[LES NOSTRES ERMITES] Sant Julià de Cabrera (Osona)

[Text i il·lustració de Ramon Orriols.]

Dominant amb certa arrogància les terres del Collsacabra, la serra de Cabrera té el privilegi de termenejar amb dues de les comarques més boniques del nostre país: la Garrotxa i Osona.

Pel vessant de ponent, al peu dels verticals penya-segats del santuari de la Mare de Déu de Cabrera, hi ha la parròquia de Sant Julià. La seva església és una sòlida construcció datada de l’any 1050, modificada després del terratrèmol de 1428.

L’edifici consta d’una sola nau, capçada a llevant per dos absis, en un dels quals es mantenen les característiques arcuacions cegues, lesenes llombardes i una finestra d’esqueixada. La portalada, feta amb grans dovelles, ocupa la façana principal, que mostra un òcul sota el campanar d’espadanya, que té dues llargues obertures amb arc de mig punt.

És un indret on conflueixen diversos senders, però s’hi pot accedir en automòbil per pista asfaltada. Des de Vic cal sortir per l’antiga carretera d’Olot (C-153) fins passat el km 21 i, just creuat el pont de les Perxes, cal girar a l’esquerra. Passareu pel molí de la Masallera i després per les granges, i amb 3,5 km arribareu a Sant Julià de Cabrera.

[ART] «La poètica d’un diàleg, natura – cosmos», exposició d’Assumpció Mateu a Espai Art60

[Redacció]

El passat dissabte 15 de març va tenir lloc a Espai Art60 l’inauguració de l’exposició “La poètica d’un diàleg. Natura – cosmos” de l’artista gironina Assumpció Mateu.

Adjuntem un text de la mateixa autora on ens parla de la seva obra i d’aquesta exposició:

“La meva mirada ha estat sempre lligada al meu entorn, a la natura i al paisatge. En el procés d’interioritzar aquesta realitat, he creat un paisatge interior que, a través de la metàfora, em permet transcendir l’aparença superficial per expressar molt més. Percepció. Per a mi, la pintura i qualsevol forma d’expressió artística són eines de coneixement.

En els darrers anys, la meva mirada, que quasi sempre ha estat enfocada en la natura, el paisatge, boscos i arbres, s’ha expandit cap al cosmos. Aquesta evolució reflecteix la consciència que formem part d’un tot, on tot està connectat. Utilitzo la metàfora per expressar millor les meves emocions, preocupacions i reivindicacions.

Aquesta exposició és el resultat d’un procés de recerca que connecta la mirada cap a l’entorn natural amb una perspectiva més universal. A través d’un fil interior, les diverses formes d’expressió – pintura, escultura, dibuix o poesia visual – convergeixen segons el que el tema requereix. Les meves obres són un reflex de la meva essència, dels meus dubtes, de les meves troballes i, en definitiva, de la vida mateixa.

En aquesta exposició a Espai Art 60 a Sant Joan de les Abadesses, hi podreu trobar obres relacionades amb aquests temes, de formats petits, més íntims i formats mitjans, treballades amb eines diferents, com la pintura sobre tela i sobre paper, escultures en ferro, bronze i fusta i gravats.”

  • Assumpció Mateu

[VERSOS] «De res», de Gabriel Salvans

[Text, veu i imatge Gabriel Salvans.]

Fa un dia rúfol, per colgar cabòries
en qualsevol banc, ni els mosquits molesten
la sang de ningú. Hi vaig de bracet
amb el gat, més que res per no estar sol i
xerrar-hi un xic només, no tinc ganes
d’establir conversa avui, tinc el cel ras
ennuvolat també, i un banc solitari
preservarà la intimitat que vull
i no hauré de posar-me a xerrar
amb ningú. Amb el gat és diferent,
que si jo no parlo, ell bada, o ho fa veure,
és un murri, i sap que quan no estic
de brocs és millor fer com aquell que
sap i no sap, i qui dia passa any
empeny. Que no tot són flors i violes.
I el banc també en sap, escolta, escolta,
no cobra, a canvi li agraeixo molt
que em deixi confessar sense dir res.
Deixo de ser un home i soc literatura
d’una impredictible fugacitat.

