Després del seu pas recent per l’Espai Rama, vora la seva vila natal de Ripoll, l’artista Jordi Llagostera ha estat entrevistat per TVOsona amb motiu de l’exposició de la seva obra que ha fet a Manlleu. Un vídeo que cal veure per entendre l’artista i la seva magnífica obra.
Deu anys de l’Ecoxarxa Garrotxa
[Un report de Xavier Borràs. Fotos de Montserrat Escayola i Xavier Borràs]
El cap de setmana del 17 i 18 de juliol d’enguany es va celebrar als Gorgs, un indret comunitari i paradisíac situat entre Castellfollit de la Roca i Oix, el desè aniversari de l’EcoXarxa Garrotxa, que va néixer a recer de les lluites del 15-M a la comarca, especialment a Olot, en paral·lel a l’esclat d’ecoxarxes que es va iniciar en aquells temps —amb la del Montseny al capdavant—, junt amb l’impuls i el suport de l’extinta Cooperativa Integral Catalana (CIC), cofundada, entre d’altres, per Enric Duran i jo mateix ara fa onze anys en una travessada pirinenca per diversos indrets dels Pallars.
La celebració d’aquests dos lustres de l’EcoXarxa Garrotxa és, fet i fet, un triomf de l’esperit revolucionari amb què va néixer, tot i les dificultats i els alts i baixos que ha patit durant tot aquest període. Precisament, la festa de celebració esmentada, en què van participar vora una quarantena de persones, a banda dels bons àpats oferts pels amfitrions i les músiques populars i contemporànies que es van poder sentir, va servir per fer capmàs de tot el que s’ha emprès i projecctar tot el que cal tirar endavant si es vol sobreviure lluny dels estats, del capitalisme i de les dependències de tota mena —energètiques, econòmiques, vivencials— que ambdós, de bracet, imposen, encara més ara amb la panicdèmia i l’estesa del 5G.
Què és una EcoXarxa?
- intercanvis directes, entre dues persones que es posen d’acord en intercanviar entre elles.
- intercanvis amb moneda social, tot utilitzant la moneda pròpia de la xarxa, el trok.
Què és el trok?
Es tracta d’un engranatge, d’una corretja de transmissió per a relligar una forma autoorganitzada de viure…, de fer-nos sostenibles econòmicament fins a estendre-ho a tots els àmbits de la societat.
La meva experiència a l’EcoXarxa Garrotxa
L’escrit que l’amic Sergi Regales ha fet d’aquest desè aniversari de l’EcoxarxaGarrotxa crec que és pertinent de reproduir-lo, no solament perquè en resti constància escrita sinó, també, perquè crec que resumeix molt adequadament l’esperit que ens anima, just ara en aquests temps de maltempsades, en què tan necessari és ser conscients que els únic que podem canviar les coses som nosaltres mateixos.
Deu anys de l’Ecoxarxa Garrotxa
Durant la crisi de 2008 van aparèixer les primeres ecoxarxes a Catalunya. A la Garrotxa es va decidir l’any 2011 crear el trok com a moneda social. Les nostres hackers van fer el primer pas i van obrir la xarxa al CES (Community Echange System) i des d’aleshores més de 250 comptes han set oberts a la nostra xarxa. Moltes gràcies a tothom per mostrar que altres economíes són possibles.
En aquests anys hem après molt d’economia, sobretot hem compartit moltes experiències amb xarxes de tot el planeta en aquest estrany moviment alternatiu i hem vist que la varietat de sistemes monetaris és impressionant.
Cap de nosaltres no es podia imaginar que deu anys després ens trobaríem aquí parlant de l’Ecoxarxa, encara menys que figuraríem a tesines d’universitats com les de Milà, Zurich, Utrecht, Praga…, entrevistes a mitjans internacionals i/o activistes de tot el món que han passat pel Rebost. Tot això no té preu i, sens dubte, ha representat un estímul durant aquests anys, perquè sota el nostre prisma tampoc no hem fet gaire cosa més que jugar amb quatre troks.
