[ARTICLE] «Cinquantenari», de Josep Nogué

[Article de Josep Nogué.]

El 1875, centenari de la declaració d’independència dels Estats Unit, s’inicia una campanya a França per recaptar fons per fer una escultura commemorativa de l’esdeveniment. L’estàtua, però, realitzada per Frédéric Auguste Bartholdi, no arribarà a Nova York fins deu anys després, l’any 1885, procedent de França com a regal del govern francès. El cas és que França ja havia ajudat els EUA, cent anys abans, en la seva secessió d’Anglaterra, de manera que el fet de la independència era una victòria compartida, i l’estàtua va ser reconeguda mundialment com el símbol de la llibertat.

El que no és tan conegut és que Espanya també hi va participar, amb tropes i ajudes, donant suport a les colònies americanes revoltades; per allò de “l’enemic del meu enemic és el meu amic”. També havien intentat ajudar els escocesos el 1719, en el seu intent de mantenir la seva independència, que va acabar en fracàs. Que anys després els americans es quedessin Cuba i Filipines potser els hauria d’haver fet reflexionar.

El 1975, quan es complien dos-cents anys de la independència dels EUA i Espanya seguia reivindicant contra els anglesos el seu dret territorial sobre Gibraltar, a la Península se celebrava el primer Canet Rock i s’inaugurava la Fundació Joan Miró a Montjuïc. Ambdós fets, pràcticament sense permisos oficials aleshores, però recordats ara com a grans esdeveniments històrics. També la companyia Dagoll Dagom començava la seva singladura aquell any, si bé de tot això jo ni me’n vaig assabentar, per estar confinat en una caserna a l’espera del que passava al Sàhara. I és precisament aquest fet el que vull recordar ara aquí, perquè segurament ningú més ho farà.

I és que aquell mateix any també és quan el rei Hassan II del Marroc decideix apropiar-se del territori del Sàhara occidental, una província espanyola que també havia començat a reclamar la seva autodeterminació. Els Estats Units, aliats d’Espanya i amb bases a la Península, en lloc de donar suport als drets d’Espanya i contra l’opinió de l’ONU, decideix donar suport al Marroc i forçar l’evacuació dels espanyols del Sàhara. Tot això passava mentre el generalísimo agonitzava i el seu successor, el príncep Joan Carles, prometia defensar els drets dels sahrauís.

Enguany, doncs, també es compleixen 50 anys d’aquella moguda i tot allò és història passada que ningú vol recordar, però mentre seguim recordant els dos-cents cinquanta anys de la declaració d’independència dels Estats Units, els cinquanta del Canet Rock, de la Fundació Joan Miró o la jubilació dels Dagoll Dagom, ningú es recorda del sahrauís desplaçats el 1975 i abandonats, des d’aleshores, en campaments provisionals i amb estatuts de refugiats, al desert d’Algèria. Ells, que són qui més ho voldrien oblidar, són els qui realment no poden.

L’Estat que va ajudar l’autodeterminació dels Estats Units i d’Escòcia, però que s’esquinça les vestidures quan sent parlar de la de Catalunya, va ser incapaç de defensar la del Sàhara o fer valer els seus drets (i obligacions) sobre el territori. Tampoc va defensar els drets d’aquells considerats (fins a l’any 1975) ciutadans espanyols i sobre els quals encara recau la responsabilitat administrativa, segons les Nacions Unides.

Però, davant les pressions del EUA i les amenaces del Marroc, el govern actual acaba de reconèixer aquest país africà com a legítim governant del Sàhara occidental, si bé no té inconvenient a mantenir tropes desplaçades a Estònia, Letònia i Lituània per defensar la seva independència davant Rússia, a canvi que al Parlament Europeu pressionin en contra de la de Catalunya.

Tampoc, quan Espanya reclama la possessió de Gibraltar, cap polític, ni espanyol ni català, recorda que, en repartiment de cromos que va ser el tractat d’Utrecht, Anglaterra es quedava el penyal a canvi que els estats de la corona d’Aragó passessin a mans de Castella. No vol dir això que, si es retornés el penyal, el regne d’Aragó, Catalunya inclosa, hauria de separar-se de Castella? De fet, Menorca encara va seguir sota domini anglès una colla d’anys.

L’estàtua de la llibertat és el primer que veuen els que arriben per mar a Nova York, però els que hi governen es permeten negar-la a qualsevol lloc on intervenen. Sí, la memòria és molt selectiva.

