[ARTS I OFICIS] Justícia

Estatua de la Justícia.

[Un conte de Jordi Remolins.]

Una ratassa negra i peluda va girar-se quan un cotxe esportiu enfilava el passeig del barri. Encara no havia enllestit la ingesta d’un entrepà que algú havia llençat prop de la vorera, però va preferir deixar-ho estar i tornar al cap d’una estona, que no pas jugar-se la pell per la seva golafreria. Mentre entrava pel forat de la claveguera, dos joves amb els ulls vidriosos van baixar del vehicle. Un portava un bat de beisbol. L’altre un estic d’hoquei. L’actitud no semblava amistosa. Patrullaven pel poble a baixa velocitat, emboirats entre opiacis, alcohol i cocaïna, quan van veure al noi de la caputxa passejant un gos. No n’estaven del tot segurs, però creien que era el mateix amb qui feia uns dies havien tingut una baralla en un pub per una noia. Es van plantar davant seu i van tenir temps de colpejar-lo a les cames i l’espatlla, sense fer preguntes, abans que el fidel gos d’atura li esqueixés la galta a l’un i malmetés seriosament el costellam de l’altre. El bat i l’estic van caure sobre l’asfalt, al costat del noi de la caputxa, que es retorçava de dolor, esgalabrat i sorprès per l’atac, mentre els altres dos fugien esperitats cap al vehicle.

El metge d’urgències que aquell dissabte a la nit estava de guàrdia a l’hospital l’hi va cosir la galta i va aplicar les cures al tòrax. Els gemecs de dolor i les recriminacions poc amistoses dels ferits no van dissuadir el doctor de recomanar-los de posar una denúncia al propietari de l’animal causant d’aquella carnisseria. Era la seva obligació, i així va fer-ho.

L’endemà, després de preguntar pel barri, van conèixer la identitat del noi. Tot i adonar-se de la confusió química d’identitat que havien tingut, el dilluns al matí van presentar-se a comissaria per fer els tràmits pertinents. Durant el judici van oblidar-se hàbilment assessorats pel seu advocat, d’esmentar el bat i l’estic. El noi agredit sí que va fer-ho, però no va poder presentar-los com a prova, perquè després de l’agressió estava massa adolorit i atordit per a recollir-los. Els ocupants d’un altre vehicle que circulaven més tard pel passeig, van convertir-se en els seus nous propietaris. El jutge va decretar una forta sanció econòmica per al propietari del gos, a qui feia mesos que li havien vençut les vacunes de l’animal, i que a més no disposava de cap assegurança. Els diners van servir per indemnitzar als agressors, que a més van estar de baixa laboral durant uns quants mesos, adduint seqüeles psicològiques a banda del dolor físic. També, va dictaminar el sacrifici del gos en tant que animal potencialment perillós, tot i no pertànyer a cap raça considerada com a tal.

El dia que el noi va portar-lo al veterinari perquè el sacrifiquessin, se li van escapar les llàgrimes galtes avall. El seu aliat i protector l’observava amatent, sense entendre gairebé res, però intuint que alguna cosa no anava del tot bé. La injecció letal el va liquidar en pocs segons, demanant perdó amb la mirada per no sabia ben bé què.

Mentre el líquid mortal deixava el receptacle plàstic per a penetrar en l’epidermis canina, la filla del jutge tot just acabava els deures d’escola. El seu pare va repassar-los quan va arribar a casa i va donar-li el vistiplau, sense abandonar el rictus d’autoritat infal·lible que mantenia en tots els àmbits de la vida. Era un home satisfet de la funció que exercia, i cada dia estava més convençut de ser un home just.

En un altre barri de la mateixa localitat, un polític local s’omplia la boca davant dels periodistes del model de ciutat que tenien, posant al mateix sac els serveis socials, els equipaments culturals i esportius, i la justícia. Quan va arribar a casa va mirar-se la seva filla, que s’havia quedat a casa perquè no tenia ganes d’anar a col·legi. Simulava un refredat, estossegant amb poc convincentment. No tenia mal de coll, ni mocs, ni dècimes de febre, ni mal de cap. Només la seva paraula i les poques ganes de tornar a una escola on ningú li havia fet cas, ni tan sols el puto director, quan va denunciar que uns companys de classe la maltractaven de paraules i fets.


