L’home i els seus límits. La pornografia

Decameron, pintura de Sandro Botticelli de 1487.

[Un article de Josep Maria Sebastian.]

Des dels temps més remots l’home ha deixat constància escrita, dibuixada, pintada, esculpida, filmada o gravada de les relacions sexuals implícites. Quan aquestes formes expressives són considerades obscenes, perquè ultrapassen els límits de les convencions morals compartides, es quan es parla de pornografia.

La constància d’aquesta expressió ha estat feta  per motius naturals, religiosos, culturals, comercials o polítics. No hi ha cap religió que no tingui algun monument, escultura o pintura amb imatges de sexe. N’hi ha en pintures prehistòriques en homenatges a la fertilitat de forma fàl·lica, en l’art africà més primitiu, en les religions monoteistes i politeistes, en les orientals, en les catedrals catòliques i en les construccions babilòniques. Homes i dones en diferents posicions, copulant o excitant-se mútuament els genitals, formen part de qualsevol ruta turística o cultural pels monuments més antics. En la majoria de casos amb un objectiu més aviat didàctic que no pas d’excitació. Si més no avui en dia.

Gàrgola del segle XV al costat de la portada romànica de la Catedral de València.

Tot i que en qualsevol servidor públic d’Internet es fàcil accedir a totes les fílies possibles, encara no n’he trobat cap amb «gargolafília», i excuseu-me el neologisme. S’han trobat imatges de nus i de fal·lus de 25.000 anys abans de la nostra era; no cal ni parlar de la importància del sexe, i per tant de la seva representació, en l’Antic Egipte i en la Grècia i la Roma clàssiques. A l’Edat Mitjana, tot i la repressió que va exercir-ne l’Església catòlica —que va arribar a cremar gent per determinats comportaments sexuals—, l’art romànic va ple de capitells i de figures de pedra que practiquen sexe. Al final d’aquesta època, als inicis del Renaixament, Bocaccio va escriure el Decameró, on el sexe és descrit com un plaer alegre i innocent, al contrari de l’obscurantisme i els tabús que imposaven les poderoses autoritats eclesiàstiques. El gòtic va omplir racons i teulats de les grans catedrals amb imatges de sexe explícit. Fins i tot la Bíblia recull pràctiques sexuals a les quals ha donat nom. Per exemple, de la masturbació també se’n diu «onanisme», en memòria del personatge d’Onan, que copulava amb un forat a terra per fertilitzar-la, o del sexe anal «sodomia», tot fent referència a la ciutat de Sodoma —on sembla que era una pràctica habitual fins que el foc repressor la va anihilar—, com la veïna Gomorra. Des que l’home va descobrir que a més de gaudir servia per procrear, la representació gràfica del sexe al llarg de la història ha estat glorificada, perseguida, adorada i culturitzada.

La fotografia, el cinema, el vídeo i les xarxes socials van capgirar la situació i la representació real de tota mena de pràctiques i va passar a convertir-se en un gaudi personal i transgressor i en un objecte de consum per a l’excitació dels usuaris, com ara el rebesavi del rei espanyol, Felip VI, que n’era un gran aficionat i col·leccionava pel·lícules en blanc i negre i mudes que es feia fer per a ell. Tot i així, els tabús i els perjudicis encara existeixen.

Les noves tecnologies han orientat la pornografia a un fet purament mercantilista. Malgrat que sigui poca la gent que admet que entra en webs de contingut sexual explícit, les xifres canten. Un 12% dels webs d’Internet són de contingut pornogràfic, és a dir, uns 25 milions. A nivell mundial es mouen uns 5.000 milions d’euros i un 35 per cent de les descarregues que es fan diàriament són de contingut pornogràfic.

No em considero gens partidari d’allò que «qualsevol temps passat fou millor», però considero  molt més estimulant el cinema pornogràfic americà dels anys setanta i vuitanta del segle passat que no pas el que es fa ara. Tot i que la definició i la nitidesa de les imatges ha evolucionat molt, considero com a molt més estimulants, molt més naturals i més excitants aquelles pel·lícules que hi havia en els videoclubs amb la fabulosa Vanessa del Rio, —una de les meves favorites—, una mulata mig cubana i mig porto-riquenya, salvatge i entregada que ja va fer gairebé de tot (dobles penetracions, bukakes, gola profunda, etc); o Georgina Spelvin, Marylin Chambers, Little Oral Annie, Amber Lynn, etc. Els actors eren peluts, alguns panxuts i amb aspecte normali, excepte en les dimensions dels seus membres, com Harry Reems, Ron Jeremy o John Holmes. Encara eren uns ferms defensors de la teoria «on hi ha pel hi ha alegria», i ni homes ni dones es depilaven, i la força de la gravetat es feia evident en les formes dels actors. Aquesta proximitat s’allunya molt de la pornografia que es fa actualment, on la part masculina s’uniformitza a base de pectorals adquirits en hores de gimnàs o amb la presa d’hormones, tots amb el cabell curt, cada muscle al seu lloc i res de pilositat. Les dones, tres quarts del mateix: cossos esculpits en el quiròfan i obligades a fer coses cada vegada més extremes.

Fotogrames d’un film pornogràfic austríac de Johann Schwarzer (1906), com els que col·lecionava Alfons XIII.