Mentrestant, al món es va incrementant exponencialment el nombre de poblacions desplaçades dels seus territoris per ser confinades en camps de concentració o als suburbis de països suposadament “desenvolupats”.

Per si algú vol saber més sobre el tema, aquí us deixo aquest enllaç amb la meva experiència dels fets: http://www.eugeniosanchez.com/Colaboraciones/JosepNogue/index.htm

[OCELLS] «Cooperació simbiòtica», de Josep Plaza

[Text i fotografia de Josep Plaza.]

Contractes de seguretat en el món animal: un exemple de cooperació simbiòtica

Fa uns mesos vaig veure un documental que em va cridar molt l’atenció en què es veia la cooperació entre una femella de cocodril del Nil i un torlit d’aigua (Burhinus vermiculatus), cosí germà del de la foto, d’aspecte i grandària similar (un adult pot pesar uns 300 g).

Tant el cocodril com el torlit són ovípars i fan els respectius nius un a prop de l’altre. Ho fan i es respecten, donat que han establert un contracte de cooperació per a la seguretat dels seus ous. Les clàusules d’aquest contracte són aquestes:

  • Si la femella de cocodril deixa el niu per hidratar la seva pell al riu, cosa que necessita fer amb una certa freqüència, el torlit vigila els ous del rèptil.
  • Si s’acosta un depredador d’ambdós nius, el torlit crida com a senyal d’alarma i li planta cara obrint completament les ales per semblar molt més gran del que és, mentre dona temps al cocodril perquè surti de l’aigua per fer fora l’amenaça.
  • El preu que paga la cocodril pel servei d’alarma és el respecte per la vida dels torlits i la seva prole, cosa que no fa amb altres aus, que sí que es menja si pot.

Es podria dir que és un exemple perfecte de cooperació al món animal del qual els humans podem aprendre, i no és l’únic.

[VIDEOALBUM] Pedalada De Santa Cecilia de Lluçanès a Sant Boi

[Video i text de Ramon Comella.]

Ruta molt maca, que ja és la quarta vegada que la fem en els darrers quatre anys. Són uns 40 km amb un desnivell positiu de poc més de 700 m, tot per asfalt, ciment i pistes en bon estat. Cap dificultat tècnica. Paisatges molt variats, pujant primer uns 14 km per la vall de la Riera de Sorreigs fins a Sant Boi de Lluçanès. La comencem a Santa Cecília de Voltregà i tornem per Gallifa, Quintanes i el Coll de Serratosa.

[LES NOSTRES ERMITES] Santa Maria de Riquer (El Catllà – Conflent)

[Text i il·lustració de Ramon Orriols.]

Interessant església romànica documentada el 948 quan Bernat, fill de Guantà, en feu donació al monestir de Sant Miquel de Cuixà. Va ser consagrada l’any 1073, acabada una reconstrucció de la qual es conserva encara un fresc que hi havia al timpà de la porta.

Es tracta d’un edifici de notables dimensions, d’una sola nau dividida en quatre trams i capçada per un absis semicircular amb coberta de quart d’esfera i decorat, a l’exterior, amb lesenes i arcuacions cegues. El campanar d’espadanya és del s. XII.

El 1983 va ser declarada Monument Històric, i l’any 1992 se n’iniciaren les obres de restauració i agençament.

Per anar-hi cal arribar-se a Prada de Conflent, a la Catalunya del Nord, i agafar la carretera D-619 a la riba esquerra de la Tet, a la part oposada de la vila. L’església de Santa Maria és a l’extrem nord d’una zona de nova urbanització a uns 3 km de Prada i poc abans d’arribar al poble del Catllà.

[LLIBRES] «Matadero municipal» de Nan Orriols, ressenya d’Eusebi Puigdemunt

 

Text d’Eusebi Puigdemunt.]

Calen gaires paraules per presentar la figura de Joan, Nan, Orriols? No; tan sols citar que va néixer l’any 1945 a Vic, que arrelà a les Guilleries i que escriu en un apartament que té a la vila de Sant Joan de les Abadesses. 

Si en el darrer llibre, Poemes, epopeia i oda de lo somni i la mar, publicat la tardor de 2024, ja va fer un ús molt particular del registre poètic, en el que ens ocupa, Matadero Municipal, hi torna, però amb matisos que, crec, cal explicar, com ara que també hi incorpora el gènere epistolar, plasmat en unes emotives lletres que tenen els seus nets petits, la Bruna i en Juli, com a destinataris. 

