[Text i veu de Nan Orriols.]
[Reports i fotos de Maria Borràs.]
Just ara fa un mes em trobava a Berlín, ben agraïda que allà ja podíem posar-nos un jersei a la tarda i contenta d’haver-me animat a anar a (Ecologies Comunes) on vaig poder connectar amb persones impressionants que volem fer un camí diferent plegades.
Ara fa ja uns mesos, la Federica, una de la meves directores de tesi, em va fer arribar un vincle web amb el missatge: «Maria, mira’t això té molt bona pinta!» Vaig entrar emocionada, només el nom ja em cridava: Common Ecologies…, quina curiositat! Mentre investigava el que havien fet i qui estava darrere de la iniciativa, vaig veure que a finals d’agost muntaven una escola d’estiu a Berlín! No m’ho vaig pensar ni dues vegades i la setmana següent ja m’havia comprat els bitllets per anar-hi i ja havia contactat alguns amics que viuen allà! Tot plegat em feia molta il·lusió: tornar a Berlín, veure les amigues i entrar dins d’aquesta xarxa de les Common Ecologies!
Així doncs, el divendres 26 a la tarda, sota una pluja torrencial, em vaig adreçar al New Yorck im Bethanien sense saber ben bé què era aquell lloc i quan hi vaig arribar em va robar el cor, em vaig trobar com a casa. L’espai on es va desenvolupar la trobada havia estat un hospital fa molts anys i ,posteriorment, va ser una casa de referència dins del moviment okupa a Berlín i actualment és una cessió d’ús públic (comunitària) —com Can Batlló a Barcelona, per exemple (resultat de l’extensió dels tentacles de l’estat per a controlar l’autogestió, però d’això en podríem fer tot un altre article…). Només entrar per la porta ja em vaig sentir molt acollida i amb ganes de compartir i vaig pensar: «Maria, sort que has vingut!»
La taula d’obertura de l’escola d’estiu portava com a títol: «Una escola des de la qual sembrar un futur. Les Escoles de Moviments que necessitem ara mateix». Un lloc per a reflexionar, un espai d’inspiració per a compartir idees sobre què hauria/podria fer una escola del moviment en aquest moment, de quines experiències podríem aprendre i com fer-ho perquè el coneixement i els aprenentatges que ocorren en els moviments socials es puguin documentar i compartir, per a aprendre sobre allò après i poder consolidar-nos i continuar endavant amb les nostres propostes per a la transformació social.
En aquesta taula hi van intervenir:
Des d’aquesta primera taula rodona va romandre prou clar que l’aprenentatge col·lectiu és fonamental per al desenvolupament de moviments socials resistents i gratificants. Sense estructures que facilitin el desenvolupament de les capacitats organitzatives i analítiques, tanmateix, aquest aprenentatge roman atrapat en la ment d’uns quants individus. Afrontar la catàstrofe de la nostra ecologia planetària requereix que es construeixin en els moviments emancipadors de primera línia actuals infraestructures per a facilitar l’aprenentatge dins i entre moviments. Parlant amb organitzadors i activistes d’arreu, vam posar sobre la taula quins coneixements s’haurien de desenvolupar i posar en circulació per a aconseguir el poder que necessitem per a canviar el món i; també, vam parlar dels reptes que comporta aquest esforç. Algunes de les reflexions que van sortir en la conversa —que va durar tota la tarda— van ser les següents:
Després de la taula inicial, i amb tot el que havíem parlat, vam fer una pausa i, en acabat, vam mirar el documentari Has de moure’t: històries per canviar el sud (You’ve got to move, 2015) que mostra el paper significatiu que va jugar el moviment-escola en el desenvolupament de la classe obrera i el poder antiracista al sud dels EUA.
La veritat és que el primer dia ja va ser molt intens. I vaig arribar a casa l’Emilio amb moltes ganes de parlar de tot el que havia escoltat i amb ganes de continuar activa a tots els grups on sóc, cosa que em va anar molt bé, perquè últimament, —segurament des de després del confinament— la militància ha patit un fort embat…, i les forces cada cop son més escasses.
L’endemà, dissabte 27, vam passar-nos tot el dia allà. Al matí vam fer una taula rodona amb diferents experiències d’escoles de moviment titulada «La simbiosi del moviment-aprenentatge: què fan les escoles de moviment i com podem treballar juntes»- En aquestsa taula hi van participar: Nociones Comunes (Kike España), Ulex Project (G), Xarxa Europea d’organització comunitària (Tashy Endres), Bewegungsschule (Alice Hamdi), Institut del Comú (Nic Beuret) i Casa dels Futurs (Dan), que ara explicaré amb una mica més de detall.
