Ús preeminent del català: l’enemic a casa

L’exposició es pot veure al Centre d’Interpretació de la Vall de Núria. [Foto: Arxu LR.]
[Un article de Xavier Borràs.]

Són desenes, per no dir centenars, els escrits que omplen les xarxes socials sobre el menyspreu que rep la llengua catalana a casa nostra per part de l’Estat. Tanmateix, darrerament es constata que l’enemic és entre les nostres files: sigui per la banda dels colons que viuen i es caguen en Catalunya (espanyols i altres espècies que actuen com a força de franc contra qualsevol expressió lliure de la llengua), sigui per part de professors universitaris o consellers del Govern.

És el cas per exemple, de Ramon Orriols, un dels comissaris, junt amb el fotògraf Antoni Anguera, de l’exposició Memòria de Neu. Col·lecció d’Esquís 1880-2018, sobre l’evolució del món de l’esquí amb material històric cedit per l’empresari Jaume Gil Mayolas (Manlleu, 1932-2018), que el passat 1r de setembre —diada de sant Gil— van inaugurar al Centre d’Interpretació de la Vall de Núria, el vicepresident i conseller de Polítiques Digitals i Territori, Jordi Puigneró, i la presidenta de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), Marta Subirà.

Ramon Orriols va decidir no assistir a l’acte d’inauguració, ja que no estava gens d’acord que Ferrocarrils de la Generaltat hagués imposat traduir els textos originalment escrits en català per a situar-los als plafons informatius amb el mateix rang que el català. Per a fer això, és a dir, donar la mateixa preeminència al castellà, a més a més, van haver d’escurçar els escrits originals, amb què es perdia molta de la feina feta pels comissaris de l’exposició.

Orriols creu que la «tergiversació i la inconsistència dels arguments justificatius exposats a la premsa pels directius de FGC, fomentant la convivècia del català amb un idioma d’imposició com és el castellà, posa en evidència la falta de voluntat política per aconseguir la normalitzaciuó de la nostra llengua».

Per als visitants estrangers no costaria gaire fer un tríptic en cada una de les llengües més habituals o, com s’estila en centres similars, audioguies en diversos idiomes… Hi ha solucions diverses abans que menystenir la llengua pròpia d’aquesta manera.

Resulta molt difícil entendre que els directius d’una entitat pública que forma part de la Generalitat de Catalunya, eludeixin obertament el compromís que se suposa haurien de tenir amb el país.

El que dèim, l’enemic a casa. I als qui defensem l’ús del català arreu i tothora, per postres, ens diuen «supremacistes»!


[Jaume Gil Mayolas va ser un reconegut empresari manlleuenc que va dirigir i ampliar l’empresa familiar Materials de Construcció Gil, fundada pel seu avi, Jaume Gil i Riera, l’any 1923. També, va ser un dels fundadors del Grup Excursionista Manlleu (GEM) que va iniciar el seu recorregut el 1961. A part, era un gran aficionat del món de l’esquí i per això va col·leccionar peces de tota mena, relacionades a aquest esport. Tot aquest material va ser cedit a Ferrocarrils de la Generalitat i actualment s’ha recuperat per fer-ne aquesta exposició. ]

[LLIBRE] Tanta set, de Gabriel Salvans

Gabriel Salvans. [Foto: Biel Barnils, Núvol, 2]
[Notes de Xavier Borràs.]

Arriba en Gabriel Salvans (1951) a casa amb una criatura nova a afegir a les vuit que ja ha editat i publicat al llarg dels darrers anys. Aquest manlleuenc fincat a Sant Hipòlit de Voltregà, amic i col·laborador de primera volada de La Resistència, fotògraf i poeta de capçalera, ens du ara TantaSet (Gatedicions, setembre de 2021), amb un títol que trabuca els seus setanta anys amb la «tantaset» que clou el darrer dels setanta poemes d’aquest nou volum [que vam publicar recentment, amb la seva veu pregona], on diu:

«El corb planeja entremig de la carronya
i cal esquivar en les paraules vanes tanta set

El llibre, de 90 pàgines, prologat per Maria Carme Codina, s’estructura en tres parts: «Fulles/fulls», un recull de 40 tankes escrites durant el confinament en una petita llibreta de fulls antics, acompanyades, a peu de pàgina, per unes fulles vegetals dibuixades per la il·lustradora Maria R. Parés. Vegem-ne una:

XXXVIII

Un pardal s’espolsa amb les ales
esteses, a recer de fulles
que han tombat els quatre gotims
de rosat d’abril. Mirem junts
a la finestra, un tros d’alba
que se’n va mentre el descric, vola
solitari entre poms de rosa i lloms de llibre.
[Dijous, 23 d’abril de 2020.]

