Dic amb orgull, perquè els que fan el contrari em semblen uns fatxendes, que tot ho he aconseguit amb constància a la vida. Tinc una minusvalidesa que em va fer estudiar en vuit anys una carrera de quatre, en la qual vaig acabar traient vuit notables i un excel·lent, i fer-la m’ha servit per sortir del pou on era a la llarga.
L’excel·lent va ser amb un treball sobre Kafka, que justament, per posar-nos nota, se’ns permetia d’escollir entre un treball fet durant un quadrimestre o bé un examen on t’ho jugaves tot en una hora i mitja. El contrast de què parlava el mateix Kafka a El procés. Allò meu no són els esprints.
I la poesia, que sempre és breu però molt condensada en mi, és aquella “cosa molt gran en una de molt petita” que dona títol al meu segon blog. M’agraden molt els haikus, els microrelats, els aforismes i les notes breus sobre art. I he pogut constatar que aquesta brevetat no és gens fàcil, contràriament al que es podria pensar. Fa poc algú m’ho ha reconegut. Cal tenir voluntat, però no es pot matar tot el que és gras, també ho he de reconèixer.
La meva proesa més gran fins ara, que vaig començar a escriure als trenta-sis anys, és el que vaig fer per al meu llibre Ara Pla, que és haver comentat entrada per entrada del blog d’El quadern gris, tots els dies en què l’autor havia escrit al seu diari cent anys abans, entre 1918 i 1919. Jordi Llovet, el professor de l’excel·lent, ens va dir a la carrera que si volíem escriure ens cerquéssim una feina que ens deixés els matins o les tardes lliures, i jo li vaig fer cas, treballo en una biblioteca a la tarda.
El títol d’aquesta publicació virtual, La Resistència, ja s’escau amb el tema d’aquest article, justament. Allò meu és la resiliència, també. Sempre em mou més el goig que no el plaer, “Vull l’alba en el que em costa / i la posta en el que desitjo”, dic en un poema meu, Persona altament sensible.
El darrer atemptat terrorista del 07.10.2023 al sud d’Israel, per part de Hamàs, en un festival de música electrònica al desert de Re’im, va provocar més de 260 morts, centenars de ferits i 40 ostatges. Tot plegat, una jornada de festa que va acabar en una tragèdia indescriptible. Posteriorment varen envair un quibuts al sud d’Israel (Nir Oz), on van causar una forta mortaldat i més presoners.
Història
Fa mes de 4.000 anys que els pobles àrab i israelià estan condemnats a viure junts, ambdós pobles, descendents del gran patriarca Abraham.
Palestina: des dels babilonis fins als britànics, Gaza ha sigut la ciutat del món més atacada i destruïda. D’acord amb els textos bíblics, el conflicte araboisraelià s’inicia amb una invasió dels hebreus el 1850 aC pel seu patriarca Abraham, pastor nòmada, a qui Jahvé (Déu) havia promès aquelles terres, obviant que altres pobles semites ja hi havien emigrat abans.
Israel: la presència de jueus a Palestina es va incrementar a partir de les persecucions religioses contra els jueus europeus, dels Reis Catòlics el 1492 i de Portugal el 1496. És el govern britànic qui el 1917, mitjançant la Declaració de Balfur, es manifestà a favor que el poble jueu s’establís a la regió de Palestina. L’any 1948 els britànics varen deixar la regió donant per acabat el mandat, coincidint en una guerra iniciada per Egipte, Jordània, Síria, Líban i Iraq.
Hamàs: creació formal l’any 1987, amb seu a Gaza, i d’ideologia nacionalista palestina, nacionalisme islàmic, gihadisme, anticomunisme o antisionisme, amb una ala paramilitar, les Brigades d’Ezzeldin Al-Qassam. En la seva carta fundacional, hi consta crear un estat islàmic a la regió de Palestina, és a dir, Israel, Cisjordània i la franja de Gaza, amb capital a Jerusalem. No reconeixien Israel, ni volien abandonar la lluita fins a aconseguir-ho.
Marina d’Or
El 20 de gener de 2025, Donald Trump, el 47è president republicà dels EUA, anuncia “l’edat d’or del país”. Comença ara la gran prova d’un president que pretén, entre altres temes, resoldre el problema Israel-Palestina i, més concretament, la franja de Gaza.
El 7 de febrer anuncia que presenta un pla per prendre el control de la franja, dient “serem inversors a Gaza, i els residents palestins seran traslladats a uns altres països, entre ells Espanya; tot plegat es tracta d’una transacció immobiliària”.
