Aprenem mútuament, enfortim llaços i creem xarxa: l’experiència d’Avobefarm a Catalunya

Observem el fenc que s’asseca als camps de camí al Pirineu.

[Un report de Maria Borràs. Fotos de Mònica Gabrielli i Simone Ciuffi.]

[…]Si volem assolir la sostenibilitat, si volem crear sistemes resilients que puguin fer front al canvi i siguin capaços d’adaptar-se i transformar-se [Darnhofer, 2016], hem de començar a construir la capacitat de veure la nostra interdependència entre humans i entre humans i no humans, negociant les nostres relacions i les necessitats de nosaltres mateixes i dels altres (humans i no humans), per a crear una sensació de cura que pugui conduir a altres representacions del sistema.

Maria Borràs Escayola, Family Farm Households Practicing Community Economies: Understanding socio-ecological resilience in Sancti Spiritus, Cuba.

 

Així acabava el meu treball de final del Màster d’Agroecolgia (a Wageningen University) sobre la resiliència de finques familiars a Cuba. Aquest «construir la capacitat de veure la nostra interdependència» és un primer pas per a assolir una consciència col·lectiva amb la Terra i curar aquesta relació d’explotació que fa massa anys que dura. Ser capaços de reconèixer que no estem soles, que som persones perquè existim en un conjunt, i som responsables de cuidar-lo.

Amb aquesta introducció, i tenint sempre aquesta idea en ment, m’agradaria explicar-vos l’experiència d’un grup de Xangai, Abovefarm, que aquest estiu va visitar Catalunya per a aprendre de les experiències dels nostres agricultors.

Abovefarm és una organització independent de comunicació amb seu a Xangai (Xina), que promou una vida orgànica saludable i participa en la creació de relacions harmòniques entre l’àmbit urbà i l’àmbit rural. Amb els principis de l’agricultura orgànica com a base, Abovefarm utilitza un enfocament holístic i ecològic per a explorar la tesi: «Com poden les persones viure en harmonia amb la natura?». Actuen com un centre de recol·lecció de recursos que recull les últimes estratègies i progressos del moviment orgànic en un context global; també, tenen un paper fonamental com a mediadors per a inspirar grups d’interès que vulguin millorar el seu impacte positiu en el món i en el seu entorn, tant a curt com a llarg termini.

El seu equip està format per pioners, científics i artistes de diferents orígens d’arreu del món, en camps com ara l’agricultura, la ciència del medi ambient, la sanitat, la informàtica i l’art per a desenvolupar els millors mètodes agrícoles orgànics i sostenibles del planeta. Per a augmentar el creixement i la diversitat, estableixen contacte amb un ampli ventall d’estructures: des d’agents líders de política, serveis d’assessorament, fòrums orgànics, fins a cadenes de valor orgànic, organitzacions agrícoles, associacions de pagesos, etc.

El meu contacte amb aquesta organització és la Monica Gabrielli, una dona italiana extraordinària amb qui vaig tenir el gust de compartir un treball de consultoria a la Universitat de Wageningen. Vam estar treballant per veure com una care farm (granja de cures) a l’Índia podia ser socialment inclusiva alhora que productiva. Vam aprendre molt juntes. Després, els nostres camins es van separar físicament, però sempre hem estat en contacte. Ella va marxar a Xangai i ara fa uns mesos em va contactar per a demanar-me col·laboració en un projecte que estaven duent a terme. Volien venir amb alguns membres del col·lectiu a Catalunya, per a aprendre tècniques i estratègies del pagesos que treballen amb la filosofia orgànica. Així doncs, ens vam posar mans a la obra i vam teixir un pla de visites per a tres dies al territori.

