[LES NOSTRES ERMITES] Sant Joan dels Balbs (la Garrotxa)

[Text i il·lustració de Ramon Orriols.]

Es tracta d’un petit temple que havia estat la parròquia del veïnat dels Balbs, a tocar del poble de la Pinya, a la serra de la Rauta de la Vall d’en Bas, al ponent de la Garrotxa. 

L’edifici, documentat l’any 977 per la donació del comte Miró a l’església de Sant Vicenç de Besalú, consta d’una sola nau i un absis semicircular amb coberta de quart d’esfera. El campanar, de cadireta amb dos ulls, ocupa tot el frontispici.  

El s. XV quedà molt malmesa per un terratrèmol, i en la reedificació que es va fer el s. XVIII s’hi van afegir dues capelles laterals i un porxo. Des de l’exterior s’observa que en la refecció de l’absis es van utilitzar carreus de dimensions menors dels que tenia antigament. 

L’any 1977 va ser objecte d’una acurada restauració. En aquesta església s’hi conservava una imatge policromada de Santa Maria, romànica del s. XII, desapareguda el 1936. 

Per arribar-hi heu d’anar d’Olot a la Pinya, ja sigui per la carretera de Riudaura o la d’Anglès. A tocar de la depuradora de la Vall d’en Bas surt en direcció oest el camí rural que porta a Sant Joan dels Balbs  (7,5 km). 

  

[ENCREUATS] Interseccions fluvials en l’obscuritat

Manuel Solà · Sense títol · Oli sobre llenç · 130 x 162 cm

[Un conte de Jordi Remolins.]

Els planetes s’havien alineat en una mil·limètrica perpendicularitat en aquella nit de divendres. Avorrit de contemplar inextricables jugades del joc de la botifarra que els seus silenciosos amics perpetraven sobre una de les taules de marbre de l’antic Canaules, el grinyol de la porta va delatar l’entrada d’un grup que venia de la darrera sessió de cineclub al Comtal. Les converses creuades van pervertir l’atonia del local, mentre en Jesús Pascual s’afanyava a servir cafès, tallats, cerveses i vi blanc.

Red Stripe va alçar la mirada de la taula descobrint els ulls clars d’una noia sorprenentment semblant a ell, que va dissimular la intersecció òptica amb un gest nerviós. De seguida va gratar-se el clatell, mostrant-se de nou interessada en la conversa i en la ingesta de la copa de vi. Mentre els quatres d’oros i els cavalls de bastos perpetuaven la seva tediosa cadència, Stripe va aixecar-se i va demanar al pal·lidíssim cambrer que li servís un Absolut amb Red Bull. Va fullejar La Vanguardia i La Marxa dret a la barra, compartint conversa amb en Josep Maria Costa, que feia una estona també acabava d’arribar al bar.

L’efervescència etílica del vodka combinada amb la beguda energètica només tenia punts d’inflexió cada vegada que les mirades confluïen en un sol punt amb les de la rèplica femenina. Quan això passava, tots dos apartaven la vista tan maldestrament com sabien. Més tard la noia es va aixecar per demanar una nova copa i pagar-les totes dues. Fou aleshores quan va escoltar-li un marcat accent estranger, probablement bàltic. A l’hora de posar la mà al moneder per treure’n unes monedes, va fregar-li lleugerament el braç. El calfred del contacte va ser incommensurable. En Costa va recriminar-li la manca d’atenció, va pagar també la cervesa que s’estava prenent i va sortir cagant-se en el poc interès que mostrava Stripe en la conversa. A l’aparell de televisió que hi havia sobre la màquina de Trivial, el canal sintonitzat emetia la versió original de Blade Runner, just al moment que Rutger Hauer improvisava un monòleg sobre els raigs C que havia vist brillar prop de la porta de Tannhaüser. Més enllà del vidre de la porta del local que en Costa va obrir per marxar ves a saber cap a on, sobre el cel nocturn de la plaça Nova, una lluna molt més propera seria testimoni de fets més increïbles encara.

