[Poema i fotografia de Gabriel Salvans.]
[ENCREUATS] «But that’s the way I like it baby, I don’t wanna live forever»
[Un conte de Jordi Remolins.]
Les joguines que s’apilonaven a l’aparador de Cal Noranta-cinc competien en una lluita desigual amb les nines, que en una proporció ínfima n’ocupaven un espai residual. Abduït per la publicitat de l’època, Moretti va adquirir una barbie per regalar-li a la seva germana petita. Per moments havia tingut dubtes de comprar-li una capsa de condons, perquè aquelles últimes nits havia sentit gemecs a l’habitació de la noia, associables a una activitat masturbatòria incipient. Quan van haver-li tornat el canvi del parell de bitllets de mil pessetes que li havia donat a la mestressa de la botiga, va agafar la nina i, involuntàriament, va tombar una col·lecció de cliks de Famobil que tenien perfectament alineada al taulell. Maldestrament, va demanar disculpes i va sortir tan de pressa com va poder de la botiga, vermell com un pigot, mig atropellant la senyora que s’esperava per comprar un geyperman pel fill.
Aquella mateixa nit de dissabte Moretti va pujar les escales del Mix, local de moda al pis superior de la discoteca Master’s de Ripoll. Confós entre els amics, havia demanat un 43 amb coca-cola, que s’incorporava al seu organisme a una velocitat superior a la de la resta de la colla. Probablement perquè no sabia beure. Amb tota seguretat perquè li encantava el gust dolç de Burman Flash fusionat amb alcohol.
«Tengo el cuerpo muy mal, pero una gran vida social…»
La nit ripollesa no era excessivament atractiva. Tret de l’Arlequí i el bar Mundial, poques opcions més podia oferir als forasters. Malgrat l’absència d’al·licients, una colla de torellonencs despistats havia aterrat al municipi. En aquell moment estaven a tres metres i mig de Moretti, fent una partida al billar del Mix. Havien renunciat a les presumptes possibilitats de seducció, perquè al local hi havia un percentatge 80/20 de nois respecte a noies. D’aquest 20% només en consideraven una petita porció com a follables. I a més totes elles tenien novii, individus amb aspecte de no estar gaire predisposats a raonar en cas d’iniciar-se un conflicte de seduccions. Massa feina per a cardar un puto clau.
Quan algú va deixar una moneda de cent pessetes sobre el billar per a jugar la pròxima partida, la colla nord-osonenca es va afanyar a explicar que no tenien intenció d’opositar. Només pretenien fer-ne una altra entre ells i cardar el camp. Eren quarts d’una de la nit i encara tenien temps d’arribar a qualsevol local de la seva comarca per acabar una nit de lleure oblidable. L’autor de la proposta va insistir. Volien mesurar-se contra el guanyador. La partida es va acabar i els torellonencs van introduir una nova moneda al billar. Van extreure’n les boles i les van col·locar sobre la taula, ignorant a la fauna local.
Moretti va observar com un individu del poble agafava la bola blanca i l’estavellava contra les que acabaven de situar en el triangle inicial del joc. Un dels nois de Torelló va advertir-li que deixés de tocar els collons. El ripollès estava massa acostumat a imposar la seva voluntat. Quan van tornar-ho a tenir tot a punt per començar la partida aquell paio va agafar la bola i la va llençar de nou cap a la resta. L’envàs de mitjana Estrella Damm que va impactar-li a la cara no va ser capaç d’alinear les quatre putes neurones que haurien de posar en freqüència el seu cervell. Les de la resta dels seus amics seguien rutines paral·leles. Un rajolí de sang es va escapar del front del seguidor de Madonna, Level 42, els Hombres G i les pel·lícules d’Arnold Schwarzenegger. El crit efeminat que va sorgir-ne de l’esòfag va ser secundat per la seva histèrica xicota. La nombrosa colla de joves que esperaven per jugar al billar del Mix va fer front comú. La tangana havia començat.
