El Ter. La importància de l’aigua en el context de crisi climàtica

[Vídeo del Grup de Defensa del Ter. Notes i fotos de Xavier Borràs.]

Les Jornades de formació del Grup de Defensa del Ter es van iniciar el passat 13 de gener al Museu del Ter a Manlleu amb la conferència-debat «El Ter. La importància de l’aigua en el context de crisi climàtica», que va anar a càrrec del col·laborador de La Resistència Gabriel Borràs, responsable de l’àrea d’adaptació de l’Oficina Catalana del Canvi Climàtic de la Generalitat de Catalunya i coordinador tècnic del projecte Life MEDACC.

Aquest divendres vinent, dia 10 de febrer, a 2/4 de 8 al Museu del Ter, la conferenciant serà Ester Busquets, doctora en filosofia, que compagina la docència universitària a la UVic amb la coordinació de la Càtedra de Bioètica. Aquí s’estirarà el fil sobre el concepte de Grup, i en concret de la importància de fer comunitat per construir alternatives.

La motivació de les jornades és fer valdre el llarg camí recorregut per l’entitat en els seus més de 30 anys de trajectòria. Especialment ara que precisament en fa 25 de la sentència de l’anomenat cas Puigneró, que arran d’una denúncia del GDT per uns abocaments a la riera del Sorreigs, va portar a la presó a l’empresari tèxtil Josep Puigneró. Era la primera vegada en la història que un empresari anava a presó per un delicte ambiental.

La jornada aplegà un bon gruix d’oients al Museu del Ter a Manlleu.

Tal com recorda el GDT en la convocatòria de les jornades, va ser un fet transcendent que «va marcar un abans i un després en les polítiques ambientals al nostre país, i va ajudar a crear consciència sobre la importància de cuidar el medi que fa possible la nostra vida». Per al GDT, afegeixen, també va ser una fita històrica, «certament complicada en alguns moments». La sentència condemnatòria, «i sobretot la victòria final en el relat social que es va acabar imposant», afegeixen, va propulsar fortament l’entitat, en un context creixent de consciència ambiental.

«L’ecologisme estava de moda», reconeixen, i el GDT va aconseguir «amb rigor, arguments, ironia i bon humor», posar en el debat públic gran quantitat de temàtiques ambientals, «connectant les problemàtiques més globals amb la seva concreció a escala local». D’aquí que al cap dels anys, ara s’imposin aturar-se una vegada per parlar i debatre «per entendre el món que vivim, comprendre els canvis socials i la incertesa creixent». «Cal fer-nos les preguntes adequades i saber-nos adaptar als nous reptes del moviment ecologista», asseguren. Segons el GDT, les jornades han d’ajudar a visualitzar horitzons millors i reptes estimulants. «No té cap sentit que ens encomanem del catastrofisme en què s’està instal·lant gran part de la societat», assenyalen.

Gabriel Borràs, durant la seva intervenció.

 

[CÀMERA AL BOSC] La gata fera

[Vídeo de David Merino. Notes de Xavier Borràs.]

En aquesta ocasió podem veure una gata salvatge una gata fera, molt ben captada pels entorns de turó de Grenys, prop de Santa Fe del Montseny (Arbúcies).

Mentre a l’Alta Garrotxa el gat fer (Felis s. silvestris) ja hi és present de forma permanent amb una quinzena d’exemplars, el Grup de Recerca de Carnívors de Catalunya i la Fundació Barcelona Zoo estan desplegant més de 200 càmeres de fototrampeig per fer-ne un seguiment en els pròxims anys i en diferents punts del territori.

El desplegament de les càmeres de fototrampeig es farà de forma progressiva. En total, es preveu que hi hagi unes 18 estacions repartides per Catalunya, especialment allà on ja hi ha constància de la seva presència. Cada estació controlarà dotze càmeres i se seguirà per primer cop una única metodologia per poder posar en comú la informació extreta i esbrinar més coses d’aquest carnívor autòcton.

El gat fer o gat salvatge (Felis Silvestris) és l’única espècie de felí autòcton a Catalunya, però encara és un gran desconegut. Amb l’estudi iniciat es podrà saber on estan les poblacions de gat salvatge a Catalunya i l’estat dels exemplars. Les primeres referències el situaven únicament al Pirineu però en els últims anys s’ha detectat a punts del Prepirineu com ara Lluçanès, Bisaura o al Montseny o fins i tot al Ripollès gràcies a la feina de seguiment de voluntaris i Agents Rurals.

«Dones de la muntanya», una investigació convertida en novel·la gràfica

Yas Recht, Isabael Salamaña, Federica Ravera i Marta Manyà durant la presentació de Dones de la muntanya… a la Llibreria 22 de Girona.

[Un report de Maria Borràs.]

El passat dimecres 18 de gener al vespre vaig assistir a la presentació del llibre Dones de la muntanya, cròniques de pagesia i ruralitats a la Llibreria 22 de Girona. En la presentació hi eren les dues autores, la Federica Ravera i la Martina Manyà, acompanyades de la Yas Recht, pagesa al projecte Circus Granja, i la Isabel Salamaña, geògrafa feminista. La Federica Ravera és investigadora al Departament de Geografia de la Universitat de Girona (i una de les meves directores de tesi) i la Martina Manyà és artista visual multidisciplinar. La seva obra es desplega en diferents formats tècnics i suports: pintura, il·lustració, cartells, tapissos i estampats per a tèxtil (com s’explica en el breu CV que recull la mateixa publicació).

