[ENCREUATS] Dansa macabra d’un marit humiliat

Berlín · Manuel Solà · Oli sobre fusta · 146 x 114 cm

[Un conte de Jordi Remolins.]

Quan va despertar-se, les bombolles de colors encara explotaven indiscriminadament dins del cervell de Kronenbourg. No se sabia avenir que aquella qui durant deu anys havia estat la seva dona, ara estigués follant amb un desconegut. El pitjor no era només que hi cardés, sinó que a més es passejaven pel barri vell de Ripoll abraçats com dos adolescents, davant les indissimulades mirades de satisfacció d’uns veïns que murmuraven al seu pas, recreant-se en l’aclaparadora desgràcia conjugal que ara patia.

Calia que algú pagués per tot plegat. Ofuscat com estava pel patiment, va tindre-ho clar. Remembrant les novel·les policíaques de les quals n’era un consumidor empedreït, va fabular diverses formes per acabar amb la font del seu dolor. S’imaginava atropellant-los amb un cotxe robat, com la protagonista del Cómo pudiste hacerme esto a mi, d’Alaska y Dinarama; entrant a la que fins unes setmanes enrere havia estat casa seva i emmetzinant-los l’aigua al més pur estil dels homicides de les novel·les d’Agatha Christie; contractant un assassí a sou —si podia ser la núvia que protagonitzava Uma Thurman a Kill Bill, molt millor encara— perquè els eliminés a càrrec del seu compte corrent… Cap opció no acabava de convèncer Kronenbourg, perquè era massa evident que podia ser-ne el màxim inductor. Va entrar a la freda cuina del pis de separat i va agafar el ganivet de tallar pernil. Va acaronar-ne la fulla, en una malaltissa cerimònia pràcticament onanística. Hagués somrigut si el pes que arrossegava dins de l’ànima no fos tan consistent. Però n’era.

El ressentiment va créixer dins seu, va augmentar de volum fins a la insostenibilitat i, segurament, hauria fet una bestiesa amb el ganivet i les seves venes, si abans no hagués sonat el timbre de l’apartament que havia llogat. Era un repartidor de la guia telefònica que aquells dies feia la ronda per Ripoll. Li havia de donar les guies antigues i ell li canviaria per les noves. El va fer entrar. De fet, no tenia telèfon, però aquell desconegut no n’havia de fotre res. Només era això, un desconegut com el que li havia fotut la dona. Un desconegut, ningú, conjunt buit… Qui el trobaria a faltar? Qui el podia acusar en cas que desaparegués? Qui buscaria el culpable del seu homicidi si feia desaparèixer qualsevol rastre del cadàver?

Arreplegant d’una revolada el ganivet de damunt del trinxant, va abraonar-se sobre el repartidor de guies, i abans que aquest pogués aixecar els braços en un gest d’inútil autodefensa, ja li havia seccionat el coll amb un tall net. El cos es va convulsar espasmòdicament abans de caure desplomat sobre el gres de l’habitacle. Sagnava com un porc.

A la banyera va desmembrar-lo. Va constatar que els òrgans que formen part de la fisiologia humana eren tan reals com li havien explicat a escola. Un cop el va tenir ben disseccionat va comprovar que en realitat ocupava molt més espai que no hagués pogut preveure, tenint en compte el metre seixanta justet que feia d’alçada i la complexió relativament prima del difunt. La sang es va escolar pel desguàs del bany. La carn i les vísceres va guardar-les en sis bosses d’escombraries que va entaforar dins de la nevera. Els ossos, en cinc bosses més. Els cabells va llençar-los a la cagadora i va estirar la cadena.

Durant els següents dies Kronenbourg va dedicar-se a cuinar la carn, cremant-la, fent-li perdre volum. Alguns filets va arribar a menjar-se’ls intentant discernir si la teoria que la carn humana és tan bona com la de pollastre és realment certa. I ho era, malgrat que s’havia oblidat de salpebrar-la. Pensant-ho bé, això de matar el repartidor de guies fins i tot li resultava econòmic, tenint en compte que al cap de tres mesos se li acabaria el subsidi d’atur. El millor del cas, però, era que mentre estava entretingut fent desaparèixer els indicis d’aquell desgraciat, com a mínim no recordava el mal que li havien fet la dona i el fill de puta que se la cardava. Bon profit per tots dos, també. Tant de bo tinguessin un fill i que aquest s’hagués de guanyar la vida repartint guies telefòniques.