Un any més tard els dos ja examics no circulaven junts amb cotxe els dissabtes a la nit. L’amistat va desaparèixer víctima d’un dels centenars de conflictes que acumulaven en les seves respectives existències. Tenien altres companyies igualment desaconsellables, escoltaven música nefasta a un volum infernal, i portaven altres eines a l’interior d’altres vehicles, també esportius, en cas d’haver-los de necessitar per atonyinar algú o fins i tot entre ells. També havien canviat un parell de cops de feina, en una curiosa habilitat per reinventar-se laboralment malgrat el baix esperit de treball. Els diners de la indemnització els havien esnifat junts ja feia molt temps. I aviat ni tan sols podrien fer les paus encara que volguessin.

La vida havia reservat també múltiples putades a la filla del polític local. La mort prematura dels pares per la intoxicació en un àpat en mal estat durant l’acte de clausura d’una campanya electoral va ser el més dur. Com que no hi ha mal que per bé no vingui, la pàtria potestat va recaure en uns oncles sense fills, que van tractar-la com a una reina, vetllant perquè no li manqués mai de res. Tot i que van insistir tant com els va ser possible per desaconsellar-li la relació que havia iniciat amb un home molt més gran, no la van convèncer mai del seu error. Van haver de ser les agressions físiques que li ocasionava aquell animal el que la va mig empènyer a denunciar-lo, sobretot després de perdre parcialment la visió d’un ull a causa d’una màniga d’hòsties, després que ella li hagués recriminat que dins del cotxe amb què l’anava a buscar cada diumenge a la tarda s’hi flairava un intens perfum femení que ell mai no havia portat. L’ordre d’allunyament que va decretar un jutge molt pagat d’ell mateix va afavorir que no es tornessin a repetir les humiliacions. La tria d’una nova parella sembla que ha estat molt més afortunada, pensa, mentre li ressegueix amb la punta dels dits una antiga ferida toràcica. En l’únic que s’assemblen és amb l’edat, reflexiona poc abans de rebre la primera revinclada de canell per haver-se negat a practicar-li una fel·lació.

El de la galta cosida feia servir aquella cicatriu com a element de seducció. El seu caràcter fatxenda també va servir per acabar penetrant una jove, just el dia que celebrava la majoria d’edat amb unes amigues, aprofitant la intoxicació etílica que es manifestava en la manera de parlar i moure’s. Quan va convidar-la a fer una clenxa al lavabo del bar musical, la va posseir-la per primer cop, encara de forma mig conscient. La següent envestida dins del cotxe va culminar-la amb la noia roncant pesadament enmig d’un desmai, aquest cop per via rectal.

La filla del jutge va ser mare soltera malgrat els intents dels seus pares de fer-la avortar. No van ser les profundes creences catòliques de la família ni perquè tingués un sentiment de maternitat gaire arrelada, sinó més aviat perquè li venia de gust ser la primera a ser-ho de la seva classe, una raó aleatòria com gairebé totes les que marcaven les seves decisions. No va dir mai a ningú qui n’era el pare, encara que les seves amigues tinguessin una idea bastant clara que corresponia a aquell individu que els va intentar vendre drogues la nit de l’aniversari.

El nét del jutge va tenir una infància tranquil·la, una joventut aplicada en els estudis, i una ignorància total respecte a la identitat de la figura paterna. Abans que ell naixés, l’home de la galta cosida havia patit un accident de moto quan la conduïa a més de cent vuitanta quilòmetres per hora, convertint la mossegada del gos en una broma de bon gust al costat del fraccionament d’ossos, vísceres i carn en què va convertir-se el seu organisme. El responsable de la tanatopràxia va donar-se per vençut només obrir la bossa que acabava de treure de la cambra frigorífica, i va aconsellar als familiars que l’incineressin sense reconstruir aquell puzle incomplet. Una rata de bosc va trobar la galta cicatritzada entre uns matolls del camp que travessava la carretera on hi havia hagut l’accident. Mesos abans de complir els vint-i-dos anys, el nét del jutge, retroactivament orfe de pare sense saber-ho, va baixar a passejar el gos d’una raça potencialment domèstica, pera  fer les necessitats nocturnes, mentre l’avi escoltava una simfonia barroca amb els auriculars a un volum més que acceptable.

Al paradís dels animals bons, un gos d’atura mort dècades enrere, controlava com un ramat de xais pasturava en un núvol veí. Si algun volia escapar-se durant dies no seria pas ell qui li prohibiria de fer-ho. En aquella nova existència, afortunadament, no hi havia humans donant ordres estúpides ni d’altres que sabessin saltar-se les lleis quan aquestes no eren del tot justes.

El quart genet

Els quatre genets de l’Apocalipsi: guerra, mort, fam i pesta.

[Un article de Josep Nogué.]

Per a tots els que vam ser educats en la cultura judeo-cristiana l’Apocalipsi i els seus quatre genets formen part del nostre imaginari col·lectiu, de la mateixa manera que les divinitats clàssiques ho eren a les cultures grega i romana.

