[LES NOSTRES ERMITES] Mare de Déu de Mont-Rodon (Osona)

[Text i il·lustració de Ramon Orriols.]

Església romànica (s. XII) situada enfront del domus o fortalesa de Mont-rodon, entre el riu Gurri i el camí ral que anava de Vic a Barcelona, dins el terme del municipi de Tona.

L’edifici consta documentat l’any 1154 i és d’una sola nau capçada a llevant per un absis rectangular que al s. XVIII va substituir l’original semicircular. El sostre és en volta de canó amb pedra posada a plec de llibre i cobert amb teula àrab. A la façana de ponent trobem el campanar d’espadanya amb dues obertures.

El temple era presidit per una bonica imatge gòtica d’alabastre del s. XIV que va ser profanada el 1936. Els fragments que es van recuperar varen permetre’n la restauració, efectuada per l’eminent escultor vigatà Pere Puntí.

De l’antic llinatge dels Mont-rodon el noble més conegut és Guillem (1169-1229), que fou mestre del Temple de Catalunya, Aragó i Provença. Va ser tutor de dos bisbes de Girona, diversos cavallers i veguers d’Osona, i educador del rei Jaume I el Conqueridor quan, en la seva adolescència, va estar tutelat al castell de Montsó.

S’hi arriba fàcilment des de Sant Miquel de Balenyà per la carretera que va a Taradell i, just abans de travessar el pont del Gurri, al km 1,3, per un trencall que porta al casal gòtic de Mont-rodon. L’església és a 150 metres, lleugerament enturonada de cara a tramuntana.

[ARTICLE] «Qui t’avisa no et vol mal» d’Isidre Oller

Capolatell · Serra de Busa · El Solsonès

[Text de Isidre Oller.]

Avui passejava la Lulú i m’he adonat d’una reacció que ja he vist en molts gossos: no volen trepitjar reixats o plaques metàl·liques que sovint es troben pels carrers. Hi ha d’haver alguna raó científica o psicològica que ho fa, això. Potser és una mena de por al desconegut, o potser és una simple angúnia del tacte caní. Fa uns quants anys vam fer una sortida a la serra de Busa amb la intenció d’estrenar la nova palanca que permetia accedir al Capolatell, el tros de cinglera aïllat que és famós per haver servit de presó des de la Guerra del Francès a les batusses carlistes. Abans, el primer cop que hi havia anat, a mitjan anys vuitanta, hi havia una precària passarel·la de fusta sense barana; un calfred important per als qui ens fa respecte el buit sota els peus. Aleshores, més de vint anys després, l’enginy metàl·lic amb baranes segures havia domesticat la por a la caiguda. Però d’aquell dia, un petit incident m’ha vingut a la memòria tot passejant la Lulú i anant amb el senderi perdut, imant perfecte per a deixar exclamar-se el subconscient. De camí al Capolatell, un gosset de raça no t’hi fixis, petitó i dòcil, se’ns va posar a la cua de la filera que formàvem els visitants; algun ganyip apte per al seu estómac li va arribar a la boca, i que content que se’ns mostrava! La nova amistat anava creixent fins que, ai quines coses, vam començar a travessar la passarel·la metàl·lica i el gosset plantà les ungles a terra i es negà a seguir la comitiva. No hi va haver manera, tossut com una mala cosa, el gosset no va voler avançar un mil·límetre més. Un cop estàvem a la presó i vam menjar els entrepans que dúiem, escoltàvem el pobre gos ganyolant des de l’altre cantó de la cinglera.

