Mor el savi Ramon Cotrina, activista del català

[Notes de Xavier Borràs.]

El passat 28 d’abril vam rebre l’escarida i malaurada notícia de la mort del savi i activista de la llengua catalana en Ramon Cotrina Puig (1932-2020), amic des del primer instant de La Resistència. Encara no fa dos anys parlàvem de la seva participació en la presentació d’Home a la muntanya (vegeu-ne el vídeo aquí sota). Ell sempre ens animava a continuar endavant, que és el que farem, també, en el seu honor i remembrança.

https://www.youtube.com/watch?v=t2J_NBXNv5I?start=1607

Avui no podem fer res més que tenir-lo present i recordar-lo, ni que sigui amb dos bons reports, un al setmanari El9Nou i l’altre al digital osona.com.

També, ens representen les paraules que li dedica Nan Orriols:

Ha mort en Ramon Cotrina i Puig,
savi, sense vanitat, amic i mestre.
Per a ell, la llengua era el país.
Un resistent que, amb rebel·lia,
va lluitar perquè el franquisme i els seus hereus
no ens poguessin sotmetre. L’obra, immensa. Gràcies.

D’aquest poeta, prosista, traductor i professor de català, també en vam parlar a La Resistència amb motiu de la publicació del seu llibre Retaule de pols i altres narracions, (Viena Edicions, 1986, 226 pp.), disset relats escrits durant la seva joventut llavors recuperats. I d’entreaquestes narracions us en vam oferir el tast de la breu i viscuda història de «Donya Amàlia».

I, finalment, uns versos del mateix Ramon Cotrina, amant de la natura, com a recordatori del mateix dia del sepel·li.

Els microrelats de Jordi Remolins. Abril de 2020

La fi de l’idil·li

Dos amants s’abraçaven amb força dins un automòbil, on amb passió continguda es van fer un intensíssim petó, conscients que seria l’últim a causa de les circumstàncies de les seves respectives vides. Tan bon punt la dona va sortir per la porta marxant capcota vorera enllà cap al destí familiar que tenia reservat, ell va engegar el motor i el dic de contenció dels seus ulls es va desbordar, negant de llàgrimes l’interior del vehicle. Vint-i-quatre hores després de l’accident contra un arbre, el doctor que li feia l’autòpsia va determinar que abans de l’impacte ja havia mort ofegat, però per temor a ser ridiculitzat pels companys de professió, va abstenir-se de certificar per escrit el diagnòstic.

Detall d’una pintura de Pisanello. [Font: Directmedia.]

L’arrodoniment del quadrat

El món sencer va desfer-se en elogis dirigits al reputat físic tan bon punt va completar la quadratura del cercle. Enmig de la voràgine d’homenatges i felicitacions, el savi va tenir un moment de lucidesa i va adonar-se que, contràriament al que li havia costat tant de temps de demostrar, el cercle seguia tenint forma esfèrica. Llavors va obsessionar-se a arrodonir el quadrat, va passar-se’l al voltant del coll i, estrenyent ben fort el nus que havia fet ajudant-se d’una corda que penjava d’una biga, va saltar de la butaca abans no acabés d’apoltronar-s’hi.

Moviments intracranials en l’obscuritat

Alarmat per les cada vegada més freqüents pèrdues de memòria, el batlle de la petita ciutat dormitori va visitar el seu metge de capçalera. L’examen a què el va sotmetre va dictaminar que si no feia una mica d’exercici mental amb urgència, la seva activitat neuronal seria cada vegada més precària. Després d’obligar durant mesos el seu cervell a fer capgirelles, salts de longitud i fins i tot algunes maratons intracranials, el polític local va embogir finalment, i de fet ni tan sols recordava on tenia la consulta el doctor a qui en altres moments s’hagués mort de ganes de partir-li la cara.

El camí més curt entre dos punts

L’enginyer de ponts i camins va acceptar la invitació d’anar a la festa que es feia a la mansió del propietari de l’empresa on treballava, tot i la seva aversió cap a aquesta mena de convencions socials. Buidant totes les ampolles de bourbon que va trobar al bar que havien habilitat al jardí, es va passar bona part de la nit esquivant cel·lulítiques donzelles que obstaculitzaven el seu pas de la barra al lavabo i del lavabo a la barra. L’endemà, immers en una implacable ressaca, l’enginyer va inventar un revolucionari sistema per a evitar els perillosos encreuaments de carretera: la rotonda.

Notes esparses des de la Vall d’en Bas. Abril de 2020

Els mitjans són els virus. [Foto: Twitter.]
[Un report de Xavier Borràs.]

Fineix aquest penós abril amb més de mitja humanitat segrestada pel totalitarisme dels sistemes estatals a redós del capitalisme biomèdic i la pornofarmàcia, amb la indecent propagació dels mitjans de comunicació com a necessaris companys de viatge per a fer creïble l’estafa més grossa de la història de la humanitat suposadament civilitzada.

