[VÍDEOS] 15 Mesos, 15 Documentals

[Recopilació i text de Blai Dalmau.]

Han passat quinze mesos des que el primer cas de Covid-19 va ser detectat a la ciutat xinesa de Wuhan i un any des que les suposades «mesures sanitàries», pretesament encaminades a aturar la presumpta «pandèmia», van començar a aplicar-se als territoris regits per l’estat espanyol.

En aquest temps, nombroses persones capacitades, intel·ligents, honestes i valentes han estat fent-se preguntes. Preguntes pertinents per esbrinar què està succeint realment. Les respostes, naturalment, han anat sorgint. I han anat encaixant les unes amb les altres, revelant una realitat molt diferent d’allò que narra el relat oficial.

Els 15 documentals que trobaràs a continuació presenten una síntesi d’aquest enorme esforç mundial d’investigació pluridisciplinària feta des dels valors humans i pels drets humans.

La genuïna ciència, la veritable democràcia i l’autèntica filosofia coincideixen en un principi fonamental, a saber: convé debatre de forma transparent, oberta i racional les diverses idees, teories i propostes sobre cada qüestió.

Avui, però, les elits del poder econòmic, polític i mediàtic es dediquen a soscavar el debat transparent, obert i racional sobre diverses qüestions, i, en especial, sobre tot allò que es relaciona amb el fenomen de la «Pandèmia». Aquestes elits, i els sectors socials més subordinats a elles, recorren a la censura, el silenciament, la tergiversació, les fal·làcies i les falsedats repetides massivament com a forma d’imposar el seu relat, el relat oficial.

Davant d’aquesta situació, considero que és el meu deure -i el de tothom que vulgui ser fidel als principis fonamentals de la ciència, la democràcia i la filosofia- conèixer i compartir aquests continguts que estan essent silenciats, tergiversats i censurats pels poders imperants, i que, tanmateix, plantegen qüestions d’extrema importància i urgència per a la vida de tots i cada un de nosaltres.

Els 15 documentals, ordenats cronològicament, de més a menys recent:

Planet Lockdown
(EUA – Es publicarà pròximament – Anglès)

The Big Reset
Espanya – 18′ – Espanyol)

Discover the truth about COVID-19 – Scientis are warning humanity!
(EUA – 55′ – Anglès)

Ask the Experts II
(Internacional – 54′ – Anglès)

Juntos por la Verdad
(Espanya – 9′ – Espanyol i català)

El Antídoto Universal
(EUA – 110′ – Anglès amb subtítols en espanyol)

La Nueva Normalidad
(Regne Unit – 53′ – Anglès amb subtítols en espanyol)

Ask The Experts
(Internacional – 27′ – Anglès amb subtítols en espanyol)

Aliança Mundial per la Llibertat
(Internacional – 50′ – Anglès amb subtítols en espanyol)

The Future of Vaccines
(Internacional – 41′ – Anglès)

Asesinados
(Espanya – 60′ – Espanyol)

Hold-Up
(França – 160′ – Francès amb subtítols en espanyol)

Crimen Oculto
(Espanya – 55′ – Espanyol)

Plandemic: Indoctornation
(EUA – 60′ – Anglès amb subtítols ens espanyol)

2020: El año del miedo fabricado
(Argentina – 96′ – Espanyol)

Pintar el que se sent: una experiència de vida que em va canviar

Mrs. Lowry and son va ser estrenada a l’Edinburgh International Film Festival el juny de 2019.

[Text d’Alfons Om/VerdCel.]

Una de les experiències que he viscut importants a la vida és aquesta. D’aquelles vivències en què hi ha un abans i un després clars.

Quan estudiava, ja fa un temps, vaig viure un any en una població propera a Manchester, al nord d’Anglaterra. Era un lloc certament hostil, en molts aspectes. Mostrava una decadència marcada, on s’ajuntava l’extraradi amb tot allò que rebutjava la ciutat i les disseccions al paisatge pròpies d’un lloc de pas; tot entre els vestigis enfonsats d’una indústria que havia existit dècades enrere.

En certa manera el paisatge haguera pogut ser refugi, perquè no m’era estrany i sabia trobar-li l’encant de forma natural. Però, no era pas on jo vivia, i el meu entorn, havia d’anar a buscar eixa arqueologia als afores, ja que la metròpoli havia arrasat de forma aleatòria i desastrosa els estrats fabrils, i els nuclis industrials antics restaurats estaven reservats a zones riques de la ciutat, el que en diuen àrees «gentrificades« (paraula ben anglesa), aquelles que havien eradicat la població autòctona, substituint-la per classe mitjana-alta. Tot, per no mesclar gent diferent als barris, per no equilibrar balances, per perpetuar desigualtats i seguir polaritzant (uns pocs, cada vegada menys, amb el millor, i uns molts, gairebé tots, amb el pitjor o res).