Arribats aquí, i amb la crisi actual, fa mesos que reflexionem al voltant de diverses qüestions…, totes amb el mateix denominador comú: tindrà l’Ecoxarxa suficient empenta per a suportar la col·lisió econòmica (crash)? I la social? I la climàtica?
Des de la nostra experiència sabem que el suport i el crèdit mutus són eines imprescindibles que ha fet servir la nostra espècie per arribar fins on som ara. Però, nosaltres, adoctrinats en el capitalisme més salvatge, ens veiem constantment atrapats en els patrons d’aquest monstre. Durant aquests anys hem comés errors en aquest sentit, alguns els hem pogut resoldre amb imaginació, però d’altres tenen difícil solució, com ara el territori. En ell hi tenim l’ecosistema que ens dóna la vida i que afavoreix la reconstrucció del comú. Aquest és un dels reptes ara mateix insalvable, per tant continuem avançant amb consciència d’aquesta mancança: a cada poble una ecoxarxa…
També, és molt important el compromís i, més encara, la creença en la moneda. Recordem que la moneda té un valor perquè la gent li atorguem i si deixem de creure-hi s’enfonsa. I és que, durant aquests anys, hem vist les dificultats que tenim per a generar i gastar els troks, tancar les rodes és complicat en segons quins serveis, coneixements…, i, a més, som una comunitat dispersa a la comarca i amb la limitació que implica ser un grup reduït, qüestions de «massa crítica».
Aquests milers de troks que s’han prosumit aquests anys no són pas pocs, però més important que la quantitat són els seus fruits, com ara el naixement de projectes, l’impuls a l’autogestió, el suport mutu…, incomptables són els intercanvis directes que sabem que són molts.
En definitiva, continuarem construint altres formes d’interrelacions amb els éssers humans i amb el medi que ens envolta, perquè l’actual model no ens agrada, n’estem fins al capdamunt del capitalisme i no defallirem a cercar alternatives mentre continuem vivint.
Ecoxarxaires: endavant les aixades! I no oblideu de trocalitzar-vos i supermineralitzar-vos!
Sergi Regales [Sub Ser.]
[LLIBRE] Pactes verds en temps de pandèmies, d’Alfons Pérez
Pactes verds en temps de pandèmies. El futur es disputa ara (Libros en Acción, 2020), d’Alfons Pérez, és un llibre que analitza el model europeu del Green New Deal, amb el perills que s’assenti el model de creixement il·limitat amb els arguments del desacoblament absolut, els impactes d’aprofundir l’extractivisme per a aconseguir les matèries primeres crítiques per a la transformació verda i digital, i els riscos d’un sobreendeutament que reactivi mesures d’austeritat, ara més presents que mai.
Alfons Pérez —enginyer tècnic en electricitat i màster en sostenibilitat per la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC)—, que participa activament a l’Observatori del Deute en la Globalització (ODG), la Xarxa per la Sobirania Energètica (XSE) i la Xarxa per la Justícia Climàtica, escriu a la introducció:
«Encara no ens havíem recuperat de la crisi financera del 2008 quan, de manera totalment inesperada, un virus microscòpic i obstinadament contagiós va irrompre en les nostres vides i es va propagar pel món a través dels canals teixits per la globalització. El seu impacte en l’econo- mia ha estat sever, però culpar de tot la COVID-19 seria massa fàcil. La pandèmia ha accelerat l’arribada d’un nou cicle de crisi que mai no va desaparèixer del tot i que s’entrellaça i s’amplifica amb altres reptes glo- bals del segle XXI.
»Pactes verds en temps de pandèmies s’ha redactat i actualitzat en aquest context complex, inquietant, incert i, per a algunes persones, dramàtic. La seva intenció neix de la certesa que, tot i viure en un moment d’inter- secció d’emergències (sanitària, climàtica, ambiental, feminista, etc.) i de restriccions de tot tipus (confinaments totals, parcials, perimetrals, tanca- ments sectorials, tocs de queda, etc.), no volem ser meres espectadores del futur que ha de venir.»