Van passar vint minuts abans que Red Stripe marxés del Canaules. Els seus amics seguien capficats en el joc de cartes, i ni tan sols es va molestar a acomiadar-se’n. Feia una estona que el grup del cineclub també havia sortit, no sense tenir un nou contacte visual amb aquella noia tan similar a ell. Caminant de memòria cap a casa, va ser sorprès per una presència que l’esperava al carrer Tallaferro. Era ella. Va atrapar-lo, ara sí, amb una convicció visual impertorbable, i va enfilar el carrer del Prat en direcció al passeig Marítim. La nit de primavera tenia un punt de xafogosa. Va seguir-la sense dir res, van vorejar l’aparcament d’Ordina, on el pare d’un company tenia aparcat el cotxe que alguns anys enrere s’havia convertit en el primer escenari dels seus maldestres jocs sexuals, i van continuar la caminada cap a la font del Tòtil.

No van arribar-hi. A l’altura de l’Hispano, la lluna il·luminava el curs fluvial d’un Freser impressionantment net comparat amb el mateix riu d’una dècada enrere, quan els abocaments de les papereres l’omplien d’una escuma ofensiva a tots nivells. La noia va agafar-lo de la mà i de nou un calfred gairebé orgàstic va sacsejar el seu organisme. Van entrar al riu, vestits, en un punt poc profund on els còdols formaven un òptim assentament. Red Stripe va acomodar-s’hi, mentre la desconeguda es treia les calces per sota d’una faldilla que amb prou feines li vorejava el genoll. Ell va contemplar-li el cony amb la il·luminació reflectida de la lluna sobre l’aigua, i de sobte va tenir pressa per entrar-hi. Va calmar-lo amb un gest, situant el dit índex sobre els llavis idèntics als seus. Es va ajupir i li va descordar els pantalons. Hi havia raons que constataven que tot plegat l’havia excitat considerablement. La noia va posar-se sobre el seu membre, va dirigir-lo a l’entrada d’un sexe que també s’havia humitejat d’esverament, i va deixar que es clavés lentament, fent-lo seu més que no pas a la inversa.

Red Stripe va tirar el cap enrere, en un moment de pur plaer inimaginable una hora abans. Llavors va sentir els dits de la noia acaronant-lo, pentinant-li els cabells amb els dits, aferrant-li el cap amb les mans, i estampant-lo brutalment contra la pedra que tenia just darrere seu. Si hagués continuat viu, hauria pogut veure també com la noia es treia un ganivet de la bossa que portava penjada a les espatlles, li seccionava la zona genital completa, i se la guardava juntament amb l’accent tancat ripollès, dequeismes inclosos. 

Aquella nit, un drac fluvial de grans proporcions, el mateix que habita l’estany de Banyoles, va baixar pel Terri, i remuntant el Ter, va trencar a l’esquerra pel Freser en arribar a Ripoll, sense aturar-se fins més enllà d’Ordina, on va devorar les restes humanes de Red Stripe. Quan va reprendre el camí en direcció al Pla de l’Estany, passant pel davant de la caserna dels Mossos d’Esquadra, va escopir una guspira de foc que va fulminar-ne la bandera espanyola.

La nova Red Stripe va suplantar perfectament el seu predecessor. Ningú va percebre-hi cap canvi. Era la mateixa persona, fins i tot amb uns atributs sexuals de les mateixes característiques, un cop cosits a l’engonal. Encara ara, sense ni tan sols saber-ho, està esperant l’arribada d’un nou substitut, més jove, que en perpetuï l’existència. Afortunadament per a ella, en lloc de contemplar avorrides partides de botifarra, prefereix dedicar el seu temps a explorar les prestacions fisiològiques que li proporciona la nova sexualitat adquirida. 

Reflexions d’un gandul fracassat. Salut tinguem

 

Imatge RTVE

[Text de Eduard Garrell]

“Les hemos dado en todos los morros con Ramón Bagó, les hemos destrozado el sistema sanitario, les hemos acusado, estamos jorobándoles el CTT [Centre de Telecomunicacions i Tecnologies de la Informació].” (sic)

Jorge Fernández Díaz

Aquest canvi d’any m’ha dut a tenir tractes intensos amb l’actual sistema sanitari, des de l’atenció primària fins a l’hospitalària, i no puc evitar de fer la reflexió sobre què ha passat des que Ernest Lluch, el 1984, va emprendre la reforma sanitària que el 1986 el Gobierno de Felipe González va aprovar (Ley 14/1986, General de Sanidad. BOE número 102, de 29/4/1986).    