Taula 1. Dades principals de cada granja

GRANJA TIPUS ÀREA COMARCA
Can Calopa Vinya Collserola Barcelonès
Cal Roio Catllaràs Gallines i vaques La Nou de Berguedà Berguedà
Mas Montagut Patates i vaques Fontanals de Cerdanya Cerdanya
L’Aurora del Camp Vegetals Masnou Maresme

Van venir a finals de juliol i van visitar quatre granjes: Cal Roio Catllaràs , Mas Montagut, Can Calopa i l’Aurora del Camp. A continuació teniu una taula on hi ha les principals dades de cada granja:

Catalunya orgànica

L’agricultura ecològica bat rècords enguany a Catalunya. El 2018, la superfície conreada de manera orgànica va créixer un 5,02% i va assolir les 210.818 hectàrees. D’aquesta superfície, se’n dediquen dos terços als camps de pastura. La resta, el 41%, són conreus de vinya, seguit d’oliveres (20%), conreus de cereals (18%), fruita de secà (8%), fruita (3%) i horticultura (2%).

Mentre que a la resta d’Europa, els agricultors orgànics estan disminuint en nombre, al sector ecològic català cada cop s’hi acosta més gent nova i jove, molt important per a poder fer una transició sòlida. Del 1995 al 2018, el nombre d’agricultors ecològics va passar de 236 a 3859. El sector està en constant creixement, cada any amb més consumidors que exigeixen productes sans i ecològics.

Quines són les raons d’aquest èxit? Al juliol, l’equip d’Abovefarm va tenir l’oportunitat de fer aquesta pregunta directament als agricultors catalans de la regió de Barcelona. Del mar a muntanya, amb aquest article, us oferirem un petit viatge sobre  la motivació i els valors que guien els agricultors ecològics a Catalunya.

Camps hortícoles vora mar.

Cultiu de verdures vora el mar: l’aurora del Camp

El sector és tan atractiu que fins i tot captiva empresaris de fora. Un exemple és en G., procedent de Silicon Valley. Després de molts anys com a enginyer en programari, es va adonar que «el sistema més difícil i complex d’entendre és la natura». Aquí, a dos passos de la línia de costa, G. va portar tot tipus de pràctiques innovadores per a poder proveir el seu nombre creixent de clients locals amb verdures fresques i de km 0.

Dempeus amb les pageses: Mas Montagut i Cal Roio Catllaràs

La ciutat de Barcelona queda al darrere. Mentre ens dirigim cap al nord, de seguida ens arriba una sensació de pau a través del paisatge. Ens adrecem cap al Pirineu català per a conèixer dues dones implicades en la producció ecològica de carn. Quan arribem a les valls de muntanya, passem per pobles que semblen abandonats. Ara mateix, els hotels i restaurants dormen a l’espera que la temporada d’esquí aculli els turistes de la ciutat. Sota els 35 graus de calor seca ens trobem amb T. en una carretera de grava al final d’on pot arribar el GPS. Aquí és on va assumir el negoci del seu pare i va començar una nova era per a la seva granja de patates i vaques ecològiques. Ella parla d’una lluita intergeneracional, d’una nova visió per a les necessitats urgents del nostre planeta. «El meu pare va començar amb l’orgànic fa molts anys, però avui dia hem d’avançar i superar el simple concepte de prohibició d’adobs químics i pesticides. Hem de tancar els cicles. Hem de crear un model d’agricultura en equilibri amb la natura.»

Camp de patates ecològiques que han crescut sense cap aportació externa.

Per a continuar amb aquesta visió, va introduir diversos ajustaments en la rotació de cultius i va implementar pràctiques per a preservar la biodiversitat, com ara el cultiu de tanques naturals al costat dels camps de patates i de cereals. A més, va ampliar les varietats de cultiu produït tot introduint varietats locals en el seu sistema de producció. En aquesta època de l’any, les seves vaques estan itinerants per les muntanyes que envolten la granja. «Vaig triar aquest tipus de vida perquè volia que els meus fills poguessin gaudir-ne.» Situades a la part alta d’un turó mirant els seus camps i les muntanyes al fons és impossible estar-ne en desacord.

Camps amb varietats locals de blat.

T. ens explica la importància d’unir-nos com a agricultors: «El nostre objectiu és produir per als consumidors locals. En aquest àmbit, tenim una forta xarxa de productors ecològics especialitzats en un determinat tipus de producte. D’aquesta manera, no competim entre nosaltres, sinó que col·laborem. Ser agricultor ecològic requereix molts coneixements específics. El fet de formar part d’una xarxa em permet especialitzar-me en allò que sóc bona i, alhora, junts podem oferir una àmplia gamma de productes als consumidors. A més, compartim la lluita. Formo part d’un grup feminista de pastors.»

