[NOVEL·LA] Barcelona 1936. Capítol XII. Dins dels Docks

[Una novel·la de Dídac Costa.]

A les 4.30, dins de la caserna dels Docks, el Regimiento de Artilleria de Montaña Nº1 comandat per López Varela, ultimava els preparatius. Aquest era un dels principals centres operatius dels colpistes. Varela, a més de ser un dels caps de la revolta a Barcelona, era l’enllaç i el representant directe del general Mola.

La policia catalana havia sabut que era facciós dos dies abans, en interceptar els plànols i consignes que li havia entregat al capità d’assalt Valdés. En descobrir-ho, el Govern va radiar la destitució dels capitans d’aquest cos: Varela, Contreras, Ocaña i De la Guàrdia. Però com que imaginaven que els soldats no sentirien el comunicat per la ràdio, perquè ja estaven aquarterats i tancats als dormitoris, i els feixistes civils que havien entrat a les casernes els controlaven de prop per evitar que rebessin notícies de fora, la Generalitat demanà a Llano que investigués el regiment per analitzar les possibilitats d’èxit dels conspiradors.

Llano els pressionà una mica, però sense ordenar cap detenció, mentre Burriel ho feia en sentit contrari. Veient-se descobert, Varela declinà les seves responsabilitats en favor del comandant Unzúe per calmar la Generalitat i alhora no entorpir la conspiració. Perquè, encara sense saber-se, Unzúe estava igual de compromès amb el cop. Això va fer que el regiment d’artilleria, una peça clau per garantir la superioritat en armes de l’exèrcit contra el poble, pogués mantenir-se sota el domini complet dels facciosos.

Els oficials d’artilleria d’aquest quarter estaven molt segurs d’ells mateixos. I no els faltava raó, perquè van ser ells, sota les ordres del mateix comandant Unzúe, els que dos anys abans havien obligat Companys a rendir-se, després d’efectuar vàries canonades contra el Palau de la Generalitat.

Poc abans de la sortida de les tropes, uns voluntaris falangistes de paisà que entraven i sortien lliurement de la caserna compartien unes notícies inquietants als oficials. Eren falangistes civils que, tot i haver-se presentat en un nombre menor a l’esperat per les detencions de la Generalitat i la vigilància obrera als quarters, ja sumaven uns 400 entre els arribats aquí, un centenar, els 200 del quarter de Sant Andreu, 92 al Bruc, 82 al de Montesa i 18 al regiment d’artilleria de muntanya.

Tot i ser vistos amb desconfiança i un cert menyspreu pels militars per la seva escassa experiència armada, no podien sinó acollir-los amb afecte per presentar-se voluntàriament a la lluita i per compartir el mateix fanatisme patriòtic, catòlic i dretà, integrant-los d’immediat al regiment i donant-los armes i uns braçalets verds en senyal de la seva militarització.

— Capitán, acabamos de dar unas vueltas de reconocimiento por la ciudad —digué un d’ells.— La verdad es que la situación es más complicada de lo que creíamos… La Guardia Civil patrulla las calles… Grupos de obreros rondan los cuarteles… Los sindicatos están llenos de gente… La situación es preocupante. No sé quién pensaba que esto sería un paseíllo, pero me temo que no será así. No será tan fácil controlar la ciudad como en octubre del 34 o en el golpe de Primo de Rivera…

— Señores oficiales — advertí un altre— tengan prudencia, mucha prudencia.

— Bueno, ¿y qué quieren que hagamos? Pues nada, ¡a seguir con lo planeado! Formen la tropa en la plaza del cuartel, que son casi las 5. A esta hora ya deberían haber llegado dos compañías de Guardias de Asalto y una de Guardias de Seguridad. ¿Se puede saber dónde están, sargento?

— No han aparecido ni han dado noticias, capitán…

— ¡Pues llámeles!

— Si, mi capitán.

Agafà el telèfon i trucà a la Comissaria d’Ordre Públic de Via Laietana, on ja estaven Companys, Escofet i la plana major de les forces armades republicanes. Escofet agafà l’aparell.

— Buenos días, le habla el Teniente Fernández desde el Cuartel de los Docks. Informen, ¿cuál es su situación?

— ¿Nuestra situación?— li replicà sarcàsticament Escofet sota l’atenta mirada de Companys, Guarner i la resta d’oficials i alts càrrecs—. Nuestra situación, como no puede ser de otro modo, es de lealtad a la legalidad y contra el levantamiento fascista, como en el resto del cuerpo. Si siguen con sus planes, ¡van a tener que enfrentarse a nosotros!