Als anys vuitanta no eren pocs els matrimonis o parelles que, de tant en tant, miraven alguna porno, on a més d’excitar-se aprenien noves posicions. Avui en dia això, només s’ho poden permetre les parelles acròbates. Per començar, pretenen imposar uns cànons de bellesa, segons uns criteris que seran tan efímers com la moda dels culs grossos i l’excés de greix que lluïen les actrius de les pel·lícules que produïa i consumia el rebesavi del rei, Alfons XIII.  Aquell cinema pioner nord-americà, lògicament s’adaptava als canons estètics del moment, però transmetia certa sensació de realitat que ara n’és absent. És moda la pornografia de fer servir i llençar, la del qui dóna més, tot i intentant sobrepassar uns límits que la resta dels mortals som molt lluny d’apropar-nos-hi.

A finals dels anys vuitanta es van produir dos fets fonamentals que van fer trontollar la indústria nord-americana del sexe per adults. L’un va ser la irrupció de la sida, que va afectar uns quants actors –va provocar la retirada de Vanessa del Rio, per exemple–, amb què l’asèpsia més freda es va imposar en el gènere. L’altre fet transcendental va ser la retirada del mercat de la fabulosa Traci Lords (nascuda com a Nora Louise Kuzma), quan es va descobrir l’any 1986 que no era major d’edat quan va rodar els films. Per més que ho diguin els papers, la naturalesa anava en camí invers i costava molt veure una menor en aquella dona tan exuberant i lliurada. De fet, el que s’hauria d’haver fet és detenir —sota l’acusació d’un suposat delicte de pederàstia— tota la gent que havia llogat, comprat, baixat, compartit o vist qualsevol de les desenes de pel·lícules en les quals va participar Traci Lords, amb aquelles pel·lícules plenes d’estudiants disposats o disposades, o d’animadores que competien amb les seves habilitats amb els sementals que jugaven al futbol americà. La hipocresia general en aquest assumpte és generalitzada.

Quan les cadenes de televisió fan un documental o reportatge sobre qüestions relacionades amb el sexe no es descuiden mai de posar un quadradet vermell amb un 18, com si quedés algun adolescent o menor que no tingui un aparell o tingui un amic que en tingui  que permeti accedir a tot tipus de pornografia.

Traci Lords.

Només directors minoritaris com Gaspar Noé o Lars Von Trier, entre altres, gosen fer pel·lícules amb sexe explícit. Una bona coartada intel·lectual per accedir a la pornografia, com ho va ser en el seu moment la memorable L’imperi dels sentits (1979), de Nagisha Oshima, i, anteriorment, El diable i la senyoreta Jones (1973), de Gerard Damiano, o Rere la porta verda (1972), dels germans Mitchell.

El punt d’inflexió es va produir l’any 1972 amb l’explotació comercial de la famosa Deep Throat (Gola pregona), també de Damiano, que va disparar la fama de la seva protagonista, Linda Lovelace. L’argument anava d’una dona que no tenia orgasmes fins que un metge descobreix que té el clítoris a la gola. La resta ja se la poden imaginar. Amb un cost de menys de 50.000 dòlars —i diuen que produïda per la màfia—, va recaptar-ne 600 milions i, percentualment, encara avui es considera la pel·lícula més rendible de la història del cinema. La batalla que va iniciar l’administració Nixon per prohibir-la i l’empresonament del seu protagonista, Harry Reems, van ajudar a popularitzar-la; fins i tot Jackie Onassis, la vídua de John F. Kennedy, la va anar a veure entre molts altres famosos. La revista especialitzada en cinema Fotogramas, que jo recordi només va fer la crítica, carregada d’estrelles, d’Història de Joanna, també de Damiano, on l’entès analitzava la utilització de la càmera, la posada en escena i un munt de particularitats que estic gairebé segur, va ser el únic espectador que s’hi va fixar.

Un altre cas va ser el de Calígula, una producció de la revista Penthouse —que hi va abocar un munt de calers— perquè el mediocre director de cinema eròtic, que no pornogràfic, l’italià Tinto Brass, comptés amb actors de la talla de Peter O’Toole o Malcom MacDowell.  Se’n van fer dues versions, la que es va estrenar a les sales comercials sense sexe explícit, i una altra de la qual renega el director i que és plena d’escenes pornogràfiques amb el més selecte de la indústria porno italiana.

Tots els servidors ofereixen totes les modalitats imaginaries (anal, oral, orgies, trios, vells i velles, jovenets, transsexuals, sadomasoquisme, grups d’homes per a una dona, grups de dones per a un home, antic i modern, lligats amb cordes, etc). Només la pederàstia, la zoofília i el sadomasoquisme no consensuat entre els practicants s’aireja en circuïts tancats i prohibits per als malalts mentals que els consumeixen. Tampoc no abunden les imatges de coprofília (excitació amb els excrements) o de necrofília (excitació amb difunts). De la resta, hi ha totes les variants sexuals imaginables. Per als qui vulguin fugir dels cossos plastificats i de l’absència de pèl, només cal que entrin en qualsevol dels servidors especialitzats i facin un clic on diu Vintage o Hairy (peluts).

Localització / Deslocalització

[Un article de Salvador Serra.]

Localització / Deslocalització. Paraules de moda en aquest moment, mal utilitzades per a d’altres finalitats i objectius molt llunyans quant al seu significat.

