A les darreries de maig vaig decidir viatjar cap a la Terra Alta, la comarca del Matarranya —que conec prou bé, ja que de ben menut hi estiuejava (mon pare, Enric Borràs Cubells, era de Gandesa— i la dels Ports, al nord del País Valencià, on pràcticament hi havia estat solament de passada.
L’amic d’infantesa i adolescència, el gandesà Paulí Fontova Solé, em va acollir a Calaceit, el primer poble de la Franja de Ponent, a la comarca del Matarranya, que et trobes venint de Gandesa, just després de Caseres (Terra Alta), per la N-420 camí d’Alcanyís (Baix Aragó) i em va fer de guia per alguns dels pobles de la comarca dels Ports que vam visitar.
En Paulí viu en aquesta població, administrativament aragonesa, des de fa un munt d’anys, de fet des que es va casar amb l’enyorada i estimada Victòria, una calaceitana ferrenya i autèntica que, malauradament va morir ara fa dos anys. És un home fet a si mateix, que ha treballat arreu amb eficiència i tossuderia, sigui de ben jove de cambrer o, més tard, de paleta i de pagès, tasca, aquesta darrera, que encara exerceix quan pot si la salut l’acompanya. Ha estat regidor d’ERC i un dels artífexs de la defensa de la llengua i de la cultura catalanes en aquest municipi ponentí i arreu de la comarca.
Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.
Amb ell, vam viatjar de Calaceit a Morella, passant pel santuari de la Mare de Déu de la Font, a Pena-roja (poble natal de l’escriptor i investigador Desideri Lombarte); Herbers, on vam visitar la casa-palau del baró d’Herbers (s. XIV); Morella, la capital dels Ports, és un municipi d’arrels molt antigues, emmurallat, que celebra la famosa festa del Sexenni, que se celebra cada sis anys a l’agost, en honor de la marededéu de Vallivana. Durant el Sexenni, cada dia un gremi (torners, teixidors, llauradors, arts i oficis, peregrins, gitanetes) fan la seaa dansa [la pròxima serà a l’agost de l’any 2024, amb l’Anunci un any abans, l’agost d’aquest 2023]; Forcall, al mig geogràfic de la comarca, poble on poder admirar una gran i antiga puixança; Sorita, amb el sorprenent santuari de la Mare de Déu de la Balma, un edifici religiós enclavat en la roca, d’estil renaixentista, construït entre els segles XVI i XVII; Vall-de-roures (ja de tornada), capital de la comarca del Matarranya, amb l’imperdible pont i portal de sant Roc i tot el nucli antic; i, finalment, Queretes (Cretes), per bé que un darrer dia vam poder anar fins a Orta de Sant Joan a dinar i fer-la petar amb un amic comú: l’escriptor Xavier Garcia Pujades, fincat en aquesta picassiana vila des de fa uns quants anys, amb qui vam recordar moltes de les batalletes que van marcar l’ecologia política catalana des de mitjan anys setanta fins ben bé fa quatre dies.
Un viatge, que vaig acabar, de tornada, a Gandesa, on vaig trobar-me amb una estimada amiga de jovenesa, Joëlle Casals, que amb l’amic Pepo Pedrola (fa anys malauradament traspassat) i jo passàvem els estius de garbinada i cerç. Quanta enyorança!
Aquest primer llibre de versos i prosa poètica que publica la vigatana Muntsa Verdaguer Mas (1973), No vull que m’estimis (El Punt Volat, 2023), amb pròleg de la historiadora de l’art Àngels Ferrer, es fa estimar, com un cop de puny que et desperta del tot a un nou paradigma i a una nova consciència:
Conjugació
Avui he après a conjugar: Jo clavo. Tu claves. Ell clava. Tots claven punyals. Vosaltres claveu. Ells claven.
I així tot: sense anestèsia, amb un relat poètic, de llengua directa i sense enfarfegaments, que si no us arriba al cor i a l’estómac us ho hauríeu de fer mirar immediatament
El pardal
El pardal va dir: «Me’n vaig», i el llop va saltar, però no tenia ales.
No tenen pèrdua, doncs, aquests 76 poemes (i un «Epíleg») de na Muntsa Verdaguer —vinculada a la comunicació municipal de la miquelmartipoliana Roda de Ter—, que expressen una mena d’alliberament (autobiogràfic) que moltes dones, entre la por i l’oblit, entre la rancúnia i la desesperança, no poden o no volen expressar, però que ella, entre trencaments (anímics) i revolts perillosos ha sabut plasmar en 112 fulls llibrescos de manera brillant i alhora punyent, fins i tot abrupta, sense pietat.
Com que no tenim ànim de fer-ne espòiler —és a dir, revelar-lo o anticipar-nos-en amb més versos—, si us plau, adquiriu el poemari abans no s’esgoti i gaudiu/patiu, perquè:
Hi ha pells on m’hi quedaria a viure. Sort que marxen i no tornen mai més.