Però, la duresa provenia sobretot de les relacions humanes. D’un cert desencís de la gent que, en aquell ambient gris, de pluja constant (una pluja més àcida que no aquella que ens evoca la natura inclús a les ciutats), anava calant-te a poc a poc i sense voler. La duresa provenia de la violència que vaig veure i viure de molt a prop; aquell desencís, sobretot del jovent, abocava en una ràbia i odi per la diferència, així en general i contra tot.

Vaig sentir el racisme, ferotge, amb mi i amb els altres.

Fer una Erasmus per a mi i en aquell indret va ser, també, anar a currar, i en aquell temps només podies anar i tornar de visita una vegada en un any. Allò em va fer créixer i molt. En molts sentits. I la meua relació amb la llengua anglesa, clarament, està condicionada a tot allò.

Van haver-hi coses que em van ajudar a passar una experiència així. Entre elles descobrir un pintor que havia plasmat aquell món un segle abans. L. S. Lowry transmetia amb aquella tenebra de personatges, rostres i paisatges una veritat incontestable, i creava complicitat amb qui la contemplava. Ho feia des de l’acostament sense prejudicis ni cap mena de pudor a la realitat, fent-se ell mateix partícip i implicant-te també a tu. Gairebé com un xaman anava a les profunditats, valent i directe, i et feia pujar des de l’acceptació de les pròpies misèries. Partia d’eixa veritat, i això era molt potent.

Ell veia naturalment el món, fora quin fora, amb ulls de bellesa, i això m’arribava. Tot plegat em feia connectar amb Alcoi i la indústria que s’amagava sota tant desencís. M’arrelava als ancestres, al meu paisatge, i al que un segle abans s’havia viscut en aquelles terres que xafava. També, a través dels quadres, em connectava amb el meu germà (Daniel Olmo) i la seua pintura, i en aquell moment va ser molt important per a mi.

Lowry s’havia passat la vida pintant a les nits, des de l’àtic de sa casa, després de cada jornada laboral. I ara sé, gràcies a la pel·lícula que se n’ha fet, que ho va fer malgrat tot i malgrat el seu entorn més directe (sa mare), un entorn (amb aires victorians decadents, «vull i no puc») que no l’acceptava ni valorava en el seu ofici de pintar. Em va colpir aleshores i segueix colpint-me ara. Xapó Lowry, moltíssimes gràcies.

Ja fa anys que me’n vaig adonar i hui ho pensava, precisament i nova. L’experiència que vaig viure va ser dura, i durant temps aquella violència i hostilitat em va costar de digerir. Tornat ja a «casa», al meu paisatge, entre la gent i les formes de relacionar-se que coneixia més, vaig necessitar un període per a finalment pair-ho, per a reconciliar-me amb el contacte quan eixia a les nits, per a superar-ho i tornar a la normalitat. Quan anava al cinema a veure pel·lis de Ken Loach (recorde especialment My name is Joe) em passava tota la projecció amb l’emoció a punt d’eixir-me del pit i les llàgrimes caient ardents.

Potser hi ha alguna similitud al que estem vivint ara, amb la pandèmia, que necessitarem un recés per a tornar a tindre contacte com el teníem abans amb la gent, encara que tingam moltes ganes de tocar, d’abraçar, i besar (i ho farem, no tingam dubtes), necessitarem un cert temps i un esforç per a restablir les coses, foragitar de l’inconscient aquesta distància que tenim marcada molt a dins nostre. És una llàstima però crec que pot ser així, i ho haurem de superar. I creieu-me, ho podrem fer.

Sobretot, és que l’experiència viscuda, per a mi, em va portar i refermar unes de les meues millors amistats, vaig sentir, rebre i conrear la solidaritat a molts nivells, vaig desenvolupar algunes habilitats que ara em sostenen, vaig aprendre i gaudir moltes coses: la música (inabastable), la meravellosa gent que vaig conèixer, els paisatges, els xicotets viatges, vaig escriure moltíssim i vaig establir una relació amb l’escriptura que per a mi és fonamental per a viure; vaig conèixer una vocació vertadera de mestres i professor/es de qualsevol àmbit, la tendresa enorme de la gent gran, el cine, la cultura, una identificació generacional molt potent, i ajuntant experiència i universitat vaig tornar amb el cap obert i les coses més clares envers el meu futur del que jo creia en aquell moment. Guarde molts bons records de tot allò; com ens ensenya Lowry, sense treure res del paisatge que no ens agrade.

Jo també soc allò i gràcies a tot allò!

Alfons Om Boronat

Alfons OlmoAlfons Om Boronat (Alcoi, 1976), és geògraf i compositor de cançons (VerdCel).