[Podeu descarregar-vos el llibre sencer des d’aquest vincle.]

Què podeu trobar en el llibre?
Pactes verds en temps de pandèmies. El futur es disputa ara té diverses intencions que estan condensades en el títol. Primer, dos plurals que pretenen, d’una banda, mostrar la diversitat de pactes verds que han nascut en poc més d’un any i, de l’altra, constatar que la covid potser és una pandèmia, però també ho són el capitalisme, el patriarcat i el colonialisme.
Des d’aquesta intenció, de tenir una mirada àmplia, multidimensional i de complexitat, el text s’obre amb un primer capítol que explica breument l’origen dels pactes verds neoliberals, keynesians, decreixentistes, postextractivistes, ecofeministes, etc., i justifica la necessitat de centrar-se en l’anàlisi crítica del pacte verd europeu (PVE) perquè és, alhora, el més important a escala global i la nova estratègia de recuperació verda per a la Unió Europea.
Després d’aquesta breu explicació, el capítol sobre creixement verd aborda les diferències entre el desacoblament relatiu i l’absolut, i incideix en els efectes de l’externalització de la producció i la innovació tecnològica, i el miratge del desacoblament absolut a escala global.
Amb aquesta reflexió, el capítol 4 explora la base material de la renovació tecnològica, que implica, bàsicament, aprofundir en l’extractivisme. La cursa per aconseguir matèries primeres crítiques com ara cobalt, liti, níquel, neodimi o disprosi se sustenta en projeccions de demanda que superen els límits biofísics i que poden generar una infinitat de conflictes socioambientals.
Tot seguit trobem el capítol central, «La recuperació verda i el pacte verd europeu». En aquest capítol s’analitza una primera fase de rescat corpora- tiu amb diners públics sense criteris ambientals ni socials, i una segona de recuperació pretesament verda on es mobilitzen gran quantitat de recursos públics sota el pla Next Generation EU. El capítol aprofundeix en les conseqüències que el Next Generation EU afavoreixi les grans corporacions. També, s’examinen les condicions que imposa la UE als Estats per rebre els diners perquè podrien comportar una intervenció de les sobiranies nacionals i generar sobreendeutament futur.
Després d’aquests tres capítols troncals, s’exploren més breument les conseqüències del pacte verd europeu en el sector del treball, posant l’accent en els impactes de la digitalització i la necessària aposta pels treballs essencials i socialment necessaris. També, es revisen diferents estratègies de les corporacions per a intensificar el seu rentat verd en temps de pandèmia.
Per acabar, es reflexiona sobre les alternatives amb la intenció d’abordar la complexitat i esbossar una estratègia per ser debatuda sobre la utilització o no del concepte de «pacte verd» com a marc de discussió política i com a element tàctic.
A més, el text es nodreix de nombrosos quadres que intenten aclarir conceptes, aprofundir en temes rellevants i obrir reflexions que poden apuntalar idees. Tot això amb la intenció que Pactes verds en temps de pandèmies tingui una orientació més pedagògica i divulgativa, però reconeixent que el text inclou passatges tècnics i complexos que necessitaran una digestió més lenta.
[TEXTUAL] Genocidi cultural
[Text de Toni Casassas.]
El genocidi cultural de Catalunya, dirigit i programat per l’estat espanyol des de fa segles, com ara, temps ençà, el tancament de les universitats catalanes, la impossibilitat d’escriure i publicar en català, etc., i actualment, en aquests dies que vivim de derrota i de submissió, la castellanització de TV3 i els mitjans oficials i privats, la utilització del castellà en el Parlament de Catalunya, l’apropiació econòmica dels pressuposts del cinema i audiovisuals per part de Madrid, o el canvi sistemàtic que es fa del català al castellà en l’ensenyament, sobretot en les universitats…, no només rau en aquests fets contrastables i consumats sinó en una altra cosa encara més perillosa, que és injectar en les ments de molta gent, i sobretot dels joves, que la llengua catalana és una llengua provinciana, una llengua minoritària amb la qual no es pot arribar al món, que és una llengua supremacista i racista, una llengua que es vol imposar als castellans parlants que viuen a Catalunya, etc.
