Les dones haenyeo

Les haenyeo, dones de mar. [Foto: Wikimedia Commons.]
[Un article de Glòria Fluvià.]

Solc ser una lectora activa de la biblioteca i remenant em vaig trobar amb un llibre que el títol em va cridar l’atenció: L’illa de les dones de mar, de Lisa See, i mentre me’l llegia em fascinava la vida d’aquestes dones de mar, les anomenades dones haenyeo. Tant em va colpir la fortalesa d’aquestes dones, que vaig voler trobar més informació sobre aquesta illa i, sobretot, aquestes dones valentes i independents.

Les haenyeo són una comunitat de dones bussejadores que s’han convertit en el símbol cultural de l’illa de Jeju a Corea del Sud. Dones independents amb una fèrria voluntat.

Són dones que pesquen i recullen marisc al mar seguint una tradició mil·lenària: s’hi submergeixen sense oxigen, aguanten la respiració fent servir una tècnica de busseig coneguda com a mulji; i només pesquen el que necessiten per a subsistir i mantenir la comunitat. Capturen orelles de mar, petxines, pops, eriçons de mar, ascidis o algues brunes, sargassum, ostres, etc.

Cal retrocedir a l’any 434 quan es comença a conèixer l’existència d’aquest busseig, que era una professió dels homes i que algunes dones que treballaven al costat dels seus marits també exercien. El primer escrit on surten anomenades data del segle XVII. Un document del segle XVIII parla d’un impost de pagament en espècie d’orelles de mar seques que va obligar moltes dones a capbussar-se en aigües fredes per cercar aquest tipus de mol·lusc, tot superant en nombre als homes bussejadors.

Abans que Corea esdevingués colònia japonesa, les captures que feien aquestes dones bussejadores eren lliurades a les autoritats com a tribut. Quan els japonesos es van instal·lar a Corea van abolir aquesta tradició, van permetre a les haenyeo vendre les captures al mercat lliure i treure’n benefici per a la família.

Els comerciants japonesos i coreans, pels volts de 1903, les contractaven com a treballadores assalariades i d’aquesta manera augmentaven els seus ingressos familiars. L’any 1936, el nombre de dones capbussadores era de 1.901. A la dècada de 1960 les recol·leccions de les haenyeo eren d’un 60% dels ingressos pesquers de l’illa, tot el contrari dels seus marits, que tenien una taxa important de desocupació. Hi ha dades que demostren que han contribuït a millorar la condició de la dona en la societat coreana, ja que van ser les primeres dones amb una feina reconeguda al país i es van convertir en el motor econòmic de l’illa de Jeju.

A partir d’aquest període la indústria de les haenyeo va disminuir i el 1978 el turisme va començar a imposar-se a l’economia tradicional, com per exemple l’agricultura. Moltes dones van abandonar aquesta indústria de la pesca. Entre 1965 i 1970 el nombre de bussejadores, que era de 23.081, va passar a 14.143. Les noves generacions van començar a deixar el busseig i el 1970 el 31% de les bussejadores tenia 30 anys o més, el 55% tenien entre 30 i 49 anys, i el 14% tenia més de 50 anys. Cal tenir en compte que el 2014 el 98% de les bussejadores tenien una edat mitjana de 50 anys. Ara mateix només en queden unes quatre mil i algunes són octogenàries.

Les noies començaven l’entrenament als 11 anys en aigües poc profundes, fins que anaven agafant confiança i aconseguien majors profunditats. Es necessitaven uns set anys per a considerar-se una haenyeo.

La roba amb la qual bussejaven era de cotó fins a la dècada de 1970, que es va començar a utilitzar vestits aquàtics. El 1900 feien servir les ulleres de busseig. Amb els vestits de neoprè les bussejadores podien romandre dins l’aigua entre cinc i sis hores en una sola immersió, inclús a l’hivern.

