[Per Lluís Badosa.]


[Per Lluís Badosa.]
[Una narració de Jordi Remolins.]
L’absoluta felicitat que reflectia el rostre del futur estudiant de ciències polítiques significava que aquell regal havia convertit el divuitè aniversari en la millor jornada de la seva vida. Va desfer l’enorme embolcall que els pares acabaven de plantar-li al davant, i quan va veure que dos ulls el miraven des de dins de la gàbia, el cor li va fer un salt. Feia anys que els demanava un gos per compensar el fet de ser fill únic, però mai no li havien concedit el desig fins aleshores, just en complir la majoria d’edat. La discrepància va ser que en lloc d’un gosset, ara mateix creuava la mirada amb una bonica cria de mona amb un barret de vímet al cap.
La comunió entre tots dos va fructificar des del minut zero. A partir d’aleshores on anava l’un anava l’altra. Dormien a la mateixa habitació, menjaven junts a la taula de la cuina, i ella el contemplava amb mirada perduda mentre estudiava tot preparant-se per anar a la universitat. Aquell estiu pintava perfecte. Tot l’any va ser-ho, de fet.
Un cop acabat el primer curs, a principis de juliol, va descobrir un parc on els passejadors de gossos no eren habituals. Li feia por tenir-hi algun problema, i quan va adonar-se que en aquell paratge hi havia altres propietaris de primats que també els treien a esbargir-se, va creure que era el lloc ideal per sortir. I, a més, era a prop de casa. D’aquesta manera, van començar a freqüentar el parc, i fins i tot la podia deixar deslligada perquè s’enfilés a les branques dels arbres.
Al cap d’uns dies va fer el primer amic. Un mico pelut com ella, va acostar-se-li. Es van estar examinant, es van olorar i van fer una carrera per l’esplanada que hi havia enmig d’aquella vegetació. Quan van ser una estona lluny, l’estudiant de ciències polítiques va observar com la mona s’eixarrancava a terra i el mico se li enfilava a sobre en una frenètica penetració que va durar més d’un minut. Va quedar blanc com la cera d’indignació i frustració. L’animal encara no havia enllestit la feina, que ell ja havia arribat al lloc de la fornicació, i va intentar enretirar-lo de sobre de la seva mascota. No només no va aconseguir-ho, sinó que a més amb la gesticulació que el mico feia per a foragitar-lo, li va entrar un dit a l’ull. Ja finalitzat el coit, l’animal va enretirar-se i va dirigir-se cap al seu amo, un ancià que avançava lentament cap al lloc dels fets. En arribar-hi, va lligar el mico pel coll i va aguantar com va poder la indignació de l’estudiant, que cada cop més irat va sacsejar-lo, va donar-li una empenta i el va fer caure per terra. En defensa del seu propietari, el mico va penjar-se-li del coll i el va colpejar reiteradament. Quan, finalment, va poder-se’n desempallegar, tenia el cap tan ple de ferides que amb prou feines va saber trobar el camí de retorn a casa. Els pares van proposar-li de denunciar els fets, però va preferir no passar per més vergonya encara.
No va tornar al parc durant unes setmanes. Però, cada vegada que sortien la mona estirava en aquella direcció. Finalment, es va donar per vençut i hi van retornar. Aquest cop no va gosar de deslligar-la. Des de dalt d’un arbre, el simi copulador va veure’ls arribar. De pressa, va baixar i va dirigir-se cap a la seva amiga. El noi va lligar-la curt, però, així i tot, el mico va aconseguir pujar-hi a cavall des de darrere i la va cobrir de nou davant la impotència de l’estudiant de ciències polítiques. Les llàgrimes li queien com magdalenes. L’amo del mico va tornar a arribar tard, aquest cop acompanyat per un dels seus néts, una jove promesa de les arts marcials mixtes. Sense demanar explicacions per l’empenta pretèrita que havia rebut l’avi, va cardar-li una nova màniga d’hòsties, a la qual s’hi va afegir el simi quan trobava un espai des d’on poder colpejar. Aquella tarda va arribar a casa fet un eccehomo.