A la tarda, ens trobem amb M., membre d’aquest grup, que porta amb orgull una samarreta que diu: «Sense pastores no hi ha revolució». «Aquest tipus de grups ens ajuden a definir el paper col·lectiu de les dones en l’agricultura.»

M. amb la samarreta de ramaderes.cat: «Sense pastores no hi ha revolució».

És una jove mare somrient. Després d’acabar la universitat i treballar un parell d’anys a Barcelona, va decidir tornar al seu petit poble familiar de quaranta habitants per iniciar la seva revolució. Ella gestiona una explotació de 80 hectàrees en què les vaques i gallines pasturen lliurement al prat i a l’ombra del bosc. La carn ecològica té una gran demanda i sovint amb la seva petita producció no pot satisfer tots els seus clients. Una vegada més, el suport entre les productores és clau: la distribució de productes en aquesta zona remota pot ser costós, però els agricultors locals van superar aquest problema mitjançant l’organització. Els productes es distribueixen tots junts durant un sol viatge. D’aquesta manera són capaços d’estalviar diners i reduir les emissions derivades del transport.

M. dóna un snack extra a les seves «nenes».

Protegir el paisatge amb una copa de vi

És hora de tornar a ciutat. Les àrees periurbanes solen ser punts d’innovació interessants des d’una perspectiva social i mediambiental. Tant la natura com les xarxes socials són més fràgils als afores. El projecte que vam visitar treballa molt per a regenerar ambdues vessants. L’Ajuntament de Barcelona va fer una donació l’any 2012 a una cooperativa social dins d’un parc natural. L’objectiu era doble: restaurar un paisatge agrícola abandonat i donar oportunitats laborals a les persones amb discapacitat. Avui, el projecte produeix 20.000 ampolles de vi ecològic anual, dóna un sou a 12 persones amb discapacitat i augmenta la biodiversitat dels voltants.

Vam estar hores parlant amb M. i els dos responsables de producció, mentre passejàvem pels horts d’oliveres. «Els ingressos del projecte depenen totalment de la producció. No rebem cap subvenció. Per tant, hem de trobar un bon equilibri entre la nostra sostenibilitat social i econòmica. D’una banda, volem crear un entorn de treball que permeti a tothom explotar el seu potencial al seu ritme, i, d’altra banda, hem de produir productes d’alta qualitat que puguin generar beneficis.» A més, es presta una gran atenció al paisatge. Abans que aquest projecte començés, el bosc s’havia eixamplat i absorbit els camps agrícoles de la zona. Tot i que això pot semblar una millora, en realitat va causar una pèrdua de biodiversitat. «Un paisatge ha de ser com un mosaic de colors», explica M. «Quan és només un color, és menys resilient.»

Vinya al parc de Collserola, als afores de Barcelona.

Bevent una copa de vi a la bodega de l’antiga vila vam acabar aquest viatge. El que obteníem d’estar aquí era una sensació inmensa d’inspiració. Els agricultors que vam conèixer no només miren cap al seu camp, sinó que també miren lluny i cap al futur que ve i l’idealisme pur sobre el qual cal aferrar-nos per a no sortir mai del camí correcte. L’agricultura ecològica a Catalunya no només és un negoci lucratiu, sinó que també és una manera de lluitar per un planeta més just i net.

Amb aquestes experiències estem teixint llaços de solidaritat entre pagesos i entre pagesos i científics, per a poder fer circular el coneixement a través d’altres canals no institucionalitzats, fora de les lògiques de mercat, poder créixer de manera orgànica, seguir el compas de la natura i escoltar allò que fa anys que crida.

Plànol del castell de Cardona. Fonts escrites i documentals

Plànol del castell de Cardona [Il·lustració: Jean-Baptiste Joblot.]
[Un report de Clàudia Masó.]

La font que he utilitzat per realitzar aquest treball és el plànol del castell de Cardona (vegeu-lo aquí dalt), traçat per Jean-Baptiste Joblot, enginyer militar de l’exèrcit borbònic, amb l’objectiu d’ensenyar com van ser els atacs al castell de Cardona per part de l’exèrcit de l’arxiduc Carles d’Habsburg el 5 de desembre del 1711, en plena Guerra de Successió, concretament, durant el Setge de Cardona.