El grup de torellonencs va guanyar la porta de l’efímer local després d’haver-ne baixat les escales anàrquicament. Darrere seu un crit de dolor, frustració i venjança havia pres l’establiment nocturn. Pel camí s’havien trencat un parell de cubates, tres mitjanes Estrella i un quinto San Miguel. La permanent d’una adolescent va rebre l’impacte d’un vas de vidre i les espatlleres del vestit jaqueta d’una senyora que esperava la primera filla, van invertir la seva horitzontalitat. Eren finals dels vuitanta. Eren els pitjors anys de moltes vides.
Quan els ripollesos indignats van adonar-se de l’estat de la situació, els nord-osonencs ja cremaven carburant a Terradelles en direcció sud. Moretti estava gaudint per primera vegada de la nit ripollesa, talment com ho hagués fet a Manhattan, Berlín o el Soho londinenc. La puta globalització començava a prendre forma a ritme de violència gratuïta.
Al lavabo d’un sòrdid bar pescallunes un parell de nois assaborien per via nasal el contingut de la paperina que acabaven d’adquirir a un conegut quinqui local, quan van sentir el so dels frens d’un Seat Ronda. Un d’ells va arrambar amb el dit índex les restes de substància colombiana que hi havia sobre el dipòsit de l’inodor i va refregar-s’ho a les genives. Quan va sortir a l’exterior va veure’s empès a l’interior d’un vehicle en direcció a la capital de la comarca veïna. Algú exigia justícia. A ell li suaven moltíssim els motius. Eren la una i deu de la matinada. Va entomar la catana que hi havia al vehicle i va deixar que l’aire de la primavera nocturna prepirinenca que entrava per la finestra del darrere li acaronés el rostre humitejat amb llàgrimes de cristall.
«Corren de un lado a otro como pollos sin cabeza…»
No li havia agradat mai la música disco ni la gent que estava predisposada a marcar-se unes passes de ball amb la penúltima excusa sorgida de la indústria subdiscogràfica barcelonina. Per això, Moretti va sortir del Mix i es va recolzar a la barana que hi havia a peu de la carretera de Barcelona, davant mateix del Master’s.
El simulacre de violència que havia viscut tres quarts d’hora enrere no va tardar a reproduir-se quan l’ocupant d’un vehicle amb matrícula de Barcelona va passar per davant seu brandant una arma. Unes fèmines gallinàcies van exclamar crits de terror. Els seus mascles tragueren forces de flaquesa, i van organitzar un improvisat simulacre de massacre. Un dels més motivats va córrer a buscar uns nunchakus per a exhibir maldestrament davant de Cal Déu les seves aptituds en arts marcials quan els pescallunes ja retornaven de nou a la riba osonenca del Ter. Fent recompte d’efectius s’havien adonat de la seva manifesta inferioritat, així que van emprendre una retirada que sempre és el més semblant a una victòria quan t’adones que és impossible guanyar. Abans, però, la catana havia decapitat un poll que s’acabava d’escapar d’un galliner de la Rodona, i que els va seguir per inèrcia fins a la plaça Vella de Torelló, avançant fins i tot a un dels vehicles que amb les presses havia sortit de la carretera a l’altura de la Solana.
«Que bien me lo paso, yo solito…»
Mentre tot plegat tornava a la normalitat, Moretti caminava en direcció al domicili dels seus progenitors a la plaça Sant Eudald. No podia treure’s del cap l’escot voluptuosament estrident d’una de les noies del bar. Aquella nit va mullar els llençols pensant en profunditats vaginals que no exploraria mai, mentre a l’habitació veïna la germana es tocava pensant en la seva millor amiga. Secrecions miccionadores humitejaven simultàniament pijames dissenyats per Charles Monroe Schulz, producte de malsons on nombrosos colls eren seccionats per l’acer d’una catana de la vall del Ges.