 No cal ni dir que, com a la resta de les seves anteriors publicacions, la nota, millor dit, les notes predominants, són l’ús d’un llenguatge clar i entenedor, uns pensaments servits a través d’aforismes (i en aquest, de versos mínims o poemes curts) i també de frases lapidàries expressades sense cap mena de mania ni d’embut…, o sigui, sense pèls a la llengua! 

Amb la fluïdesa verbal que traspua la seva escriptura a la qual ens té avesats, en Nan desgrana el que pensa sobre l’home i la condició humana sense defugir les contradiccions i paradoxes dels dies que, per sort o per desgràcia, ens han tocat viure i que no sé si podrem sobreviure; de fet, ell no s’està pas de dir que l’espècie humana està abocada a l’extinció sobre la faç de la Terra. 

Tornant al llibre, al pròleg introductori ja ens fa sabedors del seu contingut: «[…] a l’àrea metropolitana la distància entre l’asfalt i el riu i el bosc s’ha fet immensa, i això fa que el canvi climàtic i les seves conseqüències es puguin veure molt diferents, m’agradaria que aquest llibre servís per aprofundir en aquesta reflexió». 

Dit això, el cos del llibre el componen una sèrie de 44 poemes de formats diferents (ho reitero: des de poemes de tan sols dos o tres versos fins a d’altres de més llargs), 5 cartes a la Bruna, 4 a en Juli, 3 poemes de la Bruna i un d’en Juli. El llibre el clou una addenda que està en la mateixa línia que el pròleg; és més, l’aprofundeix i posa el dit a les nafres d’allò que, com a societats pretesament cultes i assenyades, ens hauria de fer caure la cara de vergonya; vegeu, si més no, com sap lligar els conceptes presents en un i altre escrit: «Els filòsofs clàssics ja van explicar això que avui viu el món, […] i tenien clar qui eren els sofistes i els van denunciar; avui, a Catalunya, els sofistes són arreu; aquesta és la realitat» (del pròleg), i ara la conclusió, certament amarga, a l’addenda: «[…] veig moltes persones que neguen aquesta realitat. Tenen raó, per sobreviure, l’única solució és fer l’estruç i no veure res». 

Sobre els 44 poemes, val a dir que al mig del poemari en Nan hi ha inclòs dibuixos, alguns de l’actualitat més recent, com el referent al conclave o els que il·lustren una sentència irònica, per no dir sarcàstica: «Tot és tan clar que sempre és de nit»; el dibuix de l’ase de la contraportada més el peu de dibuix que l’acompanya és Nan cent per cent: «Han fet més per a nosaltres els ases que totes les sotanes del món». Però no només hi ha sarcàstica ironia; també hi ha lloc, quan cal, per a la tendresa, palpable i llegible en el curt poema ‘Fades’: «S’encén la lluna // i tornen les fades // que mai ningú // no ha vist.», i no oblidem la saviesa des aforismes, com els titulats ‘Savis’, ‘Res’ o ‘Volar’; Heu-los ací: «Voldria explicar… // Què? // El fracàs dels savis.», «Res de res // i sobra de tot.», «Si parleu amb els ocells // aprendreu a volar.» 

I, per acabar, un breu incís a les cartes que adreça als seus nets Bruna i Juli (val a dir que en el poemari hi ha inclosos sengles poemes que els són dedicats), unes cartes curulles de bons consells que, com a avi, els dedica, sempre no només des de l’amor, sinó també des del respecte. 

Un llibre que es llegeix d’una revolada, però que és de lectura repetida obligatòria per capir-ne tot el seu, si em permeteu l’expressió, missatge. 

Eusebi Puigdemunt i Puig 

[CÀMERA AL BOSC] L’Òliba, la reina silenciosa de la nit

[Redacció]

L’òliba és una rapinyaire nocturna fascinant. Amb el seu vol sigil·lós i el rostre en forma de cor, caça amb una precisió sorprenent. En aquest vídeo la veiem en el seu niu, símbol de misteri i adaptabilitat. Malgrat la seva bellesa, l’òliba pateix la pèrdua d’hàbitat. Cal defensar-la: la seva resistència és també la nostra.