El ossos va trinxar-los amb una picadora de carn que va comprar a una botiga d’electrodomèstics. Primer els tallava a trossets amb una fulla de serra. Després els col·locava dins d’un recipient on giraven unes ganivetes esmolades i premia el botó fins que tot plegat quedava desfet en una pasta nauseabunda de la qual se’n desprenia també pel forat del vàter. La feinada no va fer-lo sentir millor, encara que el distragués de la cornamenta.

Una setmana després de l’homicidi ja no existia el més mínim indici que aquell individu hagués existit mai. Quedaven encara les guies que portava en un carret. Afortunadament, quan havia arribat al seu domicili només li’n quedaven mitja dotzena, que van anar directament al contenidor del paper. El carret va deixar-lo al carreró sense sortida d’en Camprubí, on al cap d’un mes encara acumularia pols i teranyines.

Enllestida la feina va sentir-se realitzat. Sabia que Jim Thompson, Boris Vian o Andreu Martin estarien satisfets amb la seva obra. Era la sublimació del crim perfecte. Mai ningú podria atrapar-lo. D’acord que no tenia massa sentit, però tampoc no en tenia la vida, i de fet milions de persones ens obstinem diàriament a donar-li’n per més ridículs que puguin semblar els arguments.

Quan va sortir al carrer, els murmuris ja no li feien mal. Fins i tot desitjava tornar a trobar la parella per poder-se’n venjar en cas de donar-li’n motius. Va entrar al Trot del Cavall. Uns quants habituals el van mirar per sobre l’espatlla. Mentre consumia el quinto de cervesa va donar un cop d’ull al diari. A les pàgines de successos va llegir-hi que una dona i els seus set fills havien denunciat la desaparició d’un repartidor de guies d’una empresa subcontractada de la Telefónica que treballava arreu de Catalunya, tot i que segons apuntava el periodista, l’absentisme era una pràctica freqüent en un sector laboral infravalorat i mal pagat. En aquest cas, no només faltava a la feina sinó també a la llar conjugal. El darrer lloc on havia treballat era a Ripoll. Segurament l’home apareixeria en qualsevol altra població del país, refent la seva vida amb una nova família, tot i que la senyora afirmava que era un home molt casolà i que fins aleshores no tenia cap dubte de la seva fidelitat. Va somriure, va pagar amb un bitllet de cinc, va deixar propina a la cambrera, i va tornar la mirada de fàstic als habituals.

Aquella nit, després de setmanes sense fer-ho, Kronenbourg va decidir regalar-se una alegria. No sabia ben bé com, però ho celebraria. Va recórrer el circuit habitual de bars i tavernes ripolleses, consumint cerveses i combinats de licor destil·lat a la velocitat de la llum. En un local un conegut va convidar-lo a una ratlla de coca per oblidar les penes. Van entrar al lavabo i van aspirar-ne una cada un. Al cap d’un parell d’hores ja havia comprat el seu gram corresponent i havia acumulat un grup d’acòlits que, abduïts per la crida de la clenxa, no el deixaven de petja. Amb ells va compartir confidències, en un detallat relat del seu crim perfecte, aquell que havia d’esborrar la seva imatge de marit enganyat per convertir-lo en un mascle alfa impenitent, en un sicari de la justícia indiscriminada i fins i tot surrealista, en un temible, fred i calculador assassí punidor. A mesura que especificava els fets, la cocaïna desapareixia dins dels narius de la seva audiència i un altre gram comprat per algú més de la colla s’afegia a una vetllada banyada en bourbon, vodka i gintònics.

El cel ja clarejava entre les teulades del centre de la vila quan el grup es va separar a la recerca dels respectius llits on superar l’insomni induït per la pols blanca, però ja ningú no estava ben segur d’haver sentit el relat d’un presumpte assassinat sense solta ni volta. Els únics descreguts que al cap d’uns dies encara recordaven la inversemblant història es referien a Kronenbourg com al banyut més gran del barri, a més d’un fantasma que es creia les seves pròpies fatxendaries.

 

 

[EXPOSICIÓ] «Art de bosc», de Martí Boada i Juncà

[Text d’Eusebi Puigdemunt.]