El tinent penjà de cop el telèfon, sorprès, i mirant atònit a Varela.

— No se unen al plan, mi capitán, dicen que defenderán la República…

— ¡Malditos traidores! ¡Se las van a ver con el ejército entonces!

Sonà el telèfon. Ara qui trucava era el general Goded des de Mallorca per revisar els plans d’aquest regiment decisiu.

— Óigame bien, Capitán Varela — ordenà Goded—: La misión de su regimiento consiste en enlazar con las tropas que también saldrán a las 5 del Cuartel de San Andreu. Y junto a ellos, teniendo regimientos de caballería y de artillería, ocupar la Consejería de Gobernación, la Estación de Francia y el puerto. Y llegar hasta Capitanía General y Drassanes, donde está ahora nuestro centro operativo. El general Llano sigue aún al mando en Capitanía, fiel a la República. Deberá dejar de estarlo. Su objetivo final es apoderarse de la Generalidad. Contará con refuerzos del regimiento de Infantería de Alcántara. ¿Le ha quedado claro?

— ¡Si, mi general! ¿Y qué hacemos con el general Llano de la Encomienda cuando lleguemos a Capitanía?

— Trate de hacerle entrar en razón por las buenas. Y si no lo consigue, deténgalo junto a los demás oficiales.  ¿Cuál es el ánimo de la tropa? ¿Existen dudas acerca de la misión entre los soldados?

— No, mi general, la preparación de la tropa y el dominio del cuartel no han topado con ningún obstáculo. Está reunida en el patio desde las tres de la mañana y hemos hecho las arengas bajo los lemas establecidos, terminando con gritos de Viva la República.

— Perfecto.

— Entendido. ¡Salimos entonces!

— Suerte, y ¡Viva España!

— ¡Viva! — contestà Varela penjant el telèfon mentre mirava la resta d’oficials, als que informà:

— Es hora de salir. Formen la tropa, y ¡a la calle!

Un cop al pati del quarter, es van afegir el centenar de feixistes civils voluntaris, la majoria carlins catalans. Després de formar-los, el capità Reinlein els arengà novament, acabant amb els crits:

— ¡Viva España! ¡Viva la República!

Aquests crits, que els carlins sentien per primer cop, els causaren un gran desconcert. No semblaven entendre l’estratègia mentidera dels visques a la República, caient també en l’engany. Un petit rebombori d’incredulitat començà a recórrer les files d’aquests tradicionalistes de casa bona catalana i, després de molts murmuris, un d’ells aixecà la veu amb to irat i en un castellà amb fort accent català:

— Mi capitán, lo sentimos, ¡pero nosotros no hemos venido hasta aquí para defender la República!

— ¿Cómo dice?

— Que ¿cómo que viva la República? — digué un altre, indignat.

— No hemos venido hasta aquí para eso — seguí el primer—. No estamos aquí para defender la República, mi capitán.

El capità Reinlein els mirà amb un mig somriure sarcàstic, mentre pensava, fent que no amb el cap «¿serán burros estos catalanes?».

— ¡Nosotros estamos aquí para acabar con los comunistas y con la República, que está atacando a la iglesia y la familia! — digué un altre, exaltat— ¡Dios, Patria y Rey!

— Capitán — li murmurà un sergent a l’orella a Reilein, veient el desconcert que s’estava produint entre la tropa de civils—¿les contamos la ironía de los “viva la república”?

— No, no se preocupe sargento — li contestà Reinlein també en veu baixa, mentre mirava els carlins—. Si son tan tontos como para no entender esto, por más patriotas que sean, no nos sirven. Con fanatismo no se suple esta falta de luces, que, junto a su inexperiencia con las armas, nos podría perjudicar más que ayudar en la lucha. Dejémosles ir si quieren a estos idiotas, abridles las puertas.

—Si, mi capitán.

—Entendidido pues! —conclogué Reinlein cridant a la tropa— Pueden dejar el cuartel tal como han venido quienes no entiendan y apoyen la misión que nos ha sido encomendada en este histórico amanecer.

El general Legorburu també s’apropà a Reinlein per discutir què fer amb aquells inútils patriotes.

— Está claro, capitán, que, viendo esto, no son de fiar para luchar con nosotros en la calle. Pero no les descartemos, dejémosles aquí en la defensa del cuartel. No podemos desperdiciar sus ganas de luchar por España, ¿no cree?