 Aquella reforma, a més de la transferència de competències a la Generalitat de Catalunya, va reconèixer el dret a l’assistència de pràcticament el 100 % de la població catalana, va augmentar les prestacions sanitàries en l’atenció primària, la prevenció, la planificació familiar, la salut mental i els transplantaments. Abans de la reforma d’E. Lluch, la sanitat catalana patia un gran desgavell: mútues privades i  sectorials, metges d’atenció pública domiciliària que visitaven un parell d’hores a la consulta pública i la resta del dia, pendents dels aconductats, això sí, permanentment disponibles. Una bona part dels hospitals, encara en mans de l’Església, la caritat i les fundacions privades. La reforma no es va dur a terme sense dificultats.

Una campanya —Operación Primavera— impulsada per sectors conservadors de la societat i de la medicina va intentar desprestigiar el canvi, especialment pel que fa a la seva universalitat i les reformes fiscals que es van dur a terme per fer-la possible.

Pel que fa als reformadors, aquelles fornades de joves metges més ben formats i amb uns objectius engrescadors, van posar en marxa els equips d’atenció primària, els centres de salut, la integració de la infermeria i del personal sanitari, les històries clíniques, les activitats de prevenció i promoció de la salut i la docència i les pràctiques dels MIR de medicina familiar. Durant anys es van entestar a detectar hipertensos, diabètics, cardiòpates, fumadors, bevedors… fins a posar en ordre saludable i guanyar-se la confiança d’una societat que temia tant els metges com els advocats, els capellans i la Guàrdia Civil. Es van construir edificis moderns i racionals per encabir tots aquests serveis, unes estructures que, si bé en aquell moment semblaven excessives, avui ja estan obsoletes. Només una crítica els he de fer, que l’entusiasme i la superioritat moral d’alguns els dugués a menystenir injustament els seus antecessors, molts, metges rurals que s’havien dedicat, amb els pocs mitjans que tenien, a atendre sense treva ni descans poblacions rurals i disperses, amb les condicions més dures imaginables. Lamento que entre les seves vocacions no hi destaqui la literària i s’hagi perdut un llegat important de la història del nostre país. També n’hi havia, és clar, que van embrutar les pàgines de la història de la medicina dels nostre país.

Després de la reforma, Ernest Lluch no va ser reelegit. Aquell estudiant catalanista de la Sorbona, impulsor d’un govern autònom al País Valencià i constructor d’una important estructura d’estat catalana, va ser incomprensiblement assassinat per ETA el 21 de novembre de l’any 2000.

Els artífex de la Operación Primavera han persistit al llarg dels anys a canviar el model, reduir la cobertura i les prestacions i traslladar-les a la gestió privada (eufemísticament dit externalització), més fàcilment accessible per a qui ho pot pagar.

El sistema se l’han carregat tant des de dins i com des de fora. Sovint, els més radicals i intransigents, els que consideraven corruptes els seus antecessors per cobrar dels aconductats, van canviar la bata blanca pel vestit i un armari ple de camises del color que més convingui i van dedicar-se a la gestió, al sindicat, a l’externalització i a aplicar les retallades que els successius governs han anat imposant.

Hora Nova

Malgrat la resistència i la resiliència de molts professionals, la sanitat catalana avui és un model de destrucció i una guerra freda contra la població. L’Estat espanyol ha utilitzat la sanitat com a arma per atacar i castigar l’independentisme i la vitalitat de Catalunya, i no té cap escrúpol per utilitzar cap mitjà, ni que ens hi vagi la vida. Ja no els cal ni l’ETA.

 

[ART] Carme Llop al Racó d’Espai Art60

Kleine Orangerie · Carme Llop · Oli sobre tela · 30×30 cm · Any 2015

[Redacció]

De l’1 al 23 de febrer, el Racó d’Espai Art60 exposa l’obra de la pintora barcelonina Carme Llop.