El pretext de l’«enemic invisible»

La crisi sanitària global resultant de l’emergència de la malaltia foto-biològica respiratòria aguda, estacional, associada al SARS-CoV-2, anomenada Covid.19, ha posat ben de manifest —tal com s’assenyala en aquest report científic (vegeu-ne una síntesi en aquest article)— el punt negre del sistemes de salut, que determina l’alta prevalença de morbiditat crònica i vulnerabilitat associada acumulativa en totes les franges poblacionals.

Precisament, a partir del pretext emocional de «protegir els més vulnerables» i de «salvar vides» s’ha ordit un discurs ideològic alarmista en pro del confinament necessari basat en la falsa premissa de la monocausalitat microbiana suficient de les malalties infeccioses, l’objectiu del qual és fer creure a la població que hi ha un «enemic extern»  — invisible— davant el qual ella és vulnerable i s’ha de protegir.

Aquesta falsa premissa és la que ha determinat un confinament domiciliari de la població sense precedents, científicament injustificat, amb derivades culturals, econòmiques, educatives, polítiques i socials molt greus.

gràfic covid-19 pandèmies
Contextualització històrica de la mortalitat causada per la Covid-19.

La realitat del punt negre dels sistemes de salut, el determinant de morbiditat crònica i vulnerabilitat associada dels seus usuaris, és el resultat del gran buit epistemològic existent en l’educació mèdica, la negligència de la didàctica de la simplicitat inherent al principi de la similitud, la deu de l’homeòrresi (homesotasi) fotodinàmica immunitària dels sistemes vivents, del mètode científic, de la medicina com a praxi que utilitza la ciència per al bé del pacient.

Malauradament, el no reconeixement del fracàs dels sistemes de salut en la comesa de restablir la salut als usuaris perpetuarà la vulneració del dret de tota persona malalta a l’eficiència sanativa restablidora de la salut.

Quants morts de por reals ha causat ja la por a «l’enemic extern»

És científicament injustificable que davant un procés fotobiològic agut, autolimitat, estacional, benigne per al 80% dels individus infectats en ple hivern, mediatitzat per un agent infecciós amb una virulència relativa mitjana, fotosusceptible a la radiació UVB solar, se sotmeti la població a un confinament domiciliari obligat en plena primavera.

El confinament evita òbviament la propagació inter-territorial de nous contagis, però impedeix que més de la meitat de la població (79,5 % ) es contagiï, s’infecti i s’immunitzi benignament i fàcil, gràcies a la irradiació solar primaveral. El confimanet ha impedit que la població hagi adquirit activament la deguda immunitat de grup per a benefici de tota la comunitat, fins i tot la més vulnerable.

I per últim, una pregunta obligada. Quants morts de por reals ha causat ja la por a «l’enemic extern» —invisible—, fomentada pel discurs alarmista en pro del confinament necessari? Quants d’ells han estat re-matats per la terapèutica del sistema públic de salut de manera experimental iatrogènica ab uso in morbis.

Les roses, amb espines, han fet el seu camí, malgrat tot. [Foto: Xavier Borràs.]

Sant Jordi confinat

La diada festiva de Sant Jordi va passar amb més pena que glòria, especialment per a autors, editors, llibreters, floristes, i, finalment, lectors, als quals se’ls cita a les darreries de juliol, en plena canícula estival, per a celebrar una festa, de roses i de llibres, irrepetible.

El meu capteniment en aquesta data, en què sempre tracto de resumir l’estat d’ànim (també el fer col·lectiu) amb uns versos, ha estat aquest:

El cavaller trist

Sant Jordi fuig esperitat
de tanta maleïda por:
les roses s’han marcit,
el drac dorm.

«Agafeu la llança!
Claveu-la als adotzenats,
als babaus,
als qui us volen derrotats,
esclaus dels senyors de la guerra,
titelles dels aprenents de bruixot»

—clama en les ciutats desertes,
des de la muntanya viva,
resplendent de sol i pluja,
aquest abril somort
de gent vençuda.

Ningú no respon.

El cavaller, capbaix,
acarona la fera
i somnia princeses valentes
i roses com punys.

Maig sembla que se’ns desvetlla més benigne, però no us en fieu: els maldestres i els mediocres, que són el qui ens pretenen fer acotar el cap, encara no han enllestit la feina. Esigueu alerta. Junteu-vos perquè, parafrasejant Salvat-Papasseit, cal que ens treiem l’embaraç que ens oprimeix les mans. Perquè hem de fer camí.

L’arc de sant Martí, un bon auguri per als qui saben veure’l. [Foto: Xavier Borràs.]

VÍDEO. Supremacista

[Text i veu de Nan Orriols.]

El virus està ja en la nostra vida. Un virus actiu, petit però gran, bo i dolent. Un virus que canviarà la nostra manera de viure. Un virus que ens avisa que no podem anar vestits de plàstic ni consumir sense tenir en compte les conseqüències que això comporta. Un virus que ens diu que no podem menjar mel sense abelles i que, si no parem amb els purins i el maltractament animal, no ens en sortirem.