L’ermitatge de Font-romeu és un dels santuaris marians més notables de Catalunya. La mare de Déu que s’hi venera és bruna. La Cerdanya és la comarca que té més imatges brunes de tot el Pirineu. Sembla ser que, al marge d’algunes teories més esotèriques i alquimistes, el controvertit origen de les imatges brunes el trobem en les icones precristianes. En l’antigor, donada la decisiva importància de la fertilitat i la procreació humana, les tribus eren organitzacions de caràcter eminentment matriarcal. La veneració a una «gran mare» va persistir fins que els romans van implantar el culte d’una deïtat homòloga, possiblement importada de l’Àfrica pels lígurs, 4.000 o 5.000 anys abans de la nostra era. El culte romanitzat a les Isis, Persèfones o altres es va mantenir arrelat fins que la cristiandat, en adjudicar-se les celebracions paganes, les va entronitzar com a mares de Déu.
La de Font-romeu és una talla romànica del s. XII que va ser trobada en un paratge extraordinàriament bonic, on, com tantes altres imatges, havia estat sepultada per evitar-ne la profanació en una època en què els Pirineus varen constituir la barrera espiritual contra l’Islam. De bon primer la baixaren a la parròquia del terme, però l’endemà apareixia invariablement vora la font on va ser trobada. És per això que, encara ara, cada 8 de setembre, els clergues i una munió de vilatans de la Cerdanya, el Capcir i el Conflent la baixen caminant dalt del seu tabernacle a la parròquia de Sant Martí d’Odelló, que la tindrà en custòdia fins al diumenge després de Pentecosta, en què serà retornada amb la mateixa devota cerimònia.
L’ermitatge ha estat ampliat i reformat periòdicament i conserva elements molt interesants, d’entre els quals destacarem el cambril barroc obra de l’escultor bagenc Josep Sunyer i del daurador Fèlix Escribà.
…Però recordo el passeig que anava al misteriós país, les malalties, la joia, el tresor amagat, la ploma groga, els plors, l’aire innocent del meu fabulós, ignot, remot, i per sempre perdut, país de les meravelles. ‘Primera lletra escrita al capvespre’ – Joan Perucho
El bipedisme ens va deixar lliures les mans i va augmentar el volum del nostre cervell. Vistos els resultats, que tinguem les mans lliures i el cervell més pesant no ha fet cap bé al planeta ni a la nostra espècie. El nostre cervell sobredimensionat se les ha empescat per poder-nos moure d’un lloc a un altre sense haver de fer servir les cames, que no sigui per canviar d’instrument de transport o anar del sofà al llit, i allò que ens era avantatge enfront de les altres espècies i per al domini de la natura, ara ens està atrofiant i amenaçant amb la desaparició.
Alguns membres de l’espècie humana ja fa temps que van avisar del perill que correm, com ho feu David Henry Thoreau, escriptor i filòsof anarquista, que publicà les seves reflexions sobre la vida senzilla als boscos i lluny de la tecnologia, així com La desobediència civil.
Thoreau, amb les seves reflexions, ens parla del caminar com a art per assolir una vida més senzilla i més autèntica, més propera al nostre estat primigeni.
Un altre membre de l’espècie, Biel Barnils, acaba de publicar el seu tercer llibre, un llibre que pel seu títol pot desconcertar: Caminades. Hom pot esperar, en obrir-lo, enfrontar-se a un altre d’aquests manuals tant de moda per a la tribu pedestre que s’obstina a trepitjar el terrer amb una indiferència insultant, com si el país fos un consumible on distreure’s, entrenar-se i aprimar-se. Lluny de rutes pintoresques, vistes espectaculars, kilòmetres, temps, tracks, desnivells positius i negatius acumulats, calories consumides…, en Biel ens convida a seguir-lo en una lectura personal, inspirada per una extraordinària sensibilitat: una randa amb boixets de llengua, mites, humor, sarcasme, somnis, recances, dol i esperança.
Com que en Biel transita per camins coneguts i compartits, Caminades es manifesta amb l’efecte magdalena de Proust, les olors i les imatges se’t fiquen al cervell com una papallona que va despertant inesperats records i emocions. Qualsevol lector avesat a la nostra literatura hi reconeixerà Foix, Pedrolo, Perucho, Francesc Pujols, Rodoreda, Calders, Vicent Escrivà…, perquè en Biel, sense imitar-los ni assemblar-s’hi, pertany a aquest univers literari encara no definit ni batejat que es distingeix per una manera de fantasiar intel·ligent, singular i catalaníssima. És clar que en Biel, a més d’haver-ho llegit gairebé tot, ha estat llibreter, jurat del Premi Llibreter, articulista, poeta, rapsoda, activista de la paraula, comunicador, observador apassionat.