Hi ha establertes tres categories d’haenyeu, en funció del seu grau d’experiència: les hagun, les junggun i les sanggun. Aquestes últimes són les més experimentades i aconsellen les altres. Les pràctiques i coneixements sobre aquesta pesca submarina tradicional es transmeten per mitjà de les famílies, l’escola, les cooperatives pesqueres locals que tenen drets de pesca, les associacions de bussejadores i la seva escola de formació, a més del Museu de les Haenyeo.

Són unes excel·lents coneixedores del mar i de la vida marina, pesquen uns tres mesos a l’any durant set hores diàries. Poden arribar a 30 metres de profunditat i pesquen a pulmó, algunes d’elles aguanten la respiració fins a tres minuts i van deixant anar l’aire quan arriben a la superfície amb un so anomenat sumbisori o xiulet del vent.

Les haenyeo han aprés a escoltar la deessa del mar. Per això abans d’entrar a l’aigua, dediquen una pregària a Jamsugut perquè les ajudi i les protegeixi dels perills del mar.

Demostren un respecte absolut al mar amb un estil de vida molt senzill perquè «el mar no perdona la cobdícia humana i si et tornes cobdiciosa sota l’aigua pots morir». Les haenyeo fan una bonica promesa al mar i només recullen el que l’oceà els ofereix, no s’emporten mai les petxines ni les orelles de mar petites.

El govern sud-coreà ha proclamat que la pràctica cultural de les haenyeo constitueix un dels símbols de la idiosincràsia i l’esperit de la població de l’illa de Jeju i contribueix a millorar la condició de la dona a la comunitat, la participació de les comunitats en la gestió de les activitats pesqueres i la conservació del medi ambient gràcies als mètodes ecològics.

L’any 2016 aquesta tradició mil·lenària va ser declarada patrimoni cultural immaterial de la humanitat per la UNESCO.

L’aigua i la sequera

[Un article de Jordi Sánchez.]

És obvi que els científics porten temps avisant-nos sobre el canvi climàtic  i les conseqüències negatives per el planeta. Davant d’aquesta realitat, hem de prendre mesures per pal·liar mals pitjors.

Pel que fa a l’aigua, cal saber el següent:

A Catalunya hi ha dos conques hidrogràfiques: la de l’Ebre amb els seus afluents (48% del territori, amb 313 municipis) i les conques internes (52% del territori, amb 634 municipis).

Aquestes dues conques, són les que ens aporten amb els seus rius l’abastiment d’aigua, tant per a l’agricultura i la indústria com per l’aigua domiciliària.  També, cal tenir en compte les aigües subterrànies (aqüífers).

El cicle de les estacions i les seves particularitats: n’hi ha unes que aporten més pluges que d’altres, però això avui està alterat (plou poc).

El que és cert es que des del 2008 hi ha un constant empitjorament i això ens porta a una sequera amb conseqüències per a tots els sistemes.

Què cal fer?

De manera general a tot el territori, en primer lloc, s’ha de  prendre consciència d’on som. Cal tenir un mapa amb la petjada ecològica dels 947 municipis, les seves fonts d’aportació, amb auditoria, indicant les característiques de la seva xarxa, cabal, la vigència dels seus planejaments municipals POUM i les previsions de creixement.

S’ha de modificar el paràmetre de mínims a la baixa, en el càlcul dels planejaments derivats en tots els usos. Si no hi ha aigua, no hi pot haver creixements en futur (urbanitzable); cal ser realistes.

El govern de la Generalitat, de manera prioritària i urgent, ha de pressupostar els diners necessaris per a dotar sistemes de suport amb dessalinitzadores, així com la recuperació-reutilització  de l’aigua.

S’ha de mantenir una política de comunicació a la població sobre la correcta utilització de l’aigua, cal fer més pedagogia. També, s’ha de fer la  inversió necessària —ajuts— en el sector de l’agricultura per un reg sostenible. Cal fer prioritari el que és prioritari (l’alimentació).

Vegueria Penedès

Tota la vegueria Penedès és de conques internes i una està subministrada a través del mini-transvasament de l’Ebre al camp de Tarragona, amb la creació del Consorci Concessionari d’Aigües (CAT) per part dels ajuntaments i la indústria de Tarragona l’any 1985. Molts municipis avui tindrien greus problemes de subsistència econòmica sense aquesta connexió.