El virus ens ha confinat i tenim temps de pensar. Veiem com els polítics gestionen la crisi. Veiem els mediocres incapaços, que només saben viure del sistema burocràtic no democràtic espanyol i no saben comprar ni vendre perquè el seu ofici és precisament viure del privilegi.

El nomenament del president Torra no va agradar. Venia de l’empresa privada. Independentista i sense complexos. El senyor Iceta i alguns companys seus, entre els quals es troba l’actual ministre de Sanitat, van fer córrer per tots els diaris i partits unionistes de Madrid que el president Torra era un supremacista. El president Sánchez ho va repetir, com tots els que volen resoldre «el problema catalán» a garrotades.

No volen el president Torra i fa mesos que intenten fer-lo fora com sigui. Ara ha vingut el virus i ningú no recorda la Junta Electoral Central. El president Torra no va treure la pancarta. El president Torra defensa un país, i ho fa democràticament.

El senyor Iceta fa molt temps que juga brut. De fet, amb Felipe González va tenir un bon mestre. «El Estado también se defiende en las cloacas.» Supremacista? És evident que el president Torra no ho és. Cloaca? Vostè i tot el PSOE-PSC, sí.

La Covid-19, l’urbanisme i la segona residència

Vinyes de Sant Jaume dels Domenys, al Baix Penedès. [Foto: Àngela Llop/Viquipèdia.]
[Un article de Jordi Sánchez.]

La Covid 19 apareix a la ciutat xinesa de Wuhan, capital de la província d’Hubei, amb una població de 12 milions de persones, una àrea metropolitana de 8.500 Km2 i una densitat que supera els 1.400 hab/km2. La malaltia  s’inicia a Wuhan el novembre de 2019, a partir del 13 de Gener s’expandeix pel planeta i es declara una pandèmia amb milers de morts (fins avui 209.000  i creixent).

Resposta dels països

Wuhan va reaccionar (s’ha de tenir en compte el seu regim polític) fent un confinament a tota la població. Confinament que ha durat 77 dies. Les dades són: 67.803 contagiats, 64.014 curats i 3.212 morts. El dia 27 d’abril van donar d’alta a tots els contagiats, i va eiminar la majoria de les restriccions. Els EEUU, Itàlia i Espanya son els països amb més contagiats i més morts.

A Espanya es pren la decisió de confinar massa tard. El 14 de març el Govern acorda amb un reial decret declarar l’estat d’alarma i el confinament. Havent superat els 40 dies es comença a permetre que els nens fins a 14 anys puguin sortit al carrer una hora.  En canvi, els països de la UE com Alemanya, Finlàndia, Noruega, Països Baixos, Islàndia, Àustria, Dinamarca, Portugal i Grècia ho han gestionat tot molt diferentment i amb resultats millors.

 El Baix Penedès i el coronavirus

La comarca té un model d’urbanisme dispers, amb moltes urbanitzacions de segona residència, amb les excepcions de l’Arboç, Bonastre, Llorenç i Masllorenç. Aquest model es diferencia de l’urbanisme compacte que poden representar els municipis de l’AMB. El paràmetre de la densitat (habitant/km2) és essencial en aquets models urbanístics.

El Baix Penedès amb una superfície de 296,46 km2 i una població de primera residència de 106.479 habitants, té una densitat de 359,16 hab/km2. Però si sumem la segona residència incrementa fins a 400.000 habitants, tot donant una densitat de 1.350 hab/km2. Les xifres parlen per si soles, amb els problemes sanitaris que això comportaria.

Reflexió

D’un temps ençà, hem tingut com a referent econòmic que el cost d’aquest model dispers és insostenible, només amb l’impost de l’IBI es fa difícil l’equilibri econòmic dels comptes municipals. Un dels ingressos dels ajuntaments  fins l’any 2007 era la taxa de les llicències d’obres, actualment pràcticament inexistents llevat d’obres obligatòries de rehabilitació i d’alguna autopromoció. En el cas de la Covid-19  aquest model dispers i la densitat en el període que està succeint és menys agressiu per al contagi de la malaltia. Consultat amb els batlles (el meu agraïment), s’obté un resultat força contingut, uns 12 morts,  la majoria gent gran i amb patologies afegides prèvies, amb 12 residències geriàtriques a la comarca.

 Què podem fer?

Es pot continuar amb el model urbanístic i econòmic que tenim? El Pla parcial territorial del Penedès ens hipot ajudar? Sanitàriament, estem preparats? Hi ha ciutadans que resideixen a la comarca i no hi estan empadronats? Calen tantes administracions?: ajuntaments, consells comarcals, vegueries, diputacions, delegacions provincials —tant de l’Estat com de la Generalitat–… Aquest és el model polític més eficient?

Tota la vida he jugat a futbol, sempre m’he preguntat per què els anglesos —pioners d’aquest esport— van posar la mitja part? Per què no van reglamentar jugar tot seguit, per exemple seixanta minuts? Crec que és molt encertat, ja que la mitja part permet, a part d’un descans per a recuperar forces, revisar l’estratègia de com millorar la segona part i corregir errors.

