[LLIBRES] Castell de l’Areny. Memòries d’una comunitat rural

Aquest llibre de Toni Casassas es presentarà el 5 de desembre vinent a l’Ajuntament de Castell (Berguedà).

[Text de Toni Casassas.]

Ja fa un parell d’anys que em van encarregar realitzar una sèrie d’entrevistes a famílies que viuen o havien viscut a Castell de l’Areny per tal de recollir les seves memòries. Al mateix temps, vaig fer una recerca de fotografies antigues, documents i material històric divers del municipi. Tot això es posaria a disposició de l’Ajuntament per més endavant poder fer-ne una exposició. Aquest llibre, que en principi no estava pas previst i que ha vist la llum gràcies a la insistència de l’alcalde, recull, doncs, part d’aquest material. S’ha de dir que primer m’hi vaig resistir una mica, però després em vaig adonar que era una bona manera de tenir tota aquesta informació endreçada i guardada en un suport físic i a l’abast de tothom. A mesura que m’endinsava en el món de Castell, m’anava engrescant. Com que disposava de força material i les entrevistes ja estaven fetes, em vaig posar a treballar-hi. El que vaig tenir clar des del principi és que mantindria el format de les entrevistes realitzades i publicaria les fotos històriques familiars que em semblaven mes atractives. Cal dir que ha esta una tasca llarga i feixuga però crec que ha valgut la pena.

No espereu trobar en aquest llibre, doncs, una obra literària o un rigorós llibre acadèmic, sinó un document o un mapa que dibuixa a pinzellades i des de diferents punts de vista, un paisatge humà que s’ha anat configurant al llarg dels segles.  Hi trobareu tant continguts històrics ben documentats, com records personals, memòries familiars, arbres genealògics, fotografies antigues, llegendes, etc., tot allò que configura una societat humana dins el territori que li és propi i que constitueix la seva realitat i la seva idiosincràsia.

El llibre s’ha anat construint amb la participació activa de tots els que hi han col·laborat. Hem reescrit les entrevistes i els textos moltes vegades, hem afegit noves dades i hem tret aspectes que ens semblaven delicats per ser massa personals. Sempre hi ha coses en tots els pobles i famílies que tothom sap però que no es poden explicar. S’ha de dir, però, que, tanmateix, tot i que no es pot dir i no es digui, sempre d’alguna manera  queda reflectit en la vida d’algunes persones o en la comunitat d’una manera de vegades massa cruel, com una llosa que mai s’arriben a treure. Els rostres són paisatges i de vegades diuen més del que amaguen.

Llegirem aquí els anhels i desitjos d’una comunitat i també les seves dissorts i alegries, les seves festes, les seves preocupacions, o com es guanyaven la vida. I ens adonarem que tot i ser un petit municipi aïllat del Prepirineu, mai ha estat aliè del que ha passat a la resta del nostre país, ans al contrari, més aviat la seva història és la nostra història. N’és una petita mostra, una cèl·lula d’un cos que és llengua, cultura i camí compartit. Hi trobarem, per tant, tot d’elements històrics i socials que en són representatius. Des dels seus orígens més primitius fins als més contemporanis, des de les pedres de llamp fins a la revolució industrial, passant pels temps de l’Abat Oliva, pel carlisme, els sometents, els moviments migratoris a Cuba o Mèxic, els minaires, els qui van fer fortuna a Barcelona, els pobres de solemnitat, els capellans, els nadons abandonats, els presoners de guerra, i un llarg etc. de successos i històries personals que des de la perspectiva d’una petita comunitat rural són cabdals per poder entendre la història de Catalunya.

Està clar que un llibre de memòries, ens porta a reflexionar sobre què són els records, com s’elaboren i com s’expliquen. No tothom recorda el mateix i de la mateixa manera. Els fets i les circumstàncies en les quals van succeir, els aspectes personals de la vida quotidiana, els llinatges ancestrals, etc. que s’expliquen, no els posarem pas en dubte. Alguns es poden corroborar amb documents trobats als arxius, altres no, però tot i així tenen per part meva tota la versemblança i legitimitat.