Reflexió

Catalunya ha de continuar creixent en habitants? Fins quants? Quina és la petjada ecològica màxima?

L’aigua no hauria de tenir color polític, perquè ella mateixa no en té, de color.

Cal crear estructures sostenibles, comunicar i estimar la natura, ser responsables.

S’ha de complir des de els municipis els 17 ODS i l’Agenda 2030, fent informe anual i amb transparència.

La solució no és la municipalització; qui té el millor i necessari coneixement (know-how) és l’empresa especialitzada. El que si que és imprescindible (que és el que falla) és el control, però la millor fórmula es la publico-privada i el que s’ha de fer és pactar una part dels beneficis, com  diu l’expresident d’Uruguai, Pepe Mujica; ser socis de l’adjudicatari per tal de generar recursos per al municipi.

Principi de recuperació de costos, en el qual les tarifes han de recollir tots els conceptes del que costa l’aigua i repercutir-los. «L’aigua ha de pagar l’aigua»…, ens hem d’acostumar a pagar la garantia que el subministrament costa diners i hem de ser resilients davant el canvi climàtic; no es pot fer populisme i menys amb l’aigua.

Tota concessió mitjançant concurs, en el seu plec ha de preveure una part de les substitucions i millores de la xarxa municipal, de totes les aigües, i complir-ho, no fer-ho és desídia.

El cicle de l’aigua no és car, ho és si la llancem!

Així ho veig.

Reflexions d’un gandul fracassat. L’ideal suprem

[Un report d’Eduard Garrell.]

Cèsar, pagà, prepara el cristianisme.
Carlemany, bàrbar, la civilització.
Napoleó, dèspota, la llibertat.

Alexandre Dumas (1803-1870), El cavaller de Sainte-Hermine.


Esperava el resultat de les eleccions per a fer un report una mica esperançat i poder-lo amanir amb unes gotes d’optimisme. D’optimisme ja no me’n queda ni gota, d’esperança…, quin remei. Em fa molta mandra parlar de política, és com intentar trobar quelcom d’aprofitable en un femer al qual, malgrat tot, tots hi estem sotmesos. Els abstencionistes també.

A l’Art de la guerra (segle V aC), Sunzi diu que l’ideal suprem és vèncer l’enemic sense batalla.

En la seva obra pòstuma, Alexandre Dumas ens explica que no és un home el que fa la història, sinó que és la història que fa l’home que cal per canviar el destí d’un poble.

Gairebé cent anys més tard Alexandre Deulofeu diu que: «… els valors personals no compten en la història; els pobles tenen el govern que es mereixen; un moment d’exacerbació col·lectiu porta al poder l’home instrument i executor d’aquest estat…».

Abans del Primer d’Octubre, el poble català estava convençut que tenia els instruments humans i que la seva determinació podria vèncer l’enemic sense batalla, o gairebé.

Aquell octubre va ser el final del règim de 1978, que per molt que es vulgui amagar i que es vulgui allargar, ja té la sentència dictada, sine die.

Després del Primer d’Octubre, quan milers de catalans érem al carrer, la majoria disposats a tot, el govern es va rendir, amb l’excusa hipòcrita i fastigosament paternalista que no volien que prenguéssim mal, com si fossin els nostres tutors i nosaltres els seus titelles. Uns van exiliar-se i d’altres van lliurar-se, aquests amb els càrrecs civils i polítics posats. Jo penso que en política, quan hom es rendeix i es lliura a l’enemic, no té dret a endur-se una representació que ja no podrà exercir i que regalarà a l’enemic com a trofeu de guerra. Només un d’ells, en Jordi Cuixart, va alçar la veu en aquest sentit: «No es pot governar un país des de la presó».

Dos mil cinc-cents anys abans ho havia dit Sunzi: «La tropa no obeirà mai les ordres d’un general capturat per l’enemic».

