Reflexions d’un gandul fracassat. Una de freda i una de calenta

Patrici Trixis, president del Gremi d’Editors, i director de comunicació corporativa del Grup Planeta, durant la darrera Nit de l’Edició. [Foto: @gremieditors.]
[Un report d’Eduard Garrell.]

«Digueu la veritat. Així us vengeu.»
Joan Fuster (Sueca, 1922-1992). Aforismes.


En la Nit de l’Edició, la gran gala que celebra anualment el Gremi d’Editors, el seu president, Patrici Trixis,  fa públic que enguany la venda de llibres en català ha augmentat un 12%.

Pel que fa a les causes de la demanda de 2,8 milions que imposen 23 editors de Xarxa de Llibres  a Enciclopèdia Catalana i a la inestable distribuïdora Entredós, fusió de Les Punxes i Àgora, que està participada en un 45% per Enciclopèdia Catalana, no en fa cap al·lusió. Tampoc, als problemes de l’editorial Vicens Vives, pionera dels llibres de text en català, i capdavantera en l’ensenyament i en la cultura, que es veu abocada a un ERO.

Que les vendes de llibres en català creixin un 12% és una molt bona notícia, però que l’editorial catalana de llibres de text, possiblement la més potent del país, estigui en serioses dificultats econòmiques, n’és una de molt dolenta, i que el problema endèmic i irresoluble de la cadena del llibre encara sigui la distribució, és una vergonya per al sector.

Des que Gutenberg va impulsar la mecanització de la impremta  fins a finals del segle XIX i començamenst del segle XX, la  cadena del llibre tenia molt poques baules. L’edició del llibre solia estar a les mans de l’editor/impressor/enquadernador/llibreter. A començament del ssegle XX la composició de la paleta s’anà concretant en editors, impressors, enquadernadors, distribuïdors/comercials, llibreters, sense oblidar els autors, que anaren regulant la seva relació amb els editors.

Les lleis del llibre

 Al segle XV l’Església i les monarquies veien que l’edició de llibres heterodoxos feia perillar el seu domini i imposaren la censura com a mètode de control.

Al segle XVI, amb l’augment de la producció, la censura eclesiàstica esdevé insuficient i el poder polític desenvolupa l’aparell legislatiu: controls, llicències, privilegis i taxes que fixen el preu de venda de llibre.

A mitjans segle XVIII s’imposa la discutida Llei Curiel, que ordena i actualitza el sector i castiga molt severament els transgressors del control polític i religiós.

De fet, el  llibre espanyol sempre ha estat controlat i protegit, ni que sigui per temor del seu poder i per l’interès a difondre la cultura espanyola arreu del món. La Ley de protección del libro español de 1946,  «sobre la mayor difusión posible del libro español, tanto en el interior como en el extranjero», regula tant el preu del paper com el del llibre imprès

Fins al 1975, el preu del llibre és el recomanat per l’editor, que l’imprimeix en el llibre i sobre el qual els comerciants finalistes poden fer descomptes en determinades ocasions i a determinats organismes. Així va néixer el dia Sant Jordi, Dia del Llibre,  que es podien fer descomptes i que els editors i llibreters aprofitaven per liquidar estocs.

 

La Ley 9/1975, de 12 de marzo, del Libro. rebla, altre cop,  el preu del llibre, establint-ne el preu de venda únic.

SECCION QUINTA: PRECIO DE VENTA  Artículo trigésimo tercero.—Precio de venta.  El precio de venta al por menor de libros al público se realizará al precio fijo que figurará impreso en cada ejemplar; se exceptúan de esta última obligación los libros de bibliófilo, artísticos o análogos y los editados antes de la promulgación de esta Ley.  Reglamentariamente se determinarán los descuentos o boni­ficaciones que puedan aplicarse con ocasión del Día del Libro, ferias nacionales, congresos o exposiciones.

Aquesta regulació no la comparteix pas tot Europa; a França per exemple,  existia un acord del sector, sota la forma d’un preu aconsellat per l’editor, que el llibreter era lliure de respectar, o no. Al febrer de 1979, el Decret Monory (René Monory és mecànic de formació, sublimat a ministre d’Indústria i senador), aplica un sistema de preus nets que impedeix qualsevol forma de fixació del preu del llibre per part de l’editor, alhora que les grans superfícies, primer a França i tot seguit a casa nostra, van prenent embranzida.

Jack Lang el 2005, ministre de Cultura i promotor de la Llei Lang-Lindon. [Foto: Osmar Arouck | Wikipèdia.] 

