La història del paisatge al turó del Carmel i al Park Güell

El Park Güell, d’Antoni Gaudí, en una imatge actual. [Foto: arxiu LR.]
[Un report de Clàudia Masó, Albert Ruíz i Laura Vidal.]

Geoarqueologia, arqueologia del territori i del paisatge

Introducció

Aquest treball consisteix en un estudi regressiu de la zona de Vallcarca i del Carmel.

La metodologia emprada per a poder-lo realitzar ha consistit en primer fer una recerca cartogràfica de la zona i a partir dels mapes seleccionats fer una restitució per determinar la seva morfologia i identificar la toponímia, si hi ha. A més, hem consultat documentació escrita de diverses èpoques per a complementar la cartografia. Per trobar informació de les èpoques on no hi ha fonts escrites o cartogràfiques, hem buscat a la Carta Arqueològica el diferents jaciments localitzats fins ara en aquesta zona.

Amb tota aquesta informació ens disposem a fer una reconstrucció històrica del paisatge i d’aquesta manera veurem la interacció entre els diferents humans que han trepitjat la zona i el seu entorn al llarg del temps.

Presentació topogràfica i toponímica de la zona

La zona que hem analitzat en aquest treball és Vallcarca, encara que ens hem centrat en l’àrea del turó del Coll i el seu voltant. Al llarg de la història, aquesta zona ha set un punt clau d’interacció humana, es a dir, s’ha utilitzat des d’espai d’habitat a explotació de la terra i inclús, en època contemporània, per fer obres arquitectòniques monumentals.

Des d’època ibèrica fins a l’actualitat, l’ús d’aquest espai ha sigut molt variat i ha generat canvis morfològics importants. S’han creat camins de comunicació, s’han conreat les terres, plantat arbres, explotat mines, recursos fluvials i creat assentaments dalt els turons. Tots aquests esdeveniments es van anar repetint o innovant al llarg del temps i deixant constància tan en les fonts escrites, el relleu o en la toponímia.

A partir dels anàlisis que hem fet a classe com en el treball de camp, a més d’haver buscat informació, hem pogut identificar moltes d’aquestes zones i esbrinar de quina manera es va utilitzar la zona del turó del Coll al llarg dels anys.

De la mateixa manera que la topografia del terreny ha canviat durant el transcurs del temps, la toponímia també. El problema és que per saber els canvis toponímics de la zona al llarg dels anys hem de recórrer a les fonts escrites i, d’aquestes, només en tenim des de època Medieval.

Mapa geològic de la zona

En aquest mapa és pot apreciar la geologia que te la zona de Vallcarca i el Carmel, la qual és molt diferent a la del pla de Barcelona. En termes generals, podem apreciar que hi predominen quatre tipus diferents de formacions geològiques, les quals són: Sf, Caps, SDc i ÇOrp. Aquestes formacions, segurament, varen afavorir les explotacions que es van dur a terme al terreny durant el llarg de la història.

Mapa geològic superposat al mapa topogràfic de la zona de Vallcarca i el Carmel. [Font pròpia a partir de: http://www.icc.cat/vissir3/.]

Principals moments de transformació paisatgística

Usos del sòl

A partir de la documentació escrita es pot veure que ja des d’època Medieval hi ha una preponderància per conrear vinya per a la producció d’aiguardent. La cartografia de finals del segle XVII i principis del XVIII mostra que els camps de conreu obert es localitzen a la vall. Les fotografies aèries del 1923 i el 1947 mostren evidències de terrasses de conreu de vinya.

Ens els mapes es mostren les evidencies de terrasses (a quins turons) però degut a la urbanització no es permet veure els cultius de camp obert però gracies als mapes del segle 17 i 18 podem veure com estava estructurada la parcel·lació del territori en època romana. L’objectiu d’aquesta centuriació era reestructurar el context agrari i crear les condicions necessàries per la seva explotació a partir de les villae que eren les unitats bàsiques agro-ramaderes. A la ciutat de Barcinoaquesta centuriació es va realitzar a la plana. L’actual Travessera de Gràcia és una antiga línia divisòria de parcel·lació.

Posteriorment, en èpoques més recents, questa zona s’ha anat urbanitzant poc a poc, fent desaparèixer els camps de conreu. Tot i així es conserven boscos i parcs als turons.

Recursos naturals

Aquesta àrea ha estat explotada des d’èpoques molt antigues per la seva diversitat de recursos que ofereix. Un d’aquests recursos és la mineria ja que s’han localitzat diverses mines de ferro a la zona com les Coves den Cimany i les mines de Can Xiroi. Ja en època ibèrica aquestes mines estaven en actiu, atès que s’han documentat escòries que daten d’aquest període. Un altre dels recursos que ofereix la zona són boscos i tot el que comporten. Avui dia la presència d’aquest recurs al Carmel i a Vallcarca és mínima respecte a etapes anteriors. Tot i així, a partir de l’anàlisi de la cartografia del segle XVII i XVIII, ja es pot veure com en aquests dos segles hi ha zones desforestades. A més, per fer possible la creació de terrenys per cultivar és necessària la desforestació amb l’objectiu de guanyar espai. Per tant, aquesta pràctica es podria dur a terme en èpoques anteriors atès que amb la fonts escrites d’època medieval estudiada s’esmenta al possessió de terres.

Per aquesta zona passen moltes rieres. El recurs de l’aigua servia principalment per regar els cultius i per abastir les necessitats diàries i extraordinàries de les societats que hi havia a cada període històric.

Elements antròpics

Al no tenir evidències de transformacions antròpiques en èpoques ibèriques i romanes no podem saber el tipus de transformació que va patir el terreny. Encara que no tinguem aquestes evidències com en èpoques posteriors, podem suposar que tan en època ibèrica com romana, es van desforestar boscos pel cultiu. El que si sabem és que quan els romans es van assentar a Barcino van construir viles romanes com per exemple Can Cortada. La transformació més notòria en època Medieval és la construcció del Monestir de Santa Maria del Coll i ja entrant en època Moderna, tenim constància de la creació de varis masos i masies. Finalment, en època contemporània es va construir el Park Güell i es van explotar les canteres per a la realització d’aquesta obra arquitectònica d’Antoni Gaudí.

