La guilla, el teixó i la geneta captats per l’ull ocult d’una càmera en boscos ignots del país. Encara hi ha esperança!
La transhumància per la vida: de Mieres al pla d’Anyella
[Un report de Xavier Borràs.]
L’eminent i destacat etnòleg i folklorista català Joan Amades (1890-1959) escriu al número XIX de la segona època del Butlletí de Dialectologia Catalana (gener de 1931) l’article «Vocabulari de pastors» (pp. 64-241), en què justifica considerar com un deure «de no menysprear ni abandonar l’aspecte referent als usos i costums dels pastors, sense deixar de donar al nostre treball un caràcter lexicològic. Dóna un major interès al nostre treball la dolorosa circumstància que la majoria dels costums que apuntem són ja del tot perduts, pel canvi que s’ha produït en la vida durant aquests darrers anys. Aquest canvi ha arribat molt intensament fins als rústecs i senzills pastors, i ha operat en llur vida simplicíssima i primitiva una transformació radical i absoluta, que desfigura completament llur manera d’ésser, i els fa perdre aquella suau sentor de poesia de què tan delicadament estaven rodejats […] La vida típica i característica del pastor es perd i es desdibuixa per moments i a passes de gegant. Per això hem cregut de conveniència consignar-ne tot el que en sabíem».
Amades escriu aquest llarg article el 1931 sota l’atenta mirada de Pompeu Fabra i Antoni Griera. Més de noranta anys després, a la comarca de la Garrotxa, un pastor i formatger, en Prem Puig de Can Torrent de Mieres, feia temps que rumiava de refer la carrerada cap als prats pirinencs i, tal dit tal fet (vegeu el vídeo aquí sota): el passat 27 de juny va emprendre amb seixanta-nou de les seves ovelles, l’incert viatge transhumant cap al pla d’Anyella (1.840 m d’altura), a cavall entre la vall d’Alp (Baixa Cerdanya) i la vall de Ribes (Ripollès), on durant els mesos d’estiu s’hi trobaven grossos ramats d’ovelles de les terres baixes del Ripollès, del Lluçanès, de la Garrotxa, d’Osona i del Berguedà.
Un nombrós grup de socis de l’Ecoxarxa Garrotxa han donat suport a aquesta iniciativa, tant a nivell logístic (amb acompanyants i un vehicle de suport) com de difusió, amb un primer comunicat en què afirmaven: «Des de l’Ecoxarxa Garrotxa hem constituït un grup de suport, tant logístic com d’acompanyament i seguiment de la ruta, per a recolzar en Prem i, alhora, fer visible la necessitat de recuperar els comunals i els camins ramaders —molt d’ells asfaltats, perduts o destrossats per polígons i quitrà, com és el cas d’aquesta carrerada. També, es pretenen reivindicar les tradicions pageses i el pastoralisme —ambdós estils de vida allunyats del consumisme desenfrenat o la preeminència dels combustibles fòssils— i l’alimentació natural de proximitat i el respecte i la convivència amb la natura».
La carrerada va transcórrer, des de Mieres, cap a Riudaura, Vallfogona del Ripollès, Gombrèn i el pla d’Anyella durant quatre dies i més de vuitanta quilòmetres. Durant el camí —molts cops perdut, enquitranat o urbanitzat—, la gent, especialment la gent gran dels pobles per on passaven, a més de dur-los bones menges durant les parades obligades, contava les històries i les anècdotes de les antigues transhumàncies, amb què la carrerada d’en Prem ha pres, també, un sentit de rescat de les tradicions quasi perdudes, a la manera que contava Joan Amades. En realitat, per bé que des de la Garrotxa es fan transhumàncies internes a l’hivern i hi passen pastors (sobretot per l’Alta Garrotxa) camí del Pirineu provinents de l’Empordà, feia vora trenta anys que no se’n feia cap cap des de la comarca als prats de l’alta muntanya de Toses.
Un dels objectius de l’acció d’en Prem Puig és, precisament, ser un revulsiu, un primer pas perquè d’altres pastors i pastores de les terres garrotxines puguin sumar-se en temporades vinents a la transhumància i així aplegar un bon ramat cap al Pirineu i, de passada, poder gaudir, si es pot, d’un temps de vacança.
El seguiment puntual a les xarxes socials, amb fotografies i vídeos, especialment al compte de Twitter de l’Ecoxarxa Garrotxa (amb les etiquetes #transhumànciaxlavida i #transhumarperlavida) ha estat molt ben rebut pels mitjans de comunicació comarcals i nacionals, amb bons i amplis reportatges: EcoDiari, Nació Garrotxa, El Punt Avui, Garrotxa Digital, La Comarca d’Olot, Olot Televisió, TV3, Catalunya Ràdio… Durant uns dies, doncs, la «revolució» engegada amb aquesta transhumància ha travessat l’agenda política i mediàtica per a esdevenir un racó de reflexió sobre la vida autèntica dels pastors, l’alimentació, el consumisme, la globalització i un sistema socioeconòmic que no té en compte els éssers vius, en aquesta cursa en què la disjuntiva, la cruïlla de la civilització, es mou entre el transhumanisme o la transhumància. L’aposta, si volem viure amb dignitat i respecte —també amb l’estoïcisme i la frugalitat que ensenya la vida pastoral, que és d’esforç i tenacitat— crec que és prou clara.