Common Ecologies no és l’única escola dedicada a l’aprenentatge per moviment. Durant les últimes dècades, hem assistit a una floració de diferents escoles en diferents contextos i terrenys polítics a Europa. Alguns més nous, altres més antics, cada escola ajuda a satisfer el nínxol ecològic de proporcionar infraestructures a través de les quals els actors que componen els nostres moviments poden desenvolupar conjuntament les capacitats per a construir moviments socials poderosos i transformadors. L’existència de múltiples escoles arreu d’Europa, o fins i tot al mateix país o ciutat, és un fet increïble. En aquesta discussió, vam inspirar-nos en tot d’exemples actuals i històrics que tenen i estan jugant aquestes escoles en els ecosistemes polítics actuals. Al mateix temps, també van destacar les diferències en nínxols que tenen les escoles actuals, per millorar i entendre com crear sinergies entre elles i treballar formes complementàries més que competitives.
Així doncs a la taula rodona hi van participar:
Després de dinar vam fer una sessió de mapeig de necessitats de coneixement on se’ns va convidar a fer un treball conjunt per identificar bloquejos i potencials per a l’aprenentatge del moviment, en particular al voltant d’alinear les seves demandes als objectius ecològics, així com identificar articulacions o llacunes dins dels ecosistemes polítics que aporten als moviments junts per a compartir visions i estratègies al voltant de la crisi ecològica.
Eren més enllà de les vuit del vespre i encara continuàvem allà, entusiasmats amb totes les idees que havien sortit. Vam quedar-nos a sopar per a seguir connectant-nos i aquell dia me’n vaig anar a dormir amb un somriure d’orella a orella: que bé, estan passant coses!
[Cant i vídeo de Toni Casassas.]
El projecte «Entre cor i branca. Veus del pou», és un projecte que explora el cant com a forma d’expressió artística lligada directament a la veu dels ancestres, al so de la llengua pròpia, que és únic per a cada llengua, únic i personal per a cadascú, per a cada cos dins la seva pròpia comunitat cultural.
Els cants antics populars són la referència que ens queda d’aquesta expressió i vibració pròpia deslligada de l’artifici musical modern, de l’estandardització i de l’espectacle.
Podem intuir i experimentar que aquest cant o cantúria d’arrel o millor de l’arrel del cant, és testimoni, sens dubte, d’un tronc comú a tots els altres cants i llengües del món.
En aquest vídeo es pot veure un fragment del «Cant de batre», que Pep Gimeno, Botifarra, ha convertit en un himne al País Valencià, amb versió de Jonatan Penalba i enregistrat aquest setembre a Castell de l’Areny (Berguedà).
[Muntatge de Ramon Comella.]
La Victòria, en Toni, en Nan i en Ramon Comella [autor del muntatge videografic] ens conten aquesta bicicletada de l’abril de 2022.
[Notes de Redacció.]
L’artista i col·laborador de La Resistència, Josep Nogué, exposa al Centre Cultural La Marineta de Mollet del Vallès, el seu projecte Babel fins al 22 d’octubre d’enguany.
Llegim, del diari Som Mollet, la següent i interessant crònica:
El pintor molletà Josep Nogué ha estat homenatjat en la present edició de la Fira d’Artesans. Nogué va ser el creador del símbol de la Fira, el sol, i enguany tant ell com la seva creació n’han estat protagonistes.
D’una banda, la decoració de la fira ha estat monopolitzada pels sols amb els colors irisats de la bandera LGTBI. Però alhora la inauguració de l’esdeveniment va coincidir amb la presentació a La Marineta de l’exposició Babel, amb pintures a l’oli creades per Nogué.
L’artista explicava que a la sala s’hi poden trobar quadres “de diferents èpoques, moltes tendències i molts temes”. També refermava que la vinculació de la seva disciplina amb la Fira: “La pintura podem dir que és artesania; potser abans tenia una altra concepció, però ara veure una cosa feta a mà cada vegada és més difícil”. En aquest sentit, afegia que pintar a mà “porta una feina diferent de treballar amb un ordinador”.
Més enllà de la tasca per executar les obres, Nogué també convidava a veure-les sense presses: “Estem acostumats a passar molt ràpidament sobre les coses, tot és efímer, i ficar-se al món de la pintura és oblidar-se del món. Crec que la pintura és l’art que elimina el temps: tant per pintar com per veure-ho t’hi has de dedicar una estona”.