Compta amb més de divuit anys d’experiència als escenaris i ha publicat cinc poemaris i deu discs.

També, ha escrit guions per a còmics i audiovisuals. La seva obra ha rebut guardons com el Premi Ovidi Montllor, en dues ocasions, amb PaisViatge i Els dies del Saurí, entre d’altres.

[VERSOS] Llagot

[Versos de Gabriel Salvans.]

Les branques dels arbres desperten flors,
vida, quan desvetllen la son al cicle
vital de la natura. Ara, que la llum
pren embranzida entremig de núvols
riallers de primavera, la neu
corre pels rierols i l’aire càlid
et moixaina la pell no pensis i
surt, guaita. Que tots els colors de l’arc
de Sant Martí t’esclatin a la cara.
En silenci. Que no hi ha més a veure.
Només que tens vida tan a prop.
Al cim d’un lloc amic hi ha un banc,
no és el banc del «Si no fos», o sí,
per saber contemplar el paisatge i
conversar amb tot i més, que…,
hi ha tan poca estona per tot plegat,
que perdre’t en divagacions és pecat.

[ÀLBUM DE FOTOS] Travessa dels Lençóis Maranhenses

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.

[Text i fotos de Nan Orriols.]

En plena pandèmia, mirar aquestes fotos fa mal d’ulls. Bolsonaro crema la selva, i els sàpiens cremem el món sencer.

Alguns sàtrapes diuen que la lluita contra el canvi climàtic és una oportunitat de negoci. Cert. Tot es compra i es ven. Reis, diputats, bisbes i passis especials per a travessar amb cotxe el Parc Natural dels Lençóis Maranhenses, de 156.000 hectàrees.

De fet, aquest viatge preciós, de dies entre dunes i aigua dolça, va ser una violació, en aquell moment, inconscient; però, al capdavall, una violació.

 

 

 

La guilla

«La situació és pertorbadora i el silenci una mena de consol.» [Foto: Toni Casassas.]
[Text de Toni Casassas.]

Aquests dies m’he quedat mig mut, com si s’hagués obert una mena de cingle o abisme dins meu. Com si la paraula ja no fos referència clara de res. Tot esdevé imprecís i mancat de sentit. Una veu interior em diu: una falsa esperança de l’home, això de la paraula.

Qualsevol mena de recerca em sembla inversemblant, un drama, una cega i desesperada acció infantil; la respiració budista, el llenguatge matemàtic, la creació artística, la paraula…

Tota recerca em sembla destinada al fracàs. Potser, aparentment, pot esdevenir una narrativa més o menys ferma i atractiva, però duta a l’extrem sempre esdevé incompleta, s’obre d’escletxes i finalment col·lapsa sobre ella mateixa. Llavors, tan sols es pot mantenir activa per pura vanitat.

Podríem dir que tota recerca porta en si mateixa la llavor de seva pròpia autodestrucció. Tard o d’hora, el relat finirà dins la roda còsmica, dins la volta incessant de contraris.

La situació és pertorbadora i el silenci una mena de consol.

Llavors em vénen al cap les sàvies paraules que un dia l’amic i poeta Lluís Solà, em va dir seguint el fil d’aquests temors meus: «Hem d’estar sempre alerta sobre tota mena d’exaltacions culturals i artístiques. Cal treballar a la frontera, entre la metralla de la dissolució contínua…».

«La metralla de la dissolució continua»… Un pensament seductor i engrescador. Així i tot hi ha dies on callar és la millor opció.

Al capvespre, em trobo amb la guilla que fa temps que ronda la casa, sempre discreta i atenta als meus moviments. Crec que em coneix més ella a mi, que no pas jo mateix. En aquests moments, que mantenim a prop les nostres mirades, desitjaria  poder tancar els ulls i veure el món amb els ulls mateixos de la natura, sense intermediaris, sense perjudicis, de tu a tu, d’home a home, de guilla a guilla, de muntanya a muntanya.

[VÍDEO] Crims d’estat. Jutges franquistes. Democràcia plena

[Text i veu de Nan Orriols.]

L’estat espanyol no entén o no vol entendre la democràcia. Sempre fa trampes i juga brut. Ara diuen que Espanya és una democràcia plena. Cada dia, deu vegades. No saben que la democràcia plena no pot existir?

Defensen l’herència franquista, la monarquia i la Constitució com l’Església defensa els manaments de la llei de Déu. El resultat és un abús permanent que paguen sempre els que lluiten per un món més just.

Galileu va dedicar més temps a defensar-se de les acusacions d’heretgia que a la pròpia investigació de l’univers. I a Sòcrates el jutgen acusat de no adorar els déus. 500 ciutadans escollits per sorteig discuteixen en el seu judici, però ell refusa acceptar penedir-se de les seves creences. De fet, Sòcrates ja passava dels 70 anys i estava cansat d’aguantar tanta misèria humana. El van condemnar a morir. Ell mateix es va prendre el verí i es va acomiadar dels seus amics.