Cal treure de positiu de la crisi de la Covid-19 que aprofitem l’oportunitat que ens dóna de millorar la nostra segona part, començant per una reflexió profunda, i canviar la nostra relació amb el planeta.

Els sàpiens (7.700 milions d’habitants)han de reaccionar amb ressonància, resiliència i generar noves oportunitats.

Així ho veig.

La por que anul·la la pròpia consciència

[Un article d’Eulàlia Ventura.]

Després de llegir un article de John Carlin, «Nadie sabe nada», em va sorprendre que un home de la seva categoria es fes aquesta pregunta. Fins i tot li vaig escriure fent-li una altra pregunta: «I si resulta que no passa res?». That’s the question. Crec que tot plegat és un gran fake psicosocial que ens han colat, un pols a la nostra capacitat de reacció davant d’un agressor i, per ressonànica, de la nostra capacitat d’obediència. Ergo, d’absència de consciència: de capacitat d’acatar ordres com a animals gregaris, no de pensar com a éssers humans i lliures…, malgrat la por.

P. P. Pasolini deia que ell, amb les seves pel.licules, no pretenia aportar més fórmules per a viure, sinó desmantellar les estructures que no ens permeten viure: justament, aquelles que ens posen cadenes a la llibertat (religions, estat, patrons sexuals…). Va ser un revolucionari…, es va ficar amb tots els poders que va poder i per això el van matar. Per dir la veritat. Però, dir-se la veritat també va ser el que el va fer viure en aquest estat de llibertat en el qual et submergeix amb les seves pel.licules: la por s’encomana…, però la llibertat encara més!

Tot plegat és un gran fake. Ens estan enganyant en manipular dades perquè és una bona arma per a magnificar el problema: es fa més gran el drac. Per què? Per a crear por, que és la que anul·la la pròpia consciència. Què hi ha de fons? suprimir la despesa de les jubilacions que no són rendibles, posar l’estructura econòmica encara més al centre del món i de la vida (un alter Deus?), i ara no per la promesa de prosperitat, sinó ensenyant les urpes de la por a perdre-la. De fons, hi ha la perversitat màxima del sistema capitalista, això no ens hauria de sorprendre. El que sí que és important, però, és que sapiguem mesurar el foc d’aquest drac: reconèixer-lo. La qüestió no és no tenir por, sinó conèixer-la i mirar-la als ulls, perquè la por també som nosaltres. Temps d’autoconeixement dels propis dracs i de no despistar-se amb el miratge del gran drac de fora, que tot plegat, és un enlluernament d’ombres xinesques, creat en un laboratori de disseny per a espantar-nos.

I després no caure de nou en un altre parany:  deixar-nos enlluernar per nous paradigmes i falsos paradisos. No podem substituïr una cosa per l’altra: el succionador estat del benestar per la seguretat promesa del paradís alternatiu i perfecte, perquè és un altre miratge…, el del desig dels meus ideals? Un altre drac que potser caldrà atendre, reconèixer, posar nom i saber que sóc jo de nou. Perquè sóc una població nombrosa, com diu Emily Dickinson (poema  MCCCLIV).

El Cor és la Capital de la Ment
La Ment és un sol Estat
El Cor i la Ment plegats fan
Un sol Continent
Un mateix és la població
Prou nombrosa
Aquesta Nació extàtica
Busca-la — Ets Tu.

Per tant, educar té a veure més amb desvetllar la cara del mal i els dracs en cada moment de la vida i de la història que amb donar pautes i propostes. Perquè els senyals del camí només són dins de la consciència de cadascú.

Jo no puc educar a ningú.

Autoconfinament: és el meu únic regne. Escoltar el que hi ha a dins. Per no deixar-me embaucar pel de fora. Temps d’or per a conèixer els meus propis dracs i obrir l’ull de la consciéncia per a veure-hi el drac que sobrevola per fora, emporuguint al poble.

El post-Covit-19: temps d’imaginar i transformar

La natura, implacable, fa el seu curs. [Foto: Xavier Borràs.]
[Un article de Dídac S. Costa.]

No serem ingenus. El poder, les elits extractives, l’1%, disposa avui de tots els recursos per a refer-se de qualsevol crisi i, lluny de defallir, aprofitar-la, com apunta Naomi Klein a La doctrina del shock, per a consolidar la secular explotació de les classes dominants sobre les treballadores, com passà el 2008. El capitalisme oligopolístic que vivim és ben ferm i ha aconseguit vèncer o contenir totes les alternatives del segle XX: comunisme, anarquisme, socialdemocràcia i moviments contraculturals.

Però, la sacsejada i les incerteses que ha generat la Covid-19 estan a l’alçada del crack del ’29, les guerres mundials o la caiguda del comunisme soviètic, que obrien les portes, com ara, a una profunda redefinició de les nostres societats. Encara és aviat per arribar a cap conclusió sobre quin món ens deixarà, però va quedant clar quin mon no tornarà.