Això és la memòria. Allò que s’ha estimat o patit sempre queda a prop i, tot i que sabem que els records es formen seguint els seus propis mecanismes interns, tots tenen una base real, una base viscuda i experimentada.

Ja veureu que hi ha relats familiars amb informació més abundant i d’altres més testimonials, uns de més intensos i d’altres de més eixuts. No tothom ha tingut el temps, la paciència o les ganes de furgar en els seus ancestres. Això no vol pas dir que uns siguin més importants que els altres. Evidentment hi ha hagut famílies que han estat més influents en la vida de la comunitat i que posseeixen una història molt més documentada que d’altres més humils i anònimes. Això no vol pas dir que unes vides hagin estat més viscudes que unes altres. Llegia l’altre dia d’Albert Camus en el llibre El primer home una reflexió que m’agrada de compartir perquè em sembla que s’escau amb això acabo de comentar:

«La memòria dels pobres està menys alimentada que la dels rics; té, a l’espai, menys punts de referència, donat que en comptades ocasions deixen el lloc on viuen, i també menys punts de referència en el temps d’una vida uniforme i gris. Tenen, està clar, la memòria del cor, que és la més segura, diuen, però el cor es gasta amb la pena i el treball. El temps perdut només el recuperen els rics. Pels pobres, el temps només marca les difuses marques del camí de la mort.»

Hi ha històries que m’han colpit més que d’altres, però en totes s’hi reflecteix l’impuls vital de sobreposar-se a tot i seguir endavant. L’impuls de ser en el món de la manera que sigui. Hem de tenir en compte que fins fa molt poc la gent no ha aspirat a tenir una vida com la nostra, amb més llibertats i, segurament, més reeixida i digne. Fins fa pocs anys treballar i poder menjar era quelcom ja molt preuat. I no parlem de les dones i la canalla que han estat sempre històricament els col·lectius més desvalguts i maltractats de la nostrasocietat, que moltes vegades vivien en condicions que ben bé podríem considerar d’esclavitud.

En aquest llibre podrem llegir petites històries o situacions on, si hi aprofundíssim, hi trobaríem tot un munt de sotmetiments, injustícies, pràctiques i abusos de tota mena. Perquè, com ja sabem, era una vida difícil on l’alcoholisme, el joc, les guerres, l’autoritarisme, la religió, la mortalitat infantil, els fills il·legítims, els abusos familiars, els abandonaments, etc. minaven els cors i les ànimes de molta gent. Tanmateix, era gent forta de muntanya, avesada al patiment i a les fatigues. Però no tot eren desgràcies, també hem de pensar que era amiga de la gresca i les passions, i també sovint trobem gent plena de bondat. Així era i així continua essent en certa manera la nostra societat, potser d’una manera més dissimulada, però tant a dins dels petits nuclis familiars com en les grans institucions i poders econòmics, moltes coses continuen igual.

D’altra banda, la solidaritat, el suport mutu entre les cases i les famílies, ha estat un pensament recurrent en gairebé tots els entrevistats. Com deia Goethe, tot ha estat difícil fins que ha esdevingut fàcil. Massa sovint oblidem que la nostra societat gaudeix d’un cert benestar gràcies als esforços i dificultats d’uns avantpassats als quals tot els va ser molt més difícil. Però la llibertat i el benestar social i personal no són coses que s’esdevinguin i ja està, s’hi ha de lluitar cada dia per aconseguir-les. La nostra civilització i la humanitat en general viu ara mateix en una cruïlla on tot es pot perdre de nou. Canvi climàtic, pandèmies, tensions territorials, guerres, canvis tecnològics que crearan nous paradigmes de vida, que de moment apunten cap una nova pèrdua de drets i llibertats, són ara mateix, malauradament, com una tempesta grisa i fosca que va ocupant el cel de les nostres vides. Potser haurem d’aprendre d’ells, dels nostres avantpassats, per tal de poder afrontar totes aquestes noves vicissituds i dificultats.