El dissabte 16 de febrer d’enguany va tenir lloc un doble esdeveniment a les sales Puig i Cadafalch i Joan de Maragall del palau de l’abadia de Sant Joan de les Abadesses amb un mateix fil conductor i protagonista ensems: el bosc i en Martí Boada i Juncà. Abans de res, però, cal fer una breu pinzellada de qui és en Martí Boada i Juncà (Sant Celoni, 1949) i dir que està llicenciat en Geografia per la Universitat Autònoma de Barcelona, doctorat en Ciències Ambientals (2002) per la mateixa universitat ans esmentada i llicenciat en Estudis Catalans per la Universitat de Perpinyà. També ostenta la presidència del Patronat de la Fundació Centre d’Art La Rectoria de Sant Pere de Vilamajor. 

El doble acte va consistir en una conferència dictada a la sala Joan Maragall sobre el bosc i la natura, amb una important assistència de públic, i amb la inauguració de l’exposició Art del Bosc a la sala Puig i Cadafalch, de la qual ell n’és l’autor, una mostra d’allò més original en què art i natura s’entrellacen per retre un homenatge al bosc. 

Tal com ens diu ell mateix en el text de presentació de l’exposició, «a través de l’art he trobat una manera significativa de comunicar la necessitat de protegir els boscos del món». Seguint, doncs, amb aquests filosofia, cada peça del conjunt de les exposades ve a representar un objecte de la forest, identificat amb elements de ciència, reinterpretat però immediatament reconvertit en art desemboscat, això és, sorgit del bosc, per mostrar nous matisos de creativitat. Hi podem veure des de recreacions tipus escultòric d’aquests susdits elements bosquetans fins a d’altres que se’ns presenten dins d’un marc, talment com si d’una recreació pictòrica es tractés. Cada obra va acompanyada d’una petita cartel·la manuscrita on, títol a part, s’hi explicita el seu què, com i quan amb l’objectiu manifest de fer-la més entenedora al contemplador que s’hi atansi. Val a dir que algunes d’aquests breus textos són ben explícits, com ara el següent. «2023, ens cal frenar el CO2, si no, ho tindrem ben galdós», mentre que d’altres tenen un aire entre enigmàtic i poètic: «autopoesi quasi fractal». 

Aquí vull destacar-ne dues, la recreació escultòrica d’una vulva pintada de color rosa i feta aprofitant la cavitat natural d’una vella i rebregada escorça de suro, i la titulada Monument doloris, que no és altra cosa que un tronc de ginesta pintat en tons verds i marrons de terres amb un reguitzell de claus on els oficials dels campaments franquistes penjaven les seves armes i corretjams. Tanmateix, no hi falten peces que volen homenatjar els petits animals i ocells bosquerols: Homenatge al picot verd: forat quasi perfecte, obrat en un tros de pollancre provinent de Bordils. No cal dir que totes les peces exposades responen als principis esteticocreatius de l’anomenat land art i que són una interessant mostra de simbiosi entre escultura i pintura.   

Per acabar, fer-ho amb una frase de l’ecòleg Ramon Margalef que s’adiu com anell al dit amb l’esperit i intencions d’aquesta exposició de Martí Boada i Juncà: «Per entendre el bosc, la ciència és insuficient. Cal, almenys, un poeta». 

 

[VERSOS] «El vell nom», de Gabriel Salvans

[Text, veu i imatge Gabriel Salvans.]

                                                                        A Vicent Andrés Estellés

Anava cap a la bústia amb una carta
a la mà quan t’he vist, envoltat de xiquets
enjogassats, assegut al banc de la plaça, i
m’he assegut al teu costat a fer-la petar
una estona, a fer-nos mútua companyia
i a amarar-me una mica de tu; no sempre
tinc l’oportunitat de tocar i sentir
tan a prop el desig de ser allà on vols ser,
l’efímer temps de compartir l’espai comú
que ens agermana, un nom, una lletra,
un país per estimar. Vull dir-te que he parlat
del català amb un noi que m’ha dit que li agradava
escoltar-lo i aprendre’l. Ah!, abraçar la llengua
de l’altre és com estimar-se a un mateix.

A cau d’orella, 2025

 

 

  

Cigonyes

[Un article de Nan Orriols.]