Estava decidit a no tornar mai més al parc, però un company de facultat amb qui havien passat un dia a la platja li va proposar una solució als seus problemes. Tal com es feia a l’edat mitjana, podia posar-li un cinturó de castedat a la mona. I així ho va fer. Va comprar-ne un de cuir, l’hi va posar, i amb un punt de pànic va retornar a l’escenari de les seves derrotes. Quan el simi va localitzar on estaven passejant, ella es va obrir de cames tot oferint-se-li de nou. Però com que no va trobar el refugi del seu plaer, l’animal es va ofuscar i va començar a grunyir com un foll. Aleshores la mona va agafar-li el membre i va començar-lo a masturbar. Atrets pels crits, dos micos més van acudir al lloc dels fets. Ella va aprofitar una altra mà per satisfer-ne un, mentre que amb la boca li feia una fel·lació a l’altre. L’estudiant estava desfet. Va deixar anar la corda, i va tornar cap a casa tot sol. A mig camí, la mona va atrapar-lo, i va donar-li la mà. Ell la va acceptar, enfonsat, sense adonar-se que estava empastifada d’una densa lleterada. Uns metres més enllà, quan va voler treure’s amb la punta d’una ungla un esqueix del dinar que li feia nosa entre els queixals, va ser conscient, pel regust agre que va impregnar-li la llengua, a què corresponia aquella substància. I desfet, va plorar com no ho feia des d’infant, mentre la mona calenta s’estimulava sexualment amb totes dues mans per entremig del puto cinturó.
[Una narració de Jordi Remolins.]
La constant nevada que durant la darrera setmana queia ininterrompudament sobre la comarca havia incomunicat totalment el camp de concentració. Totes les carreteres de la regió estaven tancades, sepultades sota dos metres de neu que es compactava impecablement, constatant la supeditació dels humans a les forces de la naturalesa. D’ençà que quatre dies enrera s’havia fet el darrer relleu de guardes i un camió va descarregar provisions, que ningú n’havia pogut entrar ni sortir. El centenar de guardes que havien de controlar la situació començaven a recelar de la seva capacitat per mantenir-ho tot sota control. Estaven cansats i nerviosos. Necessitaven veure a les seves famílies. I sobretot menjar algun aliment diferent de la teca incomestible del recinte.
Més cansats, dèbils i nerviosos estaven encara els presoners. Portaven vint-i-quatre hores amb un ínfim i raquític àpat diari. No els permetien sortir de les barraques ni tan sols per anar a fer les necessitats biològiques. I per acabar-ho d’adobar s’estava estenent el rumor d’una revolta.
A la llitera d’un dels coberts, un grup d’homes estava planificant la sublevació. Havien de ser curosos perquè segurament no tindrien una segona oportunitat en cas d’espifiar-la. Van agrupar a les persones més preparades per establir una xarxa que els permetés actuar coordinadament amb la resta de barraques, a fi de sotmetre als guardes i als seus oficials. Els responsables de recollir la roba per fer-ne la neteja serien utilitzats de cadena de transmissió per donar a conèixer als líders de cadascun dels deu grups de dos-cents reclusos, el dia i l’hora de l’acció conjunta. Havien d’aprofitar mentre la meteorologia els fos favorable i les forces dels vigilants minvessin.
L’acció es va perpetrar l’endemà a les dotze de la nit. Semblava que la neu queia amb menys intensitat, i els reclusos no es volien arriscar a què el panorama tornés a la normalitat. Els guardes nocturns de cada barraca van ser reduïts amb una espantosa facilitat. Els homes que vigilaven les portes, i el brigada de guàrdia que dormia amb ells tampoc van oposar resistència, agafats per sorpresa. Només en un parell de naus va haver-hi conats de lluita per impedir la revolta, però afortunadament pel resultat final, no va perllongar-se ni provocar prou soroll per alertar als guardes de l’exterior.