La lògica sembla indiscutible, però la majoria va preferir disposar de màrtirs que posessin en evidència la maldat de l’enemic i el sacrifici dels catalans confiant que Europa ens salvaria. Després de les ridícules performances d’anar a cantar cançonetes de bona nit als presos i altres actes de papanatisme patriòtic, els nostres màrtirs es van asseure submisament als peus de la carronya amb toga i, malgrat saber que la sentència ja estava dictada, van dimitir indignament de la llengua, que és la soca de la pàtria.

És indiscutible que quan hom és empresonat, té el dret, i fins i tot l’obligació, de fer el que sigui per deslliurar-se, i nosaltres havíem de respectar, entendre i contribuir perquè això fos possible. Les negociacions en clau política van portar els indults, poc o gens explicats, però prou per a saber que són parcials i condicionats.

Els nostres màrtirs cometeren la més gran indecència de la seva carrera política quan van sortir de la presó amb els càrrecs posats i així ara tenim unes institucions administrades per l’enemic i els portadors d’aquests càrrecs, obedients i completament acollonits perquè no els tornin a tancar. Amb aquestes condicions, i sense cap vergonya, governen i vetllen perquè si algú aixeca un dit per recordar que el Primer d’Octubre no els va votar ningú perquè fessin això, es valen dels mateixos tribunals que els han condemnat i indultat per tallar-li el dit —i el cap si cal. Són un tap que no permet que ningú recuperi el mandat de les urnes. Són un tap que reté la pressió creixent, que m’atreveixo a pronosticar que acabarà esclatant amb una gran, una colossal, indignació.

El cas de la Laura Borràs ha posat en evidència fins on són capaços de mentir, de trair i d’obeir.

El cas de la Silvia Orriols els incomoda profundament, fins al punt de repetir «l’extrema dreta de Ripoll» tantes o més vegades com l’Arrimadas repetia «referèndum il·legal». Segurament, la batllessa de Ripoll no podrà fer res del que pretén, no perquè no sigui possible o que no ho facin països tan admirats i demòcrates com Alemanya, Anglaterra, Suècia, Noruega, Holanda o Portugal en política migratòria, sinó perquè les nostres competències només arriben per a fer córrer rius de tinta, fer informes i pagar uns quants departaments amb presidents, vicepresidents, directors, consellers, secretaries… Sous, i prou. La Sílvia Orriols ha obert, després dels atemptats gens investigats, un incòmode i perillós meló que queda damunt la taula del govern, que per fer veure que no existeix, utilitza la mateixa tàctica que l’extrema dreta, la grossa de veritat, la de VOX/PP/PSOE/, contra els independentistes. Fa falta ser molt imbècil.

Ara cal esperar que saltin els taps, que esclati la revolta i que es compleixin les lleis de la història. De moment, amb imbècils al poder, l’ideal suprem s’assembla més al de Franco que al de Sunzi.

[ARTS I OFICIS] Un dia de desgràcia

Ripoll és l’escenari de la nova història de Jordi Remolins. [Foto: Ajuntament de Ripoll.]
[Una narració de Jordi Remolins.]

Clarejava a Ripoll, amb aquell ritme d’activitat molt sostinguda que ja no s’aturaria fins a quarts de nou de la nit, quan els carrers retornen al domini dels passejadors de gossos, clients de bars i treballadors de les comptades empreses supervivents, anant cap a les seves llars. Era un desembre fred, gairebé congelat, com de fet ho són tots els desembres ripollesos.

L’Estrella va donar un cop d’ull a l’exterior des del vidre del porticó de la balconada, just al moment que s’apagaven els llums dels fanals. La plaça dels Porcs va dubtar uns moments entre tornar a la foscor nocturna o bé fer-se definitivament de dia. Malgrat l’encomiable esforç de la boira pixanera, finalment va vèncer la segona opció. La dona feinejava com cada dia, rutinàriament, d’esma. Pràcticament, ni se’n recordava del propòsit que tot just feia dotze hores havia pres, d’anar a can Pau Barral a comprar un ganivet ben esmolat, per pujar a amenaçar al veí del pis de dalt. Feia tres dies que no parava de fer fressa, talment com si s’estigués dedicant a trossejar, trinxar i fer desaparèixer un cos humà.