Gabriel Salvans
A cau d’orella, 2025

L’estany d’Espolla, un fenomen de la naturalesa

Fotografia de Pere Duran del passat 13 de març · Diari de Girona

[Redacció]

Les intenses pluges de les darreres setmanes han tornat a portar aigua al que es coneix com l’Estany d’Espolla. Aquest fenomen natural va ser el tema d’un magnífic article de Xavier Borràs a La Resistència ara fa uns anys i que avui torna a ser d’actualitat. Per aquest motiu, el tornem a publicar.


[Un reportatge de Xavier Borràs.]

L’estanyol d’Espolla, el passat 16 de febrer de 2017 (foto de Xavier Borràs).

Un estany de més de trenta-tres mil metres quadrats pot ser intermitent, és a dir, avui hi ha aigua i uns dies més tard ha desaparegut? Pot nodrir-se de les aigües d’una conca i fer-les anar cap a una altra? I, encara més extraordinari: hi pot viure algun ésser viu quan deixa d’haver-hi aigua? La resposta a aquestes inquietants qüestions és afirmativa en tots els casos en l’anomenat estanyol d’Espolla (conegut popularment com la platja d’Espolla), situat entre els municipis de Fontcoberta i Porqueres, concretament en el pla de Martís-Usall —es localitza a uns 150 m a l’esquerra de la carretera de Banyoles a Esponellà, al costat de la urbanització de Melianta,

Entre la depressió on se situa l’Estany de Banyoles i la vall del riu Fluvià, al nord, es troba un pla d’uns quatre quilòmetres d’ample per sis de llarg conegut com el de Pla de Martís-Usall, que roman delimitat a l’est per Melianta i Centenys, al nord per Martís, a l’oest per Serinyà i al sud per Usall. És un pla lleugerament inclinat cap a la vall de Fluvià, i per bé que les aigües que recull vessen cap al Fluvià, també ho fan  a l’oest cap al Serinyadell i al sud cap a l’Estany de Banyoles i els torrents de la capçalera del Terri.

L’estanyol d’Espolla

Es en aquest pla on es troba el fenomen hidrogeològic més espectacular de la conca lacustre de Banyoles: l’estany de la platja d’Espolla –o estany d’Espolla–, vora Melianta (al veïnat de Fontcoberta), que comparteix les seves aigües amb els municipis de Fontcoberta i Porqueres, a gairebé 50 m sobre el nivell de l’estany de Banyoles.

Té una superfície d’uns 33.190 m² i una fondària de 4,5 m en el clot que hi ha al marge sud, que és el resultat d’antigues excavacions per aprofitar-ne el travertí (roca sedimentària calcària emprada des de l’antigor en la construcció).

L’aigua d’aquest estanyol, a través d’un canal artificial i després de travessar el pla d’Usall i Martís, es precipita en forma d’espectacular cascada de 50 m de caiguda cap al riu Fluvià, encara que segons alguns vells vilatans, aquest estany, que sempre ha sallat cap al riu Fluvià, antigament, abans de construir-hi el camp d’aviació, quan estava molt ple, tenia tres braços que vessaven cap al riu Ser.

Com funciona?

Quan, en època de pluges abundants i d’aqüífers carregats, l’aportació hidrològica provinent de l’Alta Garrotxa no pot brollar pel fons de l’estany de Banyoles, entren en funcionament les surgències o bullidors repartits pel fons carstificat de l’estany d’Espolla i els seus voltants, alguns dels quals és possible observar perquè l’aigua sobresurt del nivell de manera artesiana (bullidor dels Joncs, de Sorra, etc.) i l’estany comença a emplenar-se.

Sistema hídric d’alimentació dels estanys (font: Geocaching.com).

 

 

Un cop omplert, escola les seves aigües pel rec d’Espolla (en èpoques amb fortes pluges pot arribar a desguassar una mica més de 3 metres cúbics per segon), modelat per la mà humana, i després de travessar el pla de Martís es desploma pel Salt de Martís, d’una mica més de 60 m d’alçada, per acabar desembocant finalment al Fluvià a tocar d’Esponellà.

Els triops o tortuguetes

Cal destacar la presència del Triops cancriformis, un petit crustaci —conegut amb el nom popular de «tortugueta»— emparentat amb els trilobits fòssils, que té la particularitat que quan les aigües desapareixen els ous poden aguantar força períodes de sequera.