Per a entendre-ho: es barregen tres conceptes que no tenen res a veure entre ells i que mal intencionadament n’hi ha que els utilitzen per a finalitats polítiques. Vegem-ne quins són:

  • Canvi de domicili social, vol dir això mateix, el lloc on està domiciliada una empresa que per ell sol no té rés a veure amb marxar el centre productiu del lloc on rau, simplement és que es registra en un altre lloc i se suposa que les reunions del seu Consell d’Administració, Junta General d’accionistes, etc., es faran en aquest lloc.
  • Canvi de domicili fiscal, aquest canvi afectaria més, ja que suposaria que l’òrgan d’administració i presa de decisions es traslladaria a un altre territori i seria allà on tributaria els seus impostos, això tindria una afectació en especial al % dels impostos cedits per l’Estat a les comunitats autònomes. En el cas de Catalunya voldria dir no ingressar el 50% de l’IVA i de l’ IRPF generats per aquesta empresa. No tindria cap efecte de recaptació per a Catalunya quant a l’impost de societats, ja que aquest és al 100% d’àmbit estatal.
  • I, per últim, la deslocalització, que això voldria dir marxar del lloc on és el centre productiu, amb un impacte important tant de tipus laboral com de tipus econòmic. En el cas de ser una gran quantitat d’empreses que prenguessin aquesta decisió, evidentment impactaria en el PIB corresponent.

El missatge  que ens estan donant  aquests dies alguns polítics és que sigui el cas primer, com el segon, conflueixen en el tercer i queda com a deslocalització, i això és del tot incorrecte.

En aquest article, que pretenc que sigui informatiu, vull aclarir alguns matisos també sobre la localització.

Algú es pensa que quan una empresa decideix la localització o la deslocalització en un lloc concret és per un caprici? Doncs, no és pas així.

Webber, especialista reputat en localització logística, desenvolupa la seva teoria amb fonaments matemàtics i utilitzant eines estadístiques i mapes cartografiats amb coordenades, tot contemplant les magnituds que volem tenir en compte, per exemple la proximitat dels clients i els volums de venda, la distància i el cost de distribució, com també els proveïdors, el volum de compres i els costos d’aprovisionament que, entre d’altres, tenen en compte els factor temps  o la mà d’obra especialitzada, etc. Al final ens proveeix en el mapa on hem de localitzar la nostra empresa, el magatzem, etc. Posteriorment, s’avaluen les infraestructures ferroviàries, portuàries i aeroportuàries.

Per tant de caprici res de res: hi ha raons importants i d’una lògica trivial que ens diuen on se situa una zona per damunt d’una altra.

Amb això vull dir que si la localització està ben argumentada, la deslocalització també n’ha d’estar, i calen raons molt poderoses per prendre aquesta decisió, ja que representaria un augment de costos no tan sols deguts a la deslocalització, sinó també als nous costos logístics superiors als anteriors i tot de fortes Inversions al nou centre productiu que o bé pagarà el consumidor o els resultats  de l’empresa seran uns altres.

Vinc a dir que això no és com canviar-se de roba o avui sóc aquí i demà sóc allà. Si bé és veritat que els factors polítics d’inestabilitat no són bons companys de viatge, no són ni molt menys els únics avaluables.

La publicació fDi Magazine del Financial Times ha reconegut Catalunya com la regió més atractiva del sud d’Europa en termes d’inversió estrangera el 2018 i el 2019. Es tracta d’un dels rànquings més prestigiosos a nivell internacional que utilitzen les multinacionals per estudiar futurs projectes d’inversió empresarial. Per alguna cosa serà…

Escric sense pensar

[Un article de Nan Orriols.]

Avui només llegiré. Dimiteixo de pensar. Una hora? Un dia? Qui sap? Només llegiré i faré treballar els altres. Veig el Taga ben nevat i llegeixo Barceló, notes de Mali: «Que fàcil és viure sense crítics d’art. Ni futbol els diumenges. Ni misses, ni dinars. Solo con la vida es bastante. Menys el teu cul, estimada.» (13-XII-1994)

Avui, també, sóc Pessoa quan diu que és curiós i estrany i difícil de trobar paraules amb què verament puguem definir l’home diferent de les bestioles, però és fàcil de trobar la manera de diferenciar l’home superior de l’home vulgar.

Monument a Lao Tse a Quanzhou, Xina. Foto: Viquipèdia.

En viure dimitit de pensar, tinc molts dubtes de la meva existència, i no sé exactament si sóc jo o altri qui escriu per mi. Ja no veig el Taga. Lao Tse diu al Tao Te Txing:

Un bon cap,
no és agressiu.
Un bon guerrer,
no és irascible.
El guerrer hàbil,
venç sense lluitar.
Un bon dirigent,
és humil.
Això s’anomena la virtut de la no-lluita,
fer servir les capacitats dels homes,
utilitzar l’energia del cel.

Llegeixo que Epicur coneix el poder de la dominació que porta implícita la religió i la creença en els déus, i per això tractarà amb tots els mitjans d’alliberar els homes de tota superstició i histèria religiosa.

Acabo amb el final d’una novel·la d’amor de Vicky Lorca, Casa de huéspedes, de 1958 (aclareixo que Vicky Lorca era un pseudònim, que no sóc jo): «Quienes quiera que sean, siempre he dependido de extraños —dice Blanche».

Lluís Orriols i Monset

Lluís Orriols i Monset va néixer el 22 de juny del 1922 a Vic i va morir-hi el 30 d’octubre del 2001. Va estudiar comerç i va treballar de gerent en una empresa del sector tèxtil. Era un gran lector, tal com ens comenta la seva filla, Núria Orriols: «Jo el recordo sempre amb un llibre a les mans».