En la presentació del llibre primer va intervenir-hi la Isabel, situant-se en relació amb l’autora, ja que són companyes de departament, tot presentant la perspectiva amb la qual ha estat construïda aquesta investigació i la novel·la. Com ens explica la Isabel la trajectòria investigadora de la Federica ens vincula amb la geografia cultural i la geografia feminista o de gènere i ens apropa a conceptes com posicionalitat, reflexivitat o coneixement situat. També, aquestes disciplines valoren la subjectivitat i la no-neutralitat del coneixement, una pràctica que enriqueix enormement la perspectiva amb què ens enfrontem en el procés de recerca (i dic ens perquè jo també formo part del Departament, i la meva investigació també està conjugada dins d’aquests conceptes).

La posicionalitat fa referència a la posició en la qual es troba l’investigador/a en relació amb categories i experiències com el gènere, l’edat, la identitat sexual, la classe social, el context cultural, familiar o econòmic, l’ètnia, entre altres identitats; allò que des dels feminismes en diem, la interseccionalitat. Aquest concepte és important entendre’l i practicar-lo, no sols en l’acadèmia, sinó que aniria més enllà i ho extrapolaria al nostre dia a dia. Entendre on som depèn no només de qui som, sinó del lloc que habitem en un moment precís i, per tant, la nostra posició en el món serà diferent si estem dins de casa, si anem de viatge, si estem treballant… Com va escriure la sociòloga feminista Hilary Rose (1997), «les veritats —en les investigacions— són parcials i situades i tot el coneixement es produeix en circumstàncies específiques i aquestes el configuren d’una manera o altra». Podem afirmar que el nostre Jo i la nostra posicionalitat com a persones i investigadores, amb tota la multiplicitat d’identitats que la configuren i interaccionen, influeixen en la forma d’aproximar-nos al tema d’estudi així com en la forma d’interpretar-ho i explicar-ho. La Federica, a l’inici de la novel·la, explicita la seva posició i com aquesta influeix en la investigació i els resultats. A més a més, per apropar-se al màxim a les persones i al lloc-objecte d’investigació, recull l’enfocament metodològic del coneixement situat, del «punt de vista», tot donant veu a les dones del territori pallarès, les dones de la muntanya.

La reflexivitat, un altre concepte clau com ens explica la Isabel, fa referència a la reflexió sobre la relació entre la posicionalitat i el procés de recerca. Les investigadores feministes, lluny de considerar que la nostra trajectòria investigadora personal i col·lectiva és un procés aliè al nostre context, creiem que hi ha molts elements que l’ajuden a entendre’l, contextualitzar-la i fins i tot la justifiquen. I aquí rau el nostre interès i compromís per a incloure en les nostres investigacions l’enfocament de gènere. Com va escriure la biòloga i filòsofa estatunidenca Donna Haraway (1995): «El feminisme estima una altra ciència: les ciències i les polítiques de la interpretació, de la traducció, del tartamudeig i del parcialment comprès. El feminisme tracta de les ciències del subjecte múltiple amb (com a mínim) doble visió. El feminisme tracta d’una visió crítica conseqüent amb un pensament crític de l’espai social generitzat no homogeni».

Aquests tres conceptes (la posicionalitat, la reflexivitat i el coneixement situat) es troben ben recollits i explicitats en l’apartat titulat: per on començar i, també, en l’entrevista feta a les autores recollida en el llibre. Una manera de fer investigació que es ressegueix i es percep en tota la novel·la. La Federica ha escoltat tot allò que les dones de muntanya li han dit, dialogat, parlat, enraonat…, de manera espontània. Ha observat el que fan, individualment i col·lectiva, en situacions laborals, en situacions quotidianes, en el seu propi medi; ha interactuat amb elles participant de les seves experiències i, sobretot, ha recollit la seva veu, donant-les-hi veu en la publicació. En els diàlegs que mantenen, i que recullen en les vinyetes, es respecta curosament la seva manera d’expressar-se, amb el parlar propi del Pallars, el pallarès.¹ Ha posat especial èmfasi en les experiències viscudes per les dones, tot recollint les activitats de la vida quotidiana amb la mateixa atenció que es concedeix habitualment als treballs productius.

Els diàlegs que trobem en les vinyetes de la novel·la són plens de sabers: sabers ambientals, de la natura, els heretats, els sabers de fons, els del camp, del bestiar, de les herbes, en definitiva, un diàleg entre sabers. Amb l’excusa del pas de les estacions —fil contextual i conductor dels diferents capítols del llibre—, les dones, tot feinejant i trepitjant territori, entreteixeixen el temps de cura amb el temps de treball productiu, amb el temps personal; i, sense pausa, relaten la bondat i la problemàtica del món rural actual, del modern, del tradicional, del capitalista, del patriarcal, del burocratitzat, de les dones; qüestionen la centralitat, la universalitat i la generalitat d’un pretès saber totalitzant. En els seus diàlegs, derivats de les seves pràctiques, es pot veure com en el treball col·lectiu les dones construeixen identitats. I com des del sentit comú es comprèn i s’actua en la realitat, a partir de diversos llenguatges. Els seus sabers són resultat de l’experiència, de les pràctiques, de la transmissió generacional i expressen un profund respecte cap a la natura i un fort compromís cap al territori. A partir d’aquests diàlegs podem concloure, tant en relació amb les dones ramaderes nascudes en el lloc, com amb les dones ramaderes neorurals, que amb les seves pràctiques es converteixen en agents de resistència i, alhora, de canvi. En tot el recorregut de la investigació, en el caminar de la muntanya, podem llegir-hi com l’autora assumeix el diàleg de sabers de les dones com un procés comunicatiu a on interaccionen volgudament dues lògiques diferents: la del coneixement científic i la del saber quotidià, amb una clara intenció de comprendre’s mútuament i transferir-los (recollir-los) sàviament a partir dels diàlegs aportats per la veu de les dones.

