Les falles i les fogueres de Sant Joan

«La festa de Sant Joan», pintura de Jules Breton. [Foto: Museu d’Art de Fliadèlfia.]
[Un article de Glòria Fluvià.]

Per què els catalans encenem falles i fogueres per Sant Joan? Què simbolitza el foc de Sant Joan?

En temps primitius l’imaginari de la civilització rural contava que en la religió proto-basca, que va ser el sistema religiós majoritari al Pirineu des de l’època neolítica (5000 aC – 3000 aC) fins a l’evangelització medieval (1000 dC), a l’alba, les dones i els homes vivien en la tenebra, atemorits pels dimonis, que dominaven sobre els tenebrosos boscos d’aquella era fosca, Gavekoak (l’obscuritat de la nit, que simbolitzava l’imperi de la mort). Llavors, van implorar a Ama-Lur (la Mare-Terra) la llum, que equilibrés les forces entre el mal (Gavekoak) i el bé (totes les criatures del bosc, les grans i les petites). I Ama-Lur els va regalar Ilargia (la Lluna).

Però, la penombra d’Ilargia no impedia que els dimonis continuessin campant lliurement, atemorint totes les criatures del bosc i impedint que es consolidés la vida. La llum que projectava Ilargia no era suficient i, de nou, van implorar a Ama-Lur una mica més de claror. Ama-Lur es va compadir d’aquelles criatures atemorides i els va regalar Eguzki (el Sol). L’arribada d’Eguzki representaria la fi de l’era fosca, del terror, i l’inici de l’era lluminosa, Egunekoak (la claror del dia, que simbolitzava l’imperi de la vida i l’expansió a través dels temps).

Però Ama-Lur no confiava en aquelles temoroses criatures. Perquè no oblidessin mai d’on venien (d’aquella tenebrosa Era Fosca) els va imposar un cicle diari de claror i de foscor, i un cicle anual de vida i de mort. L’estiu representava l’imperi d’Egunekoak, amb tots els seus valors inherents: claror, vida, escalfor, passió, generació d’aliments, reproducció dels humans i dels ramats… Egunekoak representava la plenitud, la victòria sobre la fam, sobre el fred, sobre les malalties, sobre l’acció dels depredadors; en definitiva, la victòria sobre la mort.

Cap a l’any 1000, la Catalunya Vella, la dels darrers comtes carolingis i la dels primers comtes independents, era una societat bàsicament pagana. Els orígens de l’evangelització, iniciada quan l’imperi romà havia adoptat la religió cristiana (segles IV i V), només havia tocat les elits urbanes. Durant l’etapa visigòtica posterior (segles V a VIII), el cristianisme s’acabaria imposant gairebé en totes les capes socials urbanes. Però el majoritari món rural (les tres quartes parts de la població) continuaria professant les creences ancestrals.

En aquell escenari social i cultural, rural i agrari, el calendari de festes estava construït a partir del relat cosmogònic ancestral. I el solstici d’estiu (el llindar d’entrada a l’estació de la plenitud) se celebrava amb l’encesa de falles i fogueres. Aquell foc s’encenia la nit de la jornada del solstici, i la claror de les flames que esqueixaven la foscor simbolitzava el pacte ancestral amb Ama-Lur i el triomf sobre Gavekoak i l’imperi dels dimonis de la mort (la fam, el fred, les malalties, els depredadors). Les falles i les fogueres del solstici d’estiu eren l’element principal d’una celebració que rememorava l’inici de l’Era de la Llum, Egunekoak, que havia consagrat la vida.

La festa del solstici d’estiu era una de les celebracions més importants de l’Europa pagana. Representava el llindar a l’Era de la Llum, d’un segon naixement. I l’èxit de la tasca evangelitzadora d’aquell extens i poblat món rural radicaria en la suplantació dels espais de culte. En aquell punt del calendari on se celebrava una gran festivitat pagana, l’Església hi situava una important festivitat cristiana. La festa del solstici —la del nou naixement— va ser suplantada per la de sant Joan Baptista.