Una cambrera del Mix netejava encara les restes de cervesa i gintònics que havien causat una enganxifosa capa líquida a l’interior del bar. A fora el seu xicot l’esperava a cavall d’una Honda NSR. Portava un condó a la butxaca, una erecció sota els pantalons i la seguretat que aquella puta nit tampoc no perdria la virginitat per més que els seus somnis humits haguessin augurat tot el contrari. Sota el casc NZI la buidor prenia forma.
14. La Temprança

[Text de Gabriel Salvans | Il·lustracions de Lluís Badosa.]
Cauran al sac de l’oblit les hores de badocar.
M’han captivat l’un i les altres selfies,
la bellesa de la noia que lluïa solitària
vanitat davant la mirada de la càmera.
En el retrat deixem reflectida la imatge
més real i íntima de nosaltres mateixos.
Per més que es trasbalsi el punt de mira
no enganyarem ni la murrieria del gat,
ni seran menys frugals els pètals d’una rosa,
ni ets, ni deixes de ser, per més ganyotes
que inventis entre el qui mira i qui mires.
La vida flueix mentre es decanta el vi,
el gest i la paraula, amb l’encant dels dies
que fugen, al no-res, dels fulls de calendari.
Ni en nombre, ni amb la manera, ni amb ales d’àngel,
ni tothom com ara, però, qui més qui menys
ha volgut deixar el seu fat al pas del temps.
Velázquez va sortir emmirallat a las Meninas
i ara penja per la pols dels segles al museu.
La meva vanitat és a les fosques, descolorida,
qui ho sap, si d’alguna capsa de retrats,
potser el temps de l’oblit n’obri la festa.
La Temprança
Transformació, harmonia, conciliació, yin i yang, moderació, serenitat, adaptació, estabilitat, renovació.
Una lliçó de vida és el camí del mig, entre l’atreviment i la prudència, el seny i la rauxa.
El Tarot de Folgueroles a La Resistència
Aquí podeu seguir les cartes (poemes i il·lustració) ja publicades, tot seguint aquest ordre:
0. El Foll.
1. EI Mag.
2. La Sacerdotessa.
3. L’Emperadriu.
4. L’Emperador.
5. El Hierofanta.
6. Els enamorats.
7. El Carro.
8. La Justícia.
9. L’Ermità.
10. La Roda de la Fortuna.
11. La Força.
12. El Penjat.
13. La Mort.
14. La Temprança.
13. La Mort

[Text de Gabriel Salvans | Il·lustracions de Lluís Badosa.]
Poesia i dilema davant del joc.
L’arcà de la mort du el tretze al costat
i jo porto el tretze amb la meva sort. La vida,
com al tauler d’escacs depèn de tu
tant com de l’altre, perdre o guanyar,
tant se val, el que cal és el camí que faci
a la partida fins al final. Potser mori
un dimarts i tretze al captard de la tarda,
amb l’esgarrifança del gat i de l’amor.
Tindré el llapis a mà quan vingui la mort
a acabar la jugada. Jugo mentrestant
a viure el millor que sé i puc i aprenc
a riure amb la por i les males herbes,
i parlo amb els amics, i els llibres,
i al voltant d’una taula, i amb el vi i l’oracle,
i amb el vent i el mar… que és mentre visc, quan
penso que hi vaig fent camí de mica en mica.
He après a parlar amb els morts que tinc
a tants retrats emmarcats a la vida,
i sé que un dia parlaré des de la mort
amb tu, que tot d’una tot fa un tomb
i s’acaba el joc a mig poema, i al sac.
La Mort
Transformació, renaixement, resignació, fatalitat, renovació, necessitat, promiscuïtat, metafísica, transcendència.
Una transició per donar pas a d’altres existències, després de néixer , créixer i reproduir-nos em acomplert amb la genètica ja que estem al seu servei.