Respecte a les xarxes de camins, les primeres evidencies de les quals tenim constància al mapes són: el Camí del Coll, el del Carmel, el camí d’Horta, el de les Tres Creus i la Travessera de Gràcia. Algun d’aquests aniran canviant el seu nom al llarg de les diferents èpoques. No tots ells han arribat a vertebrar camins actuals, com el camí de les Tres Creus que desapareixerà. La urbanització dels camps motivarà la creació de nous camins que aniran unint-se per arribar a formar xarxes viaries i així unir diferents nuclis urbans.

Principals fases de construcció paisatgística i principals transformacions documentals en el sector

Per a estudiar les diferent transformacions i construccions paisatgístiques, hem fet un estudi regressiu de la zona. A l’hora d’explicar els fets succeïts, ho farem de manera cronològica, començant per la més antiga, és a dir, la Iberica, fins arribar a la més recent, època contemporània.

Ibèric

A partir de la informació proporcionada per la Carta Arqueològica de l’ajuntament de Barcelona es veu que els jaciments ibèrics es localitzen a dalt dels turons. El fet d’assentar-se dalt del turons es propi de les societats ibèriques per tenir un major control del territori, també per els recursos hídrics i metal·lúrgics de la zona.

En el Turó del Carmel s’ha fet una intervenció i s’ha documentat una necròpolis ibèrica vinculada, molt provablement, al poblat situat al Turó de la Rovira. Al turó del Putxet també s’han trobat restes ibèriques. Hi ha evidencies de desfetes de mineria de ferro prop de les coves d’en Cimany que ens fan pensar en una possible mineria ibèrica.

Romà

Veient la Carta Arqueològica de l’ajuntament de Barcelona, es pot apreciar l’absència de jaciments d’aquesta cronologia a dalt dels turons, mentre que es documenten d’altres a la costa, com l’antiga Barcino amb la seva muralla, situada a l’actual Ciutat Vella. En aquest període sembla que hi ha una tendència a assentar-se a la plana de la ciutat i més a prop del mar.

El jaciment més proper a la zona estudiada es troba situat a l’actual Hospital de Sant Pau, al Guinardó. És un jaciment iberoromà i alt imperial. Un altre jaciment és la vil·la de Can Cortada que confirmaria la presència d’una estructuració i una explotació agrícola. Tot i això, a partir de dades paleoambientals i arqueomorfològics s’ha pogut interpretar que una part important de la plana de Barcelona es dediqués a les pastures. A més, és probable que en època alt imperial aprofitessin els recursos que oferien els turons com la extracció minera i la fusta.

Medieval

Amb els escrits del segle XI veiem que el terme municipal d’Horta ja existeix. Es documenten camins que van des de el Portell fins a la Barcelona medieval. La producció agrícola d’aquesta zona era la vinya.

Al 1098 s’esmenta la presència del Monestir de Santa Maria de la Font Rúbia. Aquesta rep el nom atès que la funden al costat de la Font.

Al segle XII se segueixen esmentant camps i vinyes al voltant de Santa Maria de la Font Rubia, així com una zona de bosc. Un altre document del mateix segle esmenta la presencia de unes mines de ferro prop del monestir. Molt provablement aquestes són les mines de les coves d’en Cimany. A un document de l’any 1164 es menciona el Coll del Portell i el Puig Aguilar, que correspon al turó del Coll o del Carmel. A més apareix el topònim de Coma Martina que considerem que pot ser el Turó de la creuet del Coll o el turó d’en Cimany. Es cita també, el camí que va del Portell a Horta.

En un document del 1195 queda reflectit el canvi de nom de Santa Maria de la Font Rubia per el de Santa Maria del Coll. Suposem que aquest canvi també influí en el topònim del mont Aguilar per el del turó del Coll.

Passats 60 anys, al 1255, hi ha un document on es torna a esmentar el topònim antic del monestir. Entenem que li tornen a canviar el nom a Santa Maria de la Font Rubia. Al turó del Coll també li canvien el nom per el de puig de la Font rubia.

A principis de segle XV apareix el topònim de Coll dels Manetes, el qual podria ser el turó d’en Cimany. Per altre banda reapareix el topònim de el Coll del Portell el qual diu que esta sota domini del monestir de Santa Maria de la Font Rubia o del Coll. Això deixa una clara evidencia dels dos noms que tenia el monestir. L’activitat agrícola de la vinya segueix present.

Al 1436 s’aprecia l’evolució del topònim de Coll de Manetes a Coll de Menors.

A un altre document del mateix segle, esmenta la presència de camps de vinya prop del Coll del Portell. Aquestes poden ser les terrasses que es veuen en les fotografies aèries del 1923 i 1947, així com en el mapa de 1933.

Al 1442 es redacta un document on deixa altre vegada evidenciada l’evolució del topònim del Coll de Menors a Coll de Maneres.

En un capbreu escrit l’any 1498, moment de transició d’època Medieval a Moderna, s’anomena el puig de la Font Rubia. Aquest fet deixa en clara evidencia que el monestir tenia els dos noms mentrestant que el turó del Coll es va tornar a dir el puig de la Font Rubia.

En tots aquest documents medievals es menciona la vinya. Això es fa pensar que va haver una desforestació per a poder fer els camps de conreu. Tot i així no descartem la presència de boscos, aquest que es una font de recursos molt necessària.

Modern

Aquesta època es caracteritza per les construccions de tipus masia, com per exemple Can Toda. En el coll del Carmel, antigament anomenat Coll del Portell, l’ús agrícola d’aquesta zona està documentat i, segurament, estaria dedicat exclusivament al conreu vinícola.

Contemporani

La documentació escrita ens aporta la informació que durant el 1891 el camí que anava de Vallcarca a Horta va ser eixamplat 4,20m. L’etapa que va des del finals del segle XIX fins a inicis del XX, es veu alterada per l’expansió del Modernisme. Aquesta zona fou escollida per construir-hi l’espectacular obra, anomenada Park Güell, d’Antoni Gaudí.Aquest va ser construït entre el 1900 i el 1914 per encàrrec de l’empresari Eusebi Güell, i inaugurat al 1926. Aquest parc s’ubicaria a la vessant meridional del turó del Carmel.

L’obra arquitectònica d’Antoni Gaudí, va modificar el paisatge de forma exponencial causant així una gran desforestació a la zona. A més d’aquesta desforestació el paisatge es va veure alterat per les construccions de la plaça del mirador, les columnes del viaducte, la gran escalinata, entre d’altres.

Al 1915 ja tenim constància que el camí del Carmel ja era una carretera.