Durant els segles medievals, el poder va tolerar la permanència de certes manifestacions paganes, que conviurien amb la progressiva evangelització del conjunt de la societat. Una d’aquestes manifestacions seria l’encesa de falles i fogueres a la nit del solstici d’estiu. La Nit de Sant Joan, els masos, els pobles i les viles de la Catalunya baix-medieval encenien fogueres de llum que trencaven la foscor de la nit. A poc a poc, aquella tradició deixaria de ser el relat cosmogònic. Però es mantindria com una tradició viva i festiva, i la conquesta i colonització catalanes de les Balears (1229-1287) i del País Valencià (1232-1305) la portaria arreu dels nous territoris.

Reflexions d’un gandul fracassat. Turismofòbia (o matar el missatger)

Mosaic del segle IV dC amb màscara de Fobos dins d’un disseny de pètals radiants, d’Halicanassus (Àsia Menor), Museu Britànic. [Foto: Carole Raddato/Wikipèdia.]
[Un report d’Eduard Garrell.]

«Si és dur odiar tot sol, en grup és un plaer
Bernard-Marie Koltès a En la solitud dels camps de cotó.


Fill d’Ares i Afrodita, Fobos personifica la por intensa, el pànic. La fòbia és una síndrome  que produeix pensaments distorsionats, sudoració, respiració anormal, acceleració dels batecs del cor, tremolors, calfreds, dolors al pit, boca seca, mareig, mal de cap… De fòbies n’hi ha tantes com vulguem i totes estan identificades i descrites excepte la darrera, la més de moda: la turismofòbia.

Aquest és un fenomen que, de cop i volta, s’ha començat a estendre per casa nostra. El simplisme olímpic i  post olímpic, aquell afany poca-solta de vendre’ns al món, ara amb el suport de la mundialització i l’abaratiment dels viatges amb avió, està reblant els resultats que algunes veus impúdiques havíem pronosticat.

Fa 32 anys escrivia que les olimpíades ens costarien molt cares i que la factura trigaria dècades a saldar-se. Els resultats superen les expectatives. Ja és evident que tant turisme que volíem, com el que ara tenim, produeix pobresa.

La factura olímpica no se salda, es renova i creix cada temporada, estem hipotecats.

Les comarques gironines de l’Alt i el Baix Empordà, de la costa tarragonina i de Mallorca, són les que disposen de les rendes brutes personals més baixes, l’aportació de recursos socials més alts i les rendes extractives també més altes. A més del consum de recursos cars i escassos, cal afegir-hi la petjada de carboni que produeix cada turista a favor de l’acceleració del canvi climàtic.

Ara, els turistes són els nous colons per a qui creem serveis i productes en base al seus interessos, i ens transformem per complaure’ls. Els que abans consideràvem amics i admiradors del nostre tremp i del nostre paisatge i que en comptàvem amb orgull els milions, ara ens produeixen fòbia i els en fem personalment culpables, si més no, de la nostra incomoditat, perquè de la pobresa molts no se n’adonen i d’altres procuren que no ens n’adonem.

Un grafit antituristes en una de les façanes de l’església de Sant Maria del Mar, a Barcelona. [Foto: nahmate34/reddit.]

A mi em sembla injust. Tot i que un terç de catalans no es poden permetre fer una setmana de vacances, som uns grans viatgers, uns entusiastes practicants del turisme, omplim a vessar l’aeroport del Prat d’en Tarradellas, lloguem apartaments a  Airbnb, reservem hotels a Booking,  volem amb RyanAir, ens fem selfies per l’ Instagram, tornem seduïts pels països rics del nord i si anem al sud, al  sud-est o  al sud-oest presumim d’haver-los salvat la vida a baix cost. No hi ha res que s’assembli més a un turista català que qualsevol altre turista.

Aquesta  fòbia, mal dirigida, ens converteix en una societat hipocondríaca.