En paraules de l’artista, “Les obres d’aquesta exposició mostren el meu interès per la natura i prenc com a referència els entorns naturals i els jardins. He volgut expressar el que em fa sentir allò que és bell i efímer alhora.

Alguns quadres mostren la fascinació que em produeix la contemplació de l’aigua i com si emmiralla la natura: les ondulacions de l’aigua en el pas d’uns ànecs, el dibuix encreuat dels joncs, el reflex del paisatge que es desdibuixa, els núvols, etc.

En els quadres de racons de jardins em motiven les llums, les ombres i els colors que em faciliten l’expressió de les sensacions i les emocions.

Intento captar la bellesa i allò que em toca de més profund. On l’instant atrapat esdevé sòlid i eteri alhora. On el real va més enllà per esdevenir quasi ideal. Crear un espai on l’espectador amb la seva experiència, ni que sigui per un instant, hi vulgui habitar”.

Diu…, de Nan Orriols

Pessoa · Nan Orriols · Tècnica mixta sobre cartolina · 30 x 30 cm

[Un article de Nan Orriols.]

Diu Pessoa que la llibertat és la possibilitat de l’aïllament. Explica que ets lliure si pots allunyar-te dels altres sense que t’obliguin a cercar-los la necessitat de diners, la necessitat gregària, l’amor, la glòria o la curiositat. Bé, a la Bíblia, ‘Cohèlet’ o ‘Eclesiastès’ ja ho va deixar clar: la vanitat, el pedestal, la Viquipèdia o qualsevol guardó ens esclavitzen. Néixer lliure és la grandesa suprema. Perdem la llibertat si oblidem que des del dia que vam baixar dels arbres només fem el ridícul. El papa de Roma fa el ridícul? Sí, i tots els que li van al darrere. I els monarques, els presidents d’una república, els dictadors…  

 La vida és una altra cosa, i cal entendre que la mort és una alliberació. Sí, sap greu pels ocells i les serps que estimes, però ells bé que es moren sense campanes ni esqueles. Però la vida també té plaers; si són secrets, millor, i si són públics, que els cantin els grills, que crec que ja no en queda cap. Pessoa també diu que està convençut que mai està despert. He escrit res? Qui sap… 

[NOVEL·LA] Barcelona 1936. Capítol XVIII. A la Bretxa

[Una novel·la de Dídac Costa.]

Mentre els militars de la Cavalleria de Montesa patien de valent a plaça Espanya, sent abatuts, arrestats o obligats a tornar amb la cua entre cames al quarter del carrer Tarragona, un dels batallons que havia aconseguit abandonar la plaça començà a avançar pel Paral·lel amb l’objectiu de controlar aquesta llarga avinguda, que ara duia el nom de nostre estimat Francesc Layret, abatut a trets a mans del Sindicat Lliure. Un segon batalló que encara lluitava a la plaça, veient la situació perduda i encara obert el camí pel Paral·lel, no desaprofità l’ocasió per escapar-se per allà buscant refugi.

El domini d’aquesta avinguda era important perquè tant els anarquistes com la Generalitat temien que el general Goded pogués ordenar un desembarcament de tropes des de les Balears, transformant el Paral·lel, l’artèria central de la festa i la disbauxa barcelonina, en un eix militar per al domini de la ciutat.

Per tal d’evitar-ho, els anarquistes del Comitè de Defensa del Poble-sec i del Sindicat de la Fusta, que tenia la seu a pocs metres d’El Molino, a la cantonada del carrer Roser, van aixecar ràpidament una impressionant barricada de llambordes i sacs de terra en forma de doble triangle, des del quiosc del davant de la sala de festes fins al centre de l’avinguda, tallant-la en dos; just al punt on el Paral·lel es troba amb la ronda de Sant Pau, a l’anomenada Bretxa de Sant Pau, potser perquè hi provoca una estranya cruïlla de moltes cantonades.