Quan es va jubilar, a més de llegir, es va dedicar a la recerca arxivística —a la Biblioteca de Catalunya, a Ca l’Ardiaca, a l’Arxiu Episcopal de Vic— per a realitzar una intensa feina d’investigació centrada en la llengua catalana i en manuscrits dels segles XVI i XVII, tal com es trasllueix en les obres que va publicar a posteriori, com els Manuscrits del bé i del mal. Arxius vigatans (segles XIV-XVII]), Les bruixes segrestades, La contribució d’Osona a la llengua catalana (I i II) i Antoni Viladamor i la seva «Història general de Catalunya», a més d’altres opuscles inèdits com el que oferim en aquest número de La Resistència, L’efímera glòria d’Eusebi Molera.

En els Manuscrits del bé i del mal, publicat el 1993 per Rafael Dalmau Editor al número 3 de la col·lecció «Camí Ral», Orriols hi recull fins a setanta-set documents, la majoria dels quals classificats com a «processos criminals» en els arxius investigats i curosament seleccionats per l’autor, rigorosament transcrits i acompanyats de comentaris que donen sentit a les cròniques arcaiques i als còdex més intricats, tot fent més assequibles i amens uns textos que han suportat la feixuguesa dels anys i de la Història.

També, en el número 5 de la mateixa col·lecció Lluís Orriols hi publica l’any 1994 Les bruixes segrestades on, enmig de paisatges familiars, desfila un reguitzell de dones que formen un compendi d’allò que coneixem per bruixeria. Des de la inofensiva fetillera fins a l’experta en males arts i pactes diabòlics que viu intensament tots els tòpics divulgats. Però això també ens permet comprovar que no sempre la imatge de la bruixa és l’estereotip de la vella xaruga, lletja, estrafolària i esquívola. En el llibre, que aplega un con-junt de causes judicials que descobreixen fets i personatges ben documentats, Orriols, quan ho creu necessari, comenta amb rigor i explicacions adients els passatges que es poden fer més obscurs al lector interessat, però no avesat a aquest tipus d’estudis.

El llibre està indexat amb un «Preàmbul» i aquestes parts: Les bruixes conegudes, Les bruixes oblidades, Les bruixes segrestades, un índex toponímic i bibliografia. Orriols hi aclareix, d’entrada, que el llibre no parla de bruixeria, sinó de bruixes i de tot el que van haver de passar per culpa d’aquest estigma que les assenyalava. Completa el llibre una Llista de persones esmentades en els processos del Lluçanès: bruixes, personatges de la noblesa que presidien els judicis, autoritats eclesiàstiques, lloctinents de veguer, magistrats, jurats, procuradors, fiscals, notaris i escrivans, cirurgians, botxins, testimonis en els actes de visura dels senyals de bruixeria, testimonis de tortura i mort, testimonis de càrrec en els processos, testimonis de la defensa, persones citades pels declarants i dimonis. Un imprescindible índex toponímic i la bibliografia tanquen el volum.

La contribució d’Osona a la llengua catalana, editat en dos volums per Curial els anys 1994 i 1995 té el seu origen, segons conta el mateix Orriols a la «Presentació», en l’aparició del primer volum del Diccionari Etimològic i complementari de la llengua catalana, de Joan Coromines, i les citacions que hi apareixien relacionades amb Osona. D’unes primeres notes i pel fet que els següents volums es publicaven a un ritme que no anava d’acord amb la seva impaciència, va començar a treure dades, també, del Diccionari Aguiló i de l’Alcover-Moll, moltes de les quals va retrobar a posteriori en els volums subsegüents del Coromines. Igualment, va procurar ampliar els seus apunts amb una constant recerca a la Biblioteca de Catalunya i a l’Arxiu Episcopal de Vic, una riquesa documental que li va permetre obtenir testimonis molt valuosos.

Tanmateix, la ingent obra d’Orriols no és un diccionari ajustat a unes normes formals establertes i aplega els mots per similituds, analogies i afinitats temàtiques que la fan molt atractiva, i que s’endreça amb un valuós index general alfabètic, un altre de temàtic i un de toponímic per facilitar la consulta. Hi trobem aquell mot perdut que un estudiós va recollir de boca d’un avi del Lluçanès; aquell manuscrit vigatà polsós i ratat, primer testimoni documentat d’un altre mot que potser ara ens és ben familiar; el vers o la prosa escrita per una ploma vigatana amb la riquesa expessiva d’una llengua que renaixi i que havia d’ésser la nostra. «El recull de tot això —escriu Orriols— és el que pretén ser aquesta obra.»

Declaració Universal dels Drets Humans (Divisió d’Honor)

[Il·lustració i text de Toni Coromina.]

Preàmbul

Considerant que el reconeixement dels drets inalienables de tots els membres de la família humana amb una renda per càpita superior als vint-mil euros anuals és el fonament de la llibertat, la justícia i la pau en el món.

Considerant que el menyspreu dels drets dels rics ha originat actes de barbàrie que han ultratjat la consciència del neoliberalisme imperant; i que s’ha proclamat com l’aspiració més elevada dels poderosos l’adveniment d’un món on les races superiors, deslliurades del temor i de l’amenaça dels pàries i desheretats, puguin gaudir de llibertat d’expressió i de domiciliació bancària.