Ara ens adonem dels impactes negatius del turisme: ús del sòl amb construcció extensiva d’habitatge infrautilitzat i les seves infraestructures, accessos i mobilitat,  destrucció del paisatge, generació de residus, consum de recursos hídrics, elèctrics, sanitaris, generació d’economia rendista, importació de mà d’obra no qualificada per a llocs de treball temporals de nul valor afegit, contaminació hídrica i ambiental, colonització cultural (llengua, gastronomia, tradicions), gentrificació de la població local, impacte  negatiu sobre espais naturals protegits i en el medi aquàtic i la pesca…

Però es veu que, amb una mica de sort, els turistes es gasten de uns 227€ diaris i això, a la Costa Brava, representa un 12% del PIB.  Sort en tenim del turisme, 8,5 milions de turistes a la Costa Brava, 28.000.000 de pernoctacions.

El 2023, l’aeroport de Girona-Costa Brava va registrar 1.586.463 usuaris.

“Si no-fos per ells no sé pas què faríem” és la frase suada que repeteixen com un mantra quan qüestiones el model als qui a la costa en viuen. És clar, els 1.500.000.000 €, o més,  que Costa Brava Pirineu de Girona ens diu que ens deixen, donen molta eufòria, el sacrifici val la pena, els danys col· laterals han de ser assumibles. Amb aquesta excusa es segueix trinxant el país, es continua urbanitzant Aigua Xelida, Begur… aprofitant uns POUM franquistes escamotejats en calaixos municipals.

La la urbanització a la pedrera de S’Antiga a Begur. [Foto: Salvem Begur.]

Però com és que, malgrat aquest saldo tant positiu que ens deixen els turistes, la gent de l’Alt i el Baix Empordà no van apartant els bitllets pel carrer? On és, doncs, la mà invisible que fa desaparèixer el n?

Té noms:  Airbnb, Booking, companyies aèries de baix cost, agències immobiliàries, diverses plataformes de contractacions i reserves, les principals cadenes hoteleres…, totes ubicades o repartides en dotzenes d’empreses en paradisos fiscals.

Quan, fa uns anys, a la feina un jove format a ESADE, encarregat de crear una plataforma de venda de llibres electrònics parcialment subvencionada per la Generalitat, em va proposar d’ubicar-la a Liechtenstein o a San Marino per tal d’estalviar impostos, li vaig dir que això era robar. Primer es va sorprendre i després es va ofendre.

Li ho havien ensenyat a col·legi.

Si errem la fòbia ens tornarem eufòbics. [Eufòbia: por a rebre bones notícies.]

[LLIBRES] «El petit Ramon Frederic», de Ramon Plandiura

Ramon Plandiura, al centre de la instantània, al Casino de Vic durant la presentació del llibre aquest passat mes d’abril. [Foto: @casino_vic.]
[Notes de Xavier Borràs.]

Ens arriba un nou llibre, aquest cop El petit Ramon Frederic, del professor i advocat Ramon Plandiura, publicat per Edicions Cal·lígraf de Figueres aquest mateix any 2024.

Aquesta narració de 132 pàgines ens conta en quatre temps la infantesa del protagonista en un poble de la Plana de Vic, Sant Hipòlit de Voltregà, durant la postguerra. Tota la història, feta amb un llenguatge infantil i directe, ens endinsa amb jovialitat en la quotidianitat del protagonista i tot el seu entorn.

L’autor, nat a Alpens (Lluçanès, 1946) sembla haver pouat en la seva pròpia biografia per a explicar un temps i un país en una època grisa, de misèria i dificultats i ho fa des dels ulls d’un infant, el fill del nou mestre del poble, a través del camí incert que el dura a l’adolescència.  «No és un llibre d’història ni són unes memòries. Podria ser una novel·la, però és un nen», confessa Plandiura a l’inici del llibre.

En aquesta primera incursió narrativa de l’autor de múltiples i diversos textos sobre normatives o polítiques educatives, Plandiura ha fet una bona incursió a la infantesa que molts altres nens van viure semblantment.


 

21. El Món

El Món.

[Text de Gabriel Salvans | Il·lustracions de Lluís Badosa.]