Aquests dies les cigonyes estan de viatge cap a Europa. Pugen en molts estols, però m’ha cridat l’atenció un que s’ha parat a passar la nit a Olost d’aproximadament 1.500 exemplars, que ha observat i comptabilitzat el Grup d’Anellament de Calldetenes-Osona, ajudat per gent del Berguedà. 

Les cigonyes no porten cap bossa de viatge ni ulleres ni menjar preparat. No porten res i ho tenen tot. Pasturen pels camps i, a l’hora de la celístia, s’enfilen al cim de teulades, campanars i fins i tot arbres. Tothom està content de saludar-les, i elles, en marxar a mig matí, fan un parell de tombs per acomiadar-se. 

Un servidor, avui he portat el cotxe a passar la ITV —pel març m’hauré de renovar el carnet de conduir—, he anat a comprar vianda i a pagar euros per tot amb el corresponent IVA, que serveix per mantenir una mica els pobres jubilats i pagar bé els Borbons i tots els diputats i senadors.  

Les cigonyes no tenen cementiri ni fan monuments als morts, i estic segur que, sense anar a escola ni a missa, són molt més llestes que nosaltres. No crec que cap cigonya sigui de l’Opus Dei ni es dediqui a fer pessebres. Elles fan un niu per covar els ous i guardar la quitxalla, que quan ja són grandets baixaran cap a l’Àfrica.  

Crec que, si féssim com les cigonyes, viuríem més bé i no tindríem ni Constitució ni policies ni purins. Alguna cosa hem fet molt malament, d’això n’estic segur, però no canviarem. Ah!, un comentari: a la revolta pagesa d’aquests dies, no hi he vist ni cisternes de purins ni granges de porcs maltractats i torturats. Demano la revolta completa, o marxaré amb les cigonyes.  

Josep Maria Mejan

Josep M. Mejan

[Un article de Nan Orriols.]

Josep Maria Mejan va néixer a Barcelona l’any 1942 i va viure en una família que estimava l’art. El seu pare pintava, i ell, de petit, ja va començar a dibuixar i pintar. Els estius, Mejan obria els ulls a Tiana, on va aprendre a estimar i pintar els paisatges. Manifesta que mai ha perdut la follia d’autodidacte, tot i que va tenir un procés de formació a l’Escola Massana ja de molt jove fins que, als 21 anys, va marxar a fer al servei militar.

Explica que va ser un rebel i que li agradava el surrealisme i el puntillisme. Molts professors el van entendre, i Mejan va volar per conèixer cels, mars i llibertat. Els límits no existeixen i ell, molt prolífic, el 1978 va començar a exposar al nostre país, a Espanya, els Estats Units, Bèlgica, França i el Japó. Va conèixer galeristes i pintors d’arreu. Mejan és un home inquiet.

A vegades, quan coneixes persones com Mejan —tan compromès amb els altres i amb ell mateix, i que encara ara participa, col·labora i ajuda a tothom i continua pintant des del seu refugi de Llanars, al Ripollès—, recordes les seves paraules: «El més important per a l’artista és la llibertat». Però Mejan també sap que la llibertat és important per a tothom, i la defensa cada dia. Mejan, compromès amb el comú que som tots plegats.

Gràcies, Josep Maria!

[ART] «Llums del Nord», fotografia de natura a Espai Art60

Reflexes · Tofercu

[Redacció]

Aquest mes de febrer Espai Art60 ha exposat les fotografies de Toni Fernández Cuenca (Tofercu), reconegut fotògraf de natura, qui ens ha portat una sèrie de 15 imatges que sota el títol de Llums del nord, ens apropa als paisatges àrtics d’Islàndia i les Illes Lofoten.

A través de la seva mirada, Tofercu ens transmet l’essència d’un espectacle natural fascinant: el ball vibrant de llums verdes, roses i violetes que il·luminen els cels boreals on cada imatge és una finestra a la immensitat de la natura, plena de silenci i majestuositat.

La Marina (està morena)

[Article de Josep Nogué.]

Si un mira al Google Maps la zona de Barcelona, veurà que fins a un radi d’una vintena de quilòmetres al seu voltant tot està edificat. Una cadena de les anomenades ciutats satèl·lit ocupen tot el territori.  

Fins als anys 60 del segle passat, tot aquest espai era agrícola i només estava puntejat pels petits pobles que en vivien. Ara tot és territori urbà, solcat per carreteres i autopistes. “TOT? NO! Hi ha un petit poblat de gals que sobreviu a l’ocupació romana.” Us recorda res aquesta frase? 

