalló, posar un ban declarant l’estat de guerra i tornar a la caserna per anar fent ascensos… Nosaltres coneixem bé els seus defectes, però ells a nosaltres encara no ens coneixen.

I això que ens porten perseguint fa dècades!

Però és que són burros! —digué en Durruti aixecant la mà i fent riure a la resta.

Por suerte! —replicà Ascaso.

Bueno, com sabem bé, és la Guàrdia Civil la que ens ha perseguit tota la vida i ens coneix millor… —seguí Oliver— Que encara no sabem què faran avui, si estaran del seu costat o del nostre… Però els militars, no només no ens coneixen, sinó que tenen un concepte molt viciat dels propis cops d’estat. Estan convençuts que trobaran la mateixa resposta que van tenir amb els separatistes catalans i els escamots de Dencàs l’Octubre del 34, quan no es van topar amb cap dels revolucionaris de Companys… Creuen que Catalunya tornarà a ser això, amb la Generalitat rendint-se a la primera canonada. Però aquell dia nosaltres no hi érem. I avui sí que hi som. I sent-hi nosaltres, la cosa serà molt diferent!

I tant!

Però tornem al mapa, companys! Tenim poc temps! —reprengué Oliver—. Les seves casernes estan repartides en forma de ventall. Hem de concentrar-nos als carrers que baixen des dels quartels cap al port, on hem d’impedir que puguin enllaçar amb les casernes que tenen allà, des d’on voldran dirigir el cop: Capitania, Drassanes, Dependències Militars… Hem d’aïllar les tropes i tallar-los les comunicacions, a peu, motoritzades i telefòniques. Donant-los falses notícies des de la Telefònica sobre com va la lluita a la ciutat.

Sí. És fonamental controlar la Telefònica a Plaça Catalunya. I Ràdio Barcelona, al Carrer Casp —afegí Durruti.

Qui ho hagués dit! La ràdio, que ni existia fa només 20 anys… —digué Sanz.

O el telèfon, que no en té gaires més! I ara són objectius militars principals…

Si, un cop els tinguem, així com Correus, que ja està gairebé a les nostres mans, enganyarem els soldats amb informacions contradictòries. I no podran ni comunicar-se entre ells!

També hem de concentrar el màxim de combatents al voltant del quarter de Sant Andreu, i tan bon punt puguem, entrar per agafar els 30.000 fusells i els 30 milions de cartutxos que hi ha. Si ens els fem nostres, aprofitant el caos i el buit de poder que ells mateixos han creat, tindrem la revolució a tocar.

En Díaz Sandino bombardejarà el quarter des de l’aire, vigilant de no malmetre els arsenals, sinó només les portes perquè hi puguem entrar. Un cop dintre, enviarem camions carregats de fusells i municions cap al centre i on hi hagi combats, netejant les unitats militars disperses que trobem pel camí.

Esteu segurs que no és millor atacar-los ja a les casernes abans que surtin? — preguntà Sanz.

No home, no! Amb quines armes? —reprengué Oliver— No, ja està parlat. Hem de deixar-los sortir tranquil·lament perquè no es facin forts a dintre. I és important que no s’alarmin perquè surtin amb el mòdul de tiro de paseo: 50 tiros, i no de campanya, de 200. Així els podrem atacar per l’esquena fins deixar-los sense municions. I aleshores sí, entrar als quarters per agafar l’armament i atacar els pocs militars que hi quedin. Aquestes consignes ja estan ben comunicades a tots els comitès de barri.

Entesos!

En Jover, que acaba de respondre a una trucada de telèfon, comunica a la resta:

El Comitè Nacional a Madrid ha convocat una vaga general revolucionària indefinida!

Óstia! Val, doncs caldrà comptar amb això… —digué Oliver mig contrariat, perquè no ho considerava la millor estratègia—. El primer que hem de fer és resoldre el problema del transport; cal aconseguir cotxes per poder mobilitzar els comandos d’atac.

— Ja hi ha un grup del sindicat del transport requisant vehicles i col·lectivitzant-los. A més dels camions del camp del Júpiter, que ha requisat el Comitè de Defensa del Poble Nou d’una fàbrica tèxtil del barri.