La Resistència us ofereix en exclusiva la novel·la, llargament afaiçonada pel nostre amic i col·laborador, Dídac Costa, Barcelona 1936, que anirem oferint per capítols (fascicles, se’n deia abans).
En síntesi, conta la història de la Joana, filla de l’amo d’una colònia industrial al Berguedà, que decideix marxar de casa per a conèixer de primera mà tots els avenços socials de la Barcelona anarquista dels anys trenta en educació, cultura, art i cooperativisme, quan esclata la Guerra d’Espanya i, amb ella, l’única Revolució de Comunisme en Llibertat que ha vist mai el món.
Aquí hi anirem publicant el sumari perquè aneu llegint-ne els capítols a mesura que els publiquem:
El so de les sirenes ens despertà. Dormíem amb en Martí en un petit pis del Poble Nou que havíem començat a llogar tres anys enrere. Un calendari a la paret assenyalava el 19 de Juliol, una data que marcaria un abans i un després a les nostres vides i a les de molts més.
La majoria dels barcelonins encara dormia en una càlida nit d’estiu mediterrània. Però uns quants milers despertàvem amb les sirenes, conscients del seu significat. Molts altres ja eren als carrers, amagats a portals, balcons i terrats, o havent passat la nit a locals sindicals i ateneus, disposats a lluitar gairebé desarmats contra el feixisme.
Les sirenes de les fàbriques eren el senyal per alertar aquests milers d’obrers anarquistes, que no estaven disposats a sotmetre’s a un cop d’estat que tothom sabia que no trigaria a arribar. Provocat per uns generals deshumanitzats amb les sanguinàries guerres colonials al Marroc, que es rebel·laven contra la República per instaurar un règim feixista com l’alemany, on, sens dubte, catalans i anarquistes seríem els primers a rebre.
Però no era per la República pel que lluitaven, sinó contra el feixisme i per la revolució que construïen des de feia dècades. Una revolució comunista i en llibertat, mai vista encara al món, que ho capgirés tot per deixar enrere una societat gairebé medieval que els oprimia fins a la última gota de sang. I construir-ne al seu lloc una de completament nova, lliure, igualitària i fraternal. Posarien tota la força i la intel·ligència de què disposaven, que no eren poques, ja que aquest era el proletariat més ben organitzat d’Europa, per confrontar l’intent de cop d’estat feixista amb tot el contrari: una revolució anarquista.
El so continuat de les sirenes, a més d’impregnar l’aire de la ciutat d’una atmosfera que anunciava grans canvis i l’inici d’un llarg combat, començava a fer el seu efecte, que no era només alertar els obrers sinó també inquietar els militars colpistes fent-los saber que el poble de Barcelona estava en guàrdia i disposat a donar-ho tot per combatre l’aixecament. El cop no agafava desprevinguts als treballadors catalans, afiliats en un 80% a l’immens sindicat anarquista CNT, sinó completament organitzats per fer-hi front.
En Martí fou el primer a sentir-les, i fent un salt al llit, cridà:
— Joana, desperta, les sirenes! És el senyal! —. Jo encara dormia, els últims dies havien estat esgotadors, però no serien res al costat del que venia.
— Joana, coi, desperta! —insistí, sacsejant-me amb tendresa.
— Què passa, Martí, què hi ha? —vaig dir, encara mig adormida.
— Les sirenes! El senyal per començar el contraatac contra aquests malparits! El cop ja ha arribat a Barcelona, és l’hora! Ens hem d’afanyar a La Farigola! —exclamà mentre es dirigia cap al balcó. Quan va obrir les portes, el so de les sirenes entrà amb més força a l’habitació, i va ajudar a desvetllar-me. Mentre tornava endins, exclamà entusiasmat:
— Joana! La gent va armada pel carrer! Tots els veïns estan a les portes, balcons i finestres! I a la cantonada del carrer Rogent hi aixequen una barricada! Vinga, faig l’esmorzar mentre et vesteixes, i baixem! Desperta, dona! —i un cop a la cuina, cridà—: Ha començat la revolució! La revolució ens espera!
Jo no sabia si alegrar-me’n o amoïnar-me’n. Vaig pensar: «Mare meva, comença el merder!», mentre m’encaminava encara endormiscada cap al balcó. Al carrer tot estava regirat. Els botiguers miraven temerosos des de les portes dels comerços i els veïns treien el cap per finestres i balcons. Tot i ser les 5 del matí, molta gent caminava pels carrers d’un grup a l’altre amb ganes de saber què passava.
— Posa Ràdio Barcelona a veure què diuen! —vaig dir-li a en Martí.
Va encendre-la, i just després del senyal horari de les 5, començà a sonar un breu discurs del president Companys.
«Ciutadans!:
»Ha arribat el moment que tant temíem: l’exèrcit ha traït la seva paraula i honor, i s’ha llançat al carrer per combatre la República. Per als ciutadans de Catalunya ha arribat l’hora de les grans decisions i dels grans sacrificis: cal destruir aquest exèrcit facciós. Que cada ciutadà compleixi el seu deure. Visca la Generalitat de Catalunya, visca la República!»