A Paris, l’FNAC (Fédération Nationale d’Achat des Cadres) que va ser fundada el 1958 per André Essel i Marx Théret, dos militants trotskistes, perseguint la utopia de la cultura per a tothom, el 1970 comença a aplicar descomptes substancials del 20%  al preu marcat dels llibres. A la iniciativa s’hi apunten les grans superfícies que es comencen a estendre pel país, utilitzant el llibre com a reclam comercial i  les grans cadenes de llibreries, sovint en mans d’editors. Ben aviat els llibreters no poden competir i els editors independents  no poden fer front a les exigències dels grans finalistes que imposen preus, condicions i fins i tot els continguts més comercials. Lluny de fomentar la competència i abaratir el preu dels llibres, aquests s’encareixen, i encara més els gèneres menys comercials i populars, com l’assaig, la poesia, la filosofia, etc. Paradoxalment, la utopia posa en perill la xarxa de llibreries que apropa la cultura i el coneixement arreu de França, la producció, la diversitat cultural que queda en mans del gran capital i d’uns interessos que no son els generals. El llibre és tractat com un objecte comercial, sense donar valor al contingut.

L’any 1981, després de crus debats al parlament francès, es promulga la Loi Lang-Lindon que regula finalment el preu únic del llibre.

El llibre a Catalunya

Semblarà  que a Catalunya el llibre hagi estat protegit a l’empara de la llei de 1975. De fet, fins el 2012, el sector del llibre a Catalunya va estar sotmès a les mateixes condicions que el llibre a França sota la pressió de l’FNAC. Un grup de mestres, pares i mares, amb el mestre i cooperativista Juli Vela, de l’associació de mestres Rosa Sensat, creen la Cooperativa Abacus. La noble intenció és proveir les escoles i les famílies de material pedagògic i cultural de qualitat  en les millors condicions de preu. Abacus neix el 1968 i el 1985 es converteix en una cooperativa de consum amb socis de treball. Abacus s’acull a un discutible retorn de beneficis en forma de descompte directe en els llibres. Aquesta competència deslleial i transgressiva de la Llei del llibre, d’obligat compliment per a la resta d’operadors, és denunciada pel Gremi de Llibreters.

L’aleshores govern de CDC eludeix les queixes dels llibreters, segons fonts de confiança, per un canvi de cromos entre la prosperitat de la Cooperativa i l’eliminació d’entrebancs a la normalització lingüística. No oblidem que Rosa Sensat i Abacus estaven, i estan, sota l’empara del PSC/PSOE. La piconadora Abacus és imparable durant anys i moltes llibreries són sacrificades per aquesta competència. La política d’Abacus és summament agressiva per al sector i els governs «d’esquerra» són summament complaents amb les subvencions, els suports econòmics i la permissivitat legislativa. Per adobar la situació l’Estat, el 2007, promou una nova llei del llibre: Ley 10/2007, de 22 de junio, de la lectura, del libro y de las bibliotecas, que deixa el preu del llibre de text fora del sopluig del preu únic. Els efectes seran devastadors.

Entre els anys 1970 i 2000 es van perdre a Catalunya més de 400 llibreries (dades del Gremi de Llibreters) a causa de la intromissió d’operadors aliens a les llibreries en la venda de llibres de text: venda directe d’editorials i distribuïdores a les associacions de pares (abans es deien així). Tot i que el llibre de text tenia el preu únic, aquestes entitats pagaven a les escoles una part del descompte editorial,  i com que les exigències de descompte eren creixents (del 25/30% que podia tenir una llibreria, les APA  exigien el 40%, i el editors no tenien més remei que apujar els preus).

Els pares s’estalviaven alguns cales, pocs, perquè la majoria no anaven pas a les seves butxaques, perdien a canvi una llibreria i l’accés a la lectura, a més de la papereria, el material escolar i d’oficina,  el quiosc i, sovint la impremta que sobrevivia al poble gràcies a uns guanys que els permetien equilibrar el balanç i sobreviure amb esforç.

La Ley del 2007 manté el preu únic del llibre, però permet el preu net del llibre de text. En contra, potser, de les bones intencions de  la presidenta del Gobierno en funciones, Maria Teresa Fernández de la Vega i Juan Carlos R., els preus, enlloc de baixar, pugen.

Progressivament, les llibreries deixen de vendre llibres de text perquè no poden afrontar  les exigències del mercat i els editors resten a la mercè de les famílies i dels mestres.

El més de juliol d’enguany, La Resistència publicava la reflexió «Fer-se el suec», en què detallava els resultats de la implantació dels ordinadors en l’ensenyament i les  conseqüències que això tindria per al sector del llibre de text català. Vet aquí doncs, que Vicens Vives  n’és possiblement la primera víctima. En seguirem comptant. Quan el país s’adoni en mans de qui queda la formació dels nostres fills i néts, la catàstrofe serà irreversible.

Si el llibre català sobreviu no és gràcies a cap govern, ni de dretes ni d’esquerres.