Context històric

La documentació cartogràfica que té el castell de Cardona és clau per entendre com van ser alguns dels atacs a la fortalesa durant la guerra de successió que es va originar quan França i Àustria, dues de les principals cases reials europees, entraven en disputa per el tro espanyol després de la mort de l’últim rei de la casa d’Àustria, Carles II d’Habsburg, qui no tenia descendència. El testament de Carles II d’Espanya nomenava hereu al seu nebot-nét Felip deBorbó, príncep de França, que seria proclamat rei el 1700 amb el nom de Felip V. Una part dels països europeus estava en contra del nomenament del nou monarca ja que significava un enfortiment dels Borbó al continent.

El 1702, Gran Bretanya, Holanda, Portugal i l’imperi austríac van declarar la guerra a França i Espanya, donant suport al candidat austríac, l’arxiduc Carles d’Habsburg, qui també era candidat per ocupar el tro gràcies els seus vincles familiars.D’aquesta manera es va formar la gran aliança de la Haia. Aquest enfrontament va originar la Guerra de Successió, la qual va ser un conflicte internacional però també intern a Castella ja que la qüestió successòria també va dividir els territoris peninsulars. Gran part del regne de Castella es va mostrar a favor del nou monarca menys una part de l’alta noblesa que, amb por de perdre poder, s’hi va oposar. Catalunya i València van donar suport al candidat austríac com a forma de rebuig de la política centralitzadora que representaven els Borbó. La guerra a nivell internacional va acabar amb la signatura dels tractats d’Utrecht i Rastatt (1713-14) però la guerra entre Felip V i les institucions catalanes continuava.

Entre el 1707 i el 1711 les tropes borbòniques van anar ocupant tot el territori espanyol que estava a favor de l’austriacisme. El 1708 València ja estava en mans de Felip i el 1709 la victòria en varies batalles per part dels aliats els va portar a reocupar Madrid per segona vegada però al cap d’un mes després van haver de marxar a causa de la falta de suport amb què es van trobar. Durant la retirada de l’exèrcit aliat a Madrid va arribar la noticia que un exèrcit francès de 15.000 homes era a Perpinyà i es disposava a travessar la frontera. Carles III es va avançar per arribar al més aviat possible a Barcelona i es diu que quan va arribar a terres aragoneses va cridar: Ja estic en el meu regne! (Carles III havia set nomenat rei de Castella, Aragó i compte de Barcelona).

L’exèrcit borbònic va obtenir la victòria en la batallade Brihuega i Villaviciosa, fet que va donar un gir decisiu de la guerra a favor de Felip V i a principis del 1711 felip Vrecuperava el regne d’Aragó de nou mentre Carles III no arribava a temps per impedir que les tropes franceses creuessin el Pirineu en direcció a Girona, ciutat que va capitular el 23 de gener del 1711. A partir d’aquesta victòria es diu que l’exèrcit borbònic va imposar un “autèntic terrorisme militar” sobre Catalunya. Finalment l’exèrcit imperial va poder contenir l’avanç borbònic en la batalla de Prats de rei, que era per on volia passar l’exèrcit borbònic per atacar Barcelona. El duc que estava al capdavant de l’exèrcit borbònic va preparar, a través de Pinós, un camí fins a Cardona per fer-hipassar els seus homes i rendir el castell. Per contrari, el cap dels aliats coneixia les intencions de l’atac sorpresa de l’exèrcit borbònic i va fer enviar reforços a Cardona per defensar el castell. Després de dos dies de bombardejos alcastell, l’exèrcit de Felip V va preparar un atac amb 1.600 homes que van obligar a una part de l’exèrcit aliat a retirar-se al castell i d’aquesta manera van perdre 600 efectius.