 Tots sabem que el de la pesta és un dels quatre genets i que amb el nom de pesta bubònica fou coneguda una de les pandèmies que va assolar Europa, en diverses onades, durant l’edat mitjana.

Ara, immersos en una altra pandèmia, l’anomenem amb noms científics, perquè la religió dominant és ara la ciència.

Qui sap, però, si les causes, es diguin com es diguin, no són les mateixes?

Aquella, se’ns diu, vingué de l’Àsia a la panxa dels vaixells, aquesta a les dels avions; aquella la incubaven les rates, aquesta els ratpenats. Però, per a transmetre una pandèmia no n’hi ha prou amb el contacte, cal que el terreny estigui abonat (com s’entén sinó que no afecti tothom?).

I el terreny abonat per a cada un dels quatre genets, crec jo, és una determinada carència.

Algú considerarà aquest punt de vista esotèric, si be no penso que ho sigui més que algunes de les mesures que s’estan prenent.

Així, per al genet de LA GUERRA la carència detonant seria la insatisfacció afectiva, desencadenant de la por i l’odi.

Per al genet de LA MORT, la insatisfacció sexual, que genera esclavitud sexual i, per extensió, qualsevol forma de sotmetiment. És a dir, atempta contra la llibertat i mata el moment present.

Per el genet de LA FAM, la insatisfacció alimentaria, lligada al control de les matèries primeres i als monopolis que generen mercats captius, ja siguin energètics o de qualsevol mena.

Pel que fa a LA PESTA, la carència seria la desesperança, la desesperació, la manca de sortida, que genera addicció a les drogues i malalties mentals i donen benefici directe a les industries químiques i als productors i traficants de tota mena de substàncies que provoquen dependència.

(Cada una d’elles pot tenir un antídot associat a l’exercici de les arts, però aquest seria un altre apartat que deixarem per un altre dia.)

L’Apocalipsi ens diu que els genets es presenten junts. Que cada un reflexioni si ara també és el cas, tot i que en aquest escrit només ens ocupem de la pesta.

Diu el poeta Dante Alighieri, el Dant, a la Divina Comèdia que, a la porta de l’infern, hi ha un rètol que diu: «Aquell que entri aquí que oblidi tota esperança».

Des del març de 2020 que estem en diferents graus de confinament, que no han semblat donar precisament gaire esperança, especialment als sectors de l’hoteleria i el turisme, però igualment el sector mèdic esta desesperat (en aquest cas per excés de feina). Ni tampoc ha servit per a rebaixar sensiblement el grau de contagi.

Sospitosament, en lloc de fomentar l’esperança, la confiança i la vida sana, se’ns aterreix i confina.

Talment la mateixa estratègia que es feia servir per a caçar tonyines a les almadraves!!

Perquè ara, tot i estar vius, no tenim fe en la vida (malgrat que la majoria passa la infecció sense símptomes), però si en la ciència. Que és ara, junt amb els polítics, qui ens predica la por i ens demana sacrifici i flagel·lació en un ambient inquisitorial d’aute sacramental mediàtic.

Els mateixos que, en lloc de tancar els aeroports quan es va saber la notícia, van tardar setmanes a reaccionar, quan el virus ja estava escampat.

El morrió és ara l’escapulari que demostra la teva fe, no obstant, te la pots llevar mentre fumes… Mol saludable, com hi ha món!!

 «Sacrifiqueu-vos o morirem tots« —ens diuen—. «Perdeu tota esperança». «No podreu sortir…, fins que us posem la vacuna.»

 Quan, els governants, s’havien preocupat tant abans per la nostra salut?

Així és com han aconseguit un mercat mundial, totalment captiu, que genera beneficis… A qui?

A les industries químiques i als fabricants de substàncies addictives, mentre tots els aturats esperen l’almoina dels estats.

Es clar que, tot això, només és esoterisme…

[LLIBRES] Wikicràcia, la silenciosa revolució P2P dels comuns

 

Coberta i contracoberta del nou llibre de Dídac Costa.

[Text de Dídac Costa.]

Vivim temps de grans transformacions. Diversos eixos de canvi social, tecnològic, econòmic i cultural conflueixen, creant nous escenaris inèdits i transformadors que ens situen davant d’una important cruïlla històrica entre dos camins oposats: l’un ens porta a aprofundir en la naturalesa de la nova e-societat en xarxa per a explorar nivells més profunds i integrals de democràcia, amb un rol molt més participatiu dels ciutadans en tots els afers que l’afecten; l’altre ens porta, en canvi, a un món on unes poques i grans corporacions, unides amb càrtels i oligopolis, controlin, vigilin i manipulin —encara més— els estats, les democràcies i la ciutadania. Una cruïlla entre un món wiki o anarquista 2.0, o bé sistemes totalitaris molt propers al malson orwellià del Gran Germà, que, sense gaire por a exagerar, podríem qualificar de neo-feixismes també 2.0, exercits aquest cop per multinacionals enlloc d’estats.