— Sí, ja —digué en Martí—. La Generalitat, diu… Quins collons! Amb quines armes vol que combatem l’exèrcit? Amb pedres? Si ahir mateix els companys van tornar a demanar armes a la Generalitat i no els han donat ni un trist revòlver! —exclamà indignat en Martí des de la cuina, mentre preparava un cafè amb llet i unes llesques de pa amb tomàquet i formatge que em serví mig atabalat a la taula del menjador.
— Sí, realment… La República i la Generalitat sembla que tinguin més por del poble que del feixisme…
— I ara ens diu que sortim nosaltres a lluitar! Desarmats! Quins collons! —continuava, indignat, en Martí—. Ho farem, però no perquè ens ho demani ell, sinó per necessitat, per supervivència contra el feixisme i perquè ens ho demana el poble i la CNT! —digué amb el puny i el dit alçat.
— Sí, sort de la CNT, si no fos pel sindicat, realment… Però, sense armes ja em diràs com combatrem contra els seus canons. Perquè, realment, és un exèrcit d’inútils i fanàtics que han perdut totes les guerres, però està ben armat…
— Oh i tant…, i no els ho diguis, que perden totes les guerres, que s’ofenen i et munten un cristo com al Cucut! Els malparits només serveixen per girar les armes contra el seu propi poble, perquè contra els altres no guanyen mai…
— L‘exèrcit espanyol només guanya contra els espanyols –vaig dir rient—. Què hi vols fer… Com el castell de Montjuïc o la Ciutadella, les úniques fortaleses del món que, enlloc d’apuntar cap enfora per defensar-nos, apunten cap endins, cap a nosaltres…
— I encara així, mira quina ciutat hem fet! No hi ha res que s’hi assembli al sud d’Europa! Ni en l’arquitectura, ni en avenços de tota mena, ni en l’organització popular! El que fa que avui puguem plantar cara al nostre propi exèrcit, que es rebel·la no només contra aquesta República que ni tan sols ha molestat gaire al seu coi d’església i privilegis, i els seus latifundis, sinó per tallar d’arrel tot el que hem anat construint durant dècades d’organització obrera…
— Sí, però si hem d’enfrontar-nos a canons amb pistoles… No sé pas com ho farem…
— Va, Joana! No és moment de dubtar! Potser és tot un exèrcit… Però al davant hi tenen tota una ciutat. Veurem qui guanya! Això no és Àfrica, això és Barcelona! I qui la coneix millor que nosaltres i ha sabut defensar-se lluitant als carrers? Nosaltres coneixem bé el combat al carrer, ells no.
— Tants anys de pistolerisme als carrers… Si més no, això ens podrà servir… I tant servei militar i guerra al Marroc… Al final, els que us ensenyaven a matar marroquins són els que rebran els vostres trets… En quin mon vivim, realment… Tot just sortíem de la Gran Guerra, que ens cau a sobre aquest coi de crisi econòmica mundial i a Europa es torna a sentir soroll de sabres i ascens del feixisme. Són temps de guerra i d’anar armats… És realment una lluita de classes en tota regla…
— On cadascú quedarà retratat i mostrant a quin bàndol està, ara que ve l’hora de la veritat. Ja no hi ha matisos… Només hi ha dos bàndols, el feixista i l’antifeixista. També la teva família, Joana, haurà de decidir de quin costat està…
— Sí, ja ho sé… —vaig dir mentre pensava en els meus pares i germans. La cosa es complicava. Per al país, i per a la meva família, com per a tantes altres. Però en el meu cas, aquest cop d’estat acabaria d’enfrontar-nos en dos bàndols irreconciliables, era inevitable. Un dels meus germans i jo, propers a ERC i a la CNT, i els meus pares i el germà gran, més conservadors. Tot i que mai propers al feixisme. Però en temps on s’havien acabat els matisos, calia optar per un o altre bàndol.
— Vinga, acaba el cafè i marxem! —digué en Martí després de fer-ne l’últim glop.
Una mica més tard ja érem al carrer, encara de negra nit, havent acabat de cordar-nos cinturons i botons mentre baixàvem a salts els graons de l’escala.
Qui dubta de si aquest món és el millor dels mons? Tot fent camí entre mata i mata, veig aranyes que teixeixen a correcuita, amb els seus fils finíssims. Pengen oripells d’una fulla a l’altra, per caçar-hi mosques, per enganxar-hi gotes de rosada… L’aiguat m’ha netejat les voreres. Quin esclat! Tota la terra canta, i jo, el Gurri, el destructor, el foll, em sento amb una nova empenta serena i reposada. Els homes, en veure’m, creuen què sé jo quina gesta han fet perquè tot torna a ser a lloc. Però, ¿quin és el meu lloc? ¿ És que els homes saben també quin és el seu? Deixeu que les aranyes pengin els domassos del triomf, les banderes de la victòria, amb un teixit fi, amb uns fils fràgils. Però vosaltres, els homes, heu d’agafar soques ben fortes per poder sostenir victòries… No tingueu somnis vans, amarreu-los, que no pugin esfumar-se.