Avui la Cooperativa Abacus és membre diligent del Gremi de Llibreters, després que aquest guanyés el plet que va pagar amb enorme esforç de tots els seus socis i que va obligar a Abacus a acollir-se a la Llei del llibre. El Gremi no en va fer victòria, la victòria és que enguany s’ha venut un 12% més de llibres en català i que el 60% d’aquests llibres es compren en llibreries, moltes de les quals reemplacen les que van tancar i que ara són dirigides amb èxit per joves emprenedors formats a l’Escola de Llibreters.

D’esquerra a dreta: Antoni Daura, president del Gremi de Llibreters, Oriol Izquierdo, director de la Institució de les Lletres Catalanes, i Narcís Castanyer, president d’Abacus cooperativa. [Foto: Monmar Comunicació.] 

Dels distribuïdors en parlaré un altre dia; si ho fes ara hauria de canviar el títol de la reflexió per: «Dues de fredes i una de calenta»…

[TAROT DE FOLGUEROLES] 2. La Sacerdotessa

La Sacerdotessa.

[Poema de Gabriel Salvans | Il·lustracions de Lluís Badosa.]

Paraules en vint-i-dos versos acompanyen,
teixeixen la naturalesa del poema,
esgarrapada a la veu que dicta, al gat, als déus.
M’agrada veure’t com una dama que excita
el conscient i l’inconscient, que m’intriga
i em capbussa al riu dels sentits, al ritual
de l’escriptura, com un mantra que m’indueix,
que m’encamina entre l’enteniment
i la ignorància de saber, si sé, on
buscar l’essència de la corda del temps.
La sensibilitat trobada, tard o d’hora,
a la veu, al ritme, al so del mot
que encaixi amb la rutina de la ment
confiada a l’instint, a la intuïció,
al moviment de l’univers, la seva música
que revela i fixa l’energia del món.
Al forat negre d’on surt la creació.


Tenir el foc a dins, l’equilibri, convençut
que l’amor ens parla a cau de l’orella.
Veure navegar l’infinit a les estrelles
i saber que jugo a tot o res
si parlo de mi, al poema, a la dama.


La Sacerdotessa [la papessa]

Misteri, intuïció, saviesa ancestral, meditació, passivitat, predestinació, immortalitat, essència.

En aquest viatge pel temps i la vida que caracteritza el nostre planeta, la peça fonamental és el gen. Ell és immortal si més no fins ara i, no podent- se reproduir amb la seva gran base de dades ha creat, pacientment i sàvia, replicadors de tota la vida que coneixem per a poder sobreviure.


El Tarot de Folgueroles

Aquí podeu seguir les cartes (poemes i il·lustració) ja publicades, tot seguint aquest ordre:

0. El Foll.
1. EI Mag.
2. La Sacerdotessa.
3. L’Emperadriu.
4. L’Emperador.
5. El Hierofanta.
6. Els enamorats.

[TAROT DE FOLGUEROLES] 1. El Mag

El Mag.

[Text de Gabriel Salvans | Il·lustracions de Lluís Badosa.]

Quan obrim la porta i entrem al carrer
de la vida, som un personatge anònim
més, que belluga el rellotge de la història.
L’escrivim, entremig d’una gran multitud,
ignorants, tal vegada, de la trama dels fets
que empenyen i estiren els fils on s’ha ordit,
de la importància de la paraula escrita,
del poeta missatger de confiances, màgia,
destresa per confegir ponts d’entesa.
Es pot provar de fer entrar el clau per la cabota
o cercar el mot just al vers, com feia mossèn Cinto.
La resposta és tan propera o tan llunyana
com vulguem. Tot rau en la creativitat,
en la fantasia de la pregunta feta.
La màgia de viure és tan a prop
com compartir la lleialtat del gat
o el reflex d’una viva mirada en un got de vi.

L’aniversari dels dies ens acompanya
amb l’habilitat del nostre compromís i
la confiança amb el jo que dormo, el jo
astut que recerca de nou camins al somni
i el tu que és pensament, és amor, és paraula.


El Mag

Habilitat, diplomàcia, destresa, intel·ligència, creatiu, sedentari, eloqüent, civilitzat.

Han passat molts anys i la terra és comença a colonitzar, l’home fent us dels seus coneixements ja domina l’entorn habitant en grans ciutats ara farà 5.ooo anys, ha descobert el foc, l’univers, el coure, l’escriptura, l’arquitectura, etc.


El Tarot de Folgueroles a La Resistència

Aquí podeu seguir les cartes (poemes i il·lustració) ja publicades, tot seguint aquest ordre:

0. El Foll.
1. EI Mag.
2. La Sacerdotessa.
3. L’Emperadriu.
4. L’Emperador.
5. El Hierofanta.
6. Els enamorats.

Presenten el «Tarot de Folgueroles» a la vila natal de Verdaguer

Les diverses peces del Tarot de Folgueroles. [Foto: Xavier Borràs.]
[Notes de Xavier Borràs.]