Sempre pots vendre més discos, o vendre més llibres, o vendre més mercaderies. I és clar, ja sabem que el mercat mana. Ara bé, no s’adonen, principalment artistes, escriptors o músics, que si bé en un principi sembla que et donen alguns copets a l’esquena i potser et cauen del cel alguns premis, en el fons ells saben perfectament que qui es ven perd la seva ànima, que qui es ven ja no és lliure, que qui es ven perd dignitat i credibilitat i ja mai més serà veritablement respectat i valorat.
Els microrelats de Jordi Remolins. Juliol de 2021
Claus en el temps
El científic més savi del planeta va dirigir una invitació a la gent del futur perquè en cas de poder viatjar en el temps assistissin a la festa que organitzaria l’endemà al vespre. L’any 2344 un altre científic triat a l’atzar entre un grup de candidats, va travessar un forat de cuc per arribar a la ciutat on tres-cents i escaig d’anys enrere es faria la celebració. Quan l’home es va parar a observar a través de la finestra la nul·la animació a l’adreça de la festa, va aturar-se sobre les seves passes per entrar a un prostíbul que havia trobat pel camí, i va dilapidar-hi durant tota la nit, bona part de l’assignació econòmica que li havien proporcionat dins d’una targeta de plàstic, amb dones que com a mínim podrien ser les rebesàvies de la seva rebesàvia.
Els pans i els descendents
L’hereu de la casa pairal va esdevenir un estudiant brillant amb dues carreres, i posteriorment, empresari d’èxit amb projecció arreu del país. Tothom afirmava que havia nascut amb un pa sota el braç, just al contrari que la seva germana, que semblava que l’hagués portat sota el cony. Els seus pares no només lamentaven que s’hagués convertit en la dona més promíscua i desinhibida de la comarca sinó, sobretot, que ho fos de franc.
El secret dels fogons
L’endemà de sentir uns clients comentar que haurien d’haver-se aturat a un restaurant de carretera on hi hagués camions a l’aparcament perquè allò era sinònim de bona teca, el propietari de l’hostal, en una profunda crisi, va absentar-se durant tot el matí. A un taller de vehicles de segona mà va adquirir quatre tràilers per a desballestar que va aparcar just davant del seu establiment. La pròxima vegada que els mateixos clients van voler-hi dinar, no van trobar-hi taula ni possibilitat d’esperar-se per al segon torn, tot i que el menjar que hi servien era fins i tot més infecte que durant la primera visita.
Defensa pròpia
El doctor va observar com els seus ajudants retiraven fatigosament els 80 quilos de carn greixosa, i es va concentrar a reconstruir la panxa de la senyora que tenien sobre la taula d’operacions. L’endemà de sortir de l’hospital, la dona va retornar a la rutina alimentària habitual, tot recuperant aviat el devastador aspecte que tenia prèviament a la intervenció. Abans que pogués posar-se de nou en mans del doctor, els animals de la granja proveïdora del carnisser on comprava costelles, llonganissetes, lloms i carcanades, van confabular-se per aescapar-se’n i cometre l’homicidi abans que la immensa golafre acabés definitivament amb tots ells.
[CÀMERA AL BOSC] Geneta, senglars
Encetem una nova secció a La Resistència, Càmera al bosc, en què cada mes, gràcies al bon fer d’un jove osonenc, anomenat Jordi, podrem veure vídeos, de forma resumida, de registres naturalístics, especialment d’animals de tota mena als boscos de llocs inconcrets (per a salvaguardar llur tranquil·litat).
El primer vídeo que trobareu a sota és el darrer que hem rebut.]