I la fotografia corresponent a aquest poema, que és a l’Instagram d’en Salvans:

La segona part de TantaSet es titula «Nou poemes per a una oració», un recull elegíac, dedicat a l’amic i poeta Ramon Cotrina, traspassat el 28 d’abril de 2020. «El veritable sentit d’aquests versos —escriu Codina al «Pròleg»— és la vellesa de l’autor i un sentiment vital d’optimisme per encarar-la, d’arrelament a la terra que trepitja, de rebel·lia enfront de la por, la mateixa de Quixot o de Verdaguer.»

El llibre es clou amb «Parets», vint poemes esparsos escrits entre 2017 i 2021, on en Salvans retorna a l’eix central de llibre, és a dir, el temps que passa i l’afirmació del present, com en els versos de Suara (publicats en aquest mateix número de La Resistència) o en aquest altre:

Escriptura

Escric quan noto que se’n va
el que penso i sovint també
penso si cal escriure, tot
allò que arriba i no saps d’on.
S’atura en un instant pervers
i es difumina tan fugaç
que dubtes, fins i tot, del llapis
que es mou veloçnper un sospir
de l’aire.
          Com ara que escric.

Com m’escriu en la dedicatòria de TantaSet l’amic Salvans, «mai no passa res en va»…, però que sigui tothora i sempre que ho faci per a «endreçar pensaments,« també els mals pensaments, que procuro donar-los vida i fantasia sobre un tros de paper».

Finalment, el llibre també és un compendi dels topònims de la geografia personal de Salvans. Si ens hi fixem, a TantaSet hi trobarem tota aquesta cartografia, des de Sant Martí Xic al puig Rodó, passant per més de cinquanta tres noms de lloc, indrets que configuren el seu mapa i el seu territori.

 

 

 


Llibres de Gabriel Salvans publicats

(2011) Carallot: seixanta dies de poesia, Sant Hipòlit de Voltregà, Gatedicions, 82 pp.
(2013) Sonets: 100 sonets sol solet, Sant Hipòlit de Voltregà, Gatedicions, 123 pp.
(2014) Octubre: 52 poemes i una cançó enamorada, Sant Hipòlit de Voltregà, Gatedicions, 115 pp.
(2016) Fotografies: un poema per cada dia de l’any , Sant Hipòlit de Voltregà, Gatedicions, 127pp.
(2016) Els arbres del camí. Vic, Impremta Daví, 119 pp.
(2016) Nadales des de Sant Martí Xic: 2004-2018, Sant Hipòlit de Voltregà [l’autor], 32 pp.
(2017) Eros, Sant Hipòlit de Voltregà [l’autor], 125 pp. Inclou la plaquette a la Tana («Set poesies entre quatre parets»).
(2021) TantaSet. Sant Hipòlit de Voltregà, Gatedicions, 90 pp.

[VERSOS] Suara

[Text, fotografia i veu de Gabriel Salvans.]

 

A l’Aina Roca

 

Suara em mirava com queia la llum
entre el Pedraforca i jo. Imatge
que no es cansa de tornar i tornar
i captar en un clic efímer el temps just
a la fotografia.

L’efímer temps en què puc i no puc
tornar a veure en la llum, noves llums
que tornen la imatge quan la foscor
ho envaeix tot, i en tot és tot i res.

Tornaré a cantar i mirar el Pedraforca
i la imatge serà el tot i cançó…
Toda una vida…, la vida llisca
dins el vent efímer que tot s’ho emporta.

Trobaré rastres en camins, al Parnàs,
en esquinços en un full de paper.

25 d’agost de 2020.

[TEXTUAL] Som terra i foc

Erupció volcànica al Cumbre Vieja. [Foto: Viquipèdia|Eduardo Robaina.]
[Versos de Xavier Borràs.]

Som terra i foc
i aire i fulla;
som arbre i cuculla
i aigua i joc.

Camino l’enlloc
on res no m’atura
i hi trobo l’enroc
de mare natura.

D’aquest enderroc
l’humà mai no en sura:
no hi ha contrafoc
per fer-ne costura.

Vivim en un troc
que sempre ens detura.

El Mallol, setembre de 2021

Reflexions d’un gandul fracassat. Mircorelat canicular

Feixes amb vinyes a tocar de Calonge. [Foto: Clos d’Agon.]
[Un report d’Eduard Garrell.]

Vergonya per a qui vengui la terra!

«Calonge és un poble molt curiós i d’una psicologia singular i personalíssima. Calonge, Begur, Cadaqués i Banyuls són quatre localitats que conserven d’una manera més pura característiques de l’antiga civilització empordanesa…, fenicis o semites haurien mantingut a través dels temps de manera més pura…, pel seu aïllament… Emigrants, exaltats, apassionats, solitaris, reservats —l’home lliure en la mar…»  [Josep Pella i Forgas, en la seva Historia del Ampurdán: estudio de la civilización en las comarcas del noreste de Catalunya (1883)).