El Tarot de Folgueroles es va presentar el passat divendres, 24 de novembre, al Centre Cultural de Folgueroles de la mà dels seus autors, que no són cap altres que els nostres amics i col·laboradors: en Gabriel Salvans, que n’ha fet el poemari, i en Lluís Badosa, que ha il·lustrat els naips predictius, els arcans del tarot.

El llibre-volum, que es presenta dins una capsa, consta de 25 dítpics: un amb una breu introducció dels autors, dos més amb llurs biografies i, seguidament, les 22 cartes del tarot, cadascuna amb el seu poema de 22 versos i la il·lustració corresponent, a més d’un gató il·lustrat i un joc de naips per a «tirar» el tarot. Se n’ha fet una edició de 100 exemplars  (de dimensions A3), impresos amb paper verjurat prisma de 300 g numerats i signats pels autors. El llibre (amb revisió textual de M. Carme Codina) ha estat magníficament dissenyat per Gatedicions i imprès immaculadament per la impremta Maideu de Ripoll.

La idea del Tarot de Folgueroles

Segons Salvans i Badosa, la idea d’aquest llibre autènticament de bibliòfil, se’ls va acudir a mitjan desembre de 2021 mentre caminaven per la serra de Sobremunt. En Salvans duia recent el dol de la mort de la seva esposa, Maria Carme,i en Badosa va proposar-li de fer alguna cosa junts, l’un amb paraules i l’altre amb colors.

Des que havia fet el servei militar, Lluís Badosa havia començar a interessar-se per la simbologia, la imatgeria i l’esoterisme de les baralles del Tarot, de les quals amb els anys n’ha acumulat unes quantes. Sobre aquest tema hi ha milers de llibres, «però la metàfora artística és infinita» —afirma Badosa. Va pensar que amb els símbols de les vint-i-dues cartes principals o trumfos, podria donar molt joc per a encabir-hi una comunió d’idees entre el nostre temps i el nostre espai. «Un cami paral·lel per assolir un mateix cim a través del misticisme de les cartes del Tarot», diu.

Lluís Badosa i Gabriel Salvans durant la presentació del volum a Folgueroles. [Foto: Nan Orriols.]

Gener enllà van tenir la trobada convinguda a casa d’en Badosa a Folgueroles i li va exposar a Salvans la qüestió. Amb un semblant reflexiu va dir-li:

— No tinc la més remota idea del Tarot.
— Si t’atrau el tema et faré de Pigall en aquest món —li va dir.

Va sortir de casa amb un llibre i una baralla del Tarot i amb una idea primigènia sobre la nostra establerta col·laboració. Va trigar pocs dies a enviar-me el primer esborrany sobre la carta número zero, El Foll, on descriu, d’aquell dia, el cami de retorn cap a casa seva i que va donar peu al titol, al nom i a l’estructura d’aquest treball. Al cap de deu mesos va sortir la darrera carta, la vint-i-unena, El Môn.

La idea, van decidir, era descriure la quotidianitat de la vida en aquesta nova col·lecci6 de naips, les inquietuds, dols i plaers de la nostra humana existència en aquest planeta terra, ja que del cel se’n cuiden uns altres. Gabriel Salvans, d’una manera poètica i natural, aniria confegint el dia a dia de l’any 2022. I Lluís Badosa, de manera més abstracta, en copsaria l’èpica vital. Al cap de poques setmanes va començar la guerra d’Ucraïna.

«La nostra principal aspiraciô i pretensió ha estat alimentar i gaudir d’uns llaços d’amistat que fa anys que mantenim i poder mostrar-los en aquest treball conjunt, esperant que us reconforti els sentits i que ens ajudi a prendre consciència del temps que ens ha tocat viure», manifesten els autors.

Cada poema de Gabriel Salvans s’explica per si sol en cada un dels versos que el componen, amb jocs lingüístics i personatges recurrents que el lector descobrirà a mesura que en destriï les paraules. La part plàstica, iconogràfica, ha volgut endinsar-se en la universalitat del camí de la vida d’una manera més abstracta, seguint de prop la cartomància arcana del Tarot clàssic.

Segons el poeta de Sant Hipòlit de Voltregà, els poemes han estat fets en vint-i-dos versos, el mateix nombre que els arcans del Tarot, amb la peculiaritat que on acaba l’un, comença l’altre, «com els camins», en paraules de Gabriel Salvans.

