Vegueria Penedès: moments!

[Un article de Jordi Sánchez.]

En l’urbanisme també existeix l’abans, el durant i el desprès, adverbis per  tenir en compte.

Abans

El planificador parteix d’informacions fins avui, tot tenint en compte els límits i les configuracions físiques, població, cultura i tradicions, espais naturals, conreus, zones i espècies protegides, infraestructures i usos en general, així com condicions ambientals de tot tipus. És el moment de la recerca.

Durant

És el moment de la reflexió, de la interpretació de la recerca i de les experiències acumulades en el camp de l’urbanisme, per tal de no cometre errors sobre resultats tangibles i elaborar una proposta sostenible.

Després

Ja no és mirar enrere, és mirar el present i el futur. Un futur que queda taxat en temps, economia i petjada ecològica. És veritat que els codis senyalen períodes d’execució, avui anomenats sexennis, però sempre pendents de la influència global.

Referits els moments, cal preguntar-nos:

Qui té la governança?: el poble?, els polítics?, els redactors de la proposta?. Sembla que la resposta ens hauria de dir que tots. Sí, però no.

Vejam, la proposta és un treball tècnic, científic, acadèmic, però en el seu tràmit preveu que el poble pugui escoltar, comprovar i opinar mitjançant al·legacions. Els redactors informaran si són o no adequades i si s’ajusten a la legalitat vigent. Però, el quid de la qüestió és que la decisió final serà la dels polítics. Algú pot dir que representen al poble (eleccions). És veritat, i per això es tan important i necessària la participació ciutadana, el que avui es diu la societat civil.

Participar, com deien entre els grecs, vol dir ser ciutadà; compromís individual i col·lectiu.

El proper dia 15 de maig de 17:30 a 19:30 h al Vinseum de Vilafranca es donaran explicacions sobre el document posat a tràmit: «Avanç de Pla Territorial Parcial del Penedès i del Catàleg del Paisatge del Penedès».

No hi podem faltar, cal escoltar el que és proposa avui. Afecta l’avui i el demà.

Quan no se sap on anar, primer cal parar, reflexionar i planificar, un axioma evident.

Així ho veig.

El misteri de les roses negres

Roses negres d’Halfeti (Turquia). [Foto: Arxiu LR.]
[Un article de Glòria Fluvià.]

Durant la diada de Sant Jordi s’omplen els carrers i les places de parades de roses, n’hi ha de tots colors: vermelles, blanques, roses, liles, taronges…, i en d’altres molts colors que no es troben a la natura, com en morat, platejat, daurat, blau, negre, celeste i arc iris, es pot dir que cada any en surt alguna de color i combinació diferent. Em centraré en la rosa negra.

Existeixen roses negres en el seu estat natural, no són un mite ni és la barreja de combinacions, és cert que existeixen, però només creixen de forma natural en una sola regió del món…, Halfeti, a Turquia. Tenen aquest color pel pH de l’aigua i per uns pigments hidrosolubles. Es consideren un símbol d’esperança, passió i misteri.

Les roses negres de Halfeti són les úniques que només creixen en el món de manera natural en petites quantitats en aquest indret situat al sud de Turquia.

Halfeti és un poble que es troba submergit sota les aigües del riu Eufrates. Els habitants d’aquest poble es van adonar a la dècada dels noranta del fenomen tan especial que feia que les seves roses negres fossin úniques a tot el món. Quan es va construir la presa de Birecik, els veïns de la localitat van ser traslladats a 10 km d’aquesta. Juntament amb les seves pertinences, també es van emportar les seves plantes i les seves roses negres. La sorpresa va ser veure que, en trasplantar-les a la nova població, els seus rosers només donaven roses vermelles.

La densitat del sòl i la combinació de les antocianines (uns pigments hidrosolubles) són els responsables d’aquest singular fenomen. Les condicions úniques del terreny i els nivells de pH de les aigües subterrànies de la zona que es filtren des del riu Eufrates fan que el color vermell carmesí que presenta originalment aquesta flor esdevingui un negre intens molt sofisticat. Però a més, hi ha una cosa que les fa encara més exclusives. I és que només creixen durant els mesos d’estiu. La resta de l’any, el seu color és d’un vermell molt intens.