És per això que el pintor també deia: “Per entendre una mica i gaudir un quadre t’hi has d’estar tant de temps mirant-lo com el temps que ha estat el pintor fent-lo”.
Per últim, en Josep Nogué agraïa divendres en la presentació de Babel que hagi pogut exposar al Centre Cultural La Marineta: “Feia temps que tenia ganes de venir a exposar a Mollet i n’estic encantat”.
[Podeu viure aquest vídeo de VallesVisió sobre l’exposició de Josep Nogué.]
[Text i il·lustració de Josep Nogué.]
Vivim en un món obsedit per la mobilitat i el canvi, fins al punt que algú l’ha definit com una societat líquida, sense forma definida; que, com qualsevol fluid adopta la forma del recipient on se’l fica.
Un contrast evident, no sols amb altres societats més conservadores, sinó també respecte de la que nosaltres mateixos provenim, on tot tendia a l’estabilitat —o, si més, no la buscava— imposant conductes morals, normes de comportament, categories o protocols, encaminats, tots ells, a la previsió i conservació dels béns i costums. És a dir, la conservació de la pròpia cultura. Un bagatge en el qual es fonamentava i era l’origen i la causa de la riquesa, prosperitat i possessions de la cultura titular.
Això no vol dir que les diverses cultures no es beneficiessin de l’intercanvi mutu de coneixements, productes o gent; de fet la major part de les fortunes derivaven d’aquest intercanvi.
Uns pobles aprenien (i/o abusaven) dels altres, cosa que enriquia uns i arruïnavaaltres i, a vegades, beneficiava ambdós.
No obstant, cada cultura, responia, era fruit, d’unes necessitats d’adaptació a un lloc determinat i era en funció d’aquesta adaptació que s’anava modificant, sense rebutjar, si calia, aportacions foranies. Probablement en els beneficis que proporcionava aquest intercanvi cal buscar l’impuls per viatjar i conèixer món; sovint amb risc per la vida. Si bé en un món on quasi cap activitat estava exempta de riscos, la de viatjar podia ser de les més lucratives. Hom anava d’un lloc a l’altre adquirint no sols productes més o menys valuosos sinó, també, coneixements, d’altres formes de vida, de sabers ignorats a la cultura pròpia, d’elements diferenciats amb els quals poder comerciar i sorprendre els conciutadans en retornar a casa.
D’alguna manera, això és el que continua buscant encara tota persona que viatja: experiències enriquidores per contrast amb el que hom coneix.
Però això, ara, és del tot impossible. No hi ha experiència ni riquesa, si més no de les catalogades com a culturals, que pugui extreure’s d’una altra cultura: totes són la mateixa. Ja no hi ha formes pròpies, diferenciades, per adaptar-se a un lloc.
Hi ha llocs diferents i gent que viu, i sobreviu, de maneres diverses, igual que en qualsevol barri de les nostres ciutats i pobles. Però ja no hi ha més cultura que la que es ven com un producte més destinat al turisme.
Ja no hi ha formes de vida que procurin als seus titulars l’autonomia, els recursos i els coneixements per adaptar-se a un entorn concret. Ara la cultura d’un país és un producte fabricat per ser venut a un exèrcit de visitants foranis.
«La funció crea l’òrgan», ens diuen les lleis de l’evolució i, de la mateixa manera, les habilitats s’aprenen exercint-les; però, ara, quasi totes les activitats són informatives (informàtiques) i no pas formatives: no creen res, només acumulen informació.
Ens visitem els uns als altres per conèixer la cultura de l’altre, però aquestes cultures ja només son cadàvers: tan sols queden les tombes desl que hi havien estat en altre temps. La prova és que els centres històrics de les ciutats ja no hi viu ningú, només hi ha «souvenirs» destinats als turistes que n’ocupen tots els carrers.
La causa, l’origen, de totes aquelles construccions ha desaparegut, ja només en queden les carcasses buides: ha esdevingut «cultura» i els seus habitants viuen de gestionar-la (a la manera com el cranc ermità ocupa la closca d’un altre animal).
Trobo que hi ha quelcom de pervers en l’explotació del visitant, si més no des del punt de vista de la cultura clàssica, on la cortesia exigia tractar-lo com a convidat, ja que, com a estranger que era, no disposava dels recursos del nadiu per a sobreviure en un territori al qual era aliè.