Tot aquest camí, compaginat pas a pas, també compta amb la companyia d’un gat que s’escola en tots els poemes, «que parlen en definitiva de la mena de coses de què parla sovint la poesia», sigui a la Xina imperial, a la Grècia antiga o al Paris dels cafès de l’absenta. «Amb ells he anat d’un lloc a un altre de tot i d’enlloc fins a l’estiuet de Sant Martí, que m’ha donat la calidesa necessària per a concloure aquest projecte dins un paisatge de tardor ple de llums, sons i colors», afirma Salvans.

Després d’un any llarg de donar-hi voltes ha arribat l’hora d’exposar a la llum, i al criteri, aquesta tirada del Tarot. N’han fet, per si de cas, una altra de més intima, i el Foll ha dit:

— Nois, la jugada és vostra.

S’han mirat cara a cara una vegada més i han dit:

— Som aquí perquè hem volgut ser-hi. Qui vulgui opinar és el seu torn.


El Tarot de Folgueroles a La Resistència

A partir d’aquest número anirem publicant tres de les cartes (poemes i il·lustracions), tot seguint aquest ordre:

  1. El Foll.
  2. El Mag.
  3. La Sacerdotessa.
  4. L’Emperadriu.
  5. L’Emperador.
  6. El Hierofanta.

 

[TAROT DE FOLGUEROLES] 0. El Foll

El Foll.

[Text de Gabriel Salvans | Il·lustracions de Lluís Badosa.]

Tancava el dia el clar perfil de les muntanyes
mentre un plec de veus em rondava al cap.
Lluïa plena, al cel de Folgueroles, la lluna.
Vaig pensar en el primer home quan mirava
la lluna en la mateixa soledat de la nit.
Sense cotxe, ni foc, ni abric, ni aplicació
de mòbil que li parlés de quan hi era
o no hi era, ignorant de la llum i la constel·lació
en què vivia, de saber de lleis, de pàtria.
Enyorat, tal volta, de l’abraçada i la veu amiga.
No de cap fortuna com la que tu o jo
esperem que arribi sense l’enginy del gat.
Entre aquell i aquest hi ha un temps sabut i un temps
ignorat, amb les alforges plenes de misteris,
i som, entre mirar endavant i mirar enrere.
No t’enfadis diu el Foll a la lluna plena,
m’agrada la teva llum però no veig les estrelles.

L’Esperança és l’aventura del camí
farcit de falses promeses, de passions
incontrolables i l’extravagància dels somnis.
Tot plegat per anar d’un a un altre lloc
per camins de joc que ens obrin la porta.


El Foll

Homo-sapiens, microcosmos, inconsciència, innocència, impulsivitat, instint, nòmada, superació, imaginació.

Després de milers d’anys de preparació vital, aquell primer ésser humà que 200.000 anys va començar a moure’s des del centre de l’Àfrica per descobrir, amb tots els riscos, que comportava el Món i, com a única defensa, la intel·ligència, la memòria i una voluntat de supervivència incansable. Al seu davant i de manera subjectiva hi podem veure l’aridesa de l’horitzó que l’esperava.


El Tarot de Folgueroles

Aquí podeu seguir les cartes (poemes i il·lustració) ja publicades, tot seguint aquest ordre:

0. El Foll.
1. EI Mag.
2. La Sacerdotessa.
3. L’Emperadriu.
4. L’Emperador.
5. El Hierofanta.
6. Els enamorats.

 

[NOVEL·LA] Barcelona 1936. Capítol VI. A la caserna del Bruc

Milicians anarquistes al quarter Bakunin (actual caserna del Bruc), fotografiats per Antoni Campañà el 27 d’agost de 1936. [Fons: Arxiu Fotogràfic de Barcelona.]
[Una novel·la de Dídac Costa.]

Són dos quarts de cinc. Un grup de militars analitza un mapa de Barcelona molt semblant al de La Farigola. Té ressaltats els mateixos carrers i moviments de tropes. Però el que aquest té dibuixat és el moviment real que estan a punt de fer. I no està desplegat a una taula de la Comissaria d’Ordre Públic o d’un comitè de defensa anarquista, sinó a una de les principals casernes militars de la ciutat, la del del Bruc o de Pedralbes, estratègicament situada a l’entrada principal de la ciutat per la Diagonal.

Qui l’observa i conversa al seu voltant és un grup d’oficials sublevats que preparen la sortida de les tropes en una de les moltes sales de l’immens quarter, d’estil més fantasiós com d’un castell de Baviera que no pas del tradicional model sense gràcia de qualsevol caserna espanyola. Inclús aquí es nota la singularitat de l’arquitectura catalana, que aquests anys brollava a cada cantonada, amb edificis modernistes que sorprenien als més agosarats artistes europeus d’avantguarda.

El grup d’oficials conspira d’amagat del Coronel Fermín Espallargas que, a una altra sala no gaire lluny, al mateix quarter, creu estar encara al capdavant del regiment, anomenat de Badajoz numero 13.