L’anomenat setge de Cardona va durar 34 dies, on els francesos van bombardejar el castell però sense èxit ja que la fortalesa era de grans dimensions i d’una gran altura. L’accés per terra també era complicat i els borbònics, després de 2 setmanes de bombardejos, van intentar penetrar al castell excavant túnels. Totsels intents van resultar fallits i això va provocar nombroses morts, ferits i presoners per part de l’exèrcit de Felip V. L’únic moment de tranquil·litat era durant les nits ja que cap dels dos bàndols atacava. Això va permetre a els aliats aconseguir introduir 150 homes dins el castell, de l’elit escollida personalment per el cap de l’exèrcit austríac, Starhemberg. Dins d’aquests 150 homes hi havia Antoni Desvalls, líder de les milícies catalanes. Durant el famós setge de Cardona, les forces borbòniques van viure unaexperiència dolça i amarga. De la victòria de la primera incursió a la vila a la frustració de no poder rendir el castell. Els dies 19, 21 i 22 de desembre les tropes borbòniques es retiraven. Una derrota de Cardona hauria permès als borbònics travessar les comarques barcelonines per la rereguarda, això hauria donat un cop definitiu a la guerra que, contràriament, es va allargar.

Finalment l’exèrcit borbònic va obtenir la victòria sobre Barcelona l’onze de setembre de 1714 i Cardona es va veure obligada a rendir-se.

Usos i aplicacions de la font

Durant el segle XVIII els plànols ja s’utilitzaven de manera freqüent. Aquests, a nivell d’imatge, és l’únic que tenim per fer-nos una idea de com era la zona en qüestió durant aquella època. Les problemàtiques dels plànols, sobretot en seglesanteriors al segle XVIII són, per exemple, les proporcions o el grau de veracitat d’aquests. En canvi, els avantatges són, a tall d’exemple, saber com eren els sistemes defensius o els elements urbans (sobretot en casos de plànols de ciutats opobles).

D’es d’un punt de vista arqueològic, els plànols ens aporten molta informació. Ens poden facilitar el saber com eren elssòls d’ocupació, les fortificacions, si hi havia rius, vegetació o el nombre d’habitants aproximats de la zona.

En aquest cas, el plànol del castell de Cardona ens aporta informació de com van ser els atacs de l’exèrcit dels aliats contra l’exèrcit borbònic. «Aquesta deducció ha estat possible per dos fets: la identificació de les trinxeres (color groc) situades en diferents punts del nucli de població (color rosat), i les línies de tir des d’aquestes bateries cap a diverses parts del castell.» Gisbert M. (2011), «La Guerra de Successió a la vila i al castell de Cardona: la recerca cartogràfica», Revista Dovella, 18-23.

Per tant, si volguéssim trobar les trinxeres o bé restes de l’artilleria utilitzada, sabríem on excavar. Aquest plànol, també, ens dóna informació del sistema de fortificacions del Castell durant el segle XVIII i de les dimensions que tenia l’antigavila en aquell moment, per tant, podríem deduir el nombre d’habitants que tenia la Cardona dels primers anys del segle.

El plànol de Jean-Baptiste Joblot està molt centrat a mostrar com eren els atacs de l’exèrcit de l’arxiduc Carles i per aquesta raó no s’hi mostren altres elements com el relleu, tot i que si que es veu clarament que el castell estava molt més elevat que la vila.

Conclusions

La majora de la cartografia del castell de Cardona durant la Guerra de Successió ens aporta informació dels canvis i reformes que va patir el castell, però el plànol que he utilitzat per a aquest treball serveix principalment per a obtenir informació de com van ser els atacs per part dels aliats durant el setge de Cardona.

Bibliografia

FLORISTÁN IMÍZCOZ, Alfredo, Historia Moderna Universal, 2a ed., Barcelona, Editorial Planeta, 2002 i 2016.
GISBERT TRAVERIA, Meritxell, Cartografia de Cardona, 1a ed, Cardona, Ajuntament de Cardona, 2010.
GISBERT, Meritxell, «La Guerra de Successió a la vila i al castell de Cardona: la recerca cartogràfica», La Dovella, 2011, pp. 18-23.

ÀLBUM DE FOTOS. Tadrart Acacus · Líbia

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.


[Àlbum de Fotos de Nan Orriols.]