Prou feina he tingut des del gener estant,
que vaig mirar la lluna al cel de Folgueroles,
per arribar fins aquest estiuet de sant Martí.
A l’any passat hi tinc els setanta anys i mitja
vida compartida al costat de la Carme. Mai més
tornarà aquell somriure, però quedarà sempre
reflectit per l’eternitat. Venim amb poc,
marxem amb res, a la darrera butxaca només hi queda
allò que hem sigut. Sé que faig via cap a la vida eterna.
Ara que estic sotmès als versos del «Retour d’âge»
com diu en Pla. Buscaré en el poema el camí
de la plenitud cap al sender de les paraules.
Que el joc amb el món i el foc del mots encenguin la flama,
a cada cim que vull trepitjar, a tantes taules
que vull compartir, en tots els ulls clars
on pugui aturar la vida i pensar en la mort,
amb un somriure a flor de llavi.

En cada ratlla de vers que escric, hi surt,
hi penja, el reflex furtiu d’un raig de llum
que s’ha filtrat per l’objectiu de la càmera.
Sóc, doncs, encabit al món d’una fotografia
mirant al cel el vol d’una mosca que encalça el gat.


El Món

Principi, perfecció, vida futura, amor, etern femení, ou còsmic, inspiració, retorn vital, gran fortuna, creativitat.

Després d’una hecatombe, caldrà torna esperar que l’univers torni a sembrar la vida al fons de la mar i de recomençar de bell nou tot el procés vital, com si res hages passat.


El Tarot de Folgueroles a La Resistència

Aquí podeu seguir les cartes (poemes i il·lustració) ja publicades, tot seguint aquest ordre:

0. El Foll.
1. EI Mag.
2. La Sacerdotessa.
3. L’Emperadriu.
4. L’Emperador.
5. El Hierofanta.
6. Els enamorats.
7. El Carro.
8. La Justícia.
9. L’Ermità.
10. La Roda de la Fortuna.
11. La Força.
12. El Penjat.
13. La Mort.
14. La Temprança.
15. El Diable.
16. La Torre.
17. L’Estel.
18. La Lluna.
19. El Sol.
20. El Judici.

20. El Judici

El Judici.

[Text de Gabriel Salvans | Il·lustracions de Lluís Badosa.]

Pot ser una tarda qualsevol que el gat
vingui a fer-me memòria que hi és.
Sovint m’abstrec en les meves cabòries.
I ara que les tardes fan olor de castanyes
i fosqueja d’hora, tot convida a somiar
sota l’escalfor d’una manta, en el jo
més profund, valorar qui sóc, què sóc, on sóc.
Què cal saber en el temps del pas del temps.
Que el riu dels dies no es detura.
Ara, el tinc palplantat davant meu, escodrinya.
Mentre, intento reflectir reflexions i vivències,
nu, desxifrar entre ombres i silencis, misteris
més enllà de la tomba. No, no. No vull esborrar
rastres, més que res trobar-ne en el camí fet.
Emmirallar-me en el poema, sense mans.
Que el jeroglífic és prou complicat,
tant, com mirar al mar esbraveït des d’una via ferrada.


Voldria robar bellesa a la vida, al paisatge,
a l’amistat i deixar-ne constància
en el temps i en la paraula i compartir
amor i sofriment i saber-me honest.
No cal que els déus hi diguin res, tenen prou feina.


El Judici

Renovació, retorn, autodestrucció, renaixement, metamorfosi vital, cicles vitals de la terra, regeneració, llibertat, estabilitat energètica.

Hem començat un camí sense retorn que ens passarà comptes, és possible que el destí de la vida intel·ligent sigui el d’un progres inevitable que ens portarà al col·lapse ja iniciat, hi ha una futura extinció d’aquests animals insatisfets?


El Tarot de Folgueroles a La Resistència

Aquí podeu seguir les cartes (poemes i il·lustració) ja publicades, tot seguint aquest ordre:

0. El Foll.
1. EI Mag.
2. La Sacerdotessa.
3. L’Emperadriu.
4. L’Emperador.
5. El Hierofanta.
6. Els enamorats.
7. El Carro.
8. La Justícia.
9. L’Ermità.
10. La Roda de la Fortuna.
11. La Força.
12. El Penjat.
13. La Mort.
14. La Temprança.
15. El Diable.
16. La Torre.
17. L’Estel.
18. La Lluna.
19. El Sol.