Per suposat que tornaran les abraçades, la proximitat, les aglomeracions, els partits de futbol, els concerts o els bars plens de gent. L’actual necessitat de distanciament social no serà eterna, com sembla insinuar-se sovint. Haurà creat moltes patologies, més o menys passatgeres; rovellat les habilitats socials de molts de nosaltres, potser algun moviment extremista mantindrà aquestes precaucions, però un dia o altre arribarà la tan esperada vacuna i els tractaments, ja que per primer cop tota la humanitat treballa conjuntament per a això.

El que de ben segur serà difícil que torni són els arguments neoliberals que han dominat les nostres societats des dels anys setanta del segle passat, fins a fer desaparèixer les esquerres transformadores, que avui només existeixen nominalment, però sense un programa propi veritablement socialdemòcrata, comunista o anarquista. Després d’aquesta crisi, continuar defensant un model privat de sanitat i un estat feble només és possible si un es confessa del tot indiferent per la sort de la resta de compatriotes, inclús de la seva mort en massa. Poc patriòtic per a una dreta que se’n proclama diàriament. Agreujat pel fet que l’alta capacitat de contagi de la Covid-19, no afecta només a determinades famílies o barris, sinó a tot un país, obligant-lo a confinar-se i a tallar totes les seves comunicacions amb l’exterior. Són, per tant, postulats polítics no només poc ètics, sinó també irresponsables i que asseguren una crisi econòmica permanent.

Un dels reptes per als canvis socials progressistes a nivell geopolític serà el fet que, igual que el 2008, avui que podem estar davant d’una nova victòria programàtica de la socialdemocràcia de dimensions històriques, aquesta, igual que llavors, ha preferit abdicar i desaparèixer del mapa, per A mantenir-se com un fidel aliat i l’ala tan sols culturalment progressista del mateix relat socioeconòmic neoliberal, del qual participen fervorosament els partits socialistes actuals, amb què arriben a ser, en el millor dels casos, socioliberals. Tret dels tan atacats règims bolivarians, l’únic lloc on hem vist polítiques veritablement socialdemòcrates i amb personalitat pròpia les darreres dècades. Però, ja és evident que països com els EEUU pagaran car el seu model ultraliberal en què un dret bàsic com la salut es mercantilitza fins a ser un luxe i posa en risc tota la població, mentre es gasten bilions en armament.

També, guanyen pes els valors de l’economia social i ecològica com la relocalització, el retorn de les industries deslocalitzades, la sobirania energètica, alimentària i de la fabricació d’elements bàsics com mascaretes, bates o respiradors. Una societat que depèn de fàbriques i de fruites situades a milers de quilometres és massa feble i poc resilient. Mentre que recuperar sobirania alimentaria, energètica o fins i tot tèxtil, crea societats més preparades per a temps de crisis.

Ha quedat palesa la reveladora inutilitat dels exèrcits, per més que en casos com el d’Espanya els treguin a passejar en rodes de premsa i per a fer de serveis de neteja. El que demostra l’excés de militars i la manca de sanitaris i serveis socials i una nul·la comprensió de la crisi, tot volent matar mosques a canonades, i del que és un estat modern, no tutelat per les forces armades. En contrast amb la importància vital i l’esforç heroic dels sanitaris, que mereixen molts dels milions gastats inútilment en armament i l’entrenament per a matar en guerres inexistents.

Els estats petits o els (veritablement) descentralitzats també s’han mostrat més eficients que els grans vells imperis. Com en tantes altres qüestions, la subsidiarietat, la proximitat entre administració i ciutadà, resulta més eficaç, en contrast amb estats que continuen ancorats en un centralisme caduc, com l’espanyol, i que fan un replegament instantani del poc que havien descentralitzat davant d’una crisi. Espanya ja ens tenia acostumats a un fanàtic ultranacionalisme d’estat, ben exposat per insignes periodistes espanyols com el director de l’ABC i la seva immortal frase, que haurà de quedar registrada als anals del periodisme global: «La unidad está por encima de la verdad». O com hem vist tan sovint a la justícia, que ha deixat clar que, lluny de ser cega, té una vista excel·lent que li permet distingir de ben lluny la ideologia, i condemnar a 10 anys el pacifisme d’un Cuixart per dissoldre una manifestació i tenir cura de les armes abandonades pels policies espanyols, per ser independentista, i a 4 anys per assassinat, per ser unionista, com els d’en Guillem Agulló.

En aquesta cris, però, i s’ha fet un salt encara més enllà per arribar a límits insospitats, a dimensions religioses i de culte: «la unitat ens salvarà», «el virus no entiende de fronteras»…, i cal repartir-lo per igual a tot el territori. De fet, el primer que Madrid ha descentralitzat en segles ha estat un virus mortal. Només ara, en el desconfinament, ha començat a entendre que no calia tan protagonisme militar i policial, i que fins i tot l’eslògan «unidos nos salvaremos» és força desafortunat tenint en compte que l’eix central del salvament consisteix precisament en tot el contrari: separar-nos i mantenir distàncies, prendre decisions confederades segons cada cas i aïllar territoris. Formentera o la Vall d’en Bas son massa diferents de Madrid o Barcelona per a tenir els mateixos plans de gestió sanitària.