Considerant que és essencial que els drets econòmics siguin protegits per un règim de castes per tal que la xusma no es pugui rebel·lar.

Considerant, també, que és essencial promoure el desenvolupament de relacions amistoses entre les nacions riques, l’Assemblea General proclama aquesta Declaració Universal dels Drets Humans (Divisió d’Honor), com l’ideal a assolir per a tots els blancs de casa bona, amb la finalitat que cada persona amb un genoma políticament correcte promogui, mitjançant la prepotència i la persuasió armada el respecte a aquesta Carta Magna.

Article 1. Tots els éssers humans neixen lliures i iguals en dignitat i en drets, menys les races inferiors, que no són dotades de raó ni de consciència, ni els humans pertanyents a comunitats autonòmiques que vulguin independitzar-se i deslliurar-se del jou colonial.

Article 2. Qualsevol persona respectable pot prevaler-se de tots els drets i de totes les llibertats que aquesta Declaració proclama, sense distinció de targeta de crèdit, superfície de la finca, marca del cotxe o  origen de la fortuna.

Article 3. Tots els individus acreditats tenen dret a una vida de luxe, a la llibertat i a la seguretat de la seva persona.

Article 4. Cap membre de la casta dominant no està sotmesa a esclavitud o servatge; l’esclavitud i el tràfic d’esclaus es reserven als desgraciats del tercer món i part del segon.

Article 5. Cap persona no serà sotmesa a penes o tractes cruels, inhumans o degradants. Queden exclosos els indigents, els insolvents i els manifestants rebels separatistes.

Article 6. Tothom i en tot lloc té dret al reconeixement de la pròpia personalitat jurídica, menys els «sense papers» i els sobiranistes que no formin part de Tabàrnia.

Article 7. Tothom és igual davant la llei i té dret d’obtenir-ne la mateixa protecció, llevat dels subsaharians, magrebins i altres indígenes perifèrics.

Article 8. Tota persona té dret a un recurs efectiu prop de les competents jurisdiccions nacionals, contra aquelles races inferiors o perifèriques que puguin molestar els ciutadans imperials.

Article 9. Tota persona honorable té dret a portar els agitadors socials i els rebels als tribunals (i a guanyar el cas) o directament portar-los a la presó sense judici previ.

Article 10. Ningú no serà condemnat per accions o per omissions comeses contra la xusma.

Article 11. Els desgraciats podran ser objecte d’intromissions arbitràries en la seva vida privada, en la de la seva família, en el seu domicili i en la seva correspondència.

Article 12. Els adinerats tenen el dret a circular i a escollir el seu lloc de residència a l’interior d’un Estat, i el dret a abandonar qualsevol país, àdhuc el propi, i retornar-hi. Els miserables, no.

Article 13. En cas de persecució, cap indígena colonial té dret a cercar asil i a beneficiar-se’n en d’altres països, Bèlgica inclosa.

Article 14. A partir de l’edat núbil, l’home, sense cap restricció per raó de raça, nacionalitat o religió, té dret a casar-se amb una dona submisa, tenir-la tancada a casa i humiliar-la, tenir una «querida» i freqüentar els bordells amb tota normalitat.

Article 15. Els potentats corruptes tenen dret a la propietat, individualment i col·lectiva. Les famílies necessitades, en canvi, podran ser privades arbitràriament de la propietat i ser desnonades quan el banc i la justícia vulguin.

Article 16. Les classes dominants tenen dret a la llibertat de pensament, de consciència i d’inversió a la borsa.

Article 17. Tot individu amb idees totalitàries i xenòfobes té dret a la llibertat d’opinió i d’expressió; això comporta el dret a no ésser inquietat per causa de les opinions i el de cercar, rebre i difondre les informacions i les idees racistes per qualsevol mitjà d’expressió i sense consideració de fronteres.

Article 18. Tothom té el dret a la llibertat de reunió i d’associació, menys els «sense papers» i els sediciosos, que no són persones ni són res.

Article 19. Els opulents de les nacions colonialistes tenen dret a prendre part en la direcció dels afers públics del seu país i en els seus dominis conquerits, sigui directament o mitjançant l’article 155.

Article 20. Tota persona té dret al treball i a la protecció contra l’atur. Queden exclosos els de sempre. Tothom té dret, amb les lògiques discriminacions racials, a igual salari per igual treball. Els treballadors il·legals no tenen cap dret a una remuneració equitativa i satisfactòria que asseguri per a ells i per a les seves famílies una existència conforme amb la dignitat humana inherent exclusivament a la Divisió d’Honor.

Article 21. Els poderosos colonialistes tenen dret a un nivell de vida que asseguri la seva salut, el seu benestar i els de la seva nissaga.

Article 22. Tots els fills de casa bona tenen dret a l’educació a fi de fomentar el ple desenvolupament de la personalitat humana en l’àmbit de la divisió d’honor. Els pares amb recursos econòmics tenen, amb prioritat, dret a escollir la classe d’educació de llurs fills, a donar-los caviar i a portar-los a un col·legi de “pago” digne.

Article 23. Els prepotents i els venedors de fum tenen dret a prendre part lliurement en la vida cultural de la comunitat, i a fruir de les arts o a participar del progrés científic i dels beneficis que en resultin, sense ser acusats de corrupció.