Els presoners més durs van posar-se els vestits d’aquells que fins aleshores els custodiaven, requisant-los també les armes i repartint-les entre els homes . Els calia seguir el pla previst. A les torres de vigilància s’havien reduït els efectius. No s’esperava que ningú pogués arribar de fora del camp. Hi restaven només dos vigilants. L’un dormia dins d’una manta que el resguardava de les inclemències climatològiques. L’altre, tot i que els presoners no ho sabien, havia consumit el contingut d’una ampolla de vodka i amb prou feines podia refrenar les neurosis mentals que l’assaltaven, per capficar-se en la sincronitzada desfilada d’uniformats que sortien de les deu barraques en direcció a la nau de soldats i oficials.
Abans que pogués identificar d’on provenia el moviment que notava sota els seus peus, un dels presoners armat amb una daga va tallar-li el coll, evitant-li alhora la futura ressaca de proporcions derivada de la incontinència amb la beguda. L’altre vigilant va patir la mateixa fi, submergit per sempre en un somni molt més perllongat que el que estava recreant la seva ment en el moment que el fred acer va seccionar-li l’esòfag.
En arribar a la barraca dels oficials, un dels falsos soldats va picar la porta amb fermesa. Quan va obrir-se, els dos homes de guarda van ser arrossegats per la pressió de la trentena de presoners que amb la força de la convicció veien cada vegada més clar que la seva ofensiva tenia tots els números per esdevenir guanyadora. Més de cinc-cents homes van secundar l’acció a partir d’aleshores. Només el gruix de dones, els presoners malalts, alguns ancians i els infants, van esperar dins de les barraques. Del centenar de soldats en van sobreviure poc més de la meitat. De presoners en van morir una dotzena abans d’apoderar-se del camp.
La supervivència continuava sent complicada. Els aliments serien suficients per sobreviure una temporada en cap cas superior als cinc dies. Afortunadament, l’endemà va deixar de nevar, però encara feia fred i no semblava que la neu s’hagués de fondre excessivament de pressa. Dins del grup que va idear la revolta, va crear-se una junta que gestionava els recursos i prenia les decisions. La gent encara tenia gana, però les patates i el pa que els servien els proporcionava forces renovades com mai no havien obtingut d’un aliment.
Als antics guardes convertits ara en presoners van desarmar-los, desvestir-los i tancar-los en una barraca. Cada mitja hora en cridaven un, el portaven a una altra barraca, i els presoners transformats en botxins els passaven per l’adreçador. A un li van arrencar un ull i el van obligar a posar-se’l pel cul com si fos un supositori. Quan va haver acabat li van arrencar l’altre i li van fer empassar. Van dir-li que quan tots dos ulls entressin en contacte dins del seu organisme, veuria tot el mal que havia fet en el seu afany per complir ordres. Molt abans que pogués experimentar aquesta percepció, va morir dessagnat perquè una de les dones va arrencar-li els testicles i volia obligar-lo també a empassar-se’ls, amb pèls i tot, abans de caure desplomat a terra. A un altre van arrencar-li també els ulls i els van canviar d’ubicació, amb el nervi òptic penjant penosament sobre cada galta. Llavors un dels adolescents va colpejar-lo amb un pal de fusta al clatell. Amb l’impacte tots dos ulls van sortir propulsats, en una escena que va provocar la hilaritat dels espectadors, que una vegada i una altra tornaven a posar-li els ulls a les conques i a picar-lo amb extrema violència, fins que l’home va morir d’una commoció cerebral. Cap dels presents va lamentar la mort, ara que tant s’hi estaven divertint. Tips d’arrencar ulls, al vuitè guarda li van enfonsar dins dels forats. Quatre dones l’aguantaven de peus i mans amb les poques forces que els quedaven, i un parell d’avis premien amb ràbia. Motivats en la seva tasca, van seguir prement-li el cervell fins que el cos que es movia espasmòdicament va quedar inert, immòbil, mort.