Durant anys vam viatjar a Líbia. En un dels primers viatges vam visitar Tadrart Acacus, a la regió de Fezzan. Muntanyós, laberíntic, rocós i molt bonic. En realitat, l’Acacus és la continuació muntanyosa de l’altiplà algerià de Tassili n’Ajjer.

Les pintures que hi vam veure recorden les de Tassili: girafes, gaseles, escenes de caça, etc. Una meravella.

Vam tornar a l’Acacus perquè, tots els deserts, et criden. Els homes vam viure als deserts milers d’anys. Una lliçó que no podrem oblidar mai els que els hem visitat moltes vegades.

Ara vivim en un altre desert, sense elefants ni girafes, on sobreviure és ja impossible.

VÍDEO. Gaddafi: esclaus, assassinats, sense ànima i ofegats.

[Text i veu en off de Nan Orriols.]

Milions de negres esclavitzats van embarcar a l’illa de Gorée, al Senegal, cap a Amèrica. El clero va explicar, fins i tot, que els negres no tenien ànima. Vam colonitzar l’Àfrica. Fa quatre dies encara érem al Marroc, Algèria, Mauritània, el Senegal, etc. Vam repartir-nos Àfrica amb tiralínies, dividint tribus i destrossant ètnies, llengües i famílies.

Vam veure Aznar, Sarkozy i d’altres fent honors a Moammar al-Gaddafi, el qual havia pagat alguna campanya electoral d’aquests sàtrapes.

Vaig viatjar a Líbia en temps de Gaddafi. Tots els emigrants del sud treballaven a Líbia. A la frontera amb Tunísia, també milers de tunisians travessaven per Ras Ajdir per treballar a Líbia.

El pa, a Líbia, no es pagava. Tothom, escolaritzat. Era un país laic i socialista. Gaddafi, perfecte? No, també va fer-ne de les seves, i grosses. Però era molt millor que molts criminals europeus. Líbia té gas i petroli i Gaddafi va aconseguir una renda per capita de 10.000 dòlars.

Algú va encendre a Tunísia el que es va anomenar «La primavera àrab». Europa va veure la possibilitat de robar el petroli i van provocar una revolta amb mercenaris de Qatar per a assassinar Gaddafi. Qatar creu en Déu. Líbia, no. Qatar, aliat amb Europa i els EUA. Van perseguir Gaddafi i la seva família i al final els van assassinar. Hi ha imatges de tot. Tot és horror.

Ara, Líbia és un estat trinxat, però els europeus tenim el petroli. Tots els exiliats polítics i del canvi climàtic volen marxar d’Àfrica. Molts surten de Líbia extorsionats pels senyors de la guerra. Europa els deixa ofegar al mar. Sabeu? És que només volíem el petroli, només volíem els esclaus. Per què els hem d’ajudar, si no tenen ànima?

FOTOS El desert també s’acaba

[Fotos: Nan Orriols.]

Haimes de nòmades al gran plat de Rekkam, al Marroc: conreus al límit, la cobra a Marraqueix…, en realitat un món que s’acaba.

Fotos del segle passat.

Ara les haimes són per als turistes, els conreus han deseperegut i la cobra és un petó frustrat.

I és que tot canvia molt, massa de pressa.

Notes esparses des de la Vall d’en Bas. Estiu de 2019

Els boscos fa temps que exhalen símptomes d’ofec. [Foto: Xavier Borràs.]
Darreries de juliol, inicis d’agost…, estiu. Passegem per diversos boscos. Malgrat la bellesa que mostren i les flaires que exhalen —a més de les xiuladisses diverses de l’ocellam pacífic i del mormoleig dels rierols frescals—, les forests i tots els éssers vius que les habiten pateixen: fa temps que clamen silents perquè el seu quefer canvia d‘una forma irreversible sense que hi puguin fer res.

Els éssers humans també sofreixen de fa molts anys ençà la seva pròpia autodestrucció, de què la societat de consum i les guerres genocides en són els més clars exponents. No tenim cap, com diu Nan Orriols i il·lustra l’artista Toni Casassas. I encara que a nivell global ja s’ha iniciat l’anomenada sisena extinció, els sàpiens semblen abocats sense remei a desaparèixer de la faç de la Terra.