Els borrecs, els xais, les xeres…, en summa, les ovelles, també han viscut en aquesta carrerada un nova vida fora de l’estable i dels indrets ja coneguts dels entorns de Mieres. La sonsònia dels atàvics esquellots, els bels, els esbufecs mentre remuguen ajagudes als herbassars, esdevenen una experiència inoblidable, que s’endinsa en la consciència i no et deixa de petja, un cant a la vida que cal servar i celebrar.
Per acabar aquesta primera aproximació a aquesta bella aventura, que seguirà amb altres projectes relacionats, també, amb la prevenció d’incendis i la recuperació de la ramaderia, us oferim un recull d’imatges, en què han participat, entre d’altres, a més del mateix Prem, els amics i amigues Sergi, Epi, Beti, Nanin, Saül, Montserrat, Xavier… Gràcies a tothom! [Podeu veure més fotografies en aquest vincle.]
[VIDEOALBUM] Pedalada vora el Pedraforca
[Muntatge de Ramon Comella.]
La Victòria, en Toni, en Ramon i en Nan van fer aquesta ruta amb bicicleta pels vorals del Pedraforca. Gaudiu-ne!
[FOTOGRAFIA] Capvespre a la Catalunya Vella
[Originals d’Octavi Ponce.]
S’incorpora a La Resistència el jove Octavi Ponce, amb una excel·lent incursió fotogràfica per les boscúries de Borredà: flora i fauna al captard de la natura. Gaudiu-ne!
Octavi Ponce
Octavi Ponce Vallin (Vic, 2002), és un jove arrelat a Folgueroles però engendrat a Comillas [Cantàbria].
Comunicador audiovisual apassionat a les llargues passejades pels boscos, muntanyes i tot tipus d’entorns naturals.
[AUDIOPROSA] Renegar
En aquesta ocasió, l’actor i director teatral Albert Freixer recita el text «Renegar», de Nan Orriols.
[VERSOS] Ball
[Text, veu i foto de Gabriel Salvans.]
a en Nan Orriols
Encant
dels dies que se’n van, i
com si res
es fonen al calendari
els números blaus
i els vermells. Cremen tots a la foguera
del temps, que somrient balla
amb les espurnes del foc.
—Cremant el corc de mobles vells—
s’enlairen
amb els records i les il·lusions
noves, cap a l’infinit
univers,
construint poemes nous al nou dia,
mentre comptem els estels
il·luminant zels de nit.
La Cambra, 2022
Més noves de Maria Dolors Orriols
[Notes de Xavier Borràs.]
Enguany ja es pot dir que és l’any de l’escriptora Maria Dolors Orriols (1914-2008), encara que no escaigui cap aniversari específic. Efectivament, així ha estat amb l’homenatge fet a l’Ajuntament de Vic, que la va nomenar «Vigatana Il·lustre», o amb la recent reimpressió de Cavalcades (Viena, 2022), un dels textos fonamentals de l’autora, entre d’altres volums, del no menys imprescindible El riu i els inconscients.
Ara, per al gaudi general, rescatem dues peces més a afegir a l’exercici de recuperació d’Orriols: un article d’Anna Maria Iglesia Pagnotta a El País («’Cavalcades’, de Maria Dolors Orriols: redescobrint l’escriptora», 30/05/2022) on destaquen paràgrafs com el que segueix:
«Els relats no són un pamflet, sinó un retrat poc indulgent de l’ésser humà i de les motivacions que el mouen en un context —recordem que el llibre es va publicar el 1949— en què les lògiques de poder, de submissió i repressió són dominants. En la seva relació amb els humans, però també en la relació entre ells, els cavalls reflecteixen dinàmiques perverses —el cavall que és útil quan guanya i és apartat quan es fa vell— entorn de les quals encara avui s’organitza la societat. Perquè, tot i que el context canviï, l’ésser humà sempre és el mateix, amb les seves pulsions de poder, però també amb la seva capacitat per a la compassió. La contradicció defineix l’individu com defineix els relats d’Orriols i els seus protagonistes. No hi ha —dèiem— una voluntat moralitzadora, però sí que hi ha, així i tot, una intenció política. L’escriptora de Vic escriu en temps de censura, de manca de llibertats. El món dels cavalls que ens descriu és metàfora d’aquells dies obscurs, i els animals són la manera d’escapar de la censura —i, no obstant això, no va ser fàcil— i de parlar d’allò que s’obligava a callar.»
L’altra peça, imperdible, és l’Àlbum Maria Dolors Orriols, que es va publicar amb motiu de l’homenatge a l’escriptora per part del Centre Català del PEN Club i el Centre Francesca Bonnemaison el 15 de desembre de 2004. S’hi poden llegir escrits, que han passat gairebé desapercebuts —coordinats per Joana Bel—, d’intel·lectuals com Montserrat Abelló, Albert Mestres, Daniel Giralt Miracle i textos esparsos d’Agustí Bartra, Joaquim Ferrer, Teresa Pàmies o Anna Murià…
Us podeu descarregar aquest Àlbum Maria Dolors Orriols, des d’aquest vincle on, a més dels textos esmentats us soprendran les fotografies quasi inèdites de l’autora d’Escampar la boira.
Més articles de Maria Dolors Orriols a La Resistència
- Cavalcades, de Maria Dolors Orriols.
- Presentació de la reedició de Cavalcades.
- [VÍDEO] Homenatge vigatà a Maria Dolors Orriols.
- El llegat de Maria Dolors Orriols, amb obres inèdites, arriba a la Universitat de Vic.
- Noves entorn Maria Dolors Orriols.
- «Maria Dolors Orriols, viure i escriure», de Montserrat Bacardí.