— Sí, tiene razón. Pues que se vayan los que quieran, y los que no, que se queden aquí defendiendo el cuartel. A ver, señores —digué dirigint-se de nou a la tropa de civils—. Quienes no estén de acuerdo con las órdenes, como no pueden acogerse a la justicia militar, pueden abandonar el cuartel. Y quienes de entre ustedes se mantengan en la lucha, permanecerán por ahora aquí defendiéndolo.

El desconcert creat per la tàctica de Mola causava baixes també, en forma de desercions, a les mateixes files falangistes. Un nodrit grup de carlins deixà el fusell i trencà la formació, dirigint-se a un costat del pati per comentar la situació. Allà el seu cap, Conill, els digué en to burleta:

—Collons que sou burros o què? No veieu que és mentida això de la República? Una tàctica d’en Mola per despistar els anarquistes i les forces de la Generalitat! Sembleu idiotes!

— Estàs segur, Conill? Com ho saps? I si sortim i ens usen de carn de canó per a això?

— Exacte! O per altres objectius que no tenen res a veure amb els nostres? No sé tu, jo no me’n fio gens d’aquests espanyols… — digué un, amb clar accent garrotxí.

— Però si són dels nostres, home! — respongué Conill.

Finalment, la majoria va seguir Conill, disposats a participar a la revolta, i un grapat abandonà el quarter.

— ¿Y entonces, se quedan pues? — tornà a cridar Reinlein, visiblement enfadat davant d’aquestes actituds insòlites a un quarter, que, tractant-se de soldats, haurien suposat detencions i afusellaments. Però sí. Ni que fos com a carn de canó, preferien tenir aquests fanàtics a les pròpies files, molts dels quals no durarien gaire.— ¡Está bien! ¡Ya basta de indecisiones! ¡Esto no es un juego, coño! ¡Esto es un ejército!

Prop de les 5 del matí van obrir les portes. En no trobar cap activitat hostil a l’exterior, els batallons van anar sortint un rere l’altre, fantàsticament armats amb moltes peces d’artilleria, tranquils i al pas, segurs de la seva ràpida victòria. Les primeres van esquivar la vigilància dels anarquistes i van poder creuar tota la ciutat fins a Plaça Espanya, traslladant dues peces d’artilleria en dues camionetes. Quinze minuts més tard sortia una altra bateria comandada per Urzúe i Varela, precedida d’una companyia de falangistes dirigida per un tinent d’intendència. Uns minuts després, una tercera sota el comandament del capità Torres; una altra amb quatre peces de 105 mm i metralladores, pel capità José de la Guàrdia. I per últim una bateria amb el capità Contreras, que és la que, en sortir dels Docks, disparà la primera canonada per anunciar que l’artilleria estava al carrer. El so retronà per tota la ciutat, per sobre les sirenes, esgarrifant tothom i recordant que la lluita seria desigual.

El que els militars no sabien però no trigaran a entendre i els anarquistes, en canvi, tenien molt clar, és que, si l’objectiu era el control de la ciutat, la desigualtat inicial en armes no seria el factor decisiu, sinó el tipus de lluita, carrer a carrer, balcó a balcó, amb pluges de projectils disparats per totes bandes, a tota hora, sense parar. On defensar-se seria difícil si quedaven atrapats a qualsevol punt. I on inclús refugiats a algun edifici, tindrien tota una ciutat assetjant-los. Els canons espantaven, però serien poc eficients en una lluita urbana cos a cos, contra un formigueig de milers d’adversaris dispersos que corrien d’una banda a l’altra sense cap ordre ni pauta previsible, amb mil racons on amagar-se, protegir-se i disparar.

Un cop fora del quarter, les tropes van començar a desfilar per la calçada d’avinguda Icària cap al pont de ferro de Sant Carles. Però quan tot just eren a un centenar de metres dels Docks, aparegué l’avió de Díaz Sandino per sorpresa i a tota velocitat, sense deixar-los temps de reaccionar. L’avió volà directe cap a la tropa.

— ¿Qué cojones?

— ¿Qué es eso? ¿Un avión? ¿De dónde ha salido? ¿Suyo o nuestro?

— Como va a ser suyo, ¡si la aeronáutica y la aviación del Prat están con nosotros!