Aquests són alguns dels principals arguments del llibre Wikicràcia, la silenciosa revolució P2P dels comuns, publicat el gener del 2022 —per qui també escriu aquestes línies—, que pretén contribuir a entendre millor el moment on som, per poder escollir els camins a seguir amb alguns criteris més d’anàlisi.

Per a desenvolupar aquesta tesi, el llibre recull un ampli ventall d’iniciatives alter capitalistes ja existents, més o menys consolidades, però que en tots els casos ens ajuden a ampliar la imaginació per a explorar noves possibles formes d’organització social.

Observades en conjunt, ens permeten continuar creient que, malgrat la clara derrota de les esquerres i dels moviments socials transformadors arreu de món per part de dretes i ultradretes, hi ha esperances de poder hackejar el pensament únic neoliberal per a començar a transitar cap a societats més lliures, obertes, igualitàries i sobretot descentralitzades. Aquest últim terme, que troba en la blockchain l’eina definitiva (apareguda arrel del bitcoin, però que va molt més enllà d’aquesta criptomoneda), és sens dubte el gran disruptor que amenaça amb dinamitar, sense estridències, en una silenciosa revolució P2P, les estructures nascudes al segle XIX que encara dominen, i que es basen en tot el contrari: centralització, jerarquia, autoritat, tancament i exclusió. L’oposat al que ja trobem a Internet i a desenes de noves aplicacions que ens conviden a compartir tota mena de recursos i coneixements entre iguals, és a dir de manera P2P, peer to peer, entre iguals.

«D’unes poques discogràfiques es passa a moltes més eines de distribució musical. D’uns pocs grans rotatius a milions de blogs, youtubers i xarxes socials, TikTok, Twitch, presents al mateix lloc de la notícia i explicant-la des d’una perspectiva pròpia, més subjectiva, però molt més propera a les inquietuds del receptor. D’unes democràcies representatives estàtiques i oligàrquiques amb un vot cada 4 anys, a unes de tipus 2.0, líquides, participatives o directes on-line. De clients passius a clients proactius o prosumidors, tant en grans corporacions com en organitzacions a escala local de l’economia social o l’ecologisme. D’uns pocs canals de televisió a milers. D’un sector limitat de taxistes o hotels, a desenes de noves formes de compartir transport o allotjament. D’unes poques pel·lícules o documentals distribuïts per grans cadenes, a milers per Internet. D’una enginyeria de grans indústries i patents privades, a una amb plànols lliures i fabricació distribuïda en micro-fàbriques cooperatives en xarxa. D’un grapat de corporacions informàtiques a milions de programadors lliures fent avançar la informàtica com a coneixement lliure i científic. D’uns pocs bancs centrals emetent un centenar de monedes oficials estatals, a moltes noves formes de pagament amb monedes locals, P2P o corporatives. Fins i tot Google incorpora canvis que trobàvem només en moviments contraculturals.»

D’entre el llarg recull de noves iniciatives, en la que potser és una de les primeres obres on hi són totes elles en conjunt, i els nous escenaris socials que semblen preconfigurar, s’observa la globalització, les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC), el marc de crisi sistèmica en què ens trobem i molts nous moviments socials transformadors com el feminisme, la cultura wiki i P2P, Wikipedia, Wikileaks, Indymedia, la blogosfera, el peer to peer, les criptomonedes P2P, el blockchain i holochain, el programari lliure, el copyleft, Open Source i Creative Commons, l’economia col·laborativa, l’open source hardware, la cultura lliure, la wikipolítica, la governança open source i democràcia líquida, el decreixement i les transition towns, la permacultura, les AMAP, l’economia alternativa, les col·lectivitzacions i col·lectivitats anarquistes, el consum responsable, el comerç just, les monedes socials o locals, les ecoXarxes, la Cooperativa Integral Catalana, Fair Coop i el Banc dels Comuns,la banca ètica, cooperatives de crèdit, microcrèdits i comunitats autofinançades, la vida comunitària, el consens, el rainbow gathering, les cooperatives d’habitatge, el cohabitatge, les ecoviles, l’okupació, el moviment dels sense terra o la Cultura ecollibertària, entre d’altres.