Encara és mig llostre quan els homes tornen del treball. Jo els veig com van seguint el caminet entre els camps. Deixen el jou, se’n van de retorn a la llar; el descans, el plaer de les besades, la platxèria de les cançons. Les seves espatlles són afeixugades pel pes de les sembres de la primavera, pels treballs de l’estiu, pel pressentiment de la tardor i de l’hivern. Arran vespre, entre l’olor de l’englantina i del llorer, sento les suors humanes escampades arreu. Quedaren enganxades en els rostolls, han anat caient darrere l’arada i ara barregen amb la terra xopa. Els homes, al capvespre, tornen del treball. Són rostres solcats, forjats per l’esforç: s’apropen a les meves aigües per tal que els esborrin l’empremta que els ha deixat la fatiga, que s’emportin el rastre del sol, les fuetades del vent… Però no, no puc. Tots els homes estan marcats amb l’estigma del treball a les mans, al rostre, al ventre o al pit. És la marca del pecat i del perdó, és la reconciliació del cel i de la terra. Tots els homes estan units també en l’odi, en la destrucció mútua. I, malgrat tot, en veure’ls separadament, descobreixes la bondat, la pietat, l’amor, fins i tot en el més pervers.
Tan brutal pot ser l’home quan odia com quan estima. ¿Com voleu que jo oblidi la remor de les besades? La sang sadolla s’esbrava en abraçades, en cadenes llargues que s’encerclen entre riures i sospirs… Veniu vora meu tots els que esteu assedegats de contactes! Veniu sense temor a desfermar l’impuls amb tot l’esclat! Jo espero… Jo t’espero a tu, i romanc hores i hores vetllant la meva ofrena. He vist alçar-ce el sol, el veig caure en la posta, i tu encara no has arribat. Entre l’ombra del capvespre amago el meu neguit… Tu no hi ets, m’abraço al meu orgull. Però, quan no ets al meu costat, tot el meu urc s’enderroca… Em quedo sol sense tu, ben sol, i nu.
Potser no ens ho sembla, anem, però,
fent tombes, a la roca del temps excavades,
que un dia ens acolliran terres femades
de cagar o cagar-nos en tot allò
que put a merda. I no sempre és una flor,
ni una tifa de la muntanya el que fa pudor.
Ja ho deia temps ha el que fora rector
de Vallfogona. Pel cul del senyor
hi surt el pregó amb la mateixa fortuna.
Cagui al femer, al prat, a l’àgora o a la comuna…,
fumeja igual que esl fems en el coster.
I clama el cel, sense haver-hi enigma,
que esclati el verb de la paraula digna.
Que no cal folgar al fossar per colgar diner.
No hi caldrà, potser, aigua, ni paper, ni tul,
amb el dit gros ens podrem fregar el cul.
Els dies 22, 23 i 24 de maig vaig estar a Madrid al primer Congrés internacional d’humanitats ecològiques: pensament, art i educació davant de les crisis i per a les transicions ecosocials. I us preguntareu: què és això de les humanitats ecològiques?
Com ens expliquen els organitzadors del congrés, del Grupo de Investigación de Humanidades Ecológicas (GHECO – link), la gravetat de la crisi socioecològica és tan gran —i la insuficiència de les respostes que proporcionen les societats industrials resulta tan manifesta— que cal anar més enllà de les propostes formulades des de les humanitats ambientals, tot i reconèixer la gran feina feta i els passos que han donat per començar a obrir camí. Estem davant d’una situació d’emergència socioecològica (no només d’emergència climàtica) i les perspectives de col·lapse civilitzatori son imminents; per això ens hem de prendre seriosament aquesta situació, sense caure en el pessimisme ni llençar la tovallola: encara que la possibilitat d’un decreixement igualitari, conscient i ràpid, resulta remota degut a les relacions de poder i les inèrcies sistèmiques existents, només aquesta via permetria esquivar un horitzó catastròfic. Així doncs, la idea del congrés era crear aquest espai conjunt per a fer-nos càrrec de les realitats que estem vivint i buscar camins concrets per a un humanisme biosfèric que contribueixi a establir les bases d’una civilització regenerativa i veritablement sostenible.