Un a un els presoners van eliminar a tots els seus vigilants. Quan van haver acabat, després de tota la nit sense dormir, van sortir de la barraca trepitjant trossos de retina, lents i còrnies. Només un petit grup que no estava d’acord amb les represàlies que havien portat a terme es va abstenir de participar-hi, al·legant debilitat. Incòmodes amb aquesta postura, una facció dels antics presoners va proposar anar-los a trobar i divertir-s’hi també una estona, però un dels líders de la revolta els va impedir d’avançar per aquest camí.
Els dos dies següents van recollir totes les armes que van trobar, van repartir-les equitativament entre els homes, i van preparar una rebuda pels vehicles de l’exèrcit que, sens dubte, arribaria al camp de concentració un cop s’acabés de fondre la neu que estava reduint exponencialment les seves proporcions.
Al moment que el primer dels cinc camions que va superar els averanys del camí nevat per entrar dins del recinte, el comitè de benvinguda —camuflat darrere les portes de les barraques, apuntant amb armes des de les torres de guàrdia o simplement estirats a les lliteres de fusta deixant que els altres fessin la feina— esperava amb tanta o més fam de venjança als soldats enemics, que els mateixos aliments que aquests els portaven.
[Notes de Xavier Borràs.]
Com ja hem comentat en alguna ocasió, enguany s’ha declarat l’Any Literari Josep Espunyes al Pirineu, organitzat i coordinat per l’Associació Llibre del Pirineu i per l’Institut per al Desenvolupament i la Promoció de l’Alt Pirineu i l’Aran. La Universitat de Lleida no podia ser menys i hi dedica tota una jornada aquest dijous, 1r de desembre al Saló Víctor Siurana, des de les 11:00 h del matí i fins a les 18:00 h de la tarda, tot seguint aquest programa:
Vegeu qui són els que participaran en la Jornada Josep Espunyes:
Lingüista i dialectòleg mallorquí, considerat un dels més prestigiosos i reconeguts dels Països Catalans, i membre de la Secció Filològica de l’IEC. És l’autor d’Els parlars catalans un llibre essencial per a la dialectologia catalana, síntesi de la variació dialectal de tot l’espai dels Països catalans i alhora d’una obra més densa i rica encara, elaborada conjuntament amb Lídia Pons: l’Atles Lingüístic del Domini Català.
És doctor honoris causa per la Universitat de València (2008) i la Universitat de les Illes Balears(2016). Ha estat guardonat amb la Creu de Sant Jordi de la Generalitat de Catalunya (1997), amb el Premi de la Fundació Institució Catalana de Suport a la Recerca (2004), amb la Medalla d’Honor de la Xarxa Vives d’Universitats (2013) i amb el Premi d’Honor de les Lletres Catalanes (2015), entre altres reconeixements i homenatges.
Doctor en filologia catalana per la Universitat de Lleida, on n’és professor, i membre de la Secció Filològica de l’IEC. És autor de llibres com Els topònims de la Segarra, Diversitat i política lingüística en un món global i La toponímia de les comarques de Ponent.
Actual director dels Serveis Territorials de Cultura a Lleida de la Generalitat de Catalunya.
Historiador, president de l’Institut d’Estudis Comarcals de l’Alt Urgell i arxiver municipal de la Seu d’Urgell.
Entre altres temàtiques, ha investigat i publicat nombrosos articles centrats en l’època moderna al Pirineu, de forma especial sobre els segles XVI i XVIII a l’Alt Urgell i la Cerdanya, entre els quals destaquen els estudis sobre les elits i les lluites de bàndols al llarg del segle XVI en aquest territori.