L’aparell de televisió cloquejava a la freda sala d’estar. Tretze gats negres corrien esperitadament darrere d’un ratolí entremaliat enmig d’un bosc on es repetien fins a la desesperació els mateixos troncs, matolls i salts d’aigua. L’Estrella va agafar el comandament de la TDT i va canviar de canal. Al cap de cinc segons l’aparell va obeir. A les notícies, informaven de la desaparició d’un repartidor de guies telefòniques amb les imatges d’una dona carregada de canalla que no sabia ben bé si cagar-se en la mare que va parir al desertor de la llar, o bé si plorar-ne l’enigmàtica absència. Tipa de desgràcies va tornar a prémer un botó, i va aparèixer la tele local. En Joan Sàrria hi escenificava la seva enèsima reencarnació televisiva, protagonitzant un maratonià programa nocturn de trucades telefòniques on intentava endevinar el futur de l’audiència, a través de vaguetats i generalitats. Fos com fos i malgrat les faves comptades de la suma de teleespectadors ripollesos i garrotxins, l’espai s’havia convertit en l’encert més gran de la història de l’audiovisual autòcton.

Atreta per aquell individu —a qui el casquet cilíndric blau amb estels daurats que portava encalçat sobre les incipients orelles començava a desequilibrar-se cap a la dreta—, Estrella va quedar embabaiada davant de l’aparell. En Sàrria xerrava sense aturador, tant si tenia trucades com si no. De fet, ja estava anunciant que en deu minuts s’acabava el programa, emprenyat com estava de gairebé nou hores d’inventar respostes presumptament esotèriques a preguntes reals. Temorosa que s’acomiadés sense atendre-la, va agafar el telèfon, va marcar el número que apareixia a la pantalla i un realitzador amb veu de mala hòstia va demanar-li que s’esperés uns segons —que a l’hora de la veritat van convertir-se en un parell de minuts—, que abaixés el volum del televisor i atengués només l’aparell telefònic. Llavors li va donar pas al locutor. Volia saber com li veia el futur.

Amb unes ganes boges de treure’s el ridícul casquet i anar-se’n al llit, en Sàrria va etzibar-li «avui tindrà un dia realment complicat. Pensi que caldrà lluitar fins a l’últim minut per sortir-se’n. Li envio totes les forces positives perquè ho aconsegueixi», va concloure, mentre feia una mena de senyal energètic amb els dits per acompanyar la predicció.

L’Estrella s’havia convertit en una dona supersticiosa d’ençà que el seu marit va morir en dimarts i tretze. Abans creia que tot això de la bruixeria i la sort eren ximpleries, però cada vegada més s’havia acostumat a fer-ne cas, fins al punt de tenir la casa plena d’elements ornamentals relacionats amb l’esoterisme i els mons ultrasensorials, que com per art de màgia feia relligar amb les seves creences catòliques, apostòliques i romanes. Quan va haver penjat el telèfon va tenir clar que aquell dia li n’havia de passar una de grossa. Des del mateix moment que va finalitzar el programa, amb una bateria de videoclips encapçalats per l’«Another sunny day», dels Belle and Sebastian, l’espinada se li va amarar d’una suor freda que no l’abandonaria durant la resta de la jornada.

De res no li va servir que l’estofat de llenties que va preparar li sortís fabulós, tal com van constatar el seu fill i la jove que, com cada dia van anar-hi a dinar. No en va provar ni una forquillada, perquè se li havia fet un nus a l’estómac. Havent dinat, a la Sexta 3 van programar una pel·lícula del seu actor preferit, en Clint Eastwood, però no va poder-se concentrar de cap manera en l’argument de Harry el sucio, i va acabar apagant l’aparell. Quan a les sis de la tarda va anar a treure el cap al supermercat, intentant discernir quina mena d’inexistent dolor físic estava escometent-la, va aprofitar per comprar el Pronto al Grafic Paper i devorar-lo mentre esperava per pagar el seu horòscop. Tampoc era gens afalagador. Estava tan atabalada amb el seu infortuni que ni tan sols va adonar-se que acabaven d’encetar una col·lecció de novel·les de George Simenon, el seu autor de capçalera, a un euro els dos exemplars inicials.