Ens arriben imatges de la càmera oculta amb diverses bestioles: una geneta, un porc senglar, uns senglars petits (godalls, nodrissos)…, mentre travessen un rierol a muntanya.
En aquesta ocasió, la vida nial dels tudons (Columba palumbus).
[VERSOS] Tanta set
[Veu i versos de Gabriel Salvans.]
Vint-i-vuit de juliol de 2021
Encara mantinc amarantines albades
d’aquells dies de la infància, imatges
engroguides, latents, d’un temps en blanc i negre,
en aquells camins que m’acompanyen encara
on vaig entendre per què i qui vol robar els signes.
No m’han robat les rialles, ni la memòria.
No en tinc enyor, però en guardo enyorances
d’un temps bell que m’ha dut on sóc, i des d’on tresco
cap a llocs imaginaris. En vaig i en vinc,
de llocs que ja conec, i vull anar a d’altres
per conèixer. Escodrinyo tancant els ulls
un munt de paraules, murmuris i silencis,
on mirar és un prodigi i escoltar sons
i sorolls de la vida, una meravella.
Són el perfum dels records, clarors, poesies.
Poesia és el que intento en aquest full
blanc, preservar l’instant, i viatjar amb pinzells
de cel amarantí de la posta, en somnis
que mai sabré del tot en tot on portaran.
Però les cançons cantades vora els camins
aixequen ressenyes damunt dels nostres caps,
em fan d’espill en la nit de les hores fosques.
Els peus en terra, la senyera al vent, l’amor
i la paraula ben endins al dins de l’ànima.
Amb la fermesa de ser qui sóc quan dic jo.
L’endemà sempre és present el dia després
en tu. Que el camí no és planer ni solitari.
El corb planeja entremig de la carronya
i cal esquivar en les paraules vanes tanta set.
Això havia de ser un article sobre els alvocats
«Quan les teves creences morals t’indiquen que menjar un alvocat de Valparaíso és una contradicció més assumible que la de fer-te una truita amb els ous de les gallines del pati de la veïna, potser és hora de replantejar-te-les.»
Aurora Camps [pseudònim d’una membre de Ramaderes de Catalunya, Directa, desembre 2020.]
Amb l’arribada de l’estiu arriba, també, el bombardeig constant de la mal anomenada «operació bikini». Podria fer un article sencer amb tots els motius pels quals penso que aquest tipus de publicitat només fa que engreixar la pressió que patim els cossos que estem fora de la norma esquelètica imperant, com un exemple més de com la cultura cisheteropatriacal en la qual vivim, de la mà del capitalisme, només fa que engendrar un món encara més violent. Però avui no parlaré d’això, sinó d’altres violències que actuen, sovint gràcies a nosaltres i als nostres patrons de consum.
Quan em vaig plantejar escriure aquest article va ser perquè una amiga meva em va dir que estava fent una dieta keto (cetogènica) que consistia a menjar carn i alvocats. El seu objectiu era perdre pes, com moltes altres dones quan comença a arribar l’època d’anar a la platja. El primer que em va venir al cap va ser: perquè vols perdre pes, si jo et veig genial? Evidentment, això no li vaig dir. Cadascú es prou adult com per saber què vol fer amb el seu cos (tot i que a vegades dubto si tenim la capacitat per a defugir de certs ideals estètics amb els quals hem estat adoctrinades des que som ben petites). Però, bé, com deia, això podria ser un altre article sencer.
La segona cosa que se’m va passar pel cap va ser: carn i alvocats? És broma no? Com veieu, parlo tota l’estona del que se’m passa pel cap, perquè no li vaig comunicar directament, i segurament és per aquesta vergonya a no semblar tolerant de les decisions individuals dels altres, però a vegades també penso: ja està bé de mirar-nos tant el melic, no? Podem començar a pensar-nos com a éssers eco i interdependents? Però, bé, entenc que no és una tasca senzilla ni ràpida. L’hem començat i a poc a poc aquesta idea s’anirà estenent i començarà a habitar-nos, però encara ens cal molta pedagogia per a poder-ho comunicar, com a mínim a mi me’n falta, i per això a voltes em mossego la llengua i em desfogo amb la lletra.