Conclusions

Després d’haver analitzat aquesta zona i documentat els diferents canvis paisatgístics, podem veure com aquests van ser causats principalment per l’explotació agrícola i minera en tots els períodes i, sobretot, en època contemporània, per la construcció del Park Güell i les carreteres que, amb el creixement de la ciutat, es va haver d’urbanitzar la zona. Aquesta urbanització va comportar la construcció de carreteres per la necessitat d’estar ben comunicats.

Com hem esmentat anteriorment, amb el pas del temps, tan la topografia del terreny com la toponímia han canviat. Respecte aquesta última, veiem una clara preservació dels topònims llatins, com la Font Rúbia, que ve del llatí Rubea, per les característiques que tenia aquesta. També l’evolució del nom del Turó de les Tres Creus, el qual es va començar a dir Turó del Menors, després Turó de les Manetes i, finalment, el nom actual. L’altre topònim que ha canviat al llarg del temps és el del Monestir, el qual sempre oscil·lava entre dos noms, Monestir de Santa Maria de la Font Rúbia o Monestir del Coll.

Som éssers vulnerables…, i ho celebro!

L’onada de mobilitzacions contra la crisi climàtica no s’atura, precisament, amb la pandèmia. [Foto: @XRebellionUK.]
[Un report de Maria Borràs.]

M’agradaria començar aquest article sense haver d’anomenar-lo, però fa dies que està molt present en les nostres vides, i que d’una manera o altra ha trastocat les nostres rutines i ha capgirat les nostres prioritats. Per altra banda, també penso que estem vivint un moment en què, si sabem aprofitar-lo, pot ajudar-nos a repensar i a rearticular què volem que estigui al centre: la vida —les cures, la comunitat, el suport mutu; o el mercat— el benefici individual i la competència sagnant?

Ahir llegia un comunicat d’Extinction Rebellion que he traduit a continuació per acompanyar-nos en la reflexió:

«Aquests dies totes veiem declaracions als mitjans de comunicació i als cercles activistes climàtics com ara: “El coronavirus està baixant les emissions”; “La mare terra s’està netejant” i “Els humans som el virus”. Cal aprofundir en el que signifiquen aquestes idees, i tenir clar que qualsevol afirmació que una pandèmia global i la pèrdua de milers de vides humanes és una cosa bona pel clima és molt més perillós que el virus en si. Vivim un moment molt incert i espantós, on les persones més vulnerables estan exposades a grans riscos i morts potencials. Qualsevol afirmació que responsabilitzi de la crisi climàtica als més marginats, és un pas en el camí cap a l’ecofeixisme: una ideologia esgarrifosa que trepitja els considerats com a “menys” amb l’objectiu de “salvar la terra” amb una forta arrel al nazisme.

»El canvi climàtic és causat pel nostre sistema profundament desigual i destructiu, dedicat al benefici d’alguns, per sobre del benestar col·lectiu, no causat per la gent corrent que lluita per sobreviure en un món injust. Les narratives enganyoses sobre la “superpoblació” poden conduir a la promoció de l’eugenèsia i/o a l’estat de promoció d’una sola raça mitjançant polítiques antimigració opressives. Últimament, ja veiem que el feixisme s’endinsa en molts aspectes de la nostra vida. Si lluitem per un canvi real davant la crisi climàtica i la crisi ecològica creixent, hem d’estar atents contra l’ecofeixisme! Condemnem i rebutgem qualsevol titular o argument que vegi caure les emissions com el revestiment de plata a una pandèmia que mata milers de persones. Es tracta d’una crisi, amb efectes secundaris que poden provocar canvis si es vol, però ara mateix tot es troba en la incertesa. Ara per ara, ens centrarem en la solidaritat comunitària, l’atenció/divulgació d’ajuda mútua i la cultura reactiva. Aprenem i ens solidaritzem amb totes les víctimes de les desigualtats i les injustícies. No esteu sols!»

Després d’aquesta petita introducció, vull transmetre-us la meva experiència amb tres dones extraordinàries que vaig tenir el gust d’assaborir a principis del mes de març —quan encara podíem sortir i reunir-nos. Els dies 5, 6 i 7 de març vaig assistir a un seminari obert de tres dies del Programa d’Estudis Independents (PEI) dirigit per Jaime Vindel al MACBA (Museu d’Art Contemporani de Barcelona) titulat Cap a una nova imaginació ecosocial: narratives i transicions davant la crisis de la civilització. El seminari tractava de «respondre a l’onada de mobilitzacions contra la crisis climàtica que estan succeint a molts indrets del món amb la intenció de debatre les diferents variants de la imaginació política contemporània en relació amb la transició ecosocial. Des dels partidaris del New Green Deal fins als plantejaments ecosocialistes, passant per les lògiques de desconnexió comunitàries o la crítica ecofeminista de les polítiques extractivistes». (PEI Obert, 2020.)

Tot i que totes les conferències i debats van ser molt interessants, per a l’article d’avui m’agradaria centrar-me en la crítica ecofeminista, que va ser principalment la que em va dur a inscriure’m al seminari i de la qual vaig extreure més reflexions.

Un dels seminaris que van tenir lloc al MACBA a principis de març. [Foto: Norma Bisbal/@normarules.]
Així doncs, el títol del segon dia de seminari era Extractivisme i ecofeminisme. El punt de partida de debat van ser les polítiques extractivistes a l’Amèrica Llatina, on «l’articulació entre el capitalisme nacional espanyol i les oligarquíes locals provoca desplaçaments de poblacions de pagesos i indígenes, que deixen de tenir accés als béns comuns (com per exemple l’aigua) i veuen alterades les seves maneres de viure». (PEI obert 2020.) La conjunció entre aquests processos de subalternització i el patriarcat exerceixen un efecte doblement denigrant sobre les dones que integren aquestes comunitats humanes. L’aproximació a aquesta problemàtica persegueix activar-nos com a subjectes polítics, en fer-nos conscients de la dimensió internacional que han d’adquirir les lluites sociopolítiques que desitgen exercir un antagonisme a les derives ecofeixistes (PEI Obert 2020.) Les tres meravelloses ponents d’aquest dia van ser: Aura Lolita Chávez Ixcaquic,1 Miriam García Torres,2 i Yayo Herrero.3 [Vegeu les Notes al final de la pàgina.] Una tríada meravellosa, sincerament.