Es tracta d’un crustaci braquiòpode molt primitiu, ja present al Triàsic. Els seus ous són capaços de sobreviure llargs períodes de sequera, fet que li permet ocupar zones d’aigües temporals. Es tracta d’una espècie protegida.

Aquesta espècie és unisexual, és a dir, hi ha mascles i femelles, i aquestes es reprodueixen sovint per partenogènesi, és a dir, que els ous es desenvolupen sense fecundació prèvia d’un mascle. Aquests ous són llençats a l’aigua en forma de «paquet» recobert d’una matèria gelatinosa. Llavors, poden ocórrer dues coses: o bé que el mitjà en què es trobin afavoreixi la seva evolució o bé que, si arriba la sequera, la bassa es quedi sense aigua i els ous romanguin incrustats en el fang del fons, tot resistint tant la manca d’aigua com el fred. Si, passat un temps, es reuneixen les condicions adequades, aleshores els ous reemprendran un desenvolupament normal fins a fer-se adults. Cal pensar que quan Espolla sʼomple dʼaigua nʼhi pot arribar ha haver-hi més dʼun milió d’exemplars. Mesuren uns 3 centímetres i presenten una closca molt resistent, per bé que són de vida breu i a penes viuen uns 70 dies.

L’alimentació bàsica del triops és el plàncton (especialment el vegetal) de l’aigua on viuen. També ingereixen restes en descomposició i detritus, així com larves (d’amfibis, peixos o insectes).

D’altra banda, el Clot d’Espolla és també una zona important de cria d’ amfibis. N’hi ha estat trobades onze espècies, entre les que destaquen el gripauet (Pelodytes punctatus), el gripau corredor (Epidalea calamita) i el tritó jaspiat (Triturus marmoratus).

Com que es tracta d’un espai situat en un entorn humanitzat i que rep diverses pressions, especialment per l’increment del sòl agrícola —però, també, en menor mesura, per la presència d’indústries contaminants, abocaments de runes, caça, etc.—, l’ ajuntament de Fontcoberta juntament amb el Departament de Medi Ambient gestionen aquest espai com a zona humida, l’anomenada zona humida del Clot d’Espolla, que forma part de l’espai del PEIN de l’Estany de Banyoles i de l’espai de la Xarxa Natura 2000 ES5120008 «Estany de Banyoles».

La singularitat del fenomen hidrogeològic és el que li ha valgut a l’Estany els valors per ser incorporat a la llista Ramsar de Zones Humides d’Importància Internacional.

Dediquem aquest report a en Tsam i na Irene, del veínat de Melianta, que ens van fer saber tothora l’estat de l’estanyol d’Espolla.

 


BIBLIOGRAFIA

BENTABOL y URETA, Horacio, Estudio sobre los lagos y manantiales de Bañolas, Espolla y San Miguel de Campmayor. Madrid, 1910.
COSTA i SAVOIA, Ernest, «Bullidors i recs intermitents d’Espolla», Muntanya,.178, 1992.


 

[RELATS] «Potser adopti un peix», de Carlota Figuerola

[Un relat de Carlota Figuerola.]

He de reconèixer que m’està costant.

Sé que quan parli, la porta serà oberta, ell tindrà l’oportunitat d’anar-se’n i sortirà, amb tota seguretat, alliberat.

Ells són covards, penso, sempre et deixen a tu la clau de la decisió, ni que faci temps que la tinguin presa.

Però és dolorós continuar així.

L’amor no és més que una decisió compartida, i ell mai no l’ha presa. Una permanència no pot ser unilateral per gaire temps, fent veure que sí.

Ha marxat. Al principi encara espero. Les rutines costen d’abandonar. I més si han sigut llargues. No puc deixar de continuar interessant-me per la seva vida d’alguna manera. M’assabento, a través d’algú, que l’endemà mateix ja va començar a sortir amb una altra. Seria una de les que li telefonaven?

Sembla que m’hagi alliberat d’un llastre massa feixuc. Respiro entre les llàgrimes.

Deixo de seguir-lo. L’elimino igualment de totes les meves xarxes socials. No té sentit. Aprenc a no patir per si està bé, a no trucar-li mai. A deixar d’esperar que ell ho faci.

Visca! Ja fa un any. Aconseguit.