Les investigacions i experiments que es van portar a terme, van constatar que les condicions de cultiu no eren les mateixes que les del poble original. En haver-se alterat els paràmetres del sòl i de les aigües subterrànies, les flors ja no es pigmentaven de color negre. Amb l’objectiu de salvar les seves roses negres, les autoritats van decidir instal·lar hivernacles prop de l’anterior ubicació en la qual es trobava la localitat d’Halfeti. Les roses van tornar a recuperar el seu bellíssim color.

És precisament aquest misteri el que fa que siguin flors tan demandades i que molts es preguntin si realment existeixen les roses negres naturals.

Curiosament, els turcs mantenen una relació d’amor-odi amb les roses d’Halfeti, ja que, tot i que saben perfectament que són úniques al món dins de la natura, per a la seva cultura són presagi de mort i de males notícies. I cal dir que els turcs són molt supersticiosos amb aquest tipus de qüestions.

Tot i que per a algunes persones són símbol de mala sort i per a altres són objecte de fascinació, el que és sorprenent és que les roses negres existeixen a la natura i que creixen de forma salvatge, desmitificant la part de llegenda urbana i de misteri que durant tants anys ha girat al seu voltant.

No hi ha una llavor de rosa negra que puguem plantar al nostre jardí. La més propera són les varietats híbrides que s’aconsegueixen a través de dues varietats de roses molt fosques, les vermelles i les violetes, i les roses que es tenyeixen en els vivers.

I, lamentablement, no és possible comprar roses negres d’Halfeti, ja que es tracta d’un exemplar protegit.

La mona de Pasqua

Una mona de Pasqua tradicional. [Foto: yomelocomo.com.]
[Un article de Glòria Fluvià.]

Els antics cristians tenien el costum de beneir els ous que havien recol·lectat des del Dimecres de Cendra i guardar-los per a regalar-los als éssers estimats un cop arribés el dia de Pasqua. Amb el pas del temps va començar a estendre’s el costum que els forners i pastissers preparessin un dolç en forma de brioix, fet amb ous i farina però amb l’afegit que també porten incrustats uns ous durs.

L’origen de la mona de Pasqua es remunta, pel cap baix, al segle XV, i no tenia res a veure amb les mones de xocolata, nata o mantega que mengem avui en dia, ja que es tractava d’un pastís que tenia forma de tortell i es feia amb pasta de pa. Antigament, a les mones s’hi posaven ous durs amb la closca pintada, un per cada any de l’infant que rebia el pastís per part del padrí. En alguns llocs el pastís tenia forma de ninot amb les cames eixarrancades i amb l’ou a la boca o al ventre, fet que alguns han interpretat com la supervivència d’un antic culte a la fecunditat. Les mones actuals, fetes amb una base de pa de pessic, mantega i xocolata, i adornades amb plomalls, fruita confitada i ous o altres figures de xocolata, no es van començar a fer fins al segle XIX.

La mona de pasqua ha anat evolucionant al llarg dels anys. Aquest pastís ha anat canviant molt i cada vegada es poden trobar mones de Pasqua més espectaculars. El concepte de la mona ja no és només un pastís amb un ou de xocolata o uns pollets i unes plomes al damunt; actualment, es poden trobar autèntiques obres d’art que cada any delecten a les famílies catalanes.

L’origen d’aquesta tradició indicava que l’avi o el padrí havia de regalar al nen un tortell fet amb el mateix nombre d’ous durs que la seva edat, sent el límit als dotze anys. Tanmateix, no va ser fins al segle XIX quan les mones de xocolata van començar a substituir els ous durs i es van guarnir amb dibuixos i figures.

Tot i que al segle XV ja es menjava la mona, no va ser fins al 1783 quan el diccionari de la llengua castellana, de la Reial Acadèmia Espanyola, recull per primera vegada el nom d’aquest pastís: «Catalunya, València i Múrcia. La coca o tortell que es cou al forn amb ous posats al damunt per Pasqua de Flors, que en altres parts de la península Ibèrica anomenen hornazo».

Hi ha diverses hipòtesis sobre l’origen del terme i la tradició: alguns diuen que podria venir de la paraula muníquia, que eren les celebracions dedicades a la deessa grega Àrtemis; també s’especula que l’origen vingui de la paraula mûna, que en àrab antic fa referència a l’arrendament de terres tributat en espècies amb coques, ous i altres productes agrícoles (en aquesta llengua també significa «regal»). Entre les especulacions del nom també apareix l’opció de la paraula llatina munda, que eren les paneres que els romans oferien a Ceres durant el mes d’abril i que contenien dolços. Finalment, també es contempla que l’origen del pastís vingui de les pascorals, les festes que els pastors romans celebraven amb coques, o de Beltane, una festa celta que se celebrava el mes de maig i on es consumien tortells decorats amb ous.