Ara, en canvi, se l’espolia de tot el que es pot dels seus recursos —tal com farien una banda d’atracadors— i es comptabilitza aquesta activitat com a recurs «cultural» del país, sense el qual ja no seria possible la subsistència.
És una perversitat —a més de miserable— no disposar de recursos propis que permetin convidar els forasters; no tenir mitjans de subsistència productius que ens enriqueixin, tant a nosaltres mateixos com als nostres visitants. Equival a convidar algú a dinar a casa i obligar-lo que es porti el menjar.
És miserable, enganyós i pervers vendre una cultura, però encara ho és més vendre’n el cadàver.
Com diu García Calvo: «Una cosa és allò que parla, l’altra allò de què es parla». Ara vivim en una cultura muda.
Han desaparegut els oficis: aquells professionals vinculats, de manera primordial, amb el medi, que dialogaven amb els materials i els objectes i en sabien extreure profit. Ara, tret d’un reduït grup d’especialistes, ja només hi ha intèrprets que recullen i ensenyen el que, en un altre temps, uns avantpassats van dir o fer.
Fins i tot edificis tan singulars com els temples, que transcendien la simple utilitat pràctica o de supervivència, eren l’expressió d’uns recursos, unes maneres de fer pròpies del lloc on s’erigien: manifestació de les capacitats, força i vitalitat d’un poble. Ara només són «cultura».
Ara tots vivim com a hereus orfes d’una cultura; venent-nos el patrimoni rebut, a causa de la nostra incapacitat per a utilitzar-lo i fer-lo productiu. (Ens venem el balancí de l‘àvia perquè ja no sabem fer-lo servir). I aixequem infraestructures, de la mateixa manera que l’aranya teixeix la seva tela: per a caçar.
Ja sigui per inadvertència, o seduïts per les seves formes, els incauts que visiten un país estranger, es veuen atrapats per una il·lusió de coneixement, de riquesa o benefici cultural de qualsevol mena; però, el que es trobaran, només, és un munt d’empreses i professionals dedicats a xuclar-los les seves energies i sucs vitals, igual com l’aranya xucla la mosca caiguda a la seva xarxa.
Perquè tot el coneixement actual, encarnat en les noves tecnologies (o xarxes de comunicació), només són eines de caça al servei de les modernes formes de depredació no productives. Pensades més com a armes ofensives que com a eines de treball. D’aquesta manera ens anem esquilmant els uns als altres, sense afegir res de creatiu, fins a l’esgotament de l’herència rebuda
I, com que ja no hi ha dins i fora (territorial o cultural) per a distingir, el meu pronòstic és que totes aquestes hordes turístiques (nacionals o estrangeres) acabaran fonent-se (i confonent-se) amb la immigració (legal o il·legal) fins al punt que ja serà impossible distingir els campaments de refugiats dels càmpings de temporada; convertits, uns i altres, en campaments provisionals de forces invasores en campanya permanent d’ocupació, competició i explotació mútua: reduïts tots (excepte una petita elit controladora dels recursos) a una societat de pàries, sense territori ni cultura propis.
[Un article de Nan Orriols.]
Tot i que m’agradaria no pensar, fer-ho em recorda algú que soc, com tots els sàpiens. Aquest és el desastre. Si fóssim cuques de llum, de nit tot seria bonic. Sí, com un petit univers.
Penso que, si tots els jutges negres i inquisidors i gens democràtics no es posen d’acord per renovar els òrgans de govern, és perquè el que volen és manipular les sentències.
Penso que, si totes les multes de trànsit i d’aparcament a Catalunya les hem d’anar a pagar a «la Caixa» és perquè «la Caixa» és corrupta i els que ho permeten, també.
Penso que, si la vicepresidenta de Podemos a Madrid predica ara que els supermercats han de tenir una «cesta de la compra» bàsica de 30 euros, ens enganya a tots. És vicepresidenta d’un govern monàrquic amb milers de càrrecs inútils, assessors, amics i coneguts i amb portes giratòries on els senyors Montilla, Aznar, Felipe González, Duran i Lleida, Hereu…, cobren fortunes perquè bancs, elèctriques, empreses del gas o aeroports surtin sempre beneficiats i siguin rescatats amb els diners de tots. Per tant, és millor que la vicepresidenta tercera deixi de fer posturetes de «Calcuta».
Penso que això no té remei, perquè ja fa dies que a ningú no li preocupa que el titllin de lladre. Si tens els jutges, la policia, la Guàrdia Civil, les presons i els piolins a favor teu, la bacanal és gratis i, sempre, amb premi inclòs.