El Tarot de Folgueroles a La Resistència
Aquí podeu seguir les cartes (poemes i il·lustració) ja publicades, tot seguint aquest ordre:
0. El Foll.
1. EI Mag.
2. La Sacerdotessa.
3. L’Emperadriu.
4. L’Emperador.
5. El Hierofanta.
6. Els enamorats.
7. El Carro.
8. La Justícia.
9. L’Ermità.
10. La Roda de la Fortuna.
11. La Força.
12. El Penjat.
13. La Mort.
12. El Penjat

[Text de Gabriel Salvans | Il·lustracions de Lluís Badosa.]
No cal un talent especial per amanir
equilibris a la vida, però cal rebutjar
el tedi, l’obtusitat, l’apatia…
i cal penjar-se, de tant en tant, de cap per avall
a mirar el món de l’inrevés. Balancejar
els pensaments que et busquen. Com diu Kafka,
tot allò que busques també et busca a tu.
Com et busca el gat de la llibreria
amb fastuosos i temptadors equilibris, miols
entre la penombra, la llum, i el soroll de la calma.
Que saber caminar al costat dels camps, sabent
el nom del que veig i escolto i distingir
entre el blat i l’ordi, el mussol o la merla,
és oblidar el nom de tantes marques superficials,
i gaudir de saber fer el badoc sense més parafernàlia.
Que no em cal saber anglès per connectar amb l’entorn,
i escoltar i entendre’l. El paisatge és molt més que mirar Instagram.
Viure fora de nosaltres mateixos és no viure.
Cal perdre la immediatesa per guanyar reflexió
i saber qui som més enllà de Sepharad.
Que em busqui el sol en una posta i em trobi mudat
i àmfores plenes de sabors del vi i talls al poema.
El Penjat
Aquí podeu seguir les cartes (poemes i il·lustració) ja publicades, tot seguint aquest ordre:
El Tarot de Folgueroles a La Resistència
Aquí podeu seguir les cartes (poemes i il·lustració) ja publicades, tot seguint aquest ordre:
0. El Foll.
1. EI Mag.
2. La Sacerdotessa.
3. L’Emperadriu.
4. L’Emperador.
5. El Hierofanta.
6. Els enamorats.
7. El Carro.
8. La Justícia.
9. L’Ermità.
10. La Roda de la Fortuna.
11. La Força.
12. El Penjat.
[VÍDEOS] «Som mentida» volta per Torelló i Barcelona
[Notes de Redacció.]
El llibre Som mentida, de Nan Orriols, continua la seva fulgurant gira arreu del país. Aquest cop, podeu gaudir de les presentacions fetes a Torelló i a Barcelona, amb el vídeos filmats i realitzats per l’amic Albert Bagué.
[AUDIOTEXT] Del llibre «Som mentida» [IV]
[NOVEL·LA] Barcelona 1936. Capítol X. Camí d’Icària
[Una novel·la de Dídac Costa.]
En sortir de La Farigola, vam tornar a passar pel costat de la gran barricada del carrer Rogent que dominava el carrer València. Enfilat a sobre les llambordes hi havia el fill del sabater de sota de casa, brandant un fusell i cridant exaltat als altres homes, tots ells armats. Els veïns, que mai havien parat atenció pel noi, l’escoltaven admirats:
— Ha arribat l’hora de la justícia! El poble en armes guanyarà al feixisme! Tothom al seu puesto!
Els de la barricada van respondre amb visques i hurres entusiastes, mentre el nostre camió continuà carrer amunt.