Eleccions

El 12 de maig de 2024 s’ha convocat eleccions al Parlament autonòmic. [Foto: Arxiu LR.]
[Un article de Nan Orriols.]

Si hagués d’aconsellar algú que m’ho demanés, li diria que procurés viure un xic a la Lluna, perquè a la Terra és molt avorrit.

El ministre Grande-Marlaska presideix l’acte de la presa de possessió del nou comandament de la Guàrdia Civil a Catalunya. El general parla català i manifesta que «la Guàrdia Civil no fa política». Perdó? Com diu? La Guàrdia Civil s’ha fet un fart de fer informes falsos per incriminar independentistes. La seva presència a Catalunya és per intimidar, i el 1r d’Octubre va repartir llenya als ciutadans que volien votar. El ministre Grande-Marlaska és el que manté oberta la comissaria de tortura i crim de la Via Laietana. Sí, política i política.

El PSOE presenta com a candidat el Sr. Salvador Illa, que diu que Catalunya ha de passar pàgina. Pàgina de què? El Sr. Collboni és alcalde de Barcelona amb els vots del PP, i l’amnistia s’aprova per necessitat del PSOE, per poder continuar la legislatura a Madrid. Tots els militants del PSOE a Catalunya són monàrquics i tenen la Constitució com a llibre sagrat per mantenir privilegis i sous perpetus. Salvador Illa sempre ha cobrat de l’Administració, com el Sr. Iceta i tants d’altres. S’hauria d’aclarir si Illa és catòlic, com el Sr. Oriol Junqueras, o també de l’Opus Dei, al servei de «la Caixa», propietària dels terrenys del megacomplex de PortAventura.

No seria bona cosa que haguéssim d’acabar tots resant el rosari per Skype. Deixo Esquerra i la seva vocació de fer tripartits, taules de diàleg i controls de tot a cops de subvenció.

Els de Junts presentaran Puigdemont a l’exili…, amnistiat? Detingut?

Crec que el guirigall, tant a Catalunya com a Espanya i Europa, és superior al que hom pot suportar. Us en recordeu, del consell?: «Procureu viure un xic a la Lluna, perquè a la Terra és molt avorrit». Sí, les temperatures, amunt i amunt. Poca aigua. Guerres arreu. Catòlics, reformistes i aiatol·làs, i encara hi podem sumar alguns marxistes dogmàtics. Sí, sí: eleccions.

És tot tan surrealista que tinc amics que pensen que per defensar el seu patrimoni cal votar el PP, i no volen veure que, independentment del desastre climàtic, tant el PP com VOX, el PSOE o Sumar, l’únic interès que tenen per Catalunya és saquejar-la, tal com passa amb les Illes Balears i el País Valencià.

Cosmopolitisme

[Text i il·lustració de Josep Nogué.]

Davant l’escola on vaig anar a parar de petit, un dia van començar a edificar-hi uns blocs d’habitatges de protecció oficial, era el boom de la immigració del mon rural vers les ciutats industrials; i la meva família n’era un exemple.

Aquells habitatges eren finançats per «la Caixa». I per aquesta raó tothom s’hi referiria ja per sempre amb aquest nom, els pisos de la Caixa.

Eren un blocs rectangulars que tenien dividida la façana en compartiments quadriculats concebuts com a terrasses, que donaven llum, a través de un gran vitrall al menjador corresponent de cada pis. L’aspecte del conjunt era tan uniforme que recordava absolutament els blocs de nínxols dels cementiris.

Però si hi ha una imatge impactant que he recordat des d’aquell moment, ha estat la visió d’una parella d’avis, asseguts sopant al menjador. A la vista de tothom, sense cortines, il·luminats per una sola bombeta pelada al sostre, possiblement acabats d’arribar d’algun poble llunyà de pagès. Eren la viva estampa d’una pintura realista del segle dinou, traslladada a una zona suburbial de la gran capital dels anys seixanta.

La mateixa imatge en una cuina d’una masia no hagués cridat gens l’atenció; el que ho feia sobtant era la ubicació. Què hi feia allà aquella pobre parella, exposada de manera tan pública, escandalosa i fora de context?