Aquí, l’estat de dret espanyol jutja els seus enemics per eliminar-los. Els jutges franquistes, amb el suport dels partits unionistes, apliquen condemnes de venjança, i als bufons Iceta, Zaragoza, Dolors Montserrat, Illa, Felipe González, Bono, Aznar, etc. els brillen els ulls quan veuen la realitat de la venjança.

La persecució dels exiliats, exactament igual. L’estat d’herència franquista gasta milions d’euros per intentar seduir, comprar el que sigui necessari perquè extradeixin el president Puigdemont i els seus companys, per aplicar amb urc la venjança.

També cal recordar que obren i tanquen presons i demanen euroordres per distreure els pobres ciutadans del saqueig del PP de Rajoy, Santamaría, Cospedal i dels seus amics i saludats, de tants euros, que van deixar el país arruïnat. I perquè no recordem també el rei emèrit i el seu hereu, nomenats pel feixista Francisco Franco.

De fet, cal que anem rebent garrotades, perquè mentre ens recuperem de tanta maldat no tinguem ni temps per pensar en aquests miserables unionistes, xantatgistes i criminals que parlen cada dia de democràcia plena i d’estat de dret.

L’Estat comet molts crims. Recordeu els socialistes José Barrionuevo i Rafael Vera? Recordeu Fernández Díaz i el comissari Villarejo? I així podria omplir centenars de pàgines. I és que Espanya és poc més que el pequeño Nicolás, ja crescudet, disposat a tot per mantenir privilegis.

Els microrelats de Jordi Remolins. Març de 2021

Les estimulacions de la ment es troben arreu. [Foto: Xavier Borràs.]
[Text de Jordi Remolins.]

Les llàgrimes de l’insubornable

L’alcalde de la ciutat va cloure el panegíric vers la figura del recentment jubilat cap de la policia municipal, destacant la feina incansable en defensa de la justícia i una rigidesa moral que l’havien convertit en l’home més íntegre i noble de la comunitat. Amb una forta abraçada van segellar l’emotiu acte, mentre els aplaudiments de tres centenars de persones ofegaven els plors del ja exfuncionari, que havia estat rellevat per un agent d’acadèmia amb un breu però brillant expedient. A través de les llàgrimes i per sobre de l’espatlla de l’alcalde, va contemplar difuminadament  diverses generacions de gestors, policies, polítics i altres antics companys de la gerència pública, i no va poder-se estar de lamentar profundament que a diferència d’ells, mai hagués tingut cap oferta mitjanament interessant per posar a prova la seva elogiable insubornabilitat, i ara hagués de malviure els últims anys de vida amb una miserable paga, una medalla renegrida i una puta placa sobre el televisor.

La recerca del plaer absolut

El professor universitari va descobrir un alleujament orgàsmic poc després d’haver donat un fort i dolorós cop de genoll amb el cantell de la taula. Als mesos següents, encuriosit per l’agradable sensació, va autolesionar-se periòdicament a la recerca de plaents recuperacions, que no van tardar a substituir el sexe com a objecte de gaudi habitual. Tanta era l’excitació que aconseguia, que en el moment d’allotjar-se una bala al cervell va experimentar amb molta diferència l’erecció més gran de la seva vida.

Estimulacions de la ment

El parapsicòleg va entrar al pis que segons els seus residents acollia presències estranyes, i va tancar-se a la sala d’estar en un silenci sepulcral. Teòricament a la una de la nit se sentirien veus i una estranya tremolor, que no es podien atribuir a cap causa aliena perquè el metro passava molt lluny d’aquella ubicació. Efectivament a l’hora en punt, coincidint que al pis de dalt el veí es masturbava frenèticament contemplant a la presentadora de les notícies nocturnes de la tele, l’habitacle va tornar a vibrar durant uns minuts i s’hi van escoltar de nou gemecs inescrutables.

Quatre gotes d’aigua

Aprofitant la increïble semblança amb el millor futbolista del món, el funcionari de contribucions va aconseguir durant anys que el deixessin entrar de franc a totes les festes, dinars i convencions que se celebraven a la ciutat. Fins i tot després que l’esportista es retirés seguien confonent-lo, pagant-li cubates als locals més exclusius, i seduint  exuberants senyores a les quals inevitablement acabava follant-se. El fill que va tenir amb una d’elles s’assemblava tant a un ministre del govern, que quan dècades més tard uns terroristes van assassinar-lo amb una bomba adossada al cotxe, no van ser conscients de l’error fins que l’endemà van llegir-ne la identitat real a la premsa.