El llibre, també reconeix en les dones de muntanya el valor que tenen les dones rurals en la reconstrucció dels territoris, no només en la reconstrucció del teixit social i la convivència, sinó en la possibilitat de promoure canvis territorials socialment vius i ecològicament actius. La transferència de sabers que es recull en les vinyetes, ens apropa amb amabilitat i rigor a conèixer com aquestes dones viuen la realitat del territori.

Després de la magnífica intervenció de la Isabel, va ser el torn de la Yas Recht. La Yas va néixer el 1985 a Buenos Aires (Argentina). Va deixar a mitges els estudis universitaris de Literatura i es va formar en Gastronomia. Estudià pastisseria i alimentació naturista. Posteriorment va cursar la formació de doula i assessora de lactància. Més endavant, va fer la formació de l’escola de pastors del País Basc (Gomiztegi, Guipúscoa) i tot va acabar trenat a Circus (Les Guilleries, Catalunya), on des del 2014 juntament amb la seva família és pastora d’ovelles. Entre el massís del Montseny i el de les Guilleries duen a terme un projecte per a fer formatge gras madurat de llet crua d’ovella. Des de finals de 2014 pasturen el seu ramat d’ovelles latxa cara rossa. Desenvolupen la seva feina de la manera al més orgànica possible, tot respectant el ritme de treball que pauten els animals, condicionat per les estacions i, per tant, per la disponibilitat d’aliment a la muntanya. Defensen la venda directa com l’única via de comercialització justa per als petits productors.

Un altre moment de la presentació del llibre. [Foto: Maria Borràs.]

La Yas, com a ramadera, ens explicava situacions que podem trobar-nos a la novel·la, en primera persona. Ser jove agricultora no és gens fàcil. No només pel poc accés a la terra per part de persones que no provenen d’un passat rural, és a dir, que no hereten terres ni coneixement familiar, sinó, també, pels preus d’aquesta, que estan pels núvols! A més a més, també va expressar el seu malestar, que és compartit amb altres companyes i companys de professió, amb la burocràcia que per part de l’administració es demana als agricultors i ramaders. La suposada digitalització del món rural és una fal·làcia. No tothom té un ordinador, ni tothom té tampoc bona connexió a Internet. En el moment actual de transició, els portals i les sol·licituds no estan preparats encara per a poder-ho fer tot íntegrament per internet. Aquesta combinació de situacions fa que les demandes de l’administració siguin pals a les rodes per a poder tirar endavant. La Yas ens explicava que moltes vegades estan més a dins, fent tràmits, que a fora amb les ovelles, i que aquesta situació els desgasta molt.

A banda d’exposar els problemes als quals es veuen abocats cada dia, també va relatar la seva experiència vital amb les ovelles, i com elles són moltes vegades les mestres que els ensenyen què volen, i que es produeix un intercanvi de coneixements entre la natura que els envolta, els animals i la família.

Finalment, van intervenir la Federica i la Martina i van explicar com havia sigut el procés de transformar la investigació que havia dut a terme la Federica en una novel·la gràfica. Un procés creatiu molt potent, al qual li han dedicat moltes hores i on el treball conjunt i l’intercanvi de visions ha estat imprescindible. Les il·lustracions de la Martina donen vida a les persones, en especial les dones que hi viuen i, igualment, posen rostre a la investigadora, vida als paisatges, a les feines, a la vida quotidiana, a la cultura, etc. Uns bonics dibuixos, un bon treball creatiu i una manera de divulgar ciència extraordinàriament interessant.

En definitiva, parlem d’un llibre, una novel·la gràfica amb un relat diferent, que vol retratar una realitat des de la mirada i l’experiència de les diferents dones ramaderes d’alta muntanya (concretament del Pallars), que l’habiten i hi treballen. Com diu la Federica a l’entrevista que es pot trobar al llibre, aquesta novel·la té l’objectiu també “de despertar l’interès d’un públic jove, i alhora poder sacsejar, transformar i trencar els tòpics d’un món eminentment masculí i masculinitzat”.

Moltes gràcies Federica i Martina per aquesta feinada. Molt contenta de compartir camí i seguir lluitant per a transformar aquest món!


  1. El llibre recull la parla, la llengua pròpia de l’àrea geogràfica d’estudi. A més es fa una compilació de paraules típiques del dialecte local. Em sembla un gest de respecte i, també, una voluntat de voler salvar mots que si no es reivindiquen poden decaure i perdre’s, en definitiva un gest de respecte i d’amor.

 

Sobre música, amistat, comunitat i utopies

Beto Roçaman, biconstrucotr i músic, en una estada anterior a l’Amat. [Foto: Sébastien Durrer.]
[Un article de Dídac Costa.]

Aquesta primavera tornarà a Ca l’Amat el vell amic i músic brasiler Beto Roçaman, després de la seva primera estada de tres mesos aquí l’any passat. Ara ve amb la família, amb la idea d’instal·lar-se a Catalunya.