Els éssers humans són les úniques criatures del planeta capaces d’aterrar arbres més que centenaris per a fer-ne paper i després escriure-hi: «Salvem els arbres!». Així, doncs, si els arbres són els pulmons del món, com diuen, els sàpiens en devemm ser el càncer que mena a la seva extinció. El mateix passa amb tots els éssers vius no humans: plantes, animals, fins i tot alguns minerals i la pròpia terra: si desapareguessin tots els insectes, en menys de cinquanta anys no hi hauria vida a la Terra; per contra, si desapareguéssim, en menys de cinquanta anys totes les formes de vida floririen.

Hi ha uns joves al carrer que fa temps que apel·len tota la humanitat sobre la responsabilitat que ens pertoca com a espècies per a aturar l’ecocidi que ens du, en poc més d’una decada, a no poder fer marxa enrere en el desgavell climàtic que comporta el nostre mode de vida.

Adhesiu de la vaga climàtica mundial del 27 de setembre. [Font: La Resistència.]
El 27 de setembre s’ha convocat una vaga global a nivell mundial per a denunciar-ho i fer conscient la soecietat sencea que cal actuar. La Resistència s’uneix a aquesta crida i ha editat 20.000 adhesius per a fer-ho córrer, especialment entre escoles i instituts. No restarem de braços plegats.

A muntanya sabem prou bé com de depredadora és la nostra espècie. Fem tot el que estigui a les nostres mans per preservar el poc que resta i per a adaptar-nos al poc que vindrà.

És la vida o és la mort.

Les forests pateixen l’acció i, també, la inacció dels éssers humans. [Foto: Xavier Borràs.]

VÍDEO No tenim cap

[Text i veu en off: Nan Orriols. Vídeo: Toni Casassas. Música: Hamster Loco.]

El canvi climàtic avança galopant. Els partits polítics discuteixen poltrones, privilegis, portes giratòries i corrupcions venudes com a acords d’estat per salvar Espanya i el sistema neocapitalista.

Estudiants, treballadors, jubilats, quitxalla, pagesos, etc,. veuen que ja estan en perill d’extinció com a espècie.

Els polítics continuen venuts a la corrupció i a la demagògia i tots sabem que no faran res.

Finalment, s’ha convocat una vaga mundial, per l’emergència que comporta el canvi climàtic, el 27 de setembre vinent. Segurament, és el principi d’un moviment que anirà a més. Des de La Resistència.cat també ens hi adherim.

Sempre resistents, sempre rebels.


Informacions d’interès

 

La col·leció epigràfica de Jean Gruytère

[Un article de Clàudia Masó.]

Introducció

L’objectiu de la ciència epigràfica és l’estudi de les inscripcions, amb la finalitat que aquestes ens proporcionin informació de l’època història a la qual pertanyen. La paraula epigrafia deriva del grec, que significa «escriure sobre de», en canvi, els romans, varen traduir la paraula al llatí com in (sobre) + scribere (escriure), de la qual deriva la nostre paraula inscripció. Es cert que en la Roma antiga no es va utilitzar mai la paraula inscripto ja que ells es referien a les inscripcions com a titulus,-i. Per a poder diferenciar l’epigrafia d’altres ciències, com per exemple, la papirologia, cal considerar que l’epigrafia és aquella disciplina que estudia només les inscripcions sobre suports durs o semidurs com la pedra, el metall, el vidre, l’os, la terracota i d’altres.

Col·leccions d’inscripcions

El fet de col·leccionar inscripcions llatines no és un costum recent; de fet, Plini el Vell, escriptor, científic, naturalista i militar romà, durant el segle I ja va mostrar interès per a reunir inscripcions. No obstant això, la primera recopilació d’inscripcions, coneguda com l’Anònim d’Einsiedeln, és de l’època de Carlemany. Un dels pioners més importants va ser Jan de Gruytère (1560-1627), qui publicà un corpus que fins i tot millorava la proposta tipològica de Martin de Smet, un altre precursor, que només es limitava als suports de les inscripcions. Jan de Gruytère també feia referència a l’entitat dels personatges al·ludits de les inscripcions i la seva obra Inscriptio Antiquae totius orbis Romani in corpus absolutissimum redactae cum indicibus XXIV es pot considerar el primer repertori d’inscripcions llatines.