Observar-ho en conjunt ens ajuda a comprendre millor les opcions que es presenten en aquesta cruïlla entre un món on les noves tecnologies permetin a unes poques corporacions controlar unes societats més vigilades i restringides gràcies a les TIC. O, al contrari, un món on les moltes revolucions generades per les TIC puguin ajudar-nos en el llarg i sovint dolorós camí cap a l’emancipació humana. Un camí cap a models wikicràtics i ecollibertaris, o bé un cap a sistemes totalitaris, ajudats dels nous mitjans tecnològics

El llibre també vol ajudar a tothom qui ja vol construir un nou món millor, més just, lliure i igualitari, a poder fer un repàs d’algunes de les moltes propostes que ja trobem en aquest sentit per a continuar aprofundint-hi amb altres obres i referents. Amb l’afegit que l’autor ha pres part en molts d’aquests projectes socialment innovadors, el que ha permès fer una comprovació empírica dels seus potencials i límits.

El llibre també observa com molts dels principis d’aquestes propostes també arriben a transformar la gestió d’empreses i organitzacions convencionals. El que permet entreveure que tampoc no és agosarat afirmar que  podríem trobar-nos a l’antesala de nous models de societat P2P, Wikicràtics o ecollibertaris. Que van sorgint, permeant i conquerint molts espais de la vida social, sense revolucions polítiques o armades. Podent ser, això sí, recuperats pel capitalisme convencional, com en alguns exemples que també recull el llibre, que usen eines P2P però mantenint el control centralitzat i corporatiu, com els casos de Google o Facebook.

L’anàlisi de totes aquestes organitzacions innovadores ens permet entreveure, quan reconeixem els trets comuns que les identifiquen en sectors tan distants com Google, l’economia social, l’ecologisme o el programari lliure, que som davant de noves tendències transversals que afecten tota la societat, amb nous models socials basats en l’horitzontalitat, l’obertura, la igualtat i la llibertat. Idees centrals del comunisme llibertari, que deixen enrere les estructures piramidals, tancades, jeràrquiques i autoritàries que encara ens governen malgrat els avenços tecnològics que les fan obsoletes, i que són comunes a la resta d’ideologies polítiques, de la socialdemocràcia al feixisme, passant pel comunisme o el liberalisme.

Tot i els intents dels actuals centres de poder de frenar aquestes dinàmiques innovadores, semblen cridades a substituir-los i a esdevenir hegemòniques. Les TIC no només ens conviden sinó que ens empenyen de manera pràctica, pacífica i creativa amb uns pocs clics, a superar aquests models socials decimonònics i a organitzar-nos en xarxa, de manera descentralitzada, oberta i lliure, en entorns de treball col·laboratius on impera la transparència i l’horitzontalitat de les relacions. La tecnologia s’ha avançat a les propostes de canvi social, i fins i tot a les utopies més agosarades.

Són alternatives actuals, de present i de futur, que sovint no compten encara amb prou força ni massa crítica per a esdevenir rellevants o hegemòniques. Encara són llavors sembrades que tot just comencen a germinar, i que esperen a trobar més persones sembradores i pol·linitzadores com les que el llibre vol ajudar a multiplicar. Ja que, com es diu al final:

«Tot sembla indicar que només quan visquem en un món organitzat amb software lliure, hardware lliure, enciclopèdies lliures, monedes lliures, energies lliures, educació lliure i potser també amor lliure, podrem viure plenament en llibertat. Si aquest llibre ha pogut ajudar a fer una sola passa en aquest sentit, haurà acomplert el seu propòsit.»

Podeu adquirir el llibre en línia aquí:

O demanar-lo a les llibreries del vostre barri o poble!

 

Vegueria del Penedès: per a continuar avançant

[Un article de Jordi Sánchez.]

El passat 13 d’octubre vaig assistir al primer debat del «procés participatiu» de l’avenç del Pla territorial parcial del Penedès a Vilafranca i, desprès de les diferents aportacions dels assistents, em va quedar clar el següent:

Que les quatre comarques (72 municipis) que configuren la vegueria, tenen un sòl agrari propi i variat que les fa diferents d’altres indrets catalans. Això ja és suficient per a protegir-lo, tot aprovant-ne definitivament la catalogació. La qüestió és: tot el sòl? O només el de vinya ? Plantejo això perquè, per un altre costat, va lligat a una altra pregunta, i és: volem créixer? O ja n’hi ha prou de població? Son preguntes que també han de ser resoltes en els diferents planejaments municipals (POUM) i per  valorar-ho correctament cal un procés participatiu a cada municipi.