 

La barricada també permetia protegir les entrades dels carrers propers que donen a la muntanya de Montjuïc i el Poble-sec, un important bastió anarquista que omplia les files combatents; i a l’altra banda, els que entren a l’Eixample, el port i a les Rambles pel carrer Conde de Asalto, que acabava de canviar el nom pel de Nou de Rambla. Controlaven la barricada els treballadors de la fusta, alguns d’ells amics d’en Martí, amb qui volia unir-se en la lluita, tot i que encara érem lluny.

 

Els esquadrons avançaren pel Paral·lel sense topar-se amb cap obstacle fins arribar al Bar Chicago, on van ser frenats per aquesta nova imponent barricada, que els rebé amb un ferotge tiroteig. Els militars, en veure que no podien ni superar ni dominar la barricada que els estava causant moltes baixes, van intentar apoderar-se de l’edifici del Sindicat de la Fusta, a tocar de la barricada. Dirigits pel capità Darrell de la Guàrdia d’Assalt, que acabava de passar-se al bàndol feixista a plaça Espanya, van apropar-s’hi però no hi van poder arribar en ser frenats per una densa cortina de projectils que els obligà a retrocedir, deixant soldats morts i ferits a l’empedrat.

 

 

La tropa buscà refugi entrant a alguns edificis, on hi van intentar emplaçar les metralladores, però el

tiroteig intens també els ho feia difícil. El combat ja s’allargava més d’una hora, sense que els insurrectes aconseguissin controlar la barricada, des d’on patien un tiroteig incessant dels treballadors, que tenien tot l’avantatge.

Veient que la situació els era tan desfavorable, i trobant-se bloquejats, sense poder avançar ni retrocedir, el comandant Darrell prengué una dràstica decisió: posar en pràctica el criminal Plan Mola, tornant a deixar clar el que significava el feixisme, després que un subordinat li comuniqués:

—Comandante, es imposible conseguir el dominio de esta barricada, que nos impide lograr la misión y está causando muchas bajas…

Darrell respongué:

—Nos queda la táctica del Plan Mola: usar mujeres, viejos y niños como escudos humanos. Y los detenidos que ya están en nuestro poder.

—¡Buena idea comandante!

—¡Pues adelante, id con un grupo a detener a los primeros que encontréis y traedlos aquí! ¡No os olvidéis de coger a algún niño! —ordenà amb el dit alçat.

—¡Sí, comandante!

El tinent marxà amb un grup de deu soldats per un carrer que estava cobert dels trets dels obrers i començà a arrestar els primers deu o dotze vianants què trobà, sense importar-li si havien fet cap acció bèl·lica. Dones, nens i gent gran. Amenaçant-los amb els fusells, van obligar-los a dirigir-se, mans enlaire, fins a la posició on eren els militars. Un cop allà, Darrell amenaçà a crits els anarquistes que dominaven la barricada:

—¡O nos dejáis pasar o matamos aquí mismo a esta gente!

—¡Si son mujeres y niños! ¡Hijos de puta!

—Ells no estan lluitant! Sigueu valents i lluiteu contra els combatents, no contra civils desarmats! És això el vostre feixisme?

—I tu ets Guàrdia d’Assalt i català, collons! Que ets burro? —cridà un altre—. Què coi hi fots amb els feixistes, carallot? Que no te n’has assabentat que els teus caps són amb nosaltres?

—El meu cap és el general Mola! I aquests seran el que vulgueu, però els afusellem aquí mateix!

—Maleït feixista! No teniu ni un bri d’humanitat! És així com voleu guanyar? Fins i tot a una guerra hi ha límits, animals!

Veient que Darrell no feia broma i no afluixava, un d’ells cridà:

—Val, endavant! Marxem! Però deixeu-los anar ja, i no dispareu! —digué, reconeixent que havien perdut aquella batalla, confiant que podrien refer-se, però sense arriscar ni un segon més que complís aquesta sanguinària amenaça.

—Només així podeu guanyar terreny, malparits! Perdent la vostra humanitat pel camí! Per això aneu tant a resar, collons? Aquesta és la vostra Espanya?

—Ocupeu la barricada, però no quedarà així! Cada cop ens deixeu més clar per què us hem de matar!