Sí, hi ha una petita porció, al nord de Mollet per sobre de l’autopista AP-7, que es resisteix a ser absorbida per l’especulació urbanística. És l’espai de Gallecs. És l’única baula de la cadena que falta per tancar tot el cinturó. De fet, va estar a punt de ser absorbida i encara no està fora de perill. Els anys 70, tot aquest espai va ser expropiat per l’Estat per fer-hi una més d’aquelles ciutats dormitori on entaforar la gran massa d’immigració que, provinent tant del territori català (com jo mateix) com d’altres regions d’Espanya, acudien a buscar feina prop de la capital.  

A la masia de can Jornet, enmig d’aquest espai, va néixer, ara fa 80 anys, la Marina Duñach Torras.  La Marina, de petita, anava cada dia caminant a través dels camps a l’escola de Mollet. Després, ella mateixa es va fer mestra. Mentrestant, el poble de Mollet va començar a créixer, passant de cinc mil habitants als cinquanta mil que té ara. Al bell mig de Mollet, davant de l’església, hi ha una antiga masia del segle XV, posteriorment reconvertida en hostal, anomenada la Marinette, que no té res a veure amb la Marina… o sí! 

Fotografia Google Maps

En aquell temps, l’INCASÒL s’havia fet càrrec del territori i, teòricament, havia renunciat a construir-hi la ciutat satèl·lit. Les múltiples manifestacions i ocupacions del territori van tenir la seva repercussió, si bé s’aprofitava el moment que una masia quedava desocupada per enderrocar-la, o per retallar un terreny a porcions, com el que es va destinar al centre logístic CIM Vallès. Amb la casa de la Marina, can Jornet, no ho van aconseguir, ja que el seu germà seguia ocupant-la i conreant els camps, igual que el seu veí de can Salvi. 

L’any 1993, organitzat des de la “Taula Zero”, es va fer un acte reivindicatiu conegut com a Mur Impertinent, consistent a embolcallar l’ermita romànica de Gallecs (del segle XII) amb roba, a més d’aixecar un mur (de 3 km), també de roba, a cada cantó de la carretera que uneix Mollet i Gallecs,  per tal de fer evident el que passaria si aquell espai fos edificat, com ja havia fet l’Ajuntament de Mollet amb l’espai de Gallecs que queda per sota de l’AP-7.    

 

Gallecs, tot i la pressió demogràfica del seu voltant, és l’única mostra de com havia estat tot el territori agrícola del Vallès. Era l’espai on de petits els mestres ens duien d’excursió per treure’ns una estona del col·le, o territori d’exploració pel nostre compte quan ja érem una mica més grans. 

El proppassat dia 12 de gener, la Marina ens va convocar a tots els seus amics (entre els quals personatges com en Jaume Arnella o en Pep Salsetes) a can Jornet, on ara viuen uns quants dels seus nebots, per celebrar els seus 80 esplèndids anys. I sí, no van perdre l’oportunitat de cantar-li La Marina sta morena, que, si no fos pel seu optimisme irreductible, podria tenir moltes raons al llarg de tota una vida per “estar negra”. Però no és el cas. Només vam lamentar no poder gaudir de la famosa paella valenciana d’en Joan Antoni, traspassat l’any passat. 

Mentre ens dirigíem a can Jornet, vam estar escoltant l’entrevista que Catalunya Ràdio va fer a la Juana Dolores. Com a bona creadora i activista, criada en una d’aquestes ciutats satèl·lit, ha fet bandera de la discriminació i explotació, per part de la burgesia catalana, que pateixen, segons ella, aquells fills i nets de la immigració, vinguts d’altres territoris. Com si els desplaçats de la pròpia Catalunya no fórem afectats igualment per aquesta devastació urbanística. Igual que la recent premiada pel·lícula El 47, fa bandera de la lluita per sobreviure amb dignitat, per sobreposar-se a les condicions de precarietat on es van veure abocats, oblidant-se, però, de les causes per les quals van ser foragitats de casa seva, enviats a un territori estrany i amuntegats en espais indignes. Veient el resultats, uns i altres, no sembla que haguem après gran cosa. 

 Així i tot, Gallecs resisteix… La Marina està morena i, la Juana Dolores, negra.