Anàvem ajaguts al terra del remolc, amb les armes entre les cames, i recolzats a les parets de la caixa del camió i la lona verda que el cobria. En Martí acariciava la petita pistola Star que havia aconseguit i que compartiríem. Què estrany compartir una arma. I què estrany se’m feia encara, malgrat estar a l’ordre del dia, tenir armes a prop. Però, malauradament, ja des dels anys de pistolerisme primer, i d’ascens del feixisme després, per als sindicalistes de Barcelona era una peça gairebé tan quotidiana com la cartera o el rellotge. La violència de la patronal, amb l’assassinat selectiu de dirigents destacats, la llei de fugues instigada per Arlegui, l’inefable cap policial als anys 20, o el so de sabres i amenaces colpistes constants durant la República, havien convertit la legítima lluita sindical en una veritable guerra social.
I així va ser com la pistola començà a formar part de la cultura àcrata a Barcelona tant com els llibres. Era una peça clau de l’autodefensa, doncs a la violència estructural d’aquell capitalisme salvatge i el desemparament de l’estat envers la classe treballadora, que els obligava a organitzar-se i a defensar-se amb l’organització popular i el sindicat, el poder respongué amb molta violència. Fent que, el que era, en realitat, un moviment i una filosofia pacifista, tret d’algun atracament i atemptat contra caps de la repressió, es convertís tot ell en un moviment armat, per supervivència. El que avui seria decisiu.
El meu únic contacte amb les armes l’havia tingut a les excursions que vam començar a fer els últims mesos a Collserola amb uns amics del Comitè de Defensa del barri i del Sindicat de la Fusta on militava en Martí, per entrenar tirant uns pocs tiros a unes llaunes. El sindicat sabia que la cosa s’estava posant realment lletja i que el cop feixista seria imminent. No anaven errats. Aquells entrenaments de molts que, com jo, no havien vist mai de prop una pistola o un fusell, és el que salvaria Barcelona de caure avui en mans del feixisme.
Evidentment, tampoc no havia disparat mai cap arma contra ningú, ni tan sols per caçar animals, com sí feien els meus germans, i m’horroritzava haver-ho de fer. Però a l’igual que molts altres que pensàvem el mateix, un corrent comú ens empenyia a entendre que ja estàvem en plena guerra, i a acceptar amb naturalitat la presència d’armes i la possibilitat d’haver-les d’emprar. Per als anarquistes ja feia almenys trenta anys que era així. Per al poble català en general i d’esquerres o republicans no tant, des de que els últims anys el cop feixista era un secret a veus. De fet, a l’Octubre del 1934, van ser els polítics de la moderada Esquerra Republicana els que van agafar els fusells per frenar la deriva feixista que estava prenent la República Espanyola.
Assegut davant meu al camió, un company portava, a més del fusell, una cullera a la butxaca. No vaig poder evitar fer una rialla, tot dient-li:
— Què, mataràs feixistes a cullerades? O és per si pares a fer una sopa de militar?
Al que em contestà, també rient:
— No dona! És per fer de palanca per separar la primera llamborda i aixecar una barricada a qualsevol carrer que ens calgui!
— A, és clar! Ben pensat!
Tot i que, a partir d’ara, les barricades que més servei farien serien les mòbils, elaborades amb molts altres elements. Més enginyoses, lleugeres i ràpides de muntar i de desplaçar que les que s’havien aixecat durant la nit amb les llambordes. En Martí, que mantenia el rostre seriós i compungit, em digué, mirant les meves mans buides:
— El que més m’amoïna de començar la lluita desarmats és que molts dels militants més compromesos, que som els primers a sortir, serem els que més risc correrem… Però bé, allà tenim l’exemple d’en Durruti, l’Ascaso, l’Oliver i el Comitè de Defensa, que estaran a primera línia de foc.
Vaig assentir amb el cap sense dir res, i ens vam donar la mà agafant entre els dos la petita pistola.