Com ja sabeu per altres articles que he escrit aquí, jo soc biòloga, especialitzada en agroecologia i actualment treballo temes de canvi climàtic amb perspectiva de gènere. Sé que aquesta última part a molta gent li pot semblar estranya, que no cassa; quina relació té el canvi climàtic amb el gènere? – es pregunta molta gent. És una molt bona pregunta, i properament faré algun article explicant-ho amb detall, però si us voleu anar fent una idea podeu revisar l’article que vaig escriure l’abril de l’any passat.
Us situo perquè entengueu la meva reacció, quan la meva amiga, a qui considero conscienciada amb el món que l’envolta, em va dir que faria aquesta dieta. Carn i alvocats. Alvocats i carn. M’imaginava tones de carn i alvocats i l’únic que em venia al cap eren les macrogranges de vaques i porcs, les condicions de vida de les persones que hi treballen (tant a les granges com als caps d’alvocats), la quantitat d’aigua que es necessitava per a fer créixer aquells alvocats, els pobles i comunitats que havien estat saquejats per a produir-los, la quantitat d’energia i aigua necessària per a produir-los, emmagatzemar-los, embalar-los, transportar-los i distribuir-los…, i una infinitat d’imatges per les quals quan vaig a comprar lluito perquè no es reprodueixin, ni aquí ni enlloc (a més a més tot això en un context de canvi ambiental que fa cada vegada més escassos tots aquests recursos). I em preguntava: com pot ser, que algú que jo considero que és conscient del seu lloc al món, que té una sensibilitat important respecte al que l’envolta, que té uns valors i uns ideals, de cop decideixi fer una dieta que contradiu tot allò que pensa?
La resposta no és senzilla. Estem vivint en un món en crisi, de múltiples crisis. La més recent la crisi sanitària que estem patint als nostres cossos, que a la vegada es derivada de la crisis ambiental global, que a la vegada es derivada de la crisi de valors que portem arrossegant des de fa molts anys. Es parla molt de la crisis climàtica, i és una realitat. La temperatura augmenta, també és una realitat. Però, tot això son els efectes del model socioeconòmic imperant, el neoliberalisme ferotge, fill d’un colonialisme històric que acompanyat del patriarcat s’ha apoderat de les nostres vides i dels nostres desitjos. I les «nostres» vides, aquí, al Nord Global, encara sembla que les controlem, que tenim llibertat, però les vides de les persones, que viuen en territoris espoliats per empreses que produeixen per a exportar-ne els productes cap aquí, han estat totalment desposseïdes, privant-los la llibertat de poder viure. És clar que hi ha un seguit d’empreses darrere de tota l’agroindústria, de la mà de les farmacèutiques, recolzades per uns estats terroristes, que s’haurien d’eliminar del mapa, però mentre això no passi (que ja us dic ara que no passarà fins que no s’acabi el petroli), tenim una responsabilitat col·lectiva de sostenir la vida, i fins que això no s’entengui no hi haurà manera de poder fer canvis cap a una transició de model.
Les cures, imprescindibles per a la vida, no es veuen reconegudes en l’estructura de la cultura occidental capitalista heteropatriarcal. Existeix un pensament hegemònic que ens fa pensar que som éssers autònoms, que no depenem de la natura i que tampoc no necessitem les cures per a viure, però això és una fal·làcia promoguda pel sistema, que fa invisible allò que el sosté: la reproducció de la vida per part de la natura, i de les dones. Ens han pres la consciència de l’alimentació, ens han desposseït d’aquest dret transformant-lo en mercaderia. Hem de reclamar allò que és nostre, que ens pertany, hem d’exigir als governs aquest canvi de model, i hem de fer pressió de manera col·lectiva als poders públics, per a poder donar veu a totes les persones que normalment no estan representades.
