Amb la veu d’Albert Feixer a partir del monòleg de Nan Orriols «Perdó».
L’art de Lluís Badosa. Novembre de 2022
Dues obres més del folguerolenc Lluís Badosa, que cal contemplar i gaudir-ne: Aclucar i Esdevenidor.


Pel·licula documental: «El camí de l’Aline»

[Toni Casassas i Mireia Bover.]
El camí de l’Aline és un projecte que hem treballat amb la ONG TIC Rwanda i TIC Catalunya amb molta cura i emoció. La presentació serà el 16 de desembre a les vuit del vespre a l’Espai Teatre i Cinema (ETC) de Vic.
«Mostra la teva ferida per sanar-la.»
Proverbi ruandès.
El camí de l’Aline és un projecte documental que s’endinsa des de la distància i la cura a la situació que viu l’Aline, una nena ruandesa que va néixer amb problemes de malformació a l’esquena i que va ser duta a Catalunya per a ser tractada a l’Hospital de sant Joan de Déu. La família que l’acull, membres de l’ONG, fan tot el possible perquè l’Aline visqui i es desenvolupi en el seu dia a dia com una nena més de la ciutat.
El documentari s’explica a través d’un viatge a Ruanda per a conèixer els seus orígens i l’organització que la va ajudar. Posem la mirada en famílies que es troben en aquesta situació i entrem en un espai emocional per a fixar-nos en les petites coses, els detalls insignificants, els silencis, les mirades, les complicitats, l’encontre amb els altres, i l’escola com a centre de la comunitat.
El franquisme sí, va ser feixisme

[Un report de Dídac S. Costa.]
Xavier Domènech —activista, historiador i polític (amb qui vam coincidir a l’Autònoma fa anys)—, va presentar el 21 de novembre al Mes 324 el llibre Lucha de clases, franquismo y democracia. Obreros y empresarios (1939-1979), [Akal, 2022], i hi va fer una clara definició del franquisme com a plenament feixista.
Entre les moltes mentides i fakes (badomeries) històrics i revisionistes als quals s’ha aficionat l’espanyolisme i les dretes arreu, es minimitza el dany causat pel gran assassí en sèrie que fou Franco.
Però, certament, no va ser una dictadura convencional com la de Primo de Rivera, també criminal, on només es volien eliminar sindicats i partits polítics, sinó un model feixista com el de Hitler, on el que es volia eliminar era tota una societat.
No solament es van prohibir partits i sindicats, matant i torturant centenars de milers de militants i activistes, perquè la Guerra Civil ja va ser part del pla feixista espanyol d’extermini de les esquerres i de les nacions perifèriques, sinó, també, de grups socials, ateneus, associacions culturals, grups corals, la llengua, la societat… Abans, amb Primo de Rivera, la CNT, per exemple, o el catalanisme, van poder perviure i resistir en la clandestinitat i així poder reprendre amb força el 1931 amb la Segona República, gràcies al fet que, malgrat ser il·legalitzats o censurats, es mantenien en centres socials, ateneus, escoles racionalistes, esplais, etc.
Franco tenia clar que aniria més enllà per a extirpar definitivament del cos social espanyol les esquerres, el catalanisme —Catalunya sencera, de fet—, i la cultura anarquista que hi havia arrelat millor que a cap altre lloc del món —fins a fer l’única revolució anarquista del planeta i de la història—, igual que Hitler va voler exterminar del tot els jueus. Al Baix Llobregat, per exemple, s’hi van prohibir desenes de grups socials de tota mena.
Aquesta és la llosa del projecte franquista, que avui està desplegant-se en el seu apogeu en el context d’una certa normalització democràtica. Perquè sí: vivim en un règim neofranquista. Molts diran que no, perquè no hi ha la mateixa violència per part de l’Estat, que matava, torturava i empresonava. Però, el que passa, en realitat, és que avui no cal exercir la mateixa violència que usà Franco de 1936 al 1978, perquè aquella ja va ser suficient per manera que avui es puguin mantenir les mateixes conquestes polítiques, idèntiques al 1939 o al 1955, en un context de pseudo normalització democràtica europea.