Com podeu escoltar amb aquesta primera cançó que ha posat a Spotify, Caminho, té un gran talent musical; el mateix que té en el seu treball com a bioconstructor i en el seu tracte amb les persones. I no, no és samba ni bossa nova. D’entre la riquíssima varietat d’estils musicals de la potència musical mundial que és el Brasil, el que ell fa és reggae políticament i humanament compromès.

Ens vam conèixer a la millor escola on jo he anat, en un dels espais de més puresa i avenç ètic, humà i relacional que hagi conegut mai: l’ENCA, la trobada de comunitats alternatives del Brasil, celebrada des de fa 50 anys, oberta a tothom —no com la trobada de comunitats catalanes avui, malauradament—, sempre en una comunitat, i on, en acabar es convida els participants a integrar-la.

El 2002, en Beto i jo, amb 20 anys menys, vam decidir quedar-nos-hi. Jo només tres mesos, per a seguir després el meu camí venent un llibret sobre com crear xarxes d’intercanvi amb moneda social, i collars amb llavors de l’Amazones, cap al 3r Fòrum Social Mundial a l’altre extrem del país, Porto Alegre. En Beto s’hi va quedar més d’un any, enmig d’un bosc amazònic verge i impenetrable on s’arribava a través d’un camí estret entre grans arbres, després d’uns 15 km de pistes d’argila difícils de transitar pel fang, a 80 km de Porto Velho, Rondonia, l’Amazones brasilera.

Cal dir que la comunitat no va superar la breu mitjana temporal que acostumen a durar i, després de dos anys, ja no hi quedava ni la comunitat i ni tan sols aquells arbres, abatuts per la salvatge desforestació a Rondonia, un dels estats més afectats de la immensa bioregió amazònica.

Beto Roçaman. músic polifacètic, a l'Amat. [Foto: Dídac Costa.]
Beto Roçaman. músic polifacètic, a l’Amat. [Foto: Dídac Costa.]

També, cal dir que el mètode generós i obert de l’ENCA, que havia ajudat a donar un gran impuls inicial a una trentena de comunitats, malgrat ser també d’una coherència magnífica amb allò que és o hauria de ser el moviment comunitarista ecollibertari, no sempre permetia donar a les comunitats prou solidesa i convertia, de sobte, en membres de la comunitat persones que, com jo mateix amb 26 anys, no havien arrelat prou com per a oferir la solidesa que requereix tot projecte comunitari. I aquella comunitat tampoc no començava amb gaire bon peu quan els que vam decidir quedar-nos-hi érem setze homes i una dona… I la manca d’un hort i d’altres elements per a l’autosuficiència ens obligava a haver d’anar fent autoestop fins a Porto Velho a oferir el que sí que tenia en abundància aquell col·lectiu: qualitat artística i musical. Fent cançons i compartint alegria al mercat, a canvi del que havia sobrat i d’altres aportacions al barret màgic. Tret de mi mateix, novament, poc destre en les arts musicals —tot i adorar la música—, i al que donaven un tambor amb l’esperança que no el fes sonar gaire fort.

Aquesta trobada, l’ENCA, una celebració de la vida comunitària i de la cultura ecollibertària, i alhora una gran trobada de músics singulars, es va repetir l’any següent al mateix lloc per provar de donar més impuls a la nova comunitat, Estaçao Solar. Jo hi vaig tornar, i com l’any anterior, va ser un dels moments de la vida on més he après, en especial de germans i germanes com en Beto, que transborden humanitat, en temps on la supervivència ens fa tan difícil ser humans.

Vint anys després tots dos hem anat fent els nostres camins, amb força coherència, malgrat tot, amb aquelles idees, aprenentatges i maneres de fer. Tot i la derrota política en què està l’amor, la vida comunitària, el progrés, l’obertura, la generositat, la pau i la germanor, en favor del diner, el poder, les dretes i els imperis.

Consolidació de les ruïnes del Casic de l’Amat. [Foto: Sébastien Durrer.]

La seva música està plenament alineada amb la proposta política i musical de Ca l’Amat i el projecte d’Ecovila, i amb tot el cooperativisme, ecologisme, espiritualitat laica i ecumènica, i cultura ecollibertària en què treballem.

Quan arribi, tothom qui vulgui està molt convidat a conèixer-lo aquí a casa, on s’estarà fins que trobi el seu lloc al continent, i on farem moltes jam sessions, molta música informal entre amics i, si es pot, algun concert. Qui vulgui ajudar convidant-lo a tocar en altres llocs, així com oferint-li feina com a bioconstructor tot terreny: pedra, fusta, adob, superadob, etc, ho agraïm! Un cop que nosaltres també l’haguem ajudat, i ell a nosaltres avançant en l’Alberg del Puig Amat, la nostra propera gran missió, i que ell mateix va arrencar l’any passat en la seva primera fase de consolidació de ruïnes.

Aquí sota hi podeu llegir la lletra traduïda d’aquesta meravellosa cançó, Camí, de Beto Roçaman. (Roça vol dir camp, conreus.)

Escolteu-lo per Spotify per ajudar l’artista, que s’ho val!

 

Camí

Beto Roçaman

A pesar dels pesars
em llenço pels aires
i intento aixecar el cap
abans d’oblidar-me.

La vida avui dia, ja ho sé,
no és fàcil per a ningú.
Però no renunciïs al teu somni,
encara som a temps de canviar.

Lluita per dies millors.
Igualtat de drets.
La veu del poble té poder.
No deixis que el gegant s’adormi.

Que avui el dia està a punt de començar,
sempre a temps de prendre consciència.

Recorreràs el teu camí
pas a pas, cap a on vols arribar.