Article 24. Cap disposició d’aquesta Declaració no pot ésser interpretada en el sentit que un Estat, un grup o un individu tingui dret a lliurar-se a una activitat o cometre un acte encaminat a la destrucció dels drets i de les llibertats dels membres de la Divisió d’Honor.

Tècnica d’avortament domèstic i altres narracions, de Jordi Remolins

[Textos de Jordi Remolins.]

Tècnica d’avortament domèstic

La sirena de l’ambulància udolava histriònicament mentre s’enduia el cos inconscient de l’adolescent per ingressar-la a la unitat d’urgències de l’hospital. Hores abans el ginecòleg l’havia informat que estava embarassada de dos mesos i ella va voler avortar empassant-se el contingut de quatre capses de xinxetes. Ara la noia ja és una dona, disposa d’un bonic estómac artificial i no es perd ni un sol espectacle del seu estimat fill, el faquir infantil més popular del país.

El bon conservador

A més de treballar vuit hores cada dia en un locutori, la dona del president del club de balls de saló també era una cuinera excel·lent, deixava el pis net com una patena, tenia un tracte exquisit i bonhomiós amb tothom i fins i tot un cop per setmana li practicava antològiques fel·lacions. Havia tingut tanta sort en el matrimoni que amics i coneguts, alguns dels quals de tant en tant també treien profit de les habilitats succionadores de la senyora, no es cansaven d’aconsellar al marit que la conservés durant molt de temps. Després de complir una pena de vint anys de presó per tancar-la dins del congelador durant dos mesos, l’obedient marit seguia sense entendre que ara tothom li girés l’esquena per haver-los fet cas al peu de la lletra.

Els camins del delicte són infinits

El lladre adolescent va iniciar un prometedor currículum robant als rics per repartir-ho entre els pobres fins que les nombroses alarmes i guardes jurats que contractaven les classes benestants a fi de preservar els respectius patrimonis van complicar-li la feina. Per això va acabar abandonant l’activitat delictiva marginal i va ingressar com a respectable membre de la societat establerta, fundant una empresa immobiliària. Això li ha permès comprar-se un xalet amb piscina al barri més exclusiu de la ciutat, instal·lar-hi modernes mesures de seguretat, i mantenir alhora encesa la flama delictiva derivada d’un negoci que, ara sota l’emparament de les lleis, li ha permès recuperar amb escreix tot el que havia regalat.

El matricidi del paràsit desconegut

Malgrat l’evidència d’una panxa cada vegada més inflada, la professora d’educació física estava convençuda, gràcies a una precisa regularitat menstruatòria, que no estava embarassada. Quan va néixer el formós nadó vampir de dotze quilos gestat durant dos-cents setanta dies a la seva placenta i que un cop al mes li devorava intestins, pulmons, fetge i pàncrees provocant pèrdues sanguínies, va entendre que l’inquietant alumne pàl·lid l’havia prenyat entre mossegades de passió. I ara sí, va expirar en el bassal de sang en què s’havia convertit el sofà, víctima d’una deficiència global en les constants vitals, mentre el petit xuclador de sang degustava amb rostre de felicitat el repulsiu cordó umbilical.

L’home i els seus límits. La capacitat d’adaptació

L’home va «trepitjar» la lluna el 20 de juliol de 1969.

[Un article de Josep Maria Sebastian.]

La capacitat de l’espècie humana per adaptar-se a qualsevol dificultat geogràfica o climàtica està més que demostrada. Sigui pels moviments migratoris dels nostres avantpassats o per l’aplicació de les tecnologies que hem incorporat, no hi ha cap part del planeta on no hagi accedit l’ésser humà. Així com és impossible trobar zebres a Alaska o óssos polars a la Sabana africana, en tots dos llocs hi és l’ésser humà.

Recordo el 20 de juliol de  l’any 1969, quan tres dels quatre tripulants de l’Apol·lo XI van caminar damunt la Lluna. El ninotaire Jaume Perich va publicar pocs dies després un acudit que, si fa no fa, deia: «L’home ha trepitjat la lluna; de fet, era el darrer que li quedava per trepitjar». Malgrat que faci referència a fets llunyans en el temps, la reflexió continua plenament d’actualitat.

Quant a exemples de migracions, conquestes, descobriments i enfrontaments per qüestions territorials, a les hemeroteques, biblioteques i Internet hi ha un gavadal d’exemples dels extrems fins on som capaços d’arribar.

Un bon exemple de la nostra condició i capacitat d’adaptació, el podem trobar en el llibre La llarga caminada de l’escriptor Slavomir Rawicz, que narra, segons diu des de la seva experiència personal, la caminada de 7.000 quilòmetres que separa el nord de Sibèria —d’on va fugir l’any 1941 d’un camp de treball soviètic—, fins a l’Índia, tot travessant Sibèria, Mongòlia, el Tibet i l’Himàlaia.

L’autor hi transmet amb gran versemblança la crueltat de la tortura, l’adaptació al fred, la gana, la buidor, la por, el paisatge glaçat, desert o tempestuós, la humanitat innocent dels pastors de Mongòlia… Els detalls són tan precisos que gairebé podem sentir la sensació del fred polar acompanyat de vent fort i neu; del fàstic de menjar rèptils al desert per sobreviure; del vertigen de travessar l’Himàlaia esgarrapant el terra amb peus i mans; del dolor per la mort d’un company  o de l’alegria quan alguna cosa els va de cara.