Els soldats francesos reclosos al Capolatell acabaven bojos: la guàrdia de la seva presó no eren altres soldats de la força enemiga, era ningú: era la natura; silenciosa, freda, constant i contundent. Es va fer famós el suïcidi de molts d’ells, que saltaven al buit tot cridant «He nascut a París, moro a Busa!». Avui, el suïcidi ―malauradament molt present en les societats equivocadament anomenades avançades― està molt present. Els nostres pobres cervellets no han estat educats per a tant desori i bombardeig d’imatges, bagatel·les, mentides i terra movedissa capitalista. Ens hem desentès de la natura. I si el suïcidi no és de manual, és progressiu, lent i col·lectiu. Ens falta el tacte i la intuïció dels animals. Ens falta identificar totes les menes de buit que la vida «avançada» del segle XXI ens posa sota els nostres peus. Durant el camí de tornada de l’excursió a Busa, el gosset, que tot rialler se’ns havia afegit de nou, va aturar-se vora un mas i es va plantar a observar com ens n’anàvem i li fèiem adeu amb les mans. O sigui que, abans d’aprendre de tactes i intuïcions, aquest gosset ens mostrava que l’amabilitat obria portes i afectes. L’Europa avançada de burocràcia estúpida i dirigents superbs, maleducats, inoperants, de discursos expletius, refistolats, remisos, omisos i calçasses ha posat tots els mitjans per destruir la cultura, la saviesa ancestral, l’educació, l’economia de la gent, els lligams entre persones i la societat civil. Tot el que diuen és al revés. Adeu llibertat, adeu igualtat i adeu fraternitat, adeu justícia, adeu diàleg i adeu separació de poders! I si no fóssim cecs, veuríem que ja fa dècades que se’ns està avisant! Una advertència molt lúcida va ser la de Charles Bukovski: «La democràcia acabarà sent una dictadura on ens deixaran votar».

[CÀMERA AL BOSC] El Milà reial

[Redacció]

El milà reial (Milvus milvus) és un majestuós ocell rapinyaire propi d’Europa occidental i el nord d’Àfrica. Amb el seu cap gris argentat i la característica cua en forma de “V”, sobrevola camps i boscos a la recerca de preses o carronya. A les Illes Balears, on es coneix com a milà o milana, ha estat en greu perill d’extinció, però els esforços de conservació han permès recuperar-ne la població. Aquest símbol de la natura mediterrània ens recorda la importància de protegir la biodiversitat i conviure amb les espècies que comparteixen el nostre territori.

[ARTICLE] «Una trista història» i «El Toisón de oro», de Nan Orriols

[Articles de Nan Orriols.]

Una trista història 

Acabada la Guerra Civil Espanyola i amb una forta repressió del dictador Franco, des de l’interior de Catalunya i des de l’exili es va treballar per resistir. Al Casal Català de Buenos Aires, Pau Casals, els presidents de la Generalitat Irla i Tarradellas i tants d’altres van lluitar i van esperar l’oportunitat per donar a conèixer la nostra història, la d’un país on el català estava prohibit a les escoles i a tots els documents oficials. 

Amb la mort del dictador, molts exiliats van tornar i moltes persones vam creure que era el moment de participar en els actes dels partits polítics, de lluitar per la llibertat d’expressió i per la democràcia i de crear mitjans de comunicació independents i sense censura; així van néixer moltes revistes, diaris, setmanaris i ràdios i televisions locals, que van treballar per créixer i fer-se respectar. 

El problema el vam tenir quan vam observar que aquells partits polítics que havíem defensat volien controlar la informació dels mitjans. Van aparèixer les subvencions, els comissaris polítics i el xantatge dels partits per exigir obediència. Així, malgrat que el resultat de diversos mitjans era molt bo, des de revistes mensuals en paper fins a d’altres en format digital capdavanteres a tot Catalunya, com Nació Digital, finalment molts van anar claudicant i van abandonar. 

Miquel Macià ha escrit Vida i mort dels mitjans de comunicació de Vic (1939-2025), un llibre excel·lent i ben documentat que és extensiu a tot Catalunya. 600 pàgines que no deixen indiferent. En realitat, és la història d’un fracàs. Els partits polítics que vam ajudar són els que han silenciat els mitjans i, avui, els que encara existeixen viuen subvencionats i són poc més que un pamflet de partit.  

 ______________ 

Toisón de Oro 

«La insigne orden del Toisón de Oro es una orden de caballería fundada en 1429 por Felipe III de Borgoña, duque de Borgoña y conde de Flandes. Es una de las órdenes de caballería más prestigiosas y antiguas de Europa…» i bla, bla, bla. «El actual gran maestre de la rama de España es el rey Felipe VI.» 