Pas a pas
M’abraço, m’entrego, confio
i faig que les coses passin,
trencant barreres
que jo mateix vaig crear
per contenir-me.

Ni tot el que brilla és or
Ni tot el que grinyola es trenca
obre els camins, supera les espines
i la nova flor brotarà.

Caminho

A pesar dos pesares
me lanço pelos ares
e busco levantar a minha cabeza
antes que eu me esqueca.

A vida hoje en dia, eu sei,
nao ta facil para ninguem
mais nao desista do seu sonho,
ainda é tempo de mudar.

Luta por dias melhores.
Direitos iguais.
A voz do povo tem poder.
Naio deixe o gigante adormecer.

Que hoje o dia ja vai começar,
sempre a tempo de concientizar.

Seu caminho voce vai trilhar
paso a paso onde quer chegar.

Paso a paso
Me abraço, me entrego, confio
E faço acontecer.
Rompendo barreiras
Que eu mesmo criei para me prender.

Nem tudo que reluz e ouro
Nem tudo que balança cae.
Abra os caminhos, supere os espinhos
que a nova flor brotara.

Animal de companyia

[Una narració de Jordi Remolins.]

El descapotable groc va disminuir de velocitat. Mentre s’acostava cada vegada més al marge dret de la carretera, però sense aturar-s’hi del tot, l’acompanyant va llençar fora del vehicle un gos de pocs mesos. La inèrcia de la caiguda va reblincar l’esquena del cadell amb les pedres del voral.

L’animal va refer-se de cop malgrat l’impacte de la caiguda. Tenia masegats el coll i la pota dreta posterior, però això no li va impedir avançar tant de pressa com va poder en la direcció del vehicle que acabava d’abandonar-lo, i que gràcies a la combustió de la benzina i a un motor de cent cavalls, va fer del tot inútil l’esforç. Quan el descapotable ja s’havia perdut de vista en l’horitzó, ell seguia corrent, lladrant i plorant d’esma darrere dels seus amos. I així va seguir, cada cop més cansat, caminant coix i perdut, fins que una furgoneta blanca es va aturar al seu costat i el noi que la conduïa va recollir-lo.

Van aturar-se en un mas envoltat de verds conreus, on els lladrucs que els donaven la benvinguda van anunciar-li que hi vivien altres gossos. El noi va agafar-lo a coll i el va conduir fins a una sala gran amb una acollidora llar de foc que ara era apagada. El sol crepuscular omplia d’ombres l’estança i tot i les masegades i la confusió, l’animal va sentir una agradable sensació de benestar. Al cap d’uns segons, va adormir-se plàcidament sobre un coixí. Es va despertar quan la mare del noi li guaria les ferides de l’esquena i la pota. L’escalfor de l’esperit de vi el va fer gemegar lleument, però va deixar-se curar pacientment per la dona del davantal.

Coincidint en el temps, el nen de la parella que conduïa el descapotable groc també es despertava d’un son profund al seient del darrere. Els plors, quan va adonar-se que la seva mascota havia desaparegut, van perllongar-se durant més d’un quart d’hora. Els pares van explicar-li que l’havien deixat a casa d’uns amics que el cuidarien i li van prometre que el passarien a recollir quan tornessin de les vacances d’estiu, o bé que en comprarien un altre. El nen va deixar-se mig convèncer per les mentides dels progenitors, va parar de somicar i va concentrar-se en un joc electrònic de butxaca.

Dos estius més tard el cadell s’havia convertit en un bonic exemplar de gos petaner. Encara que la resta de gossos dormien fora del mas, ell havia aconseguit que l’acceptessin a l’interior, potser perquè l’havien assimilat com el gos desvalgut i ferit que havien salvat del voral de la carretera. El noi de la furgoneta l’havia adoptat com a animal de companyia, i quan no dormia al costat de la llar de foc, se l’enduia a tot arreu, excepte els diumenges a la tarda. Les estones que passava amb la xicota preferia no provocar gelosia, ni en el petitó ni en la noia.

Un dia de principis d’agost, a mig matí, tots dos van pujar a la furgoneta i van iniciar el trajecte fins a un garatge de vehicles industrials de la capital de comarca. El noi va estar mercadejant el preu d’un tractor de segona mà. Mentrestant, el gos tafanejava pneumàtics gastats, cargols rovellats i pots d’oli buits pels racons del recinte, fins que va sentir un xiulet que el va activar ràpidament per a pujar de nou al vehicle.

En el camí de tornada van aturar-se en una benzinera. Mentre el dipòsit s’omplia de combustible, un descapotable groc va aturar-se al seu costat. El gos va mirar per la finestra i va reconèixer el nen que havia tingut cura d’ell durant els primers mesos de vida. Havia crescut, estava més gran, però continuava ocupant el seient de darrere, encaparrat encara amb un joc electrònic. Al davant, els pares, intentaven controlar els nervis per no llençar-se l’un a l’altre per la finestra. Va moure la cua i va lladrar feblement, amb alegria continguda d’haver retrobat el seu amic. Però, tot i que el noi de la furgoneta havia deixat la porta mig oberta, no va sortir-ne. Ningú no el va sentir. Ningú no el va veure. Quan el seu protector va tornar a asseure’s després de pagar la benzina, el gos se li va acostar, va repenjar-li les potes al braç dret, i li va fer una agraïda i humida llepada a la galta. L’humà va mirar-lo, agradablement sorprès, i va engegar el vehicle, per tornar-lo a encarar en direcció cap a casa.