En creuar el carrer Mallorca, vam topar-nos amb una altra gran barricada encara més alta, feta amb les mateixes llambordes de la calçada. Al centre hi havien emplaçat una gran metralladora amb trípode, amb el punt de mira enfocat en direcció a la Sagrada Família. Assegut al seu seient, amb rostre satisfet, vaig veure en Sánchez, que treballava amb en Martí, i que, com que havia prestat el servei militar a una companyia de metralladores, se’n va fer càrrec immediatament. Ben bé el que li havia comentat feia poc a en Martí: l’exèrcit que li havia ensenyat a usar l’arma, seria qui rebria els seus trets. Ara només faltava robar les metralladores i els canons a l’exèrcit per dur més enllà aquesta tràgica paradoxa.
La barricada estava a pocs metres del Bar Montserrat, donant-li l’esquena, el que feia que el bar es convertís en una prolongació de la barricada. A dintre es discutia i es rebien trucades i tota mena de comunicacions. Uns altaveus feien sonar Ràdio Barcelona, decisiva a aquella hora, que ja anunciava, potser més portada per l’entusiasme i la propaganda política que pel periodisme, perquè amb prou feines havia començat el combat, que a Barcelona la situació estava decidida a favor de la classe obrera.
En passar davant seu, el conductor s’aturà uns minuts per compartir informacions amb els que estaven dins del bar i confirmar el punt on ens deixaria, el que ens va permetre sentir la ràdio una mica més, tot i el so eixordador de les sirenes i de les primeres càrregues de canó que ja sentíem de Plaça Espanya i el 5 d’Oros. Començava una estrident i caòtica orquestra de sirenes, crits, canons, dispars, clàxons i motors. I un riu de sang. La ràdio resolgué alguns dels dubtes que més ens inquietaven:
La Guàrdia Civil així com la d’Assalt i Seguretat i tot el cos de Carrabiners i de l’Aviació s’han oposat a l’alçament, col·laborant a la resistència popular o bé amb la participació activa o bé amb passivitat davant les ordres dels colpistes.
—Visca! —vam cridar tots al camió i al carrer.
— Visca el poble! Mori el feixisme!
Aquelles eren sens dubte molt bones notícies. Perquè aquest poble en armes era capaç de molt. Però sense l’aviació, metralladores o canons, poc podríem fer davant de tot un exèrcit, per més valents que fóssim. I encara menys tan desarmats com estàvem a aquella hora. Necessitàvem les armes dels guàrdies d’assalt i de la guàrdia civil, més que als seus homes.
Cada cop es veien més vehicles confiscats amb les inicials CNT-FAI i fent pitar la bocina, amb tot d’obrers a sobre fins a vessar, conduint cap al centre.
En apropar-se a l’Avinguda Icària, el conductor reduí la velocitat i deixà de fer sonar el clàxon, frenant abans de cada cruïlla per assegurar-se de que no ens topéssim per sorpresa amb cap unitat de l’exèrcit. Ens deixà a una cruïlla de la Barceloneta, on es preveia que hi hauria un dels primers combats. Un cop aturat el camió, vam baixar tots ràpidament i en silenci. Ja a terra, el company que havia fet de copilot ens orientà:
— Vosaltres cinc aneu cap a aquella cantonada amb en Miquel. Vosaltres quatre allà amb el grup d’en Serra. La resta a aquella cantonada. Els militars arribaran per l’avinguda, per allà —digué assenyalant-la— i els hem de sorprendre amb un foc creuat des d’allà i allà. No dispareu fins que ho faci en Josep, aquell company —digué assenyalant a un de tants obrers amb granota blava de mecànic que estava en un punt més elevat, que alçà la mà.
— Entesos.
Encara no hi havia trets a l’àrea ni cap perill que ens impedís agafar una bona posició, el que ens va permetre organitzar-nos bé. Abans que ens dirigíssim a on ens havia indicat el copilot, un militant que vigilava una vintena de fusells ens mirà, i dirigint-se a en Martí li preguntà:
— Tu has fet el servei militar, oi? Deus saber usar un fusell com aquest, no?
— Si, company.
— I tu —digué dirigint-se a mi—, saps fer anar la Star, oi? Crec que ens hem vist algun cop a Collserola amb els companys del sindicat de la fusta, no?