19. El Sol

El Sol.

[Text de Gabriel Salvans | Il·lustracions de Lluís Badosa.]

La lluna ha fugit del sol de migdia
i el murmuri de les ones jugava
amb la sorra de la platja de Tamariu,
el camió, i la imaginació del nen
que no s’ha torbat quan ha passat la noia
bellugant el cul de les calces a la regatera.
L’altruisme de la mirada ha fet
possible una breu felicitat terrenal.
Sincerament, el cul de la noia
m’ha distret del joc, de l’infant entossudit
a enfonsar el camió endins ben endins del sorral.
És subtil i enigmàtic el paradís del gat.
El camí m’ha dut amb l’amic i la conversa
a cala Pedrosa. Fruir de les petites coses
agombola el bategar del cor.
Si som capaços d’acceptar la vida
tal com ve, també és possible escoltar el cant de la sirena.


Solitària, bull una remor de pensaments
mentre es barregen les gotes d’aigua de mar
amb les gotes d’aigua de pluja. L’impuls m’ha fet quedar
sol sota el sol, surant com una barca. Plou un xic
a la platja de Tamariu un divendres a la tarda.


El Sol

Concòrdia, joia, amistat, influencia, atracció, amor, salut, rigor, bellesa, primordial, amistat, constància.

El pare de tota vida, font de energia, llum i escalfor, guia a seguir.


El Tarot de Folgueroles a La Resistència

Aquí podeu seguir les cartes (poemes i il·lustració) ja publicades, tot seguint aquest ordre:

0. El Foll.
1. EI Mag.
2. La Sacerdotessa.
3. L’Emperadriu.
4. L’Emperador.
5. El Hierofanta.
6. Els enamorats.
7. El Carro.
8. La Justícia.
9. L’Ermità.
10. La Roda de la Fortuna.
11. La Força.
12. El Penjat.
13. La Mort.
14. La Temprança.
15. El Diable.
16. La Torre.
17. L’Estel.
18. La Lluna.

18. La Lluna

La Lluna.

[Text de Gabriel Salvans | Il·lustracions de Lluís Badosa.]

Són tan fosques les nits amb la lluna cluca
que cal ser caçador d’olors i de sorolls
per orientar-s’hi. Que la lluna és enganyadora
i a les ombres de la nit s’hi amaguen els sospirs
i les traïcions, el perfil dels gats i de l’amor,
els somnis i les carícies amb estels
llunyans, fugaços a les nits de Sant Llorenç.
Des de la carena, amb la mirada,
quan la nuesa del cos sospesa a l’univers
el caos que governa l’infinit, que s’endú el mar
i els misteris de l’ànima a la seva riba,
udolen els llops per tantes nits desitjades
dels teus abraços i besos, al cau de l’amor.
La talla de les persones es mesura en les coses
petites i en el gos que els hi passeja el tarannà.
Que no brilla tot l’or que llueix
i a la selva hi perds el que no dones.

La vida és molt més del que passa a les pel·lícules,
no hi ha censura, ni amagatall, ni guia,
i dia a dia s’escriuen les escenes del guió.
Si juntes tornen un dia a projectar-se,
seré un riu de llàgrimes al reflex de la lluna.


La Lluna

Influencia, inspiració, reflex, imaginació, referencia, canvis, atracció, intuïció, regulador, foscor, repte, enigma, traïdoria.

La influencia del nostre satèl·lit sobre la vida del nostre planeta és extraordinària, la seva atracció sobre líquids i sòlids es total constant i regular…


El Tarot de Folgueroles a La Resistència

Aquí podeu seguir les cartes (poemes i il·lustració) ja publicades, tot seguint aquest ordre:

0. El Foll.
1. EI Mag.
2. La Sacerdotessa.
3. L’Emperadriu.
4. L’Emperador.
5. El Hierofanta.
6. Els enamorats.
7. El Carro.
8. La Justícia.
9. L’Ermità.
10. La Roda de la Fortuna.
11. La Força.
12. El Penjat.
13. La Mort.
14. La Temprança.
15. El Diable.
16. La Torre.
17. L’Estel.