Finalment, he de dir que ha estat per mi una sort poder escoltar i conversar amb tota aquesta gent que estima la seva història i la del seu poble. Ells tenen records i vivències d’un món que ja ha desaparegut, d’un món que va durar segles i segles i del qual ells en varen ser els últims testimonis. Sense la seva contribució, les velles fotografies haurien passat a la desmemòria. Les fotografies són vides i mereixen una explicació perquè, com bé diu Pep Bernades en una entrevista a la revista Erol, el món són persones, si ens oblidem de les persones ens oblidem del món.

Jo vaig tenir també la sort de poder passar durant molts anys tots els estius en aquestes terres, primer al Pla del Monjo i després als Torrents. Vaig poder córrer per aquests camins i entrar en aquelles cases fosques i fumades quan encara hi quedaven els últims supervivents. Vaig veure la fi d’aquest món, vaig veure com el tsunami imparable de la modernitat arribava fins aquelles terres altives i feréstegues i s’ho emportava tot. Contra l’esperit del temps no s’hi pot pas lluitar, tard o d’hora s’acaba imposant arreu. Però aquella finestra al món dels ancestres, aquella illa, aquell enclavament a punt de desaparèixer, va ser un espai fecund i meravellós per un nen que tot just començava a discernir entre el que és real i el que imagina. En va absorbir com una esponja tot allò que va sentir i que va veure. Per això aquest llibre és un homenatge sentit i especialment emotiu per a mi. Com també ho és segur per totes les persones que hi han participat i se l’estimen.  Està clar que no hi han pogut ser totes les famílies, però crec que les que hi ha, representen en bona manera tota la comunitat.

Chesterton, escriptor i periodista anglès mort l’any 1936, deia que el patrimoni és el vot dels que ens varen precedir, la veu dels morts. Per això és tan important aquesta mena de llibres, perquè esdevenen escolta i remembrança del nostre passat.

Perquè hi ha qui sempre ha estat atent per destruir-lo, manipular-lo o falsejar-lo. Puix que alguns voldrien que oblidéssim, que no recordéssim qui som i d’on venim per tal de no saber cap on hem d’anar.

Els Torrents

A la memòria de Toni Coromina

[Text i fotografia de Toni Casassas.]

Explicaves sempre, Toni, la teva devoció per aquestes terres ufanes, de prats, serrats, costes i pics; de barrancs, obagues i solanes, que amaguen, dins el seu profund, en cavernes i grutes de deus clares i abundants l’ignot ressò dels principis.
Aquestes muntanyes de recer i pau per a tot home més enllà de tot home; de recer i pau de tota vida més enllà de tota vida.

Una abraçada, Toni!

[VÍDEO] Aniversari

[Text i veu de Nan Orriols.]

El més puntual cada mes a entregar el seu article a La Resistència era en Toni Coromina. Sempre, fins a l’últim lliurament pocs dies abans de morir.

Intentar definir en Toni és perdre el temps; tothom l’entenia a la seva manera. Definir molts dels que l’hem estimat és més fàcil.

En Toni sabia estimar, i la seva aportació era un acte d’amor perquè obríssim els ulls. Estimava la seva dona i els seus fills i patia. Diré que en Toni ha estat maltractat per la societat que ell va servir.

Toni: ara volen fer els Jocs Olímpics d’Hivern al Pirineu. Per vendre millor la bogeria en diuen «Jocs Olímpics d’Hivern Barcelona-Pirineus». També, et diré que la melangia i la tristesa es confonen amb la Plana emboirada i que ens volen fer acceptar l’engany com a veritats indiscutibles. Vivim tots en una fira on la noria és quadrada, els xurros són de plàstic i volem pescar els ànecs sense canya.