M’oblido de pensar que em pugui completar amb una altra persona. Tinc el temps comptat, no el puc perdre així, entre simfonies maldestres.

I llavors, després d’aquella feliç llibertat de fer la meva sense reprovació, sense queixes, sense indirectes, de comprar el que vull, de menjar el que em dona la gana; de ser sincera amb mi mateixa sense buscar l’aprovació de l’altre, i retrobar-me amb la bellesa activa dels meus fantasmes i de les meves glòries interiors, recuperant un temps massa llarg entre parèntesis, apareix allò.

És negra, com la nit que em comença a fer tanta por.

És sorda, com les paraules que dic i ningú escolta.

És cega, tan desesperant com el futur que ja no m’ofrena colors, a una paleta massa plena.

És llarga, perquè ja no m’atreviria a tallar-li el pas.

La solitud.

La solitud aquella que temia, però pensava que arribaria a saber domesticar. Aquella que ara ja no sé, ni puc, ni, malgrat tot, vull foragitar més.

I aprenc a mirar-la als ulls, a plantant-li cara a aquestes hores silencioses d’un món que avança massa en espiral, que sembla un rosegó de pa sec del dia abans, entre el consol alternatiu dels gats que se m’apropen amb l’interès groller i sense gràcia del felí necessitat. I a parlar-li, al gerani del balcó, esperant que reaccioni d’alguna manera, sota el doll d’aigua amorós, de bon matí, abans que em renyi una noia que passa amb la canalla cap al col·legi, i a qui l’aigua deu haver esquitxat.

Però res sembla prou per a foragitar-la. I he d’acabar reconeixent que no sempre la valentia és necessària, ni la franquesa és bona, ni la sinceritat funciona, ni la solitud cura. Al cap del temps tot passa. I l’enamorament, fins i tot el que es pot sentir cap a un mateix, cau en la mesquinesa i cedeix el pas al tedi de tot racó massa conegut, i d’aquí a la por, a la de les terribles hores buides, tan sols hi ha un pas ben curt.

Només és una decisió. I les decisions no sempre són conseqüents ni encertades. I no sempre són permanents, tampoc.

Obro el calaix buscant algun petit objecte d’ell que hagués quedat, per llençar-lo i acabar així d’alliberar-me’n. No hi ha res.

Havia d’haver deixat alguna cosa per poder desfogar-me llençant-la més endavant.

Però potser mai no hi ha hagut res…

Avui aixeco la persiana. Respiro. El sol tebi del matí entra com si tal cosa.

Aniré al mercat cobert a comprar un parell de plantetes més, perquè no estigui tan sol, el meu gerani; i llaunetes de menjar per als gats, que són més i més cada dia que passa. Ah!, i pipes per al lloro, també.

“Apa, Eva”, —em dic, intentant això tan recurrent, entre nosaltres les dones, de ser positiva— “encara tens coses per a fer”.

Ja no ploro mai, però també sé que em costa massa somriure.

Estic definitivament vacunada contra l’amorosintosi.

Una idea m’ha vingut de cop: potser adopti un peix.

Total…

© -CarlotaFiguerola-

[ENCREUATS] Brindis

Cóctel Gutiérrez · Richard Martín · Oli sobre tela · 30 x 30 cm.

[Un conte de Jordi Remolins.]

Mantenint dificultosament l’equilibri després d’una descomunal ingesta d’alcohol, Hoeggarden va agenollar-se al mig del jardí. Va acotar el cap arran de l’herba tal com feia el pare de Charles Bukowski a Los Angeles després que aquest tallés la gespa, i va fixar la seva difuminada visió sobre un objectiu. En el seu cas no volia constatar la perfecció de la catifa verda que ell mateix arranava regularment, sinó aprofundir en l’amistat amb un cuc retràctil que transitava en direcció a uns matolls. Hoeggarden va treure la llengua i va passar-la per sobre les concentricitats suaus de l’animal. El gust de fang i el tacte relliscós no van semblar-li els més temptadors del món, però va riure igualment, de forma sincopada per efecte del licor que encara li impregnava boca i esòfag. I seguidament va deixar-se caure de panxa enlaire, sota el reconfortant però efímer sol d’hivern mentre, a la terrassa de la casa del costat, la nova veïna que tot just feia un parell de mesos havia iniciat el compte enrere d’una hipoteca a trenta anys se’l mirava contrariada. Certament, aquella no era la idea de barri que s’havia imaginat quan van decidir instal·lar-se a Castelladral.