Charles Baudelaire, contemporani de Thoreau i Walter Benjamin, que sens dubte l’havien llegit, va recuperar el vell mot flâneur per definir la filosofia i l’actitud del caminaire/espectador. Tot i que el flâneur el situen als carrers de les ciutats, en Biel s’escapa de la gàbia urbana i com a artista/poeta porta l’art de la flânerie a l’aire lliure, vagareja, camina, observa, es barreja i es confon amb els acompanyants i es meravella descobrint els mites, les fades, els herois, els fantasmes, els somnis, els colors i la transformació de la matèria.
Caminades és un llibre per aprendre a llegir el país, per ser lliures i desobeir els tòpics i les modes, per deixar-nos endur pels nostres somnis i la nostra imaginació. Tot el que veu i li passa a en Biel al llarg de les seves caminades, existeix, és cert, tant cert com ho pot ser per nosaltres, si volem.
Quan va despertar-se, les bombolles de colors encara explotaven indiscriminadament dins del cervell de Kronenbourg. No se sabia avenir que aquella qui durant deu anys havia estat la seva dona, ara estigués follant amb un desconegut. El pitjor no era només que hi cardés, sinó que a més es passejaven pel barri vell de Ripoll abraçats com dos adolescents, davant les indissimulades mirades de satisfacció d’uns veïns que murmuraven al seu pas, recreant-se en l’aclaparadora desgràcia conjugal que ara patia.
Calia que algú pagués per tot plegat. Ofuscat com estava pel patiment, va tindre-ho clar. Remembrant les novel·les policíaques de les quals n’era un consumidor empedreït, va fabular diverses formes per acabar amb la font del seu dolor. S’imaginava atropellant-los amb un cotxe robat, com la protagonista del Cómo pudiste hacerme esto a mi, d’Alaska y Dinarama; entrant a la que fins unes setmanes enrere havia estat casa seva i emmetzinant-los l’aigua al més pur estil dels homicides de les novel·les d’Agatha Christie; contractant un assassí a sou —si podia ser la núvia que protagonitzava Uma Thurman a Kill Bill, molt millor encara— perquè els eliminés a càrrec del seu compte corrent… Cap opció no acabava de convèncer Kronenbourg, perquè era massa evident que podia ser-ne el màxim inductor. Va entrar a la freda cuina del pis de separat i va agafar el ganivet de tallar pernil. Va acaronar-ne la fulla, en una malaltissa cerimònia pràcticament onanística. Hagués somrigut si el pes que arrossegava dins de l’ànima no fos tan consistent. Però n’era.
El ressentiment va créixer dins seu, va augmentar de volum fins a la insostenibilitat i, segurament, hauria fet una bestiesa amb el ganivet i les seves venes, si abans no hagués sonat el timbre de l’apartament que havia llogat. Era un repartidor de la guia telefònica que aquells dies feia la ronda per Ripoll. Li havia de donar les guies antigues i ell li canviaria per les noves. El va fer entrar. De fet, no tenia telèfon, però aquell desconegut no n’havia de fotre res. Només era això, un desconegut com el que li havia fotut la dona. Un desconegut, ningú, conjunt buit… Qui el trobaria a faltar? Qui el podia acusar en cas que desaparegués? Qui buscaria el culpable del seu homicidi si feia desaparèixer qualsevol rastre del cadàver?
Arreplegant d’una revolada el ganivet de damunt del trinxant, va abraonar-se sobre el repartidor de guies, i abans que aquest pogués aixecar els braços en un gest d’inútil autodefensa, ja li havia seccionat el coll amb un tall net. El cos es va convulsar espasmòdicament abans de caure desplomat sobre el gres de l’habitacle. Sagnava com un porc.
A la banyera va desmembrar-lo. Va constatar que els òrgans que formen part de la fisiologia humana eren tan reals com li havien explicat a escola. Un cop el va tenir ben disseccionat va comprovar que en realitat ocupava molt més espai que no hagués pogut preveure, tenint en compte el metre seixanta justet que feia d’alçada i la complexió relativament prima del difunt. La sang es va escolar pel desguàs del bany. La carn i les vísceres va guardar-les en sis bosses d’escombraries que va entaforar dins de la nevera. Els ossos, en cinc bosses més. Els cabells va llençar-los a la cagadora i va estirar la cadena.