Comença la tarda amb la mirada penetrant i lluitadora de la Lolita que ens situa i explica la seva cosmovisió: el model de vida de la seva comunitat, on el bosc no és un recurs, sinó que es part de la comunitat en la qual viuen tots els éssers, inclosos ells. Entenent l’ecologia com part de l’estat de l’ésser. Ens parla, també. de «cosmocimiento» (cosmoixement) —la mescla entre cosmovisió i coneixement, formant un tot, i el «cosmoconviviente» —l’espai de la Terra de Mayas, on existeix l’energia ancestral que fa visible allò invisible. El “cosmocimiento” com a observació permanent per aconseguir entendre el que veiem; la comprensió de la relativitat del temps: els temps breus (la vida humana per exemple) i els temps llargs (la natura); l’acció col·lectiva amb tots els éssers de la comunitat. Tot això, ens ho explica per a fer palesa la problemàtica que existeix amb les multinacionals i els seus projectes invasors, de violència múltiple.

En la lògica lineal-productivista, els pobles originaris són el passat, estan subdesenvolupats i són uns ignorants perquè no exploten la terra (arg!). Està clar que són punts de partida diferents, on la centralitat de la vida és antagònica, i la manera amb la qual arriben al territori és impositiva, per això és important conèixer altres maneres de veure la vida i el món, per a fugir de la imposició occidental del «coneixement» i de la «veritat», perquè ja sabem qui ha escrit la història.

La Lolita, com a feminista comunitària, ens parla del cos com a primer territori de lluita. Un cos que, igual que el territori, roman en disputa contra les forces combinades —estat-lobbies-polícia—, amb rols de maternitat forçada o sexualitat imposada, per posar alguns dels exemples. En la majoria d’aquests territoris hi ha una negociació al estil patriarcal-jeràrquic; es a dir, que els homes parlen entre els homes a nivell de president-director d’empresa, sense tenir en compte les necessitats ni les maneres de viure de les persones a les quals els estan robant la vida. Però, com diu la Lolita, «no es lo mismo que una multinacional llegue a un territorio con hombres, que en un territorio donde hay una organización feminista comunitaria». Elles els planten cara, perquè no es venen, perquè els seus cossos són el primer territori, i precisament per això estan tant criminalitzades. No obstant això, i la pressió amb la qual viuen, no deixen de crear, de sentir-pensar un plantejament des del nostres cossos, per a alliberar la vida des de dins de les violències exercides i d’imaginar el camí cap al «buen vivir».

Després d’aquesta obertura tant potent de la tarda, la Míriam García Torres ens parla d’extractivisme i patriarcat i de la necessitat de mirar l’extractivisme des dels feminismes (en plural, per la diversitat del pensament i la teoria feminista), per a crear una mirada parcial i situada on es puguin desgranar els diferents eixos de privilegi i opressió. Una mirada als extractivismes, no només de béns comuns materials, sinó també del coneixement (extractivisme epistemològic), que s’ha fet i es continua fent amb el colonialisme històric i el neocolonialisme, del qual el capitalisme n’està ben amarat. Només per a posar un exemple: a Espanya el 75% dels materials i el 80% de l’energia provenen d’altres territoris, això si, l’Estat sempre està a punt per omplir-se la boca amb l’Agencia Espanyola de Cooperació al Desenvolupament! Quins pebrots!

La policrisi en la qual estem immersos és fruit de l’extralimitació biofísica del sistema capitalista, la qual és evident i palpable, però li és ben igual ja que el seu únic objectiu és continuar creixent, per acumular més capital, i continuar exercint la violència estructural transnacional que el manté. Com ja havia explicat la Lolita, hi ha un engranatge de poder (les forces combinades), on es formen aliances entre el poder econòmic i el poder polític, les oligarquies nacionals amb les internacionals, el poder militar amb l’estat i les multinacionals, i tot això dins d’un sistema jurídic que ho empara! Per a poder lluitar contra aquest gran monstre, cal, doncs, una mirada crítica, que exemplifiqui i senyali els responsables, i aquesta no pot ser una altra que la mirada feminista intereseccional, que faci evident quines són les relacions de poder (nord/sud; urbà/rural; centre/perifèria; de classe; patriarcals; racistes; colonials). Més en concret, la Míriam es va centrar a explicar les relacions patriarcals, on l’extractivisme exerceix un paper diferenciat, reactualitzant estructures patriarcals històriques. En els projectes extractivistes, la política es masculinitza: la presa de decisions i la conformació d’estructures jeràrquiques passa entre els homes, entre els alts càrrecs de les empreses, els presidents i els jutges.

L’economia, que en un projecte extractivista és una economia assalariada altament masculinitzada i maquinitzada, elimina tota forma d’autoabastiment i per tant imposa el patriarcat del salari (com diu la Federicci), on es crea directament una dependència de la dona i per tant la seva subrogació. L’ecologia del territori entra en crisi perquè s’estan explotant els recursos per sobre del seu màxim, i que necessitarà de cures, cures que faran les dones, emfasitzant encara més els rols de gènere. Els cossos de les dones, també com a territori, són apropiats i controlats socialment, sexuats i racialitzats, amb la prostitució forçada i la tracta de dones.

No obstant, hi ha resistència! Hi ha dones que s’organitzen per a lluitar contra aquest poder hegemònic des dels seus propis cossos: recuperant l’espai públic-polític; polititzant els espais d’allò íntím i quotidià (el sosteniment de la vida en el centre de la lluita); desafiant les estructures de poder patriarcal que les criminalitzen per ser dones (amb el dubte, el menyspreu) i la normativitat imposada (rols de gènere); teixint estratègies de protecció feminista com l’autodefensa i les cures col·lectives, entenent que assumir la vulnerabilitat és una gran força; i compartint experiències i coneixements amb altres, fonamental en un context de saturació ecosocial per a construir l’alternativa. I entenent que no hi haurà justícia climàtica sense justícia social!