— Pues no lo parece…

Abans que poguessin dir res més, l’avió, situat ja a sobre dels militars, deixà caure una bomba i diverses descàrregues de metralladora, causant les primeres baixes importants al destacament. Moltes d’elles dels tradicionalistes de Cruz de Sangre. No seran les úniques baixes, estan a punt de topar-se amb el segon obstacle: nosaltres.


Capítols publicats

  1. A un pis del Poblenou.
  2. Camí de La Farigola.
  3. Al Palau de la Generalitat.
  4. Comitès de Defensa.
  5. A l’Ateneu La Farigola.
  6. A la caserna del Bruc.
  7. Companys rep els anarquistes.
  8. A Capitania.
  9. A la comissaria de Via Laietana.
  10. Camí d’Icària.
  11. Comença la lluita.

[LES NOSTRES ERMITES] Santa Margarida de Fontarnau

[Il·lustracions i text de Ramon Orriols.]

Es tracta d’una petita capella d’origen romànic restaurada el segle XVIII i en bon estat de conservació És mencionada l’any 1150 com a sufragània de Sant Martí de Sentfores, avui incomprensiblement abandonada.

L’edifici consta d’una sola nau sense absis, amb la coberta a dues aigües i campanar d’espadanya sobre la façana  amb dues obertures. Construïda a base de lleves de pedra i carreus de pedra picada en els elements de ressalt. La porta d’entrada és adovellada i a l’interior hi ha un retaule dedicat a santa Margarita.

S’hi pot anar des de Vic sortint per la carretera de la Guixa (BV-4316), que segueix el curs del riu Mèder. Just passat l’agregat de Sentfores (km. 3), cal girar a l’esquerra pel camí vell de Muntanyola fins a la casa de turisme rural de Fontarnau (total 6,5 km.). L’ermita queda a llevant del turó que domina la masia.

Misteris

[Un article de Nan Orriols.]

Sovint, els misteris són considerats com el nucli fonamental del cristianisme, segons el qual Déu és alhora Déu pare, Déu fill i Déu esperit. La vida dels creients està plena de misteris. Entendre les monges de l’Adoració Perpètua o la vida dels monjos de Montserrat també és un misteri. Segurament vivim en el misteri des del dia del nostre naixement.

El meu avi, el meu pare i la meva mare van néixer en temps de la monarquia dels Borbó, van passar un temps en una república per acabar en una dictadura i, oh, misteri!, per tornar a la monarquia dels Borbó. Els de la meva generació, només dictadura – Borbó + Borbó. Els misteris sempre són violents. Sigui a la creu o al misteri de la justícia reprimint els que no volen creure en els misteris, costa d’entendre que la humanitat, per acabar tots morts, ho compliquem tant i organitzem misteris per a tot.

Com s’han fet rics Felipe González, Aznar i tants i tants polítics de les portes giratòries? Això no és un misteri, però que continuïn saquejant, sí. De fet, jo crec que els misteris, de manera misteriosa, es posen d’acord per continuar aplicant permanentment un 155 gens misteriós però aplaudit amb les orelles fins i tot per polítics republicans i també independentistes. I això sí que és un misteri.

Urbanisme: de local a habitatge, canvi d’ús

Molts locals es poden convertir en habitatge. [Foto: bysincro.com.]
[Un article de Jordi Sánchez.]

Portem uns anys (des de 2007) amb una forta crisi econòmica de la qual encara no ens hem recuperat. Un dels sectors més afectats és el de l’habitatge. Aquesta crisi ha posat sobre la taula el debat de si podem transformar locals comercials en planta baixa, en habitatges o zones comunes del mateix edifici, ja que alguns plans municipals d’urbanisme no preveuen aquests canvis d’ús.

Això succeeix en els barris de major densitat en la tipologia plurifamiliar. És així per diverses raons: creixement de la població i manca d’habitatge, sobretot de lloguer; també, l’obligació de tenir un parc d’habitatges que compleixi amb el decret d’habitabilitat; mesures de prevenció amb les barreres arquitectòniques per a un ampli sector de les persones amb discapacitats, ja que ’habitatge en planta baixa sempre aporta millores a aquests col·lectius.

Actualment, els canvis en les activitats econòmiques estan deixant molts locals sense ús que difícilment es llogaran de nou. En urbanisme també hi ha errors; veiem de vegades promocions noves amb locals en planta baixa que després resten tancats anys i panys.

Demanar individualment una llicència municipal per a canviar l’ús d’un local pel d’habitatge, implica tramitar una modificació puntual per a un sol cas, amb el que comporta d’endarreriment, abans no se n’obté la llicència municipal.