Reflexions d’un gàndul fracassat. El calaix de sastre de Pilar[i]n Bayés

Façana de la nova biblioteca vigatana amb falta d’ortografia inclosa. [Foto: Adrià Costa/ND.]
[Un report d’Eduard Garrell.]

Google et pot donar 100.000 respostes, el bibliotecari et pot donar la correcta. Neil Gaiman.


Vic estrena biblioteca. Una biblioteca singular, en molts sentits. La primera singularitat que crida l’atenció és que el seu nom presumeixi de falta d’ortografia: Pilarin Bayés, que caldrà pronunciar, doncs, amb l’accent tònic a la a. Potser és una manera de consolidar aquesta moda anglicitzant de pronunciar Àrtur, Tómas, Érnest…, que unta d’una incerta pàtina multicultural a qui ho pronuncia i que a mi em sembla més aviat pròpia del neoxavisme illetrat.

L’altra és la bilocació de la Pilarín en dues biblioteques, alhora en la de Santa Coloma de Cervelló i en la de Vic. En tota la història de la nostra terra, i diria que de cap altra veïna, no hi ha hagut dos nobles amb el mateix blasó, dues masies amb el mateix senyal, dos exèrcits amb la mateixa senyera ni dos equips de futbol amb els mateixos colors. Tenir dues biblioteques amb el mateix nom ens dóna, sens dubte, un toc d’originalitat.

A la Pilarin la conec de fa molts i molts anys i la tinc en molt gran estima —i no faré sang perquè a dues biblioteques se li hagi posat el seu nom. També, el té posat, si no m’erro, en una escola, en un carrer i en una plaça i més que en tindrà i ben merescuts. Però, és que sempre m’ha semblat una descortesia per als escriptors que una biblioteca conté, que es doni preferència a un pel damunt dels altres i que, sense treure cap mèrit a la ninotaire, com que el que més aproxima la seva obra a una biblioteca és que estigui majoritàriament continguda en llibres, es pot convertir en una ofensa per a prohoms que ja no tenen defensa.

La Biblioteca PB, a més de les singularitats descrites, n’és un devessall de moltes altres. El propi edifici que la conté ho és, de singular. No penso fer cap comentari del seu aspecte exterior perquè hi ha opinions per a tots els gustos, però pel que fa a l’interior cal dir que la seva façana s’aboca sobre el paisatge de la ciutat antiga i n’absorbeix la llum, l’espai és ampli i convida a passejar-hi, un model transformador, vaja, tal com els propis arquitectes el presenten: «…un exemple del nou model de biblioteca pública que busca transformar el servei relacionant les necessitats i els interessos de la ciutadania així com garantir l’equitat social i l’accés al coneixement». Queda entès, oi? Potser les antigues biblioteques eren elitistes, burgeses, patriarcals i insostenibles.

La seva distribució i contingut és el següent: 

«L’equipament acull espais innovadors per a la creació artística, l’aprenentatge, o l’atenció ciutadana, entre d’altres, com són l’ Espai Lab Ausa, per a residències musicals i gravació de maquetes musicals, l’Aula Multilingüe, per a l’aprenentatge d’idiomes o l’Oficina d’Atenció Ciutadana (OAC), per a tràmits i gestions municipals.

»La planta principal acull la zona de revistes, la zona infantil i la cafeteria, així com la bústia de retorn automatitzat. A la planta inferior hi ha l’Oficina d’Atenció Ciutadana (OAC), la Sala d’Actes U d’Octubre, l’àrea de música i l’àrea de treball intern. La planta primera té l’ Aula Multilingüe, l’espai multimèdia, l’àrea jove, amb el fons de còmics, i el servei d’ Internet i +. La planta segona acull la sala mirador, amb les millors vistes sobre la ciutat, sales de fons general, i l’accés a la terrassa, apta per a presentacions i actes a l’exterior. La planta soterrani acull dos dipòsits documentals: el major acull la col·lecció general, i el dipòsit especial acull el fons patrimonial del Círcol Literari.»

Tanmateix, es deixen  de dir que el servei de préstec i de recollida d’encàrrecs també segueix el modern sistema «self service» automatitzat, que et distancia  del contacte amb els/les bibliotecàries, aquells personatges misteriosos que han estat i són encara, llevat d’alguns nous llibreters, els únics professionals del llibre formats i solvents.

Els nous armaris corredors de la biblioteca vigatana. {Foto: Josep Maria Montaner/ND.]

La priorització del disseny i la funció han fet instal·lar uns armaris corredors molt pràctics per a estalviar espai en els arxius (on treballa sovint un sol arxiver, o dos). Però si hom vol un llibre de poesia i un usuari ha obert el passadís de biologia, cal esperar que aquest acabi la seva cerca per a fer córrer els armaris i obrir-t’hi pas. Aquesta passió per l’estètica ha fet que el bar es comuniqui directament per un espai obert amb la sala de lectura de la planta superior, i l’esperit transformador i descaradament demagògic ha fet instal·lar un piano al vestíbul de la planta baixa, que s’ha convertit, amb els contacontes, en l’activitat més popular de la casa. Els pares i avis hi porten cofois els seus fills i néts per filmar als prodigis mentre martellegen sense pietat el pobre instrument i el so s’escampa inevitablement per l’escala i pels forats de disseny que l’escampen a totes les plantes de l’edifici, on cal tancar les portes per esmorteir-ne la contundència cacofònica.