Canvien les formes, no la naturalesa de l’Estat, on rojos i separatistes, en realitat hi som d’atrezzo, d’extres, de convidats de pedra. Tanmateix, la dreta té molt clar que no podem participar realment de l’Estat, que podem ser espiats i empresonats arbitràriament i que no podem prendre decisions que es derivin de la nostra voluntat política, formalment acceptada en el pensament, però no en l’acció política, sigui sobiranisme, regionalisme, comunisme o republicanisme. Per suposat, la nova Espanya d’avui no ho permetrà mai, i la premsa, els jutges, els parlaments, el rei, l’exercit i la policia ho aturarien si mai fos una amenaça real.
I l’única amenaça real fins ara ha estat el sobiranisme català, on hem pogut descobrir que, en efecte, estava todo atado y bien atado.
La ràbia i l’autoritarisme amb què parla la dreta cada dia, de Vox a mig PSOE, és semblant a la que vaig sentir de la dreta xilena quan hi vaig viure dos anys cap a l’any 2000. A mi em costava d’entendre com la part que havia abusat era la més malcarada i cridanera, mentre que els abusats es refeien com podien amb amor, reconciliació i humanitat. Igual que a l’Espanya de 1978. Ara ho he entès millor. És senzill. Aquestes dretes saben que han perdut tota la seva humanitat per a implantar una realitat social que creien que aguantaria eternament, de dretes i de nacionalisme central, perquè havien eliminat físicament, en efecte, els millors homes i dones, els millors cors i caps, la intel·ligència del país, el més avançat i compromès de les seves societats. I veure que aquest esforç, haver perdut la humanitat, la qualitat d’humà, el propi país, ha estat en va, tot veient renéixer brots de separatisme, d’esquerres, de feminisme, d’indigenisme, etc., ha de ser frustrant. I això explica el seu to, el seu to insuportable.
També, deia Domènech que durant l’època que tracta el llibre (1939-1979), la classe treballadora espanyola era la més combativa d’Europa, malgrat ser alhora la que estava sotmesa a un règim mes perillós per a exercir la protesta i l’autoorganització, amb un risc real de mort, tortura o molts anys de presó, a diferència de l’Europa democràtica.
[VÍDEO] Un «Pirineu de tinta» per a Josep Espunyes
[Notes de Redacció.]
L’Associació Llibre del Pirineu, que aplega escriptors, il·lustradors, editors, llibreters, bibliotecaris, arxivers, impressors i lectors de les contrades muntanyenques, ha publicat recentment el capítol 8 de la sèrie El Pirineu en tinta, que dedica al poeta Josep Espunyes (Peramola [Alt Urgell], 1942), amic i col·laborador de La Resistència.
Aquest vídeo forma part dels merescuts petits i grans homenatges de l’Any Literari Josep Espunyes al Pirineu, organitzat i coordinat per la mateixa associació i per l’Institut per al Desenvolupament i la Promoció de l’Alt Pirineu i l’Aran.
El Pirineu en tinta és un projecte de ‘booktrailers‘, càpsules de vídeo de promoció del patrimoni literari pirinenc, que en aquesta ocasió, amb guió i presentació d’Ivan Caro, ens parla de tres textos esparsos de les més de trenta obres afaiçonades per Espunyes: Alt Urgell, plany i passió, Notes mínimes d’un paisatge, i la Quarteta informal d’en JEP (que es va publicar amb èxit, primer a la revista El Llamp, als anys vuitanta del segle passat, i, posteriorment, el 1988, en format llibre, on es recollien les vuitanta-vuit quartetes publicades.
Articles sobre Josep Espunyes a La Resistència
- [LLIBRES] «Notes mínimes d’un paisatge», de Josep Espunyes.