Però, més enllà d’aquests fets ja gairebé evidents, podríem deixar volar la imaginació per aprofitar aquesta crisi i redefinir les nostres societats més profundament, perquè a mida que avancem en la dimensió sanitària i econòmica, anem veient de més a prop les grans conseqüències i les oportunitats que obre per als transformadors socials, que podem viure un temps d’or per al canvi social.

Així com fins ara la Covit-19 ha situat al centre a epidemiòlegs i a sanitaris, i abans d’ella el judici al procés, a juristes, o la crisi del 2008 a economistes, el post Covit-19 genera una fecunda mina d’or per a sociòlegs, economistes i cientistes socials, a revolucionaris, reformadors i transformadors, ja que s’obren immenses incerteses a les quals caldrà respondre i omplir amb renovades dosis d’imaginació, més enllà dels vells models, ja siguin liberals, socialistes o llibertaris, que ja no són aplicables al cataclisme econòmic que ens espera.

I és feina nostra, dels transformadors socials, estar a l’aguait i a punt perquè del mal que fan els llops, molt se n’alegren els corbs i no es torni a afavorir les elits, com apunta l’anunci d’inversions milionàries dels fons voltors de Blackstone a Europa. D’anteriors crisis profundes han sortit grans revoltes i canvis. Escrivint des de la Garrotxa, no podem oblidar que la revolta dels Remences, la primera al món que posaria fi als mals usos del feudalisme, el 1480, neix arrel de la tràgica davallada demogràfica que causaren les pestes, que dugueren a l’abandó de molts masos, dits rònecs. Això donà més força als pagesos per a negociar amb els senyors feudals, i acabà amb l’esclat de la guerra civil catalana i la revolta remença que guanyaren enfront els senyors, tot generant una profunda transformació social que ajudaria a donar peu a la modernitat.

Els carrers buits han estat el paisatge urbà més inesperat. Aquí, a l’entrada d’Olot. [Foto: Xavier Borràs.]

Avui sabem que caldrà, per exemple, trobar mà d’obra nacional per a feines que fins ara feia una immigració puntual i funcional, com els temporers marroquins de Lleida i  catalans i espanyols a Europa. El fet de no poder viatjar ni rebre turistes ens portarà a relocalitzar el turisme, si més no aquest any. L’aspecte de Barcelona i de la costa canviaran radicalment quan siguin buits d’estrangers i ens retrobem només amb gent del país.

La solidaritat amb col·lectius que han patit econòmicament com el de la cultura o altres serveis no essencials de petites empreses i autònoms requeriran el nostre suport. I veient com s’ha respost fins ara, és fàcil pensar que així serà. I així com Amazon i Netflix estan fent l’agost amb el confinament, quan aquest acabi serà molt probablement l’economia local i de proximitat la que rebi l’ajuda en forma de consum dels qui encara puguin fer-ho. L’estat i la Generalitat, tant per necessitat donat el trencament del comerç internacional, com per afavorir la recuperació de l’economia nacional, hauran de demandar productes a empreses i cooperatives locals. 

El combustible també podria sofrir una gran transformació. Quan hi ha diners, fronteres obertes i subsidis captius a la gran indústria, potser surt més a compte portar gas d’Algèria o petroli de l’Orient Mitjà per fer anar les calderes de gasoil que comarques feréstegues com la Garrotxa utilitzen en gairebé totes les cases aïllades. Ara, en canvi, la crisi pot ajudar a entendre que és més eco-lògic, més lògic i més econòmic en una economia ben entesa, aprofitar la immensa biomassa que ens regala de forma renovable cada any la natura a Catalunya, un dels països més muntanyosos i feréstecs d’Europa, per fer-ne estella, pèl·lets i formes diverses de biomassa, i una industria de fabricació i instal·lació de calderes de biomassa. Això faria que el camp i els boscos catalans, enlloc de ser selves impenetrables només aptes a senglars, caçadors, incendis i boletaires poguessin recuperar el rol de generació de renda i energia que han tingut durant mil·lennis i protegir-nos de properes crisis semblants que posin en risc el comerç global. I sent inclús excedentaris en energia, enlloc de deficitaris. Tenir estructures més lògiques i ecològiques ens faria més resilients i pròspers.

Més encara si aprofitem l’altre recurs econòmic català infrautilitzat: milers de masos repartits al territori, ben enclavats, construïts en indrets ecològicament ben escollits, amb les terrasses i camps de cultiu fets, camins mil·lenaris, captacions d’aigua o molins d’energia. Un recurs econòmic, antropològic i naturalístic que fins avui sembla que ens podíem permetre deixar caure, per amuntegar-nos en ciutats amb formes de vida petro-dependents, encapsulades i sense cap resiliència ni sobirania en cap camp.