Ara, la mateixa imatge exposada en un museu seria una performance signada per qualsevol artista modern. A mi, en aquell moment, tot i ser una criatura, ja em va semblar impúdica i vexatòria per ells. Si hi hagués de posar un títol a la performance, li diria «Desarrelament».

Què és sinó arrencar unes persones, d’edat avançada, del lloc on s’han criat i viscut tota la vida, i portar-les a un àmbit aliè, on no tenen res a fer, no coneixen ningú, ni potser tenen recursos per a sobreviure? Sí, potser estaven més a prop del fills, potser tenien algunes serveis o comoditats com aigua corrent i electricitat que al poble no tenien. Però això no deixa de ser una forma de coacció, que posa més en evidència les mancances d’on venien.

Per a mi, el més semblant com a metàfora, en el context vegetal, son les plantes de viver, exposades per ser venudes. És el que es feia amb els esclaus encara no fa tants anys.

 

Ja sé que allò que es porta ara, sobretot entre les elits, és el cosmopolitisme. Ser ciutadà del món, no dependre d’un lloc o territori concrets per sobreviure, i ser capaç d’adaptar-se a qualsevol lloc on et portin les circumstàncies. Enhorabona! Vol dir que ets un privilegiat. Tens formació, saps idiomes, tens contactes, allotjaments, una bona renda, crèdit i subvencions, si et cal. Ets un esperit lliure, que pots anar on et porti el vent. Privilegiat, sí, però com els bonsais: un article de luxe, mimat, i torturat (educat?), perquè no puguis créixer més enllà del que et permet aquell que et mana.

Però què passa amb la majoria sense recursos? Aquells desarrelats a la força, que es llencen a l’aventura perquè no poden sobreviure on s’han criat, o son expulsats del seu territori, ja sia per veïns o forasters, que el han pres allò que tenien. Què passa quan arriben a un altre lloc, sense conèixer l’idioma, sense diners, sense feina, sense casa ni papers?

No son els camps de refugiats l’equivalent als vivers de plantes arrencades del seu context natural, mercadejats per comerciants que segurament també es consideren a si mateixos “cosmopolites”?

Encara la fotografia ens ha permès conèixer algunes imatges on es veu la tala d’aquelles sequoies gegantines que el primers colons d’Amèrica van abatre per vendre’n la fusta. També, els nostres boscos verges ancestrals foren talats per vestir les diverses armades que van acabar naufragant sota les aigües, enfonsades per canons o tempestes, i encara més tard, el que quedava, per fer travesses per als ferrocarrils. Tot això és cosmopolitisme. Però, també són cosmopolitisme les pasteres, els camps de refugiats o el tràfic de droga i de persones.

També ho son els pantans, ara tan secs, els pobres.

Sí, podríem comparar el cosmopolitisme amb les llavors que el vent o els ocells escampen per la terra, el que permet proliferar plantes i boscos quan troben un lloc propici on arrelar. Però, cal deixar-los créixer. No es poden tenir sempre en un test. Tots hem vist oliveres centenàries en contenidors de plàstic, aparcades en vivers, esperant a ser venudes.

I ara, per a reblar el clau, també les llavors son patentades, propietat de multinacionals fitosanitàries, hibridacions estèrils, per haver-les de comprar anualment. És el mateix que passa amb les persones.

És veritat que hi ha hagut cultures nòmades, com jueus o gitanos, que portaven els seus coneixements, tradicions i pertinences allà on anaven, sense necessitat de fincar-se en un lloc, tot i que, en origen, es movien per territoris extensos, amb unes determinades condicions de les quals sabien treure profit. El paradigma serien les tribus originàries de Nord-amèrica. Però, també, és evident que tan bon punt entraven en conflicte amb altres formes de viure, no van deixae de perseguir-les i foragitar-les de manera recurrent, sempre que es feia evident la seva presència als llocs.

Cosmopolitisme, de veritat, seria acceptar qualsevol diferència o manera d’adaptació als llocs, com una riquesa afegida. Però, normalment, el que provoca és la violència per aconseguir-ne els recursos i el domini sobre ells. És a dir, que el cosmopolitisme tampoc és com el pinten.

 

Tot el que no sigui poder arrelar i créixer en un lloc determinat, és violència —climàtica, política, militar. Són les elits traient benefici de l’explotació i desarrelament de béns i de persones.

És posar les persones i les coses en nínxols, testos o taüts, perquè no puguin créixer, ajudar-se i comunicar-se. Sense arrelament, sense cultura i sense capacitat reproductiva.