Unes hores abans, a mig matí, Hoeggarden havia baixat els graons de l’ambulatori de Ripoll amb un informe concloent del seu metge de capçalera. Patia una pancreatitis aguda a causa de l’abús de substàncies etíliques d’alta graduació. Si no posava el fre de mà, amb prou feines viuria un parell d’anys més. La notícia no l’havia enganxat desprevingut perquè feia temps que notava que alguna cosa no acabava de rutllar dins seu. L’addicció a l’alcohol formava part de la seva personalitat. Havia començat a beure a l’adolescència. Al Marabú era sempre el més ràpid a demanar Cinzanos negres. Un cambrer afirma que li’n va servir fins a una vintena en una mateixa nit, i no recorda que hagués convidat a ningú. De fet, als anys seixanta sempre el podies trobar a la barra, xerrant dificultosament amb els seus companys. Ara bé, pràcticament mai sortia a la pista a ballar. La seva dona havia de ser forçosament una borratxa. I així va ser. Com el mall i l’enclusa, vaja.

Es van casar, van formar una família i van moderar l’alcoholisme dins de les possibilitats de dues autèntiques esponges. Tot i això, no va passar un sol dia que no ingerissin el contingut d’una ampolla de litre de vi negre Roqueta Tres Erres i una Xibeca durant els àpats, a més del parell de cerveses, el got de moscatell i algun aperitiu que cadascú per la seva banda prenia pels bars del barri vell. Amb els anys el seu fill —els testos sempre s’assemblen a les olles— va convertir-se a la religió dels destil·lats. A la llar dels Hoeggarden l’alcohol era un tema habitual de discussió, sobretot quan les ampolles justejaven. En aquell moment, arreplegar-ne una es convertia en una batalla titànica, comparable a la lluita dels pivots d’un equip de bàsquet per aconseguir la millor posició sota el cèrcol. Aquelles baralles ja no es repetirien mai més. En realitat, quan Hoeggarden va aixecar-se de l’herba, ja feia mitja hora que era mort, amb els òrgans vitals flotant en ginebra, vi, anissos, ferment de civada i altres espirituosos.

El seu fill, que acabava d’arribar a casa amb un pedal considerable, va saludar-lo, però com que no va obtenir cap resposta va seguir-lo cap al carrer. Després de forçar la porta del Nissan Micra de la nova veïna, van fer-li el pont i van enfilar el carrer Progrés en direcció al centre. Començava a fosquejar quan van obrir la porta del Cabina. La complicitat paternofilial amb què buidaven les ampolles de whisky i bourbon va trobar la comprensió de quatre clients més, que per no semblar desagraïts van acceptar la invitació dels Hoeggarden d’acompanyar-los en una celebració inèdita per a un dimecres de febrer. Mentre miraven la repetició de les millors jugades dels quarts de final de la Copa del Rei entre el Barça i el Reial Madrid que s’havia jugat la setmana anterior, Hoeggarden de poc vomita veient el joc violent dels blancs i les protestes gratuïtes i indiscriminades del seu entrenador portuguès. Ho hauria fet si el cor encara li hagués bombat sang, però la inactivitat hemoglobínica va impedir-li emetre cap altra reacció que un sorollós rot, celebrat com un gol per la resta de la concurrència.

La següent escala va ser al bar Monestir, on a través dels altaveus els Siniestro Total desitjaven tocar els pits de xicotes alienes adduint que aquestes no tenen càncer de mama. Les sis persones que hi van trobar van unir-se al grup, acabant amb les provisions de cervesa. Hoeggarden va pagar-ho tot, va demanar-los una mica de paciència i va dirigir-se al caixer del Banc Popular a treure prou diners per continuar aquell particular mecenatge amb el mam com a únic objectiu. Al Sayol van acumular set seguidors més, entre els quals els germans Quílmez. Al cap d’una estona tots omplien físicament el Canaules mentre el buidaven de licor. Després de passar pels bars del carrer Sant Pere, la gernació era ja tan nombrosa que, quan van arribar al Petit París, molts van haver-se de quedar al carrer. En un moment d’aquella nit etílica de 2012, alguns dels congregats recorden perfectament haver compartit barra amb en Llorenç Segura, considerablement desmillorat, però amb la mateixa set que sempre l’havia caracteritzat, sota el seu llardós tres quarts carregat de medalles i reconeixements militars. I també amb un individu de parla estrangera igualment perjudicat pels anys que responia a l’apel·latiu de Hank i que exhibia una set implacable.