Només així els feixistes aconseguien dominar aquesta prodigiosa fortalesa efímera construïda en pocs minuts per centenars de treballadors. Els combatents anarquistes van abandonar corrents la barricada i la seu del Sindicat amb els braços aixecats, però sense deixar les armes i buscant nous refugis. Això sí, permetent que els militars, després d’alliberar els hostatges, s’apoderessin d’aquell imponent baluard proletari.

 

 

Un cop guanyada la posició a les 8 del matí, després de dues hores d’intens combat, els soldats, encara sota les ordres del comandant Darrell, podien per fi respirar una mica més tranquils. Van emplaçar tres metralladores al voltant de la barricada: una davant del mític bar La Tranquil·litat, al costat del Teatre Victòria, un popular lloc de trobada i conversa d’anarquistes i republicans en temps de pau. Una altra al terrat de l’edifici del davant d’El Molino, i la tercera a la mateixa barricada, des d’on van començar a disparar sense descans cap al carrer Sant Pau i el Paral·lel en direcció al port.

Tot i haver perdut la barricada, els obrers seguien assetjant la tropa des dels terrats propers i les cantonades dels carrers que desemboquen al Paral·lel. Però ara els soldats estaven ben parapetats a la barricada. A aquestes hores, no només les armes passaven dels militars al poble, sinó que, en sentit contrari, alguna barricada com aquesta passava del poble als militars.

Des d’ella gaudien d’un domini complet d’aquesta estratègica cruïlla i del Sindicat de la Fusta, cosa que resultava especialment punyent als seus afiliats. Però alhora estaven atrapats, sense poder-se moure ni abandonar els punts forts que controlaven, perquè al llarg del Paral·lel, un munt de franctiradors amagats en balcons i finestres els disparaven sense pietat.

Els feixistes acabaven de mostrar-nos novament quina mena de règim polític volien instaurar, i quin era el seu nivell d’ètica i d’humanitat, malgrat ser tan catòlics. Perquè on s’ha vist, i fins i tot, en quina guerra s’ha vist soldats segrestant dones, nens i avis per usar-los com a escuts humans? Quina mena d’amor per Espanya es pot tenir actuant així? I quina mena de catolicisme és aquest que, mentre crida fanàticament Viva Cristo Rey, és capaç d’afusellar nens?, seguint consignes que no neixen de la improvisació desesperada d’un capità assetjat al carrer, sinó d’una pauta sistemàtica, definida pels alts comandaments per perpetrar aquesta croada contra mitja Espanya. Pautes d’actuació d’un terrorífic manual redactat pel director del cop, Mola. Quina mena de direcció era aquesta, que feia del terror, l’afusellament d’innocents, d’infants i el seu ús com a escuts humans, un recurs militar?

¿Com serien la guerra que semblava estar a punt de començar i la dictadura religiosa que ja estaven instaurant allà on guanyaven, si en els seus primers dies ja ho feien amb aquesta crueltat il·limitada que acabaven de demostrar aquí al Paral·lel i amb els canons de plaça Espanya? Trossos apedaçats d’obrers pels balcons serien la seva bandera, el seu argument, el seu altar? Semblava que sí. I contra això hauríem de lluitar avui fins a la mort.

[LLIBRES] «Manual del creador», de Josep Nogué

[Text de Nan Orriols.]

En Josep Nogué, un guiller de Sant Hilari, ha escrit el Manual del creador. El poder de les formes. És un llibre imprescindible per entendre coses tan evidents com que la figura de l’alfil engloba tots els representants del poder, tota la burocràcia de l’Estat, des del primer ministre fins a l’últim funcionari i, per extensió, tota mena d’intermediaris del capital o la religió, que fan de mitjancers entre els serfs i el senyor. Són els administradors, i assumeixen aquest paper des de l’administrador general (de la finca, empresa, país o imperi) fins a l’últim lacai.

Bé, el llibre dona vida a figures del joc d’escacs, que també raonen sobre l’univers i totes les coses que ens pensem que existeixen o no. «Creador és aquell que oblida que sap».