Perfecte!

Hay que insistir en que desarmen a la mitad de la guardia de asalto y entreguen los fusiles a los trabajadores… O que nos den una de sus dos armas —digué Ascaso.

En aquell moment va arribar un company de Sants que feia d’enllaç.

Que hi ha?

Els militars estan començant a sortir de les casernes!

Collons! Doncs som-hi companys, no tenim temps a perdre! Ja ultimarem les estratègies des del carrer!

Van sortir del pis a tota velocitat cap al camp del Júpiter, on els esperaven molts militants anarquistes, la majoria vestits amb la granota blava de treball. Els carrers Lope de Vega, Espronceda, Llull i Pujades, que rodegen el camp del Júpiter ja estaven plens de militants armats. Els que tenen una pistola, l’exhibeixen orgullosos. Els que no, la demanen. Es distribueixen les reserves.

Una vintena dels més curtits, familiaritzats amb la lluita de carrer, pugen als camions per acompanyar el Comitè de Defensa. Carreguen les armes als dos camions. Al sostre del primer, Ricardo Sanz i Ortiz han instal·lat la metralladora.

Què fem? Esperem les sirenes?— pregunta Durruti.

Els xofers posen en marxa els motors.

De lluny se sent un so prolongat, la primera sirena de les fàbriques. Tothom calla. El so creix i s’aproxima, i cada cop s’hi sumen més sirenes. La gent surt als balcons. Els membres del Comitè i la seva escorta pugen als camions.

Visca la FAI!

Visca la CNT!

Som-hi! En marxa!

Els camions arrenquen, els ocupants aixequen les armes. La bandera vermella i negra hissada a un llistó de fusta es desplega al vent. Seguits d’una multitud d’homes armats, canten amb to greu i entusiasta els dos grans himnes anarquistes: Hijos del Pueblo i A las barricadas. Les seves lletres prenen ara un significat del tot real i actual:

Aunque nos espere el dolor y la muerte
contra el enemigo nos llama el deber.
El bien más preciado es la libertad,
hay que defenderla con fe y valor;
en la batalla, la hiena fascista
con nuestros cuerpos sucumbirá,
y el pueblo entero con los anarquistas
hará que triunfe la libertad!

Animats pels veïns, que coregen els seus noms i també canten des dels balcons, enfilen el carrer Pujades cap a la Rambla de Poble Nou, on s’afegeixen més i més camions. Els líders anarquistes ensenyen les metralladores a la multitud, impressionant als que els miren, que criden els seus noms des dels carrers i els balcons com si es tractés d’un equip de futbol celebrant un trofeu.


Sumari

[Capítols publicats fins ara:]

  1. A un pis del Poblenou
  2. Camí de La Farigola.
  3. Al Palau de la Generalitat.

 

[CÀMERA AL BOSC] Senglars pasturant

Els senglars continuen campant-la arreu, en aquesta ocasió una mare i quatre garrins «passegen» per una finca on també hi pasturen ases, amb l’esquellot que hi posa la banda sonora.

[ENCREUATS] Brindis

El cementiri de Ripoll. [Foto: Ajuntament de Ripoll.]
[Un conte de Jordi Remolins.]

Mantenint dificultosament l’equilibri després d’una descomunal ingesta d’alcohol, Hoeggarden va agenollar-se al mig del jardí. Acotant el cap a l’alçada de l’herba tal com feia el pare de Charles Bukowski a Los Angeles després que aquest tallés la gespa, va fixar la seva difuminada visió sobre un objectiu. En el seu cas no volia constatar la perfecció de la catifa verda que ell mateix arranava regularment, sinó aprofundir en l’amistat amb un cuc retràctil que transitava en direcció a uns matolls. Hoeggarden va treure la llengua i va passar-la per sobre les concentricitats suaus de l’animal. El gust de fang i el tacte relliscós no van semblar-li els més temptadors del món, però va riure igualment, de forma sincopada per efecte del licor que encara li impregnava la boca i l’esòfag. I, seguidament, va deixar-se caure de panxa enlaire, sota el reconfortant, però efímer sol d’hivern mentre a la terrassa de la casa del costat, la nova veïna que tot just feia un parell de mesos havia iniciat el compte enrere d’una hipoteca a trenta anys, se’l mirava contrariada. Certament, aquella no era la idea de barri que s’havia imaginat quan van decidir instal·lar-se a Castelladral.