Ha estat un dels coordinadors de la Història de Cerdanya editada per la Diputació de Girona i codirigeix la revista Interpontes. Annals de l’Institut d’Estudis Comarcals de l’Alt Urgell des de la seva creació.
Estudiós del patrimoni arqueològic, toponímic i natural del Pirineu català i andorrà, a més d’excursionista i escriptor. Ha publicat diverses obres de prosa i poesia, i col·labora al Diari d’Andorra amb un article setmanal d’opinió des de 1992 i a la revista Cadípedraforca. Escriptor, fundador (1986) i president del Grup Excursionista d’Oliana (1991-2015).
Llicenciat en Filologia Catalana i catedràtic de Llengua i Literatura. Escriptor, lingüista i pedagog, és autor de diverses obres, entre les quals destaquen les novel·les El carrer dels Petons, Un seient a la llotja i Escacs d’amor i de mort (premi de novel·la Manuel Cerqueda Escaler 2016); el recull de contes Històries de vetllador (premi Les Talúries 1977); l’assaig Els enigmes de la llengua (premi d’assaig Sant Miquel d’Engolasters 2004); la novel·la juvenil El cim dels Espadats, i el recull de poemes El cançoner del rai.
Escriptor, periodista i dinamitzador cultural. Va ser director de les revistes El Passeig i Pirineu Actual, director i presentador dels programes El festejador, Els savis de la muntanya i Escriptorium a Pirineus TV i corresponsal al Pirineu de diversos mitjans de comunicació. Autor dels llibres de relats Ball de nit i Festeja’m, del recull d’articles Pensar el Pirineu i dels contes infantils La trementinaire de les nenes rosses, Anem a plegar manairons i Les gallines d’Aristot, entre altres obres. També és soci fundador i president, des de 2018,de l’Associació Llibre del Pirineu.
[Text i fotografia de Gabriel Salvans.]
T’he dut flors i he enyorat el teu nom,
he recordat altres llocs i altres dies
en aquest espai de silenci i tendresa
on la terra t’acull sota el blau cel
infinit, on la soledat respira.
T’he dut flors i he parlat amb un somriure
a flor de llavi, al vent solitari
que m’escolta i s’endú, qui sap on,
les paraules que penso i que dic,
i aquelles pausades en el no dir.
T’he dut flors i tot plegat per servar,
íntims, vius records que cuegen sovint
en el llindar dels dies, a l’ombra de les nits,
en el miol dels gats i en el poema,
gerro de flors guardià de perfums.
Retrat teu d’olors i colors, M. Carme.
La Cambra, 2022.
Amb la veu d’Albert Feixer a partir del monòleg de Nan Orriols «Perdó».
Dues obres més del folguerolenc Lluís Badosa, que cal contemplar i gaudir-ne: Aclucar i Esdevenidor.
[Toni Casassas i Mireia Bover.]
El camí de l’Aline és un projecte que hem treballat amb la ONG TIC Rwanda i TIC Catalunya amb molta cura i emoció. La presentació serà el 16 de desembre a les vuit del vespre a l’Espai Teatre i Cinema (ETC) de Vic.
«Mostra la teva ferida per sanar-la.»
Proverbi ruandès.
El camí de l’Aline és un projecte documental que s’endinsa des de la distància i la cura a la situació que viu l’Aline, una nena ruandesa que va néixer amb problemes de malformació a l’esquena i que va ser duta a Catalunya per a ser tractada a l’Hospital de sant Joan de Déu. La família que l’acull, membres de l’ONG, fan tot el possible perquè l’Aline visqui i es desenvolupi en el seu dia a dia com una nena més de la ciutat.
El documentari s’explica a través d’un viatge a Ruanda per a conèixer els seus orígens i l’organització que la va ajudar. Posem la mirada en famílies que es troben en aquesta situació i entrem en un espai emocional per a fixar-nos en les petites coses, els detalls insignificants, els silencis, les mirades, les complicitats, l’encontre amb els altres, i l’escola com a centre de la comunitat.