El comandant López Amor assenyala els moviments de les tropes al mapa amb una vara de fusta, mentre dóna ordres a la resta d’oficials. És l’ànima dels facciosos al regiment i n’ha assumit la direcció. És dels que està convençut que serà un paseillo militar clàssic com tants altres n’ha vist Espanya, on gairebé sempre han trobat poca resistència popular, i encara menys una que suposés un veritable entrebanc militar.

— … tenemos que hallar el itinerario más conveniente, buscando las calles más despejadas. Si hace falta, dando algún rodeo para evitar pasar frente a los lugares que puedan estar ocupados o pertenecer a autoridades o agrupaciones y entidades enemigas. Avanzaremos por la Diagonal y Calle Urgel hacia el centro de la ciudad, pasando por Plaza Universidad. El batallón de zapadores está saliendo ahora del cuartel de Gran Vía y avanza hacia Plaza España, donde se unirá al de Montesa. Juntos controlarán el Paralelo, que es decisivo para asegurar el enlace con el puerto y las demás unidades que se acercan. Y desde allá entraremos todos juntos a Plaza Cataluña para controlar los edificios del poder político en el centro. Eso es todo. ¡No puede fallar! ¡El populacho se irá corriendo al primer cañonazo!

Alguns dels oficials es miren, i un d’ells s’atreveix a preguntar al seu superior:

— ¿Está usted seguro, Comandante? ¿Conoce bien a los trabajadores catalanes y la CNT…? No sabemos si será tan fácil esta vez…

— Sin duda tenemos superioridad de armas y efectivos — diu un altre —. Pero que no haya respuesta, Comandante, nos parece improbable… Llevamos años aquí, y hay que reconocer que los trabajadores de esta región están muy preparados y organizados para responder. Llevan décadas de lucha callejera. Nosotros sólo hemos luchado en África… Esto les da una gran ventaja si hoy salen a enfrentarnos…

— ¡Pero si a estas horas están todos durmiendo, teniente! ¿Y con qué armas? ¡Si no tienen! Los únicos que pueden estar de su lado armados, si no logramos convencerles, son los Guardias de Asalto. La Guardia Civil estará a nuestro lado, sin duda, nos une España! Y estos anarquistas que teme, tienen cuatro pistolas, hombre! ¿Qué van a hacer con eso frente a nuestra caballería y artillería? ¡Venga ya!

Una miliciana llibertària vora la caserna del Bruc. {Fons: Arxiu Fotogràfic de Barcelona.]

 

En aquell moment, un sergent entra a la sala, blanc d’espant, i diu, amb la respiració encara agitada:

— Comandante! Los bares y ateneos están llenos de gente! Hay militantes apostados en casas y esquinas… ¡Y rodeando todos los cuarteles! ¡También el nuestro!

López-Amor rep immòbil la desfavorable i inesperada notícia, que li provoca un dissimulat calfred. Però sabent que no hi ha marxa enrere i mogut per patriotisme, reacciona ràpidament aixecant el braç i dient amb to enèrgic:

— ¡Pues más razón para no vacilar y salir cuanto antes! Dénle otro trago de coñac a la tropa, unas últimas arengas, ¡y a la calle!

— Si, Comandante! — diu el sergent, mirant la resta d’oficials com buscant, sense èxit, alguna resposta alternativa.

El Coronel Espallargas, que segueix ignorant el que passa a pocs metres, rep el seu ajudant, que entra atabalat al seu despatx dient-li:

— Mi Coronel. ¡Debo informarle de que siguen entrando paisanos al cuartel! Al parecer falangistas y requetés… Y están vistiéndose con ropa del ejército…

— ¡Esto es intolerable! ¡Es un motín!

Surt indignat del despatx, dirigint-se ràpidament cap a l’altre sector de la caserna, on sorprèn la reunió dels oficials sublevats, que deixen de mirar el mapa per veure com entra a la sala el qui encara és legalment el cap de la caserna, però ja no als seus ulls com a rebels.

López-Amor s’apropa per rebre’l. Quan el Coronel que dirigeix el quarter i el Comandant que pretén reemplaçar-lo es troben cara a cara a la sala de banderes, Espallargas exclama en to imperatiu:

— ¡He ordenado que no entren paisanos al cuartel!

— He sido yo quien ha dado la orden, Coronel — respon López.

Espallargas el mira fixament i contesta enfurismat:

— ¿Pero quien manda en el regimiento, usted o yo?

— Coronel, desde ahora usted ya no manda en el regimiento.

Espallargas es dirigeix a la resta d’oficials, cridant:

— Señores, ¿han oído lo que ha dicho el Comandante? Les pregunto a ustedes entonces: ¿Quién manda en el regimiento?