Durant els següents dies Kronenbourg va dedicar-se a cuinar la carn, cremant-la, fent-li perdre volum. Alguns filets va arribar a menjar-se’ls intentant discernir si la teoria que la carn humana és tan bona com la de pollastre és realment certa. I ho era, malgrat que s’havia oblidat de salpebrar-la. Pensant-ho bé, això de matar el repartidor de guies fins i tot li resultava econòmic, tenint en compte que al cap de tres mesos se li acabaria el subsidi d’atur. El millor del cas, però, era que mentre estava entretingut fent desaparèixer els indicis d’aquell desgraciat, com a mínim no recordava el mal que li havien fet la dona i el fill de puta que se la cardava. Bon profit per tots dos, també. Tant de bo tinguessin un fill i que aquest s’hagués de guanyar la vida repartint guies telefòniques.
El ossos va trinxar-los amb una picadora de carn que va comprar a una botiga d’electrodomèstics. Primer els tallava a trossets amb una fulla de serra. Després els col·locava dins d’un recipient on giraven unes ganivetes esmolades i premia el botó fins que tot plegat quedava desfet en una pasta nauseabunda de la qual se’n desprenia també pel forat del vàter. La feinada no va fer-lo sentir millor, encara que el distragués de la cornamenta.
Una setmana després de l’homicidi ja no existia el més mínim indici que aquell individu hagués existit mai. Quedaven encara les guies que portava en un carret. Afortunadament, quan havia arribat al seu domicili només li’n quedaven mitja dotzena, que van anar directament al contenidor del paper. El carret va deixar-lo al carreró sense sortida d’en Camprubí, on al cap d’un mes encara acumularia pols i teranyines.
Enllestida la feina va sentir-se realitzat. Sabia que Jim Thompson, Boris Vian o Andreu Martin estarien satisfets amb la seva obra. Era la sublimació del crim perfecte. Mai ningú podria atrapar-lo. D’acord que no tenia massa sentit, però tampoc no en tenia la vida, i de fet milions de persones ens obstinem diàriament a donar-li’n per més ridículs que puguin semblar els arguments.
Quan va sortir al carrer, els murmuris ja no li feien mal. Fins i tot desitjava tornar a trobar la parella per poder-se’n venjar en cas de donar-li’n motius. Va entrar al Trot del Cavall. Uns quants habituals el van mirar per sobre l’espatlla. Mentre consumia el quinto de cervesa va donar un cop d’ull al diari. A les pàgines de successos va llegir-hi que una dona i els seus set fills havien denunciat la desaparició d’un repartidor de guies d’una empresa subcontractada de la Telefónica que treballava arreu de Catalunya, tot i que segons apuntava el periodista, l’absentisme era una pràctica freqüent en un sector laboral infravalorat i mal pagat. En aquest cas, no només faltava a la feina sinó també a la llar conjugal. El darrer lloc on havia treballat era a Ripoll. Segurament l’home apareixeria en qualsevol altra població del país, refent la seva vida amb una nova família, tot i que la senyora afirmava que era un home molt casolà i que fins aleshores no tenia cap dubte de la seva fidelitat. Va somriure, va pagar amb un bitllet de cinc, va deixar propina a la cambrera, i va tornar la mirada de fàstic als habituals.
Aquella nit, després de setmanes sense fer-ho, Kronenbourg va decidir regalar-se una alegria. No sabia ben bé com, però ho celebraria. Va recórrer el circuit habitual de bars i tavernes ripolleses, consumint cerveses i combinats de licor destil·lat a la velocitat de la llum. En un local un conegut va convidar-lo a una ratlla de coca per oblidar les penes. Van entrar al lavabo i van aspirar-ne una cada un. Al cap d’un parell d’hores ja havia comprat el seu gram corresponent i havia acumulat un grup d’acòlits que, abduïts per la crida de la clenxa, no el deixaven de petja. Amb ells va compartir confidències, en un detallat relat del seu crim perfecte, aquell que havia d’esborrar la seva imatge de marit enganyat per convertir-lo en un mascle alfa impenitent, en un sicari de la justícia indiscriminada i fins i tot surrealista, en un temible, fred i calculador assassí punidor. A mesura que especificava els fets, la cocaïna desapareixia dins dels narius de la seva audiència i un altre gram comprat per algú més de la colla s’afegia a una vetllada banyada en bourbon, vodka i gintònics.