Perquè això és el que passa quan ens prenen la cultura. Ens treuen totes les eines i recursos que ens permeten viure, créixer i reproduir-se en un lloc.

Sense aquests coneixements, en què l’idioma és fonamental, som com plantes sense saba; ens esllanguim en recipients que ens impedeixen créixer, que ens fan dependents de nutrients artificials, de recs programats i de productes fitosanitaris industrials: cosmopolites. D’aquí aquesta obsessió per potenciar només idiomes que parlen milions (que es  consideren «cosmopolites») i carregar-se els minoritaris.

Està molt bé conèixer idiomes per a tenir una visió general del món. Però, de què et serveix si perds el propi? T’estan expulsant del teu entorn natural. Per molt que s’hi esforci, una farigola mai serà un avet. I, per si no ho sabíeu, sota un bosc d’avets, no hi pot créixer res…, tret de l’Amanita muscaria.

O de què pensem viure el dia que falli la distribució de mercaderies? Perquè, no sé si us n’heu adonat, però ja ho som tots de cosmopolites…, a la força, com aquella imatge premonitòria dels avis citats a dalt, i com ells exposant impúdicament  la nostra intimitat i misèria a través dels mitjans.

En qualsevol cas, el cosmopolitisme no ens ha pas fet millors del que érem; però, això sí!, pel camí hem perdut bous i esquelles.

Avanç del Pla Territorial Parcial del Penedès

[Un article de Jordi Sánchez.]

Procediment

 La Generalitat el 6 de febrer convoca sessió explicativa oberta al públic, tant del Pla com del catàleg del paisatge del Penedès, el dia 17 d’abril de 17,30 a 19,30 a l’Escorxador de Vilafranca.

Les tres preguntes i més

Després de l’experiència viscuda des que tenim codis urbanístics (1951), cal fer-se les tres preguntes bàsiques en tota proposta de creixements i implantacions d’usos: Aigua, Energia i Eliminació de residus.

Aigua: d’on ens en proveirem? Rius, pous, aqüífers, regeneració (depuradores), dessalinitzadores, sistema separatiu,  tot recordant que estem en sequera a les conques internes.

Energia: d’on ens en subministrarem? I quins tipus d’energia.

Eliminació de residus: quin model?

 Si aquestes tres preguntes no queden clares i resoltes, el treball s’hauria de desautoritzar.

Cal tenir-ho clar des del primer moment, amb aquesta darrera Vegueria, pel que fa a la població de Catalunya cal indicar quin serà el seu sostre, tot partint dels 8 milions actuals, així com de la resta d’usos. Ho dic perquè també es una dada que cal tenir en compte per veure les densitats dels territoris i les seves càrregues actuals i de futur, infraestructures pròpies i de connexió, amb  protecció del paisatge i la conseqüent petjada ecològica.

Informació i transparència

El treball s’ha presentat el 6 de febrer i finalitzarà l’exposició pública el 6 de maig, però es donaran explicacions del document el 17 d’abril a la Sala d’Actes de l’Escorxador de Vilafranca del Penedès. Vejam:  dels 62 dies hàbils, el dia 17 d’abril n’hauran passat 50! Per escoltar les explicacions del Document! I, per a més inri, quedaran tant sols 14 dies per tancar el termini d’exposició.

Conclusió:  en primer lloc, s’hauria de fer una convocatòria a cada capital de comarca, començant per Igualada (on hi ha els Serveis Territorials d’Urbanisme); i a continuació, la resta: Vilafranca, el Vendrell i Vilanova. En segon lloc, una exposició a cada ciutat referenciada, amb un tècnic qualificat per resoldre dubtes dels ciutadans. I, per descomptat, publicar-ne oportunament els dies i hores de consulta.

Reflexió final: aquesta darrera Vegueria posada a tràmit, fem-ho millor, la comunicació i la participació també. Si ho fem bé estarem fent pedagogia, tan necessària en el nostre temps.

Així ho veig

Tractorades: o pagesia extensiva o agroindústria

[Notes de Xavier Borràs.]

Les recents tractorades a Catalunya —com arreu d’Europa—, amb talls de carreteres principals i anades i vingudes a la metròpoli, no es produeixen per casualitat, sinó en el context d’emergència climàtica i sistèmica que ens tenalla, amb una sequera que ja fa tres anys i mig que arrosseguem com ànima en pena i sotmesos a la mediocritat d’un Govern creixentista i ecocida.