Quevedo, un oficial, respon en nom de tots:

— El regimiento lo manda quien esté con España, y usted no lo está. — Al que la resta dels presents assenteixen amb el seu silenci o fent un gest d’aprovació amb el cap. Espallargas comprén finalment que tot el quarter està en mans dels sublevats. Abans que el detinguin, sabent que potser s’hi juga la vida, no s’està de dir-los:

— Señores oficiales, ¡esta conspiración es un acto suicida, una manifiesta traición a la patria y a la bandera que han jurado defender!

— No se canse Coronel —interromp el Capità Belbis—. Con el ejército de África sublevado, la oficialidad del regimiento de Badajoz seguirá a sus hermanos de armas. Y como usted no quiere añadirse al movimiento, desde ahora queda usted detenido.

Dos oficials s’abraonen sobre Espallargas per emmanillar-lo i conduir-lo als calabossos de la caserna, on ja hi ha detinguts 6 caporals i 25 soldats que s’han negat a afegir-se al cop.

El Tinent Coronel Antonio Radua, també sublevat, entra a la sala de banderes per fer els últims preparatius per a la formació de la tropa, que ja està formada al pati de la caserna a punt de sortir, havent rebut una generosa ració de conyac.

Poc després arriba al quarter el general Aymat, enviat pel general Llano de la Encomienda, que també creu dirigir els militars a tot Catalunya, però que també té tot el seu entorn corcat de sublevats, en un últim intent desesperat de frenar la sortida de les tropes rebels. El reben el Tinent Coronel Radua i López Amor que, creient que ja s’havia passat al bàndol dels sublevats, li diuen:

— Mi General, la tropa ya está en el patio, dispuesta a salir.

En sentir-ho, Aymat, enfurismat, agafa López Amor per la corretja, cridant-li:

— ¡Queda detenido por traidor a la patria!

Un dels capitans s’acosta ràpidament, i amb gest amenaçador cap al general li demana:

— Cálmese, mi General…

Però Aymat, blanc de còlera, intenta dirigir-se a la tropa per treu-re-la de l’engany.

—¡Soldados!

Un altre capità, Mercaders, més explícit, pistola en mà, no s’arronsa en dir-li al que encara és el seu superior:

— Si hace otro paso, ¡le mato!

El general, sorprès per l’amenaça, començà a cridar:

— ¡Traidores! — intentant de nou dirigir-se a la tropa per informar-los de la situació.— ¡Traidores!

Quatre oficials se li llencen a sobre per arrestar-lo i traslladar-lo als calabossos de la caserna, afegint-se a Espallargas i altres oficials i soldats lleials a la República, com el capità Sacanell i el comandant Matamoros.

Mentrestant, al pati, aliens a totes aquestes escenes on està en joc el control de la caserna, els soldats segueixen sense saber res de la realitat de l’operació militar que estan a punt de començar. En aquell moment sona un telèfon. Un dels oficials l’agafa.

— Teniente coronel Radua, es para usted, el General Goded desde Mallorca.

— Bien sargento, gracias — li diu, apropant-se a l’aparell.— Teniente coronel Radua al habla. Dígame mi General.

— Teniente, soy el General Goded. ¿Como van los preparativos? ¿Listos para salir?

— Si, mi General, estamos listos, esperando su orden o la del General Mola. — Respon girant-se i mirant la tropa des de la finestra.

— Ya conoce las órdenes, le recuerdo la consigna. Le dice a los soldados que se trata de una acción para evitar una revuelta anarquista y que estamos defendiendo la República. Con gritos de Viva la República al salir, y después, en las calles. Sobretodo al encontrarse con grupos de obreros. A las 5 en punto pueden empezar a salir.

— Si, mi General, entendido. Pero mi General… ¿Cuánto tiempo debe durar eso…? Tarde o temprano la tropa entenderá que estan luchando para someter la República, ¿no? ¿Qué haremos cuando eso suceda? ¿No es un poco arriesgado…? ¿Sobretodo para los oficiales que estaremos en el terreno?

— ¡Teniente! ¡No discuta mis ordenes! Es un plan bien elaborado por el propio General Mola, el Director. Esos gritos confundirán al enemigo y nos darán un tiempo decisivo para distraerlo, ganar ventaja y neutralizar la respuesta popular y de la Generalidad en cada lugar de lucha armada.

— Si, mi General.

— Eso es todo. ¡Suerte, Teniente! ¡Arriba España!

— ¡Arriba!

Radua penja el telèfon mentre mira la tropa, pensant en com comunicar-li de manera convincent una mentida tan inversemblant. L’horroritza pensar en quan podrà durar l’engany i quina serà la reacció dels soldats quan entenguin que estan fent tot el contrari del que els han dit. Amb el perill que, en descobrir-ho, es passin al bàndol enemic. I que el primer tret sigui contra tinents com ell, els oficials al carrer, no contra els que donaven aquestes ordres des dels despatxos. Tot i que aquests tampoc no trigarien a passar comptes amb la República si la cosa no anava bé. Sent els primers a ser afusellats, començant per Goded i Burriel, els caps de la sublevació a Catalunya.