L’actor Boris Karloff va interpretar el personatge de Frankenstein al cinema. [Foto: Arxiu LR.]
Per acabar de posar la cirereta en aquest pastís, la Yayo Herrero va ser l’última ponent. El títol de la seva xerrada va ser: Extractivismes i expulsions: resistències davant els monstres del desamor. Va començar parlant d’un clàssic: Frankenstein o el mite del modern prometeu, de Mery Shelley (1818). I us preguntareu: quina connexió té Frankenstein amb el canvi climàtic o l’extractivisme? Doncs, més de la que us penseu: «En un món racional i modern, sense déus, els somnis de la raó es poden transformar en malsons, en monstres. Els personatges de Frankenstein tenen els mateixos desitjos que tots nosaltres, i simplement lluiten contra ells mateixos, amb el seus abismes interiors (igual que totes nosaltres), i és aquí on es troba “l’horror” de l’obra. L’obra no critica el risc de transgredir límits en la investigació científica, sinó, fonamentalment, la incapacitat de fer-nos responsables de les conseqüències, de les decisions que prenem i dels nostres actes». D’alguna manera, el que també ens ensenya aquest clàssic de la literatura és com la desconnexió de la ciència (en el cas de Frankenstein) o la desconnexió de les produccions humanes i les vides quotidianes —i la desresponsabilització davant les conseqüències—, ofereixen una bona panoràmica sobre el que ha suposat la societat patriarcal en el moment que ara vivim.

Una de les dimensions de la societat patriarcal occidental en què es va centrar és la de la configuració del «subjecte hegemònic patriarcal, que és un subjecte que es percep ell mateix desvinculat del seu propi cos, desvinculat de la naturalesa i desresponsabilitzat de qualsevol cura d’allò que l’envolta». Però, com es possible arribar a aquesta percepció si som éssers vulnerables, ecodependents i interdependents? Com es possible estar desvinculat de les cures que necessitem i que els altres necessiten, de la cura del nostre entorn, si sense això no podríem viure? Doncs, perquè durant molt de temps s’ha invisibilitzat la base que ho sustenta (les dones, la naturalesa, els esclaus…), i tot això ha estat possible a partir de la creació d’una relació jeràrquica que s’ha imposat de manera violenta i que a poc a poc s’ha difuminat fins que s’ha oblidat, que ha esborrat la memòria i ha creat aquesta fantasia capitalista de la individualitat, com la denomina Almudena Hernando.

«El subjecte polític en la història occidental ja des de la polis d’Atenes, però també el subjecte protagonista de la modernitat triomfant, o el subjecte de la Il·lustració, s’acaba configurant com un subjecte universal protagonista d’aquesta triple emancipació, el que Amaia Perez Orozco i les dones del Colectivo Precarias a la Deriva, han exemplificat amb el terme de “sujeto BBVA” (Blanco Burgés Varón Autónomo)». Aquest subjecte es legitima i es fa fort, com explica la Yayo, gràcies a la triple palanca de: la tecnociència associada al capitalisme i a la disponibilitat de l’energia fòssil com a vector que d’alguna manera permet estendre l’escala del model a unes dimensions que fins al moment no s’havien ni plantejat. Aquesta triple palanca el que fa es reafirmar encara més la fantasia de la individualitat, en aquest cas «el propi capitalisme fantasieja amb una reproducció social aliena a la naturalesa i als cossos. Com si fos possible construir un model econòmic que d’alguna manera flota sobre la materialitat de la terra i la materialitat dels cossos.»

«Els humans no són un virus. El sistema és un virus.» [Cartell d’@XRBelgium.]
En definitiva, el capitalisme necessita l’extractivisme, és una economia caníbal-parasitària que devora cossos, territoris i coneixement, que segueix una lògica de l’expulsió, perquè ja només pot funcionar així: expulsant la gent dels seus territoris (país, barri, el propi cos!). En comptes de redistribuir la riquesa, allò que impera és la lògica del desnonament, que es desenvolupa gràcies a un feixisme estructural que descansa sobra la desvalorització d’altres formes de viure. Però, tot això ha arribat als seus límits, i ens ha dut a la crisi ecològica en què estem immersos. Desconstruir aquesta lògica d’acumulació és d’interès general i en aquest procés és molt important poder integrar la imaginació ecofeminista, del feminisme territorial, arrelada a la materialitat dels cossos i de la terra per a poder habitar el moment present i poder reconèixer que som vulnerables, eco i interdependents.

I la Yayo ens pregunta: «I com podem construir horitzons desitjables amb la materialitat possible?». Hi ha diverses claus que obren aquestes portes com ara: l’autoorganització, on nosaltres puguem definir que és allò monstruós (per exemple: què és criminal? Arrasar tota una selva per a plantar soja podria ser un crim); allò comú com a principi polític, apel·lant a la lògica de cuidar-nos; autodefensar els nostres projectes i, fins i tot, acompanyar en el procés de dol en aquests moments de transició, de canvi, on certament hi haurà traumes. I, per damunt de tot, assumir i recuperar el plaer com a principis bàsics.

La conferència comença amb Frankenstein i acaba amb Antígona. Yayo Herrero vol reivindicar Antígona per a exemplificar aquella que es rebel·la contra la llei, contra allò legal, interpretant i assumint que la llei i allò legal està en contra d’allò que és ser humà. Antígona no és una heroina, no és una guerrera que confronti conscientment, Antígona és una persona que perd la vida perquè no pot fer una altra cosa, perquè davant la injustícia no pot fer altra cosa. Però en una versió d’Antígona, La Tumba de Antígona de María Zambrano, la autora li dona temps a la tomba, i és allà on contruiex tot el relat de resistència. Antígona es troba sola davant de la tiranía i la Yayo alça la veu i reivindica totes aquelles antígones col·lectives, organitzades, vulnerables, amb treball en comú… totes aquelles antígones que necessitem per confrontar el moment en el que ens trobem!

Per a finalitzar la conferència, Yayo Herrero ens deixa amb la seva última reflexió: «En el fons, és un problema d’amor. Frankenstein crea la criatura, l’abandona, la deixa sense amor, la criatura monstruosa de Frankenstein només volia reconeixement, educació i amor. I, basicament, allunyar-se de la compassió, allunyar-se de les relacions, dels vincles, és el que genera el monstre. M’agradaria acabar reivindicant l’amor, polititzant l’amor, escampant la consciència radical que som éssers vulnerables, que necessitem altres persones, altres territoris, altres cossos, altres vides, i que per tant, només des d’aquesta consciència radical d’amor crec que podrem ser capaços de traslladar aquesta imaginació ecofeminista a una lògica de lluita, de posar la vida en el centre i adquirir durant el procés un gran sentit per viure!».