Mai com ara, amb el confinament, la llar ha cobrat tanta importància. Hem tingut setmanes per a preguntar-nos si l’espai on hem estat confinats és el millor per a viure-hi. Molts deuen haver aprofitat aquesta crisi per acabar de decidir-se a abandonar la ciutat i anar al camp, que junt amb l’autosuficiència és un dels nous valors en alça, tot eequilibrant un planeta on el 95% de la població viu al 5% del territori global habitable. El que enllaça amb el teletreball, que també ha pres un lloc central per primer cop des de l’arribada de les TIC que ho feien possible fa anys. S’alia amb aquests moviments de retorn al camp, on la possible reducció d’ingressos es compensa amb el menor cost dels habitatges, del transport, les economies locals com les monedes socials, l’intercanvi o l’autoproducció de part dels aliments a l’hort de casa, que ja no cal que estigui engabiat en un balcó urbà. Una altra vella utopia com és la Renda Bàsica Universal és avui un tema de debat i d’ampli consens, si més no en les primeres fases més agudes de la crisi econòmica post Covit-19. I gaudim d’aires més nets que han substituït les morts per contaminació per les de la pandèmia.

En tot aquest context d’inevitables transformacions els moviments de l’economia local, del decreixement, de la relocalització econòmica, de l’slow food, la sobirania energètica i alimentaria, el programari i maquinari lliure, la cultura lliure i P2P, la democràcia participativa i directa, les ecoviles, la permacultura, l’agroecologia i, en definitiva, l’alterglobalisme i les esquerres valentes i honestes en general, hauríem de trobar les maneres d’unir-nos i fer força per a empènyer i ajudar en aquesta transformació i fer que el que podrien ser pegats temporals esdevinguin canvis de tendències. Que la renda bàsica arribi per a quedar-se, igual que la pacificació del trànsit a Barcelona, en favor de bicicletes i patinets elèctrics, la relocalització, l’economia social, i una manera més madura i sostenible de relacionar-nos amb el planeta i la resta d’espècies, que semblen haver-nos llançat aquest virus des d’un mercat d’animals salvatges vius per al consum humà. Un indret que representa bé una de les cares més cruels de la, de ben segur, malaltissa relació ultracarnívora i irrespectuosa de l’humà amb tot el que l’envolta.

Per últim, també, és fa evident la necessitat de recuperar majors graus de sobirania en molts àmbits. El que no cal que ens porti a una autarquia que negui la saludable i necessària interdependència entre nacions, però que no ens faci tan vulnerables i dependents. Ni destrueixi les nostres indústries com hem fet les darreres dècades, on als nostres empresaris els era més rendible explotar vietnamites que mantenir i redefinir les indústries locals, l’únic que al llarg de la història ha transformat països pobres en rics. Amb una gran massa salarial més sòlida que la fragilitat del sector turístic, que els propers mesos patirà aquí i arreu.

Durant aquest mes de maig podrem participar justament en un seminari en línia internacional impulsat des de Barcelona, Radical May To transform the World, on participarà Noam Chomsky, que esperem que pugui ser un dels molts espais on puguem repensar i posar en marxa noves solucions per al planeta, per fer, aquest cop si, un món millor.

Enrico Juliana’s bullshit bingo

El Canal d’Urgell a la presa de Ponts, a la Noguera. [Foto: Jordi Ferrer/Viquipèdia.]
[Un article de Gabriel Borràs.]

El dilluns, 27 d’abril, dia de la marededéu de Montserrat, a les 21:50 hores de la nit, en Josep Català (@escolteume) escrivia una de les millors piulades que he llegit mai a Twitter des que vaig obrir el meu compte el gener del 2014, fa més de sis anys. Era un joc: segons la combinació del dia del mes —del mes i del dia de la setmana que vas nèixer—, et sortia un possible titular d’un dels articles que Enric Juliana publica a La Vanguardia. Vaig fer el joc i el titular era «Memoràndum alambicado en las cancillerías europeas»; encara em descollono ara!

https://platform.twitter.com/widgets.js

No sóc Enric Juliana, però sí que volia fer-vos quatre cèntims d’un article publicat a La Vanguardia dijous, 23 d’abril, dia de Sant Jordi, «Canal d’Urgell, oportunitat i necessitat», signat per Baldiri Ros, president de l’Institut Agrícola Sant Isidre i vicepresident de Foment del Treball, dues institucions senyeres de l’espanyolisme nostrat al Principat i que amb la pandèmia de la Covid-19 enyoren el pont aeri. La primera institució, fundada el 1851, intentà d’allunyar-se —sense gaire èxit— de la direcció de la Lliga Regionalista, per tal d’adherir-se al corrent polític cedista (Acció Popular Catalana), i s’oposà a les lleis o mesures que milloressin la situació dels rabassaires i, en general, dels treballadors agrícoles (com la llei de Contractes de Conreu, el 1934). La segona, fundada el 1771, reclamava a l’inici de la pandèmia facilitar els acomiadaments com a resposta a l’estat d’alarma imposat, malgrat que Espanya fos l’estat amb més mortalitat per 100.000 habitants. Que La Vanguardia publiqui un article al senyor Baldiri Ros és perquè considera que és un representant excel·lent per a opinar sobre el Canal d’Urgell al diari del Grupo Godó. Certament, les institucions que presideix i vicepresideix l’avalen.