El Tinent Radua baixa les escales fins al pati per dirigir-se a la tropa. Després d’agafar aire, crida:

—¡Soldados! ¡Firmes! Hoy tenemos ante nosotros un día glorioso. Los anarquistas están preparando una insurrección armada contra la República. Nuestra misión es garantizar el orden público y defender la legalidad. Tomaremos las calles centrales de la ciudad y protegeremos los principales edificios, repeliendo los ataques de los obreros, de quienes no esperamos gran resistencia. Los generales que impulsan este movimiento de defensa nacional prometen el ascenso a los que se distingan. O a un destino civil, según sus deseos. Lo mismo a los cabos y los soldados. Con un trabajo seguro, o un destino según sus aptitudes y al cuerpo de suboficiales. Podemos tener la seguridad de que sus aspiraciones serán satisfechas al ser el ejército el que tendrá las riendas del poder tras esta crisis. ¡Viva la República! ¡Viva el ejército! ¡Viva España!

— ¡Viva! — exclama la tropa a l’uníson.

L’oficial mira la finestra des d’on l’observen els seus superiors, provant de no deixar entreveure els dubtes que li genera aquella ordre, que no té més remei que obeir. No es pot treure del cap la imatge dels soldats quan descobreixin que han sortit enganyats a matar obrers per a implantar un règim feixista, en el què molts no creuen.

A la finestra, en canvi, els rostres dels oficials desprenen orgull i confiança. Malgrat haver perdut totes les colònies del vell Imperi Espanyol els últims cent anys, els militars no es podien desprendre d’un orgull arrelat en una característica actitud xulesca espanyola.

Orgullosos d’un passat colonial gloriós, malgrat tants genocidis i d’haver privat a la humanitat de centenars de cultures, llengües, savieses i nacions. Expulsades del planeta perquè Castella o Espanya pogués sumar nous trofeus de caça al seu trist saló de colonitzadors insaciables. I malgrat haver-se quedat ara, per tantes derrotes militars amb unes últimes petites colònies africanes.

Enlloc d’admetre el fracàs i de transformar-se en un exèrcit modern i post-colonial, el dolor patrioter i la nostàlgia de les colònies perdudes, del desastre del 98 com encara li deien, es convertí en un nou fanatisme també colonial per què Catalunya i les altres nacions ibèriques històricament trepitjades per Castella mai deixessin de pertànyer a Espanya. El jove Estatut de Núria amb què Catalunya, per primer cop des del 1714, recuperava algunes competències, era, junt amb la voluntat d’extermini de les esquerres revolucionàries, un dels motius centrals de l’aixecament feixista. Des de l’arribada de la república i amb ella de la democràcia a Espanya, els neguitejava la pèrdua d’un poder gairebé imperial i mil·lenari de l’església i de les oligarquies centrals, que la inevitable modernització política i democràtica del país i del mon, semblaven posar en perill.

Barcelona era alhora la capital d’aquesta Catalunya sotmesa ferotgement per Castella o Espanya des de la última gran guerra del 1714, que acabaria amb la Corona Catalano-Aragonesa com a Nació-Estat, confederal i més avançada en drets polítics que la Castella d’aleshores -o encara ara. I amb ella, gairebé amb la llengua i la cultura catalana. I alhora, el bastió més poderós del proletariat revolucionari d’Espanya, i potser d’Europa. Perfectament preparat per fer tot el que calia per dur a terme una revolució, començant per un bon contraatac armat en un dia com avui. Tot i així, els militars seguien confiats en la seva ràpida victòria. L’orgull i el fanatisme patriòtic podien més que la raó. Fent un últim brindis amb conyac, un d’ells exclama:

— ¡Barcelona volverá a ser sometida hoy por el ejército español, como tantas otras veces! Esta ciudad estuvo dominada militarmente hasta hace 50 años. ¡Nunca debió dejar de estarlo! ¡Viva España!

[CÀMERA AL BOSC] La sequera des de Susqueda

Per a fer-nos una idea de la gravetat de la sequera que ja fa tres anys que patim, el vídeo d’avui —breu però contundent— ens mostra una comparació de l’embassament de Susqueda amb unes imatges preses el 25 de març d’enguany i les següents vuit mesos després, el 25 de novembre. Fa feredat, encara més si pensem que el Govern autonòmic no ha fet ni fa res per aturar la clatellada que vindrà just a tocar de Nadal (si no plou, cosa que no sol passar a l’hivern, menys encara amb profusió). A Susqueda actualment només hi resta un 18,39% d’aigua (42,33 hm cúbics).