Desmuntem la lògica de l’acumulació productivista a través de l’amor: l’amor a nosaltres mateixes, als nostres cossos, a les nostres companyes, a la naturalesa, a la comunitat; estimem la nostra vulnerabilitat, i entenguem que no existim de manera individual, que això és simplement una fantasia.

Vaig aprendre molt durant aquest seminari i em va proporcionar una munió de material per a poder continuar treballant-me i aprenent.

Si voleu saber-ne més, aquí us deixo els vincles de les conferències.

PEI Obert 2020: https://www.macba.cat/es/exposiciones-actividades/actividades/hacia-nueva-imaginacion-ecosocial

I si voleu veure les conferències que es van fer durant els tres dies, les trobareu aquí: https://www.youtube.com/playlist?list=PLKSNlDiqssDIr2ALVlp3aeFtje7UCSS0F


Notes

  1. Aura Lolita Chávez Ixcaquic. Feminista comunitària, mestra, defensora de la vida, de la terra i dels territoris i portaveu del Consell de Pobles K’iche’. Des de que va ser la coordinadora de la consulta comunitària a Santa Cruz del Quiché (Guatemala) – on s’hi van aplegar més de 27.000 persones de 87 comunitats, per a respondre davant de les empreses transnacionals extractivistes (mineres, hidroelèctriques, petroleres, de monocultiu), Lolita ha sigut acusada, perseguida, amenaçada (amb diferents intents d’assassinat), criminalitzada i judicialitzada per les seves accions en defensa de la terra i el territori.

  2. Miriam García Torres Ecologista i feminista. Activista de l’Àrea Antiglobalització, Pau i Solidaritat d’Ecologistes en Acció; desenvolupa la seva feina a les Brigades Internacionals de Pau (PBI) i forma part del col·lectiu de Miradas Críticas del Territorio desde el Feminismo. Està especialitzada en conflictes socioecològics, ecología política feminista i drets humans.

  3. Yayo Herrero. Antropòloga, educadora social i enginyera tècnica agrícola. Professora i col·laboradora de la Càtedra UNESCO d’Educació Ambiental i Desenvolupament Sostenible (UNED) i es sòcia fundadora de la Cooperativa Garúa. És una destacada investigadora en els àmbits d’ecofeminisme i ecosocialisme a Europa, i ha participat en nombroses iniciatives socials sobre la promoció dels drets humans i la ecologia social.

Notes esparses des de la Vall d’en Bas. Febrer de 2020

El Salt del Roure, a la Vall d’en Bas, aquest febrer [Foto: Xavier Borràs.]
[Un report de Xavier Borràs.]

Febrer d’any de traspàs. I quin traspàs: ni una sola gota d’aigua i temperatures primaverals en ple hivern. Anem d’un embat forassenyat (llevantada de les darreries de gener) a un altre (excés de calor quan no toca), amb què l’emergència ecològica que ens assenyala el canvi climàtic es fa present arreu, també amb disrupcions en la fenologia de la flora i de la fauna. Però el sistema capitalista i els mitjans que en són esclaus ens aboquen a una nova crisi econòmica amb un nou virus (SARS-CoV-2) que causa l’anomenat Covid-19, una malaltia respiratòria aguda —amb el focus a la ciutat xinesa de Wuhan, una de les mes contaminades d’aquest estat-nació repressor i depredador—, que causa menys morts que la grip comuna arreu del món. Emulant el que cantava el gran Raimon, jo «no sóc d’eixe món».

De més, cal comptar amb la inquietant dosi d’histèria col·lectiva que comporta la ignorància sobre el propi cos, que s’aprofita per a esclavitzar la població en sistemes de salut pública que esdevenen coadjuvants d’una militarització de la sanitat que ni George Orwell hauria somniat en el seu 1984.

Tampoc no som d’aquest món de cretins els qui de sempre hem defensat no solament un decreixement imprescindible, sinó, en paral·lel, un canvi de paradigma quant a la societat de consum que ens ha dut fins aquí. En la recent distorsió causada per la «coonavirusitis», atiada pel complex militar-industrial i els propis estats, descobrim un fet que causa impressió i que la NASA, l’agència espacial nord-americana, ens serveis amb safata de plata. Efectivament, en aquestes imatges es mostra com els nivells de diòxid de nitroge (NO2) a l’espai aeri xinès han minvat sobremanera durant tot el període de sorgiment del 2019-nCov. Vegeu-ho:

Aprecieu la diferència entre la concentració de NO2 dels mesos de gener i febrer. [Foto: NASA.]
També es pot apreciar el mateix fenomen a la zona de Wuhan:

Vegeu la diferència a la ciutat de Wuhan. [Foto: NASA.]
Precisament, un informe de CarbonBrief [Centre d’Investigació sobre Energia i Aire Net], revela que durant les últimes tres setmanes Xina ha emès 150 milions de tones mètriques menys de CO2 que durant el mateix període de l’any anterior. Aquesta reducció deL 25% a la Xina fa que les emissions mundials hagin minvat en un 6 per cent en la seva globalitat.

L’antropòloga i activista Yayo Herrero explicava a CTXT (Contexto y Acción), en l’article «En guerra con la vida», que com més ràpidament es destrueixen i es posen en risc les bases materials que sostenen la vida, més sanes estan les economies. L’autora, que també esmenta el report de Carbon Brief que hem citat més amunt, argumenta que «l’economia convencional està en guerra amb la vida. Quan va bé, la vida corre perill, quan entra en crisi s’intensifiquen els processos de despossessió, però és quan hem d’aprofitar per a respirar. O dit d’una altra manera, com pitjor, millor. Quant de forma més veloç es destrueixen i es posen en risc les bases materials que sostenen la vida, més sanes estan les economies».

Herreros esmenta, en aquest sentit, un text de Fernando Cembranos («Pérdidas que hacen crecer el PIB», 30/07/2010 | Rebelión), que no ens podem estar de reproduir en versió catalana de La Resistència:

«Si es mira la realitat, sense deixar-se endur per la valoració de l’economia convencional, s’observa que una enorme màquina (formada per autopistes, fàbriques, urbanitzacions, pàrquings, excavadores, antenes, pegats de quitrà, grues, monocultius, abocadors, centrals tèrmiques i residus radioactius entre d’altres), creix i creix i es menja la riquesa ecològica (base de la vida) que troba al seu pas: la capacitat de fer la fotosíntesi, els rius nets, les relacions comunitàries, les varietats de llavors, els boscos autòctons, les relacions cara a cara, la biodiversitat, les joguines autoconstruïdes, els camins de terra, els animals dels que vam tenir notícia en la nostra infància, les maneres poc costoses (energèticament) d’escalfar-nos i refercar-nos, les aigües subterrànies no contaminades, la fertilitat del sòl, etc. El metabolisme de la societat tecno-industrial s’alimenta dels elements que generen la vida mentrestant i va deixant enrere residus tòxics, deserts, sòls pobres i contaminats, riberes mortes, superfícies cimentades, radioactivitat, ments homogènies i un futur incert per a la major part de les persones i les espècies de la Terra.»