Unes hores abans, a mig matí, Hoeggarden havia baixat els graons de l’ambulatori de Ripoll amb un informe concloent del seu metge de capçalera. Patia una pancreatitis aguda a causa de l’abús de substàncies etíliques d’alta graduació. Si no posava el fre de mà, amb prou feines podria viure un parell d’anys més. La notícia no l’havia enganxat desprevingut perquè feia temps que notava que alguna cosa no acabava de rutllar dins seu. L’addicció a l’alcohol formava part de la seva personalitat. Havia començat a beure a l’adolescència. Al Marabú era sempre el més ràpid a demanar cinzanos negres. Un cambrer afirma que li’n va servir fins a una vintena en una mateixa nit, i no recorda que hagués convidat ningú. De fet, als anys seixanta sempre el podies trobar a la barra, xerrant dificultosament amb els seus companys. Ara bé, pràcticament no sortia mai a la pista a ballar. La seva dona havia de ser forçosament una borratxa. I així va ser. Com el mall i l’enclusa, vaja.

Es van casar, van formar una família i van moderar l’alcoholisme dins de les possibilitats de dos autèntics viciosos en el consum. Així i tot, no va passar un sol dia que no liquidessin el contingut d’una ampolla de litre de vi negre Roqueta Tres Erres i una Xibeca durant els àpats, a més del parell de cerveses, el got de moscatell i algun aperitiu que cadascú per la seva banda prenia pels bars del barri antic. Amb els anys, el seu fill —els testos sempre s’assemblen a les olles— va convertir-se a la religió dels destil·lats. A la llar dels Hoeggarden l’alcohol era un tema habitual de discussió, sobretot quan les ampolles justejaven. En aquell moment arreplegar-ne una es convertia en una batalla titànica, comparable a la lluita dels pivots d’un equip de bàsquet per aconseguir la millor posició sota el cèrcol. Aquelles baralles ja no es repetirien mai més. En realitat quan Hoeggarden va aixecar-se de l’herba, ja feia mitja hora que era mort, amb els òrgans vitals flotant en ginebra, vi, anissos, ferment de civada i altres espirituosos.

El seu fill, que acabava d’arribar a casa amb un pedal considerable, va saludar-lo, però en no rebre resposta va seguir-lo cap al carrer. Forçant la porta del Nissan Micra de la nova veïna, van fer-li el pont i van enfilar el carrer Progrés en direcció al centre. Començava a fosquejar quan van obrir la porta del Cabina. La complicitat paternofilial amb què buidaven les ampolles de whisky i bourbon va trobar la comprensió de quatre clients més, que per no semblar desagraïts van acceptar la invitació dels Hoeggarden d’acompanyar-los en una celebració inèdita per un dimecres de febrer. Mentre miraven la repetició de les millors jugades dels quarts de final de la copa del rei entre el Barça i el Real Madrid que s’havia jugat la setmana anterior, Hoeggarden de poc vomita veient el joc violent dels blancs i les protestes gratuïtes i indiscriminades del seu entrenador portuguès. Ho hagués fet si el cor encara li hagués bombat sang, però la inactivitat hemoglobínica va impedir-li emetre cap altra reacció que un sorollós rot, celebrat com un gol per la resta de la concurrència.

La següent escala va ser al bar Monestir, on a través dels altaveus els Siniestro Total desitjaven tocar els pits de xicotes alienes adduint que aquestes no tenen càncer de mama. Les sis persones que hi van trobar, van unir-se al grup, acabant amb les provisions de cervesa. Hoeggarden va pagar-ho tot, va demanar-los una mica de paciència i va anar fins al caixer del Banc Popular a treure prou diners per continuar aquell particular mecenatge amb el mam com a únic objectiu. Al Sayol van acumular set seguidors més, entre els quals els germans Quílmez. Al cap d’una estona tots ells omplien físicament el Canaules mentre el buidaven de licor. Després de passar pels bars del carrer Sant Pere la gernació era ja tan nombrosa que quan van arribar al Petit París, molts van haver-se de quedar al carrer. En un moment d’aquella nit etílica de 2012, alguns dels congregats recorden perfectament haver compartit barra amb en Llorenç Segura, considerablement desmillorat, però amb la mateixa set que sempre l’havia caracteritzat, sota el seu llardós tres quarts carregat de medalles i reconeixements militars. I també amb un individu de parla estrangera igualment perjudicat pels anys que responia a l’apel·latiu de Hank i que exhibia una set implacable.