El primer dia van obrir el congrés les persones organitzadores en la primera taula titulada La senda de las humanidades ecológicas amb la presència de Jorge Riechmann, Carmen Madorrán, directora del GHECO, Carolina Yacaman, María Paula Santiago i José Luis Albelda. Des de The Limits to Growth (1972) fins als límits planetaris (2009) l’anàlisi científic és clar: el desenvolupament com a creixement ens condueix cap a la insostenibilitat del planeta, casa nostra. L’extralimitació ecològica (passar-nos el límits planetaris) trencarà amb les condicions bàsiques de vida. No hi ha evidència científica que ens aclareixi que hi hagi una possibilitat de desacoblar la producció i el consum material dels impactes ambientals a curt termini i en un temps sostenible. El creixement verd ens ofereix solucions miops per a sostenir l’estatus de les elits econòmiques i converteix la crisi climàtica en un problema merament tècnic. És aquesta narrativa la que porta a la inacció política, tant des de les administracions com de la societat.
L’emergència climàtica no és la única crisi que estem vivint. Hem traspassat 6 del 9 límits planetaris:
la pèrdua de biodiversitat,
l’acidificació dels oceans,
el cicle del nitrogen,
el cicle del potassi,
el cicle de l’aigua, i, també,
la desforestació i canvis en els usos del sòl.
També hem de parlar d’altres crisis: la crisi migratòria, la inseguretat alimentària, la vulneració dels drets humans.
Estem, per tant, davant d’una crisi de dimensió civilitzatòria, polièdrica, amb múltiples arestes, asimètrica però sobretot estructural. El colonialisme roman als pilars fundacionals d’Europa. Les relacions comercials internacionals se sustenten en l’extractivisme. Molts dels recursos del Sud global podrien servir per a millorar la qualitat de vida de les comunitats locals, però el neocolonialisme continua acaparant-ne les terres i mercantilitzant-ne la naturalesa. Es manté la iniquitat i es debiliten els esforços de les comunitats en favor de la seva autosuficiència i autonomia. Els països del Sud global necessiten la llibertat per a millorar el seu benestar i avançar per a fer polítiques de conservació de la naturalesa. Això suposa establir lleis que evitin l’acaparament de terres i deixar de pagar deutes externs que son impagables.
Davant d’aquest context, aquest congrés penso que va ser un gest de renovació i re-politització de l’acadèmia, en el que allò polític significa la lluita i la defensa de l’ecologia i de la justícia social. No tenim temps a perdre, estem davant d’una urgència que requereix actuar ja. Per a Europa, canviar el model de producció i consum serà difícil. Més del 50% de la població viu en ciutats que depenen materialment i energèticament de territoris llunyans, però les investigacions són prou clares: hem de reduir la producció i el consum dels països amb rendes altes, hem de redistribuir la riquesa democràticament i hem de lliurar els territoris del sud de l’espoli dels seus recursos. Sabem que és insostenible el mode de vida occidental com a constructe homogeneïtzador d’una única manera de viure. Com va comentar Carolina Yacamán en la seva ponència: «El que tenim en joc és un profund procés de desmercantilització i descolonització intel·lectual, emocional, ètica i espiritual. No hi ha un sol camí, n’hi ha molts per recórrer. Com també ha d’haver-hi cabuda per una multiplicitat de mons possibles. Per això, la reivindicació d’un pluriunivers decreixentista, que respecti la diversitat de visions i epistemologies, que ens mostri camins alternatius per a la transició cap a societats que viuen en comú de manera austera i amb menys dependència d’allò material».
Un mon pluriversal i decreixentista no podrà ser, doncs, patriarcal, racista i antropocèntric. No es tracta de construir un projecte econòmic, ni tan sols una altra economia, sinó un projecte social que implica escapar de l’economia com a realitat única, i com a discurs imperialista i colonialista, com ens diuen Demaria y Latouche [Demaria, F., & Latouche, S. (2019). Degrowth. Pluriverse: A post-development dictionary, 148-51]. Com a conseqüència, les alternatives decreixentistes no seran iguals per als Wayuu a Colombia, per als comuners de Castella o per als Maputxes de Xile. Aquestes alternatives hauran d’estar necessàriament arrelades als territoris, amb històries, cultures i sistemes ecològics propis. Algunes persones poden pensar que és utòpic, però les cosmovisions i pràctiques participatives de democràcia directa no basades en el creixement, com el de les comunitats indígenes, els comunals rurals i urbans, de l’agroecologia, del moviment feminista i ecologista, ja ens donen idees i esperances per a facilitar aquesta transformació post-capitalista. No es tracta d’inventar res de nou, sinó de recolzar —a través de les investigacions— altres maneres de fer que han estat històricament invisibilitzades, compromeses amb les cures i que obren la porta a la creativitat i a la cooperació entre els humans i les vides no-humanes.