— Si!
— Doncs té, agafa tu aquest fusell i aquest grapat de municions, i queda’t tu la pistola, companya. Sense armes fareu més nosa que servei aquí. Au, sort i visca la revolució!
— Gràcies!
Per aquest punt havien de passar els batallons d’una de les primeres casernes que havien començat els moviments, l’anomenada Caserna dels Docs, de l’Avinguda Icària. Es deia així perquè abans havia acollit els Almacenes Generales de Depósito, Crédito y Docks, construïts als anys 70 del segle XIX. Sent el primer edifici a Catalunya on es van fer servir les voltes lleugeres gegants, un recurs estructural considerat com la llavor del modernisme.
Ara era un dels quarters més importants i estratègics. D’una banda, perquè a dintre hi havia el nucli dur de la conspiració, amb el capità López Varela, secretari de la UME, al capdavant, i amb tota l’oficialitat compromesa amb l’aixecament. I de l’altra perquè el fet que es tractés d’un batalló d’artilleria volia dir que tenien canons i grans metralladores que havíem de treure’ls de les seves mans per fer-los nostres i començar el combat amb més bon peu i amb més igualtat d’armes. Era per tant un dels primers objectius per seguir la resta de combats. El mateix poder armat que el convertia en decisiu per als plans dels facciosos, el convertia també, igual que el quarter de Sant Andreu, en un dels tresors més preuats a aquella hora per tots: armes. Moltes armes. Que, com havia dit Durruti, havíem d’arrencar als feixistes amb dents i ungles per combatre’ls.
Poc abans, dues parelles de cavalleria del cos d’assalt, en missió de patrullatge havien vist sortir dels Docks una columna de peces d’artilleria. Els treballadors de la Barceloneta també, i d’immediat, una multitud d’obrers de totes les tendències polítiques va desplaçar-se a la caserna del 16è Grup de Guàrdies d’Assalt del barri, amb un clam unànime:
— Armes, volem armes! No volem un altre 6 d’Octubre!
L’efervescència popular era enorme, amb un centenar de militants i treballadors volent-se afegir a la lluita. El comandant de la caserna, Enrique Gómez, en veure-ho i sabent que s’acostaven les tropes feixistes, va prendre la iniciativa de repartir unes poques armes que els sobraven entre els més decidits, que van prometre que les tornarien en acabat, entregant com a garantia els seus carnets sindicals o polítics. Així va ser com es van començar a barrejar entre els lluitadors antifeixistes, com després passaria a moltes més lluites, els carnets sindicals o polítics de la CNT, la UGT, Esquerra Republicana, la Unió Socialista de Catalunya o el Partit Comunista.
Just després, els portuaris de la Barceloneta improvisaven una barricada amb grans bales de paper circulars requisades dels vaixells, tallant tota l’ampla Avinguda Icària. I no gaire lluny també ocupaven posicions de combat les forces republicanes, la 48a. Companyia d’Assalt i la 3a. d’especialitats.
De sobte vam sentir una nova canonada.
— Son ells, s’apropen!
— No ens fan por amb el seu coi de canó! Aviat serà nostre! Ocupeu els vostres llocs!
Quan ho estàvem fent, un avió volant molt baix s’apropà passant just per sobre dels nostres caps. Tot seguit sobrevolà l’Avinguda Icària, i a uns cinc-cents metres d’on estàvem nosaltres deixà caure una bomba i vàries ràfegues de metralladora, causant una quinzena de baixes entre els soldats del batalló que acabava de sortir dels Docs.
Els que estàvem allà vam cridar d’eufòria. Eren dues grans notícies: tenir els avions i l’aviació d’El Prat al nostre costat, i que en Sandino ja anés per feina i ens ajudés des de l’aire a combatre el batalló que ens tocava enfrontar, i que ja no arribaria tan alegre i sencer al nostre primer punt de combat.