En aquesta imatge s’observa la portada de l’obra de Jan de Gruytère; Inscriptio Antiquae totius orbis Romani in corpus absolutissimum redactae cum indicibus XXIV.

Jan de Gruytère i la seva col·lecció

Jan de Gruytère fou el primogènit de una família calvinista i aquesta condició el va fer exiliar-se de la majoria de llocs on va viure. Va estudiar a la universitat de Cambridge i de Leiden, on va obtenir el doctorat en lleis el 1589. Gruytère va ser professor d’Història a Wittenberg i més tard el van nombrar cap de la Biblioteca Palatina de Heidelberg. Durant aquesta etapa i, gràcies a les avantatges que tenia el seu càrrec, va poder accedir a impressions i manuscrits dels quals en va fer varies edicions i comentaris filològics. El 1622 va haver de fugir de Heidelberg a causa de l’entrada de les tropes borbòniques a aquesta ciutat i tan la Biblioteca Palatina com la seva pròpia van ser traslladades a Roma a la Biblioteca del Vaticà com a botí de guerra.

Jan de Gruytère.

Gruytère, a més de ser autor de poemes llatins, les seves edicions, anotacions i comentaris als clàssics van suposar una gran aportació a la literatura grega i llatina. Però, la seva obra mestra va ser Inscriptio Antiquae totius orbis Romani in corpus absolutissimum redactae cum indicibus XXIV, publicada a Heidelberg al 1602. «La idea original partía de la recopilación que Scaliger había preparado como suplemento a la de Martin Smet (Smetius) Inscriptionum antiquarum quae passim per Europam liber, Leiden 1588, publicada por Justus Lipsius. Corpvs inscriptio nvm latinorvm II, Johannes Gruterus. (s.d). Contenia 12.000 epígrafs de tipologia sacra, d’obres públiques, jurídiques; de personatges il·lustres (emperadors, cònsols…) i funeràries on va establir grups en funció del parentesc dels dedicants i del difunt. «El corpus gruteriano incluye diez inscripciones del territorio de Complutum cuyas fuentes son A. de Morales (CIL II 3031, CIL II 3032, CIL II 3035 y CIL II 3036), también toma de este autor el miliario hallado en el despoblado de Valtierra (CIL II 4914), único testimonio conocido entonces para el topónimo Compl(utum); también, utiliza la obra de J. Strada para otros textos (CIL II 3034,CIL II 3038, CIL II 3032, CIL II 3040); por su dependencia de S. Pigge de las dos dedicaciones a Marte (CIL II 3027, 3028) repite el error ya cometido por aquél al ubicarlas en Salamanca.» Corpvs inscriptio nvm latinorvm II, Johannes Gruterus. (s.d).

Diversos autors consideren l’obra de Gruytère com la seva pròpia inscripció, la qual transforma la seva memòria en inoblidable juntament amb la dels cònsols i emperadors. (Ipse vero totus Inscriptionum Liber una quaedam magna est Inscriptio Gruteri, quae memoriam ipsius cum Consulum, cum Imperatorum memoria indelebilem praestat; Venator ibidem).

Ja que les inscripcions antigues també envellien en pedres i marbres juntament amb elles i ja no eren indestructibles en aquells duríssims suports, gràcies a Gruter van rebre l’eternitat, si és que alguna cosa d’aquesta pot donar-se en les coses humanes. cap despesa ni cap esforç li van fatigar ni li van dissuadir de cercar aquí i allà cada vestigis de monuments tals; per conèixer-les ja no cal recórrer Europa vagant d’un costat a l’altre, ni suportar les dificultats dels camins, ni despeses per a ells. L’orbe romà està en un llibre. [Balthasar Venator, panegyricus Jan Grutero scriptus, 1631, 251.]


Bibliografia

Andreu, J.; Tobalina, E.; Ozcáriz, P.; Alvar, A. y Jordán, A. (2009), Fundamentos de epigrafía latina, Madrid, Liceus E-Excellence.
http://www3.uah.es/imagines_cilii/Anticuarios/Textos/gruter.htm http://webs.ucm.es/info/archiepi/aevh/guia/epigrafia.html