Necessitem avançar cap a una transformació més sistèmica per a la nostra generació, i ho hem de fer ja, no d’aquí 10 generacions. Es tracta, doncs, de donar veu a la diversitat, conscients que la crisis no és conjuntural, ni gestionable dins dels marcs institucionals vigents. Això implica desenvolupar una matriu d’alternatives a diferents escales, tot integrant per exemple les ensenyances dels comuns, que promouen totes les formes de cooperació no jeràrquica, enlloc de maximitzar la utilitat individual i l’encerclament dels recursos. Un exemple podria ser la incorporació de plantejaments com el del buen-vivir, que desplaça la centralitat dels humans com a únics subjectes polítics, el que implica obertures ètiques per al reconeixement institucional dels drets de la natura. Però, res d’això serà significatiu per si sol. La transició requereix una mirada col·lectiva, una profunda presa de consciència cultural, acompanyada de sinèrgies entre els moviments socials emancipatoris. Cal combinar solucions orientades a enfortir la justícia social i ecològica i integrar principis com la suficiència en comptes de l’eficiència, la regeneració en comptes de l’extracció, la distribució en comptes de l’acumulació, els comuns per davant dels béns privats i les cures per davant del control.
Després de la primera taula de presentació del congrés va ser el torn de Yayo Herrero, que amb el títol Miradas ecofeministas para surfear una primavera triste, va fer la conferència plenària inaugural. Primer, va explicar què volia dir amb el títol que havia posat, amb aquest «triste», que es referia a un triple adjectiu. Per una banda, quan li van demanar si podia fer aquesta xerrada, ella estava a casa seva, a la Vall de Cabuérniga (Cantàbria), i aquell dia la vall estava en flames. Hi havia un silenci molt estrany ja que no se sentia res del que normalment se sent a la vall: ni ocells, ni vaques, ni màquines del camp…, l’únic so era l’helicòpter que anava i tornava portant aigua. A més a més, estava trista perquè estem en un moment de sequera realment molt preocupant. Allà, i com en molts d’altres indrets, no ha plogut gairebé res des de l’octubre i passejant pel poble es va trobar una padrina al balcó que li va dir: «Es que no reconec aquest lloc, estic desorientada. Aquest és un lloc estrany i estic espantada«. Veure aquella veïna, que ha viscut tota la vida en un lloc que ara no pot reconèixer li va fer saltar totes les alarmes. I a més a més, i connectant directament amb el seu cos i amb els cossos que érem presents a la sala, ens va explicar que està en ple procés de menopausa, un moment en què el cos físic comença a entrar en una fase de declivi, però amb la sensació encara d’estar ancorada en un cos que és jove. Totes aquestes coses la feien sentir trista i per això quan Jorge Riechmann (un dels organitzadors del congrés) li va preguntar pel títol de la ponència, ella li va respondre a partir de la seva manera de poder entendre el món, a partir d’aquestes mirades ecofeministes, i intentant posar èmfasi amb la potencialitat d’aquestes visions per a surfejar aquestes emocions que cada vegada seran més freqüents a la nostra vida, perquè ens costarà reconèixer-nos en espais i territoris que un dia havíem conegut.
La plenària va ser especialment inspiradora, posant el cos com a primer territori a reclamar i amb l’accent en com les mirades ecofeministes ens vénen a recordar que som encarnats en cossos vulnerables que tenen necessitats i que per tant som interdependents —entre nosaltres— i ecodependents —del nostre entorn. També, va fer referència a com la construcció històrica d’aquest subjecte, escorxat de la seva corporalitat i exiliat del seu territori, ha evolucionat en la història d’Occident en el subjecte universal a partir del qual explicar el món. O com diu l’Amaia Pérez Orozco [«Amenaza tormenta: la crisis de los cuidados y la reorganización del sistema económico», Revista de economía crítica, (5), 8-37, 2006], que cita a Maria José Capellín, el subjecte BBVA (per les sigles en castellà: Blanco, Burgés, Varón, Adulto) i al qual podríem afegir-li heterosexual i urbà. Aquest subjecte autònom (fal·laç) que entra, dins del que anomena Almudena Herrando [La fantasía de la individualidad: sobre la construcción sociohistórica del sujeto moderno (Vol. 3081), Katz Editores,2012], en la fantasia de la individualitat; una individualitat alimentada durant la Il·lustració i que en la modernitat triomfant es transforma en la idea de progrés, que es concep des d’una falsa triple emancipació: la possibilitat de poder viure emancipat de la naturalesa i dels seus límits, la possibilitat que el subjecte polític pugui viure emancipat del seu propi cos i no cuidant-lo (sinó que siguin altres persones —dones—, que el cuidin), i fins i tot emancipat de la resta de persones i de l’entorn, de les nostres obligacions i corresponsabilitats cap a ella. Per a la Yayo aquesta triple fal·làcia és l’essència del patriarcat. I aquest concepte/idea d’«individu universal« és el que performa el privilegi en un sistema capitalista i cisheteropatriarcal en què vivim. En definir-se com a autònom fa de la vulnerabilitat una debilitat i no un tret que hauríem de celebrar perquè posa al centre les cures entre nosaltres i cap als altres (humans i no humans). A més a més, durant la seva ponència també ens va recordar que el conflicte capital-treball, abordat per multitud d’intel·lectuals, hauria de fer un gir, des de les mirades ecofeministes, cap al conflicte capital-vida. Per desenvolupar-ho una mica més, en la plenària ens va explicar que Mary Mellor [«Women, nature, and the social construction of ‘economic man’», Ecological Economics, 20(2), 129-140,1997] i Ariel Salleh [«Deeper than deep ecology: The eco-feminist connection», Environmental ethics, 6(4), 339-345,1984], dues ecofeministes que vénen de les mirades marxistes sobre els ecosocialismes, fan també una important aportació a l’hora de rellegir la pròpia noció de classe i a l’hora de parlar des de la justícia.