La festa va perllongar-se durant hores. Un parell de milers de ripollesos van participar-hi, enfrontant-se a la gelada nocturna a base de graus etílics a la sang. La plaça dels Porcs, la de Sant Eudald i la de la Lira bullien d’activitat com si fos festa major. Alguns agents de l’ordre i regidors del consistori que hi van acudir alertats per l’excèntric esverament van acabar-se unint a la festa. La inèrcia s’hauria perpetuat encara més si a partir de les tres de la matinada els telèfons mòbils no haguessin començat a treure fum, carregats d’amenaces de separació matrimonial. A quarts de sis, el grup va aprimar-se encara més amb aquells que havien de començar el torn del matí, i a les vuit pràcticament només quedaven els irreductibles habituals, que s’havien concentrat a fer les darreres copes al bar de la benzinera del passeig Ragull comentant despectivament com l’abduïda massa era incapaç d’aguantar-los el ritme. Els conductors que hi paraven a posar benzina els miraven consternats, pagaven el combustible i es perdien en la grisor matinal a tres graus sota zero.

Hoeggarden va buscar el seu fill, que aquella hora encara parlava d’esma amb un petit grupuscle d’homes, el va estrènyer entre els seus braços i, dissimulant una llàgrima que mai va acabar de sortir a la superfície ocular, va marxar de l’establiment després d’haver pagat tot l’alcohol ingerit i una còpia en DVD del Nueva York bajo el terror de los zombis, que va encabir com bonament va poder dins d’una butxaca de la jaqueta. Travessant el pont de l’Arquet, va trobar-se amb mestresses de casa que el saludaven amb un indissimulable deix de fàstic i incomprensió mentre recordaven amb ressentiment com ja al Marabú mai les havia convidades a ballar, massa entretingut com estava a buidar consumicions a la barra. Va passar pel carrer Mossèn Cinto, va pujar el del Bisbe i va girar a la dreta pel Doctor Raguer fins a la pujada del cementiri. Els litres d’alcohol consumit van servir-li de combustible per a l’últim esforç, el que l’havia de dur directament a la porta del recinte funerari. Va entrar-hi. Va caminar entre els xiprers i les làpides, aliè als esforços del Segura lluitant per entrar de nou al seu nínxol després de la reconfortant pròrroga. Finalment, va trobar en un tercer nivell el nom de la família Hoeggarden escrit amb lletres de color plata sobre un marbre renegrit. Exhaust, va defallir a la vorera, on minuts més tard va trobar-lo una vídua que portava clavells al panteó familiar amb motiu de l’aniversari de la mort del seu marit. Estava abraçat a una petaca buida que duia a l’infern de la jaqueta, en homenatge a l’afició per la beguda que havia marcat la seva existència.

El doctor de guàrdia que va certificar la mort va ser incapaç de determinar-ne l’hora exacta. Si hagués estat fidel a la ciència ningú l’hauria cregut. Alhora, al jardí de cals Hoeggarden un cuc llefiscós i invertebrat intentava convèncer infructuosament els seus companys metazous que un humà havia intentat morrejar-lo feia unes hores, però que n’havia fugit esperitat a causa de la bravada que li cardava la boca. Sense fer-li cap mena de cas van continuar deglutint i cagant terra, construint galeries on enterrar-se fins que la foscor de la nit els convidés de nou a sortir a la superfície.

Aquell dijous de principis de febrer, l’índex de ressaques entre els ripollesos va ser la més elevada de la història del municipi.

[NOVEL·LA] «Barcelona 1936». Capítol XX. La Guàrdia Civil es decideix

Guàrdies civils lleials a la república a la Plaça Catalunya de Barcelona.
© Ministerio de Cultura y Deporte. Centro Documental de la Memoria Histórica. Arxiu Centelles.

[Una novel·la de Dídac Costa.]