Ja sé que tenim un procés engegat i no del tot acabat, com per exemple el Pla director territorial del Penedès, però és que se’ns acumula la feina. Ara també hi ha obert un debat d’ampliació de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB). Tot això, en plena pandèmia de la covid i de manera  telemàtica, majoritàriament, que és la pitjor manera per a socialitzar i emfasitzar.

Per altra banda, i pel que fa a la Generalitat, d’interès n’hi ha més aviat poc i és lent (administrativament i econòmica), però el territori està patint, i molt (industries que tanquen): pateix deficiència en els serveis en general i hi ha poca exigència al Govern central pel que fa al manteniment d’infraestructures, així com en el fet d’acabar els compliments històrics assolits.

El territori és divers en el seu paisatge i el productiu ja té feina (amb penes i treballs). Però…, i el que no ho és? Qui el gestiona? I amb quins ajuts? La conseqüència actual és que creix la massa forestal i, per tant, l’augment de perill d’incendis (pèrdua de paisatge i costos econòmics per al país ).

Tota aquesta reflexió la faig perquè hi ha molta feina a fer. Només faltava la pandèmia que, sota la meva opinió, ens ha deixat cansats i menys actius, i això no és bo per a les generacions futures.

Podem fer-hi res? Pel que sembla, tenim el procés d’independència una mica enquistat i un futur no massa clar: sentències, taules de diàleg, ordenació del territori, canvi climàtic, immigració, intel·ligència artificial, transició energètica i tantes coses més. Però, el que sí que no podem fer es desanimar-nos. Hem de ser proactius i demostrar fermesa en les nostres conviccions.

Es per això que proposaria tornar a situar als balcons dels Ajuntaments i a les entrades dels municipi la retolació que diu «MUNICIPI VEGUERÍA PENEDÈS». També, impulsaria programes de ràdio a totes les emissores del territori, capçaleres als mitjans de comunicació dels butlletins municipals, webs municipals, institucions comarcals, institucions culturals, esportives, etc. Ser-hi, que ens ho creiem, que som i volem ser-ho per a continuar avançant. I això es diu  comunicar. Cal fer-ne publicitat. Fem-ho i recordem que una imatge val més que mil paraules.

Així ho veig.

[ARTS I OFICIS] Caritat

[Un conte de Jordi Remolins.]

Aquell matí de Nadal va despertar-se considerablement més destrossat que qualsevol altre dia. S’havia acostumat a no beure després d’una etapa de fer-ho massa, però durant la vigília va fer una excepció que ara estava pagant amb escreix. De tan masegat com es trobava va estar a punt de quedar-se al llit i perdre’s la jornada de treball més interessant de tot l’any. Per l’aspecte físic no calia patir. Per més demacrat que estigués no seria pitjor que el de qualsevol altra jornada. El que el molestava era el dolor d’ossos, la incapacitat per a esmorzar absolutament res sense que se li remogués l’estòmac ni cap garantia de no acabar-ho perbocant de nou, o la seguretat que la repulsió olfactiva que habitualment provocava la seva presència corporal es multiplicava ara amb els efluvis que emergien del seu pútrid esòfag.

En un estat previ a la insalubritat, va aconseguir sortir dels llençols farcits amb edicions antigues de diaris i revistes per a mantenir a baix preu la temperatura que el seu cos necessitava. El contacte amb l’aigua de la galleda va tenir un efecte immediat, si més no per a deixar enrere la mandra i la son. Va posar-se la roba que feia mesos que no rentava, va calçar-se i va sortir per la rònega escala en direcció a la portalada de l’església on habitualment demanava caritat. Ensorrat sobre la seva carcassa mig inservible, esperava assegut a les fredes escales mentre creients i temerosos d’un déu improbable accedien a la missa més concorreguda de la temporada.

Encara que l’entrada a ofici solia ser molt menys productiu que la sortida, ell acostumava a ser-hi mitja hora abans, perquè sempre recollia alguna moneda, però sobretot per a evitar que altres sense sostre li prenguessin el millor lloc, al punt més elevat de l’escalinata on el sol manllevava un perímetre d’espai al gèlid hivern, per entremig de teulades, xemeneies, antenes parabòliques i estenedors d’edificis veïns.

Aquell dia no semblava que els núvols tinguessin intenció de permetre cap mena de treva en la intenció de congelar l’ambient nadalenc. A més, un vent gebrador va acabar convertint el seu metre quadrat de privilegi en un autèntic infern, que només va mantenir per aquell inquietant orgull dels perdedors d’atrinxerar-se fins i tot en les derrotes més humiliants.