El cel ja clarejava entre les teulades del centre de la vila quan el grup es va separar a la recerca dels respectius llits on superar l’insomni induït per la pols blanca, però ja ningú no estava ben segur d’haver sentit el relat d’un presumpte assassinat sense solta ni volta. Els únics descreguts que al cap d’uns dies encara recordaven la inversemblant història es referien a Kronenbourg com al banyut més gran del barri, a més d’un fantasma que es creia les seves pròpies fatxendaries.
El dissabte 16 de febrer d’enguany va tenir lloc un doble esdeveniment a les sales Puig i Cadafalch i Joan de Maragall del palau de l’abadia de Sant Joan de les Abadesses amb un mateix fil conductor i protagonista ensems: el bosc i en Martí Boada i Juncà. Abans de res, però, cal fer una breu pinzellada de qui és en Martí Boada i Juncà (Sant Celoni, 1949) i dir que està llicenciat en Geografia per la Universitat Autònoma de Barcelona, doctorat en Ciències Ambientals (2002) per la mateixa universitat ans esmentada i llicenciat en Estudis Catalans per la Universitat de Perpinyà. També ostenta la presidència del Patronat de la Fundació Centre d’Art La Rectoria de Sant Pere de Vilamajor.
El doble acte va consistir en una conferència dictada a la sala Joan Maragall sobre el bosc i la natura, amb una important assistència de públic, i amb la inauguració de l’exposició Art del Bosc a la sala Puig i Cadafalch, de la qual ell n’és l’autor, una mostra d’allò més original en què art i natura s’entrellacen per retre un homenatge al bosc.
Tal com ens diu ell mateix en el text de presentació de l’exposició, «a través de l’art he trobat una manera significativa de comunicar la necessitat de protegir els boscos del món». Seguint, doncs, amb aquests filosofia, cada peça del conjunt de les exposades ve a representar un objecte de la forest, identificat amb elements de ciència, reinterpretat però immediatament reconvertit en art desemboscat, això és, sorgit del bosc, per mostrar nous matisos de creativitat. Hi podem veure des de recreacions tipus escultòric d’aquests susdits elements bosquetans fins a d’altres que se’ns presenten dins d’un marc, talment com si d’una recreació pictòrica es tractés. Cada obra va acompanyada d’una petita cartel·la manuscrita on, títol a part, s’hi explicita el seu què, com i quan amb l’objectiu manifest de fer-la més entenedora al contemplador que s’hi atansi. Val a dir que algunes d’aquests breus textos són ben explícits, com ara el següent. «2023, ens cal frenar el CO2, si no, ho tindrem ben galdós», mentre que d’altres tenen un aire entre enigmàtic i poètic: «autopoesi quasi fractal».
Aquí vull destacar-ne dues, la recreació escultòrica d’una vulva pintada de color rosa i feta aprofitant la cavitat natural d’una vella i rebregada escorça de suro, i la titulada Monument doloris, que no és altra cosa que un tronc de ginesta pintat en tons verds i marrons de terres amb un reguitzell de claus on els oficials dels campaments franquistes penjaven les seves armes i corretjams. Tanmateix, no hi falten peces que volen homenatjar els petits animals i ocells bosquerols: Homenatge al picot verd: forat quasi perfecte, obrat en un tros de pollancre provinent de Bordils. No cal dir que totes les peces exposades responen als principis esteticocreatius de l’anomenat land art i que són una interessant mostra de simbiosi entre escultura i pintura.
Per acabar, fer-ho amb una frase de l’ecòleg Ramon Margalef que s’adiu com anell al dit amb l’esperit i intencions d’aquesta exposició de Martí Boada i Juncà: «Per entendre el bosc, la ciència és insuficient. Cal, almenys, un poeta».
Anava cap a la bústia amb una carta
a la mà quan t’he vist, envoltat de xiquets
enjogassats, assegut al banc de la plaça, i
m’he assegut al teu costat a fer-la petar
una estona, a fer-nos mútua companyia
i a amarar-me una mica de tu; no sempre
tinc l’oportunitat de tocar i sentir
tan a prop el desig de ser allà on vols ser,
l’efímer temps de compartir l’espai comú
que ens agermana, un nom, una lletra,
un país per estimar. Vull dir-te que he parlat
del català amb un noi que m’ha dit que li agradava
escoltar-lo i aprendre’l. Ah!, abraçar la llengua
de l’altre és com estimar-se a un mateix.