Al vespre, esgotada d’esperar un indici de la mala sort anunciada, va anar-se’n al llit rendida, sense sopar. Ni tan sols va esperar a veure l’home del temps de TV3, segura com estava que els núvols i les baixes temperatures s’havien instal·lat per sempre més en la seva vida. El malestar que des del control central del seu cervell s’estava enviant a la resta de l’organisme, va fructificar en un insomni que no va poder vèncer fins ben entrada la mitjanit. Tipa d’escoltar el campanar del monestir donant els quarts i les hores, finalment va caure a plom en un son profund sense fases REM, però de somni intens. L’alteració de les conductes habituals del somni van conduir-la directament al capdamunt d’un gratacel. Una espessa boira li impedia veure els cantells de l’edifici i espantada com estava va donar unes passes en fals a la recerca de la porta d’entrada a l’escala interior. A la cinquena camada va perdre l’equilibri i va precipitar-se al buit, en una caiguda lliure infinita, ultracongelada, aterridora. Abans de prendre contacte amb el terra, l’Estrella moria d’un atac de cor induït. Malgrat estar totalment abrigada entre mantes i llençols, el seu cos ja estava per sota dels vint graus abans de traspassar. Els metges van certificar que havia estat una mort natural. Amics, familiars i coneguts van coincidir a celebrar, això , que com a mínim no havia patit.

Pràcticament a la mateixa hora del decés, molt abans que el fill i la jove en descobrissin el cadàver, s’iniciava una altra marató parapsicològica a la televisió local.

«El riu i els inconscients», de Maria Dolors Orriols, a Vic

[Vídeo d’Albert Bagué.]

El passat 24 de maig es va presentar a la novíssima biblioteca Pilarín Bayés, a Vic, la novel<·la de Maria Dolors Orriols, El riu i els inconscients.

L’acte va comptar amb la participació de la professora Carme Rubio; de l’assagista i, també, professora Montserrat Bacardí (autora, precisament, de Maria Dolors Orriols, viure i escriure); Nan Orriols, nebot i promotor de l’obra de l’escriptora vigatana; i el poeta Gabriel Salvans, que va llegir alguns fragments de la novel·la.

[ÀLBUM DE FOTOS] Un viatge a la comarca dels Ports

La comarca dels Ports vista des de Morella.

[Text i fotos de Xavier Borràs.]

A les darreries de maig vaig decidir viatjar cap a la Terra Alta, la comarca del Matarranya —que conec prou bé, ja que de ben menut hi estiuejava (mon pare, Enric Borràs Cubells, era de Gandesa— i la dels Ports, al nord del País Valencià, on pràcticament hi havia estat solament de passada.

L’amic d’infantesa i adolescència, el gandesà Paulí Fontova Solé, em va acollir a Calaceit, el primer poble de la Franja de Ponent, a la comarca del Matarranya, que et trobes venint de Gandesa, just després de Caseres (Terra Alta), per la N-420 camí d’Alcanyís (Baix Aragó) i em va fer de guia per alguns dels pobles de la comarca dels Ports que vam visitar.

En Paulí viu en aquesta població, administrativament aragonesa, des de fa un munt d’anys, de fet des que es va casar amb l’enyorada i estimada Victòria, una calaceitana ferrenya i autèntica que, malauradament va morir ara fa dos anys. És un home fet a si mateix, que ha treballat arreu amb eficiència i tossuderia, sigui de ben jove de cambrer o, més tard, de paleta i de pagès, tasca, aquesta darrera, que encara exerceix quan pot si la salut l’acompanya. Ha estat regidor d’ERC i un dels artífexs de la defensa de la llengua i de la cultura catalanes en aquest municipi ponentí i arreu de la comarca.