 Any 2025. Miquel Roca i Junyent, Miguel Herrero y Rodríguez de Miñón i Felipe González Márquez entraran a l’orde de cavalleria. Se’ls vol reconèixer la defensa de la Constitució, que reconeix una monarquia imposada pel criminal dictador Francisco Franco Bahamonte. Aquests dies, el rei Felip VI també regala Premios Princesa de Asturias a tort i a dret. I a Catalunya tenim el catòlic i apostòlic president Illa, beneït pel catòlic, apostòlic i romà Oriol Junqueras.  

Bé, només voldria acabar dient que el president Carles Puigdemont valora, junt amb el seu partit, deixar de donar suport al Congrés dels Diputats a l’encantador de serps i president del Gobierno de España Pedro Sánchez. L’1 d’Octubre es van equivocar i van llençar a les deixalles una oportunitat que els catalans feia centenars d’anys que esperàvem (cal recordar que Junqueras es va anar a amagar amb els frares de Montserrat). Espero que no es tornin a equivocar; sense postures, sense discursos, sense explicacions, no s’ha de votar mai més ni Sánchez ni Rufián. Es van equivocar una vegada. Dues, els condemnaria per sempre a penitències impossibles de suportar. 

El Predicador

Jordi Remolins

[Els articles que segueixen sota l’etiqueta “El Predicador”, son reflexions que Jordi Remolins ens fa arribar amb la seva prosa lliure i rebel. El primer que trobareu a sota és el darrer que s’hi ha publicat.]


Estafa

La vida sencera, des que naixem fins que ens enterren, és una puta estafa. Ho és per als catòlics, a qui ens volen fer creure en eternitats i miracles divins, però també per als budistes, els musulmans, els testimonis del que sigui, o per a la gent que dedica més d’un minut anual a fabular en forces superiors que ens salvaran d’unes flames de l’infern igualment falses i ridícules. I fins i tot per als agnòstics i els ateus.

Espero que els animals siguin tan primaris com ens han volgut fer creure. Que ells no tinguin divinitats absurdes. Que follin pel simple plaer de follar. Que mengin perquè el seu organisme ho necessita, i no pas perquè un taradet de cuiner amb ínfules de simpatiquíssim vol utilitzar els beneficis de l’alimentació i sabors presumptament elevats per córrer curses motociclistes o automobilístiques, gràcies als beneficis de la seva buidor gastronòmica. Espero que les víctimes de la impostada superioritat humana sobre la resta d’espècies tinguin recompensa en altres vides. Que no sempre hagin de patir-nos, o fins i tot que puguin “viceversa-nos“. Afortunadament, encara no he vist cap truja, oreneta o batraci perdent miserablement el temps davant d’una pantalla, veient com altres batracis, orenetes o truges fan coreografies absurdes que no aportarien res en absolut a les seves vides. No, ells no tenen divinitats ni pantalles, però, en canvi, pateixen de l’home el pitjor dels genocides que hagi existit mai. Els hem estafat l’existència.

La perversitat de la tecnologia actual ha aconseguit que haguem de dedicar més temps a protegir-nos dels ciberdelinqüents que no pas a viure tranquils. Abans, la gent feia un esparrac al matalàs per amagar-hi els estalvis. Ara, el que ens esparraquen és el mòbil, s’hi introdueixen i ens buiden el compte corrent, asseguts en una butaca que escarneix seients de conductors de Fórmula 1. Els lladres ja no són quinquis amb cara de xungos i mitjons blancs sota mocassins negres.
Fa uns dies la ràdio explicava l’estafa en xarxa que s’ha perpetrat amb el mètode de demanar que donis el teu vot per al treball de pintura del fill d’un amic, o per a qualsevol altre concurs. El robatori s’executa després d’haver usurpat la identitat d’una persona i accedint als seus contactes. Un cop l’has volgut ajudar clicant l’enllaç per votar, ja tenen accés al teu mòbil i ―entre altres privadeses― al teu compte corrent. Tot plegat molt significatiu de l’època que vivim, de com ens compliquem la vida amb poca-soltades que tenen menys importància que el vestit de Cap d’Any de les presentadores de televisió.

Demanar el vot per a un conegut no deixa de ser una estafa, com de fet ho són gairebé tots els concursos. Es tracta d’afavorir els pròxims, i no pas de reconèixer qui ha fet millor feina. Passa en el vot telemàtic i també en el vot popular. Enhorabona amb el món que ens ha quedat.