 

Per motius familiars fa uns mesos que volto per les terres del Baix Empordà, la meva «heimat» (pàtria emocional). 

Els vincles que tinc amb Calonge, on vaig passar la infantesa i gran part de la meva joventut, m’han conduït a retrobar-me amb un poble que engega un projecte temerari: Calonge vol ser Poble de Llibres, mal dit  book town, i he tingut el privilegi de posar al seu servei els coneixements adquirits al llarg d’una vida en del món del llibre, mal dit  «background», perquè aquest projecte suri en un entorn hostil. 

A més de visitar els locals que el consistori posa a disposició dels candidats, del castell magníficament restaurat, que possiblement formarà part d’aquest monument al llibre, no he pogut evitar de caure en la temptació de recórrer els paisatges de la infantesa, amb nostàlgia i gran dolor pels canvis que s’hi han produït, la majoria immobiliaris, amb els seus devastadors i irreversibles efectes col·laterals i per l’estat de letargia en què ha caigut aquest poble singular al peu de les Gavarres, ja massa allunyat del mar pel turisme de sol i platja.

La sorpresa, agredolça, va ser quan, en tornar als camps on de vailet dallava fals, arrencava naps i veremava (tasques habituals per a la vida autàrquica de les llars calongines), vaig descobrir 42 hectàrees sembrades de vinyes ufanoses i ben dutes, oliveres centenàries, alzinars, i que un celler hi elabora uns vins d’excel·lent qualitat. Ha creat un espai de turisme cultural al voltant  del vi: un gran respecte pel terrer, visites a les caves i a les vinyes, cursos d’enologia, turisme rural, vinoteca…, tot relacionat amb la vinya, les oliveres, les alzines i la llegendària cultura del vi.

És una grata coincidència amb la idea que jo proposo a l’Ajuntament: construir un espai que converteixi el motiu principal, en aquest cas el llibre, en monument i entorn. (D’això, quan toqui, ja us en faré quatre ratlles.) 

La part agra ha estat quan, en furgar qui eren els propietaris i organitzadors d’un projecte tant reeixit, ha donat per resultat que són empresaris suïssos. Ai las, les masies del voltant, amb els mateixos ceps, la mateixa terra, el mateix clima, la mateixa aigua…, segueixen fent els vins agres i aspres de sempre, mirant al veí de reüll, aprofundint el seu pou per fotre-li l’aigua, venent-se la terra a bocins o la hisenda sencera, enlloc de treure-li’n profit, i és  gent de fora qui posa en valor el patrimoni que s’han venut per quatre xavos, per anar vivint de la cucanya. 

El complex d’inferioritat dels empordanesos és encara tan arrelat i tan viu que no han entès que en aquestes terres s’hi poden fer els millors vins, els millors olis, les millors fruites, les millors verdures, els millors taps del món, i que pocs anys fa era un dels llocs més bells de la terra que han esmicolat o se’ls ha escolat entre els dits mentre forasters hi especulen i se n’enriqueixen, la majoria, sense cap respecte.

Vergonya per a qui s’ha venut la terra!

[VÍDEO] Curanderos

[Text i veu de Nan Orriols.]

Una de les tècniques dels predicadors, siguin ateus, cristians, hindús o fills del santerisme africà, es basa a explicar a l’individu sa, innocent i normal que no es troba bé, que necessita ajuda, que ell creu que està bé però que en realitat està malament. Llavors li expliquen que li manca un déu o energia còsmica i abraçar els arbres o meditar un mes seguit, i així podrà fins i tot levitar.

Això mateix fan molts polítics: creen el problema i després es presenten com a salvadors de tot; ara, inversions milionàries a l’aeroport de Barcelona. Ens han robat durant dècades amb les autopistes de peatge i ara es presenten com els que n’han eliminat el pagament, quan ja tenen una altra taxa preparada per tornar a cobrar.

En fi, que estem tots tarats i ha de venir un polític, un bisbe o un curandero de barri a solucionar-nos la vida: Pedro Sánchez, Junqueras, Aragonès, Puigneró o Colau? Tenim un comissionista internacional, judicis i més judicis presidits per jutges més negres que el carbó. Algú s’atrevirà a criticar l’exbisbe de Solsona?

[ÀLBUM DE FOTOS] Sempre Egipte

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.

[Text i fotografies de Nan Orriols.]

Milers d’anys construint piràmides i tombes amagades. Adorant déus. Anubis, xacal o gos, tant li fa, treballava dia i nit com a déu de la momificació. Més tard, déus grecs i romans. Bacus, déu del vi, també va treballar molt i l’hem adorat sempre. Ara, ja més centrats, adorem, per convertir-los en sants, Xirinacs, sor Lucía Caram o Oriol Junqueras, entre altres, no fos cas que d’aquí a dos o tres mil anys no fossin recordats per les seves obres, sempre benefactores.