L’article de Baldiri Ros sobre el Canal d’Urgell a La Vanguardia (23-04-2020).

L’article, com molts dels que publica La Vanguardia —inclosos els pamflets transintel·lectuals de Juliana— és un rosari d’arguments decimonònics i buits de contingut d’això que en diuen els poders fàctics, amb al·lusions al Fons Monetari Internacional (FMI). En definitiva, un article fidel al model agroindustrial que aporta el 17% al PIB industrial de l’economia principatina. Frases com «vertebrar de forma efectiva el territori», «millorar la productivitat agrícola amb una activitat més sostenible», «els que ens hem dedicat al sector agrícola hem tingut la sensació d’estar oblidats» o «disposar d’un sector agrícola de referència» amaneixen el text de Baldiri Ros.

Però, la meva intenció no és rebatre els arguments de l’article, sinó posar el dit a la nafra en una afirmació que l’autor sentencia per a justificar la modernització —necessària, hi coincideixo-— del Canal d’Urgell: «A més, amb l’aigua alliberada, es podran transformar altres llocs de secà a regadiu amb un efecte multiplicador de la producció i impulsar altres sectors des del Garrigues Sud fins a la Terra Alta». O sia, estalviar aigua al Canal d’Urgell ha de servir per a millorar la productivitat agrícola amb una activitat més sostenible tot i incrementant les hectàrees que ara són de secà en hectàrees de regadiu. Fixeu-vos, sostenibilitat i increment: és sostenible incrementar la superfície de reg agrícola a Catalunya?

Ja hem parlat en aquesta nostra publicació independent de La Resistència de la disminució dels cabals circulants a la conca del Segre com a conseqüència dels impactes del canvi climàtic i els canvis en els usos del sòl, i de quina manera l’increment de les demandes per al reg agrícola (vegeu-ho aquí) hipoteca la gestió de la conca. Un riu que a Lleida, en ple estiu, porta gairebé el mateix cabal que el riu Besòs a Santa Coloma de Gramenet. Però, com que puc arribar a entendre que al senyor Baldiri Ros els arguments exposats en aquell meu article de gener de 2017 (uns arguments que obeeixen a dades científiques contrastades en el marc d’un programa Life) no li plaguin ni li facin el pes, reproduiré literalment l’apartat 2, paràgraf a) de l’article 14 sobre agricultura i ramaderia de la Llei 16/2017, del 1r d’agost, del canvi climàtic:

  1. Per a reduir la vulnerabilitat i les emissions de gasos amb efecte d’hivernacle del sistema agrari, s’ha de:

a) Incorporar a la planificació del reg agrícola els impactes observats i projectats del canvi climàtic a Catalunya, amb una atenció especial al risc d’una garantia insuficient en la disponibilitat d’aigua per a reg i per a la ramaderia d’acord amb la planificació hidrològica.

I, encara més, també reprodueixo literalment l’apartat 1, paràgraf c) de l’article 16 sobre aigua de la mateixa Llei 16/2017:

  1. c) La derivació amb caràcter prioritari dels recursos hídrics aconseguits amb millores d’estalvi i eficiència cap a l’assoliment dels objectius de qualitat dels ecosistemes aquàtics i, en cas de sequera extrema, cap a l’abastament urbà.

Com podem comprovar, la Llei catalana del canvi climàtic determina dos fets cabdals:

  • Ha de ser la planificació hidrològica la que condicioni la disponibilitat d’aigua per a reg agrícola d’acord amb els impactes del canvi climàtic a Catalunya.
  • I, no només això, sinó que qualsevol estalvi d’aigua obtingut gràcies a actuacions de millora en l’eficiència ha de romandre amb caràcter prioritari al medi (riu o aqüífer).

La meva intenció és reforçar els arguments científics amb arguments normatius perquè en l’òrbita de La Vanguardia i d’insignes homenots com el senyor Baldiri Ros són dels qui dia sí i dia també lloen la gestió homicida del govern espanyol en la crisi de la Covid-19, encapçalada per militars i socialistes de la calç i el martini. Dedueixo, per tant, que els arguments científics epidemiològics no són del seu grat; però per la mateixa regla de tres, dedueixo que els arguments normatius, la base substantiva i l’ànima de l’Estat de Dret i de la nostra democràcia —doncs, com bé sabem, no hi ha democràcia sense Llei—, sí que seran de bon grat per al president de la patronal agrícola autonòmica.

I, com el senyor Baldiri Ros prou que sap, anar contra l’Estat de Dret és un delicte penal de sedició.

Vualà.