La festa va perllongar-se durant hores. Un parell de milers de ripollesos van participar-hi, enfrontant-se a la gelada nocturna a base de graus etílics en la sang. La plaça dels Porcs, la de Sant Eudald i la de la Lira bullien d’activitat com si fos festa major. Alguns agents de l’ordre i regidors del consistori que hi van acudir alertats per l’excèntric esverament van acabar-se unint a la festa. La inèrcia s’hauria perpetuat encara més si a partir de les tres de la matinada els telèfons mòbils no haguessin començat a treure fum, carregats d’amenaces de separació matrimonial. A quarts de sis el grup va aprimar-se encara més amb aquells que havien de començar el torn del matí, i a les vuit pràcticament només quedaven els irreductibles habituals, que s’havien concentrat a fer les darreres copes al bar de la benzinera del passeig Ragull comentant despectivament com l’abduïda massa era incapaç d’aguantar-los el ritme. Els conductors que hi paraven a posar benzina els miraven consternats, pagaven el combustible i es perdien en la grisor matinal a tres graus sota zero.

Hoeggarden va buscar al seu fill, que aquella hora encara parlava d’esma amb un petit grupuscle d’homes, el va estrènyer entre els seus braços, i dissimulant una llàgrima que mai va acabar de sortir a la superfície ocular, va marxar de l’establiment després d’haver pagat tot l’alcohol ingerit i una còpia en DVD del Nueva York bajo el terror de los zombis, que va encabir com bonament va poder dins d’una butxaca de la jaqueta. Travessant el pont de l’Arquet, va creuar-se amb mestresses de casa que el saludaven amb un indissimulable deix de fàstic i incomprensió mentre recordaven amb ressentiment com ja al Marabú mai les havia convidades a ballar, massa entretingut com estava a buidar consumicions a la barra. Va passar pel carrer Mossèn Cinto, va pujar el del Bisbe, i va girar a la dreta pel Doctor Raguer fins a la pujada del cementiri. Els litres d’alcohol consumit van servir-li de combustible per l’últim esforç, el que l’havia de dur directament a la porta del recinte funerari. Va entrar-hi. Va caminar entre els xiprers i les làpides, aliè als esforços del Segura lluitant per entrar de nou al seu nínxol després de la reconfortant pròrroga. Finalment, va trobar en un tercer nivell, el nom de la família Hoeggarden escrit amb lletres de color plata sobre un marbre renegrit. Exhaust, va defallir a la vorera on minuts més tard va trobar-lo una vídua que portava clavells al panteó familiar amb motiu de l’aniversari de la mort del seu marit. Estava abraçat a una petaca buida que duia a l’infern de la jaqueta, en homenatge a l’afició per la beguda que havia marcat la seva existència.

El doctor de guàrdia que va certificar-ne la mort va ser incapaç de determinar-ne l’hora exacta. Si hagués estat fidel a la ciència ningú no l’hauria cregut. Alhora al jardí de cals Hoeggarden un cuc llefiscós i invertebrat intentava convèncer infructuosament als seus companys metazous que un humà havia intentat morrejar-lo feia unes hores, però que n’havia fugit esperitat a causa de la bravada que li cardava la boca. Sense fer-li cap mena de cas van continuar deglutint i cagant terra, construint galeries on enterrar-se fins que la foscor de la nit els convidés de nou a sortir a la superfície.

Aquell dijous de principis de febrer l’índex de ressaques entre els ripollesos, va ser la més elevada de la història del municipi.

Marca Espanya

El sol, de Joan Miró, ha estat emprat com a emblema de la «Marca España». [Foto: Wikimedia.]
[Un article de Nan Orriols.]