Avui ets més necessari que mai; no perquè els reis dels dogmes entenguin res, no. És perquè trobem a faltar la teva generositat: aquell comentari que en poques paraules definia el caos i l’ordre imperial.

Gràcies, Toni.

Felip VI, rei de Castella

Felip VI va aparèixer penjat cap per avall a les Torres Venecianes de Barcelona. [Foto: @assemblea.]
[Un article de Nan Orriols.]

El rei castellà Felip VI ―fill del rei emèrit, també de Castella, imposat per Franco i fugit als països àrabs acusat de robar centenars de milions d’euros― ve a l’Escola Judicial de Barcelona per lliurar la titulació als nous jutges, també castellans, preparats per l’Estat castellà per jutjar catalans i tothom qui no accepti la repressió castellana.

El rei Felip VI és l’hereu de la fortuna del seu pare, que segurament tornarà a Madrid, capital de Castella, quan els jutges decideixin que els delictes han prescrit i diguin milions de vegades que el rei és inviolable. A la justícia castellana, al president del Consell General del Poder Judicial ―que té el mandat caducat des de fa anys― tant se li’n fot que la gent que cantaven cançons dient que el rei castellà era un lladre ara estiguin condemnats i empresonats.

Al rei l’empara una constitució feta sota el control dels militars franquistes. Està disposat a exercir la violència amb el vistiplau dels partits castellans ―PP, Vox, PSOE, Podemos, Más País, etc.―, perquè España, que és Castella, «no se rompa» i perquè creuen dogmàticament en la «sagrada unidad de la patria».

El cert és que parlen de democràcia però no es poden fer referèndums, i parlen de respecte i d’Europa, però intenten que el català, la nostra llengua, desaparegui. Hi dediquen el temps que calgui els jutges, l’Exèrcit, la Policia Nacional i la Guàrdia Civil.

L’Estat castellà presidit per Felip VI no és democràtic. Per a molts catalans, és imposició i, per damunt de tot, és violència, molta violència. Castella sempre ha estat violenta. Jutges democràtics? On? Marchena? Llarena? El Constitucional?

Fa quatre dies, imposició del 25% de classes en castellà a les escoles, i el rei Felip VI de Castella, fill d’un rei lladre, ve aquí a parlar de democràcia. I encara veig catalans que parlen de negociació asseguts a la taula del «Sant Sopar de Foment del Treball». Taula de negociació? De diàleg? Ells, sense taula, imposen el que volen. I el Sr. Casado diu que parlem formenterenc. I al PSOE li encanta el que diu el Sr. Casado, perquè, de fet, per a Catalunya tots voldrien «un 155 permanente».

Mediatització

«Només queda l’opció de continuar prement tecles de manera convulsiva, igual que una masturbació…». [Arxiu LR.]
[Un article de Josep Nogué.]

«Si vols anar ben servit, fes-te tu mateix el llit», diu una dita. És a dir, que ningú no et farà mai les coses exactament com a tu t’agradarien.

Això, que deu ser especialment vàlid per a la masturbació, no pot ser aplicable a totes les coses de la vida, bàsicament perquè ningú no sap fer de tot ni és prou autosuficient per a sobreviure en qualsevol circumstància.

A mesura que una societat és més complexa i sofisticada, el grau d’especialització també creix, havent de dividir-se els serveis en funció de les habilitats, capacitats o necessitats de cada un.

Així, aquelles antigues famílies de la noblesa benestant que ens ensenyen a algunes sèries televisives, requeririen el servei d’un regiment de criats en nombre superior al del senyor a qui servien.

Vol dir que, si fem cas a la dita del començament, els senyors no només eren incapaços de fer res per si mateixos, sinó que sempre anirien mal servits.

Però, el progrés ens ha portat a la situació contrària. Si un d’aquells servents s’hagués atrevit a dir-li a un senyor «sírvase usted mismo», automàticament s’hagués trobat al carrer sense carta de recomanació. En canvi, aquest eslògan és el que regeix actualment a qualsevol supermercat. Una absoluta grolleria. Tret que t’hi hagin convidat i tot el que s’hi exposa sigui gratuït. Que no és el cas.