Reprenent, E. P. Thompson, en el seu llibre La formació de la classe obrera, al final del llibre hi ha una reflexió extremament interessant sobre la noció de classe, on explica que aquesta noció és, també, dinàmica i històrica i que, en qualssevol cas, és una noció radicalment associada a la forma de produir, als criteris de producció i als factors de producció. En un context dels pensadors coetanis a Marx, la noció de classe ha estat situada fonamentalment en la contradicció o la tensió entre capital i treball, entenent com a treball el treball assalariat, la feina. Quan ens n’adonem i pensem que per a produir vida, la pre-condició és que es produeixi vida a la naturalesa, i que a partir del treball humà, perquè aquesta també és una feina, es regeneri quotidianament i generacional la vida humana, resulta que tenim la capacitat d’ampliar enormement el concepte de producció –i, per tant, el de classe. És a dir, la producció capitalista té com a pre-condició la producció de vida, que no es fa amb lògica capitalista, que no es pot pagar des de la seva estratègia i que pagar-la invalidaria bàsicament la pròpia possibilitat de producció capitalista. Per això diem que el criteri de producció capitalista en el marc de translimitació que vivim actualment és, també, estructuralment ecocida, patriarcal, racista i colonial.
Aquestes pensadores, Salleh i Mellor, a partir de la re-significació de la idea de classe, ens fan arribar al que des de l’economia feminista pensadores com, per exemple, Amaia Perez Orozco o Astrid Agenjo, han treballat sobre l’oposició entre el capital i la vida. No hi ha només una oposició entre el capital i el treball, entenent-lo com a feina, sinó que en realitat el que es produeix és una oposició entre aquesta voluntat i aquesta rebel·lió contra els límits, aquesta bulímia del creixement capitalista, i la possibilitat de sostenir tota la vida en aquest sistema. Des del punt de vista de la Yayo, aquí hi ha tota una possibilitat de re-configurar el concepte de classe, perquè si incorporem dins del concepte de classe tot allò que influeix en les relacions de producció, sense cap dubte son molts altres subjectes humans els que poden tenir consciència de classe, començant per tenir experiència de classe. Bé, podria continuar explicant tota la ponència de la Yayo Herrero, però llavors se’m faria un article massa llarg.
I potser us esteu preguntant: què hi feies tu en aquest congrés? Doncs jo vaig anar en representació de l’equip organitzatiu del TerraTecaTraca (del qual en vaig fer un article que el podeu trobar aquí, o mirar el web a: terratecatraca.cat). La taula en la qual vaig presentar el projecte es titulava Arte y Narrativas Audiovisuales, en què també hi eren la Neus Crous Costa, companya de la Universitat de Girona; en José María Parreño, poeta, professor, gestor cultural i crític d’art; i les companyes Violeta Cabello, Matilde Jiménez García i Estefanía Sánchez-Guerrero, que van venir a explicar el procés de la ILP del Mar Menor i com l’art havia estat un llenguatge per a difondre-la i crear consciència ciutadana.
Quan vam acabar totes d’exposar les nostres aportacions es va obrir el torn de preguntes. Primer van fer una pregunta a la meva companya Neus, sobre el que ella havia exposat de la «recuperació de la naturalesa en el “temps lliure”» i després em va tocar el torn a mi. De fet la meva no va ser una pregunta, directament, sinó un atac frontal a la meva persona (i per conseqüent a les companyes amb les quals havíem fet el projecte). Em van titllar de no poder ser ecofeminista si durant el projecte havíem matat peixos i cabres per al gaudi dels nostres sentits, i que com podia defensar aquesta perspectiva profundament androcèntrica, citant-me, mentrestant, tot d’autores antiespecistes. En aquest precís instant, des del dit petit del peu i fins a l’últim cabell del cap, la meva temperatura corporal va augmentar aproximadament uns 3 o 4 graus. Em sentia bullint per dins. Com podia ser que des de la situació de poder d’una catedràtica en ètica animal, amb molta més experiència que jo i des d’aquella posició de privilegi, se m’acusés directament de no poder ser ecofeminista? Però vaig respirar profundament, vaig esperar que la meva companya respongués a la pregunta que li havien fet i després vaig respondre jo, havent pogut calmar-me i ordenar les meves idees.