- Un homenatge a Josep Espunyes: poeta i antropòleg de la llengua.
- [LLIBRES] 1.000 dites ponentines, de Josep Espunyes.
- La toponímia de Peramola i els mots que es perden del món rural, noves obres de Josep Espunyes.
- «Piulades de cultura popular», de Josep Espunyes.
[VERSOS] Puigsacalm
[Text i veu de Gabriel Salvans.]
a la Mireia, assolit el dia dels cinquanta anys.
Un dia arribes al cim dels anys
havent travessat fondals, torrenteres,
prats, comes, colls, carenes i creus de camí,
boscos, llacs, cingles i glaceres…
Tot plegat, per adonar-te que no saps com,
ets on ets, s’han esbarriat les fites
al corriol de tornada i cal abraonar-se
a les pedres de tartera.
El camí
comença sempre on fas la primera passa,
el paisatge que miris t’espera a la cantonada,
que mai s’atura el rellotge encara que aturis el pas.
Desitjar el cim és alenar la vida.
[La Cambra, 2022.]
[PAISATGE I POESIA] La veu del Gurri I
[Veu: Gabriel Salvans. Fotografia: Pep Merin.]
De l’obra El riu i els inconscients, de Maria Dolors Orriols.
Cant I
Jo sóc el Gurri, i el Gurri és un riu. Que quedi ben entès: un riu. La importància d’ésser més o menys cabalós queda rebutjada. Sóc un riu i prou. Fa molt de temps, segles, m’anomenaven Igor. No és pas que d’aleshores ençà jo hagi canviat gaire, ni que segueixi unes altres tresqueres. No: és la veu dels homes, la que ha fet canviar el so del meu nom. Ara m’anomenen Gurri, però continuo essent també Igor. Podria desprendre’m fàcilment del passat si no fos que, per damunt de tot, i faci el que faci, jo sempre seré només un riu. Un riu petit, esquifit.
Les roques, dintre les entranyes de la terra, tenen clivelles. La meva llengua les esmola, les poleix com el cisell d’un artesà. La meva llengua és freda, fina, persistent. Dins les balmes obscures, en la nit eterna, la meva llengua té la força del glavi que va obrint-se camí quietament, infiltrant-se per arreu. M’esmunyo entre fortaleses de pilars, arcades altes que sostenen cims, cúpules immenses de muntanyes, capitells de roques tenyides de molsa, raconades de sorra fina, blanca, immaculada… ¿Qui creu que en les entranyes de la terra hi ha l’infern? No!… Jo sé que és l’infern; conec els condemnats, els maleïts, els perseguits. Que siguin testimoni de les meves paraules tots els àngels, els poetes i els folls que m’han acompanyat durant segles en el meu camí. En el sí de la terra no hi ha infern.
A les meves ribes s’atapeeix l’herba, i els marges estrets cenyeixen les aigües profundes. Jo intento fugir d’aquesta opressió que m’estanca. L’aigua amansida es converteix en un tros de cel. De la terra estant agafo pilots de núvols. Aparentment quieta, encisada, adormida, cerco un punt feble, esquerdo un tronc, i fujo sense remor, em deslliuro, corro! El meu instint és fugir. Mentre estic quiet vaig amuntegant fang; deixo créixer la molsa, venir granotes, fondejar les fulles podrides. Però jo he de fugir. Si no fos que fa segles les aigües s’han llençat o córrer furients, jo les convidaria ara, com una bogeria més. Esberlaria troncs, rompria pedres, marges i muntanyes, soscavaria arrels, només deixant-me dur per l’impuls de fugir.
L’art de Lluís Badosa. Octubre de 2022
Avui us presentem un nou autor i amic de La Resistència, en Lluís Badosa, que s’expressa artísticament, com podeu veure en les dues obres que us mostrem i en totes altres que anirem penjant aquí.