Els pobres sempre hi han estat acostumats a haver de fer-se les coses. Si les fas acompanyat és una col·laboració, un intercanvi de favors. Però si les has de pagar és un servei i te l’ha de fer un altre.

No obstant, des de fa anys, ens han volgut convèncer que tots som iguals, que tenim els mateixos drets i que (si col·laborem una mica) podem tenir els mateixos privilegis que els rics. Podem tenir cotxe i també xofer, a condició que el xofer i el senyor siguin la mateixa persona: «Sírvase usted mismo».

Hem de ser demòcrates.

Hem d’omplir el carret del súper, hem de conduir el cotxe, hem de posar la gasolina, servir-nos als bufets dels restaurants, contractar un mateix els viatges, fer les reserves a l’hotel. Ser secretari i senyor alhora.

Tenim robots que cuinen, robots que netegen, renten la roba, conserven els aliments…, però, és un mateix qui els ha d’omplir, posar en marxa, fer-los-en el manteniment…

Tenim plataformes de comunicació amb opcions de entreteniment per a omplir set vides, però dues te les has de passar triant què hi vols veure.

Així, ens passem la major part del temps triant i destriant —sí/no; sí/no—, enganxats al mòbil, l’ordinador o els comandaments del televisor…, i ens oblidem de viure la realitat en directe. Deixem de preguntar-nos el «com» i el «per què» de les coses.

En lloc de comparar i descriure, que és allò que fa un sistema analògic, ens limitem a afirmar o negar, les úniques opcions que ens permet el sistema digital. No pots discutir-li a un servidor (digital) les opcions que et dona, «si quieres lentejas…»

Com més sofisticada sigui la mediatització, més condicionat i predeterminat serà el resultat.

Els matisos i opcions desapareixen i només queda l’afirmació, sí, o la negació, no, predeterminades pel mitjà.

Un món en blanc i negre.

Un món en el qual badar, reflexionar i dubtar queden exclosos del sistema.

On preguntar «què desitja?» ha deixat de tenir sentit.

Només queda l’opció de continuar prement tecles de manera convulsiva, igual que una masturbació, amb l’esperança que s’esdevingui alguna mena d’orgasme satisfactori.

Però, mentrestant, no tens més opció que continuar pelant-te-la.

Com ho dieu, sinó, quan un no fa res ?

Josep Nogué

Josep Nogué (Sant Hilari Sacalm, 1954). De 1961 fins a 1998 viu a Mollet del Vallès. El 1999 torna a  viure a Sant Hilari. Graduat en disseny gàfic i il·lustració per l’Escola Massana. Immers tota la vida en la precarietat del món de l’art, en els camps del disseny, la il·lustració, el cartellisme, el còmic, la pintura, el muralisme i la docència. Amb  incursions esporàdiques en la literatura, l’articulisme i l’assaig. Darrerament es dedica a pintar i a exposar una sèrie de pintures de temàtica històrica.

[VERSOS]El pi del Puig Rodó

[Versos i fotografia de Gabriel Salvans.]

El pi d’en Torrents em diu en Rabi

A poc a poc desarreles la imatge
que has aixecat lenta vora el camí,
quan el camí tomba i revolta
la carena i planejant, rere teu,
trescant cap a Sant Martí Xic,
el paisatge mostra la Plana
amb el rerefons del Montseny,
muntanya d’ametistes.

Has perdut l’escorça i la reïna,
l’ombra, i la verdor de les agulles
se l’ha endut el vent, se’t corsequen
les branques, el tronc s’emblanqueix,
i el goig de veure’t
quedarà com un bell record latent
a la memòria, quan ja no emmarquis
res més que el teu perfil perdut,
i aquell esvelt reflex sigui només
al groc de la fotografia.