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.

Amb ell, vam viatjar de Calaceit a Morella, passant pel santuari de la Mare de Déu de la Font, a Pena-roja (poble natal de l’escriptor i investigador Desideri Lombarte); Herbers, on vam visitar la casa-palau del baró d’Herbers (s. XIV); Morella, la capital dels Ports, és un municipi d’arrels molt antigues, emmurallat, que celebra la famosa festa del Sexenni, que se celebra cada sis anys a l’agost, en honor de la marededéu de Vallivana. Durant el Sexenni, cada dia un gremi (torners, teixidors, llauradors, arts i oficis, peregrins, gitanetes) fan la seaa dansa [la pròxima serà a l’agost de l’any 2024, amb l’Anunci un any abans, l’agost d’aquest 2023]; Forcall, al mig geogràfic de la comarca, poble on poder admirar una gran i antiga puixança; Sorita, amb el sorprenent santuari de la Mare de Déu de la Balma, un edifici religiós enclavat en la roca, d’estil renaixentista, construït entre els segles XVI i XVII; Vall-de-roures (ja de tornada), capital de la comarca del Matarranya, amb l’imperdible pont i portal de sant Roc i tot el nucli antic; i, finalment, Queretes (Cretes), per bé que un darrer dia vam poder anar fins a Orta de Sant Joan a dinar i fer-la petar amb un amic comú: l’escriptor Xavier Garcia Pujades, fincat en aquesta picassiana vila des de fa uns quants anys, amb qui vam recordar moltes de les batalletes que van marcar l’ecologia política catalana des de mitjan anys setanta fins ben bé fa quatre dies.

Un viatge, que vaig acabar, de tornada, a Gandesa, on vaig trobar-me amb una estimada amiga de jovenesa, Joëlle Casals, que amb l’amic Pepo Pedrola (fa anys malauradament traspassat) i jo passàvem els estius de garbinada i cerç. Quanta enyorança!

[LLIBRES] «No vull que m’estimis», de Muntsa Verdaguer

Muntsa Verdaguer. [Font: Twitter.]
[Notes de Xavier Borràs.]

Aquest primer llibre de versos i prosa poètica que publica la vigatana Muntsa Verdaguer Mas (1973), No vull que m’estimis (El Punt Volat, 2023), amb pròleg de la historiadora de l’art Àngels Ferrer, es fa estimar, com un cop de puny que et desperta del tot a un nou paradigma i a una nova consciència:

Conjugació

Avui he après a conjugar:
Jo clavo.
Tu claves.
Ell clava.
Tots claven punyals.
Vosaltres claveu.
Ells claven.

I així tot: sense anestèsia, amb un relat poètic, de llengua directa i sense enfarfegaments, que si no us arriba al cor i a l’estómac us ho hauríeu de fer mirar immediatament

El pardal

El pardal va dir: «Me’n vaig»,
i el llop va saltar, però no tenia ales.

No tenen pèrdua, doncs, aquests 76 poemes (i un «Epíleg») de na Muntsa Verdaguer —vinculada a la comunicació municipal de la miquelmartipoliana Roda de Ter—, que expressen una mena d’alliberament (autobiogràfic) que moltes dones, entre la por i l’oblit, entre la rancúnia i la desesperança, no poden o no volen expressar, però que ella, entre trencaments (anímics) i revolts perillosos ha sabut plasmar en 112 fulls llibrescos de manera brillant i alhora punyent, fins i tot abrupta, sense pietat.

Com que no tenim ànim de fer-ne espòiler —és a dir, revelar-lo o anticipar-nos-en amb més versos—, si us plau, adquiriu el poemari abans no s’esgoti i gaudiu/patiu, perquè:

Hi ha pells on m’hi quedaria a viure.
Sort que marxen i no tornen mai més.


[Muntsa Verdaguer, a més de directora de Ràdio Roda i de la revista municipal Roda de Ter, també és autora de «La primera gran pandèmia del segle XXI a Osona: 12 testimoniatges«, publicat al número 187-188 de la revista Ausa.]