No es pot dir més, ni menys, sobre l’atzucac que «ens hem donat entre tots», com la maleïda Constitución que també aliena ments i omple butxaques de sinistres depredadors.

VÍDEO La hivernada a Vic, segons Jaume Collell

[Text de Xavier Borràs | Veu de Nan Orriols.]

Ara que tant es parla de l’emergència ecològica —i que tant en parlem, amb raó, a La Resistència—, en què l’emergència climàtica és evident, aquest breu text que recita Nan Orriols de les Memòries d’un noi de Vic (1908) de Jaume Collel, posa a la palestra que tot plegat no és de fa quatre dies, sinó que precisament va iniciar-se en els albors de la industrialització i l’anomenat «progrés».

Jaume Collell i Bancells (Vic, 1846-1932), cèlebre canonge de la catedral vigatana, va ser escriptor i orador de renom, fundador i director de periòdics, i «agitador príncep» del moviment catalanista. Tota la seva actuació la va resumir en un lema: Pro aris et focis (Per l’altar i la llar). És autor de nombrosos llibres, opuscles i pròlegs, a més d’incomptables articles periodístics.

El canonge Jaume Collell.

En aquestes Memòries d’un noi de Vic –inicialment intitulades Memorias d’un noy de Vich—, ofereix els records de la seva infància, fins als 12 anys. Amb la seva habilíssima ploma, hi sap fer reviure el Vic dels anys 1850-1859 des del peculiar punt de vista d’un infant de l’època. És un llibre que captiva el lector per la vivesa de la narració i que el transporta a mitjan segle XIX.

ÀLBUM. Al-Àndalus. Primavera de 1996

[Text i fotos de Nan Orriols.]

 

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.

Dormir a les Tablas de Daimiel de camí per a visitar Grazalema, Ronda i Sierra Nevada i viure uns dies perduts en aquest país tan maltractat per latifundistes, socialistes i corruptes de tot pèl.

Avui que molts teniu furgoneta per a viatjar, al-Àndalus és un lloc excel·lent.

Un consell: aneu-hi per lliure, no hi aneu seguint guies o aplicacions del mòbil.

A qualsevol poble, bar o taverna, hi trobareu unes tapes; i, a qualsevol placeta o muntanya, un somriure.

VÍDEO. Xantatge

[Text i veu de Nan Orriols.]

Tots sabem que els presos polítics són ostatges. I tots sabem que l’Estat utilitza els ostatges per a dividir l’independentisme. En les negociacions per a aprovar els pressupostos del Govern PSOE-Podemos amb ERC, hi juga un paper fonamental el xantatge, on l’Estat diu que, si ERC ajuda a aprovar-los, les condicions dels ostatges milloraran. Tots volem els presos polítics alliberats, però molts som conscients que, si acceptem el xantatge, l’Estat el continuarà fent servir per qüestions econòmiques per al relator o mediador, perquè renunciem al dret a l’autodeterminació i al referèndum, etc.

Amb un conflicte polític com el de Catalunya amb el nacionalisme espanyol, on encara tots, i dic tots, fins i tot ara amb Pablo Iglesias i Ada Colau, defensen una monarquia corrupta i una transició controlada per l’Exèrcit; amb uns governs del PSOE i del PP que s’han dedicat a saquejar el país per mantenir privilegis amb el suport de les famílies polítiques franquistes, i amb una Justícia al servei del nacionalisme espanyol que ha permès que les fundacions feixistes cobrin subvencions de l’Estat i que el dictador tingués, fins fa pocs dies, un mausoleu, és absolutament impossible pactar res, perquè en el seu ADN porten incorporats la mentida, l’estafa i el crim. Mai no compleixen res.

Per tant, només podem resistir i intentar desemmascarar, ara també gràcies a Europa, la verdadera realitat d’Espanya. No podem acceptar el xantatge. Tenir ostatges sempre és un acte criminal.

Notes esparses des de la Vall d’en Bas. Gener de 2020

Una de les pintures de l’artista Xavier de Torres que s’exposa a la Sala Oberta 2 del Museu de la Garrotxa. [Foto: Xavier Borràs.]
[Un report de Xavier Borràs.]

«Pluja de gener, fa créixer l’herba». Aquesta dita popular resta desbordada enguany per la gloriosa llevantada que ha enaiguat, sallentment i esponerosa, mig país —de sud-est a nord-est— i que ha posat a l’ordre del dia com n’estem de prop de la fi dels temps humans. O, com ens diria un pagès d’aquests contrades, un que treballa la terra encara com en l’antigor, no pas com aquell que es queixa que la Tordera perquè el riu se li ha cruspit cent mil escaroles (!), «la naturalesa fa el seu camí, caigui qui caigui i peti qui peti». Inexorablement.

Aquestes terres de la muntanya del Puigsacalm, de la plana d’en Bas, estan ara en peu de guerra per la variant mal dita de les Preses —que s’ha posat a informació pública. No la volen ni esperen que es faci i com a mal menor en voldrien un altre traçat que no trinxés la connectivitat del Fluvià de tota aquesta riquíssima terra (no n’hi ha ni un pam sense conrear). Però el progrés fins a l’infinit i l’estultícia de l’establisment a l’entorn de l’Eix del Porc sembla que tenen més poder que tibar la corda de la fi d’aquest món fins a l’infinit.

I, precisament, tot aquest territori va restar inundat de cap a cap just per on es vol fer la sacrosanta variant de l’inacabat Eix Transversal fins a Olot i Girona.

A 100 segons de la fi del món i els responsables polítics no fan res

Mals auguris? Potser sí, però els científics —sovint els últims micos a fer-ne cas— ja fa temps que ho pregonen i si ara en sabem més res, d’ells i del que clamen, és gràcies, precisament, a joves valentes i sense pèls a la llengua com Greta Thunberg. N’hi ha més: som a 100 segons de la fi del món i els responsables polítics no fan res.