En aquest context, els petits pagesos, els qui amb esforç, tenacitat i passió es dediquen a l’agricultura i a la ramaderia extensiva —com passava fa més de seixanta anys arreu del país— des de l’ecologia i l’organicitat del consum de proximitat, s’han constituït, després d’una trobada a Pujalt (Anoia) el propassat 25 de febrer, en Assemblea Pagesa, un espai propi en aliança amb la ciutadania crítica i els grups de defensa del territori.

La convocatòria de Pujalt responia a la crida «per una altra pagesia, un altre sistema alimentari, un altre territori», amb la intenció de fer visibles les realitats pageses que s’han ocultat per part del moviment agrari les darreres setmanes de mobilitzacions, i establir aliances per a defensar-les.

Instantània de l’Assemblea Pagesa constituïda el 25 de febrer a Pujalt. [Foto: @assembleapgesa.]
Es tractaria de retornar a la capacitat de mobilització i d’oposició al model agroindustrial dominant, que va tenir un dels punts forts durant les lluites contra els transgènics a principis d’aquest segle.

Aquesta Assemblea Pagesa es posiciona clarament a favor d’un model de pagesia local, independent, agroecològica, nombrosa, tradicional, de relació directa amb els ciutadans i a favor, també, de l’organització de la producció i del consum en clau interna de país i sense classismes de cap mena. Per tant, doncs, en contra de l’agroindústria i del model exportador.

Aquest espai diferenciat de lluita pagesa cerca la transformació del sistema alimentari, en clau agroecològica, de sobirania alimentària i de defensa de la terra i del paisatge rural. En aquest sentit, anuncien mobilitzacions durant la Setmana Santa d’enguany que inclouran espais de reflexió sobre demandes, accions de desobediència i construcció d’alternatives.

Un resum molt clar l’ha donat aquesta mateixa setmana l’activista Gerard Batalla, entrevistat per Marc Serra a RAC1:

Solidaritat absoluta amb Espanya

Les exportacions catalanes el primer semestre de 2023. [Font: Agència per la Competitivitat de l’Empresa | Gencat.]
[Un article de Nan Orriols.]

Llegeixo que les exportacions catalanes creixen cada dia en tots els sectors; que en les negociacions per aprovar l’amnistia demanen que facilitin que tornin les empreses que van marxar de Catalunya quan es va aplicar l’article 155. Diuen a Madrid que volen fer curses de cotxes de Fórmula 1, i els presidents del PP i de Vox clamen als empresaris catalans que s’instal·lin a les seves comunitats autònomes perquè pagaran menys impostos.

Hi estic d’acord. CaixaBank, Banc Sabadell, granges de porcs i escorxadors, circuit de Fórmula 1, La Vanguardia, Editorial Planeta, PSC/PSOE, Suma/No Podemos, el Sr. Garriga de Vox, Ràdio 4 i TV Espanyola, delegacions de sofistes que menteixen més que caguen per donar una imatge de desastre de Catalunya…: siguem solidaris i demanem que marxin a enriquir Madrid, Toledo, Ciudad Real, Valladolid, Galícia, Ceuta i Melilla.

De fet, per moltes empreses que marxin, Catalunya lidera les exportacions: el 2023 hem superat els 100.000 M€, un 6,1 % més que a l’any anterior. Aquesta xifra representa més del 26 % de les exportacions de tot l’Estat, on en conjunt han baixat un 1,4 %. És per això que hem de ser solidaris.

CaixaBank s’hauria d’emportar les torres de la Diagonal, i Banc Sabadell, també. Seria bo que les Creus de Sant Jordi i tots els premis i guardons de Catalunya els donessin a Sixena o a Castro Urdiales, i que la Sagrada Família fos traslladada, pedra a pedra, al barri madrileny de Lavapiés.

Cal recordar, això sí, que la Copa del Generalísimo ara es diu Copa del Rey, segurament per recordar el dictador. Sí, Espanya es mereix la nostra solidaritat. Si fos per mi, els regalaria fins i tot PortAventura i la catedral de Barcelona, tan ben representada pel catòlic, apostòlic, romà i espanyol cardenal Omella. I, de passada, que s’emportessin també la comissaria de la Policia Nacional de via Laietana, centre de tortura i crim, i el castell de Montjuïc, on van assassinar el president Companys.