Posar la vida al centre vol dir parlar de necessitats, de reparació, de justícia social. Hem de capgirar els sistemes de mort —mort de territoris, mort de drets, mort de persones…— per sistemes de vida, de totes les formes de vida, que la cuidin i la mantinguin. Vivim en un sistema de mort pervers que fa migrar les persones perquè els seu territori ha estat espoliat per generar la «nostra» riquesa, i un cop aquí no poden tenir les necessitats bàsiques cobertes.
Tornant a l’alvocat, l’altre dia llegia un article on deia el següent:
«Relaxa’t, l’alvocat és una fruita que té l’avantatge que no és tan important que sigui ecològica perquè la seva gruixuda pell prevé que els herbicides traspassin la cuirassa que protegeix la polpa que nosaltres ens menjarem.»
Així que tranquils, no patiu, que podem continuar menjant alvocats que deixen pobles i comunitats eixutes, encara que no siguin ecològics, i per tant continuem contaminant la poca aigua i els sòls degradats que en restin, a tu no t’afectarà… Jo, jo, jo i el meu melic…
És prou clar que el capitalisme i l’heteropatriarcat són a tot arreu, i això vol dir que nosaltres també hem de ser a tot arreu, permeant a través de múltiples i diverses estratègies. S’han de generar aliances, encara que no em travessi personalment una lluita, potser al meu cercle proper sí, perquè al final totes les lluites actuals tenen l’objectiu comú de fer un canvi de paradigma. I aquest canvi de paradigma és necessari i cal que sigui ja, però mentrestant hem d’anar fent passos d’urgència per a aturar el drama. I aquests passos només els podrem fer caminant. Caminant plegades cap a una altra manera d’entendre’ns en el món perquè totes les persones hi puguin viure dignament.
M’agradaria acabar aquest article citant la magnífica Yayo Herrero que diu:
«El primer article de la declaració dels drets humans (DDHH) diu: “Tots els éssers humans naixem lliures i iguals en dignitat i drets i dotats de raó han de viure fraternalment els uns amb els altres”. Si miréssim aquesta declaració dels DDHH des de l’enfocament de la sostenibilitat de la vida jo crec que deuria dir alguna cosa semblant a això: “Tots els éssers humans naixem vulnerables i indefensos en el si d’una mare, i arribarem a ser lliures i iguals en dignitat i drets sempre que rebem una quantitat enorme d’atencions i cures i coneixements que han de ser proporcionats per homes i dones d’altres generacions en una tasca civilitzadora sense la qual la nostra espècie no pot existir. En cas de rebre’ls podrem estar dotats de raó que ens permeti viure fraternalment els uns amb els altres conscients que habitem un planeta que té límits físics que compartim amb la resta del món viu i que estem obligats a conservar”. Com veieu és més llarg, però jo crec que estableix el tipus de projecte polític, el tipus de procés polític, el tipus de tasca política, que al meu entendre tenim per davant i que és la tasca política més heroica, més bella, més plena de sentit que jo em puc imaginar. Walter Benjamin deia que en aquest moment la revolució és activar el fre d’emergència del capitalisme, activar la palanca d’emergència del creixement capitalista i jo, potser us sembla una mica cursi, però estic convençuda que aquest fre d’emergència només l’activa l’amor. L’amor polític, no l’amor monya, ni amor romàntic, ni l’amor lligat al sacrifici, sinó aquest amor que és solidaritat, que és la radical consciència de necessitar fer-nos càrrec els uns dels altres, la radical consciència que ningú no pot continuar endavant sola i que per tant ens ofereix les possibilitats de poder revertir aquesta guerra contra la vida.»
Articles per a consultar i ampliar informació sobre els alvocats:
• El crack del aguacate, de Gustavo Duc.
• L’alvocat, el perill ecològic de convertir-lo en superaliment., d’Esther Ortega.
• La moda dels aliments, de Laia Olivé Ruiz.