Solució

La solució és fer una modificació puntual de totes aquelles zones que l’estudi municipal indiqui. Això permetria que una vegada aprovada la modificació, els particulars podrien fer un tràmit més fàcil.

Una vegada obtinguda la llicència municipal, caldria inscriure aquest canvi en el Registre de la Propietat i en el Cadastre. 

Reflexió

Si es vol tenir ciutats amb el model dels 15 minuts (tot més a prop), és evident que els barris han de tenir els usos necessaris —això ja és més llarg d’explicar pels darrers canvis que avui té la societat, com els que possiblement vindran—, però avui és avui i amb petites modificacions podem alleugerir el carregós procés de l’administració, és a dir fer-ho més fàcil.

Així ho veig.

Plàstics

El món del plàstic en un anunci angoixant il·lustrat per Josep Nogué.

[Un article de Josep Nogué.]

«Les arts plàstiques són les arts que permeten donar forma a una idea, fer-la visible o palpable, a partir d’un material i unes eines. Tradicionalment. l’art es dividia en el que s’anomenaven belles arts (pintura, escultura, arquitectura) i les arts menors o arts aplicades, representades per treballs artesanals com el gravat i orfebreria. Amb el temps aquesta classificació va resultar insuficient per abastar les noves formes artístiques que van anar sorgint.» [Extret de l’article de la Viquipèdia «Arts plàstiques».]

Però avui no vull parlar de les arts plàstiques, sinó del plàstic en general, és a dir, el conjunt de materials als quals ens referim quan diem que quelcom està fet de plàstic.

Tot i que ara sembli que el plàstic sempre ha estat aquí, personalment encara conservo memòria del primer objecte que vaig veure fet d’aquest material. Era una xapa de color groc, com una moneda, que les ampolles de lleixiu (encara de vidre) duien sobre el tap (de suro). I a sobre —com encara ara els vins— duia una caputxa de plom que embolcallava tot el coll de l’ampolla. Aquesta xapa no tenia cap altra funció que la promocional, servia per aconseguir descomptes en una nova compra de lleixiu. Això era als anys cinquanta del segle passat. No cal dir que, des de aleshores, el plàstic ho ha empastifat tot…, i no sols l’ampolla.

«El mot plàstic deriva del mot llatí plasticus, que al seu torn prové de les paraules gregues πλαστικός (plastikos) i πλαστός (plastos), que fan referència a la mal·leabilitat, la capacitat de ser modelat per tal de donar-li qualsevol forma física (pel·lícules, fibres, tubs, ampolles, caixes, …), utilitzant diferents mètodes (fusió, extrusió, pressió …). La paraula es va utilitzar originalment com  adjectiu per denotar un cert grau de mobilitat i facilitat per adquirir certa forma, sentit que es conserva en el terme plasticitat.» [Extret del mateix article de la Viquipèdia. I continua:]

»Els primers plàstics eren materials creats a partir de substàncies naturals d’origen biològic, com per exemple proteïnes de l’ou o de la sang, que són polímers orgànics. A partir proteïnes de la llet, com la caseïna, tractades amb sosa càustica es van desenvolupar materials que imitaven les propietats de les banyes del bestiar. Els primers plàstics sintètics com el cautxú, la nitrocel·lulosa, el col·lagen o la galalita, foren el resultat de la transformació química de substàncies naturals, que més tard serien complementades amb molècules sintètiques per obtenir substàncies com la baquelita, la resina epoxi, el clorur de polivinil, o el polietilè.

»Durant el segle XIX el desenvolupament dels plàstics es va accelerar gràcies al descobriment de la vulcanització per Charles Goodyear, un procediment per obtenir materials termoestables a partir del cautxú natural. Alexander Parkes va inventar el 1862 la parkesina, el primer plàstic fet per l’home. El primer plàstic totalment artificial va ser la baquelita, descoberta i comercialitzada per Leo Hendrik Baekeland el 1907, que era un tipus de plàstic barat, no inflamable i polivalent que va ser força popular. Al llarg del segle XX l’ús del plàstic es va fer extremadament popular i va arribar a substituir altres materials tant dins l’àmbit domèstic com l’industrial.»