L’any 2010, el director australià Peter Weir —el mateix de l’infame El club dels poetes morts—, va adaptar al cinema la novel·la de Rawicz amb el títol de Camí a la llibertat i amb el sempre magnífic Ed Harris com a protagonista. Una vegada més la lletra escrita guanya per golejada als fotogrames. L’exercici de la recerca de la llibertat, l’adaptació a les condicions més adverses, la supervivència com a nexe d’unió amb els companys i la força de la naturalesa es dilueixen en el film en un relat d’aventures.

El 13 d’abril de 1941, un diumenge de Pasqua, sis homes desesperats van fugir del camp de treball soviètic 303, proper a la ciutat de Jakutsk, a la Sibèria que limita amb l’Àrtic. Quan eren al llac Baikal, a la frontera amb Mongòlia, es va incorporar al grup una noia polonesa fugitiva d’un camp pròxim. Al cap de nou mesos, quatre homes del grup de set, exhausts, malalts fins al punt de morir, van topar amb la primera patrulla del Govern britànic. Havien arribat a l’Índia, estaven salvats.

L’home i la natura havien fet el camí plegats tan en les calamitats del propi medi com en els seus il·limitats recursos. Un cop més, els límits de l’home a prova.

https://www.youtube.com/watch?v=87kezJTpyMI

Entronització d’Inés I, emperadriu de Tabarnia

Inés, emperadriu de Tabarnia. Il·lustració de Toni Coromina.

[Un article de Toni Coromina.]

Un agent secret del Comitè de Suport de la República Catalana m’ha filtrat la llista de convidats principals a l’acte d’entronització d’Inés Arrimadas, amb el títol d’Inés I de Tabarnia.