Faltaven pocs minuts per a començar la missa, quan va veure-la. Caminava sobre uns ínfims talons, estilitzats, com una dècada i mitja enrere ho havia estat també el seu cos. Feia el mateix temps que no coincidien, malgrat que no havia passat ni un maleït dia sense aparèixer en el seu cervell per a torturar-lo miserablement. Ella havia sigut a qui més havia estimat. Per ella va deixar als pares, als amics i la feina. Va anar-se’n a viure a la llunyana metròpolis, va intentar integrar-se en una societat que no era la seva, que no entenia, que no comprenia, que anava a un ritme molt diferent del que havia mamat des de petit. Per ella va perdre el patrimoni, invertit en roba cara, en sopars i begudes, en riures falsos, en temptacions evitables que es convertíen idefectiblament en imprescindibles. Va fracassar laboralment, víctima de taurons que el superàven per totes bandes. Van arribar les infidelitats, els menyspreus, la superioritat moral. Ella controlava, necessitava tastar-ho tot, i ell s’hi abocava per satisfer-la, encara que la química no sempre fos amiga, ni el sexe complaent, ni les companyies agradables. I va arribar l’alliberament, però ni això va ser positiu. Qui es va alliberar va ser ella, després d’haver-li extret la sang, d’haver-lo convertit en una caricatura de l’home que havia conegut. La depressió va ser profunda i perllongada. Nits sense dormir, pensant en què estaria fent, amb qui s’allitava, si el trobava a faltar o si alguna vegada s’havia penedit de la seva actuació. No va buscar-la mai, malgrat tenir mil temptacions de buscar on vivia. De fet amb prou feines es trobava ell mateix.

Per això quan els seus ulls van tornar a enfocar aquell cos considerablement més dimensionat, menys atractiu, però igualment sofisticat, acostant-se acompanyada per un individu de mitjana edat pentinat amb una ratlla mil·límetrada, camisa de coll blanc, corbata blava i vestit negre, amb els pantalons perfectament planxats i les sabates embetumades al detall, el passat va tornar a presentar-se amb tota la crueltat possible. S’havia proposat d’oblidar-la des de feia mesos. I no havia tingut èxit. Ara sabia que la voluntat seria irrealitzable durant una altra llarga temporada.

Alguna cosa es va remoure entre els etílics sucs gàstrics adobats amb aliments de poc rigor comestible. Per a evitar que el pogués veure va regirar-se sobre ell mateix i va abocar el contingut de l’estòmac contra el mur que tenia darrere seu. La parella va mirar-lo i va apartar ràpidament la mirada. La missa estava a punt de començar.

Tres quarts d’hora més tard, mentre el gruix de parroquians sortien disposats a llençar unes monedes d’esperit nadalenc dins la seva gorra, ell estava en la mateixa postura. Només movia lleugerament els llavis en senyal d’agraiment cada vegada que escoltava el dring del metall. Quan va passar ella, va mirar-lo fixament. També l’havia reconegut. I aleshores, alçant la mirada va escopir-li la seva indiferència mentre s’aferrava al seu nou home i trepitjava sorollosament cada graó fins a perdre’s novament de vista, amb una mica de sort per a tots dos fins al cap d’una dècada i mitja més.

[VÍDEO] Homenatge vigatà a Maria Dolors Orriols

 

Un moment de l’acte d’homenatge a la Sala de la Columna de l’Ajuntament de Vic.

[Notes de Xavier Borràs.]

El passat dimarts, 25 de gener, la Sala de la Columna de l’Ajuntament de Vic va acollir l’acte de nomenament de l’escriptora Maria Dolors Orriols i Monset com a vigatana il·lustre, el mateix dia en què es complien 107 anys del seu naixement.

L’acte el va presidir la batllessa de Vic, Anna Erra, i va comptar amb les intervencions de la professora i assagista Montserrat Bacardí —biògrafa de l’autora—, l’empresari, escriptor i nebot de la vigatana il·lustre Nan Orriols, i diverses intervencions musicals a càrrec d’alumnes de l’Escola de Música i Conservatori de Vic.

Podeu llegir l’article que li va dedicar Osona.com i, de més, veure el vídeo que ens ha facilitat l’amic Albert Bagué:

Sobre l’ara, finalment, vigatana il·lustre, podeu trobar aquests articles a La Resistència:

El llegat de Maria Dolors Orriols, amb obres inèdites, arriba a la Universitat de Vic.
Noves entorn Maria Dolors Orriols.
«Maria Dolors Orriols, viure i escriure», de Montserrat Bacardí.

 

[CÀMERA AL BOSC] Guilles

Qui, si no les guilles (raboses, guineus, guinardes, guinots), xafarderes de mena, curioses i cercadores incansables d’alguna menja que els atipi ni que sigui una micona el ventrell afamat, poden aficionar-se a ser vistes i a veure la càmera amagada en un recòndit racó de les Guilleries?