A les dues de la tarda, la incògnita principal seguia irresolta: què carai faria la Guàrdia Civil? Lluitaria amb el poble o contra el poble? El seu cap, el general Aranguren, assegurava estar compromès amb la República i seguia els esdeveniments al costat del president Companys a Governació, convertit en el quarter general republicà.

A un quilòmetre a distància, a Pla de Palau, hi havia concentrats molts batallons de la Guàrdia Civil. La tropa, inquieta, estava sota vigilància permanent del poble i d’uns caps que honraven la seva lleialtat republicana, però seguia inactiva i indefinida. En aquest moment, el comandant Guarner proposà a Companys una manera de superar aquesta endimoniada situació:

—Hem de posar a prova la Guàrdia Civil. Enviem una de les seves columnes a secundar l’esforç dels nostres combatents per recuperar plaça Catalunya.

—Entesos —li responen Escofet i Companys.

—Ordenarem que una columna seva intervingui d’immediat en l’operació —afegeix Escofet, mirant Aranguren.

Era una nova ocasió de posar a prova aquest cos. Escofet li deixà clar, per si calia:

—General Aranguren, l’hora de la decisió ha arribat. Ara se li presenta nítidament la qüestió. Ha arribat el moment de posar a prova el seu cos. És imperatiu i urgent que els batallons que estan a Pla de Palau surtin a pacificar la zona de Catalunya i Universitat.

General José Aranguren

—Entesos —respongué Aranguren, en to solemne. Encomanaré aquesta missió al coronel Escobar, en qui tinc plena confiança.

Escobar rebé l’ordre a la caserna de Consell de Cent i la comunicà a la tropa, que la va rebre a desgrat.

—Nos dirigiremos a plaza Cataluña y Universidad, donde aún hay fuertes combates, para controlar la situación en ese sector, luchando junto a las demás fuerzas de orden público y junto al pueblo.

—¿Junto al pueblo, general…? —preguntà un sergent.

—Sí, junto al pueblo. Nuestro enemigo son las fuerzas facciosas que se han apoderado del ejército ilegalmente. Infelizmente nos vemos forzados a enfrentarnos a él. Y sí, junto al pueblo, ¡esas son mis órdenes!

—¡Sí, general!

I sortí al front d’aquesta força per complir la missió. Poc abans de les dues de la tarda, la columna començava a marxar. A Governació, el conseller Espanya rebé una trucada i comunicà a tothom:

—Estan sortint, venen cap aquí, camí de plaça Catalunya.

Mentre Escofet es mostrava confiat, Companys, inquiet, no podia evitar el record del 6 d’octubre.

—I si resulta que estan revoltats i ens arresten a tots com al 34? —preguntà mirant Aranguren, que l’observava amb cara de circumstàncies, i li respongué, amb poca convicció:

—No, president, no pateixi.

La Guàrdia Civil començà a marxar a pas lent per Via Laietana en dues columnes de 500 homes cadascuna, a banda i banda del carrer. Escobar ordenà a la tropa:

—¡Marcad el paso! ¡Que no se nos confunda con los combatientes civiles!

Entre una i altra columna, per tal de reduir el risc, les forces republicanes van intercalar tropes d’intendència fidels a la República. No se’n fiaven. Les forces populars també franquejaven aquesta columna, amb desconfiança i recel.

Els guàrdies civils van remuntar Via Laietana enganxats a les parets dels edificis en columna oberta i doble fila, amb les armes disposades. Al capdavant i pel centre de la calçada, hi anava el coronel amb el seu bastó de comandament.

En arribar al davant de la comissaria general, Escobar s’aturà, feu mitja volta i es col·locà de cara a l’edifici, amb el tricorni a la mà. El president Companys sortí al balcó de la primera planta. Escobar es quadrà i se li dirigí, dient solemnement amb un fort crit ben militar:

—¡A sus órdenes, señor Presidente!

Al balcó també hi havia Escofet, Guarner i Tarradellas. Companys cridà:

—Visca la Guàrdia Civil! Visca Catalunya! Visca la República!

Tot i aquestes mostres de fidelitat, els anarquistes seguien vigilant-los amb desconfiança. En arribar a la ronda de Sant Pere, una part de la columna es desvià cap a plaça Catalunya, mentre l’altra seguí cap a plaça Universitat.