També, es deixen de dir que aquesta biblioteca té sales de lectura, sí, a més de la planta infantil/ludoteca/llar d’infants,  que cal reconèixer que té tant d’èxit que disposa d’un vigilant jurat i d’algun monitor o monitora per a controlar el petit personal, en té una altra a la primera planta, de què han pres possessió els adolescents i on alguns hi van a fer els deures, d’altres hi van dormir als sofàs, d’altres a fer tertúlies en els cubicles de treball, a practicar la lectura digital amb el mòbil o a passar l’estona amb els col·legues. La sala també disposa d’un vigilant uniformat a ple rendiment i alguns monitors per a controlar uns joves que no tenen cap problema a plantar-los cara.

De la tercera planta se n’han ensenyorit els universitaris. A les taules hi ha ordinadors, tauletes mòbils i papers. De llibres de consulta no n’hi ha gairebé a cap taula de cap planta, potser de resultes que l’escola ha criminalitzat els llibres que són un objecte destinat a arruïnar el pressupost familiar per a enriquir obscenament autors, editors i, sobretot, llibreters. A cada sala hi ha un bibliotecari decoratiu a qui gairebé ningú demana un llibre.

M’inquieta que la proposta de la XBM de la Diputació de Barcelona, en un pur i nostàlgic exercici maragallià preolímpic, sigui el de donar protagonisme a l’arquitectura i el disseny com a element transformador de la realitat social. Sabem, per experiència, que aconseguiran transitòriament apaivagar el conflicte social per a transformar-lo en incivisme. L’incivisme, políticament, sempre és molt més suportable que la insurrecció.

La Biblioteca PB està situada a la divisòria de la ciutat històrica, deshabitada, que la distancia dels seu antic nucli d’usuaris, i els barris més densos i diversos de la ciutat on els infants i joves no disposen d’espais ni ambients d’estudi o de reunió. Per tant la BPB compleix una funció social imprescindible a la nostra ciutat: ofereix aixopluc, calefacció, wifi, espai de treball, de reunió i de relació, distraccions i activitats lúdiques tot mirant de conduir cap a la cultura els interessos de marginats i ajornar el conflicte. Un exercici moral, com la Creu Roja de la Cultura.

Potser per això no calia fer una biblioteca. La XBM ha trencat amb el model i la funció de la biblioteca tradicional, com un model obsolet del qual es pot prescindir.

Per tant, ja no cal que parlem de què fer amb els inexistents o incomplets i dispersos fons d’autors locals, dels espais de treball per a professionals, per a filòlegs, estudiosos i investigadors, a més de convertir uns magnífics professionals en malaguanyats agents de l’ordre i on el nou personal contractat també sigui personal per a mantenir l’ordre. El servei de biblioteca no l’han transformat, l’han sacrificat a les necessitats d’una ciutadania que ha de passar per altres etapes abans de prioritzar la lectura i la cultura, o potser és aquesta ciutadania la que s’està cruspint de viu en viu les bones intencions d’uns illetrats que no havien vist cap biblioteca abans de construir aquesta.

Potser a la Facultat de Biblioteconomia (Pantecononomia)* i Documentació caldrà afegir-li la postil·la de «Benestar Social, Animació Cultural i Resolució de Conflictes».

[* Panteca: capsa on hi ha de tot; de pan (tot) i teca (receptacle), mots provinents del grec.]

Artèries

«Golem», esmalt sobre tela de Josep Nogué.

Artèria: vas sanguini que porta la sang que va del cor als òrgans.
Arteria: manera d’actuar d’una persona que usa l’engany i l’astúcia per aconseguir un benefici.


Segurament el primer que detectem com símptoma de vida és que quelcom es mogui.

El primer acte que fa un metge davant un cos inanimat és prendre-l’hi el pols. La seva absència el converteix en un element inert: en un mineral.

No hi fa res que la formació de les roques sigui resultat del reculat, o recent, aflorament de fluids magmàtics; això va ser en el seu moment, però tan bon punt se solidifica ja no donarà cap més batec.

Perquè una cosa sigui viva ha de fluir, ha de poder transmetre el batec, les pulsions de la vida. I, al mateix temps, contenir-la perquè no s’escapi.

Damunt la terra els rius són els conductes que garanteixen la vida dels territoris que reguen. I des que els humans ens vam fer sedentaris, el control de les aigües ha estat un element bàsic per a la supervivència dels qui els habiten.

I això que ens porta a la gestió i control dels canals de distribució: les artèries.

Aquell qui domina la distribució, ja sia de de fluids, d’energia, de materials o de persones, domina el món. Aquells qui tenen el poder d’obrir o tancar l’aixeta són els amos del territori i del planeta. La paradoxa és que el planeta, a diferència de tot el que han dissenyat els humans, és un organisme viu i caòtic, sense xarxes de distribució controlables ni previsibles. Per més que ens hi esforcem, la pluja cau (encara?) de manera aleatòria, irracional i sense possibles favoritismes, així mateix els recursos fòssils estan dispersos pel planeta d’una manera totalment capritxosa, cosa que obliga a adaptar-s’hi si en volem treure profit.

Des de sempre, les poblacions s’han situat als llocs més afavorits per aquest recursos i s’han hagut d’adaptar al que cada territori els oferia. Naturalment, sempre hi ha hagut qui, per astúcia, males arts —o ambdues coses juntes—, feia per manera d’acumular i distribuir aquests recursos en el propi benefici. No obstant això, el sistema arterial, en general, es limitava a zones pròximes al lloc on hi havia els recursos. Tanmateix, amb el temps i els avenços en els sistemes de navegació i transport, molts productes començaren a ser traslladats a grans distàncies, tot propiciant la implantació de opulents negocis, origen de grans fortunes, que controlaven a caprici aquest fluxos, sense cap respecte ni consideració per la preservació dels equilibris ecològics territorials ni de la gent que hi habita. És el que entenem per globalització…, de l’espoli.