Ja veieu, doncs, que la cosa ve de lluny. Però, va ser a partir de mitjan segle XX que la producció va sortir de mare. Bona part del objectes domèstics que fins aquell moment es feien de ceràmica, porcellana o metall, van passar a fer-se amb plàstic. No discutirem, és clar, els avantatges pel que fa a la durabilitat i la resistència als elements respecte als materials tradicionals; però, ja estem veient com aquests mateixos avantatges són la causa dels seus inconvenients: No hi ha manera de destruir-los. Hem trencat el cicle natural dels objectes i han esdevingut vampirs. Són àliens que valent-se dels nostres cossos s’infiltren arreu, al món urbà, al rural, als mars i a les muntanyes, tot apoderant-se cada dia de més territori. Ni tan sols es poden cremar, perquè contaminen encara més (¿recordeu com l’àcid que destil·lava el monstre Àlien perforava les cobertes de la nau?).

De veritat algú pensa que reciclant-lo ens n’alliberarem?

Ni tan sols deixant de fabricar-los ho aconseguiríem; però és que tampoc ningú no es planteja aquesta possibilitat. Potser un dia aparegui algun bacteri que se n’alimenti, però encara que passés, ja tindríem el planeta embolcallat totalment de plàstic com qualsevol dels productes que surt dels supermercats. Només caldrà que dugui imprès en algun lloc l’etiqueta de «producte reciclable».

Constantment, a les excavacions arqueològiques, es desenterren restes de ceràmica i metalls, objectes utilitzats pels nostre ancestres, que ens serveixen per saber com vivien, de què s’alimentaven i que els ocupava i preocupava. Cap d’aquests objectes, però, té la durabilitat que tenen els plàstics. Per molt anys que durin acaben dissolent-se en el territori, dificultant els estudis sobre el passat.

Els arqueòlegs del futur en canvi, si n’hi ha, sembla que ho tindran força més fàcil amb nosaltres, perquè encara que una bona part es degradi en micro-partícules indestriables, l’obsolescència programada proveeix tal quantitat de productes rebutjables que fan que la seva «supervivència»  sobre el territori sigui massiva. Potser en lloc de la Terra, caldrà anar pensant a posar-li al planeta el nom de «Plàstic».

Tot això ho hem aconseguit en menys de cent anys. I ara ens volen convèncer que reciclant ho podrem arreglar ?

Durant mil·lennis la humanitat ha utilitzat objectes de tota mena que li servien per a les seves activitats, tot arribant a perfeccionar les tècniques més diverses que van derivar en tota la varietat d’arts, oficis i artesanies. Potser el més semblant al que es fa amb els plàstics era el que es feia amb el fang. L’ofici de ceramista podria ser equiparable, pel que fa al procés plàstic (en el sentit de donar forma), al que es fa amb els materials plàstics actuals. La diferència és que el primer forma part de la naturalesa —és Terra— mentre que el segon és de naturalesa mutant. És un monstre… perdoneu, ja sé que ara no és políticament correcte utilitzar aquesta paraula i hauria de dir que té «capacitats diverses». Però, com que ens referim a objectes i materials, podríem admetre el concepte de «versàtils», encara que la capacitat (relativa al cap) no veig que hi sigui. I, vist el que hem vist, començo  a tenir dubtes que els humans, en general, en tinguem (de cap).

¿Cal recordar, també, que hi ha materials explosius que s’anomenen plàstics? De fet una de les utilitats que es va donar a les baquelites (a part d’aparells com màquines de fotografiar o telèfons) va ser la de fer bombes de mà, en aquest cas per a la forma exterior, tot fent de contenidor de l’explosiu.

Amb la mateixa facilitat que ens van convèncer de la utilitat dels plàstic sense que ens adonéssim de les conseqüències, ens poden fer colar els arguments més pelegrins, ja que és evident que la humanitat està empeltada de la mateixa ductilitat de qualsevol material «plàstic». N’hi ha prou que ens «escalfin» una miqueta per donar-nos la forma que més convingui (d’aquí el concepte de «societat líquida»).

I ara, que ja estem en el món de la intel·ligència artificial (AI) podem començar a imaginar robots amb cos de plàstic, fets per impressores 3-D, proveïts de cervells d’explosius plàstics per ser activats segons programes «intel·ligents», fets a imatge i semblança dels creadors humans que —encara— són fets de materials tradicionals com esquelets de calç i cervells dúctilsplàstics— de proteïnes i matèria grisa…, si bé en ple procés de reciclatge perquè no hi hagi diferències entre uns i altres. I tots, la terra, les plantes, els animals i les persones, esdevindrem àliens sintètics: fets de plàstic.

I els nostres primers pares seran la Barbie i en Ken. Perquè «life in plastic is fantastic».