Des de 1947, experts del Bulletin of the Atomic Scientists han establert el rellotge per a l’Apocalipsi, que simbolitza el final del món a mitjanit. Quan es van actualitzar per última vegada, el van cofigurar a només 100 segons del final. Mai no havia estat tan avançat. Les principals amenaces per a la humanitat són la guerra nuclear i el canvi climàtic, però l’agreujament prové, per als científics, sobretot de la incapacitat dels responsables mundials de respondre a l’emergència ecològica.

https://platform.twitter.com/widgets.js

Just fa uns dies van avançar les busques del rellotge a les 11 hores 58 minuts i 20 segons. Per tant, som a 100 segons de l’apocalipsi. Mai l’agulla no havia estat tan a prop de la fatídica hora. Anteriorment, havia arribat a les 23:58 h dues vegades: el 1953, durant les tensions de la Guerra Freda, i el 2018 a causa del canvi climàtic. «Hem trivialitzat un món molt perillós pel que fa als riscos de la guerra i de l’escalfament global», va dir Robert Rosner, president de l’oficina de Ciències i Seguretat del Bulletin.

Eines de control que erosionen

De moment, els científics no veuen cap esperança que el rellotge es faci enrere. «La humanitat continua enfrontant-se a dos perills existencials simultanis: la guerra nuclear i el canvi climàtic, que s’agreugen per la guerra de la informació, que afebleix la capacitat de resposta de la societat. La situació de la seguretat internacional és desastrosa. No solament perquè hi ha aquestes amenaces, sinó perquè els líders mundials han deixat que les eines polítiques internacionals que els gestionen els erosionin», escriuen.

La primera amenaça és la del retorn a la carrera d’armes nuclears, a causa del debilitament, si no la desaparició, dels tractats de proliferació. «Els conflictes polítics sobre els programes nuclears a l’Iran i a Corea del Nord encara no estan resolts i només empitjoren. La cooperació russoamericana en matèria de control d’armes i de desarmament és pràcticament inexistent », afirmen. «Una guerra nuclear que posi fi a la civilització —ja sigui llançada a propòsit, per error o simplement per icomunicació—, és una possibilitat real» descriuen.

Pel que fa al clima, els científics assenyalen el deteriorament d’esdeveniments climàtics extrems, incendis gegants, fusió de glaceres, grans inundacions… Estan contents de veure com es mobilitzen els joves arreu del món, però denuncien fortament la feble resposta política. «Molts científics utilitzen el terme emergència climàtica. Però les polítiques i les accions proposades pels governs gairebé no responen a cap emergència […] A les reunions de clima de les Nacions Unides de l’any passat, els delegats dels estats van pronunciar bonics discursos, però van presentar pocs plans concrets per a limitar encara més les emissions de CO2».

Tragèdia, de Ramon Calsina [1929], llapis París, acolorit sobre paper (68×50 cm). Es pot veure aquests dies al Museu de la Garrotxa en l’exposició «Realismes a Catalunya, 1917-1936. Del Picasso clàssic al Dalí surrealista.» [Foto: Xavier Borràs.]

Soscavar la pau i el planeta

Finalment, aquestes dues amenaces existencials s’accentuen amb una guerra de desinformació. «Molts governs han utilitzat campanyes de ciberinformació per a sembrar la desconfiança de les institucions i entre les nacions, soscavant els esforços nacionals i internacionals per a promoure la pau i protegir el planeta.» Sense oblidar que aquestes amenaces visibles amaguen altres fonts d’inquietud com el desenvolupament d’armes autònomes controlades per intel·ligència artificial, la guerra per l’espai, el desenvolupament d’armes supersòniques o l’amenaça d’epidèmies, com la que es produeix a hoes d’ara a la Xina amb la sobtada aparició del coronavirus.

La presidenta del Bulletin of the Atomic Scientists, l’experta en geopolítica energètica Rachel Bronson, no té paraules prou dures per a denunciar la situació: «Si els polítics no aconsegueixen actuar, els ciutadans del món hauran de fer-se ressò de les paraules de Greta Thunberg i dir: “Com t’atreveixes?”». Aquesta és l’acusació que la jove sueca va llançar a l’Assemblea General de les Nacions Unides a les darreries de 2019. I afegeix: «Ara ens trobem davant d’una veritable emergència: una situació dels afers  mundials absolutament inacceptable, que ha eliminat tot marge d’error o possibilitat de més endarreriments».

Com també diu una altra dita: «A despit del febrer, al març la garsa fa el niu i pon molt bé». O sigui que tenim encara cent segons, si no aquest febrer, serà al març.

 

[VÍDEO] Focs!

[Text i veu de Nan Orriols.]

Jorge Moragas, excap de Gabinet de Mariano Rajoy, viu ara a les Filipines exercint el càrrec d’«embajador del Reino de España». Viu molt tranquil; fins i tot va participar com a jurat en l’elecció de Miss Filipines 2019.

Austràlia crema i els animals moren per centenars de milers. El senyor Moragas era amic de Victoria Álvarez, examant de Jordi Pujol Ferrussola i que cobrava del comissari Villarejo.

«Les muntanyes enceses clamen al cel unes gotes d’aigua. Els ocells s’han perdut.»

José Zaragoza, diputat del PSC-PSOE, home sense escrúpols, organitza la gravació de La Camarga entre les senyores Álvarez i Alicia Sánchez-Camacho, del PP de Catalunya i que avui viu refugiada a l’Assemblea de Madrid per cobrar un sou de diputada.

Els incendis a l’Amazònia i arreu del món posen en perill d’extinció moltes espècies animals. En canvi, els polítics corruptes, inútils, mentiders i criminals abunden cada dia més. Juguen brut i viuen amb bons sous. Aznar, Rajoy, Santamaria, Alfonso Guerra, Cospedal, Fernández Díaz…, n’hi ha a milers! Fins i tot el senyor del Fairy viu acollit a la Junta d’Andalusia.

El problema és que són ells els que cremen els boscos i els mars. Dediquen la seva vida al crim amb l’excusa de defensar dogmes. Els ulls innocents de totes les bestioles del món veuen que els imbècils no saben que són imbècils per imbècils. Ho cremaran tot, mataran milers i milers de vides i mai cap no serà jutjat ni empresonat. D’això, els imbècils en diuen «estat de dret».