Els estats, reduïts a mers gestors al servei d’aquesta espoliació, hi aporten tot el seu sistema funcionarial, que són els encarregats de controlar-ho, tot obrint o tancant, les vàlvules de pas de les xarxes de distribució.

Un sistema arterial saludable ha de procurar que la temperatura del cos es mantingui uniforme i assegurar l’aportació i drenatge constant de fluids a tots els racons de l’organisme. És evident que a nivell planetari això no passa. Per fer-ho més entenedor, és l’equivalent al col·lapse d’un cos humà quan està consumit per la febre: el cap congestionat i calent i els peus glaçats.

Les elits que controlen els recursos, sempre han tendit a l’acumulació molt per damunt de les seves necessitats, en detriment de la resta. Tendeixen a l’acumulació sense límits fins que l’organisme social infarta o els provoca un ictus.

Ja fa molt que el sistema arterial extractiu creat pels humans està desvinculat de l’equilibri ecològic del planeta. El nostre món és l’equivalent a un pacient intubat en estat agònic, connectat a un munt de maquinàries que, més enllà de controlar els bioritmes del pacient, el que pretenen és continuar absorbint energia per garantir-se la pròpia existència. Que no és altra que continuar computant: sumant o restant beneficis. Com que, per a ells, tot allò que no computa, que no passa per la caixa registradora, no existeix. Mentre, el drenatge vampíric de tots els racons acaba deixant sense sang al pacient.

És clar que potser estic equivocat i, en lloc d’un sistema arterial, el que tenim realment és només una xarxa de clavegueram.

És ben significatiu que els oficis amb més demanda actualment siguin els de llauner, infermer, transportista… Tots ells dedicats al sanejament dels diversos fluxos de distribució: d’energies, el primer; de persones, el sego; i, de productes, el tercer. No deixa de ser un simptoma més de l’excessiva circulació d’aquest elements fora del seu àmbit original, cosa que provoca inevitablement les retencions que els professionals esmentats es veuen forçats a tractar. Un símptoma patològic més dels desequilibris del cos social.

Tant a nivell territorial com en els cossos dels éssers vius, les retencions, estrangulaments o manca d’energies, causen patologies de tota mena. I, com és evident, també això té el seu reflex en l’espectre econòmic, quan veiem que una minoria ínfima acumula la major part dels capitals, mentre la resta sobreviu de les seves sobres.

Perquè, també la xarxa de distribució de capitals ja fa temps que ha deixat d’estar lligada als recursos existents a cada lloc del planeta i són administrats per aquesta minoria que decideix, de manera especulativa, on els interessa, o no, fer-los arribar. Naturalment, quan la circulació no arriba a algun lloc del cos, es provoca la necrosi. La fugida massiva de gent d’alguns territoris i els destins vers on es dirigeixen deixen ben clar on hi ha la congestió i on la hipotèrmia. En un organisme saludable cal que totes les parts del cos mantinguin la temperatura.

Deu ser el nostre instint de mamífers que empeny, a aquell que té la mamella, a fer el que calgui per no deixar-la. El mateix principi que empeny als que controlen les artèries o se n’alimenten. Ni que sigui a nivell de capil·lars, qualsevol que hi tingui accés, ja sia per drets de casta, conquesta, o afavorit per la sort, farà el possible per impedir haver de compartir el subministre amb  qualsevol desheretat que li pugui reclamar. Tots sabem que determinats privilegis i posicions es reserven a algunes castes. Que hi ha canals de distribució als quals les classes baixes, per molts mèrits que facin, en tindran vedat l’accés.

Es parla molt, ara, del canvi climàtic, de la necessitat de reduir emissions, però la primera emissió que s’hauria de reduir és la de persones. Que puguin subsistir amb els recursos del seu lloc d’origen. Que no hagin de desplaçar-se on aquests s’acumulen. Ja que això només interessa al capital, és a dir, a la maquinària especulativa-extractiva-distributiva, que actua en detriment de la vida de les persones i els territoris. Com que no tenen altre valor, més que el fet de ser comptabilitzats, cal numerar-los desplaçant-los de manera permanent. És com qui compta mongetes: mentre creixen a la mongetera i estan a la tavella no tenen cap valor, només comencen a tenir-lo en el moment de ser comptades.

Tones de productes, milions de persones, milions de vehicles, tones de combustibles…, entrant i sortint de pobles, ciutats, per canals, carreteres, autopistes, vies, aeroports…, només per a poder ser convertits en valors comptables. Perquè, per als amos de l’univers res no compta, no té valor, ni mereix respecte o consideració, fins que pot ser comptat i dóna dividends.

És el mecanisme, la raó, per la qual mentre la misèria va en augment, les artèries estan permanentment col·lapsades. Només heu de veure les entrades diàries a les grans ciutats, no hi ha suficients «bypass» que ho puguin solventar. En aquestes condicions, el trencament vascular es preveu inevitable.

O retornem l’equilibri natural a cada territori o la gràfica del pacient, que en qualsevol moment ens oferiran les computadores, serà la línia plana.
De com la natura —igual que «la gallineta» d’en Lluís Llach— de vegades torna a reclamar els seus drets. [Foto: Miguel Sánchez Reina.]