Aquest tema/tensió no és nou. El conflicte entre antiespecistes i ecofeministes —que defensen la ramaderia extensiva, la pesca a petita escala, l’agroecologia en general— fa molt temps que està latent (podeu veure aquest vídeo-debat de fa un any i mig) i a mi, en la meva curta trajectòria vital, em va venir al cap un exemple concret al que podia fer referència i des del qual donar veu a les companyes de Ramaderes de Catalunya, que l’any 2019 es van sentir també, com m’estava sentint jo (salvant molt les distàncies) en aquell moment, excloses del moviment feminista arrel del manifest que es va fer des de l’espai urbà de preparació del 8M de Ca La Dona on literalment deia: «Les feministes, no podem tancar els ulls davant l’explotació, la tortura i la discriminació que pateixin els animals no humans, no podem continuar utilitzant i perpetuant el nostre privilegi d’espècie per sobre dels drets i llibertats dels altres éssers. Una lluita feminista que vol erradicar els sistemes d’opressió, discriminació i les violències cap a tots els cossos, ha d’incorporar l’antiespecisme als nostres activismes» (vegeu el manifest aquí). [Per a més referències i la resposta que van fer les Ramaderes de Catalunya, convidant al diàleg, vegeu aquí.] Nosaltres, des de l’assemblea de feministes de Gràcia, des del grup de treball d’ecofeminismeS (i poso la S en majúscula per si no entenem que dins dels feminismes hi ha d’haver diversitat és que no hem entès de què va el feminisme), vam decidir que era important donar veu al col·lectiu de Ramaderes per a intentar teixir ponts entre els feminismes urbans i els rurals, i aterrar les realitats del nostre territori des de les vivències i experiències conjuntes (podeu veure l’entrevista que els vam fer aquí). Nosaltres creiem necessari que els feminismes, des de tots els llocs que puguem habitar, han de ser capaços de crear espais de reflexió i debat sense que ens haguem d’atacar les unes a les altres per a caminar cap a una societat més justa socialment i ambientalment.
Tornant, però, a la sala del congrés, i després d’haver fet unes 5 respiracions profundes, vaig aconseguir articular algunes idees com que: (1) la perspectiva era androcèntrica perquè el projecte s’havia emmarcat dins de «Barcelona Capital de l’Alimentació Sostenible» i, precisament, el que venia a fer el TerraTecaTraca era portar les veus de les persones que continuen produint aliments de qualitat en un món rural des de la perspectiva de l’agroecologia i la sobirania alimentària a una ciutat que no produeix ni el 15% de fruites i verdures que consumeix [Estratègia d’Alimentació Saludable i Sostenible Barcelona 2030, Comissionat d’Economia Social, Desenvolupament Local i Política Alimentària de l’Ajuntament de Barcelona, en col·laboració amb el Pla Estratègic Metropolità de Barcelona, 2022]; (2) que no entenia com podia fer referència només de les ecofeministes animalistes, quan els ecofeminismes són diversos i veuen de moltes cosmovisions i perspectives: des de Vandana Shiva i Maria Mies (qui recentment ens ha deixat), Wangari Maathai, fins a Berta Cáceres, Lolita Chávez Ixcaquic o Yayo Herrero —per anomenar-ne algunes; i, (3), que defensar la ramaderia extensiva, la pesca a petita escala o la cria d’abelles no em feia menys ecofeminista que ella, que jo apostava per reivindicar un món rural viu i productiu i les persones que tot i la sistemàtica expulsió continuen resistint dia a dia l’embat de la producció agroindustrial i els seus impactes.
Em vaig quedar tranquil·la després de respondre, i tot i que em sentia trista per no comprendre com podia estar passant aquella situació d’abús de poder i de violència en un congrés com aquell, que em semblava preciós i ple de sensibilitat. Després vaig sentir l’escalf i l’amor de les companyes que, com jo, compartien la meva posició i el que havia exposat. A més a més m’agradaria afegir, com defensem des de l’Assemblea de Feministes de Gràcia, que penso que aquests debats s’han de tenir, i tothom s’ha de poder crear els seus propis arguments i decidir que vol per a la seva vida, però sempre des d’una posició de respecte i tolerància, perquè sinó estem reproduint allò contra el que estem volent lluitar.
Us podria seguir explicant el congrés, però posar tot això en paraules ja m’ha costat prou i m’he quedat exhausta. En un següent article en podem continuar parlant!
Amb l’exposició «reminiscencia 1988», fusió de pintura i escultura, que revisita el Cafè Canaules Ripoll, ja han passat 35 anys.
L’obra manté la mateixa màgia, força i frescura d’aquell moment. Gràcies a Jordi Maideu i a Francesc Morera podem observar i gaudir d’aquest retorn artístic, just en el moment que el Cafè Canaules celebra 35 anys d’exposicions.
Jordi Maideu (Ripoll, 1958). Impressor i pintor. Ha exposat a Ripoll i comarca, Barcelona, País Basc, Grenoble i en exposicions col·lectives a Catalunya, Portugal, França, etc. El seu estil es podria situar entre l’expressionisme abstracte i l’art figuratiu.