El senyor Luís Rubiales és «Marca España». El fet que el Partit Popular i el PSOE no tinguessin actualitzada una legislació per a evitar l’espectacle, també. Sí, senyor Iceta, vostè també és «Marca España». La usurpació del Palau de Marivent per part de la família reial espanyola també és «Marca España»; el Palau va ser donat a institucions de Mallorca per fer-hi un museu.

L’àngel Marcelo i els jutges que no volen complir les lleis que els obligarien a deixar les poltrones també són «Marca España». Com el GAL, «porque el Estado también se defiende en las cloacas», com deia el president Felipe González, i la comissaria exemple de tortura feixista de la via Laietana de Barcelona que la «Marca España» es nega a tancar.

«Marca España» és la persecució permanent de la llengua catalana i l’acord de dretes i esquerres espanyoles per aplicar l’article 155. De fet, la «Marca España» és a tot arreu. La «Marca España» és la que va fer impossible que el senyor Trias fos alcalde de Barcelona, quan dretes i esquerres —el PSC i el partit de la senyora Colau junt amb el PP— van votar per salvar la pàtria i el sou dels seus assessors.

Finalment, la «Marca España» es retira a les portes giratòries per continuar amb els privilegis que només tenen els servidors de la «Marca España».

Catalunya: on som i on anem

Els candidats per Catalunya a les passades eleccions del 23J. [Foto: CCMA.]
[Un article de Jordi Sánchez.]

Les eleccions generals del 23J han sacsejat el tauler de joc de la política i de quina manera! Des de la pretesa reforma de l’Estatut de 2006 fins avui, Catalunya i els  diferents governs centrals no han tingut una relació de bon veïnatge. Tant és així, que hi ha més de 4.000  persones encausades des dels fets del 2017, polítics que han hagut de passar per la presó i altres que estan exiliats. El problema no està resolt. Però, la vida et dona sorpreses i ara els resultats de les eleccions no aporten majoria a cap de les dues opcions possibles.

On som?

Sembla que el PSOE està intentant sumar totes aquelles formacions polítiques que li havien donat suport fins ara, i tot i així no suma. És a partir d’aquí que es fa necessària aquella dita que diu que «la política és l’art del que és possibl»; és quan el PSOE  busca la clau que li obri la porta de la Moncloa. Això passa per trobar un pacte amb Junts (7 escons), però Junts té clar que hi ha una oportunitat per fer valdre la seva posició i reivindicar l’autodeterminació i l’amnistia.

Quan es va redactar la Constitució de 1978 hi havia una Espanya diferent de l’actual. Han passat 45 anys i es podria haver fet una valoració-reflexió del sistema i del model de país. Ja no és només Catalunya que se sent agreujada pel seu finançament, la llengua, el tracte i sobretot per les falses promeses en infraestructures, etc. Altres comunitats també es queixen: Andalusia, País Basc, Galicia, País Valencià, Extremadura, Cantàbria, etc. El model de les autonomies està esgotat.

Què fer?

La primera qüestió és revisar i reformar la Constitució de 1978. Segons la meva opinió, això és el mínim que toca fer, de manera urgent i en aquest proper mandat.

El bipartidisme ha de «mirar endavant», com deia Machado, perquè des de la transició varen quedar sense resoldre moltes realitats històriques. Són temps difícils, per al planeta i per als éssers vius que hi vivim; ara més que mai cal posar-hi alguna cosa més que seny, però això s’ha de fer des d’un marc de cooperació, ja no valen projectes que ens portin enlloc… Fa temps, una persona d’edat avançada em digué: «Això de la independència només es pot aconseguir amb l’acord (parlar i documentar) o amb sang», i em continuà dient: «Amb l’acord no ens la donaran mai, i només queda l’altre… Tu vols sang?», i jo li vaig dir: «No vaig viure la Guerra Civil, però no en vull una altra».

Si ha d’anar de qüestió de temps, ara es té una diagnosi prou clara del camí fet. Calen nous i bons dirigents, de contrastada intel·ligència, realistes i amb estratègies clares. És necessari tenir més que seny, molt de sentit comú i si pot ser il·lustrat, millor.

Calen canvis, es tracta de com i amb qui. Més innocència no, per favor.

Així ho veig.