Reflexions d’un gandul fracassat. El clau per la cabota

Potser els mil·lenistes haurien «d’anar als casals dels vells per aprendre a agafar un martell pel mànec i no clavar els claus per la cabota.»

[Report i fotografia d’Eduard Garrell.]

«…ser vell és una mena de postguerra…»
Joan Margarit

Al peu del santuari de Cabrera hi trobo un dels vells que voluntàriament tenen cura del manteniment i conservació dels entorns del lloc. L’home, que no vol que desvetlli el seu nom té 80 anys, no porta mòbil però va equipat amb una bossa on hi du les quatre eines que ha de menester per arreglar un banc malmès per alguna bretolada. Pugem plegats per fer-li companyia, perquè d’ajut no no li’n cal. En un tres i no res improvisa unes grapes amb una boci de vareta, una falca i un parrell de puntes i el banc queda llest per aguantar 20 anys més. Amb això van passant joves, i no tant, esperitats i disposats a fer-se una cardiomegàlia i una artrosi mentre es controlen les constants amb l’UVI de polsera i segueixen fidelment el track del wikilok. Així no cal ni mirar el paisatge. Ni dir bon dia… En acabar penjaran la gesta a les xarxes socials perquè amics que no han vist mai de la vida els admirin.

L’home sense nom, satisfet, m’ensenya en exclusiva totes les reparacions, improvisacions i invents que ha anat fent al llarg del temps, amb les seves mans, i a mi em ve a la memòria una notícia de fa pocs dies on es deia que la Xarxa de Casals de la Gent Gran de Barcelona lluita (ara de fer qualsevol cosa se’n diu lluitar) contra la fractura digital amb tallers d’alfabetització digital. Es veu que a la gran ciutat hi ha una fada que vetlla pel benestar social.

La reflexió em porta a l’any 2005, que no eren pas les albades de les TIC, quan em vaig fer càrrec del Gremi de Llibreters: al despatx hi vaig trobar uns ordinadors obsolets i un mòdem de 36 Kb que no permetia telefonar si estaves connectat, paradigma de la situació del 80% del sector. La majoria de gremis d’aquest país han estat —si no ho estan encara—, controlats pels més poderosos del sector, que els paralitzen de manera que els més petits no puguin aixecar el cap. A l’hora de l’esforç ingent d’actualitzar les eines i canviar les mentalitats no era possible trobar cap complicitat per part de l’administració o, més ben dit. l’administració era còmplice de la situació

La fractura digital és una clivella que comença a l’escola i s’estén entre les micro i les pimes, que representen el 60% del teixit empresarial de casa nostra i, en conseqüència, per tota la societat. Malgrat que la pandèmia ha forçat aquests sectors a digitalitzar-se precipitadament, els anys vinents continuaran arribant treballadors dels sectors agrícola, ramader, de la construcció i de serveis i de les classes endèmicament marginades a la fractura digital imposada per la jubilació i l’edat, un món hostil on a tanta gent que ha estat útil i necessària li faran sentir la nosa i el rebuig. Exclosos i culpables.

La fractura digital és una desigualtat preexistent i sostinguda en el temps, coneguda i sense cap pal·liatiu.

El meu vell amic sense nom, que fins ara anava al banc a cobrar la pensió, a l’ajuntament el rebia algú conegut, el metge el visitava, anava personalment a pagar els seus impostos…, ara s’ha quedat sense oficina bancaria, ha de demanar cites prèvies arreu, ha de gestionar els seus comptes telemàticament, fer consultes mèdiques a través de «La meva salut»… Una persona perfectament integrada al seu entorn es trobarà de cop i volta en situació de desintegració social perquè les TIC van molt més de pressa en alguns sectors que la seva capacitat d’integrar-les. L’ajuntament o el casal d’avis li oferirà un curs d’alfabetització digital amb la finalitat que no molesti a un sistema bancari i uns serveis que només persegueixen el lucre o que són víctimes de l’infrafinançament de l’ocupant.

Caldria considerar que aquesta fractura digital per part dels vells que no han tingut l’oportunitat ni les possibilitats d’apropar-se a les TIC té dues direccions: la contraposada és la fractura humana que s’està generant, especialment entre els mil·lenistes que comencen a ocupar llocs de responsabilitat i en els seus progressos laborals menystenen i maltracten als vells, en un acte d’estúpida supèrbia, atès que la majoria no sobreviurien dotze hores sense mòbil, o sense electricitat —o sense la mama.

Potser és aquesta la generació que hauria d’anar als casals dels vells per aprendre a agafar un martell pel mànec i no clavar els claus per la cabota.