No tenir whatsapp no és cap mèrit, però molt sovint faig apologia de no haver-me deixat abduir per aquesta xarxa social. Perquè seria un contrasentit i una autoestafa anar de sociòpata i passar-me el dia estimulant una pantalla farcida d’amics i coneguts, no?


Infern

La millor manera de començar el dia no és llegint gent turmentada, i menys encara en setmanes de refredats, comiats i altres merdes. Diaris, de Sylvia Plath, no seria doncs la lectura més aconsellable, però a fe de déu que, mentre em preparo l’esmorzar, agafo el llibre traduït al català per Núria Busquet Molist, i em capbusso en la ment d’aquesta bostoniana que es va llevar la vida el 1963, quan tot just tenia trenta anys. Vaig ensopegar amb els escrits personals de l’autora de La campana de vidre a la llibreria de Ripoll ―no perquè no vulgui donar feina als repartidors d’Amazon, sinó perquè prefereixo que hi hagi activitat als carrers del meu poble, i més encara si és cultural―, segurament per la influència dels Belle and Sebastian, que en el seu disc Girls in peacetime want to dance li van dedicar l’electrònica i melodiosa ‘Enter Sylvia Plath’. Portes giratòries de talent.

Viure emprenyat amb el món, amb una persona, o amb qui sigui perquè creus que ha estat injust amb tu, és un bon estat per escriure. Potser la felicitat també ho és, però no conec massa gent que ho sigui plenament, i menys encara que escrigui mentre encén castells de focs artificials. M’imagino Charles Bukowski colpejant la màquina d’escriure passada la mitjanit com si el seu únic objectiu fos fer emprenyar els veïns que intentaven dormir. I possiblement ho aconseguia, però alhora va crear una obra monumental, a prova de crítics miserables que el consideren un autor estereotipat per la derrota i l’alcoholisme.

El sentit de la vida no és dins d’una copa de vi negre, ni blanc, i molt menys en un combinat de beguda energètica amb vodka. Però tampoc està en els despatxos dels triomfadors, dels que dirigeixen grans editorials o empreses de l’àmbit que sigui, dels que miren el compte de resultats i, per bo que sigui, saben que el mes següent o l’any que ve hauran de superar-lo de nou, sigui amb els recursos que sigui, contra els elements i els competidors que els bufen el clatell. Desconec la competitivitat de Bukowski a l’hora d’escriure i superar un poema o un llibre autobiogràfic amb un de millor encara. El que sé és que des de la malaltia mateixa de viure m’ha fet gaudir de la lectura, i també m’ha encomanat les ganes d’escriure, tot i saber que mai m’hi assemblaré ni en els fulls ni en les cobertes.

En diferents moments del mes i mig que estic llegint les disquisicions psicològiques que s’infligia a ella mateixa Sylvia Plath, he estat a punt de llençar el llibre per la finestra i encetar-ne qualsevol altre de novel·la negra o d’un gènere menys retorçat. Però ja he fet tard. Plath m’ha succionat en el seu remolí de reflexions en veu alta, que probablement compilen els motius que més endavant la van portar a obrir la clau de pas del gas.

La literatura és un refugi on els líders de vendes solen quedar-se als antípodes en la recerca del Sant Grial de l’escriptura. Els veiem a la faixa dels llibres somrient encorbatats, ben cofois amb l’èxit del moment i la buidor de l’eternitat. D’altres, seixanta anys més tard d’haver dimitit voluntàriament, ens segueixen captivant amb el llegat del malviure que els va portar a crear. Deu ser que l’infern no era tan mala opció com ens havien venut.


Expiació

Estirat com un sol home sobre la sorra de la platja de Sant Esteve de la Fosca, observo com els gavians baixen a fer-me companyia mentre el sol desapareix progressivament, al mateix ritme que fa deu mil·lennis i de com ho farà d’aquí a cent més. Espero que, aleshores, sense humans molestant a la resta d’animals o plantes en aquest privilegiat paratge. Els gavians cerquen per tota la platja. Esperen que algú s’hi hagi deixat un tros d’entrepà o altres restes comestibles. Són rapinyaires malxinats.