  • ILUSTRE SEÑOR DON CUCUFATE PLA, CABALLERO INFANTE DE LA MUY EGREGIA COFRADÍA DEL SANTO BOMBÓN DE LICOR.
  • ANSELMO CUATRECASES, SUMO DIRECTOR GENERAL DE PROSPECCIONES A TERCEROS I VICESECRETARIO GENERAL DE LA NADA.
  • EXCELENTÍSIMO SERAFÍN FELDESPATO DE CANTIMPALOS, TENIENTE GENERL DEL BATALLÓN DE MELINDROS Y OLÉ.
  • ANACLETO RODRÍGUEZ, BASTIÓN PREPOTENTE Y BENEMÉRITO DEL GLORIOSO TERCIO DE REQUETÉS AFICIONADOS DEL BARRIO DE PEDRALBES.
  • ENRIQUETA BUFARULL, DIRECTORA JEFE DE “BIKINIS COMERMA”, CAPITANA DE CABALLITOS Y GERENTE DE “PIENSOS LUEGOEXISTO”.
  • RECESVINTO VIÑALS, JEJE PROVINCIAL DEL COLEGIO DE MATASANOS DE BARCELONA, Y COMANDANTE EN LA RESERVA DE LAS FUERZAS DEL BIEN.
  • REVERENDO CARDENAL HONORATO PI, VALEDOR DE LA COFRADÍA DE ALABARDEROS DE SEVILLA,  ALFEREZ MAYOR DEL RANCIO ABOLENGO.
  • HABIBI TUTUSAUS, SULTÁN DE EGIPTO, ALBACEA UNIVERSAL DEL SACROSANTO PAÑUELO QUE SE GUARDA EN REUS, Y CONSERVADOR GENERAL DEL TALISMAN DEL GENERAL BUM-BUM.
  • MAGDALENA PÉREZ, ENCARGADA DEL EQUIPO DE DISEÑO Y CREACIÓN “ALFA-25”, APRENDIZ DE VICETÍTERE Y HAZMEREIR DE LA PROVÍNCIA DE LUGO, EN REPRESENTACION SINDICAL.
  • RODOLFO HERRERO, SEÑOR DE LOS BIENAVENTURADOS CALIQUEÑOS DEL RIÑON DE GIBRALTAR Y CÓNSUL HONORARIO DEL MONTEPÍO DE ALGUACILILLOS Y MONOSABIOS DE MANRESA.
  • ANITA BELCEBÚ, EMBAJADORA ESPAÑOLA EN EL EMIRATO DE CAFARNAUN, CONSERVADORA DEL MUSEO DEL CALCETÍN Y SUBSTITUTA DEL CHAMBELÁN DE TOLEDO.
  • LEOVIGILDA BUENO, REINA DEL BAILONGO, COORDINADORA GENERAL DE PATATAS “SANDER’S”, Y GERENTE DE RADIO MACUTO DEL CONDADO.
  • BEATO SEBASTIÁN REQUENA, FRU-FRU MAYOR DE LA CABALGATA ALICANTINA DE CURIOSOS ACREEDORES DE MEDALLAS MIL, DOCTOR DE LA NADA POR LA UNIVERSIDAD DE PAMPLONA, Y SUS AMIGOS.
  • SISEBUTO SMITH, DIRECTOR DEL PARANINFO FUNICULAR DE LA ASOCIACIÓN DE ADORADORES DEL PEDRUSCO DE BADALONA.
  • ANSELMO RONCALES, UJIER MENOR DEL BINGO DE TARRAGONA, MERECEDOR GENERAL DE LA TOS.
  • PÍO CASTANYS, FLABIOLAIRE SUBSTITUTO DEL GRUPO DE MÚSICA POP “LOS  INCANDESCENTES”.
  • AUGUSTO CAMBÓ, CONSERJE PROTECTOR DE LOS DÉBILES, USURPADOR DEL OCIO NACIONAL Y CANTAMAÑANAS TITULADO.
  • HERIBERTO PIOLÍN, VENERABLE SUB-VICETÍTERE DEL COLEGIO DE ALGUACILES DE CEUTA.
  • AGAPITO GARCÍA, ILUSTRE ESPETEC UNIVERSAL DEL PRINCIPADO DE PALAFOLLS, GESTOR MAYOR DE  SALVOCONDUCTOS Y VISADOS, CANCERBERO DE LA SELECCIÓN PARAGUAYA DE PATINAJE SOBRE SALSA.
  • MUY HONORABLE MAXIMO CROCANTI, BENEFACTOR UNIVERSAL DEL MISTERIO DE  MARINA, PRESIDENTE DE LA SOCIEDAD RECREATIVA “LOS 3 CERDITOS”, DON NADIE ELEMENTAL DEL SINDICATO DE NOTARIOS Y EMPRESARIOS TAURINOS, PEDRUSCO MONUMENTAL DEL SENTIDO COMÚN ESPAÑOL, FUNDADOR DE LA PEÑA “LA CABRA”, TRAIDOR A LA CAUSA CACIQUIL, CATAMARÁN DEL REINO Y TIMÓN DE RECAMBIO DEL MUNDO ENTERO.
  • RITA MALANDRÍN, ENTRENADORA, MANAGER I PREPARADORA FÍSICA DEL EQUIPO DE AMBIGUOS RECADEROS PROVIISIONALES DEL PALLARS SOBIRA.
  • GONZALO SACRISTÁN, VICARIO GENERAL DEL CONVENTO DEL SANTO FLEMÓN DE AQUILES, CONSERVADOR Y ARCHIVERO DE INDIAS, FILIPINAS Y MULATAS; ANESTESISTA TITULADO DE LA QUINTA DE SALUD “LA MARIPOSA JUVENIL”; COORDINADOR DEL EQUIPO OLIMPICO  DE FÚTBOL DE SALÓN, Y MAYORDOMA.
  • DOLORES CANTALPINO, DELEGADA EN CATALUÑA DE PETSICOLA, Y VOCAL EMÉRITA DE LA JUNTA DE LA “CRUZ BOBA”.
  • DITIRAMBO RUBIALES, CHAMBELÁN DE LA CORTE DEL FARAÓN PUTIFAR, ENÉSIMO “FRU-FRU”,  VICE-COLEÓPTERO DEL MUY NOBLE REINO DE PIERNASTOMAR (PROVÍNCIA DE MANRESA), CANCILLER EN PARO POR LA UNIVERSIDAD DE CAMBRIDGE
  • RENATO PUIG, DELEGADO GENERAL DE LA SUBSECRETARÍA PROVINCIAL DE LA JUNTA  ADMINISTRATIVA DEL COLEGIO DE ÁRBITROS DE EXTREMADURA, VICE-LEOCADIO MAYOR DE LA FIRMA “HERMANOS SANDER’S & SANDER’S DE FEBER”.
  • ANGUSTIAS POU, ENCARGADA MAYOR DE LA SECCIÓN FEMENINA DE EMPAREDADOS Y BOCADILLOS DE LA SOCIEDAD ANONIMA “COLMADOS GATIUS & PATATÁ”.
  • VICENTE BIMBO, PRESIDENTE DE LA ASOCIACIÓN “ENEMIGOS Y DETRACTORES DEL MUY IMBÉCIL VICENTE LAPIERNA”, VOCAL DE LA JUNTA DE VECINOS DE ESCALERA, SECRETARIO PARTICULAR DE FRU-FRU GOMEZ.
  • SOFRONIO ALICATES, CONSERVADOR DEL MUSEO DE PEDRUSCOS Y MOMIAS DE VIC, ALCALDE DE DELCAOS, DIPUTADO PROVINCIAL POR TENERIFE, VENCESLAO MENOR DE LA BOTELLA POLAR, SINGULAR PALITROQUE, BARANDA DEL BARRIO DE PEDRALBES, SUB-NADA DE NADA EN REPRESENTACION PARLAMENTARIA
  • MORTADELO CABRALES, SEMI-PERFECTO ZAR DE PALS, ARTISTA BOHEMIO, TROMBONISTA GENERAL DEL AMPURDÁN, VICE-ALCALDE DE PERNAMBUCO, SACRISTÁN MAYOR DEL MÉTODO DERECHISTA DIALÉCTICO,  PEQUE¥O GRAN GOURMET Y SIBARITA POR LA UNIVERSIDAD DEL ESCORIAL, MUY ILUSTRE CONCEJAL DE LA CASA GRANDE DE LOS MANDAMASES MAS MANDAMASES DE ESPAÑA, DIRECTOR GENERAL DE LA EDITORIAL “HUEVO”, SUB-JEJE COMARCAL DEL REINO DE LOS CIELOS.
  • SILVESTRE GÓMEZ, GURÚ REGIONAL DE LA SECTA “FRAGANCIAS DEL MARAVEDÍ”, DIRECTOR ESPIRITUAL DEL REINO ANIMAL, GRAN VIDENTE DE COMBINACIONES DE LOTERIA, CUPONES DE LOS CIEGOS, RIFAS, PANERAS E ILUSIONES MIL.