Jo també m’he convertit en un rapinyaire del periodisme. M’hi vaig iniciar tot just amb catorze anys, per emular Tintín, Clark Kent, Peter Parker o Lou Grant. Però sempre hi he estat a contrapeu. Quan havia d’estudiar la carrera ―que tampoc crec que sigui imprescindible―, estava mecanitzant peces d’alumini darrere un torn de control numèric de Soler & Palau, amb força menys eficiència que no hauria tingut un robot articulat qualsevol, i que a més no hauria patit dolors musculars crònics de tant aixecar pesos en accions repetitives. Aleshores aprofitava les estones de lleure o oci per escriure i explicar la vida.

Explicar Ripoll no és fàcil. Pots fer-ho tal com ho veus, però si pretens que algú t’ho publiqui, també cal que t’adaptis a com vol narrar-ho el mitjà. I per a bé o per a mal, segurament perquè no vaig estudiar prou i perquè el cervell em funciona en intermitències distòpiques, sempre ho he fet com m’ha semblat i no pas amb plantilles preestablertes.

El 1965 ―cinc anys abans que nasqués en Remo, i molts més encara que no es parlés de l’estil true crime― Truman Capote va publicar la novel·la A sang freda, sense cap plantilla prèvia. És un dels documents periodístics més impressionants del segle XX, escrit parcialment en una habitació de l’Hotel Trias de Palamós. Hi explicava els fets que van protagonitzar els assassins Dick Hickock i Perry Edward Smith, dos expresidiaris que van assassinar la família Clutter, de Holcomb (Kansas). Capote va empatitzar amb els dos condemnats a mort, abans de ser fregits a la cadira elèctrica.

Mai seré Capote ―ni el meu esfínter ho desitjaria, de fet―, però el periodisme local m’ha permès conèixer personatges bastant fregidots que apareixen i desapareixen de l’actualitat política, fulminats pel pes d’una vida pública que gairebé ningú està preparat per assumir durant gaire temps. O d’altres que ens ensenyen en quin món vivim des de la cultura, l’esport o simplement del dia a dia.

Espero seguir explicant-ho, sigui on sigui, amb la llibertat amb què sempre ho he fet. Per això signo els meus articles, perquè els assumeixo en totes les seves conseqüències, a risc fins i tot d’equivocar-me. Perquè equivocar-se és un dret, i val més exercir-lo que no pas alimentar la grisor de relats corals per fer feliços els poders fàctics i polítics de tota la vida. Explicaré Ripoll com el veig. I quan em foragitin del pròxim mitjà, tornaré a sentir aquella sensació de buidor com quan es trenca una relació sentimental.

Picotejaré la platja de l’actualitat com una rata de l’aire, i faré emprenyar els banyistes que tarden massa a recollir la tovallola per tornar a l’apartament. La cagaré, perquè només l’erren els que s’arrisquen, els que es llencen en planxa tot i que les possibilitats de cometre penal siguin infinites. Però escriuré, perquè escriure és la meva vida. I els que heu provat alguna vegada aquest nèctar sabeu que ningú us en pot prendre el privilegi, per molt que puguin manllevar-vos alguns lectors. N’hi ha prou amb un ordinador i una connexió a internet. O amb un paper i boli, i algú amb ganes de llegir-te.

Gràcies per fer-ho.

[LLIBRES] «Barcelona 1936» “La CNT i els comitès de defensa”, de Didac Costa

[Una novel·la de Dídac Costa.]

Part 1 de 2

No es podria entendre l’imparable triomf de les forces populars contra el cop feixista sense conèixer la cultura anarquista catalana i els convulsos anys que patia el país, de fet, des de feia segles, amb una devastadora guerra cada cent anys, però amb especial intensitat des de tombants del segle XX. Això explicava gran part de la sorprenent capacitat organitzativa dels barcelonins, que estaven fent la proesa, mai vista, de derrotar el seu propi exèrcit, malgrat haver sortit desarmats i amb unes autoritats polítiques incapaces de fer-hi front.

CNT i FAI eren les inicials que més es veien i s’escoltaven avui per tot Catalunya. Creada a Barcelona el 1910 al desaparegut Saló de Belles Arts del passeig Sant Joan, en el marc d’un congrés obrerista català, la Confederació Nacional del Treball convertí la vella Solidaritat Obrera, d’àmbit només català, en una organització sindical per a tot Espanya. Dels 45.000 afiliats l’any 1915 assolí els 500.000 l’any 1920, unint, ni més ni menys, que el 80 % dels treballadors catalans. Una proporció insòlita al món capitalista. Era la gran organització al món del treball, en temps en què això determinava la subsistència de les famílies. I, fins i tot, l’organització catalana més gran de l’època, en tots els àmbits de la vida social i política.

Aquesta força, aquest enorme teixit social combatiu, que era un dels principals objectius a abatre pels feixistes, no sorgia del no-res com un bolet, sinó que venia d’una llarga història de lluites i reivindicacions obreres i populars que feia dècades que havien fet saber al món la força revolucionària, antiautoritària i cooperativista de la capital catalana, travada en dècades, potser segles, de protestes, barricades, bullangues, revoltes, cremes de convents i brots revolucionaris ofegats en sang, afusellaments, llargues estades en presons inhòspites, canonades des de Montjuïc i càrregues policials a cavall, com pintà magistralment Ramon Casas a la seva obra La càrrega.

La càrrega · Ramon Casas

Davant d’un estat absent, que no oferia a la majoria de la població cap protecció social, cap més sistema de salut que les mútues de salut dels mateixos treballadors; cap altre ajut per enfrontar-se a l’atur o la jubilació que no fos la solidaritat entre veïns i els companys del sindicat, quan algú emmalaltia o envellia; cap altra facilitat per pagar els lloguers, que estaven a preus exorbitants pel sobtat creixement de la població, amb la recent immigració massiva espanyola, que el seu sindicat de llogaters; cap més alternativa educativa a la d’un clero obscurantista i endarrerit que les nostres poques escoles racionalistes i ateneus; rebent, en el millor dels casos, uns magres ajuts pal·liatius, assistencials i condicionats de l’Església als més desemparats, a canvi del seu monopoli de tot plegat.

Era un escenari on se solapaven una injustícia sobre l’altra, com enviar a la guerra del Marroc, Cuba i Filipines els joves de les famílies obreres que, a diferència de les riques, no es podien permetre pagar les mil pessetes de la redempció per evitar el servei militar i la lleva; fet que suposava, en poques paraules, que només els pobres anaven a morir a guerres colonials llunyanes per tal de mantenir els privilegis d’un grapat de grans empresaris.

A les bullangues del segle XIX, revoltes populars impulsades per la fam i el liberalisme anticarlí, la crema de convents ja era un costum habitual. El poble barceloní, potser encara imbuït del cristianisme més honest dels càtars o albigesos, que al segle XIII arribaren a Catalunya escapant de la salvatge inquisició catòlica francesa i vaticana, identificava el clero com a puntal central de l’opressió, junt amb l’exèrcit, els reis o l’alt empresariat català; sobretot després de la Setmana Tràgica ―o bé Gloriosa, segons qui escrigui la història―, impulsada pel rebuig a les lleves per anar a guerrejar al Marroc, i de l’heroica i vencedora vaga de La Canadenca, quan una Barcelona prerevolucionària posà entre les cordes els amos i el capitalisme, aconseguint fites històriques com les 8 hores de treball per primer cop al món, només un any després de l’URSS i Alemanya, i que duraria un bon temps.

O al Trienni Bolxevic, del 1917 al 1920, quan l’onada inspiradora de la revolució soviètica, que sacsejà com un tsunami el món sencer, arribà a les costes mediterrànies, fent arrelar, especialment a Barcelona, les esperances d’un canvi radical sobtat, on les majories socials pauperitzades poguessin reemplaçar, com a Moscou, les velles oligarquies ostentoses. Tot plegat feu de la nostra ciutat un dels llocs del món on la lluita de classes prengué més cos i rellevància.

Avui, tota aquesta contestació popular que s’havia anat armant d’eines, estratègies i arguments al llarg de dècades havia pres cos, després d’anys de gimnàstica revolucionària, amb la creació de comitès de defensa a cada poble i barri de Catalunya, que serien la llavor del que hauria d’esdevenir un veritable exèrcit anarquista i popular, que avui mostrava al món la seva utilitat per parar els peus al mateix feixisme que amenaçava tot el planeta.